Βάπτιση στη θάλασσα

Status
Not open for further replies.

pransot

Πράντζος Σωτήρης
#1
Ψάχνοντας υλικό για την ιεραποστολή έπεσα σε αυτό το βίντεο και έμεινα άφωνος. Υπάρχει έστω και ένας που ως ψάλτης δε θα είχε πρόβλημα να συμμετάσχει σε αυτό το υπερθέαμα;
https://www.youtube.com/watch?v=5XAo-SHWviQ

Ζητώ συγγνώμη αν είναι εκτός θεματολογίας, αλλά πραγματικά έμεινα.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#2

Ἔθεσα σέ ἀναζήτηση «Βάπτιση στη θάλασσα» καί δέν φανταζόμουν ὅτι θά δῶ τόσες εἰκόνες/φωτογραφίες ἀπό διαφορετικές περιπτώσεις. Καραγκιοζιλίκια, ὅπως τά χαρακτηρίζει μιά ἱστοσελίδα.

Γνωρίζεις βέβαια ἀπό τήν ἱεραποστολή, ὅτι βάπτιση σέ θάλασσα ἤ ποτάμι ἤ λίμνη, εἶναι θεμιτό σέ περιπτώσεις ἐνηλίκων (Ἰω. Φουντούλη, Λειτουργική Α΄, σ. 284), χωρίς ὅμως νά εἰσέρχεται στό νερό ὁ λειτουργός. Τό εἴδαμε καί στό Ἅγιον Ὄρος.

 
Last edited:

extra

Παλαιό Μέλος
#3
Ψάχνοντας υλικό για την ιεραποστολή έπεσα σε αυτό το βίντεο και έμεινα άφωνος. Υπάρχει έστω και ένας που ως ψάλτης δε θα είχε πρόβλημα να συμμετάσχει σε αυτό το υπερθέαμα;
https://www.youtube.com/watch?v=5XAo-SHWviQ

Ζητώ συγγνώμη αν είναι εκτός θεματολογίας, αλλά πραγματικά έμεινα.
Συγγνώμη αλλά αυτό είναι παρωδία της βαπτίσεως ,οι λουόμενοι ξαπλωμένοι αδιάφοροι ,οι <<πιστοί>>να σχολιάζουν το κοσμικό γεγονός-φοκλόρ ..τι να πώ ;ειλικρινά αισθάνθηκα μία <<περιρρέουσα>ασέβεια!!
 
#4
Βλέποντας τον τίτλο του θέματος αυτό, και πριν μπω να διαβάσω, το μυαλό μου πήγε στο Άγιον Όρος, όπου έχω δει βάπτιση στη θάλασσα (ενηλίκου όμως, όπως αναφέρει και ο π. Μάξιμος, παραπέμποντας στον αείμνηστο Φουντούλη).
Όταν είδα όμως ότι πρόκειται για βάπτιση νηπίου, τότε μου πέρασε ο λογισμός "ωραία, ελπίζω να πρόκειται για κανονική βάπτιση" και χάρηκα βλέποντας μια τέτοια:

Δυστυχώς όμως στις περισσότερες περιπτώσεις έχουμε βάπτιση-ποδόλουτρο μετά επιχύσεως:
 
#5
Βλέποντας τον τίτλο του θέματος αυτό, και πριν μπω να διαβάσω, το μυαλό μου πήγε στο Άγιον Όρος, όπου έχω δει βάπτιση στη θάλασσα (ενηλίκου όμως, όπως αναφέρει και ο π. Μάξιμος, παραπέμποντας στον αείμνηστο Φουντούλη).
Όταν είδα όμως ότι πρόκειται για βάπτιση νηπίου, τότε μου πέρασε ο λογισμός "ωραία, ελπίζω να πρόκειται για κανονική βάπτιση" και χάρηκα βλέποντας μια τέτοια:

Δυστυχώς όμως στις περισσότερες περιπτώσεις έχουμε βάπτιση-ποδόλουτρο μετά επιχύσεως:
Στο πρώτο βίντεο αυτός που το βαπτιζει είναι δεσπότης? Μήπως είναι Γοχ?
 
#6
Στο πρώτο βίντεο αυτός που το βαπτιζει είναι δεσπότης? Μήπως είναι Γοχ?
Δεν τον ξέρω τον κληρικό, τυχαία το βρήκα το βίντεο. Αλλά τι ερώτηση είναι αυτή; Πρέπει να είναι ΓΟΧ κανείς για να βαπτίζει όπως πρέπει; Υπάρχουν και μη ΓΟΧ κληρικοί που γνωρίζουν πως πρέπει να γίνεται η βάπτιση και το εφαρμόζουν.
 

Greekψαλτης

Ψαλῶ τῶ Θεῶ μου, ἕως ὑπάρχω.
#7

Γνωρίζεις βέβαια ἀπό τήν ἱεραποστολή, ὅτι βάπτιση σέ θάλασσα ἤ ποτάμι ἤ λίμνη, εἶναι θεμιτό σέ περιπτώσεις ἐνηλίκων (Ἰω. Φουντούλη, Λειτουργική Α΄, σ. 284), χωρίς ὅμως νά εἰσέρχεται στό νερό ὁ λειτουργός. Τό εἴδαμε καί στό Ἅγιον Ὄρος.
Το αν επιτρέπεται π. Μάξιμε -που φυσικά κ' επιτρέπεται- είναι η μια διασταση του θέματος κ' η άλλη -επιτρέψτε μου να συμπλήρώσω- είναι οι συνθήκες κατω απο τις οποίες τελείται το μυστήριο. Φαντάζομαι πως επισήμανση υπάρχει μόνο για το αν εισέρχεται ο Ιερέας στο νερο διότι θεωρείται αυτονόητο πως η ακολουθία δεν λαμβάνει τόπο με ημίγυμνους λουόμενους κ' άλλους οι οποίοι "συμμετέχουν" εκ του σύνεγγυς τραβώντας βίντεο κ' επευφημώντας σαν cheerleaders. Ως προς την αναφορά σας στο Αγιον Ορος, φαντάζομαι πως δεν συνέβη το ίδιο κ' καλό θα ήταν να βλέπαμε κ' κάποιες φωτογραφίες -εάν υπάρχουν- διότι φοβάμαι ότι συγχέουμε εντελώς ανόμοιες καταστάσεις. Εξάλλου, όπως σωστά γράφετε κ' εσείς "βάπτιση σέ θάλασσα ἤ ποτάμι ἤ λίμνη, εἶναι θεμιτό σέ περιπτώσεις ἐνηλίκων", εδώ άραγε (κ' όπου αλλού έχουμε τέτοιες εικόνες, δε κολλάμε σε πρόσωπα, απλώς σχολιάζουμε καταστάσεις) ποιά λειτουργική-πρακτική ανάγκη καλύπτει η βάπτιση στη θάλασσα? Μήπως ξέμειναν απο κολυμβήθρα:rolleyes:. Δεν είναι σωστή λοιπόν (γενική αναφορά κάνω) η μονοδιάστατη θεώρηση κάποιων καταστάσεων, δικαιολογώντας (έτσι νομίζουμε τουλάχιστον) πρακτικές στη λατρεια μας οι οποίες χαρακτηρίζονται απο πνεύμα εκκοσμίκευσης. Κ' όπως όλοι καταλαβαίνουμε όταν έχουμε να κάνουμε με τα Ιερα Μυστήρια της Εκκλησίας μας, η ευθύνη είναι τεράστια!
Πάντως δεν μπόρεσα να μη προσέξω πως ούτε στη θάλασσα έγινε πλήρη καταδύση των νεοβαπτιζομένων όπου τα παιδιά συνήθως πέφτουν με τα μούτρα όταν κάνουν μπάνιο. Αφου τη κάνουν που τη κάνουν τη "παραχώρηση" να τελέσουν τη βάπτιση στη θάλασσα, "χώστου" έστω κ' μία βουτιά (δεν λέω τρείς όπως προβλέπεται) να "στρώσει" το μικρο, όπως ορθώς έπραξε στο ένα (απο τα συνολικά 3) βίντεο ο Ιερέας, ο οποίος βρήκε τη χαρά του με τόσο νερό:D

Υ.Γ. Απλώς κ' μόνο αφορμή πήρα απο το μνμ σας π. Μάξιμε να γράψω τις παραπάνω σκέψεις κ' σε καμία περίπτωση δεν υποννοώ ότι υιοθετείτε αυτές τις πρακτικές!
 
Last edited:
#8
Πάντως δεν μπόρεσα να μη προσέξω πως ούτε στη θάλασσα έγινε πλήρη καταδύση των νεοβαπτιζομένων όπου τα παιδιά συνήθως πέφτουν με τα μούτρα όταν κάνουν μπάνιο. Αφου τη κάνουν που τη κάνουν τη "παραχώρηση" να τελέσουν τη βάπτιση στη θάλασσα, "χώστου" έστω κ' μία βουτιά (δεν λέω τρείς όπως προβλέπεται) να"στρώσει" το μικρο, όπως ορθώς έπραξε στο ένα (απο τα συνολικά 3) βίντεο ο Ιερέας, ο οποίος βρήκε τη χαρά του με τόσο νερό![/B][/SIZE]
Να λες τρεις, εκλεκτέ συνάδελφε! Δεν είναι τυπικότητα, ούτε "διδασκαλία των ΓΟΧ", είναι η Ορθόδοξη διδασκαλία. Αντιγράφω από την εξαιρετική εργασία του π. Γεωργίου Μεταλληνού, που έχει αναρτήσει ο π. Νεκτάριος εδώ:

"Η αλλοίωση της «θεοπαραδότου» μορφής του ενός βαπτίσματος της Εκκλησίας, «χωρίς ανάγκης επειγούσης τελουμένη»[45], συνιστά αθέτηση της «αποστολικής παραδόσεως ασυγχώρητον»[46] και «πράξιν στυγητήν και αποτρόπαιον»[47]. Κατά τον Νεόφυτον το Βάπτισμα είναι «ομόλογον των δογμάτων»[48], η δε «τριττή κατάδυσις» είναι και αυτή «δόγμα»[49]. Το βάπτισμα δεν είναι απλό «νόμιμον εκκλησιαστικόν», δυνάμενο να «κρίνηται εκ συνηθείας και παραδόσεως, αλλ’ εις αυτήν την πίστην ανήκει»[50]. Η διάκριση, έτσι, της ομολογίας από τη μορφή του βαπτίσματος είναι ανεπίτρεπτη. Στο ερώτημα «πότερον επισημότερον και ουσιωδέστερον, ο εξωτερικός τύπος ή η πίστις», απαντά ο Οικονόμος: «αμφότερα»[51]. Επικαλείται δε τον Μ. Βασίλειο, κατά τον οποίο «πίστις και βάπτισμα δύο τρόποι συμφυείς αλλήλοις και αδιαίρετοι· πίστις μεν γαρ τελειούται δια του βαπτίσματος, βάπτισμα δε θεμελιούται δια της πίστεως»[52]. Η ορθή ομολογία της πίστεως πρέπει να συνοδεύεται από «τέλειο» βάπτισμα, διότι μόνον αυτό το βάπτισμα «τελειοί αμοιβαίως την πίστιν», κατά τον Οικονόμο[53].
ζ. Η αναγκαιότητα της τριπλής καταδύσεως για την υπόσταση του Μυστηρίου ανταποκρίνεται στην δογματική του φύση. Δια της τριπλής καταδύσεως «ομολογούμεν το δόγμα της θεαρχικής Τριάδος κατά τας επικλήσεις εκφωνούμενον», αλλά και «το δόγμα της οικονομίας Χριστού του Θεού και Σωτήρος ημών, ου τον θάνατον μετά της ταφής και την τριήμερον ανάστασιν συμβολικώς εκτυπούσιν» οι τρεις καταδύσεις και αναδύσεις[54]. Κατά τον άγιο Νικόδημο δεν πρόκειται περί απλού συμβολισμού, αλλά περί πραγματικότητος, διότι «αυτός εν αυτώ ενεργεί τον του Κυρίου θάνατον, ο άνθρωπος. Τουτέστιν αυτός ο βαπτιζόμενος αποθνήσκει και συνθάπτεται τω Χριστώ τω ύδατι του βαπτίσματος» (πρβλ. Ρωμ. 6, 9). Χωρίς τις καταδύσεις είναι «αδύνατον να γένηται εις ημάς το ομοίωμα του θανάτου του Χριστού και της τριημέρου ταφής». Το ορθόδοξο βάπτισμα είναι, όμως, συνάμα τύπος και της «εις Άδου καταβάσεως της ψυχής» του Κυρίου. Έτσι «δια μεν του τύπου του της ταφής του Χριστού» θεουργείται το σώμα του βαπτιζομένου, «δια δε του τύπου της εις Άδου καταβάσεως» θεούται η ψυχή του. Έτσι συνοψίζει την σχετική πατερική διδασκαλία ο άγιος Νικόδημος[55]".

ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
[45] Οικονόμου του εξ Οικονόμων (Ο), Τα Σωζόμενα Εκκλησιαστικά Συγγράμματα (εκδιδόντος Σοφοκλ. Κ. Οικονόμου), τόμος Α’, Αθήνησι, σωξβ’, σ. 398.
[46] Στο ίδιο.
[47] Ο, σ. 485.
[48] Νεοφύτου Καυσοκαλυβίτου, Επιτομή των Ιερών Κανόνων (Ε), επιμέλεια: Θεοδωρήτου Ιερομονάχου, Αγιορείτου Αστήρ, 2002, σ. 147 ιδ’. Και κατά τον Οικουμένιο η περί την μορφή του βαπτίσματος «καινοτομία» «αίρεσις μεν ουκ έστιν, δογματική δηλονότι κατά την ιδιαιτάτην της λέξεως σημασίαν... Έστι δε όμως πράξις στυγητή και αποτρόπαιος, ως μηδόλως οιουδήτινος άγους αιρέσεως καθαρεύουσα· έστιν αιρετικών ανθρώπων... ανόσιος επίνοια και παραχάραξις του παραδεδομένου τύπου...» Ο, σ. 485. Είναι δηλαδή: καρπός αιρέσεως.
[49] Ε, σ. 147 ιζ’. ΠΡβλ. Μ. Βασιλείου καν. Α’ και Περί Αγίου Πνεύματος, κεφ. κζ’. P.G. 32, 185C ε.
[50] Ε, σ. 147 ιδ’.
[51] Ο, σ. 425.
[52] Περί του Αγίου Πνεύματος, κεφ. Ιβ’. P.G. 32, 117Β ε. Πρβλ. Ε, σ. 117 ιδ’, 147 ιζ’.
[53] Ο, σ. 426.
[54] Ο, σ. 398/99. Μ, σ. 266. ΠΡβλ. T. Ware, μν. έργ. Σ. 91 ε.ε.
[55] Νικοδήμου Μοναχού (Αγιορείτου), Πηδάλιον. Η’ Έκδοση, Αθήνα, 1976 (Π), σ. 63 ε.
 

Greekψαλτης

Ψαλῶ τῶ Θεῶ μου, ἕως ὑπάρχω.
#9
Να λες τρεις, εκλεκτέ συνάδελφε! Δεν είναι τυπικότητα, ούτε "διδασκαλία των ΓΟΧ", είναι η Ορθόδοξη διδασκαλία.
Αδελφέ, συμφωνώ κ' επαυξάνω! Οπως άλλωστε γράφω κ' παραθέτεις, οι τρείς καταδύσεις ειναι οι προβλεπόμενες, δηλ. η ορθή πράξη, κ' δεν ανέφερα ή υποννόησα κατι για τους ΓΟΧ διότι θα ήταν άμεση προσβολή για τη διδασκαλία της Εκκλησίας, αφού θα περιόριζα την ορθότητα των τριών καταδύσεων ως ορθή πρακτική των ΓΟΧ κ' μόνο! Απλά επειδή "έχουμε" χάσει τη μπάλα σκέφτηκα πώς "απ'το ολότελα καλή κ' η Παναγιώταινα", για το οποίο δέχομαι οτι ίσως να είναι κ' λάθος, καθώς εδώ έχουμε να κάνουμε με Μυστήρια της Εκκλησίας μας! Επομένως, κ' δεδομένου οτι δεν διαφωνούμε, αλλά όπως φαντάζομαι καταλαβαίνεις κ' εσύ συμφωνούμε (όχι πως πρόκειται φυσικά για θέματα που άπτωνται προσωπικών αντιλήψεων, αλλά δεδομένης πρακτικης της Εκκλησίας μας με βαθιές θεολογικές προεκτάσεις), θα εκλάβω την αναφορά σου στα γραφόμενά μου ως αφορμή να γράψεις -κ' καλά έκανες- τα παραπάνω.:wink:
 
Last edited:

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#10
[Σημ. συντονιστή] Το θέμα αυτό είναι εκτός θεματολογίας. Το κλείνω και το αφήνω ως έχει και υπενθυμίζω την ψαλτική θεματολογία του φόρουμ.
 
Status
Not open for further replies.
Top