Ασπασμός του Ευαγγελίου και στους αίνους των Κυριακών του Πεντηκοσταρίου (προ Αναλήψεως)

#1
Τις Κυριακές ως γνωστόν, όταν ψάλλεται ο Ν' ψαλμός εξέρχεται του Ιερού Βήματος ο ιερέας με το Ευαγγέλιο, το οποίο ασπάζονται οι πιστοί, και το Ευαγγέλιο τοποθετείται σε προσκυνητάρι για τους αργότερα προσερχομένους.
Έχω διαπιστώσει εκ πείρας ότι πολλοί ιερείς ξαναβγαίνουν κρατούντες δεύτερο Ευαγγέλιο τις Κυριακές του Πεντηκοσταρίου, όταν ψάλλωνται τα Πάσχα ιερόν, και ασπάζονται οι πιστοί (δεύτερη φορά) το ευαγγέλιο, του ιερέως αναφωνούντος σε κάθε πιστό, πολλάκις όχι και τόσο διακριτικά, «Χριστός ανέστη».
Αποτέλεσμα της ενέργειας αυτής είναι από το θόρυβο, να μην ακούγονται τα στιχηρά του Πάσχα, το δοξαστικό, και το Και νυν Αναστάσεως ημέρα. Νομίζω ο δεύτερος ασπασμός του Ευαγγελίου είναι περιττός και άστοχος.
Παρακαλώ για τις απόψεις σας (και ειδικά του π. Μαξίμου).
 
#2
Τις Κυριακές ως γνωστόν, όταν ψάλλεται ο Ν' ψαλμός εξέρχεται του Ιερού Βήματος ο ιερέας με το Ευαγγέλιο, το οποίο ασπάζονται οι πιστοί, και το Ευαγγέλιο τοποθετείται σε προσκυνητάρι για τους αργότερα προσερχομένους.
Έχω διαπιστώσει εκ πείρας ότι πολλοί ιερείς ξαναβγαίνουν κρατούντες δεύτερο Ευαγγέλιο τις Κυριακές του Πεντηκοσταρίου, όταν ψάλλωνται τα Πάσχα ιερόν, και ασπάζονται οι πιστοί (δεύτερη φορά) το ευαγγέλιο, του ιερέως αναφωνούντος σε κάθε πιστό, πολλάκις όχι και τόσο διακριτικά, «Χριστός ανέστη».
Αποτέλεσμα της ενέργειας αυτής είναι από το θόρυβο, να μην ακούγονται τα στιχηρά του Πάσχα, το δοξαστικό, και το Και νυν Αναστάσεως ημέρα. Νομίζω ο δεύτερος ασπασμός του Ευαγγελίου είναι περιττός και άστοχος.
Παρακαλώ για τις απόψεις σας (και ειδικά του π. Μαξίμου).
Οι ιερείς αυτοί, κάποια Ανάσταση, βρέθηκαν σε μοναστήρι ("αγιορείτικου" τύπου), είδαν τον αναστάσιμο ασπασμό που ορθώς γίνεται στους Αίνους και "βασιλικότεροι του βασιλέως" εφαρμόζουν την ίδια διάταξη και στις υπόλοιπες Κυριακές του Ν'σταρίου ...
από ευλάβεια !:D
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#3
Έχω διαπιστώσει εκ πείρας...
Συγγνώμη, ἀλλά πρώτη φορά τό ἀκούω αὐτό καί δέν ἔχω καμμία τέτοια πείρα. Ἐάν γίνετε πιό συγκεκριμένος...
Καί βεβαιότατα συμφωνῶ, ὅτι
... ο δεύτερος ασπασμός του Ευαγγελίου είναι περιττός και άστοχος.
Οἱ ἐπιρρεπεῖς σέ θεατρινισμούς κληρικοί, παντός βαθμοῦ, καλόν εἶναι νά συμμαζεύονται.

Σχετικά θέματα:
Αναφώνηση και αντιφώνηση: «Χριστός ανέστη» - «Αληθώς ανέστη» στη διάρκεια του αναστάσιμου κανόνα του όρθρου του Πάσχα

«Χριστός ανέστη» κατά τον ασπασμό του Ευαγγελίου
...κατά μῆνα Αὔγουστο...
ὅπου βέβαια καί αὐτό
στην ενορια που έψαλλα (όχι πια), γινόταν ο ασπασμός κατα την είσοδο στο ναό ( κανόνες) και μετά το "Πάσχα ιερόν".
πού δέν ἀπαντήθηκε σέ τί ἀφορᾶ.

 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
#4
Τις Κυριακές ως γνωστόν, όταν ψάλλεται ο Ν' ψαλμός εξέρχεται του Ιερού Βήματος ο ιερέας με το Ευαγγέλιο, το οποίο ασπάζονται οι πιστοί, και το Ευαγγέλιο τοποθετείται σε προσκυνητάρι για τους αργότερα προσερχομένους.
Έχω διαπιστώσει εκ πείρας ότι πολλοί ιερείς ξαναβγαίνουν κρατούντες δεύτερο Ευαγγέλιο τις Κυριακές του Πεντηκοσταρίου, όταν ψάλλωνται τα Πάσχα ιερόν, και ασπάζονται οι πιστοί (δεύτερη φορά) το ευαγγέλιο, του ιερέως αναφωνούντος σε κάθε πιστό, πολλάκις όχι και τόσο διακριτικά, «Χριστός ανέστη».
Αποτέλεσμα της ενέργειας αυτής είναι από το θόρυβο, να μην ακούγονται τα στιχηρά του Πάσχα, το δοξαστικό, και το Και νυν Αναστάσεως ημέρα. Νομίζω ο δεύτερος ασπασμός του Ευαγγελίου είναι περιττός και άστοχος.
Παρακαλώ για τις απόψεις σας (και ειδικά του π. Μαξίμου).
Σε χωριά της Β. Ελλάδας συνηθίζεται το βράδυ της Ανάστασης, αλλά και στον Εσπερινό της Αγάπης-φαντάζομαι και καθ' όλη τη διακαινήσιμο ως ημέραν μίαν, να εξέρχεται ο ιερέας λίγο πριν το Δοξαστικό φέροντας το Ευαγγέλιο, συνοδευόμενος και από κάποιον που κρατά την εικόνα της Ανάστασης. Οι πιστοί έρχονται να προσκυνήσουν, δεν κραυγάζει κανείς από όσο ξέρω-καταδικαστέος θεατρινισμός ασφαλώς ! Επειδή όμως δεν μπαίνουν οι άνθρωποι σε καλούπια, είναι αναπόφευκτο κάποιοι να εύχονται στον ιερέα ή και ο ίδιος να εύχεται στους πιστούς. Εξυπακούεται ότι όλοι εκπροσωπούνται από τους ψάλλοντες....
Δε θυμάμαι στη λοιπή περίοδο του Πεντηκοσταρίου να συμβαίνει αντίστοιχος ασπασμός. Υποπτεύομαι ότι η παρείσφρυση των στιχηρών του Πάσχα στους Αίνους είναι νεότερη, αλλά και ο ασπασμός του Ευαγγελίου στην Εωθινή του θέση αρκούσε σε αυτούς τους ανθρώπους της λαϊκής ευσέβειας ( μακάρι και άδολης) που είναι κρίμα και άδικο συλλήβδην να βαφτίζουμε θεατρίνους μέσα στη βολή των πόλεων (των μη κατ΄ ανάγκην Μητροπόλεων ...). Αυτών που δεν κουράζονταν, ούτε ντρέπονταν να δηλώσουν τον παιάνα της Ανάστασης εν εσπέρα και πρωί και μεσημβρία καθ'ολη τη διάρκεια των ημερών μέχρι την Απόδοση του Πάσχα....

δ.
 
Last edited:
#6
Τις Κυριακές ως γνωστόν, όταν ψάλλεται ο Ν' ψαλμός εξέρχεται του Ιερού Βήματος ο ιερέας με το Ευαγγέλιο, το οποίο ασπάζονται οι πιστοί, και το Ευαγγέλιο τοποθετείται σε προσκυνητάρι για τους αργότερα προσερχομένους.
Κατά τη διάρκεια αυτής της προσκύνησης ο ιερέας αντιφωνεί με τους πιστούς χαμηλόφωνα Χριστός Ανέστη - Αλήθώς Ανέστη, χωρίς να επηρεάζεται η ψαλμώδησις του Ν' ψαλμού.

Νομίζω ο δεύτερος ασπασμός του Ευαγγελίου είναι περιττός και άστοχος.
Συμφωνώ απολύτως!

Ασπασμός του Ευαγγελίου και αντιφώνηση με τους πιστούς κατά την ψαλμώδηση των στιχηρών "Πάσχα ιερόν" κλπ. (πάντα χαμηλόφωνα) γίνεται 1) κατά την αναστάσιμη ακολουθία, 2) την Κυριακή του Πάσχα εσπέρας (δηλ. στον εσπερινό της Δευτέρας της Διακαινησίμου) και 3) στην απόδοση του Πάσχα!

Ορισμένοι πιθανώς το αντιγράφουν αυτό λανθασμένα και στον όρθρο των Κυριακών, ακριβώς λόγω της μεταγενέστερης πρακτικής να ψάλλωνται στους αίνους τα "Πάσχα ιερόν". Ταυτίζουν δηλ. την προσκύνηση του Ευαγγελίου και την αντιφώνηση των ευχών με την ψαλμώδηση των στιχηρών του Πάσχα!
 
Last edited:
#7
ΣΥΜΦΩΝΩ ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΑΛΛΑ ΝΑ ΗΤΟ ΜΟΝΟ ΑΥΤΟ ΕΛΑΧΙΣΤΟΙ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΟΥΝ
ΠΩΣ ΟΙ ΕΥΧΕΣ ΛΕΓΟΝΤΑΙ ΜΥΣΤΙΚΩΣ ΚΑΙ ΟΧΙ ΔΥΝΑΤΑ ΑΠΟ ΤΟ ΜΙΚΡΟΦΩΝΟ ΜΕ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΟΙ ΠΙΣΤΟΙ ΝΑ ΜΗΝ ΑΚΟΥΝΕ ΟΥΤΕ ΕΥΧΕΣ ΟΥΤΕ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ
ΣΥΖΗΤΗΣΑ ΣΗΜΕΡΑ ΤΟ ΘΕΜΑ ΜΕ ΤΟΝ ΙΕΡΕΑ ΜΟΥ ΚΑΙ ΣΥΜΦΩΝΕΙ ΑΠΟΛΥΤΑ
ΜΟΝΟ ΟΤΑΝ Ο ΨΑΛΤΗΣ ΤΕΛΕΙΩΣΕΙ ΤΟ ΔΙΚΟ ΤΟΥ ΜΕΡΟΣ ΜΠΟΡΕΙ Ο ΙΕΡΕΑΣ ΝΑ ΛΕΕΙ ΤΙΣ ΕΥΧΕΣ ΑΛΛΑ ΞΕΡΩ ΑΠΟ ΜΙΚΡΟ ΠΑΙΔΙ ΑΠΟ ΑΞΙΟΛΟΓΟΥΣ ΙΕΡΕΙΣ ΟΤΙ ΟΙ ΕΥΧΕΣ ΛΕΓΟΝΤΑΙ ΜΥΣΤΙΚΑ.
ΜΕΤΑ ΤΙΜΗΣ
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΑΡΑΒΙΩΤΗΣ
ΙΕΡΟΨΑΛΤΗΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΟΥ ΝΑΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΡΙΑΣ ΑΡΓΟΣΤΟΛΙΟΥ
 
Top