Γ΄ Πανελλήνιος Διαγωνισμός Ψαλτικής Τέχνης Ιεράς Μητροπόλεως Δημητριάδος

Μακρυγιάννης

Κανάλια Μαγνήσιας
Η Ιερά Μητρόπολις Δημητριάδος και Αλμυρού, σε συνεργασία με τον Σύνδεσμο Ιεροψαλτών Βόλου «Άγιος Ιωάννης ο Κουκουζέλης», διοργανώνει τον Γ Διαγωνισμό Ψαλτικής Τέχνης, ο οποίος εφέτος θα έχει πανελλήνιο χαρακτήρα.

Για περισσότερες πληροφορίες εδώ:http://imd.gr/site/news/3/1292
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Πρωτότυπη ιδέα (μου φαίνεται).

Μου άρεσε το παρακάτω:

Γονείς και διδάσκαλοι που θα παρακολουθούν, θα επιπλήττονται για υπερβολικές επευφημίες και θα απομακρύνονται από την αίθουσα από τα μέλη της Οργανωτικής Επιτροπής σε περίπτωση ακραίων παρεκτροπών
 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
Εάν επαληθευτούν τα ... απευκταία, τότε εκεί θα γίνει την επόμενη φορά!:D

Δυστυχώς, παρατηρούνται σ' όλους τους χώρους, φαινόμενα "γηπεδοποίησης των εκδηλώσεων"!
Είναι κι αυτό έκφανση και χαρακτηριστικό της κρίσης στην οποία ζούμε και της οποίας οι ρίζες της έχουν πνευματική αιτία!
Χαλαρώσαμε σ' όλους τους τους τομείς και ισοπεδώθηκαν, αξιακά, πολλές "ιερές στιγμές" της ζωής μας, με αποτέλεσμα να μετατραπούν σε "πανηγύρι" μ' ό,τι σημαίνει αυτό..................................................................................

Χριστός ανέστη!
 
Last edited:

Δημήτρης Μαούνης

Παλαιό Μέλος
Η Ιερά Μητρόπολις Δημητριάδος και Αλμυρού, σε συνεργασία με τον Σύνδεσμο Ιεροψαλτών Βόλου «Άγιος Ιωάννης ο Κουκουζέλης», διοργανώνει τον Γ Διαγωνισμό Ψαλτικής Τέχνης, ο οποίος εφέτος θα έχει πανελλήνιο χαρακτήρα.

Για περισσότερες πληροφορίες εδώ:http://imd.gr/site/news/3/1292

Πολύ καλή πρωτοβουλία, σε επέκταση ομοίων προηγουμένων, η οποία συμβάλλει στην προώθηση και στην καλλιέργεια της Β.Μ. από νέους, κυρίως και πρωτίστως, ανθρώπους, στους οποίους ενισχύει και ενδυναμώνει το ενδιαφέρον, στην ενασχόλησή τους με την Β.Μ.
Συγχαρητήρια, λοιπόν, στη διοργανώτρια, για μια ακόμα φορά, Ιερά Μητρόπολη Δημητριάδος και Αλμυρού και σε όλους, όσους με την προσωπική συμβολή τους και τη δράση τους, θα συμβάλλουν στην επιτυχή έκβαση της εκδηλώσεως, καθώς και σε όσους συμμετάσχουν σε αυτήν ως διαγωνιζόμενοι, στους οποίους και ευχόμεθα καλή επιτυχία.
Προτείνω όπως από τον επόμενο Δ' Διαγωνισμό ενταχθεί και η μουσική σύνθεση, η οποία παρουσιάζει (και αυτή) ζωηρό και έντονο ενδιαφέρον.
 

ARGITAN

Παλαιό Μέλος
Πολύ καλή πρωτοβουλία, σε επέκταση ομοίων προηγουμένων, η οποία συμβάλλει στην προώθηση και στην καλλιέργεια της Β.Μ. από νέους, κυρίως και πρωτίστως, ανθρώπους, στους οποίους ενισχύει και ενδυναμώνει το ενδιαφέρον, στην ενασχόλησή τους με την Β.Μ.
Συγχαρητήρια, λοιπόν, στη διοργανώτρια, για μια ακόμα φορά, Ιερά Μητρόπολη Δημητριάδος και Αλμυρού και σε όλους, όσους με την προσωπική συμβολή τους και τη δράση τους, θα συμβάλλουν στην επιτυχή έκβαση της εκδηλώσεως, καθώς και σε όσους συμμετάσχουν σε αυτήν ως διαγωνιζόμενοι, στους οποίους και ευχόμεθα καλή επιτυχία.
Προτείνω όπως από τον επόμενο Δ' Διαγωνισμό ενταχθεί και η μουσική σύνθεση, η οποία παρουσιάζει (και αυτή) ζωηρό και έντονο ενδιαφέρον.

Η Ψαλτική Τέχνη δεν είναι και ούτε πρέπει να είναι διαγωνιστική και πολύ περισσότερο ανταγωνιστική.Όποιος έχει διαφορετική άποψη ας ανατρέξει στους Πατέρες της Εκκλησίας μας.
Η πρωτοβουλία των διοργανωτών θα ήταν απόλυτα σωστή και επαινετή εάν απλά διοργάνωναν μια σειρά από εκδηλώσεις βυζαντινής μουσικής (ας το πούμε με τη ξένη λέξη ,Φεστιβάλ),ίσως και όχι μόνο με ψαλτικά μέλη,δίχως διακρίσεις, βραβεία και επαίνους,παρά μόνο με την επίδοση ενός διπλώματος συμμετοχής .Τίποτα άλλο.Δεν μπορώ να συμφωνήσω στην ιδέα της διαγωνιστικής και ανταγωνιστικής αντιπαραβολής και αντιπαράθεσης. Αλλοίμονο!Ας το ξαναδούν οι διοργανωτές το θέμα.Καμιά φορά ο υπέρμετρος ζήλος έχει αντίθετα αποτελέσματα.
Το ίδιο θα έλεγα και για την πρόταση διαγωνισμού καλύτερης σύνθεσης,γιατί τα κριτήρια είναι εντελώς υποκειμενικά, τη στιγμή που προβάλλονται κατά κόρον, τόσες και τόσες, τάσεις ύφους και απομιμούνται δουλικά οι ερμηνείες μεγάλων ή έστω θεωρουμένων μεγάλων ψαλτών των ημερών μας....Πολύ περισσότερο εφ όσον οι όποιες συνθέσεις,είναι αναντίρρητο ότι χρειάζονται χρόνο πολύ,και γενικευμένη πράξη στο αναλόγιο για να θεωρηθούν και να καθιερωθούν ως καλύτερες και όχι το πιστοποιητικό μιας κάποιας Επιτροπής συγκροτημένης κατά το πλείστον εκ των ενόντων και εκ των πλησίων.
 
Last edited:

Δημήτρης Μαούνης

Παλαιό Μέλος
Η Ψαλτική Τέχνη δεν είναι και ούτε πρέπει να είναι διαγωνιστική και πολύ περισσότερο ανταγωνιστική.Όποιος έχει διαφορετική άποψη ας ανατρέξει από τους Πατέρες της Εκκλησίας μας.
Η πρωτοβουλία των διοργανωτών θα ήταν απόλυτα σωστή και επαινετή εάν απλά διοργάνωναν μια σειρά από εκδηλώσεις βυζαντινής μουσικής (ας το πούμε με τη ξένη λέξη ,Φεστιβάλ),ίσως και όχι μόνο με ψαλτικά μέλη,δίχως διακρίσεις, βραβεία και επαίνους,παρά μόνο με την επίδοση ενός διπλώματος συμμετοχής .Τίποτα άλλο.Δεν μπορώ να συμφωνήσω στην ιδέα της διαγωνιστικής και ανταγωνιστικής αντιπαραβολής και αντιπαράθεσης. Αλλοίμονο!Ας το ξαναδούν οι διοργανωτές το θέμα.Καμιά φορά ο υπέρμετρος ζήλος έχει αντίθετα αποτελέσματα.
Το ίδιο θα έλεγα και για την πρόταση διαγωνισμού καλύτερης σύνθεσης,γιατί τα κριτήρια είναι εντελώς υποκειμενικά, τη στιγμή που προβάλλονται κατά κόρον, τόσες και τόσες, τάσεις ύφους και απομιμούνται δουλικά οι ερμηνείες μεγάλων ή έστω θεωρουμένων μεγάλων ψαλτών των ημερών μας....Πολύ περισσότερο εφ όσον οι όποιες συνθέσεις,είναι αναντίρρητο ότι χρειάζονται χρόνο πολύ,και γενικευμένη πράξη στο αναλόγιο για να θεωρηθούν και να καθιερωθούν ως καλύτερες και όχι το πιστοποιητικό μιας κάποιας Επιτροπής συγκροτημένης κατά το πλείστον εκ των ενόντων και εκ των πλησίων.

Χωρίς να είναι ο σκοπός μου να αντιπαρατεθώ μαζί σας, άλλωστε ο καθένας μπορεί να έχει και να διατηρεί τις απόψεις του, θα παρακαλέσω, κατ' αρχήν, να παραθέσετε, εφόσον έχετε υπόψη σας, κάποιες σχετικές με το θέμα παραπομπές στους Πατέρες της Εκκλησίας.
Δεν μπορώ να αποδεχθώ την άποψη, ότι η ψαλτική τέχνη δεν πρέπει να είναι ανταγωνιστική. Αφ' ης στιγμής οι ψάλτες είναι κοινοί θνητοί, δημιουργείται αυτόματα η επιθυμία τους, που μετατρέπεται σε επιδίωξή τους, να γίνονται συνεχώς καλύτεροι και να φθάσουν ή και να ξεπεράσουν, αν μπορούν, κάποιους άλλους. Αυτό είναι μέσα στην ανθρώπινη φύση (την οποία "μεταβαλλείν ου ράδιον"). Και αυτό είναι ακόμα και το βασικό κίνητρο του ανθρώπου για πρόοδο και εξέλιξη, διαφορετικά θα ακολουθούσαμε όλοι "την πεπατημένην".
Γι' αυτό επιτρέψτε μου να έχω την άποψη, ότι και η ψαλτική τέχνη είναι ανταγωνιστική. Διαφορετικά θα έπρεπε όλοι οι ψάλτες να ψάλλουν τις ίδιες ακριβώς μελωδίες και με τον ίδιο ακριβώς τρόπο και ύφος, για να μη φαίνονται και προπαντός για να μην είναι ανταγωνιστικοί.
Και όμως, ανταγωνιστικοί ήσαν οι ψάλτες από τα παλαιά χρόνια και ο καθένας συνέθεται και μια δική του σύνθεση, ή έψαλλε σύνθεση κάποιου άλλου, από αυτούς που σήμερα θεωρούνται, αλλά και είναι κλασικοί, ακριβώς γιατί θεωρούσε, ότι αυτή η σύνθεση τού "ταίριαζε" καλύτερα.
Πάρα πολλά θα μπορούσαμε να πούμε για το θέμα αυτό. Σταματώ, όμως εδώ, γιατί, πέρα από το γεγονός ότι δεν μπορούμε να κάνουμε στο forum μακροσκελείς συζητήσεις, θέλω να ασχοληθώ δι' ολίγων και με το θέμα της σύνθεσης.
Πράγματι η κάθε σύνθεση εμπεριέχει και το υποκειμενικό στοιχείο. Όμως κρίνεται και καθιερώνεται από τους τρίτους με βάση και αντικειμένικά κριτήρια, όπως π.χ. αν η σύνθεση είναι εντός του κλίματος της παραδοσιακής εκκλησιαστική βυζαντινής μουσικής, ή είναι κάτι το εντελώς νεωτεριστικό κ. ά.
Πέραν τούτου γιατί αποδεχόμεθα τις πολλές και διαφορετικές συνθέσεις παλαιών συνθετών και δεν τις θεωρούμε (αν και είναι οπωσδήποτε και αυτές) ανταγωνιστικές και αρνούμεθα, για το λόγο αυτό, το δικαίωμα σύνθεσης στους νεωτέρους. Έτσι όμως θα καταλήξουμε να εμφανίσουμε την βυζαντινή μας υπέροχη μουσική ως μουσειακό είδος, το οποίο δεν πρέπει ούτε να το αγγίζουμε!
Εν τέλει δεν μπορώ να σκεφθώ, ότι η ανθρωπότητα μπορεί να πάει μπροστά χωρίς (επιτρέψτε μου τον σολοικισμό) "διαγωνιστική ανταγωνιστικότητα"!
 
Last edited:

ARGITAN

Παλαιό Μέλος
Χωρίς να είναι ο σκοπός μου να αντιπαρατεθώ μαζί σας, άλλωστε ο καθένας μπορεί να έχει και να διατηρεί τις απόψεις του, θα παρακαλέσω, κατ' αρχήν, να παραθέσετε, εφόσον έχετε υπόψη σας, κάποιες σχετικές με το θέμα παραπομπές στους Πατέρες της Εκκλησίας.
Δεν μπορώ να αποδεχθώ την άποψη, ότι η ψαλτική τέχνη δεν πρέπει να είναι ανταγωνιστική. Αφ' ης στιγμής οι ψάλτες είναι κοινοί θνητοί, δημιουργείται αυτόματα η επιθυμία τους, που μετατρέπεται σε επιδίωξή τους, να γίνονται συνεχώς καλύτεροι και να φθάσουν ή και να ξεπεράσουν, αν μπορούν, κάποιους άλλους. Αυτό είναι μέσα στην ανθρώπινη φύση (την οποία "μεταβαλλείν ου ράδιον"). Και αυτό είναι ακόμα και το βασικό κίνητρο του ανθρώπου για πρόοδο και εξέλιξη, διαφορετικά θα ακολουθούσαμε όλοι "την πεπατημένην".
Γι' αυτό επιτρέψτε μου να έχω την άποψη, ότι και η ψαλτική τέχνη είναι ανταγωνιστική. Διαφορετικά θα έπρεπε όλοι οι ψάλτες να ψάλλουν τις ίδιες ακριβώς μελωδίες και με τον ίδιο ακριβώς τρόπο και ύφος, για να μη φαίνονται και προπαντός για να μην είναι ανταγωνιστικοί.
Και όμως, ανταγωνιστικοί ήσαν οι ψάλτες από τα παλαιά χρόνια και ο καθένας συνέθεται και μια δική του σύνθεση, ή έψαλλε σύνθεση κάποιου άλλου, από αυτούς που σήμερα θεωρούνται, αλλά και είναι κλασικοί, ακριβώς γιατί θεωρούσε, ότι αυτή η σύνθεση τού "ταίριαζε" καλύτερα.
Πάρα πολλά θα μπορούσαμε να πούμε για το θέμα αυτό. Σταματώ, όμως εδώ, γιατί, πέρα από το γεγονός ότι δεν μπορούμε να κάνουμε στο forum μακροσκελείς συζητήσεις, θέλω να ασχοληθώ δι' ολίγων και με το θέμα της σύνθεσης.
Πράγματι η κάθε σύνθεση εμπεριέχει και το υποκειμενικό στοιχείο. Όμως κρίνεται και καθιερώνεται από τους τρίτους με βάση και αντικειμένικά κριτήρια, όπως π.χ. αν η σύνθεση είναι εντός του κλίματος της παραδοσιακής εκκλησιαστική βυζαντινής μουσικής, ή είναι κάτι το εντελώς νεωτεριστικό κ. ά.
Πέραν τούτου γιατί αποδεχόμεθα τις πολλές και διαφορετικές συνθέσεις παλαιών συνθετών και δεν τις θεωρούμε (αν και είναι οπωσδήποτε και αυτές) ανταγωνιστικές και αρνούμεθα, για το λόγο αυτό, το δικαίωμα σύνθεσης στους νεωτέρους. Έτσι όμως θα καταλήξουμε να εμφανίσουμε την βυζαντινή μας υπέροχη μουσική ως μουσειακό είδος, το οποίο δεν πρέπει ούτε να το αγγίζουμε!
Εν τέλει δεν μπορώ να σκεφθώ, ότι η ανθρωπότητα μπορεί να πάει μπροστά χωρίς (επιτρέψτε μου τον σολοικισμό) "διαγωνιστική ανταγωνιστικότητα"!

Νομίζω ότι έχετε παρεξηγήσει τα γραφομενά μου.Εγώ δεν είμαι από εκείνους που θεωρούν και θέλουν τη μουσική μας μουσειακό είδος.Απ εναντίας είμαι οπαδός της δημιουργίας και αν θέλετε ακόμα και πιο πέρα από τα καθαρώς ψαλτικά μέλη μέσα από τις δυνατότητες της μουσικής μας,για να μπορέσουμε κάποτε να αποκτήσουμε αυτό που λέμε έντεχνη Εθνική Μουσική Σχολή,σε όλες της τις εκφράσεις.Με αυτό που έγραψα δεν απέκλεισα τη δημιουργία,αναφέρθηκα στον ανταγωνισμό,του τύπου εσύ παίρνεις άριστα,αυτός λίαν καλώς και ο άλλος τίποτα επειδή έτσι αποφάσισε μια Επιτροπή 5-6 ατόμων,σε μια στημένη και ευκαιριακή συγκρότηση χορωδιακών σχημάτων κ.λ.π.Και παλαιοτερα ,αν ανατρέξετε στις εργασίες του Μουσικού Συλλόγου Κων/πολεως στις αρχές του Κ΄αιώνα, θα δείτε ότι έγιν και διαγωνισμοί συνθέσεως.Γνωρίζετε κανένα από τα μέλη που βραβεύθηκαν από τις τότε Επιτροπές να έχει καθιερωθεί στη ψαλτική πράξη.Εγώ όχι.
Πράγματι είναι μεγάλο το θέμα και δεν τελειώνει με λίγες σκέψεις.
Όσο για τους Πατέρες της Εκκλησίας μας και μόνο το "...ευλαβείς γαρ έσεσθαι τους υιούς Ισραήλ,το ιερόν εδίδαξε λόγιον "που διαβαζουμε στο ΟΕ΄Κανόνα της εν Τρούλλω Οικουμενικής Συνόδου,είναι αρκετό να μας προβληματίσει,γιατί δεν ξέρω πόσο ευλαβής μπορεί να είναι κανείς όταν ψάλλοντας τα "ιερά λόγια" διαγωνίζεται με άλλους και προσπαθεί να φανεί ανώτερός τους ώστε να αποσπάσει πάση θυσία τα πρωτεία.Και μια και άναφέρομαι σχετικά, έρχεται στο νου μου η εικόνα στο facebook, Μοναχής, που μπροστά αυτή και πίσω της καμιά δεκαριά άντρες ισοκράτες ψάλλει και κινεί τα χέρια της δίκην μαέστρου και στο τέλος κάθε ύμνου μαζί με τα χειροκροτήματα επιδίδεται και σε θεατρικού τύπου υποκλίσεις.Καi εδώ έχουμε μόνο απλή εξωεκκλησιαστική ατομiκή εμφάνιση (ας τη ονομάσουμε καλλιτεχνική...)για σκεφθείτε να διαγωνιζόταν κιόλας
 

Δημήτρης Μαούνης

Παλαιό Μέλος
Νομίζω ότι έχετε παρεξηγήσει τα γραφομενά μου.Εγώ δεν είμαι από εκείνους που θεωρούν και θέλουν τη μουσική μας μουσειακό είδος.Απ εναντίας είμαι οπαδός της δημιουργίας και αν θέλετε ακόμα και πιο πέρα από τα καθαρώς ψαλτικά μέλη μέσα από τις δυνατότητες της μουσικής μας,για να μπορέσουμε κάποτε να αποκτήσουμε αυτό που λέμε έντεχνη Εθνική Μουσική Σχολή,σε όλες της τις εκφράσεις.Με αυτό που έγραψα δεν απέκλεισα τη δημιουργία,αναφέρθηκα στον ανταγωνισμό,του τύπου εσύ παίρνεις άριστα,αυτός λίαν καλώς και ο άλλος τίποτα επειδή έτσι αποφάσισε μια Επιτροπή 5-6 ατόμων,σε μια στημένη και ευκαιριακή συγκρότηση χορωδιακών σχημάτων κ.λ.π.Και παλαιοτερα ,αν ανατρέξετε στις εργασίες του Μουσικού Συλλόγου Κων/πολεως στις αρχές του Κ΄αιώνα, θα δείτε ότι έγιν και διαγωνισμοί συνθέσεως.Γνωρίζετε κανένα από τα μέλη που βραβεύθηκαν από τις τότε Επιτροπές να έχει καθιερωθεί στη ψαλτική πράξη.Εγώ όχι.
Πράγματι είναι μεγάλο το θέμα και δεν τελειώνει με λίγες σκέψεις.
Όσο για τους Πατέρες της Εκκλησίας μας και μόνο το "...ευλαβείς γαρ έσεσθαι τους υιούς Ισραήλ,το ιερόν εδίδαξε λόγιον "που διαβαζουμε στο ΟΕ΄Κανόνα της εν Τρούλλω Οικουμενικής Συνόδου,είναι αρκετό να μας προβληματίσει,γιατί δεν ξέρω πόσο ευλαβής μπορεί να είναι κανείς όταν ψάλλοντας τα "ιερά λόγια" διαγωνίζεται με άλλους και προσπαθεί να φανεί ανώτερός τους ώστε να αποσπάσει πάση θυσία τα πρωτεία.Και μια και άναφέρομαι σχετικά, έρχεται στο νου μου η εικόνα στο facebook, Μοναχής, που μπροστά αυτή και πίσω της καμιά δεκαριά άντρες ισοκράτες ψάλλει και κινεί τα χέρια της δίκην μαέστρου και στο τέλος κάθε ύμνου μαζί με τα χειροκροτήματα επιδίδεται και σε θεατρικού τύπου υποκλίσεις.Καi εδώ έχουμε μόνο απλή εξωεκκλησιαστική ατομiκή εμφάνιση (ας τη ονομάσουμε καλλιτεχνική...)για σκεφθείτε να διαγωνιζόταν κιόλας

Εν πρώτοις εμείς δεν "ανταγωνιζόμεθα", αλλά διαλεγόμεθα, αμφότεροι καλοπίστως και ευπρεπώς.
Θα συμφωνήσω σαφώς με τη θέση σας, ότι και στο χώρο της Β.Μ. έχει θέση και η δημιουργία, η οποία όμως έχει σαν προϋπόθεση, αλλά και ως αποτέλεσμα, την παραγωγή νεωτέρων συνθέσεων, πάντοτε μέσα στα πλαίσια της παραδόσεως. Αυτό, όμως, μπορεί να επιτυγχάνεται και με δημιουργίες - συνθέσεις, μέσα στα πλαίσια κάποιου διαγωνισμού, ο οποίος αδιαμφισβήτητα ενισχύει τη θέληση και την απόφαση για δημιουργία. Το αν αυτά που δημιουργούνται για διαγωνισμούς μπορεί να μην είναι σημαντικά και άξια χρησιμοποιήσεως, είναι ένα άλλο θέμα, που δεν έχει να κάνει με τον διαγωνισμό, αλλά με την μουσική "ποιότητα" των συνθέσεων πρωτίστως και κατά δεύτερον των δημιουργών τους. Όμως δεν δέχομαι τη γενίκευση, ότι καμμία από όσες έχουν σταλεί σε διαγωνισμό δεν είναι αξιόλογη και δεν χρησιμοποιείται και, ιδίως στο τελευταίο, κανείς δεν μπορεί να ομιλεί με βεβαιότητα. Άλλωστε το ίδιο συμβαίνει και με τις εκτός διαγωνισμών συνθέσεις, αλλά αυτός δεν είναι λόγος για να τις διακόψουμε. Είναι, πάντως προφανές, ότι τις μη αποδεκτές συνθέσεις θα τις απορρίψει η ίδια η ψαλτική Κοινότητα, η οποία και θα τις οδηγήσει στον γνωστό "κάλαθο", διά της αχρησίας.
Θεωρώ ακόμα και επιτρέψτε στο σημείο αυτό μια κριτική, ότι γενικεύετε, άνευ λόγου, όταν αναφέρεσθε συλλήβδην "σε στημένη και ευκαιριακή συγκρότηση χορωδιακών σχημάτων" στους διαγωνισμούς. Είχα την ευκαιρία να συμμετάσχω επανειλημμένως στο εξωτερικό σε μουσικούς διαγωνισμούς εκκλησιαστικής μουσικής και σας πληροφορώ, ότι τα μουσικά συγκροτήματα ήσαν κατά πάντα αξιόλογα και καθόλου "στημένα και ευκαιριακά".
Ως προς τον Κανόνα ΟΕ' της εν Τρούλλω στ' Ο.Σ., το καταληκτικό τμήμα του που παραθέτετε, ουδόλως αναφέρεται στο συζητούμενο ζήτημα, αλλά σε όσα, γνωστά ήδη, προηγουμένως αναφέρει και καυτηριάζει και πάντως αφορά σε ψαλμωδίες στους Ναούς, κατά την ώρα των ακολουθιών και όχι για ψαλμωδίες εκτός αυτών, ή εκτός ακολουθιών, όπως είναι οι διαγωνισμοί. Σας παραπέμπω στην ερμηνεία του εν λόγω Ιερού Κανόνος, των Αγίου Ιωάννου Χρυσοστόμου (Ομιλία εις το "είδον τον Κύριον καθήμενον επί θρόνου", τόμος ε' σελ. 120), Αγίου Νικοδήμου, (Πηδάλιον, σχόλιον στον Κανόνα ΟΕ' της στ΄Ο.Σ.), Θεοδώρου Βαλσαμώνος, (PG 137, 769-772), όπου γίνεται αναφορά σε "θυμελικάς ψαλμωδίας" εν τη Εκκλησία, κατά την ψαλμώδηση σε ακολουθίες.
 

ARGITAN

Παλαιό Μέλος
Εν πρώτοις εμείς δεν "ανταγωνιζόμεθα", αλλά διαλεγόμεθα, αμφότεροι καλοπίστως και ευπρεπώς.
Θα συμφωνήσω σαφώς με τη θέση σας, ότι και στο χώρο της Β.Μ. έχει θέση και η δημιουργία, η οποία όμως έχει σαν προϋπόθεση, αλλά και ως αποτέλεσμα, την παραγωγή νεωτέρων συνθέσεων, πάντοτε μέσα στα πλαίσια της παραδόσεως. Αυτό, όμως, μπορεί να επιτυγχάνεται και με δημιουργίες - συνθέσεις, μέσα στα πλαίσια κάποιου διαγωνισμού, ο οποίος αδιαμφισβήτητα ενισχύει τη θέληση και την απόφαση για δημιουργία. Το αν αυτά που δημιουργούνται για διαγωνισμούς μπορεί να μην είναι σημαντικά και άξια χρησιμοποιήσεως, είναι ένα άλλο θέμα, που δεν έχει να κάνει με τον διαγωνισμό, αλλά με την μουσική "ποιότητα" των συνθέσεων πρωτίστως και κατά δεύτερον των δημιουργών τους. Όμως δεν δέχομαι τη γενίκευση, ότι καμμία από όσες έχουν σταλεί σε διαγωνισμό δεν είναι αξιόλογη και δεν χρησιμοποιείται και, ιδίως στο τελευταίο, κανείς δεν μπορεί να ομιλεί με βεβαιότητα. Άλλωστε το ίδιο συμβαίνει και με τις εκτός διαγωνισμών συνθέσεις, αλλά αυτός δεν είναι λόγος για να τις διακόψουμε. Είναι, πάντως προφανές, ότι τις μη αποδεκτές συνθέσεις θα τις απορρίψει η ίδια η ψαλτική Κοινότητα, η οποία και θα τις οδηγήσει στον γνωστό "κάλαθο", διά της αχρησίας.
Θεωρώ ακόμα και επιτρέψτε στο σημείο αυτό μια κριτική, ότι γενικεύετε, άνευ λόγου, όταν αναφέρεσθε συλλήβδην "σε στημένη και ευκαιριακή συγκρότηση χορωδιακών σχημάτων" στους διαγωνισμούς. Είχα την ευκαιρία να συμμετάσχω επανειλημμένως στο εξωτερικό σε μουσικούς διαγωνισμούς εκκλησιαστικής μουσικής και σας πληροφορώ, ότι τα μουσικά συγκροτήματα ήσαν κατά πάντα αξιόλογα και καθόλου "στημένα και ευκαιριακά".
Ως προς τον Κανόνα ΟΕ' της εν Τρούλλω στ' Ο.Σ., το καταληκτικό τμήμα του που παραθέτετε, ουδόλως αναφέρεται στο συζητούμενο ζήτημα, αλλά σε όσα, γνωστά ήδη, προηγουμένως αναφέρει και καυτηριάζει και πάντως αφορά σε ψαλμωδίες στους Ναούς, κατά την ώρα των ακολουθιών και όχι για ψαλμωδίες εκτός αυτών, ή εκτός ακολουθιών, όπως είναι οι διαγωνισμοί. Σας παραπέμπω στην ερμηνεία του εν λόγω Ιερού Κανόνος, των Αγίου Ιωάννου Χρυσοστόμου (Ομιλία εις το "είδον τον Κύριον καθήμενον επί θρόνου", τόμος ε' σελ. 120), Αγίου Νικοδήμου, (Πηδάλιον, σχόλιον στον Κανόνα ΟΕ' της στ΄Ο.Σ.), Θεοδώρου Βαλσαμώνος, (PG 137, 769-772), όπου γίνεται αναφορά σε "θυμελικάς ψαλμωδίας" εν τη Εκκλησία, κατά την ψαλμώδηση σε ακολουθίες.

Δεν πρόκειται να συνεχίσω με το θέμα και τούτο,γιατί η άποψή μου είναι ξεκάθαρη.Να γίνουν όσες μπορεί να γίνουν,θα έλεγα όσο περισσότερες και καλύτερα,παρουσίες νέων έργων.Όχι όμως με έννοια του διαγωνισμού,αλλά με την έννοια της απλής συμμετοχής, συμμετοχής η οποία και θα προσφέρει στους συμμετέχοντες ένα δίπλωμα τιμητικής συμμετοχής και τίποτα άλλο.Ισως μάλιστα αυτό να αποτελέσει και το κίνητρο περισσοτέρων για συμμετοχή ή ακόμα και σημαντικοτέρων δημιουργών.Μη ξεχνούμε τί γίνεται με τους διαγωνισμούς των κρατικών μας τηλεοπτικών καναλιών που σχεδόν απέχουν όλοι οι σημαντικοί συνθέτες της χώρας μας.Γιατί άραγε;

Ευχαριστώ.
 

Δημήτρης Μαούνης

Παλαιό Μέλος
Δεν πρόκειται να συνεχίσω με το θέμα και τούτο,γιατί η άποψή μου είναι ξεκάθαρη.Να γίνουν όσες μπορεί να γίνουν,θα έλεγα όσο περισσότερες και καλύτερα,παρουσίες νέων έργων.Όχι όμως με έννοια του διαγωνισμού,αλλά με την έννοια της απλής συμμετοχής, συμμετοχής η οποία και θα προσφέρει στους συμμετέχοντες ένα δίπλωμα τιμητικής συμμετοχής και τίποτα άλλο.Ισως μάλιστα αυτό να αποτελέσει και το κίνητρο περισσοτέρων για συμμετοχή ή ακόμα και σημαντικοτέρων δημιουργών.Μη ξεχνούμε τί γίνεται με τους διαγωνισμούς των κρατικών μας τηλεοπτικών καναλιών που σχεδόν απέχουν όλοι οι σημαντικοί συνθέτες της χώρας μας.Γιατί άραγε;
Ευχαριστώ.

Σέβομαι απόλυτα την άποψή σας. Σας ευχαριστώ κι' εγώ για τον όμορφο διάλογο.
Χριστός Ανέστη.
 

ψαλμός 50ός

Ελένη Ντόβα-Χατζή
Η Ιερά Μητρόπολις Δημητριάδος και Αλμυρού, σε συνεργασία με τον Σύνδεσμο Ιεροψαλτών Βόλου «Άγιος Ιωάννης ο Κουκουζέλης», διοργανώνει τον Γ Διαγωνισμό Ψαλτικής Τέχνης, ο οποίος εφέτος θα έχει πανελλήνιο χαρακτήρα.

Για περισσότερες πληροφορίες εδώ:http://imd.gr/site/news/3/1292

Υπενθυμίζουμε ότι η προθεσμία υποβολής αιτήσεως λήγει στις 28 Ιουνίου και βέβαια ότι αφορά κάθε ηλικία, ανεξαρτήτως φύλλου.
Θα χαρούμε πολύ να σας γνωρίσουμε από κοντά.
 

Μανώλης Παπαδάκης

Πρωτοψάλτης Ι.Ν. Αγίου Γεωργίου Εξω Μουλιανών
Αποφάσισα να συμμετάσχω κι εγώ στον διαγωνισμό κι ο Θεός βοηθός!!!:D Ελπίζω να είναι μια όμορφη εμπειρία, να γνωρίσω συναδέλφους και συμφορουμίτες και να περάσουμε γενικώς καλα! Εύχομαι να διακριθούν οι καλύτεροι!!! Ραντεβού στον Βόλο λοιπόν στις 13 του Ιούλη!!!
 

ψαλμός 50ός

Ελένη Ντόβα-Χατζή
Αποφάσισα να συμμετάσχω κι εγώ στον διαγωνισμό κι ο Θεός βοηθός!!!:D Ελπίζω να είναι μια όμορφη εμπειρία, να γνωρίσω συναδέλφους και συμφορουμίτες και να περάσουμε γενικώς καλα! Εύχομαι να διακριθούν οι καλύτεροι!!! Ραντεβού στον Βόλο λοιπόν στις 13 του Ιούλη!!!

Οι συνάδελφοι του Βόλου, καθώς και όλοι "συμφορουμύστες":):), σας περιμένουν με πολύ χαρά:)
Προκειμένου όμως τα αποτελέσματα να είναι τα αναμενόμενα, "μυστική συμβουλή":wink:, (μη το πείτε σε κανένα):wink:, ρουφήξτε για καλό και για κακό ένα ολόφρεσκο αυγό!!!!!!:D:D:D
 

ΓΙΑΝΝΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΣ

Παλαιό Μέλος
Προκειμένου όμως τα αποτελέσματα να είναι τα αναμενόμενα, "μυστική συμβουλή":wink:, (μη το πείτε σε κανένα):wink:, ρουφήξτε για καλό και για κακό ένα ολόφρεσκο αυγό!!!!!!:D:D:D
Αυτό το ξέρουν οι παππούδες!:D
Ο μακαρίτης ο πατέρας μου για παράδειγμα, πριν φύγει για την Εκκλησία (εφόσον δεν θα κοινωνούσε), ρουφούσε το φρέσκο αυγουλάκι κάνοντας δυο τρυπούλες στο τσόφλι.
Και για καλύτερα αποτελέσματα απ' το σπίτι μέχρι την εκκλησία άναβε κι ένα ... τσιγαράκι:(
Η μάνα μου πάντως δεν του είπε ποτέ..... «Μπούλη, ρούφα τ' αυγό σου»:D
Εύχομαι καλή επιτυχία στους διοργανωτές, στους διαγωνιζόμενους και στους κριτές. Καλά να περάσετε!
ΗΧΗΤΙΚΑ ΘΕΛΟΥΜΕ, ΚΑΙ ΙΔΙΑΙΤΕΡΩΣ ΑΠΌ ΤΟΥΣ ΠΡΑΚΤΙΚΟΥΣ!!!
 
Last edited:
Top