[Ανακοίνωση] Δημιουργία έντυπης μουσικής συλλογής με συνθέσεις μελών του φόρουμ

Αγαπητοί φίλοι, θέλω να καταθέσω μία πρόταση.
Σκέφτηκα ότι μία από τις δυνατότητες που έχουμε σαν φόρουμ είναι η έκδοση βιβλίου(ων). Όσο και το μέλλον να δείχνει ότι ανήκει στα ηλεκτρονικά βιβλία, η ομορφιά του ξεφυλλίσματος ενός έντυπου βιβλίου, μα και η χρηστικότητα του, νομίζω ότι δεν μπορούν να αντικατασταθούν (εκτός αν αρχίσουμε να κουβαλάμε laptop στην εκκλησία!).
Για αρχή πιστεύω ότι μπορούμε να εκδώσουμε ένα συλλογικό έργο με νέες συνθέσεις, μελών του φόρουμ, οι οποίες αφού διαλεχτούν οι καλύτερες ή και όλες, αν δεν είναι πολλές, μπορούν να κριθούν και να βαθμολογηθούν από μία επιτροπή ή και από όλους μας. Αφού ορθογραφηθούν και δαχτυλογραφηθούν, μπορούν να εκδωθούν σε όσα αντίτυπα θέλουμε και να μοιραστούν δωρεάν, λύνοντας το οικονομικό, με τον παλιό πατροπαράδοτο τρόπο των συνδρομητών. Η θεματολογία του δεν χρειάζεται να υπάγεται στα στενά πλαίσια μιας μουσικής ενότητας, πχ δοξαστάριο ή θεία λειτουργία, αλλά ας είναι γενικής όπως πχ το "Εν Άνθος" του Κυριαζίδη ή ο "Ποιμενικός Αυλός" του Μαδυτινού.
Η δημιουργία ενός θέματος όπου ο καθένας θα καταθέτει συνθέσεις του και η περαιτέρω επεξεργασία αυτού του υλικού είναι βήματα που μπορούν να γίνουν προς αυτή την κατεύθυνση.
Σε καμμία περίπτωση η δημιουργία συλλογής με νέα μαθήματα δεν μειώνει τη διαχρονική αξία των κλασσικών, αλλά πιστεύω ότι ένα τέτοια εγχείρημα θα δώσει μια παραπάνω πνοή στη μουσική που αγαπάμε και θα μας κάνει να γνωρίσουμε καλύτερα ο ένας των άλλο και μέσα από το λιθαράκι του.
Δόξα τω Θεώ σε αυτό το φόρουμ έχουμε και μελοποιούς (Γιάννου, Λιναρδάκης, Αρβανίτης κ.α.), ορθογράφους (Τσακίρογλου κ.α.), δακτυλογράφους (Ντόβα κ.α.), επιστήμονες (Γιαννόπουλος, Θεοδωράκης κ.α.) και πλείστους άλλους αξιολογότατους αδερφούς και πατέρες ημών (Συμεωνίδης, Κωστόπουλος, Σκρέκας, π.Μάξιμος και άλλοι που αν και ο χώρος δεν μου επιτρέπει να τους αναφέρω, δεν αναιρεί σε καμμία περίπτωση την αξία τους).
Η άμιλλα πιστεύω ότι είναι ένα καλό κίνητρο για τη δημιουργία νεοκλασσικών μουσικών μαθημάτων. Δεν ξέρουμε καν αν υπάρχει ένας νέος Μπερεκέτης (τρόπος του λέγειν φυσικά) ανάμεσά μας, ο οποίος δεν είχε τη δυνατότητα να εκφραστεί. Ελπίζω να μην ακούγομαι ρομαντικός και γραφικός...
Θεωρώ ότι το εγχείρημα αυτό είναι κάτι που αξίζει να γίνει, να έχουμε δηλαδή ένα βιβλίο τέτοιο στο αναλόγιο μας και πιστεύω ότι θα τονίσει περισσότερο αυτά που μας συνδέουν, παρά αυτά που μας χωρίζουν και σαφώς θα συσφίγξει τους δεσμούς μεταξύ των μελών του φόρουμ.
Αναμένω απόψεις. Με εκτίμηση
Νίκος
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Νομίζω είναι πολύ καλή ιδέα και θα ήταν ευχής έργον εάν γινόταν. Θα χρειαστεί κάποιος να αναλάβει τη διοργάνωση ενός τέτοιου εγχειρήματος όμως. Από τη μεριά μου προτίθεμαι να βοηθήσω όπως και όσο μπορώ.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
ΠΟλὺ καλὴ ἡ πρόταση καὶ ἡ σύλληψή της, φίλτατε Νικόλαε.

Ὄμως ἐλλοχεύει ὁ κίνδυνος παρεξήγησης, καθὼς στὸ forum ἀντιπροσωπεύονται διάφορες ψαλτικὲς τάσεις, καὶ, πιθανῶς, ἡ κρίση, βαθμολόγηση, πρόκριση ὁρισμένων μελῶν νὰ προξενήσει ἔριδες κρυφὲς ἤ φανερὲς ἀνάμεσά μας.

Δὲν ξέρω, ἁπλῶς διατηρῶ μιὰ ἐπιφύλαξη, διότι στὸ παρελθὸν ἔχουν δημιουργηθεῖ πολλὰ προβλήματα.

Προσωπικὰ, ἔχω ἐκτυπώσει τὸν ὄρθρο καὶ τὴν λειτουργία ποὺ ὁ Χρῆστος Τσακίρογλου ἔχει ἀνεβάσει καὶ τὰ χρησιμοποιῶ μὲ μεγάλη εὐχαρίστηση στὸ ἀναλόγιο.
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Ένα πιστεύω σημαντικό "κόλλημα" που προκύπτει, είναι ακριβώς αυτό που αναφέρει ο domesticus, δηλαδή οι διαφορετικές τάσεις γραφής. Αν μπορούσαμε να χωρίσουμε τον τρόπο γραφής σε τέσσερεις ομάδες, θα έλεγα ότι υπάρχουν:

1. Οι συγγραφείς με τη νέα παρασημαντική, αλλά και με παράλληλη χρήση σημαδοφώνων της παλαιάς , όπως οξείες πιάσματα κλπ. (όπως ο κ. Αρβανίτης, ο Χρίστος ο Ψωμάδης κ.α.),

2. οι συγγραφείς με απλή γραφή (π.χ. ο δυστυχώς αποχωρήσας κ. Δημήτριος Καλπακίδης) όπου γίνεται μίμηση του τρόπου γραφής των εξηγητών,

3. αυτοί με "μερικώς αναλυμένη" γραφή (π.χ. ο κ. Γιάννου γράφοντας κατά το πρότυπο των χειρογράφων του Θ. Στανίτσα και της φόρμιγγας του Πρίγγου) και τέλος,

4. οι "πλήρως αναλυμένη" γραφή (π.χ. των κ. Ιωαννίδη, Λιναρδάκη κ.α.) όπου καταγράφονται όλες οι φωνητικές λεπτομέρειες, με βοήθεια τα όσα η νέα παρασημαντική προσφέρει.

Από τα βιβλία που έχω στην κατοχή μου, μπορώ να πω ότι όλες οι συλλογές συνθέσεων που γίνονται, ακολουθούν μία, το πολύ δύο τάσεις και αυτές γειτονικές μεταξύ τους (π.χ. 1 και 2 ή 2 και 3) ποτέ τα δύο άκρα (1 και 3 ή 2 και 4 πόσο μάλλον το 1 και 4 που είναι αδύνατον να συνυπάρξουν) και φυσικά ποτέ όλα μαζί. Θέλω μετά λύπης μου να πω με αυτό, ότι ενώ είναι μία πολύ όμορφη ιδέα και όραμα, δημιουργούνται εξ αρχής κάποιες προϋποθέσεις ώστε αρκετοί από τους αγαπητούς και σεβαστούς συνθέτες - συμforumίστες να παρεξηγηθούν. Υπάρχουν λοιπόν κάποια ζητήματα που πρέπει να δούμε, για την υλοποίηση της ιδέας αυτής, που δεν είναι απλά αισθητικά, αλλά όπως όλοι γνωρίζουμε, κάνουν την διαφορά στο αναλόγιο, εφόσον όταν αυτό που διαβάζουμε μας αναπαύει, είναι ένας σημαντικός παράγοντας και για να ψάλλουμε με άνεση, όπως επιθυμούμε, αλλά κυρίως, όπως έμαθε ο καθένας. Ίσως μία λύση να ήταν οι δημιουργία πολλαπλών συλλογών, κατά το ύφος και την φιλοσοφία του κάθε τρόπου γραφής... (μία ιδέα...)

Υ.Γ. Συγχαρητήρια πάντως αξίζουν στο Νίκο, για την ιδέα του αυτή, που προωθεί τόσο όμορφα την μεταξύ μας αλληλεγγύη και τον κοινό σκοπό μέσω μίας τέτοιας συλλεκτικής δημιουγίας. Απλά, το εγχείρημα είναι μεγάλο, το μέγεθος του υλικού τεράστιο και για να δρομολογηθεί, πρέπει σιγά σιγά, ψύχραιμα και ώριμα, να βρεθούν κάποιες λύσεις μέσω του διαλόγου, σε βασικά ζητήματα όπως το παραπάνω.
 
Last edited:

paparatsi

Banned
2. οι συγγραφείς με απλή γραφή (π.χ. ο δυστυχώς αποχωρήσας κ. Δημήτριος Καλπακίδης) όπου γίνεται μίμηση του τρόπου γραφής των εξηγητών,


που είναι ο κ. Δημήτριος Καλπακίδης και γιατί αποχώρησε ; η αποχωρηση είναι οριστική ; αν είναι έτσι ,είναι πλήγμα .
 
Στα δύο θέματα που έθεσαν οι φίλοι domesticus και Χρήστος Τσακίρογλου, στο θέμα δηλαδή της κρίσης (φόβοι αμεροληψίας, παρεξηγήσεις κλπ.) και στο θέμα της γραφής, έχω να προτείνω τα εξής:
1)Για το θέμα της κρίσης:
Τρόπος 1:Αρχικά ανοίγουμε μία νέα υποενότητα με τίτλο "Κατάθεση συνθέσεων μελών του φόρουμ για έντυπη μουσική συλλογή" ή κάτι τέτοιο τέλος πάντων. Αφού μαζεύονται όλες οι συνθέσεις μέσα σε ένα χρονικό όριο που θα θέσουμε, ΟΛΑ τα μέλη βαθμολογούμε τα κείμενα ή κάνουμε ψηφοφορία με κάποιο τρόπο που δεν έχω σκεφτεί ακόμα...
Τρόπος 2:Δημιουργούμε εξ αρχής μία κριτική επιτροπή η οποία στο τέλος θα επιλέξει με όσο το δυνατόν αντικειμενικά κριτήρια τα κείμενα.
2)Για το θέμα της γραφής:
Το καλύτερο είναι να σεβαστούμε την γραφή του καθενός. Τέτοια έντυπα βιβλία είναι π.χ. είναι το Ταμείον Ανθολογίας του Ρηγόπουλου (τα έξτρα όμως των εκδοτών), που έχει μέσα από κλασσική γραφή(πχ Πέτρος) μέχρι ανελυμμένη (πχ Κεσσανιέως).
Ας μην ξεχνάμε την ουσία!
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Ωραία η ιδέα, αλλά η σύσταση επιτροπής κρίσης, ο σχολιασμός από τα λοιπά μέλη κλπ είναι διαδικασίες που εκ προοιμίου μυρίζουν μπαρούτι...
 
Ωραία η ιδέα, αλλά η σύσταση επιτροπής κρίσης, ο σχολιασμός από τα λοιπά μέλη κλπ είναι διαδικασίες που εκ προοιμίου μυρίζουν μπαρούτι...

Συμφωνώ εν μέρει. Εκεί πρέπει να δείξουμε την καλή μας προαίρεση. Ειδικά, αν οι αποτελούντες την κριτική επιτροπή είναι πρόσωπα κοινώς αποδεκτά και δεν θα συμμετέχουν στην μελοποίηση, για να μην κατηγορηθούν για μεροληψία. Ειδάλλως πάμε να επεξεργαστούμε τον πρώτο τρόπο. Μαζεύουμε νέες συνθέσεις, ο λαός τις (εγ)κρίνει και απλά όποιος θέλει συμμετέχει και βοηθάει στα περαιτέρω για την έκδοση.
Ας ακουστούν ιδέες, γνωρίζω ότι δεν είναι δυνατόν να συμφωνούμε όλοι σε όλα, αλλά μιας και έχουμε δημοκρατία (δυστυχώς:D), ας το εκμεταλλευτούμε!
 

paparatsi

Banned
Συμφωνώ εν μέρει. Εκεί πρέπει να δείξουμε την καλή μας προαίρεση. Ειδικά, αν οι αποτελούντες την κριτική επιτροπή είναι πρόσωπα κοινώς αποδεκτά και δεν θα συμμετέχουν στην μελοποίηση, για να μην κατηγορηθούν για μεροληψία. Ειδάλλως πάμε να επεξεργαστούμε τον πρώτο τρόπο. Μαζεύουμε νέες συνθέσεις, ο λαός τις (εγ)κρίνει και απλά όποιος θέλει συμμετέχει και βοηθάει στα περαιτέρω για την έκδοση.
Ας ακουστούν ιδέες, γνωρίζω ότι δεν είναι δυνατόν να συμφωνούμε όλοι σε όλα, αλλά μιας και έχουμε δημοκρατία (δυστυχώς:D), ας το εκμεταλλευτούμε!

αλλά μιας και έχουμε δημοκρατία (δυστυχώς), δυστυχώς ; δυστυχώς για την δημοκρατία ;
 
Σαρκαστικό ήταν μη δίνεις σημασία. Απλά όπου λαλούν πολλοί κοκκόροι αργεί να ξημερώσει. Και στο λογότυπο μόνο δύο έχει:wink:
 

paparatsi

Banned
αν και όταν ξεκινήσει η προσπάθεια αυτή , θα χαρώ να συμπράξω από οποιοδήποτε μετερίζι μου ζητηθεί . ( σεμνύνομαι να θεωρώ εαυτόν καλό στην ορθογραφία ) σίγουρα θα περάσει από πολλά μάτια πριν δει το φως της δημοσιότητος το εγχείρημα .
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
που είναι ο κ. Δημήτριος Καλπακίδης και γιατί αποχώρησε ; η αποχωρηση είναι οριστική ; αν είναι έτσι ,είναι πλήγμα .
Είχε ο ίδιος δηλώσει την αποχώρησή του από την κοινότητα. Ελπίζω να είναι προσωρινό, διότι η συνεισφορά του Δημήτρη ήταν όντως πάρα πολύ σημαντική και σε διάφορους τομείς (θέματα τυπικού, μελοποιήσεις κ.α.). Δεν επιθυμώ να συνεχιστεί μία τέτοια αναφορά στο όνομα του Δημήτρη, διότι στην περίπτωση που την διαβάσει, σίγουρα θα βρεθεί σε δύσκολη θέση. Για τον λόγο αυτό, του ζητώ ταπεινά συγγνώμη για την δική μου πρώτη αναφορά στο πρόσωπό του. Τέτοια μέλη είναι σημαντικά και εύχομαι το εγχείρημα αυτό, να γίνει η αιτία για την επιστροφή του, αλλά παράλληλα με αυτό, την συσπείρωση των μελών από όλες τις εκφράσεις της τέχνης μας. Και εγώ προσωπικά, είμαι στην διάθεση της κοινότητας για οτιδήποτε χρειαστεί και μπορώ να φανώ χρήσιμος.
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Η πιό απλή λύση και πιό αντιπροσωπευτική του Ψαλτολογίου εν γένει κατά τη γνώμη μου είναι να μπούν οι συνθέσεις του καθενός ακριβώς όπως θα τις ήθελε ο κάθε μελοποιός. Ούτε επιτροπές, ούτε διαβουλεύσεις, ούτε παρεξηγήσεις. Εάν κάποιος δεν θέλει να συμμετέχει με έργα του σε μια τέτοια συλλογική έκδοση, δεν συμμετέχει εξ' αρχής.
 
Top