Γιάννης Μπερνιδάκης ή «Μπαξεβάνης»

tb---

τσοπάνης
Ο Γιάννης Μπερνιδάκης ή «Μπαξεβάνης» ή απλά «Μπαξές» γεννήθηκε το 1910 στο Ρέθυμνο και καταγόταν από το Άνω Μαλάκι του νομού Ρεθύμνου. Η μητέρα του Στέλλα Βογιατζάκη, συγχωριανές με την Χρυσούλα Μαμαγκάκη, μητέρα του θρυλικού Ροδινού, από τα Φρατζεσκιανά Μετόχια. Λέγεται ότι ο πατέρας του ήταν κηπουρός στο τσιφλίκι κάποιου Τούρκου και γι' αυτό αποκαλούνταν και «Μπαξεβάνης» (μπαξές=κήπος).
Στα 12 του χρόνια άρχισε να παίζει μαντολίνο και μπουλγαρί, αλλά τον κέρδισε τελικά το λαούτο. Η καταπληκτική φωνή του ήταν εκείνη που έκανε όλη την Κρήτη να τον αποκαλεί "το αηδόνι της Κρήτης" και εξαιτίας αυτής έχει μείνει στην ιστορία σαν ένας από τους κορυφαίους τραγουδιστές που έχει βγάλει η Κρήτη.
Εμφανίζεται στη δισκογραφία το 1928 με την ηχογράφηση ενός δίσκου με το λυράρη Αλέκο Καραβίτη, ενώ ακολούθησαν συνεργασίες με το Στέλιο Φουσταλιέρη ,το Μανώλη Λαγό, το Ανδρέα Ροδινό ,τον Καρεκλά και το Θανάση Σκορδαλό.


αυτή είναι φωνή !!!
 

Attachments

  • 01-Χανιωτικος σταφιδιανος.mp3
    3.5 MB · Views: 31

Μ.Β.

Ματθαίος Βλάχος
Ο χανιώτικος σταφιδιανός σκοπός ανήκει στη λεγόμενη αστική ή χωραΐτικη κρητική μουσική. Είναι η μουσική που αναπτύχθηκε στα μεγάλα ημιαστικά κέντρα της Κρήτης[χώρες] όπως το Ρέθυμνο, την Επισκοπή, τα Χανιά κλπ. από "λαϊκούς" κυρίως ανθρώπους. Κάτι ανάλογο δηλαδή με τα ρεμπέτικα του Πειραιά και της Αθήνας.
Είναι τραγουδιστική μουσική της παρέας σε αντίθεση με τη γνωστή χορευτική μουσική της ενδοχώρας[σερτά,σούστα,πεντοζάλης σιγανός και πηδηχτός,μαλεβιζιώτης,κοντυλιές κλπ.]. Σημαντικότεροι σκοποί είναι ο βαρύς ρεθεμιώτικος, ο βαρύς [ε]πισκοπιανός, ο χαλεπιανός και ο χανιώτικος σταφιδιανός, ενώ σημαντικότεροι εκφραστές είναι ο Φουσταλιέρης,ο Σκορδαλός,ο Μπαξεβάνης,ο Μουντάκης κα. Οι μελωδίες είναι σαφώς επηρεασμένες από το κύμα προσφύγων που έφτασε κυρίως στο Ρέθυμνο από τη Μικρά Ασία και την Πόλη.
Τώρα, συγκεκριμένα ο χανιώτικος σταφιδιανός αποδίδεται στον πλούσιο Χανιώτη Τουρκοκρητικό έμπορο σταφίδας Μεχμέτ Σταφιδάκη, ο οποίος ήταν δεξιοτέχνης στο μπουλγαρί. Λέγεται μάλιστα πως πέθανε σε σχετικά νεαρή ηλικία από φυματίωση, σε βαθειά θλίψη από ερωτική απογοήτευση, τραγουδώντας τον σταφιδιανό. Υπάρχει και η άποψη οτι προϋπήρχε του Σταφιδάκη, αλλά εκείνος τον καθιέρωσε.
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Να ζήσει η Κρήτη!
Και η παράδοση συνεχίζεται μέχρι σήμερα.
Η Κρήτη είναι ο μόνος τόπος στην Ελλάδα μαζί με κάποια νησιά που δεν πούλησε την παράδοσή του. Όταν στην υπόλοιπη Ελλάδα τα ονόματα-πρότυπα είναι τύπου Πετρέλη, Βέρτη, Καλίδη, Αλεξανδράτου
εκεί είναι Ζωιδάκης, Κονταρός, Κυριακάκης κλπ
 

tb---

τσοπάνης
Όταν στην υπόλοιπη Ελλάδα τα ονόματα-πρότυπα είναι τύπου Πετρέλη, Βέρτη, Καλίδη, Αλεξανδράτου
εκεί είναι Ζωιδάκης, Κονταρός, Κυριακάκης κλπ :confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused:

κάτι σταν σκυλο-κρητικό μου ακούστηκε αυτό , αλλά δεν δείνω σημασία και ακούω και παλι τον " Μπαξε"

~~~
 

Αντωνης Μιχελουδακης

παλαιόν στρουθίον μονάζον
Να ζήσει η Κρήτη!
Και η παράδοση συνεχίζεται μέχρι σήμερα.
Η Κρήτη είναι ο μόνος τόπος στην Ελλάδα μαζί με κάποια νησιά που δεν πούλησε την παράδοσή του. Όταν στην υπόλοιπη Ελλάδα τα ονόματα-πρότυπα είναι τύπου Πετρέλη, Βέρτη, Καλίδη, Αλεξανδράτου
εκεί είναι Ζωιδάκης, Κονταρός, Κυριακάκης κλπ

Αγαπητέ Ευάγγελε μην ξίνεις πληγές.Τα ονόματα που ανέφερες ως εκπροσώπους της Κρητικής παράδοσης είναι σε πολύ χαμηλότερο επίπεδο απο αυτά που ανέφερες ως εκπροσ'ωπους της υπόλοιπης Ελλάδας.Ξέρω βέβαια ότι τα γραφομενά μου θα παραξενέψουν πολλούς αλλά, συγκρίνετε τους παραπάνω με τον μέγιστο Μπαξεβάνη και θα καταλάβετε.Φίλε Νεκτάριε συνέχισε με τον Μπαξεβάνη βάλε ταμπαχανιώτικα να ακούσουμε το δωρικό ύφος του γίγαντα.Αναρωτιέμαι τι θα λέγαμε σήμερα για αυτόν αν ήταν και ψάλτης
 

tb---

τσοπάνης
Εδώ μαζί με τον Μανόλη Λαγουδάκη ( Λαγό ) - εξίσου σημαντικότατος δεξιοτέχνης- σε ένα εξίσου όμορφο και χαρακτηριστικό άσμα.

Διπλόχορδο οσάν ίσο να λέμε ε ?

"γεια σου Μπαξέ μου" ~~~
 

Attachments

  • 03-διπλα θα παρω τα βουνα.mp3
    3.6 MB · Views: 17

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Η αναφορά μου δεν είχε σκοπό να συγκρίνει τον μεγάλο Μπαξεβάνη (άλλη εποχή άλλα ήθη άλλοι άνθρωποι) με τους σημερνούς αλλά να εκφράσω μια διαπίστωσή μου, ότι η Κρητική μουσική έστω και "σκυλάδικη" θέλει ακόμα να είναι Κρητική. Κατά πόσο διατηρεί το παλιό αυθεντικό της χρώμα είναι άλλη κουβέντα. Τώρα αν κάποιοι προτιμούν Βέρτη αντί Ζωιδάκη πάω πάσο, περι ορέξεως ουδείς λόγος.
 

Αντωνης Μιχελουδακης

παλαιόν στρουθίον μονάζον
Η αναφορά μου δεν είχε σκοπό να συγκρίνει τον μεγάλο Μπαξεβάνη (άλλη εποχή άλλα ήθη άλλοι άνθρωποι) με τους σημερνούς αλλά να εκφράσω μια διαπίστωσή μου, ότι η Κρητική μουσική έστω και "σκυλάδικη" θέλει ακόμα να είναι Κρητική. Κατά πόσο διατηρεί το παλιό αυθεντικό της χρώμα είναι άλλη κουβέντα. Τώρα αν κάποιοι προτιμούν Βέρτη αντί Ζωιδάκη πάω πάσο, περι ορέξεως ουδείς λόγος.

φίλε Ευάγγελε εμείς εδω στην Κρήτη λέμε:Καλύτερα τα ανείπωτα από τα ειπωμένα.Που να κάθομαι τώρα να σε ζαλίζω με τις παραξενιές μου ,άλλωστε όπως έιπες περί ορέξεως........κολοκυθόπιτα θα έλεγα εγώ.........
 
Last edited:

tb---

τσοπάνης
Αν και εκτός θέματος μιας και ο λόγος είναι για τον Μπαξεβάνη , θα ήθελα να καταθέσω ότι εκτός απο τους γνωστούς "κρητικους " καλλιτέχνες υπάρχουν και ένα σρρό άλλοι , που απλά αγαπούν τα άσματα που μεγάλωσαν.

Ενδεικτικά αναφέρω τον Στέλιο Πετράκη, και τον Δημήτρη Σγουρό.

και μήν ξεχνάμε την μεγάλη δισκογραφική κίνηση που παρατηρείτε στην Νήσο, κόντρα στην γενικότερη ύφεση της δισκογραφίας.

Ευχαριστώ~
 
Top