Αργή Δοξολογία Ιακώβου σε βαρύ τετράφωνο (ερμηνείες - ανάλυση)

ΒΑΙΟΣ ΝΤΕΛΗΣ

Παλαιό Μέλος
Εξαρτάτα τί είδους δίεση ή ύφεση, θέτουμε!
Απλή, μονόγραμμη, δίγραμμη κ.λ.π.
Με απλά μαθηματικά, όμως, το διάστημα ΖΩ (χαμηλός) - ΓΑ, θα πρέπει να γίνει 5η καθαρή, όπως π.χ. το διάστημα ΝΗ - ΔΙ, έτσι ώστε το σύνολο των ηχομορίων του να είναι 42!
Επομένως, στα 38 ηχομόρια, θα πρέπει να προσθαφαιρέσουμε άλλα 4 ηχομόρια για να γίνει τέλειο!
Ας το πάρουμε μαθηματικά: όταν ζω-γα=38 => γα-δι=12

όταν ζω-γα=42 => γα-δι=8

Η ύφεση που θα βάλουμε στο δι είναι η απλή αφού αυτή είναι γραμμένη, άρα στην πρώτη περίπτωση γα-δι ύφεση=10 και στη 2η περίπτωση γα-δι ύφεση=6
Σε κάθε περίπτωση ζω-δι ύφεση=48.
Ίσως κάπου έχω κάνει λάθος και μου βγαίνει ότι το δι βρίσκεται και στις 2 περιπτώσεις ακριβώς στην ίδια θέση με το σολ του πιάνου:confused:
και το ζω-δι είναι μια χαρά διάστημα (που πρέπει κανονικά...).
Τώρα, όσον αφορά το ζω-γα=38, δεν νομίζω ότι πειράζει που είναι διάφωνο το διάστημα αυτό (το λεγόμενο διαβολομούζικο σε ευρωπαϊκή ορολογία).
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
Τώρα, όσον αφορά το ζω-γα=38, δεν νομίζω ότι πειράζει που είναι διάφωνο το διάστημα αυτό (το λεγόμενο διαβολομούζικο σε ευρωπαϊκή ορολογία).

Πάντως, από τα ηχητικά που έχουμε, ΖΩ-ΓΑ ίσο με 42 μόρια* (καθαρή δια πέντε) κάνουν οι Παναγιωτίδης, Ειρηναίος Σάμου, Στανίτσας, Καραμάνης, Ταλιαδώρος, Τζανάκος, Χατζημάρκος-Βασιλικός και Καρασταμάτης. Ο Τσαμκιράνης κάνει 43 και ο μαθητής του Νεοχωρίτης 38. Διάβασε (κουράγιο νάχεις :wink:) αυτό το θέμα!

* μάλιστα με τους ΠΑ-ΒΟΥ-ΓΑ φυσικούς, στη θέση τους!
 

ΒΑΙΟΣ ΝΤΕΛΗΣ

Παλαιό Μέλος
Πάντως, από τα ηχητικά που έχουμε, ΖΩ-ΓΑ ίσο με 42 μόρια* (καθαρή δια πέντε) κάνουν οι Παναγιωτίδης, Ειρηναίος Σάμου, Στανίτσας, Καραμάνης, Ταλιαδώρος, Τζανάκος, Χατζημάρκος-Βασιλικός και Καρασταμάτης. Ο Τσαμκιράνης κάνει 43 και ο μαθητής του Νεοχωρίτης 38. Διάβασε (κουράγιο νάχεις :wink:) αυτό το θέμα!

* μάλιστα με τους ΠΑ-ΒΟΥ-ΓΑ φυσικούς, στη θέση τους!

Πριν από μερικές εβδομάδες το διάβασα όλο εκείνο το θέμα, πράγμα που, επί τη ευκαιρία, θα ξανακάνω. Αυτό που θυμάμαι είναι ότι γενικά ο βαρύς διατονικός δεν είναι το μακαμ μπεστεγκιαρ, αλλά έχει ειδικά διαστήματα, όπως το γα, καλή ώρα, που, ανάλογα με την πορεία του μέλους, απέχει 42 ή 38 απ'το ζω. Σχετικά με τη δοξολογία, το αν είναι γραμμένη σε μπεστεγκιάρ (λογικό θα μου φαινόταν....) δεν έχει να κάνει με το ότι ο βαρύς είναι το μακάμ μπ. αλλά ότι επιλεκτικά το Ιάκωβος Π. θέλησε να γράψει αυτή τη δοξολογία σε αυτό το μακάμι. Αν πάλι δεν είναι σε μπεστεγκιάρ, θα μου φαινόταν εξίσου λογικό, αφού έγραψε μία δοξολογία σε βαρύ διατονικό, σε έναν απ'τους ήχουν πλέον της μουσικής μας. Μόλις τελειώσω το θέμα για τον βαρύ και το μπεστεγκιάρ, θα προσπαθήσω να διατυπώσω αυτά που κατάλαβα, μπας και ξεμπερδέψουμε (που μάλλον δεν πρόκειται, όχι εμείς, αλλά και οι επόμενοι να κάνουν:D ).
 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
Ας το πάρουμε μαθηματικά: όταν ζω-γα=38 => γα-δι=12

όταν ζω-γα=42 => γα-δι=8

Η ύφεση που θα βάλουμε στο δι είναι η απλή αφού αυτή είναι γραμμένη, άρα στην πρώτη περίπτωση γα-δι ύφεση=10 και στη 2η περίπτωση γα-δι ύφεση=6
Σε κάθε περίπτωση ζω-δι ύφεση=48.
Ίσως κάπου έχω κάνει λάθος και μου βγαίνει ότι το δι βρίσκεται και στις 2 περιπτώσεις ακριβώς στην ίδια θέση με το σολ του πιάνου:confused:
και το ζω-δι είναι μια χαρά διάστημα (που πρέπει κανονικά...).
Τώρα, όσον αφορά το ζω-γα=38, δεν νομίζω ότι πειράζει που είναι διάφωνο το διάστημα αυτό (το λεγόμενο διαβολομούζικο σε ευρωπαϊκή ορολογία).

Σας απαντώ τώρα, γιατί όλο το διάστημα που μεσολάβησε δεν ήμουν συντονισμένος.
Οι παραπάνω απλοί μαθηματικοί υπολογισμοί που κάνετε, είναι σωστοί!
Το γεγονός ότι:"ο φθόγγος ΔΙ, βρίσκεται και στις 2 περιπτώσεις ακριβώς στην ίδια θέση με το ΣΟΛ του πιάνου", δεν είναι τρομερά κακό!
Είπαμε να "αφορίσουμε" την Ευρωπαική Μ., (είμαι από τους πολεμίους της, για την παρουσία της στους Ορθόδοξους Ι. Ναούς), αλλά δε σημαίνει ότι κανένα διάστημά της, ή κανένας φθόγγος της δεν θα ταιριάζει με αυτά της ΕΒΜ!
'Ολοι βασίζονται στη θεωρία του Αριστόξενου και των Αρχαίων Μουσικών που ταυτόχρονα ήταν μαθηματικοί κι όχι μόνο!
Το αναφέρω αυτό, για να αιτιολογήσω και τη μαθηματική απόδειξη - προσέγγιση των διαστημάτων!
Από τις ηχογραφήσεις καταξιωμένων Ιεροψαλτών - ερμηνευτών, οι περισσότεροι εκτελούν το διάστημα ΖΩ - ΓΑ, ως 5η καθαρή, δηλ. αριθμ.:42 ηχομόρια, όσα υπολογίσαμε παραπάνω. Κατά τη γνώμη μου, όταν φτάσετε να μελετήσετε με αξιώσεις τον ήχο Βαρύ διατονικό, (καλλύτερα να το κάνετε αφού έχετε εμπεδώσει & κατανοήσει όλους τους υπόλοιπους), τότε να το εκτελέσετε έτσι!
Υπάρχουν στο παρόν φόρουμ αξιόλογες εκτελέσεις!
 

ΒΑΙΟΣ ΝΤΕΛΗΣ

Παλαιό Μέλος
Σας απαντώ τώρα, γιατί όλο το διάστημα που μεσολάβησε δεν ήμουν συντονισμένος.
Οι παραπάνω απλοί μαθηματικοί υπολογισμοί που κάνετε, είναι σωστοί!
Το γεγονός ότι:"ο φθόγγος ΔΙ, βρίσκεται και στις 2 περιπτώσεις ακριβώς στην ίδια θέση με το ΣΟΛ του πιάνου", δεν είναι τρομερά κακό!
Είπαμε να "αφορίσουμε" την Ευρωπαική Μ., (είμαι από τους πολεμίους της, για την παρουσία της στους Ορθόδοξους Ι. Ναούς), αλλά δε σημαίνει ότι κανένα διάστημά της, ή κανένας φθόγγος της δεν θα ταιριάζει με αυτά της ΕΒΜ!
'Ολοι βασίζονται στη θεωρία του Αριστόξενου και των Αρχαίων Μουσικών που ταυτόχρονα ήταν μαθηματικοί κι όχι μόνο!
Το αναφέρω αυτό, για να αιτιολογήσω και τη μαθηματική απόδειξη - προσέγγιση των διαστημάτων!
Από τις ηχογραφήσεις καταξιωμένων Ιεροψαλτών - ερμηνευτών, οι περισσότεροι εκτελούν το διάστημα ΖΩ - ΓΑ, ως 5η καθαρή, δηλ. αριθμ.:42 ηχομόρια, όσα υπολογίσαμε παραπάνω. Κατά τη γνώμη μου, όταν φτάσετε να μελετήσετε με αξιώσεις τον ήχο Βαρύ διατονικό, (καλλύτερα να το κάνετε αφού έχετε εμπεδώσει & κατανοήσει όλους τους υπόλοιπους), τότε να το εκτελέσετε έτσι!
Υπάρχουν στο παρόν φόρουμ αξιόλογες εκτελέσεις!

Ευχαριστώ για την απάντηση! (ξανά)ξεκίνησα να διαβάζω πάλι το thread για τον βαρύ και το μπεστεγκιάρ και έχω φτάσει μέχρι στιγμής εδώ http://analogion.com/forum/showthread.php?t=17&page=17
Σχετικά με το δι, αυτό που με παραξένεψε ήταν ότι, όταν έψαλλα πχ τον πρώτο στίχο της δοξολογίας, κάνοντας ζω-γα 38 (το κατά δύναμιν φυσικά:D )το δι ύφεση ακουγόταν μία 5η καθαρή πάνω απ΄το ζω και όταν έκανα τον υπολογισμό μου βγήκε το ζω-δι=48, που σημαίνει ότι είναι μία έκτη μικρή και άρα το δι βρίσκεται στη θέση του Σολ του πιάνου.
Όντως, οι περισσότεροι καταξιωμένοι ιερείς και ψάλτες εκτελούν 42 ενώ κάποιοι άλλοι κι αυτοί καταξιωμένοι εκτελούν 38 γεγονός που με προβληματίζει ιδιαίτερα και με κάνει να αναρωτιέμαι ποιο είναι το σωστό....Βέβαια μάλλον τείνω στο να πιστέψω ότι είναι και τα δύο σωστά (το συμπέρασμα που εξήγαγα την 1η φορά που διάβασα το θέμα για τον μπεστεγκιάρ), ανάλογα βέβαια με τη μουσική φράση και την πορεία του μέλους και ανάλογα με το πώς το έγραψε και πώς ήθελε να ακούγεται (το υποθέτουμε αυτό) ο Ιάκωβος.
Όσο για τους υπόλοιπους ήχους, έχω διαβάσει πολλά, αν όχι τα περισσότερα, θεωρητικού και εκτελεστικού περιεχομένου, θέματα για έκαστον και δεν θυμάμαι να με προβλημάτισε κάτι ιδιαίτερα, αφήστε που έμαθα και καινούρια πράγματα (πχ για το Νη-Πα στον πλ δ ή το Δι-Κε στον Γ ή για το βου του λεγέτου κτλ).
Αυτά μέχρι στιγμής....θα το τελειώσω το θέμα του μπεστεγκιάρ και αν (που θα) προκύψει κάποιο πρόβλημα, το συζητάμε. :)
Έρρωσθε & γρηγορείτε!
(αν είναι λογοκλοπή πείτε μου να το σβήσω:D )
 

ΒΑΙΟΣ ΝΤΕΛΗΣ

Παλαιό Μέλος
Συμπέρασμα: ΤΟ ΓΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΤΑ ΒΑΣΙΝ ΦΥΣΙΚΟ ΜΕ ΤΟ ΖΩ-ΓΑ ΟΜΩΣ ΝΑ ΠΑΙΖΕΙ ΑΠΟ 38 ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ΜΕΧΡΙ ΚΑΙ 40-41 ΠΟΥ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΟΤΙ ΕΛΚΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΔΙ (ή παίρνει δίεση; δεν έχω ξεκαθαρίσει ακόμα τη διαφορά μεταξύ έλξεων και υφεσοδιέσεων....θα κοιτάξω σχετικά θέματα) ΚΑΙ ΑΥΤΟ ΓΙΝΕΤΑΙ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΒΑΣΗ.
Όσο για τους υπόλοιπους φθόγγους, αυτό που με παραξενεύει λίγο είναι το πώς μπορεί το διατονικό κάτω ζω να ταυτίζεται διαστηματικά με το εναρμόνιο κάτω ζω (για το άνω Ζω το καταλαβαίνω...το ατζέμ που μπορεί να μπει εκεί, δεν κατεβάζει τον Ζω αλλά τίθεται στον διατονικό Ζω και δημιουργεί τα ανάλογα διαστήματα). Υπάρχουν θέματα ή μηνύματα που αναφέρονται σ'αυτό, οπότε......
Αυτά.
 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
Συμπέρασμα: ΤΟ ΓΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΤΑ ΒΑΣΙΝ ΦΥΣΙΚΟ ΜΕ ΤΟ ΖΩ-ΓΑ ΟΜΩΣ ΝΑ ΠΑΙΖΕΙ ΑΠΟ 38 ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ΜΕΧΡΙ ΚΑΙ 40-41 ............................................................................................................................................................................................... Υπάρχουν θέματα ή μηνύματα που αναφέρονται σ'αυτό, οπότε......
Αυτά.

Βλέπω πάλι, με μικρή καθυστέρηση την τοποθέτησή σας κι έχω περι αυτού, να πω μόνο τούτο: Ο Βαρύς διατονικός, σ' όλες τις μελωδίες του - μακάμια του - μουσικούς δρόμους του, είναι από τους πιο δύσκολους, σ' εκτέλεση, ήχους!
Οι αξιόλογοι Μουσικολόγοι του παρόντος φόρουμ που προτείνουν "να παίζει" το διάστημα ΖΩ-ΓΑ, ανάμεσα στα 38 έως 42 ηχομόρια, ασχολούνται δεκαετίες για να το συνειδητοποιήσουν!
Εμείς, οι αρχάριοι, μαθαίνουμε μια καλή εκτέλεση, έτσι όπως το εκτελούν συνηθέστερα κορυφαίοι Παραδοσιακοί ερμηνευτές (με 42 μόρια* - καθαρή δια πέντε- κατά τον κ. Χ. Συμεωνίδη, που κάνουν οι Παναγιωτίδης, Ειρηναίος Σάμου, Στανίτσας, Καραμάνης, Ταλιαδώρος, Τζανάκος κ.ά.)
Κι αφού την κάνουμε κτήμα μας - χωνεύοντας την, προσπαθούμε να ακούσουμε και τις άλλες εκτελέσεις!
 

ΒΑΙΟΣ ΝΤΕΛΗΣ

Παλαιό Μέλος
Βλέπω πάλι, με μικρή καθυστέρηση την τοποθέτησή σας κι έχω περι αυτού, να πω μόνο τούτο: Ο Βαρύς διατονικός, σ' όλες τις μελωδίες του - μακάμια του - μουσικούς δρόμους του, είναι από τους πιο δύσκολους, σ' εκτέλεση, ήχους!
Ίσως να έχει να κάνει και με το ότι είναι και σχετικά "καινούριος" ήχος* σε σχέση με τους υπόλοιπους και συν το ότι δεν έχουν γραφτεί στάνταρ πράγματα για αυτόν από τους καταξιωμένους θεωρητικούς και επιπλέον το γεγονός ότι υπάρχει διαφορά στις εκτελέσεις από καταξιωμένους ψάλτες.


Οι αξιόλογοι Μουσικολόγοι του παρόντος φόρουμ που προτείνουν "να παίζει" το διάστημα ΖΩ-ΓΑ, ανάμεσα στα 38 έως 42 ηχομόρια, ασχολούνται δεκαετίες για να το συνειδητοποιήσουν!
Εμείς, οι αρχάριοι, μαθαίνουμε μια καλή εκτέλεση, έτσι όπως το εκτελούν συνηθέστερα κορυφαίοι Παραδοσιακοί ερμηνευτές (με 42 μόρια* - καθαρή δια πέντε- κατά τον κ. Χ. Συμεωνίδη, που κάνουν οι Παναγιωτίδης, Ειρηναίος Σάμου, Στανίτσας, Καραμάνης, Ταλιαδώρος, Τζανάκος κ.ά.)
Κι αφού την κάνουμε κτήμα μας - χωνεύοντας την, προσπαθούμε να ακούσουμε και τις άλλες εκτελέσεις!

Το χώνεμα της δια πέντε νομίζω ότι δεν είναι και τόσο δύσκολο, αφού ήδη έχουμε διδαχθεί όλους τους υπόλοιπους ήχους, πχ πλ δ, ά, τρίτο κτλ που δεν έχουν τόσο πολύ μπέρδεμα στη θεωρία και την πράξη τους όσο ο βαρύς διατονικός, στους οποίους χρησιμοποιείται ευρέως η συμφωνία αυτή και αφήνουμε στο τέλος τον βαρύ διατονικό. Το στριφνό της υπόθεσης βρίσκεται στο 38-40 που είναι δύσκολο άκουσμα στο αυτί και άρα στην εξοικείωση μας μ'αυτό οπότε και στην ορθή εκτέλεσή του.
Αυτά προς το παρόν. :)

*μήπως όμως δεν είναι καν ήχος αυτούσιος; μήπως είναι αντιδάνειο απ'τους τούρκους και επαναπροσαρμοσμένος στα πλαίσια της βυζαντινής θεωρίας και πράξης; τώρα μου γεννήθηκε αυτή η απορία....
 
Last edited:

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
Ίσως να έχει να κάνει και με το ότι είναι και σχετικά "καινούριος" ήχος* σε σχέση με τους υπόλοιπους και συν το ότι δεν έχουν γραφτεί στάνταρ πράγματα για αυτόν από τους καταξιωμένους θεωρητικούς και επιπλέον το γεγονός ότι υπάρχει διαφορά στις εκτελέσεις από καταξιωμένους ψάλτες.
...........................................................................................................................................Αυτά προς το παρόν. :)

*μήπως όμως δεν είναι καν ήχος αυτούσιος; μήπως είναι αντιδάνειο απ'τους τούρκους και επαναπροσαρμοσμένος στα πλαίσια της βυζαντινής θεωρίας και πράξης; τώρα μου γεννήθηκε αυτή η απορία....

Οι επαίοντες Μουσικολόγοι του παρόντος φόρουμ κι όχι μόνο, είναι πιο ειδικοί να απαντήσουν στο παραπάνω σχετικό ερώτημά σας.
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
Οι επαίοντες Μουσικολόγοι του παρόντος φόρουμ κι όχι μόνο, είναι πιο ειδικοί να απαντήσουν στο παραπάνω σχετικό ερώτημά σας.

Για το πόσο δύσκολο είναι να κατανοηθούν αυτές οι ιδιαιτερότητες του χαμηλού πενταχόρδου του βαρέος, ακόμα κι από έμπειρους ψάλτες, θα μεταφέρω ένα περιστατικό που συνέβη προχθές.
Σε τραπέζι σε γνωστό κεμπαπτζίδικο στο Μοναστηράκι, συζητάμε Αρβανίτης, Χαλδαιάκης, Σολδάτος κι εγώ μεταξύ άλλων και για το συγκεκριμένο ζήτημα. Εγώ κι ο Σολδάτος επιμένουμε πως και χωρίς να γίνεται αντιληπτό, οι περισσότεροί μας (αν δεν βάλουμε τεχνητό ισοκράτη, εκτός αν τον έχουμε ρυθμίσει αναλόγως) το κάτω ζω διατονικό, το ψάλλουμε εκ παραδόσεως στα 22-23 μόρια κάτω από τον πα. Ο Αρβανίτης επιμένει πως το πολύ να κατεβαίνει ως την όμοια διφωνία στα 21, οπότε το γα θα είναι δίεση (έστω 3 μορίων) για να γίνει η καθαρή 5η. Τελικά από το i-phone τους δίνω τον ΠΑ στο ΡΕ, ψάλλουν τον ζω οι Χαλδαιάκης και Αρβανίτης, συμφωνούν και στο ΓΑ στην καθαρή 5η. Στο τονόμετρο cleartune βρίσκουμε ζω=σιb + 1 (άντε 1,5) μόριο. Γα=φα+1 (έως 1,5) μόριο. Όταν λέει ο Γιάννης (Αρβ.) τον ζω εναρμόνιο εἰναι στο σιb-2 μόρια.
Εκεί που συμφωνώ με το Γιάννη (ο Σολδάτος διαφωνεί) είναι ότι δεν μπορεί να τεκμηριωθεί (προς το παρόν τουλάχιστον για μένα) μια τέτοια θέση, βάσει του (τωρινού) θεωρητικού μας συστήματος. Γενικά, να επισημανθεί και μια αρνητική γενικά διάθεση (πιθανώς από το σύνολο του ακαδημαϊκού κόσμου), στην προσπάθεια τεκμηρίωσης διαστημάτων της ζώσας προφορικής παράδοσης, με θεωρητικές θέσεις των προθεωριών προ των τριών διδασκάλων. Από τον Γιάννη τουλάχιστον, συν τοις άλλοις και με το επιχείρημα ότι κι αυτές οι μελωδίες από το παλαιότερο ειρμολόγιο έχουν αλλάξει.
Αυτά, και σας παρακαλώ μη γράφετε περί «επαϊόντων», «αξιόλογων ή σπουδαίων μουσικολόγων» κ.λ.π γιατί εγώ προσωπικά ντρέπομαι, ακόμα και τη γνώμη μου να πω έτσι. Αν έγραψα, είναι γιατί απλά μεταφέρω ένα περιστατικό.
 

ΒΑΙΟΣ ΝΤΕΛΗΣ

Παλαιό Μέλος
Για το πόσο δύσκολο είναι να κατανοηθούν αυτές οι ιδιαιτερότητες του χαμηλού πενταχόρδου του βαρέος, ακόμα κι από έμπειρους ψάλτες, θα μεταφέρω ένα περιστατικό που συνέβη προχθές.
Σε τραπέζι σε γνωστό κεμπαπτζίδικο στο Μοναστηράκι, συζητάμε Αρβανίτης, Χαλδαιάκης, Σολδάτος κι εγώ μεταξύ άλλων και για το συγκεκριμένο ζήτημα. Εγώ κι ο Σολδάτος επιμένουμε πως και χωρίς να γίνεται αντιληπτό, οι περισσότεροί μας (αν δεν βάλουμε τεχνητό ισοκράτη, εκτός αν τον έχουμε ρυθμίσει αναλόγως) το κάτω ζω διατονικό, το ψάλλουμε εκ παραδόσεως στα 22-23 μόρια κάτω από τον πα. Ο Αρβανίτης επιμένει πως το πολύ να κατεβαίνει ως την όμοια διφωνία στα 21, οπότε το γα θα είναι δίεση (έστω 3 μορίων) για να γίνει η καθαρή 5η. Τελικά από το i-phone τους δίνω τον ΠΑ στο ΡΕ, ψάλλουν τον ζω οι Χαλδαιάκης και Αρβανίτης, συμφωνούν και στο ΓΑ στην καθαρή 5η. Στο τονόμετρο cleartune βρίσκουμε ζω=σιb + 1 (άντε 1,5) μόριο. Γα=φα+1 (έως 1,5) μόριο. Όταν λέει ο Γιάννης (Αρβ.) τον ζω εναρμόνιο εἰναι στο σιb-2 μόρια.
Εκεί που συμφωνώ με το Γιάννη (ο Σολδάτος διαφωνεί) είναι ότι δεν μπορεί να τεκμηριωθεί (προς το παρόν τουλάχιστον για μένα) μια τέτοια θέση, βάσει του (τωρινού) θεωρητικού μας συστήματος. Γενικά, να επισημανθεί και μια αρνητική γενικά διάθεση (πιθανώς από το σύνολο του ακαδημαϊκού κόσμου), στην προσπάθεια τεκμηρίωσης διαστημάτων της ζώσας προφορικής παράδοσης, με θεωρητικές θέσεις των προθεωριών προ των τριών διδασκάλων. Από τον Γιάννη τουλάχιστον, συν τοις άλλοις και με το επιχείρημα ότι κι αυτές οι μελωδίες από το παλαιότερο ειρμολόγιο έχουν αλλάξει.
Αυτά, και σας παρακαλώ μη γράφετε περί «επαϊόντων», «αξιόλογων ή σπουδαίων μουσικολόγων» κ.λ.π γιατί εγώ προσωπικά ντρέπομαι, ακόμα και τη γνώμη μου να πω έτσι. Αν έγραψα, είναι γιατί απλά μεταφέρω ένα περιστατικό.

Πραγματικά ευχαριστούμε για τη μεταφορά αυτού του περιστατικού! Ελπίζω κάποια στιγμή να βρεθεί μια εμπεριστατωμένη απάντηση, ακόμη κι αν χρειαστεί να αλλάξει/τροποποιηθεί η θεωρία!
 
Top