Αστέρης Λεωνίδας: Ζητήματα φωνητικής- τεχνικής προσέγγισης

balgiota

Νέο μέλος
Θα ήθελα να επισημάνω κάποια τεχνικά στοιχεία που προκύπτουν από την ερμηνεία του τέως Άρχοντα Πρωτοψάλτη Λεωνίδα Αστέρη από ζωντανή ηχογράφηση στην Πάτρα το 2011 στην απόδοση του Χερουβικού Ύμνου.
Αρχικά να αναφέρω το εξής: Η φωνή πηγάζει ως αποτέλεσμα σωστά βυθισμένης αναπνοής. Τον λαιμό τον "ανοίγει" ο συνδυασμός σωστής αναπνοής(διαφραγματικής) και σωστής στάσης σώματος.
Ειδικότερα, θα ήθελα να εστιάσω στο ζήτημα του χειρισμού της αναπνοής όπως προκύπτει από την ερμηνεία του Άρχοντος.
Είναι γνωστό ότι υπήρξε λυρικός τραγουδιστής στην Όπερα της Κων/Πόλης ως εκ τούτου το φωνητικό αποτέλεσμα προέρχεται από μια σταθερή και σωστά δομημένη εκπαίδευση χρόνων.
Στην ηχογράφηση παρατηρούμε την κατανόηση του αναπνευστικού μηχανισμού και την εξαιρετικά δομημένη διαφραγματική αναπνοή που του επιτρέπει να αποδίδει εξαιρετικά(παρότι βρίσκεται σε σχετικά μεγάλη ηλικία) με απώτερο στόχο:
  1. Την εκτέλεση των μελωδικών γραμμών ακόμα και με 1 αναπνοή για την βέλτιστη απόδοση των νοημάτων
  2. Την αποφυγή της τάσης του <<συλλαβισμού>> του κειμένου
  3. Την ομοιογένεια του ήχου
  4. Το βάθος του ήχου με το γέμισμα της αντήχησης
  5. Αποφυγή λαρυγγικής προσέγγισης
  6. Χρήση <<δυναμικών>>
Βάσει των προαναφερθέντων, θα ήθελα να κάνω ένα γενικότερο σχόλιο σε ότι αφορά την διδασκαλία του αναπνευστικού μηχανισμού στην εποχή μας στα μαθήματα φωνητικής. Παρατηρώ με μια τρομακτική επαναληψιμότητα να υπάρχει αβυσσαλέο χάσμα στην σύνδεση της αναπνοής με την παραγωγή της φώνησης. Γιατί όμως συμβαίνει αυτό εφόσον όλοι αναφέρονται στο ίδιο πράγμα;
Διότι, για να μπορέσει ο διδάσκων/διδάσκουσα να μεταδώσει τον αναπνευστικό μηχανισμό στους ανθρώπους θα πρέπει να τον γνωρίζει πολύ καλά ο ίδιος/-α του/της και να τον έχει οργανώσει στο φωνητικό του σύστημα. Αν τα παραπάνω δεν ισχύει τότε δεν μπορεί ο διδάσκων/διδάσκουσα να καταλάβει τις απειροελάχιστες διαφορές μεταξύ σωστής και μη σωστής αναπνοής κατά συνέπεια το παραγόμενο ηχητικό αποτέλεσμα δεν είναι επαναλήψιμο αλλά ποικίλει. Ως προς τον τρόπο εκγύμνασης της αναπνοής οι πολλές ασκήσεις εκγύμνασης της αναπνοής που κυκλοφορούν στα μαθήματα φωνητικής καθώς και σε αντίστοιχα εγχειρίδια δεν ωφελούν τον εκάστοτε ενδιαφερόμενο/-η αλλά τον/ την εγκλωβίζουν σε λανθασμένες πρακτικές!
Όπως επίσης, αν έχει παρέλθει το δεύτερο μάθημα φωνητικής και δεν έχετε δει μεγάλη διαφορά ως προς τον τρόπο της αναπνοής τότε πρέπει να αλλάξετε καθηγητή! Δυστυχώς, τις περισσότερες φορές οι καθηγητές φωνητικής δεν γνωρίζουν να αναπνεύσουν ούτε καν οι ίδιοι τους σωστά!
Ο τέως Άρχων αποδεικνύει όλα τα παραπάνω!
Ελπίζω να φανεί χρήσιμο σε όλους τους συναδέλφους!
 
Top