[Ψάχνω] Γραφικά συστήματα που προτάθηκαν για την ερμηνεία της Βυζαντινής Μουσικής και γιατί δεν επικράτησαν

Δεν ξέρω που να τοποθετήσω την ανακοίνωσή μου ,παρακαλώ όπως την τοποθετήσεται καταλλήλως .
Θέλω πληροφορίες για την εξής εργασεία " Μουσικά γραφικά συστήματα που προτάθηκαν για την ερμηνεία της Βυζαντινής Μουσικής και γιατί δεν επικράτησαν "
Ευχαριστώ
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Για το σύστημα του Γ. Λέσβιου, υπάρχουν στοιχεία στο τρίτομο έργο με την γραφή του, που υπάρχουν εδώ.
 

π. Ρωμανός Καράνος

Παλαιό Μέλος
Σχετική ανακοίνωση του Γρ. Στάθη με τίτλο "Τα αλφαβητικά συστήματα μουσικής γραφής για τη μεταγραφή της βυζαντινής μουσικής την περίοδο 1790-1850" έχει δημοσιευθεί στον τιμητικό τόμο "...τιμή προς τον διδάσκαλον..." Έκφραση αγάπης στο πρόσωπο του καθηγητού Γρηγορίου Θ. Στάθη, Αθήναι 2001, σσ.488-511.

Επίσης, για την παλαιότερη προσπάθεια αλλαγής του σημειογραφικού συστήματος από τον Ιερώνυμο Τραγωδιστή τον Κύπριο, ο Γρ. Στάθης γράφει: "Ενταύθα πρέπει να σημειωθή η μοναδική εξαίρεσις, η οποία, μολονότι δεν εύρεν απήχησιν έχει σπουδαιότητα καθ' εαυτήν. Πρόκειται, περί της περιπτώσεως προσπαθείας υπό του Ιερωνύμου Τραγωδιστού του Κυπρίου, μαθητού του Ιωσήφ Τσαρλίνου εις Βενετίαν, προς μεταρρύθμισιν εις το σύστημα των σημαδίων και σταθεροποίησιν αυτών (ενίων εξ αυτών) εις ωρισμένην οξύτητα, περί το 1549-1559. Το θεωρητικόν του Ιερωνύμου μας το διασώζει ο μοναδικός Σιναϊτικός κώδιξ 1764." Βλ. Στάθη Γρ., Οι αναγραμματισμοί και τα μαθήματα της βυζαντινής μελοποιίας, Αθήνα 1998, σ. 56, σημ. 4. Στη συνέχεια της σημείωσης παρατίθεται και σχετική βιβλιογραφία, όπου και η ειδική μελέτη του Oliver Strunk, A Cypriote in Venice, NMKJ, Copenhagen 1962, σσ. 101-113.

Από τις πλέον πρόσφατες προτάσεις αλλαγής της σημειογραφίας είναι και αυτή του Αθανασίου Καραμάνη, αλλά δε γνωρίζω λεπτομέρειες. Ίσως άλλα μέλη του forum μπορούν να δώσουν περισσότερες πληροφορίες.
 

Nikolaos Giannoukakis

Παλαιό Μέλος
Το σύστημα Καραμάνη βασίζεται στα ψηφεία (π.χ. το 0 αντιστοιχεί στο ίσο, το 1 στο ολίγο, το 2 στην σύνθεση ολίγου με κέντημα στο πλάι, κ.ο.κ.).

Για όσους ενδιαφέρονται έχω μερικές σημειώσεις που μου έδωσε ο πολύ αγαπητός Γεώργιος Καραμάνης (ανηψιός του Α.Κ. και απο τους κορυφαίους Πρωτοψάλτες της Θεσσαλονίκης, πρώην Α᾽Ψάλτης Παναγίας Αχειροποιήτου, εαν και δεν ψάλλει πια τακτικά) το 1997....

ΝΓ
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Και η γραφή του Αποστόλου Κώνστα (αν και δεν ξέρω κατά πόσον είναι διαφορετική από αυτή του Πέτρου).

Και η συνηχητική γραμμή του Κωνσταντίνου Ψάχου.
 
Last edited:

gdalagelis

Νέο μέλος
Αγαπητέ Νίκο,

Εάν σου είναι δυνατόν, θα ήθελα πολύ να δώ δείγμα αυτής της σημειογραφίας
Γιώργος Δαλαγγέλης
dalagelis@gmail.com
 

Nikolaos Giannoukakis

Παλαιό Μέλος
Σας παραθέτω ενα παράδειγμα. Τις σημειώσεις που κράτησα (όταν συζητούσαμε το θέμα με φίλους Θεσσαλονικείς την εποχή του 98) δέν τις έχω μαζί μου στις ΗΠΑ, επειδή αρκετός όγκος βυζαντινομουσικού υλικού (που δεν μου είναι χρήσιμος σήμερα) βρίσκεται στο Μόντρεαλ με τους γονείς μου....

Όμως, απο τι θυμάμαι-

1) Προυπόθεση να γνωρίζει ο ψάλλων περι ήχων και κλιμάκων
2) Η βάση κάθε κειμένου είναι ο Νη και εκπροσωπήται απο το ψηφείο μηδέν (0). Ο πα απο το 1, ο βου απο το 2, ο γα απο το 3 κ.ο.κ.

3) Η σύνθεση νη νη πα πα βου βου γα γα π.χ. εκπροσωπήται σαν 00113344, αλλἀ τα ψηφέια γράφονται 90 μοίρες clockwise (βλέπετε το συνμμένο κομμάτι)

4) το κλάσμα και η απλή (διπλή, τριπλή) αντικαταστούνται απο τελείες

5) Το γοργά και τα δίγοργα παριστάνονται απο νέα σημάδια

6) Παραμένει για τονικούς λόγους το βυζαντινά σημάδι του ψηφιστού

7) Μερικά άλλα σημάδια βυζαντινά λαμβάνουν καινούρια ποιοτική ενέργεια

Οι φίλοι εκ Θεσσαλονίκης παρακαλούνται να επικοινωνήσουν με τον ίδιο τον Αθ. Καραμάνη, ή με τον ανεψιό του, τον Γεώργιο για όλες τις λεπτομέρειες.

Ως γνωστόν, το σύστημα αυτό ήταν ένα πείραμα και δεν επικράτησε....

ΝΓ
 

Attachments

  • Karamanis-Systhma parashmantikh-paradeigma.pdf
    34 KB · Views: 152

gdalagelis

Νέο μέλος
Σας παραθέτω ενα παράδειγμα. Τις σημειώσεις που κράτησα (όταν συζητούσαμε το θέμα με φίλους Θεσσαλονικείς την εποχή του 98) δέν τις έχω μαζί μου στις ΗΠΑ, επειδή αρκετός όγκος βυζαντινομουσικού υλικού (που δεν μου είναι χρήσιμος σήμερα) βρίσκεται στο Μόντρεαλ με τους γονείς μου....

Όμως, απο τι θυμάμαι-

1) Προυπόθεση να γνωρίζει ο ψάλλων περι ήχων και κλιμάκων
2) Η βάση κάθε κειμένου είναι ο Νη και εκπροσωπήται απο το ψηφείο μηδέν (0). Ο πα απο το 1, ο βου απο το 2, ο γα απο το 3 κ.ο.κ.

3) Η σύνθεση νη νη πα πα βου βου γα γα π.χ. εκπροσωπήται σαν 00113344, αλλἀ τα ψηφέια γράφονται 90 μοίρες clockwise (βλέπετε το συνμμένο κομμάτι)

4) το κλάσμα και η απλή (διπλή, τριπλή) αντικαταστούνται απο τελείες

5) Το γοργά και τα δίγοργα παριστάνονται απο νέα σημάδια

6) Παραμένει για τονικούς λόγους το βυζαντινά σημάδι του ψηφιστού

7) Μερικά άλλα σημάδια βυζαντινά λαμβάνουν καινούρια ποιοτική ενέργεια

Οι φίλοι εκ Θεσσαλονίκης παρακαλούνται να επικοινωνήσουν με τον ίδιο τον Αθ. Καραμάνη, ή με τον ανεψιό του, τον Γεώργιο για όλες τις λεπτομέρειες.

Ως γνωστόν, το σύστημα αυτό ήταν ένα πείραμα και δεν επικράτησε....

ΝΓ
Ενδιαφέρον. Με μιά πρώτη ανάγνωση, το βρίσκω πολύ δύσκολο να υπολογίζω κάθε φθόγγο από την τονικότητα του ΝΗ...Ισως αυτό εξηγεί κάπως γιατί δεν 'έπιασε'. Εάν το κάθε αριθμητικό ψηφείο αντιπροσώπευε διάστημα αναβάσεως-καταβάσεως από το προηγούμενο ψηφείο, ίσως... άσε που πρέπει να λυγίζεις το κεφάλι πλάγια γιά να διαβάσεις τουσ αριθμούς :))
 

apostolos

Απόστολος Κομπίτσης
Σας παραθέτω ενα παράδειγμα.

Νίκο,

Πολύ ενδιαφέρον το παράδειγμα του συστήματος Καραμάνη. Όμως, ασχέτως του ότι είναι ένα πείραμα (άτεχνο, κατά την γνώμη μου), δεν βλέπω το όφελος να χρησημοποιήση κανείς αυτό το σύστημα αντί αυτού που έχουμε τώρα. Ίσως επειδή έχω συνηθήσει το δικό μας, ή ίσως για κάποιο άλλο λόγο, τα νούμερα δεν μου λένε τίποτα.

Η ερώτησίς μου είναι ως εξής: ο Άρχων Καραμάνης ανέπτυξε αυτή την ιδέα με την πρόθεση ότι θα αντικαταστήση τελικώς το εν ισχύϊ γνωστό σύστημα, ή απλώς για να χρησημοποιηθή ως διδακτικό εργαλείο; Για το δεύτερο, εν τάξει, το πιστεύω· για το πρώτο, όμως, δεν το νομίζω.

Απόστολος
 

Nikolaos Giannoukakis

Παλαιό Μέλος
Προσωπικά, αυτό το σύστημα δεν μ ενδιέφερε. Και παρ ότι έγινε μια συναυλία στην Θεσσαλονίκη το 1997 με κείμενο μ αυτή τη σημειογραφία, όπως αντιλαμβάνεσθε, το σύστημα δεν προχώρησε.

Το παρουσιάζω χάριν της ιστορίας, και εφ όσων το ζήτησε ο φίλτατος Γραμμένος Καράνος απο την Βοστώνη, και όχι να το προτείνω!

Επι τη ευκαιρία, ο κορυφαίος Αθ. Καραμάνης κατέληξε πως το σύστημα αυτό δεν είχε πλεονεκτήματα αλλά μάλλον συγχέει, και το απέσυρε ο ίδιος. Και μιλάμε για τον Καραμάνη με την ιστορία, την πείρα και το ταλέντο που λίγοι διαθέτουν σήμερα. Μακάρι οι θιασώτες των σημερινών νεοφανών συστημάτων παρασημαντικής να είχαν την σοφρωσύνη, την ταπεινότητα και την γενναιότητα που είχε ο Καραμάνης να ΕΝΩΝΟΥΝ και οχι να ΔΙΑΙΡΟΥΝ.

ΝΓ
 
Top