Γεώργιος Κρής (+1814-1816)

Emmanouil Giannopoulos

Emmanouil Giannopoulos
[Σημείωμα συντονιστή (ΔΚ)] Αντιγράφηκε από άλλο θέμα (εδώ)

Τέλος, κάτι που δεν αναφέρθηκε ώς τώρα σε αυτή τη συζήτηση είναι οτι ο πραγματικός εφευρέτης και πατἐρας της Νέας Μεθόδου δεν ήταν οι 3 δάσκαλοι αλλά ο Γεώργιος ο Κρής ο οποίος δεν αξιώθηκε να δεί τον καρπό των έργων του γιατί πνίγηκε σε ναυάγιο λίγο πρίν το 1814.

Αν και τα προηγούμενα "σηκώνουν" συζήτηση, ειδικά όμως για το τελευταίο ακόμη παραπάνω: Το θέμα είναι να μάθουμε κάποτε τι πραγματικά είναι αλήθεια και τι ανήκει στη σφαίρα του θρύλου.
Δεν είμαι βέβαιος ότι είναι έτσι για τον Γεώργιο τον Κρητικό. Υπάρχουν σαφείς μαρτυρίες, ή απλά φήμες;
 
Last edited by a moderator:

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Δεν είμαι βέβαιος ότι είναι έτσι για τον Γεώργιο τον Κρητικό. Υπάρχουν σαφείς μαρτυρίες, ή απλά φήμες;

Από ότι θυμάμαι, το διάβασα στο έργο του Παπαδόπουλου και στο Βουδούρη. Δεν έχω περισσότερα στοιχεία. Επειδή όμως πρέπει να βρεθούν συγκεκριμένες αναφορές ανοίγω αυτό το θέμα για να μην ξεχαστεί. Ο Γεώργιος Κρής είναι σημαντικό πρόσωπο της μεταβατικής περιόδου της σημειογραφίας για τον οποίο όμως πολλοί από μας γνωρίζουμε λίγα. Ο Βουδούρης δίνει και κάποια πιό αναλυτικά στοιχεία, οτι ήταν εμποροράπτης και λόγω των μετακινήσεών του δεν έψαλλε σταθερά σε ενορία και άλλα. Αυτά τα γράφω εκ μνήμης και πάει καιρός, πρέπει να τα ξαναδώ, ίσως κάνω λάθος στις λεπτομέρειες.

Αγαπητέ Μανώλη, τί σε κάνει να αμφισβητείς τις αναφορές περί του απρόσμενου πνιγμού του κατά το ταξίδι της επιστροφής του στην Πόλη όπου τον είχαν καλέσει για να συμμετάσχει στην επιτροπή της μεταρρύθμισης (όπως το θυμάμαι);
 

Emmanouil Giannopoulos

Emmanouil Giannopoulos
Πέθανε, λέγεται, στις Κυδωνίες το 1814. Για ναυάγιο δεν θυμάμαι.
Το είχαν καλέσει να συνεργαστεί μαζί τους, αλλά... ποιος ξέρει. Προσκαλείς ποτέ για συνεργασία τον άνθρωπο που ήταν "ο πραγματικός εφευρέτης και πατέρας της Νέας Μεθόδου";

Πάντως ήταν δάσκαλός τους, τουλάχιστον των Γρηγορίου και Χουρμουζίου. Συχνά ο Γρηγόριος τον αναφέρει έτσι στα χφφ του και οι αναφορές αυτές αντιγράφονται αυτούσιες από τους μαθητές του Γρηγορίου μπερδεύοντας τους σημερινούς καταλογογράφους.

Το θέμα είναι εάν ο Παπαδόπουλος δίνει αξιόπιστες πληροφορίες ως προς την εξηγηματική γραφή του Κρητός. Και εάν όντως έτσι είναι, τότε μένει να ερευνηθεί ποια η σχέση αυτής και εκείνης του Πετρου Πελοποννησίου και Πέτρου Βυζαντίου, καθώς πολλάκις αναφέρεται εκείνη ως πρόδρομος της εργασίας των τριών.
Ας μη ξεχνούμε ότι ο Χρύσανθος ήταν μαθητής του Πέτρου Βυζαντίου.
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Από εδώ

ΓΕΩΡΓΙΟΣ Ο ΚΡΗΣ

Διάσημος μουσικός καί ὑμνογράφος τοῦ β΄ ἡμίσεος τοῦ ΙΗ΄ καί τῶν ἀρχῶν τοῦ ΙΘ΄ αἰῶνος μ.Χ. Ἐγεννήθηκε στήν Κρήτη, ἄγνωστο πότε, ἀλλ' ἀπέθανε στήν Κυδωνία. Ποτέ δέν ἐξάσκησε τό λειτούργημα τοῦ ἱεροψάλτου, ἀλλά πάντοτε ἐδίδασκε τή μουσική στήν Κωνσταντινούπολη, Χίο καί Κυδωνία.Ἐμελοποίησε χερουβικά, κοινωνικά ἔντεχνα, τά στιχηρά ἰδιόμελα τοῦ Πάσχα, τό «Μετά τῶν Ἁγίων ἀνάπαυσον, Χριστέ» καί πολλά τροπάρια. Ὑπῆρξε μαθητής τοῦ Μελετίου τοῦ Σιναῒτου καί τοῦ Ἰακώβου τοῦ Πρωτοψάλτου καί προάγγελος τῆς νέας γραφικῆς μεθόδου τῆς βυζαντινῆς μουσικῆς. Ἔργα του σώζονται σέ ἀρκετούς χειρόγραφους κώδικες [1].

[1] C. Émereau, Hymnographi byzantini ,ἐν Échos d' Orient, 22 (1923), σελ . 426.
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Από τον Γ. Παπαδόπουλο εδώ

Ο πρόδρομος της νέας γραφικής μεθόδου.

Μετά τον Πέτρον τον Πελοποννήσιον, πρόδρομος της νυν εν χρήσει παρασημαντικής δικαίως δύναται να θεωρηθή, ο ονομαστός μουσικός και μελοποιός Γεώργιος ο Κρης, μαθητής γενόμενος Μελετίου Σιναΐτου του Κρητός (1770) και Ιακώβου του Πελοποννησίου, Πρωτοψάλτου της Μ. Εκκλησίας, ους υπερέβη εις το αναλυτικώς γράφειν τα μουσουργήματα, χρήσιν ποιησάμενος του αναλελυμένου και εξηγηματικού τρόπου του γράφειν πάσας τας μελωδικάς γραμμάς δια μόνων των χαρακτηρων της ποσότητος και άνευ των ιερογλυφικών μεγάλων σημαδίων. Εκ της γραφής του Κρητός εμορφώθη η νέα γραφική μέθοδος υπό του Γρηγορίου, Χουρμουζίου και Χρυσάνθου. Ο Κρής δεν εξήσκησε το του ιεροψάλτου επάγγελμα, εδίδαξεν όμως την μουσικήν ου μόνον ιδία, αλλά και δημοσία εις την εν Φαναρίω Κωνσταντινουπόλεως αλληλοδιδακτικήν λεγομένην σχολήν, εν Χίω και Κυδωνίαις, αναδείξας διακεκριμένους μαθητάς, ως Σταυράκην τον επί της πρωτοψαλτείας του Μανουήλ Β΄δομέστικον της Μ. Εκκλησίας, Νικηφόρον τον Χίoν, Γρηγόριον τον Λευΐτην, Χουρμούζιον τον Χαρτοφύλακα, Αντώνιον τον Λαμπαδάριον, Απόστολον τον Κρουστάλαν, Αθανάσιον τον Σελευκείας, Πέτρον τον ΕΦέσιον, Κωνσταντίνον τον Πρωτοψάλτην, Πέτρον τον Αγιοταφίτην, Ευτύχιον τον Ουγουρλούν, Θεόδωρον τον Φωκαέα, Ζαφείριον τον Ζαφειρόπουλον και άλλους. Απέθανεν εν Κυδωνίαις τω 1814, μη δυνηθείς να συνεργασθή μετά των τριών εφευρετών της νέας μεθόδου, υφ’ων επανειλημμέν ως προσεκλήθη εις Κωνσταντινούπολιν. Έγραψε το Αργόν Στιχηράριον του διδασκάλου αυτού Ιακώβου, σημειώσας ακριβώς το μέλος και την μελωδικήν γραμμήν εκάστης μουσικής θέσεως. Εμέλισεν ο περιώνυμος ούτος μουσικός Χερουβικά, Κοινωνικά έντεχνα εις διαφόρους του ενιαυτού εορτάς κατά διαφόρους ήχους, τα στιχηρά ιδιόμελα του Πάσχα ήτοι τα εσπέρια του Β΄ήχου κατά το ανάμικτον είδος, τον εις ήχον Βαρύν πολυέλεον «Λόγον αγαθόν», το επικήδειον άσμα «Μετά των αγίων ανάπαυσον» εις ήχον Πλ. Δ΄, όπερ ψάλλεται αντί του «Θρηνώ και οδύρομαι», το εις σύντομον ειρμολογικόν μέλος «Μακάριος ανήρ», το αργόν «Δύναμις» του Τρισαγίου ύμνου, τον καλοφωνικόν ειρμόν «Την δέησίν μου δέξαι την πενιχράν» μετά εκτεταμένου κρατήματος και του επιλόγου ή επιφωνήματος «Ροήν μου των δακρύων» και άλλα, μετενεχθέντα και εις την νυν εν χρησει παρασημάντικην.
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Από το βιβλίο

Οικονόμου, Φίλιππος Αθ. Βυζαντινή Εκκλησιαστική Μουσική και Ψαλμωδία: ιστορικομουσικολογική μελέτη, Αίγιο, 1992

(σελ. 176)

«Το σύστημα γραφής του Πελοποννησίου απλούστευσαν ακόμη περισσότερο, κατἀρχήν ο Πέτρος ο Βυζάντιος και στη συνέχεια ο Γεώργιος ο Κρης (διδάσκαλος του Γρηγορίου Πρωτοψάλτη και Χουρμουζίου Χαρτοφύλακα).»

(σελ. 177)

«Στις αρχές του 19ου αιώνα, οι τρείς επιφανείς Μουσικοδιδάσκαλοι [...] , επενόησαν τη νέα μέθοδο αναλυτικής σημειογραφίας που χρησιμοποιούμε σήμερα. Οι τρείς αυτοί Μουσικοδιδάσκαλοι έλαβαν ως βάση τις προσπάθεις και το «μουσικό υλικό» των προηγούμενων μουσικοδιδασκάλων, και ιδίως του Γ. Κρητός, για την εξήγηση της παλαιάς συνοπτικής γραφής, διέθεσαν την ψαλτική πείρα και τη γνώση της παλαιάς σημειογραφίας και παρουσίασαν ολοκληρωμένο σύστημα και νέα μέθοδο αναλυτικής γραφής της Βυζ. μουσικής (1814).»
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Και κάποιες από τις μαρτυρίες του Βουδούρη (Μουσικολογικά Απομνημονεύματα, σελ. 160) που προανέφερα

§3 Τήν κλεῖδα τῆς άναγνώσεως τῆς άρχαιοτέρας τῆς σημερινῆς γραῆς τοῦ λαμπαδαρίου Πέτρου τοῦ Πελοποννησίου έγνώριζαν πάντες οἱ πατριαρχιικοί μουσικοδιδάσκαλοι μέχρι τοῦ λαμπαδαρίου Νικολάου Στογιάννου (+1892).

§4. Σχετικόν βιβλίον τῆς νέας γραφῆς τοῦ Κρητός έν σχέσει πρός τήν γραφήν τοῦ Πέτρου ἴσως νά ὑπῆρχεν είς τήν βιβλιοθήκην Γεωργίου τοῦ Κρητός, μετά τόν θάνατον τοῦ ὁποίου άπωλέσθησαν σχεδόν τά περισσότερα τῶν μουσικῶν αύτοῦ χειρογράφων.

§17 Γεώργιος ὁ Κρής θεωρεῖται ὡς ὁ πατήρ τοῦ σημερινοῦ γραφικοῦ συστήματος ὅπερ άπωλεσθέντος έκείνου οἱ μαθηταί του Γρηγόριος ὁ λαμπαδάριος καί ὁ Χουρμούζιος ήκολούθησαν είς τάς έξηγήσεις αύτῶν.

§49 Ὁ έκ Μαδύτου άρχιμανδρίτης Χρύσανθος πιθανόν νά έχρημάτισε μαθητής είς τήν μουσικήν Πέτρου του Βυζαντίου καί Γεωργίου τοῦ Κρητός. [...]
 

Emmanouil Giannopoulos

Emmanouil Giannopoulos
Οι περισσότεροι μέχρι και σήμερα αντιγράφουν τον Παπαδόπουλο, με τον Βουδούρη να δίνει μάλλον την προσωπική του εκτίμηση περί της πατρότητος του νέου συστήματος. Εκτός εάν είχε στοιχεία, αλλά δεν θα τα ανέφερε;
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Οι περισσότεροι μέχρι και σήμερα αντιγράφουν τον Παπαδόπουλο, με τον Βουδούρη να δίνει μάλλον την προσωπική του εκτίμηση περί της πατρότητος του νέου συστήματος. Εκτός εάν είχε στοιχεία, αλλά δεν θα τα ανέφερε;

Συμφωνώ. Θα ήταν καλό να βρίσκονταν περισσότερα στοιχεία. Ο Βουδούρης λέει και μερικά άλλα στα Μουσικοκριτικά, θα τα μεταφέρω όταν βρώ ώρα, αλλά μάλλον όχι κάποιο τρανταχτό (από επιστημονικής άποψης) στοιχείο για το θέμα που συζητάμε εδώ. Λέει οτι ο Γεώργιος εργάστηκε με επιμονή για την επικράτηση του αναλυτικού του συστήματος και απωλεσθέντος αυτού το έργον του συνέχισαν οι μαθητές του (Γρηγόριος και Χουρμούζιος σίγουρα). Αλλά καλύτερα να μεταφερθούν αυτούσια τα αποσπάσματα.

Ίσως θα μπορούσε κάποιος να ανεβάσει δείγμα(τα) της αναλυτικής γραφής του Κρητός και συγκριτικά (το ίδιο) μέλος της νέας γραφής των τριών πρός σύγκριση.

Υπάρχει καμία μουσικολογική μελέτη για τη σημειογραφία του Γεωργίου ήδη να διαβάσουμε;

Ευχαριστώ.
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
Ίσως θα μπορούσε κάποιος να ανεβάσει δείγμα(τα) της αναλυτικής γραφής του Κρητός
Υπάρχει αυτόγραφο(-α) του Γεωργίου Κρητός; Έχει εντοπίσει κανείς κάποιο, κι αν ναι (και είναι δυνατή η δημόσια αναφορά του) που και με τι αριθμό χειρογράφου;

Σχετικά με την κοίμησή του:
View attachment Iεροσολυμιτική Bιβλιοθήκη 1.jpg
Δεν αναφέρετε κάτι για ναυάγιο.
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Υπάρχει αυτόγραφο(-α) του Γεωργίου Κρητός; Έχει εντοπίσει κανείς κάποιο, κι αν ναι (και είναι δυνατή η δημόσια αναφορά του) που και με τι αριθμό χειρογράφου;

Σχετικά με την κοίμησή του:
View attachment 18365
Δεν αναφέρετε κάτι για ναυάγιο.

ΓΕΩΡΓΙΟΣ Ο ΚΡΗΣ
Γεώργιος ο Κρης,

περιώνυμος μουσικός, μελοποιός και δάσκαλος της ψαλμωδίας (αν και ποτέ δεν εξάσκησε το επάγγελμα του ιεροψάλτη). Γεννήθηκε στην Κρήτη περί τα μέσα του 18ου αι. `Ηρθε στην Κων/πολη και μαθήτευσε στους Μελέτιο Σιναΐτη και Ιακώβο Πρωτοψάλτη (τους οποίους ξεπέρασε στην αναλυτική γραφη των μουσουργημάτων). Δίδαξε τη μουσική στην "αλληλοδιδακτική σχολή"της Κων/πολης (Φανάρι), στη Χίο και στις Κυδωνιές, όπου και πέθανε το 1816 (κατά τον Γ. Ι. Παπαδόπουλο, που όμως στο βιβλίο του "Ιστορική Επισκόπησις της Βυζ. Εκκλ. Μουσικής"αναφέρει ως ημερομηνία θανάτου το 1814, ενώ ο Παπαδόπουλος-Κεραμεύς, το 1815). Ανέδειξε πολλούς και διακεκριμένους μαθητές (αλφαβητικά):Κων/νο Βυζάντιο τον Πρωτοψάλτη, Μανουήλ Βυζάντιο τον Πρωτοψάλτη, Ευτύχιο Γεωργίου τον "Ουγουρλού", Πέτρο Γεωργίου, Πέτρο Εφέσιο, Ζαφείριο Απ. Ζαφειρόπουλο, Κων/νο Καλφαγιάννη, Απόστολο Κρουστάλα, Αντώνιο Λαμπαδάριο, Φραγκίσκο Λαμπρίτη, Γεώργιο τον Λέσβιο, Γρηγόριο Λευΐτη τον Πρωτοψάλτη, Παϊσιο Ξηροποταμινό, Αθανάσιο Σελευκείας, Πέτρο τον Εφέσιο, Πέτρο Συμεώνα τον Αγιοταφίτη, Θεόδωρο Φωκαέα, Χουρμούζιο Χαρτοφύλακα, και πολλούς άλλους. Πρώτος αυτός δίδαξε τον αναλυτικό και επεξηγηματικό τρόπο γραφής όλων των μελωδικών γραμμών μόνο με τους χαρακτήρες της ποσότητας (χωρίς τα ιερογλυφικά "μεγάλα σημάδια"). `Ετσι έθεσε τις βάσεις για να διαμορφωθεί κατόπιν η Νέα γραφική μέθοδος της βυζ. μουσικής από τους Γρηγόριο, Χουρμούζιο και Χρύσανθο (οι οποίοι σημειωτέον ζήτησαν τη συνεργασία του, όμως τους πρόλαβε ο θάνατός του). Στα έργα του σπουδαίου αυτού μελοποιού ανήκουν χερουβικά, έντεχνα κοινωνικά (σε διάφορους Ήχους), τα στιχηρά ιδιόμελα του Πάσχα (δηλαδή τα εσπέρια του Β' Ήχου κατά το ανάμικτο είδος), ο έντεχνος πολυέλεος "Λόγον [αγαθ`ον"(σε Ήχο Βαρύ), το επικήδειο άσμα "Μετά των ]αγίων [ανάπαυσον Χριστέ"(σε πλάγιο Δ'), το "Μακάριος [αν`ηρ" (σύντομο ειρμολογικό μέλος), ο καλοφωνικός ειρμός "Την δέησίν μου δέξαι τ`ην πενιχρ`αν" (με εκτενέστατο κράτημα και επίλογο ή επιφώνημα:"Ροήν μου των δακρύων"), το αργό "Δύναμις" του Τρισαγίου ύμνου, και άλλα που μεταφέρθηκαν από την Αρχαία στη Νέα μέθοδο. Τέλος, έγραψε και το αργό Στιχηράριο του δασκάλου του Ιακώβου του Πρωτοψάλτη, γιατί συνήθως ο Ιάκωβος έψαλλε "οιονεί υπαγορεύων"τα μουσουργήματά του και ο Γεώργιος κατέγραφε επακριβώς το μέλος και τη μελωδική γραμμή κάθε μουσικής θέσης...

Πηγή
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Τελικά βρήκα σήμερα τα στοιχεία που ζητούσα από το Βουδούρη και επιβεβαίωσα οτι η μνήμη μου δεν με απάτησε. Δυστυχώς, δεν προλαβαίνω να τα αντιγράψω τώρα αλλά αν δεν με προλάβει κανείς θα το κάνω στο μέλλον. Τα σχετικά βρίσκονται στα Μουσικοκριτικά (τ. 17), σσ. 135-139, §196 - §202). Εκεί ο Βουδούρης μας πληροφορεί οτι ο Γεώργιος ήταν ένας εκ των διδασκάλων της επιτροπής της μεταρρύθμισης του 1814 αρχικά και τον κάλεσαν για να συμμετάσχει στο σχολείο της νέας μεθόδου. Αλλά το πλοίο στο οποίο επέβαινε βυθίστηκε και έτσι ο Γεώργιος δεν πρόλαβε. Το εάν όντως αληθεύουν αυτά που αναφέρει ο Βουδούρης και η εύρεση σχετικών ιστορικών στοιχείων είναι ενδιαφέρον πεδίο έρευνας.
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
[FONT=&quot](αυτό πρόλαβα και το έγραψα σήμερα στο τραίνο, πρίν δώ τα άλλα που ανέφερα στο προηγούμενο μήνυμα που ήταν και τα πιό σημαντικά)[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]

[FONT=&quot]Α. Βουδούρης, Μουσικοκριτικά, σελ 320[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]§4. Γεώργιος Κρής. Ἐκ τῆς νήσου Κρήτης· λόγιος μουσικός καί δόκιμος μουσικογραφεύς· ἐν Κωνσταντινουπόλει ἐδιδάχθη τήν ἐκκλησιαστικήν μουσικήν παρά Ἰακώβου πρωτοψάλτου τῆς μεγάλης ἐκκλησίας τοῦ Πελοποννησίου ἐκδιδαχθείς τήν μουσικήν κατά τήν γραφήν Πέτρου λαμπαδαρίου τοῦ Πελοποννησίου. Ἑφεῦρε τρόπον ἀναλελυμένον καί ἐξηγητικόν τοῦ γράφειν πάσας τάς μελωδικάς γραμμάς διά μόνων τῶν χαρακτήρων τῆς ποσότητος ἄνευ τῶν μεγάλων σημαδίων, καταρτίσας ἐπί τῇ βάσει τῆς γραφικῆς μεθόδου τοῦ Πέτρου Πελοποννησίου ἴδιον σύστημα· εἶχε μεγάλην ἰκανότητα καί εὐχέρειαν εἰς τό γράφειν τα μέλη κατ` ἐξαγγελίαν ἄλλων· ἔγραψε τό Ἀργόν Στιχηράριον τοῦ διδασκάλου αὐτοῦ Ἰακώβου· ἐποίησε πολλά ἴδια μουσουργήματα τά ὁποία ἀργότερον ἐξηγηθέντα καί τυπωθέντα ἐγένοντο τῆς κοινῆς χρήσεως τῶν μουσικῶν διδασκάλων. Εἶχε ζήλον ἀκμαῖον πρός τήν μουσικήν, τήν ὁποίαν πάντοτε ἐδίδασκεν εἰς μαθητάς· δέν εἶχε φωνήν καί οὐδέποτε ἐξήσκησε τό ἐπάγγελμα τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ ψάλτου· ἦτο μόνον μουσικοδιδάσκαλος. Μαθηταί τοῦ Κρητός ἤσαν πάντες ὅσοι ἐδιδάχθησαν κατόπιν ἐν τῇ μουσικῇ σχολῇ τό νέον σύστημα τῶν ἐξηγητῶν. Ὁ μουσικοδιδάσκαλος οὗτος πρίν ή ἴδη τό ἔργον αὐτοῦ ἐπισημοποιούμενον ἐκκλησιαστικῶς ἀπέθανε το 1814· δύο ἐκ τῶν μαθητῶν αὐτοῦ Γρηγόριος ὁ Βυζάντιος καί ὁ διδάσκαλος Χουρμούζιος ἐσυνέχισαν τήν προσπάθειαν ἐκείνου καί ἤγαγον εἰς πέρας τό ζήτημα τῆς ἐκκλησιαστικῆς μουσικῆς γραφῆς.[/FONT]
 

Κων/νος Βαγενάς

Κωνσταντίνος
δέν εἶχε φωνήν καί οὐδέποτε ἐξήσκησε τό ἐπάγγελμα τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ ψάλτου·

Αντιγράφω από Οκτώηχο Ι. Σακελλαρίδη:

"Ο Γεώργιος Κρής απέθανε το 1815. Ἦν διδάσκαλος τῆς Ἐκκλησιαστικῆς Μουσικῆς ἐν Σμύρνῃ, χωρίς αὐτός νά χοροστατῆ ὡς ἱεροψάλτης ἐν ταῖς Ἐκκλησίαις, ὡς στερούμενος καταλλήλου φωνῆς".

Σημειωτέον ότι ο Σ. είχε εντάξει το Δύναμις του Κρητός στην "Υμνωδία" του, το μόνο αργό Δύναμις που έχει.
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης

Μάλιστα νομίζω ότι και ο Γεώργιος Κρης δεν ήξερε ή δεν μπορούσε να ψάλλει. (Δεν θυμάμαι που το διάβασα)
Αν δεν είσαι σε θέση να παραπέμψεις, μην το αναφέρεις καν. Ο Γεώργιος ο Κρης ήταν από τους μεγαλύτερους δασκάλους.
 
Αν δεν είσαι σε θέση να παραπέμψεις, μην το αναφέρεις καν. Ο Γεώργιος ο Κρης ήταν από τους μεγαλύτερους δασκάλους.

Γιάννη θα παραπέμψω μόλις επιστρέψω στο μελετητήριό μου. Δάσκαλος ήταν, το ξέρω. Έχω την εντύπωση ότι δεν έψαλλε ποτέ σε αναλόγιο. Κάποιος από τους ιστοριοδίφες μπορεί να το επιβεβαιώσει. Έχω την αίσθηση ότι το γράφει ο συνεπώνυμός μου.
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Ηλίας Παπαδόπουλος;121030 said:
Γιάννη θα παραπέμψω μόλις επιστρέψω στο μελετητήριό μου. Δάσκαλος ήταν, το ξέρω. Έχω την εντύπωση ότι δεν έψαλλε ποτέ σε αναλόγιο. Κάποιος από τους ιστοριοδίφες μπορεί να το επιβεβαιώσει. Έχω την αίσθηση ότι το γράφει ο συνεπώνυμός μου.
Λέει πως «ουδέποτε εξασκήσας το του ιεροψάλτου επάγγελμα». Δε λέει ούτε πως δεν ήξερε, ούτε πως δεν μπορούσε να ψάλλει όπως γράψατε. Πώς θα δίδασκε κάτι που δεν ήξερε ή που δεν μπορούσε να εξασκήσει;
 
Top