Γενέσιον της Θεοτόκου σε Κυριακή β΄ ήχου - ήχος χερουβικού λειτουργικών

Theodoros-ks

Παλαιό Μέλος
[Σημ. συντ. (π.Μ.)] Το μήνυμα αυτό μεταφέρθηκε από εδώ.

Αγαπητέ Κύριε ,διάβασα με προσοχή αυτά τα οποία ψάλλατε στον όρθρο και τη θεία λειτουργία,χάρηκα ιδιαίτερα για τον πλουραλισμό σε ότι αφορά την επιλογή ύμνων από διαφόρους μελωδούς,όμως μου δημιουργήθηκαν ορισμένα ερωτήματα,καθότι βρίσκομαι ακόμη στη περίοδο της εκμάθησης, τα οποία σας καταθέτω με την παράκληση όπως τοποθετηθείτε,ώστε να μπορέσω κι εγώ να γνωρίζω τί προβλέπεται σε τέτοιες περιπτώσεις που μία Θεομητορική εορτή συμπίπτει να είναι Κυριακή:
1.Ο ήχος ήταν β΄,και από όσα γνωρίζω είναι και ο ήχος που θα ψαλλούν Χερουβικό και λειτουργικά.
2.Διερωτώμαι,χωρίς να γνωρίζω τον ήχο του Χερουβικού που είπατε{δεν το καταθέτετε},γιατί εσείς αλλάξατε τον ήχο των λειτουργικών και είπατε Άγια.Το στηρίζετε κάπου ή απλώς ήταν προσωπική σας επιλογή,διότι σύμφωνα με τους διδάξαντάς με για την χθεσινή ή παρόμοια περίπτωση, ο ήχος χερουβικού και λειτουργικών είναι δεύτερος, εφόσον υπερισχύει ο ήχος της ημέρας.
3.Εάν λάβουμε υπόψη μας τον ήχο της ενάτης {πλ.δ'} θα λέγαμε σίγουρα λειτουργικά σε πλ. δ', εάν βέβαια η γιορτή έπεφτε καθημερινή.
Προκειμένου λοιπόν να γίνει γνωστό και σε άλλους συναδέλφους, έμπειρους ή με ελάχιστη εμπειρία,τι προβλέπεται για την χθεσινή ημέρα Κυριακή -Γενέθλιον της Παναγίας,σας παρακαλώ ιδιαίτερα όπως τοποθετηθείτε στα ερωτήματα ενός άπειρου ιεροψάλτου,στοιχειοθετώντας τις αποφάσεις σας.
Ευχαριστώ
Με εκτίμηση
Θεόδωρος Κοκκορίκος
 
Last edited by a moderator:

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
[Σημ. συντ. (π.Μ.)] Το μήνυμα αυτό μεταφέρθηκε από εδώ.

Αγαπητέ Κύριε ,διάβασα με προσοχή αυτά τα οποία ψάλλατε στον όρθρο και τη θεία λειτουργία,χάρηκα ιδιαίτερα για τον πλουραλισμό σε ότι αφορά την επιλογή ύμνων από διαφόρους μελωδούς,όμως μου δημιουργήθηκαν ορισμένα ερωτήματα,καθότι βρίσκομαι ακόμη στη περίοδο της εκμάθησης, τα οποία σας καταθέτω με την παράκληση όπως τοποθετηθείτε,ώστε να μπορέσω κι εγώ να γνωρίζω τί προβλέπεται σε τέτοιες περιπτώσεις που μία Θεομητορική εορτή συμπίπτει να είναι Κυριακή:
1.Ο ήχος ήταν β΄,και από όσα γνωρίζω είναι και ο ήχος που θα ψαλλούν Χερουβικό και λειτουργικά.
2.Διερωτώμαι,χωρίς να γνωρίζω τον ήχο του Χερουβικού που είπατε{δεν το καταθέτετε},γιατί εσείς αλλάξατε τον ήχο των λειτουργικών και είπατε Άγια.Το στηρίζετε κάπου ή απλώς ήταν προσωπική σας επιλογή,διότι σύμφωνα με τους διδάξαντάς με για την χθεσινή ή παρόμοια περίπτωση, ο ήχος χερουβικού και λειτουργικών είναι δεύτερος, εφόσον υπερισχύει ο ήχος της ημέρας.
3.Εάν λάβουμε υπόψη μας τον ήχο της ενάτης {πλ.δ'} θα λέγαμε σίγουρα λειτουργικά σε πλ. δ', εάν βέβαια η γιορτή έπεφτε καθημερινή.
Προκειμένου λοιπόν να γίνει γνωστό και σε άλλους συναδέλφους, έμπειρους ή με ελάχιστη εμπειρία,τι προβλέπεται για την χθεσινή ημέρα Κυριακή -Γενέθλιον της Παναγίας,σας παρακαλώ ιδιαίτερα όπως τοποθετηθείτε στα ερωτήματα ενός άπειρου ιεροψάλτου,στοιχειοθετώντας τις αποφάσεις σας.
Ευχαριστώ
Με εκτίμηση
Θεόδωρος Κοκκορίκος

Από τις πολλές συζητήσεις που έχουν γίνει κατά καιρούς εδώ μέσα, καθώς και από τις πολλές ηχογραφήσεις που κυκλοφορούν με το τι έψαλλαν διάφοροι μεγάλοι ψάλτες, που επέχουν και θέση «διδασκάλου» ως προς το τι πρέπει να ψάλλεται, έχω καταλήξει και εφαρμόζω για τον εαυτό μου το ότι εκτός από τα τροπάρια/μουσικά κομμάτια των οποίων ο ήχος είναι συγκεκριμένος και προβλέπεται από τα λειτουργικά βιβλία, εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων (π.χ. ήχος της δοξολογίας στην εορτή του Σταυρού), σε όλες τις υπόλοιπες περιπτώσεις μπορεί ο καθένας να ψάλλει ότι κρίνει σκόπιμο, ότι νομίζει καλύτερο, ότι θα αποδώσει πιο σωστά, κι αυτό αφορά κυρίως χερουβικά, κοινωνικά, λειτουργικά, δοξολογίες κ.τ.ο.
Οπότε οι ανωτέρω ερωτήσεις προς τον συντάκτη του σχολίου που αποτέλεσε την αφορμή αυτού του θέματος, δεν έχουν (κατ' εμέ) νόημα. Αυτά ήθελε, αυτά έψαλε, μια που οι κανόνες που υπονοούνται δεν υπάρχουν ή τουλάχιστον δεν έχουν καθολική ισχύ και εφαρμογή.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Οπότε οι ανωτέρω ερωτήσεις προς τον συντάκτη του σχολίου που αποτέλεσε την αφορμή αυτού του θέματος, δεν έχουν (κατ' εμέ) νόημα. Αυτά ήθελε, αυτά έψαλε, μια που οι κανόνες που υπονοούνται δεν υπάρχουν ή τουλάχιστον δεν έχουν καθολική ισχύ και εφαρμογή.
Θά συμφωνοῦσα, ἄν ὄντως ὁ συντάκτης δέν ἀκολουθοῦσε κι αὐτός μιά «παράδοση»... (τῶν θεομητορικῶν ἑορτῶν)

ΥΓ. Στή δοξολογία ἀκολούθησε τόν ἦχο τῆς Κυριακῆς.


 
Αγαπητέ κ. Θεόδωρε Κοκκορίκο!
Σας ευχαριστώ που θέσατε αυτά τα ερωτήματα! Λέγοντας Λειτουργικά σε Άγια εννοώ και τον Χερουβικό ύμνο. Επειδή η Κυριακή 8-9-2013 συνέπεσε με την Θεομητορική εορτή και μιας και το Κοινωνικό ήταν σε Άγια επέλεξα αυτό τον ήχο! Βέβαια θα μπορούσα να ψάλλω και σε β΄ήχο Χερουβικό ύμνο και Λειτουργικά! Το μεσημέρι της ίδιας ημέρας συμβουλεύτηκα τον Δάσκαλό μου για την επιλογή μου αυτή και μου είπε ότι και τα δύο θα μπορούσα να τα πω χωρίς να είναι επιλήψιμο, διότι αφενός μεν ήταν Κυριακή (προηγούνται τα Αναστάσιμα) αφετέρου Θεομητορική εορτή (Άγια).
Ο ήχος της ενάτης ωδής δεν έχει καμία σχέση με τον ήχο των Λειτουργικών;;;;;;
Αν ήταν καθημερινή η εορτή της Παναγίας μας θα τα λέγαμε σε Άγια και την δοξολογία στον ήχο του Δοξαστικού (πλ β΄).
Πάντως σε καμία των περιπτώσεων δεν ακολουθώ τη ρήση πολλών ''συναδέλφων'', ''ΑΥΤΑ ΜΟΥ ΑΡΕΣΟΥΝ ΑΥΤΑ ΘΑ ΛΕΩ''!!!!!!!!!!!!!
Πάντα συμβουλεύομαι τον Δάσκαλό μου κ. Γεώργιο Κ. Αγγελινάρα, αλλά και προσπαθώ να μαθαίνω το δυνατόν περισσότερο από ανθρώπους που έχουν περισσότερη ψαλτική εμπειρία από εμένα στα αναλόγια. Πάντως αν κάποιος έχει μία αντίθετη άποψη στα παραπάνω ευχαρίστως να την παραθέση!
 
Top