Αρχιερατικαί Χοροστασίαι

Τσακιτζής

Παλαιό Μέλος
Ψάχνοντας τα δεδομένα του FORUM, βρήκα κάτι σχετικό με τις Αρχιερατικές Χοροστασίες. Για να θυμούνται οι παλιοί και να μαθαίνουν οι νέοι, ανεβάζω μιά σχετική εργασία μου.
 

Attachments

  • Αρχιερατική χοροστασία.doc
    482 KB · Views: 2,582

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Τι περίεργο! Δε λέει πως εισερχόμενος ο Αρχιερεύς συνομιλεί με τους ενορίτας που αναμένουσι εναγωνίως τον χαιρετισμόν και ασπασμόν του, καθώς και την φιλοφρόνησιν, ούτε πως εισερχόμενος κουβεντιάζει για τα τρέχοντα ζητήματα που απασχολούν την ενορίαν. Αχ αυτή η τάξη! Πολύ αυστηρή δεν είναι;

Ευχαριστούμε Άρχοντα! Ωραία τα γράφετε! Τι κάνουμε, όμως, όταν ο επίσκοπος φέρεται δεσποτικά και απαιτεί τα παράτυπα;
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Όσο για το «Κέλευσον», στην πατριαρχική παράδοση δεν ψάλλεται «με μουσικήν απόχρωσιν, του φερωνύμου ήχου» αλλά, σαν απαγγελία, λέγεται σε κλιτόν. Η σύνθεσή του σε κάθε ήχο είναι νεοτεριστικό φαινόμενο.
 

apostolos

Απόστολος Κομπίτσης
Ψάχνοντας τα δεδομένα του FORUM, βρήκα κάτι σχετικό με τις Αρχιερατικές Χοροστασίες. Για να θυμούνται οι παλιοί και να μαθαίνουν οι νέοι, ανεβάζω μιά σχετική εργασία μου.

Ευχαριστούμε, Άρχοντα! Κάτι παρόμοιο είχα γράψει και εγώ μια φορά κι' έναν καιρό (Ελληνιστί και Αγγλιστί) για τους δικούς μας εδώ, κατά παράκληση του Μητροπολίτου μας. Μου πρότεινε να το κάνω πιο επίσημο για να τυπωθη.

Απόστολος
 

alogo

παμπαλαιο μελος
καλημερα.
Χτεσ ετυχα σε εκκλησια που ειχε παει ο δεσποτησ να λειτουργησει λογω μνημοσυνου,και στην απολυση στην εκφωνηση εν ειρηνη προελθωμεν,βγαινει ο ιερεασ στην ωραια πυλη,και απαντα ο ψαλτησ κυριε ελεησον τρισ δεσποτα αγιε ευλογησον.ειναι σωστο?
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
καλημερα.
Χτεσ ετυχα σε εκκλησια που ειχε παει ο δεσποτησ να λειτουργησει λογω μνημοσυνου,και στην απολυση στην εκφωνηση εν ειρηνη προελθωμεν,βγαινει ο ιερεασ στην ωραια πυλη,και απαντα ο ψαλτησ κυριε ελεησον τρισ δεσποτα αγιε ευλογησον.ειναι σωστο?

Έτσι γράφει εδώ.
 
καλημερα.
Χτεσ ετυχα σε εκκλησια που ειχε παει ο δεσποτησ να λειτουργησει λογω μνημοσυνου,και στην απολυση στην εκφωνηση εν ειρηνη προελθωμεν,βγαινει ο ιερεασ στην ωραια πυλη,και απαντα ο ψαλτησ κυριε ελεησον τρισ δεσποτα αγιε ευλογησον.ειναι σωστο?

Ὁ διάκονος (ἢ ὁ ἀρχιερεὺς κατὰ τὴν συνήθειαν): Ἐν εἰρήνῃ προέλθωμεν.
Ὁ χορός: Ἐν ονόματι Κυρίου.
Ὁ διάκονος: Τοῦ Κυρίου δεηθῶμεν.
Ὁ χορός: Κύριε ἐλέησον.

Σχετικό: http://analogion.com/forum/showthread.php?p=30714#post30714
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Εὐχαριστοῦμε πολύ, γιά μιά ἀκόμη φορά, τόν Ἄρχοντα γιά τίς κατατοπιστικές διατάξεις.
Φέτος εἴχαμε ἀρχιερατικές χοροστασίες στήν Ἀποκαθήλωση καί στόν Ἐπιτάφιο.
Χαμηλόφωνο «Εἰς πολλά...» πρό τῶν Μ. Ὡρῶν, μετάβαση στόν Ἑσπερινό χωρίς τίποτε, «Εἰς πολλά...» μετά τό Εὐαγγέλιο καί τίποτε ἄλλο μέχρι τήν ἀπόλυση (χωρίς «Τὸν Δεσπότη...»). Στό Ἐπιτάφιο ἄνευ «Εἰς πολλά...» στήν εἴσοδο, μόνον μετά τό Εὐαγγέλιο καί σαφῶς χωρίς «Τὸν Δεσπότη...» στήν ἀπόλυση.
Αὐτά ἤθελαν καί οἱ ἀρχιερεῖς.


 
Σε περίπτωση που δεν λειτουργήσει ο επίσκοπος αλλά χοροστατεί και στη Θεία Λειτουργία που προβλέπεται το εις πολλά έτη;
 

Υάκινθος B

Well-known member
Πολύ ωραία και ωφέλημα όλα αυτά σχετικά με την τάξη και ευχαριστούμε για την ενημέρωση, όμως μελετώντας τα ,εγώ προσωπικά απογοητεύομαι και στεναχωριέμαι διότι βλέπω ότι κανείς δεν τα τηρεί και όχι μόνο δεν τα τηρεί αλλά και ο καθένας κάνει ότι τον βολεύει ανάλογα με την θέση που βρίσκεται και αν τους ενημερώσεις για το σωστό το λιγότερο είναι να σε πουν παράξενο και ιδιότροπο και το πιθανότερο να σε κάνουν εχθρό. Αυτό δεν χαρακτηρίζει μόνο τους κληρικούς , αλλά νομίζω ότι χαρακτηρίζει ημάς ως Έλληνες - υπάρχουν και εξαιρέσεις δυστυχώς ελάχιστες- νομίζουμε ότι γνωρίζουμε τα πάντα και συνεπώς έχουμε άποψη για τα πάντα . Η χώρα μας θα έπρεπε να λέγεται Ξερολία και όχι Ελλάς. Συγγνώμη για το σαρκαστικό ύφος !
Αυτό παρατηρείται ,κατά την άποψη μου, τα τελευταία κυρίως χρόνια που υποτίθεται ότι οι ιερείς έχουν τελειώσει "Θεολογικές σχολές" ενώ οι παλαιοί παπάδες αν και ολιγογράμματοι οι περισσότεροι, είχαν σεβασμό στην εκκλησιαστική τάξη, έκαναν προσπάθεια να μάθουν και πολλές φορές σε διόρθωναν για την παραμικρή παρατυπία. Άκουσα αρχιμανδρίτη ο οποίος μάλιστα κατέχει υψηλές θέσεις και οφίκια να λέει ότι οι εκκλησιαστικές ακολουθίες είναι μακροσκελείς, οι πιστοί κουράζονται και γι αυτό πρέπει να περικοπούν και να γίνουν πιο σύντομες. Και εμείς μιλάμε για την τάξη και το τυπικό !
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
Δεν είναι εθνική μας πρωτοτυπία αυτό, διότι παντού οι αποφάσεις λαμβάνονται από ξερόλες που επικαλούνται τη γνώση και τη λογική και βεβαίως τον όποιο τίτλο διαθέτουν (επιστήμονας, ειδικός, πάπας κλπ). Η διαφορά με τον υπόλοιπο κόσμο είναι ότι εδώ υπάρχει και ένας αντίλογος που θέλει να μπαίνει στην εξίσωση η πίστη, η παράδοση και το παράδειγμα των αγίων που συνήθως προέρχονται από το λαό και όχι κάποια ελίτ.

Από την άλλη, το να απλοποιήσουμε κάτι συνειδητά για να γίνει πιο ξεκούραστο, θεμιτό είναι, αρκεί να το παραδεχόμαστε και να το κάνουμε με ταπείνωση και με τη σύμφωνη γνώμη των υπολοίπων. Το λάθος είναι όταν επιστρατεύουμε τη γνώση και τη λογική ξαναγράφοντας τα θρησκευτικά, για να δικαιολογήσουμε τις επιλογές μας, και το κυριότερο να τις επιβάλλουμε χωρίς να ρωτήσουμε και τους άλλους.

Βέβαια, ειδικά για τις ακολουθίες, κανένας δεν υποχρεώνεται να ταλαιπωρηθεί για να τερματίσει το ωρολόγιο πρόγραμμα. Η συντόμευση το μόνο που θα πετύχει είναι να τις στερήσει από όσους τις επιθυμούν.
Και το αντίθετο βέβαια, να αρχίσουμε ξαφνικά να τις επιμηκύνουμε επειδή κάπου το διαβάσαμε κι αυτό πάλι λάθος είναι.
 
Last edited:

Beatle

Ανδρέας Σ.
Ο Βιολάκης γράφει στην παράγραφο 26 των ακολουθιών του Τριωδίου (Παρασκευή Α' εβδομάδος) ότι στο τέλος της ακολουθίας των Χαιρετισμών ο αρχιερεύς ευλογεί ψαλλομένου υπό του χορού το "τον δεσπότην και αρχιερέα ημών". Το ίδιο αναφέρει και ο άρχων Ιωαννίδης για την ακολουθία του Ακαθίστου. Ο π. Κωνσταντίνος Παπαγιάννης και η πράξη που είδα στο φετινό video του Οικουμενικού Πατριαρχείου δεν αναφέρουν/εφαρμόζουν κάτι τέτοιο. Θα μπορούσε κάποιος να εξηγήσει πότε είθισται ο αρχιερεύς να ευλογεί με το Σταυρό ευλογίας στο τέλος της ακολουθίας και πότε όχι, ειδικά στις ακολουθίες της Μ. Τεσσαρακοστής ;

Επίσης μια σχετική ερώτηση, πότε είθισται ο αρχιερεύς να ευλογεί κατά την είσοδό του ψαλλομένου του "εις πολλά έτη Δέσποτα" ; Από ό,τι είδα στο Οικουμενικό Πατριαρχείο μόνο στον Ακάθιστο ευλόγησε ο Πατριάρχης πρώτα τον λαό ψαλλομένου του "εις πολλά έτη δέσποτα", ενώ στις υπόλοιπες ακολουθίες των Χαιρετισμών ανέβηκε στο παραθρόνιο και ευλόγησε μόνο τον κλήρο χωρίς ψαλμωδία του "εις πολλά έτη δέσποτα". Σημειωτέον επίσης ότι φορούσε μανδύα μόνο στον Ακάθιστο (όπως αναφέρει ο αείμνηστος άρχων Ιωαννίδης).
 
Top