Αρθρογραφία Πρωτοπρεσβυτέρου του Οικουμενικού Θρόνου π. Σεραφείμ Φαράσογλου

pfilippou

Παναγιώτης Φιλίππου
#1
Αγαπητοί αδελφοί και φίλοι,

Χριστός ανέστη!

Κατόπιν ολοθύμου ευχής και ευλογίας, έχω την τιμή και τη χαρά να δημοσιεύω στο κατά πάντα φιλόξενο «Ψαλτολόγιον» την αρθρογραφία του σεβαστού και πολιού γέροντός μου, Πρωτοπρεσβυτέρου του Οικουμενικού Θρόνου π. Σεραφείμ Φαράσογλου.

Ως γνωστόν, ο π. Σεραφείμ Φαράσογλου, γέννημα-θρέμμα Φαναριώτης και μεγαλωμένος στα Πατριαρχικά Αναλόγια επί πρωτοψαλτίας Κ. Πρίγγου και λαμπαδαρίας Θρ. Στανίτσα, είναι μουσικολογιώτατος, πολυγραφώτατος και πάρα πολύ δραστήριος σε όλους τους τομείς της τιμημένης Ιερωσύνης του αλλά και στα καθ’ ημάς.

Ο λόγος της αναρτήσεως της αρθρογραφίας του π. Σεραφείμ γίνεται προκειμένου οι εργασίες του, τις οποίες με τόσο κόπο και μεράκι συνέγραψε, να γίνουν κτήμα όσο περισσοτέρων συναδέλφων αλλά και παντός φιλομούσου, προς ωφέλειαν και καταρτισμόν.

Έρρωσθε εν Κυρίω και εύχεσθε υπέρ ημών.

Μετ’ εκτιμήσεως,

Παναγιώτης Φιλίππου
 

pfilippou

Παναγιώτης Φιλίππου
#2
Ξεκινούμε, συν Θεώ, με την ανάρτηση της σπουδαίας εργασίας του π. Σεραφείμ Φαράσογλου, η οποία αφορά στον αείμνηστο Άρχοντα Πρωτοψάλτη της Μ.τ.Χ.Ε. Ιάκωβο Ναυπλιώτη, η οποία δημοσιεύθηκε στον Ε΄ Τόμο της περιοδικής έκδοσης του Συνδέσμου των εν Αθήναις Μεγαλοσχολιτών «Η ΚΑΘ’ ΗΜΑΣ ΑΝΑΤΟΛΗ» (Αθήνα, 2000).
 

Attachments

pfilippou

Παναγιώτης Φιλίππου
#3
Συνεχίζουμε με την εργασία του π. Σεραφείμ Φαράσογλου, η οποία αφορά στον αείμνηστο Άρχοντα Λαμπαδάριο της Μ.τ.Χ.Ε. Νικόλαο Δανιηλίδη και η οποία δημοσιεύθηκε στο βιβλίο «ΟΙ ΨΑΛΤΕΣ ΤΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΥ» από την περιοδική έκδοση του Συνδέσμου των εν Αθήναις Μεγαλοσχολιτών «Η ΚΑΘ’ ΗΜΑΣ ΑΝΑΤΟΛΗ» (Αθήνα, 1999). Να σημειώσουμε πως δεν υπήρχαν στοιχεία γύρω από το πρόσωπο του σπουδαίου αυτού Άρχοντος και ο π. Σεραφείμ επειδή μεγάλωσε πλάϊ του (ο Δανιηλίδης αγαπούσε πολύ τα κανοναρχάκια και ήταν αυτός που τα δίδασκε τί θα ψάλλουν στις ακολουθίες των Κυριακών και των εορτών) θεώρησε χρέος του να ψάξει και να βρει στοιχεία. Βρήκε φωτογραφία του και πολλά βιογραφικά στοιχεία από την κόρη του Τερψιχόρη την οποία και πάντρεψε ως Ιερεύς.
 

Attachments

pfilippou

Παναγιώτης Φιλίππου
#4
Επισυνάπτονται δε και δύο πολύ ιστορικές φωτογραφίες στις οποίες είναι ο αείμνηστος Άρχων Νικ. Δανιηλίδης και ο π. Σεραφείμ (μεταξύ των άλλων) και συγκεκριμένως, στην 1η φωτογραφία φαίνονται (εξ ευωνύμων) οι: Τζαναβάρης, Μπαϊράμογλου, Δανιηλίδης, Πετρόχειλος, π. Σ. Φαράσογλου (φωτογραφία τραβηγμένη στον κήπο του Πατρ. Ναού το έτος 1954). Στη 2η φωτογραφία φαίνονται (όρθιοι - εξ ευωνύμων) οι: Δανιηλίδης, άγνωστος, Τσέτσης, Τσιμπικάκης, άγνωστος, Γκιούσμας και κάτω στο μέσον ο π. Σεραφείμ Φαράσογλου (φωτογραφία με τα κανοναρχάκια το έτος 1949).
 

Attachments

pfilippou

Παναγιώτης Φιλίππου
#5
Μία ακόμη εξαιρετική εργασία του π. Σεραφείμ Φαράσογλου με τίτλο "ΨΑΛΤΑΙ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ ΧΑΛΚΗΔΟΝΟΣ" η οποία δημοσιεύθηκε στην "Επιστημονική Παρουσία Εστίας Θεολόγων Χάλκης", Τόμος Θ΄, Τιμητικός εις τον πρώην Πρόεδρον της Εστίας Θεολόγων Χάλκης (1982-2015), Βασίλειον Αναγνωστόπουλον, Καθηγητήν της Ιεράς Θεολογικής Σχολής Χάλκης (Αθήναι 2018).
 

Attachments

pfilippou

Παναγιώτης Φιλίππου
#7
"Ο ΑΓΓΕΛΟΣ ΒΟΥΔΟΥΡΗΣ ΚΑΙ ΤΟ ΜΟΥΣΙΚΟ ΤΟΥ ΕΡΓΟ (1891-1951)", Ανάτυπον εκ της «Επιστημονικής Παρουσίας Εστίας Θεολόγων Χάλκης», Τόμος ΣΤ΄, σσ 571-584, Εν Αθήναις 2006.
 

Attachments

pfilippou

Παναγιώτης Φιλίππου
#8
"ΔΥΟ ΠΡΩΤΟΨΑΛΤΕΣ ΤΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΥ: Ιάκωβος Ναυπλιώτης, Βασίλειος Νικολαΐδης", Αθήνα 1994 (Ανάτυπον εκ του περιοδικού «ΕΦΗΜΕΡΙΟΣ», Έτος 1993, σσ. 204-205, 348-349, 358-359).
 

Attachments

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
#10
Οφείλω να σου εκφράσω άλλη μια φορά δημόσια τις ευχαριστίες μου για το πολύτιμο υλκιό που ανεβάζεις από τον π. Σεραφείμ! Απορία μου προξένησε σε δύο αναρτήσεις η προέλευση, το περιοδικό "Ο Ψάλτης", καθώς δεν το 'χω ξανασυναντήσει σαν τίτλο. Γνωρίζει μήπως κανείς σχετικές πληροφορίες;
 

pfilippou

Παναγιώτης Φιλίππου
#11
"ΤΙΜΗΤΙΚΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΤΣΑΟΥΣΗ", Περιοδικό «Ο λόγιος ΠΑΝ», Απρίλιος - Μάϊος - Ιούνιος 2017, Τεύχος 138, σσ. 23-26.

Σημ.: "Ο εν Αθήναις Σύλλογος Μουσικοφίλων Κωνσταντινουπόλεως εις ειδικήν πνευματικήν τελετήν η οποία ετελέσθη εις τα Γραφεία αυτού την 3ην Απριλίου 2017, ετίμησεν τον πρώην Χοράρχην της Χορωδίας αυτού αείμνηστον Γεώργιον Αθ. Τσαούσην, ωνομάσας μίαν των αιθουσών του Συλλόγου εις «Αίθουσαν Γεωργίου Τσαούση»και ανήρτησεν ειδικήν μαρμαρίνην Πλάκαν. Ομιλητής ωρίσθη ο Πρωτοπρεσβύτερος πατήρ Σεραφείμ Φαράσογλου, όστις διεξήλθεν το θέμα: «Τιμητική εκδήλωση Γεωργίου Τσαούση»..."
 

Attachments

pfilippou

Παναγιώτης Φιλίππου
#12
Σχετικώς με το περιοδικό "Ο Ψάλτης", ο π. Σεραφείμ μου είπε πως το εξέδιδε ο Πρωτοψάλτης του Μητροπολιτικού Ναού της Σαλαμίνος κ. Ανδρέας Αναστασιάδης, ο οποίος είναι και οφφικιάλιος της Μ.τ.Χ.Ε.
 

pfilippou

Παναγιώτης Φιλίππου
#13
Η επόμενη ανάρτησή μας αφορά σε μία παρεξήγηση, τρόπον τινα, η οποία αφορούσε στα λειτουργικά του πλ. δ΄ ήχου (μαχούρ) του αειμνήστου Διδασκάλου Άρχοντος Πρωτοψάλτου της Μ.Χ.Ε. Κωνσταντίνου Πρίγγου. Το θέμα ξεκίνησε με μία επιστολή της κόρης του αειμνήστου Πρωτοψάλτου και Μουσικοδιδασκάλου Ιωάννου Παλάση, η οποία ισχυρίζετο πως τα ανωτέρω λειτουργικά ήταν σύνθεσις του αειμνήστου πατρός της. Εν συνεχεία, ακολούθησαν απαντητικές επιστολές υπό του κ. Ανδρέου Σιταρά, του κ. Κων/νου Δ. Παλάση (ανεψιού του αειμνήστου πρωτοψάλτου) και το θέμα έκλεισε με την επιστολή του Πρωτ. Σεραφείμ Φαράσογλου. Σημειωθήτω πως αυτή η επιστολή του π. Σεραφείμ έχει ιδιαίτερη αξία, καθώς απετέλεσε την απαρχή των δημοσιευμάτων του στον τύπο (εφημερίδες και περιοδικά).
 

Attachments

Last edited:

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
#14
Μυστήρια ιστορία. Δεν ξέρω αν υπάρχουν "αποδεικτικά ιδιόχειρα χειρόγραφα και σημειώματα" ότι χοραρχήθηκαν ο Ναυπλιώτης, ο Βιγγόπουλος, ο Πρίγγος, ο Ν. Μαυρόπουλος κλπ από τον Ι. Παλάση, και μάλιστα το 1929, τη στιγμή που ο Πρίγγος και ο Μαυρόπουλος ήταν στην Ελλάδα τα έτη 1925-1933 και από το 1927 κ.ε. αντίστοιχα, και ότι εκείνη τη χρονιά πρωτοπαρουσιάστηκαν τα μέλη αυτά, όταν νωρίτερα τα είχε καταγράψει σε δίσκο ο Ναυπλιώτης (με συμψάλλοντα τον Πρίγγο και με τη μέθοδο του χωνιού, άρα πριν φύγει ο Πρίγγος από την Πόλη). Σε κάθε περίπτωση, δεν πιστεύω πως ο Ναυπλιώτης θα έγραφε σε δίσκο ένα εξωτερικό μέλος κάποιου 25χρονου πιτσιρικά δομεστίκου, οπότε δεν πιστεύω ότι είναι του Πρίγγου αλλά ότι αποτελούν διασκευή αυτών του Παλάση.
Το χρήσιμο συμπέρασμα που συνάγεται από την όλη υπόθεση είναι πως, μέχρι τουλάχιστον πριν 30 χρόνια, υπήρχε το αρχείο των αυτογράφων του Ιωάννου Παλάση, οπότε καλό θα ήταν, κάποια στιγμή, αν κάποιος σκέφτεται να κάνει μια έκδοση με τα μαθήματά του, να το αναζητήσει ώστε να αποφύγει τα λάθη αντιγραφής και τις μικροδιασκευές στα πιο διαδεδομένα χειρόγραφα των μαθητών του. Ή μάλλον, για να το διατυπώσω καλύτερα, καλό θα ήταν κάποιος υπεύθυνος φορέας να αναλάβει μια τέτοια έκδοση ώστε να είναι σημείο αναφοράς για το έργο του.

ΥΓ: Σχετικά με τη μη αναφορά στο συνθέτη των εκάστοτε ψαλλομένων μελών από τον Πρίγγο, παραπέμπω στις πολυάριθμες συνεντεύξεις του αειμνήστου Κωνσταντίνου Μαφίδη, καθώς και σε διηγήσεις του κ. Αστερίου Δεβρελή (ίσως σε ραδιοφωνικές του συνεντεύξεις; )
 
Last edited:

pfilippou

Παναγιώτης Φιλίππου
#15
Αν και ο λόγος της ανάρτησης των επιστολών δεν ήταν το αν τα λειτουργικά του πλ. δ΄ (μαχούρ) είναι ή δεν είναι του Πρίγγου, εν τούτοις τόσο ο π. Σεραφείμ όσο και ο Άρχων Δημοσθένης Παϊκόπουλος αποκλείουν το να είναι του Παλάση και θεωρούν πως πρόκειται για παρεξήγηση. Επίσης, ο Παλάσης ήτο μόλις 1 χρόνο μεγαλύτερος από τον Πρίγγο, άρα το επιχείρημα περί της ηλικίας του Πρίγγου δεν νομίζω να ευσταθεί. Άλλωστε ο Μέγας Ναυπλιώτης προφανώς τον εκτιμούσε (ενν. τον Πρίγγο) ειδάλλως δεν θα ηχογραφούσε μαζί του τους δίσκους του και όχι μόνο.
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
#16
Αν και ο λόγος της ανάρτησης των επιστολών δεν ήταν το αν τα λειτουργικά του πλ. δ΄ (μαχούρ) είναι ή δεν είναι του Πρίγγου, εν τούτοις τόσο ο π. Σεραφείμ όσο και ο Άρχων Δημοσθένης Παϊκόπουλος αποκλείουν το να είναι του Παλάση και θεωρούν πως πρόκειται για παρεξήγηση. Επίσης, ο Παλάσης ήτο μόλις 1 χρόνο μεγαλύτερος από τον Πρίγγο, άρα το επιχείρημα περί της ηλικίας του Πρίγγου δεν νομίζω να ευσταθεί. Άλλωστε ο Μέγας Ναυπλιώτης προφανώς τον εκτιμούσε (ενν. τον Πρίγγο) ειδάλλως δεν θα ηχογραφούσε μαζί του τους δίσκους του και όχι μόνο.
Δεν πειράζει, είναι πιστεύω ζητούμενο κάθε ανάρτηση να γεννά συζητήσεις! Ποια είναι η άποψη των δασκάλων; Πάντως, ενδιαφέρον έχει αν απαντάται το όνομα του Πρίγγου στα μέλη αυτά στα παλαιότερα Πολίτικα χειρόγραφα (που γνώριζαν δηλαδή και τον Παλάση, αφού οι Ελλαδίτες ό,τι άκουγαν από τον Πρίγγο το απέδιδαν σε αυτόν).
 

pfilippou

Παναγιώτης Φιλίππου
#17
"ΟΙ ΔΥΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΙ ΜΟΥΣΙΚΟΔΙΔΑΣΚΑΛΟΙ ΤΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΧΑΛΚΗΣ", Επιστημονική Παρουσία Εστίας Θεολόγων Χάλκης, Τόμος Η΄, Μνήμη Οικουμενικού Πατριάρχου Γερμανού Δ΄ ιδρυτού της Θεολογικής Σχολής Χάλκης (1790-1853) - 170 έτη από της ιδρύσεως της Ιεράς Θεολογικής Σχολής Χάλκης (1844-2014), Εν Αθήναις, 2015, σσ. 525-548.
 

Attachments

pfilippou

Παναγιώτης Φιλίππου
#18
"ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΚΑΙ ΟΙ ΜΟΥΣΙΚΟΔΙΔΑΣΚΑΛΟΙ ΤΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΧΑΛΚΗΣ", «Επιστημονική Παρουσία Εστίας Θεολόγων Χάλκης», Τόμος Δ΄, Μνήμη Μητροπολίτου Σταυρουπόλεως Μαξίμου, Σχολάρχου Ι. Θεολογικής Σχολής Χάλκης (1919-1991), Εν Αθήναις, 1997, σσ. 649-655.
 

Attachments

pfilippou

Παναγιώτης Φιλίππου
#19
"ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΙΕΡΑ ΘΕΟΛΟΓΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΤΗΣ ΧΑΛΚΗΣ", Σύνδεσμος των εν Αθήναις Μεγαλοσχολιτών, «Η Θεολογική Σχολή της Χάλκης: Τα Μαθήματα και οι Δάσκαλοι», Αθήνα 2002, σσ. 11-27.
 

Attachments

Top