Γυναίκα και Ψαλτική

Status
Not open for further replies.

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
ΠΟΤΕΣ δεν ειπα τετοιo πραγμα ...............................

πχ< Η μαθητρια του Λ Αγγελοπλου και υστερον, πολυ περισσοτερος του Ζαχαρια Πασχαλιδη Ανριανη ΑΤΛΑΝΤΙ
το ακριβες ετος = ισως 1998
.......................................................
Η γυναικα =Ασπασια =ηταν οντως ΑΝΩΤΕΡΑ

Αλλα δεν καμνει φεμινισμον

ουτε ψαλλει κατα #συστημα# τινι

Μπραβο Γεωργιε . Χαρας την υπομονη σου . Παντα λεπτολογος ε και λιγο
''λακωνικος'' . Ξερω οτι καταβαλλεις μεγαλη προσπαθεια να γραψεις αυτα που
γραφεις και δαπανας πολυ χρονο . Και εχεις και τα διαβασματα . Ξανα Μπραβο .
 

Magdalene

Μαγδαληνή Κουμπαρούλη
Κ.Μιχαλάκη, τί να πώ; Σε μερικές παρατηρήσεις σας είστε πολύ οξύς και ακριβής. Δεν γίνεται παρά να συμφωνήσω σε πολλά από αυτά που γράφετε. Θα ήθελα ,αν μπορείτε ,να ανεβάσετε κάποιες γυναικείες ηχογραφήσεις από αυτές που θεωρείτε "εντός Ύφους",για να καταλάβουμε καλύτερα το στίγμα σας.Το δικό μου γυναικείο αρχείο είναι πολύ φτωχό αλλά σιγά -σιγά θα ανεβάσω και άλλα ηχητικά δείγματα,με σκοπό να δειχτεί η κατάσταση και όχι απαραιτήτως για αισθητική τέρψη.

Οι Βραζιλιάνες μοναχές που αναφέρετε είναι της αδελφότητας της Godoncourt; Το μοναστήρι τους είναι La nativite de la Mere de Dieu κοντά στο Chaumon; Αν ναι,δώστε τους πολλά χαιρετίσματα και θα επικοινωνήσω μαζί τους. Είχαμε αγιογραφήσει κάτι κάποτε εκεί, και είχαμε συμψάλλει μια Μ.Βδομάδα. Ακολουθίες στα Γαλλικά-Βραζιλιάνικα-Πορτογαλλικά-Σέρβικα-Λατινικά- Ελληνικά! Και Χριστός Ανέστη και στα Τα'υλανδέζικα λόγω μιας Τα'υλανδής ορθόδοξης! Αξέχαστη εμπειρία..
 

Magdalene

Μαγδαληνή Κουμπαρούλη
Κ.Μιχαλάκη ,άκουσα τις ηχογραφήσεις που στείλατε και αναγνωρίζω τη φωνή της Mere Helene! Να δώσετε πολλούς χαιρετισμούς! Πάντως,νομίζω ότι της πάει καλύτερα το Γρηγοριανό μέλλος από ότι το Βυζαντινό...Έχει πολύ καλή ποιότητα φωνής,αλλά δεν έχει καθόλου ψαλτικά ακούσματα.Όταν τις άφησα εγώ (το 2005),ακούγανε τις κασσέτες της Σιμονώπετρας :confused: .

Τη Σέρβικη παροικία του Παρισιού την έχετε γνωρίσει; Εκεί έχουνε μικτή χορωδία και διευθύνει μια πολύ καλή φωνή,αλλά και πάλι χωρίς ακούσματα.Δεν θυμάμαι το όνομά της,αλλά είναι η πρεσβυτέρα του pere George του Γεωργιανού.Θυμάμαι με είχε βάλει να της ψάλλω ένα Αξιον Εστι για να δεί πως είναι το Βυζαντινό αντίστοιχο αυτού που ψέλνανε εκεί.Είχε απορήσει με τη διαφορά ύφους της μιας μουσικής από την άλλη..
 

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
πραγματικά πολύ ιδιόρρθμο το στιλ που γράφει ο Γιώργος αλλά ομολογώ ότι είναι φοβερός...
 

mimi

Georgios K. MICHALAKIS
Κ. Μιχαλάκη ,

Θα προσπαθησω να διευκρινησω οτι οποιος θελη να γραγη στον ενικο μαςι μου ΔΕΝ υπαρχει προβημα διοτι τα πολου #μη απτου# δεν μου αρεσουν

Ποιο σημαντικο ειναι οτι σαν Χριστιανος προτιμω το #Γεωργιε# = οχι το #Γιψργο# ουτο το #Γιωργη# αλλα οθτε και το #Γιωργακι#

ακομη κι οι Γαλλοι το εμαθαν σωστα διοτι επιμενω πολυ σ αυτο


άκουσα τις ηχογραφήσεις που στείλατε και αναγνωρίζω τη φωνή της Mere Helene! Να δώσετε πολλούς χαιρετισμούς! Πάντως,νομίζω ότι της πάει καλύτερα το Γρηγοριανό μέλλος από ότι το Βυζαντινό..

Εγω οχι μονον νομιζω αλλα #γνωριζω# κι επιμενω πως #Γρηγοριανη εστι ψαλτικη#
Επειδη οι Δυτικη την κατεστρεψαν ΛΟΓΟΥ μανιωδους συστηματικοποιησεως οπως προσπαθουν και οι δικοι μας τον τελευταιον αιωνα, δι αυτο και ακουγεται ευνουχισμενη και ασπονδυλος και #διαφορποιηται# της ψαλτικης

Εδω ψαλλω Γρηγοριανην





Το πιο ενδιαφερον κομαμτι ειναι το εξης
Ειπεν Ανδρεας




Τα Ελληνικα ΔΕΝ ειναι γραμμενα αλλα τα εψαλλα βασει του Λατινικου πρωτοτυπου

Εκφωνιτικο συστημα του κληρου ειναι το οποιον υπαρχει αλλα παραμενη ΑΓΡΑΦΟΝ

Τα αλλα ενδιαφεροντα
Βενεξιστη


και

Κοινινικον Πετρου



Τι τι κανει #γρηγοριανην# και οχι #βυζαντινην# αυτο θελω να καταλαβω

Επειδη εγω τα εξισωνω, δια εμεναν ειναι ΨΑΛΤΙΚΟΤΑΤΗ και ΒΥΑΝΤΙΝΟΤΑΤΗ η ηγουμενη Ελενη

Τωρα, επειδη καμνουν λαθοι και ειναι ασταθης τι να περιμενη κανεις =28 ωρες μαθηματα ηταν αυτα ωστε να καταλαβουν τι εστι χορος και χρονος κτλ




.Έχει πολύ καλή ποιότητα φωνής,αλλά δεν έχει καθόλου ψαλτικά ακούσματα.

Δια εμεναν οτι επιασε το αυτι της ηγουμενης ΛΙΓΕΣ Ελληνιδες τα πιανουν

Ακουσματα θα εχουν του χρονου =τους ηχογραφησα την Θειαν λειτουργιεαν, δια να την πουνε ΚΑΛΥΤΕΡΑ κι απο εμεναν

Τωρα, εαν εγω δεν αποδιδω και δεν τις διδασκω #Βυζαντινα# Εκκλησιατικα ακουσματα, αυτο ειναι αλλο θεμα !



Όταν τις άφησα εγώ (το 2005),ακούγανε τις κασσέτες της Σιμονώπετρας
.

ΜΕΓΑΛΟ ΛΑΘΟΣ = οι Σιμωνοπετριτες εκαμναν τους ψαλμους ΚΑΛΑΝΤΑ διοτι εκαμναν ΑΠΡΕΠΕΣ συνδιασμον συντετμημμενων μελωδικων τυπων
και σε λιγο θα Ρουμανευσουν = ναι , διοτι πολλοι Ρουμανοι γνωριζουν καλυτερα τα ΚΑΛΑΝΤΑ παρα το τροπαριο της του Χριστου γεννησεως

Ειχαμε βαλτσιακια

τωρα εχομεν και καλαντα απο το Αγιον Ορος





Τη Σέρβικη παροικία του Παρισιού την έχετε γνωρίσει;

Οχι =καινε πολυ κερι εχω μαθει

Εκεί έχουνε μικτή χορωδία και διευθύνει μια πολύ καλή φωνή,αλλά και πάλι χωρίς ακούσματα.Δεν θυμάμαι το όνομά της,αλλά είναι η πρεσβυτέρα του pere George του Γεωργιανού.Θυμάμαι με είχε βάλει να της ψάλλω ένα Αξιον Εστι για να δεί πως είναι το Βυζαντινό αντίστοιχο αυτού που ψέλνανε εκεί.Είχε απορήσει με τη διαφορά ύφους της μιας μουσικής από την άλλη..


Τι να ειπω;;ουτε τους μεν ουτε τους δε εχω ακουση δια να καταλαβω πρι τινος #υφοθς# προκειται

ν
Κ.Μιχαλάκη, τί να πώ; Σε μερικές παρατηρήσεις σας είστε πολύ οξύς και ακριβής. Δεν γίνεται παρά να συμφωνήσω σε πολλά από αυτά που γράφετε. Θα ήθελα ,αν μπορείτε ,να ανεβάσετε κάποιες γυναικείες ηχογραφήσεις από αυτές που θεωρείτε "εντός Ύφους",

ΠΟΤΕ δεν ομιλησα εγω πρι ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΥ υφους αλλα περι ενα ΣΥΝΟΛΟΝ χαρακτηστικων ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗΣ ψαλτικης, εκ των οποιων χαρακτηριστικων τα περισσοτερα παραμενουν ΑΜΕΤΑΒΛΗΤΑ αναμεταξυ παραδοσιακων ψαλτων και μόνον καποια ελαχιστα αλλασουν

Υστερον ομίλησα περι πατριαρχικης παιδαγωγησις

Θεωρω οτι με τον τροπον οπου ψαλλουν ΟΜΟΙΟΓΕΝΕΣ και με χρονον αυτες οι μοναχες == ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΝ κι ας εχουν ακουση Σιμωνοπετρα το οποιον βεβαια ΔΕΝ αποτελει παραδοσιακον #ακουσμα# κατ εμε



τα οιποια χαρακτηριστικα διαφερουν ΟΛΙΓΟΝ ΤΙ


για να καταλάβουμε καλύτερα το στίγμα σας.Το δικό μου γυναικείο αρχείο είναι πολύ φτωχό αλλά σιγά -σιγά θα ανεβάσω και άλλα ηχητικά δείγματα,με σκοπό να δειχτεί η κατάσταση και όχι απαραιτήτως για αισθητική τέρψη.


Ενταξη Θα προσπαθησω να ευρω δυο τρεισ ηχογραφησεις

Εν τω μεταξυ η #Ασπασια# απο το Παρισι, εχει η δεν εχει #ψαλτικα ακουσματα# σωστα,


Οι Βραζιλιάνες μοναχές που αναφέρετε είναι της αδελφότητας της Godoncourt; Το μοναστήρι τους είναι La nativite de la Mere de Dieu κοντά στο Chaumon; Αν ναι,δώστε τους πολλά χαιρετίσματα και θα επικοινωνήσω μαζί τους.

Πρεπει
Εχουν καποια πολυ σοβαρα προβληματα

Είχαμε αγιογραφήσει κάτι κάποτε εκεί, και είχαμε συμψάλλει μια Μ.Βδομάδα.

Στα αγιογραφικα ΔΕΝ δινω γνωμες
απο μακρυα παρακολουθουσα τον αδελφικον μου φιλον Νικολαον Παντελοπουλον, Θεολογον ψαλτην , κομπιουτερισταν και προ παντων αγιογραφον

Ο θειος ητο ο γωστος Γερασιμος =φιλος του θειου μου Αδαμαντιου


Τωρα, θα μου επιτρεποταν να δωσω #συμβοθλεα# σε οσους ασχολουνται με το αγιογραφηκο θεμα πρωι και βραδυ;

Οχι βεβαια


Οι μοναχες εχουν πολυ απλο σκεπτικο =δεν ηξεραν ποιαν μουυσικην να επιλεξουν =

#Αλλα αφ ου ο Θεος μα εστειλε τον Γεωργιον, μαλλον αυτα πρεπει να μαθωμεν# ειπαν σε καποιαν

Το ιδιο ειχα ειπα κι εγω δια τον Στυλιανον Τσολακιδην = #Ευχαριστω Θεε μου οπου με ακουσες, θα ΠΡΟΣΠΑΘΩ να τα λεγω ολα και οπως πρεπει#

Κι ετσι σιγουρα, δεν εχομεν τα ιδια ακουσματα οπως δεν εχομεν και την ιδιαν αγιογραφικην εμπειριαν διοτι

ακουσμα δεν ειναι μονον μια κασσετα αλλα το Τ Ι θα διορθωσει καποιος διδασκαλος ο οποιως να εχει ο ιδιος παρομοιου τυπου ακουσματα

Υποθετω οτι το ιδιο θα ισχυει και δια την αγιογραφιαν = διοτι αλλοιως, με οσες εχω απλως ειδει η και προσκυνησει εως τωρα, θα επρεπε να αγιογραφω με κλειστα τα ματια
 

Magdalene

Μαγδαληνή Κουμπαρούλη
Εντάξει για τον ενικό Γεώργιε,αλλά έχω την εντύπωση ότι με περνάς κάποια χρόνια στην ηλικία,αλλά όπως θες.

Δεν έχω ψάξει καθόλου τα περί Γρηγοριανού μέλους,αλλά από ακούσματα και μόνο δεν μου φαίνεται ότι μπορώ να ταυτίσω Βυζαντινή και Γρηγοριανή Μουσική.Κοινή η ρίζα αλλά διαφορετική εξέλιξη.Θα προσπαθήσω πάντως να αποηχογραφήσω μια κασσέτα που έχω με γυναικεία χορωδία σε Γρηγοριανά μέλη,προς σχολιασμό.

Για την ηγουμένη Ελένη (Ελένα),η γνώμη μου είναι ότι έχει καθαρότατη φωνή,σπουδαίο αυτί,αλλά δεν ψέλνει.Τραγουδάει.Γιατί έτσι έχει μάθει,τουλάχιστον όταν ήμουν εγώ σε εκείνο το Μοναστήρι.Δεν ξέρω τί προόδους έχει κάνει βέβαια τα τελευταία 2 χρόνια.

Στη Σέρβικη παροικία όντως καίνε πολύ κερί ! :D

Στα περί Ύφους δεν θα επιμείνω,μάλλον έχουμε ελαφρώς διαφορετική τοποθέτηση.Καλό αυτό...ποικιλία :)

Την Ασπασία την είχα γνωρίσει στον Αγ.Στέφανο του Παρισιού πριν τη διώξει ο καινούριος Δεσπότης Εμανουήλ. Ήταν υπέροχη και κρατούσε μια χαρά το ψαλτήρι,μέχρι να έρθουν αρκετά καθηστερημένοι οι κυρίως ψάλτες. Σοβαρότατη,ειλικρινής ,με γνώση ,χωρίς θηλυπρέπεια.

Για τα αγιογραφικά θα μιλήσουμε ,ίσως, σε κάποιο άλλο forum.Πάντως,αν πάς στην Godoncourt κάποια φορά,δες τις εικόνες στο τέμπλο,είναι δια χειρός μου..
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
Λέμε ότι το τεριρεμ είναι η αέναος φωνή των αγγέλων ή τα νανουρίσματα της θεοτόκου στον Ιησού.
Φανταστείτε να είχαμε την φωνή της Θεοτόκου σε ηχητικό αρχείο 2 δευτερολέπτων.
Μόνο γιαυτό θα έκαιγα το pc με τα μουσικά αρχεία και όλα τα αρχεία μουσικολόγων .
Η γυναίκα στην πίστη μας είναι Μεγάλη.
Υπερέχει στην λειτουργική ζωή και όλα τα βλέμματα στρέφονται με ελπίδα αριστερά της ωραίας πύλης.
Στο Βυζάντιο ήταν από γιατρός μέχρι και Αυτοκράτειρα.
Σήμερα η θέση της γυναίκας στην εκκλησία είναι δυστυχώς αμφισβητούμενη.
Νομίζω ότι γι αυτή την κατάσταση φταίει η ανδροκρατία αλλά και η ίδια η γυναίκα.
Μουσικά δεν έχουμε κείμενα γυναικός.
Είναι απορίας άξιον να κατέχει σήμερα η γυναίκα όλας τας επιστήμας και να μην έχει γράψει ένα άξιον εστιν.
Κι επειδή η μελοποιία μαθαίνεται από το δάσκαλο στο μαθητή, θα πρέπει κάπου να κατηγορήσουμε τους δασκάλους που δεν ήθελαν γυναίκα μαθήτρια αλλά και τις γυναίκες που αδιαφόρησαν να βρουν κάποιον δάσκαλο.

Εχουμε ελπίδα την Θεοτόκο.
Αν μία γυναίκα κατόρθωσε τόσα πολλά, τότε όλες οι γυναίκες μπορούν να κατορθώσουν το ίδιο ΝΑΙ ΤΟ ΙΔΙΟ ως προς την αρετή πρωτίστως και όλα τα άλλα έλκονται.

Εγραψα αυτά σήμερα που είναι εορτή της γυναίκας και δεν είπα τίποτα περί φεμινισμού γιατί πάνω από όλα είναι η ΠΑΝΑΓΙΑ μας και καθ' επέκταση...
 

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
Μ' αυτό το σκεπτικό, θα μπορούσε να είχε εμφανιστεί στα τόσα χρόνια η παναγία σε καποιον κ να του πει: βάλε τις γυναικες να ψάλλουν.....
 

mimi

Georgios K. MICHALAKIS
Μαγδαλεηνη

οπως απαντας χωρις τα quotes ΔΕΝ προκειται να τα βγαλομεν περα

Magdalene;4001]Εντάξει για τον ενικό Γεώργιε,αλλά έχω την εντύπωση ότι με περνάς κάποια χρόνια στην ηλικία,αλλά όπως θες.

ετσι = πολυ ωραια

Δεν έχω ψάξει καθόλου τα περί Γρηγοριανού μέλους,αλλά από ακούσματα και μόνο δεν μου φαίνεται ότι μπορώ να ταυτίσω Βυζαντινή και Γρηγοριανή Μουσική.Κοινή η ρίζα αλλά διαφορετική εξέλιξη.Θα προσπαθήσω πάντως να αποηχογραφήσω μια κασσέτα που έχω με γυναικεία χορωδία σε Γρηγοριανά μέλη,προς σχολιασμό.

Εως τωρα ΔΕΝ εχω ακουση Γρηγοριανην οπως την φανταζονται οι ειδικοι της Δυσεως

Δια αυτο καθονται και με ακουγφουν του Ιακωβου την διδαχην τοπου τους καμνω, και τιποτες αλλον


Και μου λενε οτι ΑΥΤΟ ειανι Γρηγοριανη

Και η μητερα όυ η οποια ακουσε τον δισκον μου, ειπεν #Ε, ψαλτικη ειναι#






Για την ηγουμένη Ελένη (Ελένα),η γνώμη μου είναι ότι έχει καθαρότατη φωνή,σπουδαίο αυτί,αλλά δεν ψέλνει.Τραγουδάει.Γιατί έτσι έχει μάθει,τουλάχιστον όταν ήμουν εγώ σε εκείνο το Μοναστήρι.Δεν ξέρω τί προόδους έχει κάνει βέβαια τα τελευταία 2 χρόνια.

Δι αθτον ακριβως τον λογον εβαλ το αρχειον =ψαλλούν τα Χρισουγεννα του 2006 δια τηλεφωνου = #εδιαβασαμε το μαθημα =μ α σου του πψαλλομεν; =να μου το ψαλλετε, αδελφες

Τωρα, αυτο το Γαλλικο τη υπερμαχω, ειναι η δεν ειναι παραδοσιακον; Αυτο ερωτο ολους






Στα περί Ύφους δεν θα επιμείνω,μάλλον έχουμε ελαφρώς διαφορετική τοποθέτηση.Καλό αυτό...ποικιλία :)

Εφ οσον επιμενης με τον ορον γυναικειον υφος τη στιγμη οπου προσπαθω να σου εξηγησω οτι δεν αποδεχομαι τον ορον αυτον, εσυ μαλλον δημιουργεις την ποικιλιαν, και #μετ εθαρεσκειας#, τολμω ειπειν




Την Ασπασία την είχα γνωρίσει στον Αγ.Στέφανο του Παρισιού πριν τη διώξει ο καινούριος Δεσπότης Εμανουήλ. Ήταν υπέροχη και κρατούσε μια χαρά το ψαλτήρι,μέχρι να έρθουν αρκετά καθηστερημένοι οι κυρίως ψάλτες. Σοβαρότατη,ειλικρινής ,με γνώση ,χωρίς θηλυπρέπεια.

Ευγε, ειπες και κατι οπου να συμφωνουμε


Για τα αγιογραφικά θα μιλήσουμε ,ίσως, σε κάποιο άλλο forum.Πάντως,αν πάς στην Godoncourt κάποια φορά,δες τις εικόνες στο τέμπλο,είναι δια χειρός μου]


Τα εθαυμασε η Ανδιανη, και μου το εξεφρασε

Βοηθεια σου να ειναι
 
Last edited:

Magdalene

Μαγδαληνή Κουμπαρούλη
ΠΟΤΕΣ δεν ειπα τετοιo πραγμα
Τον ΦΕΜΙΝΙΣΜΟΝ και τον ΕΚΘΥΛΙΚΙΣΜΟΝ και την ΕΠΙΤΡΑΠΕΖΙΠΟΙΗΣΙΝ και τον ΜΕΘΥΣΟ ΒΟΡΒΟΡΥΓΜΟΝ δεν αντεχω
Τα εσχολιασα οπως εσχολιασα και αλλων οπως και ιδικα μου = αρνητικως βεβαια


Απόλυτες οι απαντήσεις σου Γεώργιε. Αντιλαμβάνομαι πολύ καλά την αντίδρασή σου και τη συμμερίζομαι (αν θες την πλήρη τοποθέτησή μου δες στην αρχή του thread),όμως η απόλυτη γραφή σου αφαιρεί και τα όποια θετικά των παραπάνω ακουσμάτων.
Πριν βάλουμε ταμπέλα "εκθηλικισμού" κ.τ.λ. στο φαινόμενο "γυναικεία ψαλτική στην Ελλάδα του 21ου αι."ας έχουμε υπόψιν πρώτον τη σημερινή κοινωνική απαίτηση για ακραία σεξουαλοποίηση (δικό μου αυτό) της γυναίκας και δεύτερον την τοποθέτηση του ψευτοπροβλήματος : απόδειξε ότι είσαι ίση με τον άντρα ,αν όχι και καλύτερη (ηλιθιότητες φεμινιστικές και συγγνώμη).

Υπό αυτή την οπτική τα ακούσματα αυτά τουλάχιστον αντιστέκονται ,άλλο περισσότερο και άλλο λιγότερο.


Εχω ακοuσει καλες #ψαλτησες#;
ΠΑΡΑ πολλες
Και οτι εμποροθσα να μαθω το εμαθαινα = ητο ολες πρακτικες
Υστερον εβλεπα τα απογευματα και τον Τσολακιδην και του ελεγα καμμια φορα #ακουσα τη Ασημενια να ψαλλει το τροπαριο ετσι< ειναιι καλο;
Και ητο καλο



Έχεις ηχογραφήσεις;



Η καθε #Ασημενια# οπου ακουσα δεν ειχε ομως ΤΙΠΟΤΕΣ να καμνει με τις προσδοκιες και τα ακουσματα οπου ακουγω εδω στο φορουμ
Μεχρι τωρα μομον οι Σερβες γυναικεs = δεν ειναι μοναχες = εχοuν καταφερει κατι


Προσδοκίες; Εδώ όλοι ψαχνόμαστε!Και από τα πενιχρά αρχειάκια που έχουμε καταθέτουμε.



Και οι Βρεσιλιανες εχοuν ελπιδες
Και αναρωτιεμαι ΔΙΑΤΙ;
Επειδη ειναι γυναικες οπου εψαξαν δια γυναικεια #ταυτοτητα# και #υφος# στην ψαλτικην
η
ειναι μηπως επειδη πεφτουν βομβες στην Σερβια κι επειδη πεφτει βροχη απ την τρυπιαν στεγην στα ξεθερμα δωματια των Βρεσιλιανων μοναζουσων εισ την Γαλλιαν;
Εγω πιστευω οτι ειναι το ΔΕΥΤΕΡΟΝ




Εγώ πάλι δεν ξέρω.Πάντως προτμώ να ψάχνομαι έστω και σε λάθος δρόμους,παρά να αδρανώ περιμένοντας κάποια εξωτερική συνθήκη να με αναγκάσει να το κάνω.Μακάρι να είχαμε όλοι ταπείνωση και εγρήγορση εσωτερική,αλλά αυτό ως γνωστόν είναι ζητούμενο και όχι κεκτημένο.



Διοτι εαν ειναι ουτως τα πραγματα, ας κανομεν και #παπαδισες# και δεσποτισσες#
Μεχρισ #υποδιακονισσα# εχω καταλαβει επιτρποταν #κι επιτρπεται ακομη# στα μοναστηρια με μοναςοθσσεσ η αλλες δυσκολες συνθηκες
Οι θεολογικοι λογοι ισως να ειναι πολλοι, και δεν ειναι ο τομεας μου



Παπάδισσες και δεσπότισσες δεν έγιναν ούτε θα γίνουν ποτέ οι γυναίκες.Ψάλτριες όμως και έγιναν και θα γίνουν.Έτερον εκάτερον.Μην μπερδεύουμε δογματικά με μή δογματικά θέματα.




Τελος, η γυναικα εχει μεγαλυτεραν τασην υστεριας απο τον ανδρα και, αθελα της, υποσυνειδιτα, θα ψαξει καπως να #ελκυσει# και να φερει εις #συνκινησην# το κοινον



Για περισσότερο χώρο δεν αναφέρω τα προηγούμενα.Απαντώ σε όλα : Αν και δεν ξέρω πόσο επιστημονικά είναι ψαγμένα τα παραπάνω, θα συμφωνήσω μαζί σου σε κάτι πολύ βασικό, τα δύο φύλα Διαφέρουν! Γι'αυτό και εγώ επιμένω να ξεχωρίζω το ύφος σε γυναικείο και αντρικό.Την έχω "περάσει στο πετσί μου" τη δοκιμασία να προσπαθήσω να ψάλλω όπως ακούω τους άντρες. Γιατί όμως; Άλλη είναι η "ανδροπρέπεια" για τις γυναίκες και άλλη για τους άντρες.Και για τα δύο φύλα ζητούμενο!Ειδικά στην εποχή μας.Και μη μου πει κανείς ότι η "θηλυπρέπεια" είναι ταυτόσημη με τη γυναίκα..!




Περι #συνκινησεως# ακουσατε εδω


Και λίγα λες
:eek:






Σημερον, ας ειπωμεν οτι #προ οδευομεν# διοτι χαρην #ισοτητος# και #παιδαγωγησεως# η και #αναγκης# συμψαλλομεν με γυναικας
Αλλα απ οτι καταλαβαινω, θα μας επιβαλουν σε ολους #φουστανακια# δια να τα λενε οι ιδιες #δημοτικα# διοτι ΤΕΤΟΙΑ αποσπασματα μας βαζουν να ακουσωμεν, υπογραμμιζοντας οτι τολμαμε να δωσωμεν #συμβουλες#



Δεν θα ήθελα με τίποτα και οι ελάχιστοι νορμάλ άντρες που έχουν μείνει να φορέσουν "φουστανάκια" !:eek:
Για τις "συμβουλές " τώρα,η συμβουλή μου είναι να εξετάζουμε συνολικά τα θέματα που ταμπελοποιούμε.




ΜΟΝΟΝ οι δυτικες γυναικες, αι οποιαι ΔΕΝ γνωριζουν τας παραδοσις της εκκλησιας, εαν και νεο Ορθοδοξες εχουν μερικες #φεμινιστικες# απαιτησεις να διεθυνουν αναλογια



Προσωπκά δεν είμαι από αυτές,αν και κάποιοι ,συμπαθέστατοι κατά τα άλλα, άντρες ψάλτες με προσκαλούν να το κάνω...




Σε γυναικειον μοναστηριον ΟΘΤΕ και ο ΔΕΣΠΟΤΗΣ ΔΕΝ τολμα να επιγαλλει κατι ΕΑΝ ΚΑΙ ΚΑΝΟΝΙΚΩΣ ειναι αρχηγος =



Φαντάσου όμως ότι ούτε σε γυναικείο μοναστήρι μπορούν να γίνουν οι γυναίκες "παπάδισσες" ή "δεσπότισσες".
 

Magdalene

Μαγδαληνή Κουμπαρούλη
Εφ οσον επιμενης με τον ορον γυναικειον υφος τη στιγμη οπου προσπαθω να σου εξηγησω οτι δεν αποδεχομαι τον ορον αυτον, εσυ μαλλον δημιουργεις την ποικιλιαν, και #μετ εθαρεσκειας#, τολμω ειπειν

Λάθος διάγνωση : "μετά προκλήσεως" τολμώ να πω εγώ. Γιατί θά ήθελα να σχολιαστεί αυτή μου η άποψη και σ'ευχαριστώ που το κάνεις. Και εγώ το ψάχνω πάντως.






Ευγε, ειπες και κατι οπου να συμφωνουμε


:)





Τα εθαυμασε η Ανδιανη, και μου το εξεφρασε
Βοηθεια σου να ειναι


Ευχαριστώ πολύ!
 

Magdalene

Μαγδαληνή Κουμπαρούλη
Το προ-προηγούμενο μήνυμά μου είναι απάντηση στο μήνυμα "60" του Γ.Μιχαλάκη.
 

mimi

Georgios K. MICHALAKIS
Περι της #ανωνυόυ# μοναχης οπου εβαλε ο Ευαγελος Λιναρδακης.

Αντιστοιχει εις την Κευρουζ δηλαδη == πολα συνσαισθηματικα τεχνασματα
της καθολικης Μελχιτικης εκκλησιας

Κι αλλος #αντιπροσωπος# Μελχιτων
http://www.analogion.com/MaximosFahme.html



Συνηθως γινεται συγχησις με την
Fayhroyz

το λινκ οπου ακουγονται ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΟΝ υφος κα χρονον οπου συμψαλλε με τον Ανδραους εις τον Καθεδρικον ναον της ¨περοθτ δεν υπ;ρχει πί

Πρεπει να το της αφιερωσωεν ιστοσελιδαν


88888888
Οσον δια αλλα ονοματα γυναικων εχοντων σωστα ακοθσματα θα ελεγα, κατα την γνωμην μου

Ειρηνη Κοντοπου = εαν και καμνει καποιες φαλτσες ελξεις == εχει εξαιρετον τοποθετησιν φωνης

Μοναχη Μαγδαληνη Μακρυγαιννη δεν εεθρισκω λινκς

888888
πρακτικες = Η εν Γαλλια Ελληνιδα Ασπασια
Η εν Γαλλια Ρουμανα =Ηελενα
κι αλλες ΠΟΛΛΕΣ

888888
έτα την τεσσαρακοστηνμ δα β;λω και κλεφτκα =ποιένικα με τηνε Θει;ν μου Αγγελικον Κωνστα Μχαλακιη


8888888
Μαγδαληνεη, περι #υφους γυναικειου# και #προκλητκως# παρουσιασθεντος, δεν εχω αλλα να ειπω, εκτος εαν βεβαια μου αναλυσειις καποιαν ΟΝΤΩΣ παραδοσιακην ψαλτισσανμε καποιον φασματογραφον εστε να ΕΙΔΩ τα πραγματα ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΩΣ διοτι έ τοι μου εχεις παροθσιασει εως τωρα δεν #ενεργοπειει# ανδρικο μυαλουδακι μου οπως ισως ενεργοποιηται ο δικο σου γυναικειος εγγεφαλος

Τα #γλυκαναλατα# οπου αναφερεις καπου αλλοθ ειναι δια εμενα εξ ισου #οξυ πικρα# διοτι δεν εχω ακουσει εωσ τωρα κατι που να στεκει απο τισ υπαρχουσεσ εχογραφησεισ #εκτοσ βεβαια οτι εχω προ αναφερει#, αλλα, απο εκει εως το #γυναικειον υφος# ΔΕΝ φτανει η φαντασια μου

Ισως να πεισεισ αλλους ομως

Δια την αγιογραφια σου παντως ειμαι καπως "fan" =υποστηριζω, μονον και μόνον βασιω επι του οτι βλεπω απο μακρυα καποιας ειικονα σου
 

Magdalene

Μαγδαληνή Κουμπαρούλη
Περι της #ανωνυόυ# μοναχης οπου εβαλε ο Ευαγελος Λιναρδακης.

Αντιστοιχει εις την Κευρουζ δηλαδη == πολα συνσαισθηματικα τεχνασματα
της καθολικης Μελχιτικης εκκλησιας

Κι αλλος #αντιπροσωπος# Μελχιτων
http://www.analogion.com/MaximosFahme.html



Συνηθως γινεται συγχησις με την
Fayhroyz

το λινκ οπου ακουγονται ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΟΝ υφος κα χρονον οπου συμψαλλε με τον Ανδραους εις τον Καθεδρικον ναον της ¨περοθτ δεν υπ;ρχει πί

Πρεπει να το της αφιερωσωεν ιστοσελιδαν


88888888
Οσον δια αλλα ονοματα γυναικων εχοντων σωστα ακοθσματα θα ελεγα, κατα την γνωμην μου

Ειρηνη Κοντοπου = εαν και καμνει καποιες φαλτσες ελξεις == εχει εξαιρετον τοποθετησιν φωνης

Μοναχη Μαγδαληνη Μακρυγαιννη δεν εεθρισκω λινκς

888888
πρακτικες = Η εν Γαλλια Ελληνιδα Ασπασια
Η εν Γαλλια Ρουμανα =Ηελενα
κι αλλες ΠΟΛΛΕΣ

888888
έτα την τεσσαρακοστηνμ δα β;λω και κλεφτκα =ποιένικα με τηνε Θει;ν μου Αγγελικον Κωνστα Μχαλακιη


8888888
Μαγδαληνεη, περι #υφους γυναικειου# και #προκλητκως# παρουσιασθεντος, δεν εχω αλλα να ειπω, εκτος εαν βεβαια μου αναλυσειις καποιαν ΟΝΤΩΣ παραδοσιακην ψαλτισσανμε καποιον φασματογραφον εστε να ΕΙΔΩ τα πραγματα ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΩΣ διοτι έ τοι μου εχεις παροθσιασει εως τωρα δεν #ενεργοπειει# ανδρικο μυαλουδακι μου οπως ισως ενεργοποιηται ο δικο σου γυναικειος εγγεφαλος

Τα #γλυκαναλατα# οπου αναφερεις καπου αλλοθ ειναι δια εμενα εξ ισου #οξυ πικρα# διοτι δεν εχω ακουσει εωσ τωρα κατι που να στεκει απο τισ υπαρχουσεσ εχογραφησεισ #εκτοσ βεβαια οτι εχω προ αναφερει#, αλλα, απο εκει εως το #γυναικειον υφος# ΔΕΝ φτανει η φαντασια μου

Ισως να πεισεισ αλλους ομως
Δεν έχω να παρουσιάσω κάτι επιστημονικό και ούτε θα ήθελα να πείσω κανέναν. Δεν μιλάω για κάποια διαμορφωμένη κατάσταση,όπως δηλ. εννοούμε το Πατριαρχικό ή Αγιορείτικο ύφος. Εδώ παλεύουμε να μαζέψουμε καμιά ηχογράφηση της προκοπής και μιλαμε για ύφος;Με παρανοείς,αλλά ίσως δεν εξηγούμαι εγώ καλά (γυναικείος ο εγγέφαλος βλέπεις...)
Όταν λέω "ύφος" για τις γυναίκες σε σχέση με τους άντρες εννοώ ότι :
-η διαφορετική τοποθέτηση φωνής
-το διαφορετικό άνοιγμα ηχοπαραγωγικών οργάνων (χορδές,αναπνοή κ.τ.λ.)
-η διαφορετική ψυχολογία
-η επίδραση εσωτερικών και εξωτερικών παραγόντων που άπτονται της γυναικείας φύσης,
οδηγούν στη διαφοροποίηση του ακούσματος,με επιλογή ποικιλμάτων ,ελκτικών τρόπων ,συνδέσεων των μουσικών φράσεων αποκλίνοντα από αυτά που "χρησιμοποιούν"οι άντρες.Αυτό δημιουργεί ιδιομορφία στο άκουσμα.Επειδή μάλιστα,για αιώνες μένει ακαλλιέργητη η γυναικεία φωνή στα ψαλτικά θέματα (καλώς ή κακώς) και επειδή συνήθως επιδίδεται σε άλλα ήδη μουσικής (δημοτική-έντεχνη-λα'ική μουσική,ρεμπέτικο,νανουρίσματα κ.α.),όταν πάει να ψάλλει το πιό σίγουρο είναι ότι θα "τραγουδήσει".Αν δεν τραγουδήσει ,το πιο πιθανό είναι να περιπέσει σε "αχ-βαχ" και συναισθηματισμούς.Αν δεν περιπέσει και σ'αυτά ,τότε είμαστε σε καλό δρόμο, και πάλι όμως διαφορετικό από τα αντρικά ακούσματα.

Να πω πάλι ότι η υπάρχουσες ηχογραφήσεις ,τουλάχιστον από μέρους μου,μπήκαν εδώ για την κατάδειξη της κατάστασης και όχι απαραίτητα για αισθητική τέρψη.

Τέλος,να πω ότι αν οι συνομιλητές μου δεν αντιλαμβάνονται αυτά που λέω στα περί ύφους ,δεν σημαίνει ότι κάτι δεν κάνουν καλά (μπορεί άλλωστε εγώ να υπερβάλλω).Πάντως,αν μπορείτε να φανταστείτε έναν άντρα που να έχει κληθεί να τραγουδήσει ένα νανούρισμα στις ποιότητες και το ύφος που έχει διαμορφωθεί επί αιώνες από τις γυναίκες,θα μπορέσετε να αντιληφθήτε τί συμβαίνει και με τις γυναίκες και το ψάλσιμο.Μπορεί το αποτέλεσμα να είναι καλό ,σίγουρα όμως θα είναι διαφορετικό.
 

Deacon

Παλαιό Μέλος
Αν και δεν είμαι θεολόγος και δεν είναι δική μου δουλειά να απαντώ σε θεολογικά θέματα, θα ήθελα να θέσω μερικά ερωτήματα :

- Επιτρέπεται σήμερα από την κοινωνία στη γυναίκα να μορφώνεται; Επιτρεπόταν παλιότερα κάτι τέτοιο;
Νομίζω ότι είναι άσχετο με το θέμα μας. Η Εκκλησία ποτέ δεν προέτρεψε κανέναν (άνδρα ή γυναίκα) να μορφωθεί, πάντως δεν το απαγόρευσε και σε κανέναν. Έχουμε και μορφωμένες γυναίκες στο Αγιολόγιό μας (Αγία Αικατερίνη κ.α.). Αν η κοινωνία είχε άλλη αντίληψη γι αυτό το θέμα δεν είναι υπεύθυνη η Εκκλησία.
-Επιτρέπεται σήμερα στη γυναίκα να ομιλεί δημόσια;Επιτρεπόταν παλιότερα;
Δεν επιτρεπόταν ποτέ να κηρύττει δημόσια τον λόγο του Θεού ή να εκφέρει λόγο που προσιδιάζει σε Ιερείς (λέει πολλά ο Χρυσόστομος γι αυτό, αλλά μη σας κουράζω με παραπομπές). Κατ' ιδίαν μπορούσε να διδάξει και να κατηχήσει ακόμα (βλ. Πρίσκιλλα), αλλά πάντα με προσοχή να μη αυθεντήσει (φανεί ανώτερη και αυθεντικότερη) του ανδρός. Αν αυτό γίνεται σήμερα, κακώς γίνεται, διότι η Εκκλησία το έχει απαγορεύσει επισήμως (βλ. πρώτο σχετικό μήνυμά μου).
-Επιτρέπεται σήμερα στη γυναίκα να εργάζεται εκτός του σπιτιού της; Επιτρεπόταν παλαιότερα;
Θα άλλαζα λίγο το ερώτημα. Συμφέρει την γυναίκα πνευματικά να εργάζεται εκτός του σπιτιού της; Αν και δεν απαγορεύτηκε ποτέ επισήμως από την Εκκλησία κάτι τέτοιο, η σαφής διδασκαλία της Εκκλησίας για το πώς πρέπει να αγωνίζονται οι ευσεβείς γυναίκες (υπακοή στον άνδρα, μεγάλωμα των παιδιών με αρχές και ευσέβεια, σεμνότητα στην συμπεριφορά και την ενδυμασία, ολίγα λόγια και σωφροσύνη) απέτρεπε τις ευσεβείς γυναίκες (δεν τους το απαγόρευε) από το να εργαστούν εκτός σπιτιού διότι κάτι τέτοιο θα στεκόταν εμπόδιο στον πνευματικό τους αγώνα. Ο Θεός θα ζητήσει λόγο από μιά γυναίκα άν ετήρησε τις εντολές του, σίγουρα όχι όμως για το αν εργάστηκε. Αυτή είναι ρητή υποχρέωση του άνδρα (βλ. στη Γέννεσιν 3, 17:17 τῷ δὲ Ἀδὰμ εἶπεν· [...]ἐν ἱδρῶτι τοῦ προσώπου σου φαγῇ τὸν ἄρτον σου) και για αυτό θα δώσει λόγο μόνον αυτός.
-Επιτρέπεται να γίνεται Θεολόγος (στο επάγγελμα);
Υπάρχει θεολόγος στο επάγγελμα γενικά; Νομίζω όχι. Θεολόγος είναι μόνον αυτός πού έλαβε ειδικό χάρισμα από τον Θεό να θεολογεί. Θεολόγοι ονομάστηκαν στην Εκκλησία ελάχιστοι άγιοι. Κατ΄επάγγελμα θεολόγους έχουμε μόνο στον αιώνα τούτο (τον απατεώνα επαναλαμβάνω). Οι θεολογικές σπουδές είναι καλές και χρήσιμες, δεν μας κάνουν όμως θεολόγους.
-Επιτρέπεται να διδάσκει;
-Επιτρέπεται να θεολογεί;
Απάντησα πιό πάνω εν μέρει. ʼλλο πράγμα η διδασκαλία στο Σχολείο ή το Πανεπιστήμιο και άλλο η διδασκαλία (ή το ψάλσιμο) στην Εκκλησία. Στην Εκκλησία οι γυναίκες θεολογούν περισσότερο με την αγία βιωτή τους και όχι με τα λόγια. Πάντως είχαμε και περιπτώσεις που οι γυναίκες προφήτευαν με έκτακτο προφητικό χάρισμα από τον Θεό, χωρίς αυτό να δικαιολόγησε ποτέ γενίκευση της γυναικείας διδασκαλίας. Δεν σας προβληματίζει ότι ποτέ δεν είχαμε θεολογικά συγγράμματα από γυναίκες; Μήπως κατά την γνώμη σας ήταν μόνο κοινωνικοί λόγοι που επέβαλαν κάτι τέτοιο ή το γεγονός αυτό απηχεί μιά πάγια στάση της Εκκλησίας (εγώ θα έλεγα των ευσεβών γυναικών) στο θέμα;
........
-Η σύγχρονη αυτή πραγματικότητα γίνεται αποδεκτή εν συνόλω από την Εκκλησία, εν μέρει ή καθόλου;
Η Εκκλησία όταν διδάσκει επισήμως δεν δεσμεύεται από τις εκάστοτε «σύγχρονες πραγματικότητες». Ο Θεός είναι αναλλοίωτος και το θέλημά του επίσης αναλοίωτο. Από τον Αδάμ και την Εύα μέχρι την 6η Οικουμενική Σύνοδο πέρασαν πολλές «σύγχρονες πραγματικότητες», το θέλημα του Θεού όμως στο θέμα που συζητούμε παρέμεινε το ίδιο.
-Οι κανόνες των Οικουμενικών Συνόδων έχουν όλοι χαρακτήρα δόγματος (εντολές του Θεού) ή μήπως σε κάποια θέματα χαρακτηρίζουν και χαρακτηρίζονται από την εκάστοτε κοινώνία και εποχή στην οποία εντάσσονται; Και αν ναι, όλες, κάποιες ή καμία;
Οι Κανόνες των Οικουμενικών Συνόδων είναι επίσημη και αυθεντική διδασκαλία της Εκκλησίας και ισοδυναμούν με εντολές του Θεού. Αυτό πιστεύει η Εκκλησία. Δεν δεσμεύονται και δεν επηρεάζονται από κοινωνικές συνθήκες, λαμβάνουν όμως υπ' όψη την πνευματική στάθμη των Χριστιανών της εποχής τους και τις Εκκλησιαστικές ανάγκες. Το θέλημα του Θεού πάντως που εκφράζεται μέσω των Ιερών Κανόνων είναι αναλλοίωτο σε κάθε εποχή και ανεξαρτήτως κοινωνικών συνθηκών.
-Αν γινόταν σήμερα Οικουμενική Σύνοδος θα διατήρούσε όλους τους κανόνες, θα τροποποιούσε κάποιους;
Βασική προϋπόθεση για να χαρακτηριστεί μία Σύνοδος Οικουμενική και για να έχει ισχύ, είναι να αποδεχτεί όλα όσα έχουν δεχτεί οι προγενέστερες Σύνοδοι (δογματικούς όρους και κανόνες). Ειδάλλως θεωρείται άκυρη. Οι οικουμενικές Σύνοδοι συμπληρώνουν, διευκρινίζουν και ξεκαθαρίζουν κάποιους κανόνες, ουδέποτε καταργούν ή έστω αλλάζουν το νόημα ιερών κανόνων.
- Οι άγιοι της Εκκλησίας μας είχαν πάντοτε ομογνωμία σε θέματα μή δογματικά;
Γι΄αυτό τον λόγο έκαναν Συνόδους, για να συμφωνήσουν στην σωστή για κάθε θέμα στάση της Εκκλησίας. Οι κανόνες είναι ακριβώς αδηγίες τις Εκκλησίας για μη δογματικά θέματα. Τα δόγματα διατυπώνονταν με τους λεγόμενους "όρους" των Συνόδων. Το συγκεκριμένο θέμα έχει ληθεί, όπως σας είπα, στην Πενθέκτη Οικουμενική.
.....
Ας απαντήσουν αυτοί που είναι αρμόδιοι.
Δεν θεωρώ τον εαυτό μου αρμόδιο (παρ΄ότι Κληρικός) να απαντήσω στο οποιοδήποτε θέμα. Το θέμα, όπως σας ξαναείπα, το έχει λύσει η ίδια η Εκκλησία επισήμως και δεν κάνω τίποτε άλλο από το να παραθέσω στοιχεία της διδασκαλίας της σχετικά με αυτό, γιατί έχω ασχοληθεί αρκετά με αυτό.
Στην αρχική μου τοποθέτηση νομίζω ότι δήλωσα με σαφήνεια ότι το θέμα "γυναίκα και ψαλτική" θέλει πολύ σοβαρότητα στην προσέγγισή του. Δεν είμαι εγώ η αρμόδια να το λύσω,είναι θέμα της Εκκλησίας συνολικά.
Συμφωνώ απολύτως μαζί σας. Νομίζω ότι η Εκκλησία το έλυσε.
Το γεγονός πάντως παραμένει : Οι γυναίκες ,καλώς ή κακώς, ανεβαίνουν στα ψαλτήρια (ως μοναχές και ως λα'ικές) .
Οι μοναχές κατ΄οικονομίαν και οι λαϊκές χωρίς ευλογία.
Παρατηρώ τις τοποθετήσεις πολλών συνομιλητών και διακρίνω μία αντίφαση : Δεν είστε υπέρ της γυναικείας παρουσίας στο αναλόγιο (ούτε εγώ βέβαια υπό τη μορφή που έχει το φαινόμενο σήμερα) αλλά δεν το καταδικάζετε κιόλας.
Δεν "αντέχετε" να ακούτε γυναίκες να ψέλνουν (κι εγώ το παθαίνω),αλλά σχολιάζετε τα γυναικεία ακούσματα και μάλιστα είστε έτοιμοι να δώσετε τις συμβουλές σας (όπως ο κ.Μιχαλάκης, που παρεμπιπτόντως με βρ'ισκει σύμφωνη σε πολλά αλλά έχω ένα πρόβλημα με το δογματισμό του..)
Δεν παραδέχεστε ότι οι γυναίκες μπορούν να συγκριθούν με τους άντρες στο ψάλσιμο (ούτε και εγώ,άλλο η γυναικεία και άλλο η αντρική φωνή),αλλά σπεύδετε να δώσετε οδηγίες αντρικού ψαλτικού Ύφους (ε,όχι,αυτό δεν θα το έκανα.....)
Νομίζω έχετε δίκαιο να υποψιάζεσθε κάτι.
Το θέμα δεν μπορεί να θεωρηθεί λήξαν. Φαινόμενο του αιώνος τούτου ίσως, άρα θέλει και προσέγγιση του αιώνος τούτου εν Χριστώ.
Καταλαβαίνω (μάλλον) γιατί δεν μπορείτε να το θεωρήσετε λήξαν. Όμως η σημερινή εν Χριστώ προσέγγιση δεν μπορεί να είναι διαφορετική από την επίσημη διδασκαλία της Εκκλησίας. Αν αυτό γινόταν (και εν πολλοίς σήμερα γίνεται) θα επανεξετάζαμε παρα πολλά άλλα θέματα που θεωρούνται λήξαντα. (Σας υπενθυμίζω προς τούτο και την φιλολογία περί προγαμιαίων σχέσεων που ακούμε τον τελευταίο καιρό...).
 
Last edited:

Magdalene

Μαγδαληνή Κουμπαρούλη
Νομίζω ότι είναι άσχετο με το θέμα μας. Η Εκκλησία ποτέ δεν προέτρεψε κανέναν (άνδρα ή γυναίκα) να μορφωθεί, πάντως δεν το απαγόρευσε και σε κανέναν. Έχουμε και μορφωμένες γυναίκες στο Αγιολόγιό μας (Αγία Αικατερίνη κ.α.). Αν η κοινωνία είχε άλλη αντίληψη γι αυτό το θέμα δεν είναι υπεύθυνη η Εκκλησία.

Δεν επιτρεπόταν ποτέ να κηρύττει δημόσια τον λόγο του Θεού ή να εκφέρει λόγο που προσιδιάζει σε Ιερείς (λέει πολλά ο Χρυσόστομος γι αυτό, αλλά μη σας κουράζω με παραπομπές). Κατ' ιδίαν μπορούσε να διδάξει και να κατηχήσει ακόμα (βλ. Πρίσκιλλα), αλλά πάντα με προσοχή να μη αυθεντήσει (φανεί ανώτερη και αυθεντικότερη) του ανδρός. Αν αυτό γίνεται σήμερα, κακώς γίνεται, διότι η Εκκλησία το έχει απαγορεύσει επισήμως (βλ. πρώτο σχετικό μήνυμά μου).

Θα άλλαζα λίγο το ερώτημα. Συμφέρει την γυναίκα πνευματικά να εργάζεται εκτός του σπιτιού της; Αν και δεν απαγορεύτηκε ποτέ επισήμως από την Εκκλησία κάτι τέτοιο, η σαφής διδασκαλία της Εκκλησίας για το πώς πρέπει να αγωνίζονται οι ευσεβείς γυναίκες (υπακοή στον άνδρα, μεγάλωμα των παιδιών με αρχές και ευσέβεια, σεμνότητα στην συμπεριφορά και την ενδυμασία, ολίγα λόγια και σωφροσύνη) απέτρεπε τις ευσεβείς γυναίκες (δεν τους το απαγόρευε) από το να εργαστούν εκτός σπιτιού διότι κάτι τέτοιο θα στεκόταν εμπόδιο στον πνευματικό τους αγώνα. Ο Θεός θα ζητήσει λόγο από μιά γυναίκα άν ετήρησε τις εντολές του, σίγουρα όχι όμως για το αν εργάστηκε. Αυτή είναι ρητή υποχρέωση του άνδρα (βλ. στη Γέννεσιν 3, 17:17 τῷ δὲ Ἀδὰμ εἶπεν· [...]ἐν ἱδρῶτι τοῦ προσώπου σου φαγῇ τὸν ἄρτον σου) και για αυτό θα δώσει λόγο μόνον αυτός.

Υπάρχει θεολόγος στο επάγγελμα γενικά; Νομίζω όχι. Θεολόγος είναι μόνον αυτός πού έλαβε ειδικό χάρισμα από τον Θεό να θεολογεί. Θεολόγοι ονομάστηκαν στην Εκκλησία ελάχιστοι άγιοι. Κατ΄επάγγελμα θεολόγους έχουμε μόνο στον αιώνα τούτο (τον απατεώνα επαναλαμβάνω). Οι θεολογικές σπουδές είναι καλές και χρήσιμες, δεν μας κάνουν όμως θεολόγους.

Απάντησα πιό πάνω εν μέρει. ʼλλο πράγμα η διδασκαλία στο Σχολείο ή το Πανεπιστήμιο και άλλο η διδασκαλία (ή το ψάλσιμο) στην Εκκλησία. Στην Εκκλησία οι γυναίκες θεολογούν περισσότερο με την αγία βιωτή τους και όχι με τα λόγια. Πάντως είχαμε και περιπτώσεις που οι γυναίκες προφήτευαν με έκτακτο προφητικό χάρισμα από τον Θεό, χωρίς αυτό να δικαιολόγησε ποτέ γενίκευση της γυναικείας διδασκαλίας. Δεν σας προβληματίζει ότι ποτέ δεν είχαμε θεολογικά συγγράμματα από γυναίκες; Μήπως κατά την γνώμη σας ήταν μόνο κοινωνικοί λόγοι που επέβαλαν κάτι τέτοιο ή το γεγονός αυτό απηχεί μιά πάγια στάση της Εκκλησίας (εγώ θα έλεγα των ευσεβών γυναικών) στο θέμα;

Η Εκκλησία όταν διδάσκει επισήμως δεν δεσμεύεται από τις εκάστοτε «σύγχρονες πραγματικότητες». Ο Θεός είναι αναλλοίωτος και το θέλημά του επίσης αναλοίωτο. Από τον Αδάμ και την Εύα μέχρι την 6η Οικουμενική Σύνοδο πέρασαν πολλές «σύγχρονες πραγματικότητες», το θέλημα του Θεού όμως στο θέμα που συζητούμε παρέμεινε το ίδιο.

Οι Κανόνες των Οικουμενικών Συνόδων είναι επίσημη και αυθεντική διδασκαλία της Εκκλησίας και ισοδυναμούν με εντολές του Θεού. Αυτό πιστεύει η Εκκλησία. Δεν δεσμεύονται και δεν επηρεάζονται από κοινωνικές συνθήκες, λαμβάνουν όμως υπ' όψη την πνευματική στάθμη των Χριστιανών της εποχής τους και τις Εκκλησιαστικές ανάγκες. Το θέλημα του Θεού πάντως που εκφράζεται μέσω των Ιερών Κανόνων είναι αναλλοίωτο σε κάθε εποχή και ανεξαρτήτως κοινωνικών συνθηκών.

Βασική προϋπόθεση για να χαρακτηριστεί μία Σύνοδος Οικουμενική και για να έχει ισχύ, είναι να αποδεχτεί όλα όσα έχουν δεχτεί οι προγενέστερες Σύνοδοι (δογματικούς όρους και κανόνες). Ειδάλλως θεωρείται άκυρη. Οι οικουμενικές Σύνοδοι συμπληρώνουν, διευκρινίζουν και ξεκαθαρίζουν κάποιους κανόνες, ουδέποτε καταργούν ή έστω αλλάζουν το νόημα ιερών κανόνων.

Γι΄αυτό τον λόγο έκαναν Συνόδους, για να συμφωνήσουν στην σωστή για κάθε θέμα στάση της Εκκλησίας. Οι κανόνες είναι ακριβώς αδηγίες τις Εκκλησίας για μη δογματικά θέματα. Τα δόγματα διατυπώνονταν με τους λεγόμενους "όρους" των Συνόδων. Το συγκεκριμένο θέμα έχει ληθεί, όπως σας είπα, στην Πενθέκτη Οικουμενική.

Δεν θεωρώ τον εαυτό μου αρμόδιο (παρ΄ότι Κληρικός) να απαντήσω στο οποιοδήποτε θέμα. Το θέμα, όπως σας ξαναείπα, το έχει λύσει η ίδια η Εκκλησία επισήμως και δεν κάνω τίποτε άλλο από το να παραθέσω στοιχεία της διδασκαλίας της σχετικά με αυτό, γιατί έχω ασχοληθεί αρκετά με αυτό.
Συμφωνώ απολύτως μαζί σας. Νομίζω ότι η Εκκλησία το έλυσε.

Οι μοναχές κατ΄οικονομίαν και οι λαϊκές χωρίς ευλογία.

Νομίζω έχετε δίκαιο να υποψιάζεσθαι κάτι.

Καταλαβαίνω (μάλλον) γιατί δεν μπορείτε να το θεωρήσετε λήξαν. Όμως η σημερινή εν Χριστώ προσέγγιση δεν μπορεί να είναι διαφορετική από την επίσημη διδασκαλία της Εκκλησίας. Αν αυτό γινόταν (και εν πολλοίς σήμερα γίνεται) θα επανεξετάζαμε παρα πολλά άλλα θέματα που θεωρούνται λήξαντα. (Σας υπενθυμίζω προς τούτο και την φιλολογία περί προγαμιαίων σχέσεων που ακούμε τον τελευταίο καιρό...).


Ευχαριστώ
 

mimi

Georgios K. MICHALAKIS
Μαγδαλινη
Όταν λέω "ύφος" για τις γυναίκες σε σχέση με τους άντρες εννοώ ότι :
-η διαφορετική τοποθέτηση φωνής
-

ειχα και δασκαλα οπερας εδν εισ την Γαλλιαν =και οι ανδρες μαθαινουν απο γυναικες και το αντιστροφον
αρα = τοποθέτησης φωνής =ιδιον

το διαφορετικό άνοιγμα ηχοπαραγωγικών οργάνων (χορδές,αναπνοή κ.τ.λ.

Η ποσοτης αερος ειναι οντως ολιγον τι διαφορετικη εν μεσω ορω λογοθ χωρητικοτητος
Με κελιστα τα άτια η ανδρικο πνευόνι αφονκραζομαι με στηθσοσκοπειον η γυναικκεις, ΔΕΝ το διακρονω =ΙΔΙΑ



-η διαφορετική ψυχολογία

εκει, βεβαια υπαρχη ΜΕΓΑΛΗ διαφορα

-η επίδραση εσωτερικών και εξωτερικών παραγόντων που άπτονται της γυναικείας φύσης,

μάλιστα
οδηγούν στη διαφοροποίηση του ακούσματος,
αθτα οπου ακοθγει η ιδιαμ η το πωςν την ακοθγωμεν εμεις

με επιλογή ποικιλμάτων ,
ελκτικών τρόπων ,
συνδέσεων των μουσικών φράσεων αποκλίνοντα από αυτά που "χρησιμοποιούν"οι άντρες.

Οχι οσον με αφορα

μιμισης εστι μιμησις, τελεια και παυλα

Οταν τελειωση η μιμισης =διοτι εχει τα ορια της και κανεις δεν γινεται αλλ ουτε καν χρειαζεται να μιμιθη καποιον αλλον 100 τις 100 =τοτες ο καθ ενας εθρισκει την #αυθεντιαν του# χαριν εις τις γνωσει σ πρακτικες τε και #θεωριτικες# οπου θα εχει αποκτησει


Το μονον οπου διαφερει δια εμενα ειναι η χροα της γυναικειας φωνης και τιποτες αλλον



Η Ελενη Κοντ ακουγω η τον Περικλην, μαθητην του Πασχαλιδη εισ παιδικην ηλικιαν,

http://graeca.canto.ru/upload/Montr...ASCHALIDES_Matins_Pasa_Pnoe_Mode_01_Isson.wma


σχεδον τα ιδια ακουγω μέ την διαφοραν οτι ο νεαρος της εποχης εκεινης ειναι ΑΣΟΣ και ΑΦΤΑΣΤΟΣ = σταθερος, σοβαρος αψωγος εις τα διαστηματα κια ΙΔΙΑΙΤΕΡΩΣ εις τον χρονον , τη ΛΗΨΙΝ χρονου και την προσληψιν συμφωνων και σε ολα του



το ισον το επροσθεσα εγω

Με οποιον δασκαλον καθησεις τετοια γραμματα θα μαθεις


Ο Ζαχαριας Πασχαλιδης ειναι ενας απο τους καλυτερους οσον αφορα τα διαστηματα


Ως τωρα απο τις Ελληνιδες επωνυμες #σουπερσταρ# η #ανωνυμες μοναχες# το πολυ πολυ ν ακουσω τεχνικην και τοποθετησιν φωνης =ψαλτικην ΔΕΝ ακουγω διοτι ΠΝΙΓΕΤΑΙ κατω απο τον ευσεβισμον και τις χαυνο εισπνωες και τις συγνικισεις εν ολιγοις την γυναικειαν υστεριαν η οποια εχει παρεκτιθει και εις τους #ανδρες# ψαλτες

Ποσους λαρυγγισμους παραπανω απο τον Περικλη χρει;ςεται να καμνει καποι;γυναικα δια να εχει #γυναικειον υφος#;

ΤΙ παραπανω δυναται να καμνει μια γυναικα δια να εχομεν γυναικειον υφος;

Εγω λεγω =μονον η χροα της φωνης αλλαζει και εαν δεν υποταξη την ψυχολογιαν της εις την ΑΝΔΟΠΡΕΠΕΙΑΝ, η γυναικα ΨΑΛΣΙΜΟ δεν προκειται να επετυχει


Το ενδιαφερον θα ητο ενα ο Πασχαλιδεης ειχε μαει και καποιο κοριτσακι ψαλτικην δια να ακουγαμε σημερα πως θα τα ελεγα ως γυναικα








Αυτό δημιουργεί ιδιομορφία στο άκουσμα.Επειδή μάλιστα,για αιώνες μένει ακαλλιέργητη η γυναικεία φωνή στα ψαλτικά θέματα (καλώς ή κακώς) και επειδή συνήθως επιδίδεται σε άλλα ήδη μουσικής (δημοτική-έντεχνη-λα'ική μουσική,ρεμπέτικο,νανουρίσματα κ.α.),όταν πάει να ψάλλει το πιό σίγουρο είναι ότι θα "τραγουδήσει".


Αν δεν τραγουδήσει ,το πιο πιθανό είναι να περιπέσει σε "αχ-βαχ" και συναισθηματισμούς.Αν δεν περιπέσει και σ'αυτά ,τότε είμαστε σε καλό δρόμο, και πάλι όμως διαφορετικό από τα αντρικά ακούσματα.


Ε, ας το πουμε το παιδικιστικο ΑΡΣΕΝΙΚΟ =δηλαδη να εχει ολιγον ΤΕΣΤΟΣΤΟΣΤΕΡΟΝΗΝ το πραγμα, τουτεστην ΟΛΑ τα γνωρισματα τα οποια εχω αναφερει αλλου


Να πω πάλι ότι η υπάρχουσες ηχογραφήσεις ,τουλάχιστον από μέρους μου,μπήκαν εδώ για την κατάδειξη της κατάστασης και όχι απαραίτητα για αισθητική τέρψη.


Ως τωραμ δεν με εχοθν πεισει σε απολυτως ΤΙΠΟΤΕ΅οσον αφοραν καποιον υποθετικον #γυναικειον# υφος


Τέλος,να πω ότι αν οι συνομιλητές μου δεν αντιλαμβάνονται αυτά που λέω στα περί ύφους ,δεν σημαίνει ότι κάτι δεν κάνουν καλά (μπορεί άλλωστε εγώ να υπερβάλλω).

Οσο με αφορα, θα επερεπε να ευρεις παραδειγματα οπου να ΣΤΕΚΟΥΝ, οπως στεκι το ψαλσιμο ενος παιδου

τοτες ευχαριστως να προσπαθησω να καταλαβω καλυτερα οτι γραφεις
Προς το παρον, ολες οι γυναικες με τισ οποιες συναψαλλα και ΕΜΑΘΑ κατι πραγματα ΕΨΑΛΛΑΝ ΟΛΕΣκατα αυτο το #υφοςσ του Περικλη =το ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΝ ΟΡΘΟΔΟΞΟΝ υφος χωρις #ερευνες και θεωριες και μεθοδους#



Πάντως,αν μπορείτε να φανταστείτε έναν άντρα που να έχει κληθεί να τραγουδήσει ένα νανούρισμα στις ποιότητες και το ύφος που έχει διαμορφωθεί επί αιώνες από τις γυναίκες,θα μπορέσετε να αντιληφθήτε τί συμβαίνει και με τις γυναίκες και το ψάλσιμο.

Εαν ειχαμε χρειαν νανουρισματος εν τοις αναλογιοις θα εχαμε και #νανουρισματικους# υμνους και μελωδιες

Ακομη και το Καλλιφνικον Ειρμολογιον, με χρονον πιο #νανορισματικον# δια να σου δωσε παραδειγμα να καταλαβεις ΔΕΝ εψαλλετο εν ταις ακουλοθειαις Αλλα τετοιου ειδους ξεπεσμενου, εξασθενισμενου ΧΡΟΝΟΥ ακουγωμεν στις ημερες μας


Λοιπον, εαν ειχαμε χρειαν #νανουρισματος# σιγουρα θα ειχαμε καποιαν ιστορικην αναφοραν



Η εκκλησια θελει το ΑΝΑΣΤΑΣΙΜΟΝ =ΕΝΑ ειναι το υφος και εχει καποιες ολιγες διαφορες αναμεταξυ σχολων =εννοω τις σπανιες δυο τρεις παραδοσιακες Σχολες

θα μπορέσετε να αντιληφθήτε τί συμβαίνει και με τις γυναίκες και το ψάλσιμο


Το αντιλαμβανουμε καθε φορα απο ακουω μπεκρυδικα και ξεκαρφωτα και εκθυληκευσμενα απο τους ανδρες

και οι γυναικες #ερευνητριεσ# και επωνυμες #σουπερσταρ# η #ανωνυμες μοναχες# δεν πανε πισω


#Ου φερει το μυστηριον ερευναν # =πιστει μονη δεξε τουτω οτι υφος γυναικειον δεν υπαρχει παρα όνον η ΜΙΜΗΣΙΣ

Μπορεί το αποτέλεσμα να είναι καλό ,σίγουρα όμως θα είναι διαφορετικό.

Τα σημερινα ακουσματα ειναι ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΙΚΑ = οχι μονον δεν διαφερουν οι ανδρες απο τις γυναικες αλλα ΟΛΟΙ ΤΟΥΣ διαφερουν απο καθε τι το ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΝ ==
 

Αθωνίτης

Παλαιό Μέλος
Νομίζω οτι για μια καλη προσεγγιση στο θέμα πρεπει να ψαχτούμε λίγο ...βοηθά μια γυνακεία φωνή στην κατάνυξη και προσευχη ή όχι??
Αφηστε που ο Αποστολος των εθνων και σκευος εκλογης Παύλος το λέει σαφεστατα οι γυναικες καλα είναι να σωπαίνουν στην εκκλησια...δεν το λεγε για πλακα...
Για να μην κατηγορηθω η αδελφη μου είναι μοναχη και ψελνει και πολυ ωραια μαλιστα...(αλλα εκει υπαρχει λογος και αναγκη να ψαλλει η γυναικα...)

Ευχαριστω
 

Magdalene

Μαγδαληνή Κουμπαρούλη
Αγαπητοί,
Δεν θα επιμείνω σε θέματα που ήδη έχουν συζητηθεί παραπάνω.Μια διευκρίνηση όμως θα ήθελα να την κάνω.Άλλο πράγμα η συμμετοχή της γυναίκας στο αναλόγιον (έχω εκφράσει άποψη, η οποία σημειωτέον δεν εκφράζει τις περισσότερες γυναίκες με τις οποίες έχω συζητήσει) και άλλο η ψαλτική παιδεία.Ποιός μπορεί να απαγορεύσει σε μια γυναίκα να μάθει μουσική; Και εφόσον αυτό δεν μπορεί να γίνει,γιατί η γυναίκα να μην επιδιώξει το καλύτερο αισθητικό αποτέλεσμα σε αυτή της την προσπάθεια; Εξάλλου, και ως ακροάτρια έχει να ωφεληθεί και να ωφελήσει όταν γνωρίζει αυτό που ακούει.Ανεβαίνει το γενικότερο επίπεδο.
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
Κουκ;4412 said:
Αφηστε που ο Αποστολος των εθνων και σκευος εκλογης Παύλος το λέει σαφεστατα οι γυναικες καλα είναι να σωπαίνουν στην εκκλησια...δεν το λεγε για πλακα...
Μήπως εννοεί τη διδασκαλία?
 
Status
Not open for further replies.
Top