Γενικές ερωτήσεις απείρου δασκάλου

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
Χαίρετε. Σκέφτομαι δειλά δειλά να εκπαιδεύσω τους βοηθούς μου. Δε ξέρω κ πολλά απο τη ΒΜ, ούτε ύφος έχω κατάλληλο προς μίμηση, πρέπει όμως να εκπαιδεύσουμε βοηθούς για να διαιωνιστεί η παράδοση. Οπότε.....βουτιά στα βαθειά.

Και βέβαια ποιός μπορεί να βοηθήσει αν όχι.....οι παλιοί?

Έχω μερικές απορίες.

1) Όταν ψέλνουμε το μάθημα ή την άσκηση βγάζουμε φωνή λες κ ψέλνουμε στο αναλόγιο ή.....σιγά σιγά?

2) Πως βάζουμε το μαθητή να μετράει? Λέω να τους βάλω απλό χρόνο, χτύπος = φθόγγος. Τι λέτε?

3) Βιβλία εντάξει, θα χρησιμοποιήσω κλασσικά, αυτά που διδάχτηκα δηλ.

4) Σκέφτηκα να μην επιμείνω απο την αρχή σε χαρακτήρες ποιότητας, (ίσως λίγο στη πεταστή) ούτε σε έλξεις. Να μάθουμε τη κλίμακα τη διατονική εκ του ΝΗ και όταν μπούμε στον πλ. δ' στο αναστασιματάριο να βάλουμε έλξεις βεβαίως και σιγά σιγά χαρακτήρες ποιότητας. ΠΩΣ ΒΛΕΠΕΤΕ ΤΗ ΣΚΕΨΗ ΜΟΥ?

5) Σκέφτηκα να μην απαιτώ να λένε το μάθημα όπως ακριβώς εγώ τους το έγραψα στο κασετοφωνάκι αλλά όπως μπορούν και καθώς θα γεμίζει το αυτί σιγά σιγά και θα κλέβουν τέχνη (ο Θεός να τη κάνει), μόνοι τους να βάζουν θέσεις μέσα στα διδαχθέντα μαθήματα και να τα εμπλουτίζουν. ΠΩΣ ΒΛΕΠΕΤΕ Κ ΑΥΤΗ ΤΗ ΣΚΕΨΗ?

6) Επειδή ακόμα δε σκίζω κιόλας, δε μπορώ να το παίζω δάσκαλος κ μόνος μου τους λέω "Παιδιά εγώ δε ξέρω κ καλά, ότι μπορώ θα κάνω με εσάς". Μήπως είναι λάθος κ δε πρέπει να "απαξιώ" τον εαυτό μου γιατί δε θα με εμπιστεύονται σα "δάσκαλο"?

7) Πάω για ύπνο, όποιος μπορεί να με βοηθήσει τον ευχαριστώ.
 

nektariosthanos

Μέλος
Χαίρετε. Σκέφτομαι δειλά δειλά να εκπαιδεύσω τους βοηθούς μου. Δε ξέρω κ πολλά απο τη ΒΜ, ούτε ύφος έχω κατάλληλο προς μίμηση, πρέπει όμως να εκπαιδεύσουμε βοηθούς για να διαιωνιστεί η παράδοση. Οπότε.....βουτιά στα βαθειά.

Καλημέρα αδελφέ. Αγία η σκέψη και η πρωτοβουλία σου.
Και βέβαια ποιός μπορεί να βοηθήσει αν όχι.....οι παλιοί?

Δεν είμαι παλιός ωστόσο μπορώ να σου πω κάποια πράγματα από την εμεπιρία μου.

Έχω μερικές απορίες.

1) Όταν ψέλνουμε το μάθημα ή την άσκηση βγάζουμε φωνή λες κ ψέλνουμε στο αναλόγιο ή.....σιγά σιγά?

Καθένας ξέρει τις δυνάμεις και τις αντοχές του.Σημασία έχει να ακουστεί σωστά η άσκηση

2) Πως βάζουμε το μαθητή να μετράει? Λέω να τους βάλω απλό χρόνο, χτύπος = φθόγγος. Τι λέτε?

Ο απλός χρόνος είναι καταστροφή.Ποτέ οι μαθητές δεν θα αποκτήσουν σωστή αίσθηση του ρυθμού.Το καλύτερο είναι να κρατάνε 2σημο,3σημο και 4σημο,αλλά σαν δάσκαλος να καλλιεργείς το έδαφος προκειμένου να μπορούν αργότερα να ψάλλουν με συνεπτυγμένο ρυθμό.
3) Βιβλία εντάξει, θα χρησιμοποιήσω κλασσικά, αυτά που διδάχτηκα δηλ.

Εννοοείται κλασσικά..!
4) Σκέφτηκα να μην επιμείνω απο την αρχή σε χαρακτήρες ποιότητας, (ίσως λίγο στη πεταστή) ούτε σε έλξεις. Να μάθουμε τη κλίμακα τη διατονική εκ του ΝΗ και όταν μπούμε στον πλ. δ' στο αναστασιματάριο να βάλουμε έλξεις βεβαίως και σιγά σιγά χαρακτήρες ποιότητας. ΠΩΣ ΒΛΕΠΕΤΕ ΤΗ ΣΚΕΨΗ ΜΟΥ?

Κι εγώ αυτό κάνω. Βαθμηδόν τους μιλάω για ποιοτικά σημάδια. Προσπαθώ πρωτίστως να έχουν σταθερό ρυθμό και χρόνο και να "πατάνε" σωστά τους φθόγγους.

5) Σκέφτηκα να μην απαιτώ να λένε το μάθημα όπως ακριβώς εγώ τους το έγραψα στο κασετοφωνάκι αλλά όπως μπορούν και καθώς θα γεμίζει το αυτί σιγά σιγά και θα κλέβουν τέχνη (ο Θεός να τη κάνει), μόνοι τους να βάζουν θέσεις μέσα στα διδαχθέντα μαθήματα και να τα εμπλουτίζουν. ΠΩΣ ΒΛΕΠΕΤΕ Κ ΑΥΤΗ ΤΗ ΣΚΕΨΗ?

Ούτως ή άλλως θα το λένε όπως εσύ τους το έψαλλες. Ασυναίσθητα θα σε μιμούνται. Γι αυτό καλά είναι να το λες όσο καλύτερα μπορείς. ΚΑΙ με ποιοτικά σημάδια, έστω κι αν δεν τους τα έχεις εξηγήσει ακόμα. Σιγά σιγά πάντως, όσο προχωρούν θα ανεξαρτητοποιούνται καλλιτεχνικά από σένα κια υτό είναι δείγμα καλλιτεχνικής υγιείας.

6) Επειδή ακόμα δε σκίζω κιόλας, δε μπορώ να το παίζω δάσκαλος κ μόνος μου τους λέω "Παιδιά εγώ δε ξέρω κ καλά, ότι μπορώ θα κάνω με εσάς". Μήπως είναι λάθος κ δε πρέπει να "απαξιώ" τον εαυτό μου γιατί δε θα με εμπιστεύονται σα "δάσκαλο"?

Μη ταλαιπωρείς το μυαλό σου. Εσύ θα κάνεις ό,τι μπορείς. Δε χρειάζεται να λες: "Εγώ δεν ξέρω και τόσο καλά" ούτε να δίνεις την ψευδαίσθηση ότι τα ξέρεις όλα. Απλά πράγματα. Κάνεις το μάθημα όσο καλύτερα μπορείς. Όταν δεν ξέρεις κάτι, το παραδέχεσαι και τους υπόσχεσαι να το ψάξεις και να τους το πεις την επόμενη φορά ή τους παραπέμπεις σε θεωρητικό βιβλίο ή παραδοσιακό άκουσμα.

7) Πάω για ύπνο, όποιος μπορεί να με βοηθήσει τον ευχαριστώ.

Εύχομια καλή επιτυχία!
 

Βασίλης Κιαμηλίδης

Βασίλης Κιαμηλίδης
Χαίρετε. Σκέφτομαι δειλά δειλά να εκπαιδεύσω τους βοηθούς μου. Δε ξέρω κ πολλά απο τη ΒΜ, ούτε ύφος έχω κατάλληλο προς μίμηση, πρέπει όμως να εκπαιδεύσουμε βοηθούς για να διαιωνιστεί η παράδοση. Οπότε.....βουτιά στα βαθειά.

Και βέβαια ποιός μπορεί να βοηθήσει αν όχι.....οι παλιοί?


7) Πάω για ύπνο, όποιος μπορεί να με βοηθήσει τον ευχαριστώ.

1) Όταν ψέλνουμε το μάθημα ή την άσκηση βγάζουμε φωνή λες κ ψέλνουμε στο αναλόγιο ή.....σιγά σιγά?
Κατά τη γνώμη μου στις προετοιμασίες πρέπει να ψάλλουμε μαλακά ώστε όλο το φωνητικό μας σύστημα να δονείται ευχάριστα και να δημιουργείται η καλύτερη αντήχηση, δίνοντας έμφαση στην ποιότητα, ενώ η ένταση στην εκκλησία αυξάνεται και με την σωστή χρήση των μικροφώνων.
Παράλληλα στην εκκλησία να διδαχθούν τη σωστή χρήση των μικροφώνων, που συνίσταται να ακούμε τη φωνή μας από τα μεγάφωνα, ώστε να ακούμε αυτό που ακούει το εκκλησίασμα, και στην περίπτωση ηχογράφησης να ακούμε από την ηχογράφηση αυτό που ακούμε και στην εκκλησία.
Προσοχή στην σωστή χρήση των μικροφώνων, ώστε να μην διαπράττεται ένας ''μικρός φόνος'' :p:D
2) Πως βάζουμε το μαθητή να μετράει? Λέω να τους βάλω απλό χρόνο, χτύπος = φθόγγος. Τι λέτε?
Συμφωνώ με αυτό που γράφεις, διότι κατά την εκμάθηση πρέπει να προηγείται η μετροφωνία, και να ακολουθεί αυτό που ο καλός συνάδελφος έγραψε.
Θα επισυνάψω την σχετική εισήγηση που έκανε ο κ. Αθανάσιος Παϊβανάς αριστος μαθητής και του Στανίτσα, ο οποίος έχει δική του ιστοσελίδα ως Εργαστήρι μουσικής.
4) Σκέφτηκα να μην επιμείνω απο την αρχή σε χαρακτήρες ποιότητας, (ίσως λίγο στη πεταστή) ούτε σε έλξεις. Να μάθουμε τη κλίμακα τη διατονική εκ του ΝΗ και όταν μπούμε στον πλ. δ' στο αναστασιματάριο να βάλουμε έλξεις βεβαίως και σιγά σιγά χαρακτήρες ποιότητας. ΠΩΣ ΒΛΕΠΕΤΕ ΤΗ ΣΚΕΨΗ ΜΟΥ?
Πάντοτε κατά τη γνώμη μου νομίζω πως πρέπει να ψάλλετε και τους χαρακτήρες ποιότητας, απλά οι εξηγήσεις θα δοθούν αργότερα όταν ωριμάσουν μουσικά.
Κατά τα λοιπά συμφωνώ απολύτως με τον προλαλήσαντα καλόν συνάδελφο
Καλήν δύναμιν, και επιτυχία,
Βασίλης Κιαμηλίδης, Βέροια.
 

Attachments

  • eisigisis_psaltiko_synedrio-1.pdf
    251 KB · Views: 81

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
Άργησα να απαντήσω γιατί ήμουν εκτός Αθήνας. Σας ευχαριστώ κ τους δύο πολύ για τη βοήθειά σας. Θα προσπαθήσω να εφαρμόσω αυτά που μου λέτε κ ο Θεός βοηθός.
 

Τσακιτζής

Παλαιό Μέλος
Χαίρετε. Σκέφτομαι δειλά δειλά να εκπαιδεύσω τους βοηθούς μου. Δε ξέρω κ πολλά απο τη ΒΜ, ούτε ύφος έχω κατάλληλο προς μίμηση, πρέπει όμως να εκπαιδεύσουμε βοηθούς για να διαιωνιστεί η παράδοση. Οπότε.....βουτιά στα βαθειά.

Και βέβαια ποιός μπορεί να βοηθήσει αν όχι.....οι παλιοί?

Έχω μερικές απορίες.

Εάν νομίζεις ότι η γνώμη ενός ανθρώπου, που έχει "φάει" κυριολεκτικά τη ζωή του πάνω στα Αναλόγια και "κάνει" τον Δάσκαλο από το 1965, μπορεί να σου φανεί χρήσιμη, σημείωσε τα εξής :
1) Όταν ψέλνουμε το μάθημα ή την άσκηση βγάζουμε φωνή λες κ ψέλνουμε στο αναλόγιο ή.....σιγά σιγά?
Κατά την διάρκεια των μαθημάτων, η φωνή θα πρέπει να βγαίνει στη φυσική της θέση. Δηλαδή, εκεί που πρέπει να φωνάξει ο μαθητής, να φωνάξει, γιατί ταυτόχρονα με την ανάγνωση των μαθημάτων, υπάρχει και η φωνητική εξάσκηση, κατά την οποία, μπορούν να διορθωθούν και οι φωνητικές ατέλειες. Για το Αναλόγιο, αλλάζουν τα πράγματα. Εκεί χρειάζεται σωστή χρήση των μικροφώνων, για να μην σπάμε τα νεύρα του εκκλησιάσματος με τις αγριοφωνάρες μας.

2) Πως βάζουμε το μαθητή να μετράει? Λέω να τους βάλω απλό χρόνο, χτύπος = φθόγγος. Τι λέτε?
Στην Εκκλησιαστική Β.Μ. υπάρχει ΜΟΝΟΝ ο απλός χρόνος. Δηλαδή, κάθε χαρακτήρας και ένας χρόνος. Οι Συνεπτυγμένοι και οι ρυθμοί, ανήκουν στην Ευρωπαϊκή Μουσική και έχουν θεσπισθεί από τον Ψάχο, γιατί τότε, οι σπουδαστές της, ήταν πολλοί λίγοι και οι καθηγητές της Ευρωπαϊκής, κυκλοφορούσαν άνεργοι. Βέβαια, πολλές φορές δανειζόμαστε τον δίσημο, για να μην χτυπάμε ταμπούρλο στα σύντομα μαθήματα, Άλλωστε ΜΟΝΟ με τον απλό χρόνο, μπορεί κανείς να εκτελέσει, ΟΠΟΙΟΔΗΠΟΤΕ μάθημα.Θέσις - Άρσις λοιπόν ένας χαρακτήρας = ένας χρόνος.

3) Βιβλία εντάξει, θα χρησιμοποιήσω κλασσικά, αυτά που διδάχτηκα δηλ.
Καλύτερο βιβλίο γι' αυτή υη δουλειά, νομίζω ότι είναι ο Πρωγάκης, με μία προϋπόθεση : 10 φορές παραλλαγή και μία προσπάθεια μέλος. Εάν κομπιάσει ή αρχίσει να σκέφτεται, άλλες 10 φορές παραλλαγή και ούτω καθεξής.

4) Σκέφτηκα να μην επιμείνω απο την αρχή σε χαρακτήρες ποιότητας, (ίσως λίγο στη πεταστή) ούτε σε έλξεις. Να μάθουμε τη κλίμακα τη διατονική εκ του ΝΗ και όταν μπούμε στον πλ. δ' στο αναστασιματάριο να βάλουμε έλξεις βεβαίως και σιγά σιγά χαρακτήρες ποιότητας. ΠΩΣ ΒΛΕΠΕΤΕ ΤΗ ΣΚΕΨΗ ΜΟΥ?
Η πρώτη φάση διδασκαλίας, πρέπει να επικεντρωθεί ΜΟΝΟ στην σωστή τοποθέτηση των φθόγγων μιάς Κλίμακας. Δηλαδή με έλλα λόγια, ο μαθητής ΠΡΩΤΑ θα πρέπει να μάθει να χτυπάει οποιονδήποτε φθόγγο της Κλίμακας, απλά ή υπερβατώς, κια μετά το πώς θα τον "σερβίρει". Ξέχνα λοιπόν προς το παρόν τα ποιοτικά σημεία και ασχολήσου ΜΟΝΟ με τους ποσοτικούς και ποιοτικούς χαρακτήρες.

5) Σκέφτηκα να μην απαιτώ να λένε το μάθημα όπως ακριβώς εγώ τους το έγραψα στο κασετοφωνάκι αλλά όπως μπορούν και καθώς θα γεμίζει το αυτί σιγά σιγά και θα κλέβουν τέχνη (ο Θεός να τη κάνει), μόνοι τους να βάζουν θέσεις μέσα στα διδαχθέντα μαθήματα και να τα εμπλουτίζουν. ΠΩΣ ΒΛΕΠΕΤΕ Κ ΑΥΤΗ ΤΗ ΣΚΕΨΗ?
Είναι λάθος. Τ ο μυαλό ενός νέου μαθητή, είναι παρθένο. Εάν γράψει λοιπόν στο κασετοφωνάκι του εγκεφάλου του κάτι λάθος, άντε μετά εσύ, να του το διορθώσεις. Αυτήν την περίπτωση, την αντιμετωπίζω 40 χρόνια συνεχώς, με αυτούς οι οιποίοι λένε : Έλα μωρέ, αυτό είναι εύκολο, μπορώνα το πώ με την πρώτη ματιά. Μεγάλο λάθος. Θα τους βάζεις πρώτα να "ψυρίζουν" το μάθημα πολλές φορές, διαπιστώνοντας ποιοί φθόγγοι παίρνουν αλλοιώσεις και ποιοί εκτελούνται στη φυσική τους θέση, οπότε εκτελώντας το μάθημα, να ξέρουν από πρίν, πως θα αποδώσουν τον κάθε φθόγγο. Εσύ πάντως, θα είσαι ΚΕΡΒΕΡΟΣ, απαιτώντας την ΠΑΝΤΟΤΕ σωστή εκτέλεση.

6) Επειδή ακόμα δε σκίζω κιόλας, δε μπορώ να το παίζω δάσκαλος κ μόνος μου τους λέω "Παιδιά εγώ δε ξέρω κ καλά, ότι μπορώ θα κάνω με εσάς". Μήπως είναι λάθος κ δε πρέπει να "απαξιώ" τον εαυτό μου γιατί δε θα με εμπιστεύονται σα "δάσκαλο"?
Όχι Φίλε μου. Εγώ με όλη την προϊστορία που κουβαλάω, λέω συχνά, ότι α) δεν είμαι ξερόλας και β) ούτε αυτός που σ' όλα απαντά. Εάν δεν σε εμπιστεύοντσι, τότε τι θέλουν μαζί σου ;;;;

7) Πάω για ύπνο, όποιος μπορεί να με βοηθήσει τον ευχαριστώ.
Κοιμίσου εσύ και η τύχη σου δουλεύει. Για οτιδήποτε θέλεις μπορείς να με πάρεις και στο τηλ΄λεφωνο 210 - 48 - 24 - 725
 
Top