Β. Τσαμπρόπουλος: "Chants, Hymns and Dances"

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Ο διάσημος Έλληνας πιανίστας Βασίλης Τσαμπρόπουλος έχει εκδώσει (στην ECM) δύο μουσικά άλμπουμ επηρεασμένα από βυζαντινούς ύμνους, το Acroasis και το Chants, Hymns and Dances (σε συνεργασία με τη βιολοντσελίστα Anja Lechner).

Από το δεύτερο άλμπουμ είναι εδώ δυο κομμάτια απερίγραπτης (κατ' εμέ) ομορφιάς βασισμένα (πολύ έμμεσα) στα εγκώμια του επιταφίου: το ένα στο "Η ζωή εν τάφω", το άλλο στο "Άξιον εστί". Κι αυτό στο "Χριστός Ανέστη".
 
Last edited:

Οδυσσέας Εσκιτζής

Παλαιό Μέλος
23.4.2003

Ο πιανίστας Βασίλης Τσαμπρόπουλος ...πήρε τους ύμνους της Μεγάλης Εβδομάδας, τους μετέφερε στο πεντάγραμμο - κάτι που γίνεται πρώτη φορά - και τους παίζει στο πιάνο με τον τρόπο ενός δυτικοαναθρεμμένου μουσικού, που έχει μεγαλώσει με Ραχμάνινοφ και Σοπέν.

Τo αποτέλεσμα μάλιστα αυτού του ενδιαφέροντος πειράματος ηχογραφήθηκε στο εξωτερικό και έτσι το «Αkroasis» του Βασίλη Τσαμπρόπουλου είναι το δεύτερο άλμπουμ του που κυκλοφορεί από την εστέτ εταιρεία του Μάνφρεντ Άιχερ ΕCΜ (το πρώτο ήταν ένα τζαζ τρίο, με τον Νορβηγό κοντραμπασίστα Άριλντ Άντερσεν και τον Βρετανό ντράμερ Τζον Μάρσαλ) και η δεύτερη φορά που η δουλειά του εισάγεται από το εξωτερικό.

«Ο Μάνφρεντ Άιχερ το πίστεψε από την πρώτη στιγμή», μας είπε. «Και οι πρώτες ενδείξεις από κριτικές που κυκλοφόρησαν στο Ίντερνετ είναι πολύ, μα πάρα πολύ κολακευτικές».

«Είναι φυσιολογικό», λέει, «ένας μουσικός να μεταφέρει τα βιώματά του στη μουσική του. Κάτι τέτοιο θα έκανε, ας πούμε, κι ένας Αμερικανός που θα μετέφερε τα σπιρίτουαλ και τα γκόσπελ στις συνθέσεις του».

Εκείνος τι σχέση έχει με τη βυζαντινή μουσική;

«Με ενδιέφερε πάντα και την έχω μελετήσει μόνος μου. Είναι ένας τεράστιος μουσικός πλούτος, που λόγω συνθηκών παραμένει κλειδωμένος στα όρια της εκκλησίας. Αυτός ο πλούτος είναι που με κινητοποίησε, οι εκπληκτικές μελωδίες. Θέλησα, λοιπόν, να δω αυτό το υλικό με άλλο μάτι και να το αποδώσω με διαφορετικό τρόπο και σ' αυτό είχα την αμέριστη συμπαράσταση του Άιχερ. Δεν έκανα έναν θρησκευτικό δίσκο αλλά έναν δίσκο που έχει σχέση με την ιστορία του τόπου μου και με το δικό μου προσωπικό ψάξιμο. Μπορεί να είχα άλλες προτεραιότητες εκείνη την εποχή, η εταιρεία όμως επιθυμούσε πιο πολύ αυτόν τον σόλο δίσκο».

«Η βυζαντινή μουσική είναι μονοφωνική, απλή μελωδία δηλαδή, και γραμμένη ειδικά για φωνή. Η πρόκληση για μένα ήταν, κατ' αρχήν, ότι οι ύμνοι της Μεγάλης Εβδομάδας δεν έχουν μεταφερθεί ποτέ στο πεντάγραμμο. Πιο μεγάλη πρόκληση όμως ήταν η απλότητα στην ερμηνεία, η οικονομία... Όσο λιγότερες νότες τόσο καλύτερα... Έχω παίξει τόσες πολλές νότες στη ζωή μου, έχω προσπαθήσει τόσο να γίνω άριστος δεξιοτέχνης, που δεν έχει νόημα πια. Το πιο δύσκολο, άλλωστε, στην τέχνη μας είναι η αφαίρεση. Εκεί κρύβεται η ουσία».

http://www.tsabropoulos.gr/greek/media/interviews/taneamay2003.htm


29.4.2002

«Με ενδιέφερε πάντα και την μελέτησα μόνος μου. Η Βυζαντινή μουσική είναι ένας τεράστιος πλούτος παραπεταμένος σε μια γωνιά. Με αυτό τον τρόπο γραφής και εναρμόνισης, θα ήθελα το άκουσμα να μην είναι συνυφασμένο με την εκκλησία και νομίζω ότι το πέτυχα. Η μουσική αυτή έχει παιχτεί ήδη στο εξωτερικό και όπως σας είπα ηχογραφήθηκε και θα κυκλοφορήσει από την ECM».

«...Βρέθηκα πρόσφατα στην Κωνσταντινούπολη για μια συναυλία στο Φανάρι που δόθηκε για τον Πατριάρχη. Είχα μάλιστα την τιμή να τον γνωρίσω από κοντά και να του πω την ιδέα μου αυτή για τους Βυζαντινούς ύμνους μια ιδέα που δούλευα από καιρό. Μετά το ταξίδι της Κωνσταντινούπολης ηχογράφησα μόνος τους ύμνους και τους έστειλα στον Μάνφρεντ Άιχερ. Μόλις τους άκουσε έδωσε το O.K. Τόσο απλά».

http://www.tsabropoulos.gr/greek/media/interviews/tanea2002.htm

 
Last edited by a moderator:
Top