Δίσκος Victor 63511 (Εκκλησιαστική Χορωδία)

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Ανέβηκε προ ολίγου ο συγκεκριμένος δίσκος από το μέλος fakk στο μήνυμα αυτό.

Τα σχετικά αρχεία ήχου είναι τα εξής:
Kyrie ekekraksa ekklis xorwdia 09 Victor 63511.mp3
koinwnikon ekklis xorwdia 09 Victor 63511.mp3

Ακόμη, νέες φωτογραφίες των ετικετών ανέβηκε σε καλύτερη ανάλυση από αυτή του μηνύματος όπου παραπέμπω στο μήνυμα αυτό. Τις παραθέτω παρακάτω.

Victor 63511-A.jpgVictor 63511-B.jpg

ΥΓ: Είναι καιρός να βγει αυτό το θέμα από την ενότητα του Ναυπλιώτου, αφού πλέον αποδείχτηκε και ηχητικώς ότι δε σχετίζεται μ' αυτόν.
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Παρακαλώ τους ειδικούς περί πολυφωνίας να γνωμοδοτήσουν αν η παραπάνω ηχογράφηση μπορεί να είναι η χορωδία του Πέτρου Μανέα στη Σμύρνη, καθώς έχω βάσιμες υποψίες πως πρόκειται για κάτι τέτοιο. Δυστυχώς, άλλες εγγραφές της εκεί χορωδίας του δεν έχουμε, επομένως ως μέτρο σύγκρισης προτείνω την αισθητική των ηχογραφήσεων της μεταγενέστερης χορωδίας του που ακούμε εδώ στα μέλη «Ιδού ο Νυμφίος», «Σήμερον κρεμάται» και «Τη Υπερμάχω», καθώς και τη χροιά της φωνής του Μανέα που θα περιέχεται λογικά σε όλες τις εγγραφές (νομίζω πως την αναγνωρίζω, μπορεί και να σφάλλω).
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
ΥΓ: Είναι καιρός να βγει αυτό το θέμα από την ενότητα του Ναυπλιώτου, αφού πλέον αποδείχτηκε και ηχητικώς ότι δε σχετίζεται μ' αυτόν.
Βασικά αὐτό. Δέν τό εἶχα δεῖ.

Μπορεῖ νά φαίνεται γιά Μανέα, ἀλλά πολύ παράξενα μέλη...
Τά ἄλλα
The Gramophone Co / 14857 ΣΩΣΟΝ ΗΜΑΣ Εκκλησιαστική Χορωδία
The Gramophone Co / 14858 ΠΟΛΥΧΡΟΝΙΟΝ Εκκλησιαστική Χορωδία
τά ἀκοῦμε κάπου;​
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Βασικά αὐτό. Δέν τό εἶχα δεῖ.​

Δεν πειράζει! Άλλωστε, κάλλιο αργά παρά ποτέ!

Μπορεῖ νά φαίνεται γιά Μανέα, ἀλλά πολύ παράξενα μέλη...​

Πράγματι! Είναι παράξενα τα μέλη. Ως άπειρος στα περί πολυφωνίας δεν μπορώ να κρίνω. Ελπίζω κάποιος να είναι σε θέση να κρίνει με βάση τον τρόπο εναρμόνισης, την αισθητική του χορού, τη φωνή του Μανέα κλπ. Εκτός των μελών που προανέφερα, υπάρχουν ηχογραφημένα και Λειτουργικά πολυφωνικά που ανέβηκαν εδώ, κυκλοφόρησαν και σε CD, σύχρονα των άλλων πολυφωνικών του ηχογραφήσεων.

Μου δημιουργήθηκε αρχικά ένας συνειρμός αρκετά αυθαίρετος, ο οποίος άρχισε σιγά-σιγά να επαληθεύεται, έχει ακόμη ωστόσο αρκετά στοιχεία προς διερεύνησιν. Συγκεκριμένα, βλέποντας τους κωδικούς αυτούς, με ένα λογικό άλμα τα περιεχόμενα με παρέπεμψαν στον παρόντα δίσκο, με την εικασία μήπως πρόκειται για επανακυκλοφορία των ιδίων ηχογραφήσεων. Δεύτερο λογικό άλμα είναι η γειτνίαση των κωδικών με αυτούς του Μανέα που διαπίστωσα την πρώτη φορά που είδα τη λίστα του Μανιάτη και υπέθεσα ότι ενδεχομένως να πρόκειται για το χορό του Μανέα. Ήδη, όπως μας πληροφορεί εδώ ο κ. Καλυβιώτης, οι άλλες τουλάχιστον δύο εγγραφές ηχογραφήθηκαν την ίδια ημέρα από την ίδια εταιρία στη Σμύρνη, οπότε ενδέχεται να είναι του Μανέα. Ψάχνοντας περαιτέρω στο βιβλίο του «ΣΜΥΡΝΗ - Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΖΩΗ 1900-1922» περί επανακυκλοφορίας δίσκων της Σμύρνης, βρήκα στη σελίδα 123 τα εξής:

Η μεγάλη αμερικάνικη εταιρία Victor Record

Στις αρχές του 1912 κυκλοφόρησε ορισμένες ηχογραφήσεις της εταιρίας Gramophone με την οποία συνεργαζόταν. Όλες αυτές οι επανεκδόσεις που έγιναν στις σειρές 63.500, 65.900 και 67.000 συνεχίσθηκαν έως τις αρχές της δεκαετίας του 1920.
Στους δίσκους αυτούς διακρίνονται ανάγλυφοι οι αρχικοί αριθμοί μήτρας. Ιδιαίτερο χαρακτηριστικό εδώ είναι το ότι υπάρχει, επίσης ανάγλυφο, δίπλα στον αριθμό μήτρας, ένα στέμμα. Άγνωστο γιατί προτιμήθηκε αυτό το σύμβολο.

Αν λοιπόν η Victor στη σειρά 63500 επανακυκλοφόρησε δίσκους της Gramophone, ο παρών που φέρει κωδικό 63511 λογικά θα ανήκει στην ίδια σειρά. Βέβαια, στις φωτογραφίες που ανέβηκαν εδώ, καίτοι είναι πολύ θολές, δε μου μοιάζει να συμπίπτει ο δεύτερος εγχαραγμένος κωδικός με τους κωδικούς 14859 και 14860 των ηχογραφήσεων της Gramophone, αλλά πρέπει να διερευνηθεί περισσότερο (πράγμα εύκολο) γιατί τα υπόλοιπα στοιχεία εκεί με παραπέμπουν.

Τά ἄλλα
The Gramophone Co / 14857 ΣΩΣΟΝ ΗΜΑΣ Εκκλησιαστική Χορωδία
The Gramophone Co / 14858 ΠΟΛΥΧΡΟΝΙΟΝ Εκκλησιαστική Χορωδία
τά ἀκοῦμε κάπου;[/INDENT]

Δυστυχώς, όχι, δεν ανέβηκαν κάπου, ούτε και κυκλοφόρησαν σε CD.
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Εὐχαριστοῦμε γιά τήν τόση ἀνάλυση.
Τά λειτουργικά καί ὅλα τά ἄλλα πού ἔχουμε ἀκούσει (ἐναρμονισμένα, ἀρμόνιο) δέν μοῦ εἶναι καθόλου παράξενα.
Σ᾿ αὐτά μοῦ φαίνονται παράξενα καί τά μέλη καί διαφοροποίηση στήν ἐναρμόνιση καί στίς φωνές πού συνήθως ἀκοῦμε. Μόνο μιά μπάσα καθοδηγητική φωνή θά λέγαμε μοιάζει μέ τοῦ Μανέα. Ἀλλά μήπως μόνον μοιάζει; Χωρίς νά ἀποκλείεται.

 
Last edited:

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Τουλάχιστον το ένα λογικό άλμα, η ταύτιση του δίσκου με τον συγκεκριμένο δίσκο της Gramophone, επιλύθηκε. Αντιγράφω το μήνυμα του μέλους fakk που μας δώρησε την ηχογράφηση του εν θέματι δίσκου. Ευχαριστίες πολλές για την τόσο επιμελημένη παρουσίαση, για την τόσο ταχεία ανταπόκρισή του στον προβληματισμό μου, καθώς και για τη νέα ηχητική επεξεργασία του ήχου, που είναι πραγματικά πεντακάθαρος! Αντιγράφω από εδώ τις πληροφορίες που μας παραθέτει:

Μετά από ψάξιμο σχετικά με τον δίσκο Victor 63511, βρήκα τα εξής.
Για τους ερμηνευτές ο Αμερικανός ερευνητής Kelly γράφει μόνο GREEK RELIGIOUS CHOIR (δλδ ελληνική θρησκευτική χορωδία).
Η ηχογράφηση έγινε στη Σμύρνη τον Μάιο του 1909 (δεν υπάρχει ακριβής ημερομηνία) από το ηχολήπτη Fred W. Gaisberg.

Το ΚΥΡΙΕ ΚΕΚΡΑΞΑ εκδόθηκε αρχικά στον δίσκο Gramophone Co 14859 /13466b
Το ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΝ εκδόθηκε αρχικά στον δίσκο Gramophone Co 14860 /13467b

Επανεκδόθηκαν και τα δυο μαζί στο δίσκο HMV 0141 (χωρίς τα αρχικά AO).
Ο κύριος Καλυβιώτης θα μπορούσε ενδεχομένως να βοηθήσει όσον αφορά τη χορωδία.

Επ’ ευκαιρία επεξεργάστηκα τις ψηλότερες κορυφές γιατί στη διάρκεια της εγγραφής η στάθμη ήταν πολύ υψηλή με αποτέλεσμα να μην γραφτούν σωστά.
Το αποτέλεσμα νομίζω ότι είναι ικανοποιητικό.

Σημειωτέον πως, σχετικά με τη χρονολογία, αν ο δίσκος αυτός είναι στην ίδια ομάδα με όλους τους γειτονικούς του, τότε πρέπει να ηχογραφήθηκε μεταξύ 15 και 19 Δεκεμβρίου του 1911, αφού ο κ. Καλυβιώτης εδώ μας λέει πως η άλλη παρόμοια εγγραφή του «Σώσον ημάς» με κωδικό 14857 είναι ηχογραφημένη την ίδια ημέρα, ενώ εδώ παραθέτω τμήμα του βιβλίου του που τις χρονολογεί στα 1911. Η σύγχιση γίνεται διότι η Gramophone δεν έστειλε συνεργείο ηχογραφήσεων μόνο μία φορά στη Σμύρνη αλλά τέσσερεις, η πρώτη πράγματι το 1909. Οι εγγραφές αυτές ανήκουν, όμως, στην τέταρτη.

Τη νέα καθαρότερη ποιότητα του ήχου την ακούτε στα παρακάτω αρχεία (από εδώ).

Kyrie kekraksa ekklis xorwdia 09 Victor 63511.mp3
koinwnikon ekklis xorwdia 09 Victor 63511.mp3
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Τη νέα καθαρότερη ποιότητα του ήχου την ακούτε στα παρακάτω αρχεία (από εδώ).

Kyrie kekraksa ekklis xorwdia 09 Victor 63511.mp3
koinwnikon ekklis xorwdia 09 Victor 63511.mp3
Μέ τή νέα αὐτή καθαρότερη ποιότητα του ήχου ἐνισχύεται ἡ ἄποψή σου γιά τόν Μανέα ἤ ἀπομακρύνεται;
Ἐμένα μᾶλλον ἀπομακρύνεται.
Δέν θά ὑπῆρχαν καί ἄλλοι στή Σμύρνη;


 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Μέ τή νέα αὐτή καθαρότερη ποιότητα του ήχου ἐνισχύεται ἡ ἄποψή σου γιά τόν Μανέα ἤ ἀπομακρύνεται;
Ἐμένα μᾶλλον ἀπομακρύνεται.
Δέν θά ὑπῆρχαν καί ἄλλοι στή Σμύρνη;


Η ηχογράφηση έχει τενόρο και μπάσο. Ο μπάσος ακούγεται περισσότερο και σίγουρα δεν είναι ο Μανέας. Για τον τενόρο δεν μπορώ να καταλάβω.

Σίγουρα θα υπήρχαν και άλλες χορωδίες στη Σμύρνη. Ίσως μας διαφωτίσει έρευνα επί των χειρογράφων του Μανέα, που δεν γνωρίζω ποιος μπορεί να έχει.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

http://analogion.com/forum/showthread.php?p=162801#post162801

Ἀπό Ἀθήνα μᾶλλον... καί ἄλλη χορωδία...

Μά φαίνεται. Συνθέσεις σάν Πολυκράτη (μπορεῖ νά λείπει τό «σάν», ἀλλά δέν τίς ἔχω μέ ἀκρίβεια ὑπόψη μου), ἰδίως τό κοινωνικό, μέ ἐναλλαγές φωνῶν, δηλ. πού ἄλλες ἀρχίζουν, ἄλλες σταματᾶνε, ἄλλες μπαίνουν... Δέν ἔχουμε τέτοια στόν Μανέα.

 
E

emakris

Guest
Όσον αφορά το Κοινωνικό, απαιτείται μια ελαφρά μείωση των στροφών, ώστε να αποκαλυφθεί και η σύνθεση του συνόλου και το εκτελούμενο έργο (βλ. τη συνημμένη επεξεργασία). Στην α΄ φωνή δεν ακούγονται γυναίκες, αλλά τενόροι, συνεπώς πρόκειται για ανδρική χορωδία. Το δε κομμάτι είναι το Αινείτε σε Λα μείζονα του Αλεξάνδρου Κατακουζηνού (1824-1892), δασκάλου του Πολυκράτους και πολλών άλλων, από τους πρώτους εισηγητές της τετραφωνίας στον ελλαδικό χώρο. (Στην αρχική επεξεργασία ακούγεται τονικότητα Σι ύφεση, που από μόνο του δεν θα ήταν πρόβλημα, αφού ο χοράρχης μπορεί να υψώσει λίγο τη βάση, αλλά αλλοιώνεται το χρώμα των φωνών). Η ταύτιση του κομματιού οφείλεται στον φίλο και υποψήφιο διδάκτορά μας κ. Νικόλαο Βάλσαμο, μαέστρο της χορωδίας του Αγ. Γεωργίου Καρύτση.
Το Κύριε εκέκραξα είναι μια απλή εναρμόνιση του (διασκευασμένου κατάλληλα) γνωστού μέλους του α΄ ήχου, που δεν στάθηκε δυνατόν να ταυτιστεί με κάποια γνωστή σύνθεση.
 

Attachments

  • Κοινωνικόν σε Λα μείζονα.mp3
    3.2 MB · Views: 28
Top