Ατζέμ στην αγιορείτικη στιχολογία πλ.β'

Manolas

Εμμανουήλ Ονησιφορίδης
Επεδή είμαι αρχάριος στην Θεωρία της Βυζαντινής μουσικής, το ατζέμ στην αργή στιχολογία του πλ.β΄ ενεργεί ως φθορά του σκληρού διατόνου, ή ως διαρκής ύφεση στον ΖΩ; Μπορεί κάποιος να μου εξηγήσει λεπτομερώς;
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Επεδή είμαι αρχάριος στην Θεωρία της Βυζαντινής μουσικής, το ατζέμ στην αργή στιχολογία του πλ.β΄ ενεργεί ως φθορά του σκληρού διατόνου, ή ως διαρκής ύφεση στον ΖΩ; Μπορεί κάποιος να μου εξηγήσει λεπτομερώς;

Καλή Χρονιά. Δώσε τους ορισμούς των δύο στοιχείων που χρησιμοποιείς για να μη χαθούμε στη μετάφραση:

Τί θα πει 'φθορά του σκληρού διατόνου' και τί θα πει 'διαρκής ύφεση στον ΖΩ'; Τι αλλοιώσεις φέρουν στο διάστημα κε ζω όταν έχει ατζέμ..;

δ.
 

Manolas

Εμμανουήλ Ονησιφορίδης
Θεωρητικό Γ.Κωνσταντίνου σελ. 135:
Στους φθόγγους των ήχων του μαλακού διατόνου... ενώ στο σκληρό διάτονο χρησιμοποιούνται οι εξής... (η μια από τις τρείς είναι το ατζέμ)
Ούτε εγώ ξέρω ακριβώς τι είναι το σκληρό διάτονο εξάλλου γι αυτό είπα ότι είμαι αρχάριος στη Θεωρία.
Απ' όσα ξέρω, όταν μπαίνει ατζέμ στον ΖΩ αυτός βρίσκεται σε διαρκή ύφεση.
Εν πάση περιπτώσει εγώ θέλω να μάθω πως θα μεταβληθούν τα διαστήματα ΔΙ έως ΠΑ΄ όταν μπει το ατζέμ στον ΖΩ στην συγκεκριμένη στιχολογία.
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Ο όρος σκληρό σαν αντίποδας του μαλακού για το διατονικό γένος είναι αδόκιμος. Το γένος δεν είναι αλεύρι για να είναι σκληρό ή για όλες τις χρήσεις...
Η σωστή ορολογία για τα γένη είναι αυτή:
Έχουμε στην μουσική για το διατονικό γένος τρεις χρόες, το σύντονο διάτονο, το μαλακό διάτονο και το ομαλό διάτονο.
Η χορδή λιχανός ή παρανήτη και κατά πόσο χαλαρώνει είναι που χαρακτηρίζει σε ποιό γένος και χρόα είσαι.
Το σύντονο διάτονο είναι αυτό που έχει την παρανήτη χορδή στο ψηλότερο σημείο του τετραχόρδου δηλαδή έναν τόνο μείζονα κάτω από την νήτη.
Ονομάζεται το μαλακό διάτονο έτσι επειδή μαλακώνει-χαμηλώνει η χορδή λιχανός ή παρανήτη, που στην τωρινή μουσική ορολογία είναι οι φθόγγοι Νη, γα. Έτσι προκύπτει ο μεγάλος Νη-Πα που τόσες φορές έχει γίνει συζήτηση σε αυτό το φόρουμ κι έχει παρουσιαστεί και σε συνέδρια αλλά δεν βλέπω να γίνεται αντιληπτό τον αιώνα τούτο.
το χρωματικό γένος είναι όταν χαλαρώσει με έλξη προς τα κάτω κι άλο η παρανήτη, ειναι τονιαίο,ημιόλιο,μαλακό. Τονιαίο είναι όπου το άθροισμα των δύο μικρών διαστημάτων του πυκνού ισούται με έναν τόνο. Μαλακό όταν η παρανήτη είναι στο χαμηλότερο σημείο για το χρωματικό γένος. Το εναρμόνιο γένος είναι όταν η λιχανός απέχει από την νήτη στο μεγαλύτερο διάστημα, ένα δίτονο.

Ο πλάγιος β κανονικά έχει την τρίτη πα- γα ή κε-νη μικρή κι όχι μεγάλη όπως γράφουν τα θεωρητικά από τα μέσα του 19ου αιώνα μέχρι σήμερα.
Αυτό στην πράξη το "μπαλώνουν" οι εξηγητές και πολλοί σύγχρονοι μελουργοί χρησιμοποιόντας τις λεγόμενες διατόνικές ή /και εναρμόνιες φθορές όπως αυτή που λέτε. Το τι ακριβώς συμβαίνει στον πλάγιο δευτερο εξηγώ εδώ
 

Manolas

Εμμανουήλ Ονησιφορίδης
ότι είμαι αρχάριος στη Θεωρία.
Θέλω ένα άτομο να μου πει πόσα μόρια θα είναι το ΚΕ-ΖΩ, το ΖΩ-ΝΗ΄ το ΝΗ-ΠΑ και το ΔΙ-ΚΕ όταν μπει το ατζεμ στον ΖΩ στην αγιορείτικη στιχολογία του πλ.β΄ ήχου.
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Ο πλάγιος δεύτερος είναι μείξη και εναλλαγή δώριας και λύδιας-υπολύδιας αρμονίας στο πεντάχορδο σύστημα, είναι ο μιξολύδιος (τέταρτος επί το βαρύ - λέγετος ). Εφευρέτης της μιξολυδίου αρμονίας θεωρείται η αρχαία λυρική ποιήτρια Σαπφώ (βλ Πλουτάρχου, περί μουσικής )
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Θέλω ένα άτομο να μου πει πόσα μόρια θα είναι το ΚΕ-ΖΩ, το ΖΩ-ΝΗ΄ το ΝΗ-ΠΑ και το ΔΙ-ΚΕ όταν μπει το ατζεμ στον ΖΩ στην αγιορείτικη στιχολογία του πλ.β΄ ήχου.
Όσο το ακούς είναι. Βάλε ψάλτες παραδοσιακούς παλιούς αγιορίτες και άκου. Μη σκέφτεσαι με μόρια αφού είσαι αρχάριος. Αν θες να μάθεις αυτά που ρωτάς πρέπει να καταλάβεις ακριβώς τι γίνεται με την παραλλαγή του πλαγίου δευτέρου αλλιώς κακό θα είναι το αποτέλεσμα, όπως είναι σε όλους όσοι ψάχνουν μόρια χωρίς να έχουν εμβαθύνει ουσιαστικά στην παραλλαγή των ήχων.
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Μπορείτε να με παραπέμψετε κάπου;
Γίνονται σεμινάρια - ιδιαίτερο φροντιστήριο από μένα πάνω σε όλα αυτά, επικοινωνήστε μαζί μου όσοι θέλετε να συμμετέχετε.
 
Last edited:

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Ο άνω πα όταν δεν επταφωνεί αλλά περιστρεφεται στον Νη είναι λίγο χαμηλωμενος κι ο δι επίσης χαμηλώνει. Εδώ ακούστε στην πράξη πως γίνεται στα εκκλησιαστικά παραδείγματα αλλά και στα παραδείγματα παραδοσιακής δημοτικής μουσικής
 

dimitris_29

dimitris_29
Καλησπέρα σάς θα ήθελα και γω να ρωτήσω αν όλα τα παραπάνω και εκεί που μας παραπέμπει ο κύριος Σολδάτος, ισχύουν και για το συγκεκριμένο άξιον εστίν του Γρηγορίου πρωτοψαλτου,για το ατζεμ και τις δύο καταλήξεις στον ζω.
 

Attachments

  • Screenshot_2020-05-29-17-21-38-390_com.adobe.reader.jpg
    Screenshot_2020-05-29-17-21-38-390_com.adobe.reader.jpg
    554.7 KB · Views: 54

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Καλησπέρα σάς θα ήθελα και γω να ρωτήσω αν όλα τα παραπάνω και εκεί που μας παραπέμπει ο κύριος Σολδάτος, ισχύουν και για το συγκεκριμένο άξιον εστίν του Γρηγορίου πρωτοψαλτου,για το ατζεμ και τις δύο καταλήξεις στον ζω.
Κατά την Σολδάτου θεωρία ναι. Το πα-γα θέλει μικρό εδώ κυρίως όταν το μέλος επιστρέφει στον πα. Κατά αυτόν τον τρόπο δένει το άκουσμα και με τον άγια αλλά και με τον βαρύ. Με όλες αυτές τις φθορές ο Γρηγόριος αυτό θέλει να δείξει. Τα εξηγώ κι εδώ τα του πλαγίου δευτέρου και πως εναλλάσσεται με τον μέσο δεύτερο.
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Καλησπέρα σάς θα ήθελα και γω να ρωτήσω αν όλα τα παραπάνω και εκεί που μας παραπέμπει ο κύριος Σολδάτος, ισχύουν και για το συγκεκριμένο άξιον εστίν του Γρηγορίου πρωτοψαλτου,για το ατζεμ και τις δύο καταλήξεις στον ζω.
Το έψαλα με τον τρόπο που λέω για να γίνει κατανοητό
 

Attachments

  • axion_estin_Gregorios_plb.mp3
    514.1 KB · Views: 35

dimitris_29

dimitris_29
Σας ευχαριστώ πολύ για το ενδιαφέρον διάβασα και την παραπομπή που κάνετε πιο πάνω για το ίδιο θέμα στην δοξολογία,και στο μνμ μου.
 
Top