Βυζαντινός Χορός Ιδρύματος Μουσικής Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών

Νέο θέμα (ελπίζω και υποενότητα) για τον Βυζαντινό Χορό Ιδρύματος Μουσικής Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών.
Πρόκειται κατ'ουσίαν για συνέχεια (τα πρόσωπα εν πολλοίς παραμένουν) εκ του:
 
Το Ίδρυμα Μουσικής της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών σάς προσκαλεί στην μουσική εκδήλωση


ΥΠΟΔΕΞΑΙ ΒΗΘΛΕΕΜ


Δευτέρα 19 Δεκεμβρίου 2022

ώρα 18:00΄


στον Μητροπολιτικό Ιερό Ναό Αθηνών

Ψάλλει ο Βυζαντινός Χορός του Ιδρύματος Μουσικής της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών

Διευθύνει ο Πρωτοψάλτης και Δάσκαλος της Ψαλτικής Τέχνης Κωνσταντίνος Αγγελίδης

*

Το «μέγα καὶ παράδοξον θαῦμα» της μεγάλης εορτής των Χριστουγέννων ενδύεται με πανηγυρική υμνολογία ερμηνευόμενη μέσα από το φάσμα των ειδών της μελοποιίας, ενώ η ανάδειξη των παραδοσιακών τυπικών διατάξεων μάς οδηγεί στο «Δόξα ἐν ὑψίστοις Θεῷ, καὶ ἐπὶ γῆς εἰρήνη.»

Η παρουσία σας θα μάς τιμήσει ιδιαιτέρως.

* Καλά Χριστούγεννα *



Κοινοποιείτε το παρόν για ευρύτερη διάδοση

και προ ημερών εδώ: https://analogion.com/forum/index.p...ΙΑΑ-στὴ-Μητρόπολη-Δε-19-12.47867/#post-262443
 
Το Ίδρυμα Μουσικής της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών σάς προσκαλεί στην μουσική εκδήλωση


ΥΠΟΔΕΞΑΙ ΒΗΘΛΕΕΜ


Δευτέρα 19 Δεκεμβρίου 2022

ώρα 18:00΄


στον Μητροπολιτικό Ιερό Ναό Αθηνών

Ψάλλει ο Βυζαντινός Χορός του Ιδρύματος Μουσικής της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών

Διευθύνει ο Πρωτοψάλτης και Δάσκαλος της Ψαλτικής Τέχνης Κωνσταντίνος Αγγελίδης

*

Το «μέγα καὶ παράδοξον θαῦμα» της μεγάλης εορτής των Χριστουγέννων ενδύεται με πανηγυρική υμνολογία ερμηνευόμενη μέσα από το φάσμα των ειδών της μελοποιίας, ενώ η ανάδειξη των παραδοσιακών τυπικών διατάξεων μάς οδηγεί στο «Δόξα ἐν ὑψίστοις Θεῷ, καὶ ἐπὶ γῆς εἰρήνη.»

Η παρουσία σας θα μάς τιμήσει ιδιαιτέρως.

* Καλά Χριστούγεννα *



Κοινοποιείτε το παρόν για ευρύτερη διάδοση

και προ ημερών εδώ: https://analogion.com/forum/index.php?threads/«Ὑπόδεξαι-Βηθλεέμ»-Ἵδρ-Μουσ-ΙΑΑ-στὴ-Μητρόπολη-Δε-19-12.47867/#post-262443
 

Attachments

  • Ίδρυμα Α_Α_ Μητροπολιτικός 2.jpg
    Ίδρυμα Α_Α_ Μητροπολιτικός 2.jpg
    3.4 MB · Views: 11

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
Ἰδιόμελον τῶν ἀποστίχων, ἑσπέρας Κυριακῆς Ἀπόκρεω. ("Μέλος, παλαιοστιχηραρικό")


"Λιχνευσάμενοι, τὴν πρώτην ὑπέστημεν γύμνωσιν, ἡττηθέντες τῆς πικρᾶς γεύσεως, καὶ τοῦ Θεοῦ ἐξόριστοι γεγόναμεν, ἀλλ' ἐπανάγωμεν πρὸς μετάνοιαν, καὶ τὰς αἰσθήσεις ἐκκαθάρωμεν πρὸς ἃς ὁ πόλεμος, ἐπεισόδιον τὴν νηστείαν ποιούμενοι, ἐλπίδι χάριτος, τὰς καρδίας βεβαιούμενοι, οὐ βρώμασιν, ἐν οἷς οὐκ ὠφελήθησαν οἱ περιπατήσαντες, καὶ βρωθήσεται ἡμῖν ὁ Ἀμνὸς τοῦ Θεοῦ, ἐν τῇ ἱερᾷ καὶ φωτοφόρῳ νυκτὶ τῆς ἐγέρσεως, τὸ ὑπὲρ ἡμῶν ἀχθὲν σφάγιον, τὸ τοῖς Μαθηταῖς κοινωνῆσαν, ἐν ἑσπέρᾳ τοῦ μυστηρίου, καὶ σκότους λύον τὴν ἀγνωσίαν, ἐν τῷ φωτὶ τῆς αὐτοῦ Ἀναστάσεως."
Πηγή:https://www.romfea.gr/psaltiki-kai-...ktikon-esperinon-kai-kyriakis-apokreo-meros-a
 

Diogenes

Νέο μέλος
Μόλις έβαλε το ανωτέρω βίντεο ο αξιότιμος κος. @ΑΛΕΞΙΟΣ ΝΙΚΟΛΟΥΤΣΟΠΟΥΛΟΣ και στο δικό του κανάλι στο YouTube (PCMVideo.WebTV.gr).

Το ωραίο εξηγητικό κείμενο για την μελοποιητική παράδοση του Στιχηραρίου είναι του μουσικολόγου κου. Γεωργίου Σάββα (@Γεώργιος Σάββας), στον οποίον εύχομαι, πέραν από υγείαν, καλή και ευλογημένη πρόοδο στις έρευνές του και σε ό,τι μουσικό και ψαλτικό θέμα ασχολείται.

Να είναι καλά επίσης ο μουσικολογιώτατος Πρωτοψάλτης και Δάσκαλος της Ψαλτικής Τέχνης κος. Κωνσταντίνος Αγγελίδης! Πολύ καλή χοραρχία!!! Άριστος ο βυζαντινός χορός!!!



Λιχνευσάμενοι: ἰδιόμελον Ἀπόκρεω, ἦχος πλ. δ΄| Βυζ. Χορὸς Ἱδρύμ. Μουσικῆς Ἀρχιεπισκ. Ἀθηνῶν - Κων. Ἀγγελίδης

Τὸν Βυζαντινὸ Χορὸ τοῦ Ἱδρύματος Μουσικῆς Ἀρχιεπισκοπῆς Ἀθηνῶν διευθύνει ὁ Πρωτοψάλτης καὶ Δάσκαλος τῆς Ψαλτικῆς Τέχνης, Κωνσταντῖνος Ἀγγελίδης.
Ἡ βιντεοσκόπηση πραγματοποιήθηκε στὸν Ἱ. Ν. Ἁγίου Γεωργίου Ν. Ψυχικοῦ ἀπὸ τὸν Αλέξιο Νικολουτσόπουλο κα την PCMVideo.WebTV.gr (29.2.2024).

Η ΜΕΛΟΠΟΙΗΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΤΟΥ ΜΟΥΣΙΚΟΥ ΣΤΙΧΗΡΑΡΙΟΥ

Ἀπὸ τὶς ἰδιόχειρες ἐξηγήσεις τοῦ Χουρμουζίου στὴν νέα μέθοδο παρασημαντικῆς τῆς ἐκκλησιαστικῆς μουσικῆς, οἱ κώδικες ΜΠΤ 707, 708, 709 καὶ 715 περιέχουν μέλη ἐπιγραφόμενα τοῦ Παλαιοῦ Στιχηραρίου. Ὁ τελευταῖος ἐκ τῶν ὡς ἄνω κωδίκων περιέχει Στιχηρὰ Τριῳδίου καὶ Πεντηκοσταρίου.

Τὸ παλιὸ στιχηράριο ἀποτελεῖ κώδικα μὲ μελοποιήσεις στιχηρῶν ἰδιομέλων μηνολογίων, τριῳδίου καὶ πεντηκοσταρίου, ἀναστασίμων ὀκτωήχου, ἀνατολικῶν καὶ δογματικῶν Δαμασκηνοῦ, ἑωθινῶν καὶ σταυροθεοτοκίων Λέοντος τοῦ Σοφοῦ, ἑτέρων θεοτοκίων δογματικῶν, καὶ ἀναβαθμῶν. Ἡ ἀνώνυμη βυζαντινὴ παράδοσή του ἐκτείνεται ἀπὸ τὸν 11ο ἕως καὶ τὸν 17ο αἰ..

Ἡ ἐκτενὴς αὐτὴ παράδοση τοῦ Στιχηραρίου (λεγόμενη «κοινὴ» κατὰ τὸν διδάκτορα Β. Σαλτερῆ) φαίνεται πὼς εἶναι μᾶλλον ἀρκετὰ συντηρητικὴ σὲ ἀλλαγές, μὲ τὶς φιγοῦρες μεγάλων ἐπωνύμων μελοποιὼν ἐνδιαμέσως, ὅπως τοῦ ὁσίου Ἰωάννου Κουκουζέλη τοῦ μαΐστορος καὶ τοῦ Μανουὴλ Χρυσάφη, νὰ μὴν ἐπηρεάζουν οὐσιαστικὰ ἀνὰ τοὺς αἰῶνες τὴν βασικὴ μελοποιητικὴ δομὴ τῶν στιχηρῶν.

Ἀνανεωτικὴ τάση στὸ στιχηράριο κατὰ τὸν 17ο αἰ. δίδει ὁ Γεώργιος Οἰκονόμος ἐξ Ἀθηνῶν (γνωστὸς ὡς «Πράσινος»), ἀλλὰ ἀσυγκρίτως μὲ τῶν μεταγενεστέρων του Παναγιώτου τοῦ νέου Χρυσάφου καὶ Γερμανοῦ Ἀρχιεπισκόπου Νέων Πατρῶν. Ὁ Παναγιώτης ὡστόσο φαίνεται νὰ ἀκολουθεῖ τὰ χνάρια τοῦ Γεωργίου Ραιδεστηνοῦ Α΄ (προκατόχου του στὸ Πατριαρχικὸ ἀναλόγιο). Τὸν τελευταῖο ἡ σύγχρονη ἔρευνα φαίνεται νὰ τοποθετεῖ στὴν κορυφὴ τῆς ἀνανεωτικῆς τάσης ἐξ αἰτίας τῆς μελοποίησης στὸ νεώτερο (τοῦ κοινοπαραδοσιακοῦ) ὕφος μεγάλου τμήματος τοῦ ἀναστασιματαρίου πρὶν ἀπὸ τὸν νέο Χρυσάφη. Τὸ περιεχόμενο τοῦ στιχηραρίου κατὰ τὸν 18ο αἰ. συντέμνεται περαιτέρω μετὰ καλλωπισμοῦ ἀπὸ τὸν Ἰάκωβο, Πρωτοψάλτη τῆς Μ.τ.Χ.Ε., ἐνῶ ὁ λαμπαδάριος τῆς Μ.τ.Χ.Ε., Πέτρος, παρουσιάζει τὰ ὑμνολογήματα τοῦ στιχηραρίου καινοτρόπως πιὰ χωρὶς προηγούμενη γραπτὴ παράδοση, κατὰ τὸν νέο σύντομο στιχηραρικὸ τρόπο.

Τὸ παλαιὸ στιχηράριο, ἐδὼ στὴν ἐξήγηση τοῦ Χουρμουζίου, διασώζει μελωδίες αἰώνων, ἰκανὲς κατὰ τὴν ἐκφορὰ νὰ μυσταγωγοῦν σὲ μιὰν ἔνθεη στάση. Μὲ τέτοια ἔντεχνα καλλοφωνικὰ ἰδιόμελα τροπάρια μετουσιώνεται ὁ χρόνος τῶν ἀκολουθιῶν, μεταξὺ τῶν ὁποίων καὶ τῶν λεγομένων «κατανυκτικῶν» ἑσπερινῶν (διότι σὲ αὐτοὺς ψάλλονται εἰδικὰ τροπάρια «κατανυκτικὰ» ἀπὸ τὸ βιβλίο τοῦ Τριῳδίου).

ΤA ΕIΣ ΤOΝ ΣΤΙΧΟΝ IΔΙOΜΕΛΑ ΤΩΝ ΚΑΤΑΝΥΚΤΙΚΩΝ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΑΠΟΚΡΕΩ

Πρὸς ὁλοκλήρωση τῆς συνήθους στὰ μουσικὰ βιβλία μελισματικῆς σειρᾶς τῶν κατανυκτικῶν ἰδιομέλων ἑσπερίου ἀποστίχου, προστίθεται στὴν παροῦσα ἑρμηνευτικὴ κατάθεση τοῦ Βυζαντινοῦ Χοροῦ τοῦ Ἱδρύματος Μουσικῆς Ἱερᾶς Ἀρχιεπισκοπῆς Ἀθηνῶν συμπληρωματικῶς στὰ συνήθη ἑπτὰ ἰδιόμελα (τῆς Τυροφάγου καὶ τῶν πέντε συναπτῶν Κυριακῶν νηστειῶν – τῆς Δ΄ Κυριακῆς ἐχούσης διπλὸ ἰδιόμελο), καὶ τὸ ἰδιόμελο ἀποστίχων τῆς ἑσπέρας Κυριακῆς τῆς Ἀπόκρεω (ἀκολουθίας ποὺ κατὰ τὰ ἄλλα ὑπολείπεται τροπαρίων κατανυκτικῶν, μεγάλου προκειμένου καὶ τῶν ἰδιαιτέρων ἀπολυτικίων). Ὠστόσο, καίτοι μὴ τυπικῶς κατανυκτικοῦ, ἀπὸ τοῦ ἑσπερινοῦ τῆς Ἀπόκρεω ἐκκινεῖ ἡ σειρὰ ἰδιομέλων, ποὺ καταλήγει τὸ ἑσπέρας τῆς Ε΄ Κυριακῆς νηστειῶν. Συγκεκριμένως διαβάζουμε στὸ βιβλίο τοῦ Τριωδίου, πὼς «εἰς δὲ τὸν στίχον καταλιμπάνεται ἡ ὀκτωηχος καὶ ψάλλομεν τὸ ἰδιόμελον τῆς ἡμέρας δίς». Μετὰ δὲ τὸ δοξαστικὸν ἰδιόμελο τῆς ἀποστίχου σημειώνεται «δεῖ γινώσκειν, ὅτι οὕτω ποιοῦμεν ἀπὸ τῆς Κυριακῆς ταύτης ἑσπέρας εἰς τὸ λυχνικὸν ἕως τῆς τοῦ ἁγίου Λαζάρου».

Οἱ ἐν λόγῳ ὕμνοι (διδακτικοὶ καὶ πνευματικῶς ἐμψυχωτικοὶ σὲ περιεχόμενο) ἔχουν μελιστεῖ μὲ μελωδίες ἰδιαίτερες, μὴ προσόμοιες ἄλλων (ἀποτελοῦν τροπάρια ἰδιόμελα). Ψάλλονται στὰ «Ἀπόστιχα» τῆς Κυριακῆς τῆς Ἀπόκρεω καὶ τῶν ἀκολουθούντων κατὰ τὶς ἐπόμενες ἕξι Κυριακὲς «κατανυκτικῶν» Ἑσπερινῶν. Ὁ ὑμνογράφος τους ἄδηλος, πλὴν ὑπομνήματος γιὰ τὸν ποιητή τοῦ β΄ ἰδιομέλου τῆς Δ΄ Κυριακῆς («Ποίημα Στεφάνου»). Βάσει τοῦ περιεχόμενου τους, μποροῦμε νὰ τὰ θεωρήσουμε ἔργα ποικίλων ποιητῶν καὶ ἐποχῶν. Τὸ κείμενο τῶν περισσοτέρων τους βασίζεται σὲ παλαιότερα θέματα εὐαγγελικῶν περικοπῶν τῶν Κυριακῶν τῆς Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς.

Τὰ ὑπὸ ἐξέτασιν ἰδιόμελα τῆς ἀποστίχου διακρίνονται γιὰ τὴν ἁπλότητά τους, τὴν ὁποῖα ἐξασφαλίζει καὶ ἡ σαφὴς ἐπαναληψιμότητα στὴν δομή τους, προφανέστερη τῶν μεταγενεστέρων καλλοφωνικῶν ἐπεξεργασιῶν τους στὰ ἐπώνυμα στιχηράρια. Οἱ τονισμοὶ τῶν ἰδιομέλων ἑρμηνεύονται χορωδιακῶς, κατὰ τὸ ἐκκλησιαστικῶς δέον, ἀπὸ τὸν Βυζαντινὸ Χορὸ τοῦ Ἱδρύματος Μουσικῆς τῆς Ἱερᾶς Ἀρχιεπισκοπῆς Ἀθηνῶν, μὲ χοράρχη τὸν Πρωτοψάλτη καὶ Δάσκαλο τῆς Ψαλτικῆς Τέχνης, Κωνσταντῖνο Ἀγγελίδη, συνοδίᾳ ἁπλοῦ καὶ οἰκονομημένου ἰσοκρατήματος, ἐνδεικτικοῦ τοῦ ἑκάστοτε κλαδικοῦ ἤχου καὶ οἱουδήποτε ἐνδιαμέσως τυχὸν ἀναδεικνυομένου ἤχου πέραν τοῦ ἀρχικῶς ἐπιγραφομένου.

Γεώργιος Β. Σάββας
Πρωτοψάλτης / Διδάκτωρ Μουσικολογίας Πανεπιστημίου Λονδίνου

© PCMvideoWebTVgr
 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
Ἰδιόμελον τῶν ἀποστίχων, Α΄ Κατανυκτικοῦ Ἑσπερινοῦ, τὸ ἑσπέρας τῆς Κυριακῆς τῆς Τυροφάγου.


«Ἔλαμψεν ἡ χάρις σου Κύριε, ἔλαμψεν ὁ φωτισμὸς τῶν ψυχῶν ἡμῶν· ἰδοὺ καιρὸς εὐπρόσδεκτος· ἰδοὺ καιρὸς μετανοίας, ἀποθώμεθα τὰ ἔργα τοῦ σκότους, καὶ ἐνδυσώμεθα τὰ ὅπλα τοῦ φωτός, ὅπως διαπλεύσαντες τὸ τῆς Νηστείας μέγα πέλαγος, εἰς τὴν τριήμερον Ἀνάστασιν καταντήσωμεν, τοῦ Κυρίου καὶ Σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ, τοῦ σώζοντος τὰς ψυχὰς ἡμῶν.»
Πηγή:https://www.romfea.gr/psaltiki-kai-...ktikon-esperinon-kai-kyriakis-apokreo-meros-v
 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
Ἰδιόμελον τῶν ἀποστίχων, Γ΄ Κατανυκτικοῦ Ἑσπερινοῦ, τὸ ἑσπέρας τῆς Κυριακῆς Β΄ Νηστειῶν.


"Χαλινοὺς ποπτύσας τοὺς πατρικούς, ἀστάτῳ φρενί, τοῖς κτηνώδεσι τῆς ἁμαρτίας, λογισμοῖς συνέζησα, ὅλον μου τὸν βίον δαπανήσας ἀσώτως, ὁ τάλας ἐγώ, τροφῆς δὲ λειπόμενος, βεβαιούσης καρδίαν, πρὸς καιρὸν λιπαίνουσαν, ἡδονὴν ἐσιτούμην. Ἀλλὰ Πάτερ ἀγαθέ, μὴ κλείσῃς μοι τὰ φιλάνθρωπα σπλάγχνα, ἀλλ' ἀνοίξας δέξαι με, ὡς τὸν Ἄσωτον Υἱόν, καὶ σῶσόν με."

Πηγή:https://www.romfea.gr/psaltiki-kai-...n-idiomela-ton-katanyktikon-esperinon-meros-d
 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
Ἰδιόμελον τῶν ἀποστίχων, Δ΄ Κατανυκτικοῦ Ἑσπερινοῦ, τὸ ἑσπέρας τῆς Κυριακῆς Γ΄ Νηστειῶν.


"τενίσαι τὸ μμα εἰς οὐρανόν, οὐ τολμῶ ὁ τάλας ἐγώ, ἐκ τῶν πονηρῶν μου πράξεων, ἀλλ’ ὡς ὁ Τελώνης στενάξας κραυγάζω σοι· Ὁ Θεός, ἱλάσθητί μοι τῷ ἁμαρτωλῷ, καὶ φαρισαϊκῆς ὑποκρίσεως ῥῦσαι με, ὡς μόνος εὔσπλαγχνος."
Πηγή:https://www.romfea.gr/psaltiki-kai-...n-idiomela-ton-katanyktikon-esperinon-meros-e
 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
Ἰδιόμελα τῶν ἀποστίχων, Ε΄ Κατανυκτικοῦ Ἑσπερινοῦ, τὸ ἑσπέρας τῆς Κυριακῆς Δ΄ Νηστειῶν.

"Ὁ τὸν ἀμπελῶνα φυτεύσας, καὶ τοὺς ἐργάτας καλέσας, ἐγγὺς ὑπάρχει Σωτήρ, δεῦτε οἱ τῆς Νηστείας ἀγωνισταί, μισθὸν ἀπολαύσωμεν, ὅτι πλούσιος ὑπάρχει, ὁ δοτήρ καὶ ἐλεήμων, μικρὸν ἐργασάμενοι, κομισώμεθα, τὸ τῆς ψυχῆς ἔλεος."



"Λῃσταῖς λογισμοῖς, περιπεσὼν ὁ Ἀδάμ, ἐκλάπη τὸν νοῦν, τραυματισθεὶς τὴν ψυχήν, καὶ ἔκειτο γυμνὸς ἀντιλήψεως, οὔτε Ἱερεὺς ὁ πρὸ τοῦ νόμου προσέσχεν αὐτῷ, οὔτε Λευΐτης μετὰ νόμον ἐπεῖδεν αὐτόν, εἰμὴ σὺ ὁ παραγενόμενος Θεός, οὐκ ἐκ Σαμαρείας, ἀλλ’ ἐκ τῆς Θεοτόκου, Κύριε δόξα σοι."
Πηγή:https://www.romfea.gr/psaltiki-kai-...n-idiomela-ton-katanyktikon-esperinon-meros-s
 
Top