[Ερώτηση] Από ποιό βιβλίο θα ψάλλετε τους Χαιρετισμούς

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Παρθενογένεση δεν υπάρχει στην ψαλμωδία...

Λογικά ο μικρότερος (Χρύσανθος) άκουσε και τους μεγαλύτερους σε ηλικία ( Καραμάνη- Παναγιωτίδη)...
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Από το τελευταία εκδοθέν βιβλίο υπό του δασκάλου μου Κου Διονυσίου Ηλιόπουλου, όπως τους έψαλε ο αείμνηστος Παναγιωτόπουλος-Κούρος.
Ἔχουμε τρίτο ψάλτη κάποιον πού ἔχει πρότυπό του τόν ἀείμνηστον δάσκαλόν του Δημήτριον Παναγιωτόπουλον-Κοῦρον, ὡς διατελέσας πάλαι ποτέ μαθητής τῆς Ἐκκλ. Σχολῆς Κορίνθου, ὅπως καί ὁ γνωστός μου κ. Ἠλιόπουλος.
Ψάλλει ἀριστερά στήν ἐνωρίς τελουμένη 1η ἀκολουθία τῶν Χαιρετισμῶν (ἐκτελοῦντος χρέη δεξιοῦ τοῦ ἀριστεροῦ μας) ἀπό τό βιβλίο τοῦ δασκάλου του.
Ἀπό ὅσα εἶχα ἀκούσει παλαιότερον καί ἀπό Ριζαρῖτες ἀλλά καί ἀπό αὐτόν, σέβομαι τήν προσωπικότητα τοῦ μακαριστοῦ καί τό ἔργο του στούς τομεῖς τῆς ἐκκλησιαστικῆς μας μουσικῆς, τῆς ἐκκλησιαστικῆς παιδείας καὶ τῆς ἐθνικῆς μας μουσικῆς παραδόσεως.
Ὅμως στήν μελοποίηση τῶν Χαιρετισμῶν ἔκανε πάρα πολλές νοηματικές ἐπεμβάσεις πού ἀλλοιώνουν κατά πολύ τό γνωστό μέλος. Καί ὡς λαοφιλής καί γνωστή ἀκολουθία πού εἶναι οἱ Χαιρετισμοί, ἔχω παράπονα ἀπό τούς ἐκκλησιαζομένους, ὅτι κάτι δέν τούς πάει καλά στήν ἐκτέλεση πολλῶν τροπαρίων. Τόν παρεκάλεσα νά μήν ψάλλει ἀπό τόν Κοῦρο καί νά προτιμήσει τίς κλασικές ἐκδόσεις. Δέν ἔχω παρευρεθεῖ ἀκόμη σέ 1η ἀκολουθία, ἀλλά νομίζω συνεχίζει... Ἔτσι εἶναι τό «δέσιμο» μέ τόν δάσκαλο...
Θά πρέπει ὅμως νά ἔχουμε καί διάκριση καί νά μήν εἴμαστε, ὅπως ἄλλοι μέ ἄλλους, τόσο «φονταμενταλιστές», ἄν καταλαβαίνουμε ὅτι κάτι δέν πάει καλά. Ἄλλως μετατρέπουμε τήν λατρεία, πού ὑπηρετοῦμε καί διακονοῦμε, σέ προσωποληπτική «ἰδεολογία», κομματικοῦ τύπου.

ΥΓ. α) Κάποιες ἐπεμβάσεις, ἰδιαίτερα σέ σολαρίσματα, εἶναι κατακριτέες καί ἀπό ἄλλους. β) Ἤθελα νά τά γράψω ἀπό καιρό κι ἐδῶ, ἀλλά ντρεπόμουν τήν βιβλιοπαρουσίαση καί τό σημαντικό καί πολύπλευρο ἔργο τοῦ κ. Διονύση.


 

teofilos3

Γεώργιος Παλιούρας
Συμφωνούν οι περισσότεροι πως το πιο "στρωτό" κείμενο είναι του Χρύσανθου. Να ρωτήσω κάτι: έχετε δει το αντίστοιχο του Καραμάνη; (βρίσκεται στον τόμο του Εσπερινού). Είναι σχεδόν πανομοιότυπο με του Χρυσάνθου απ' ό, τι είδα, τουλάχιστον στον κανόνα. Ξέρουμε ποιος ακολούθησε ποιον; (δεν θα πω αντέγραψε, γιατί κανείς δεν είχε ανάγκη να το κάνει).

κ. Γιώργο δεν είναι ακριβώς το ίδιο υπάρχουν διαφορές αν το καλοπροσέξεις.
 
Από ποιό βιβλίο θα ψάλλετε του Χαιρετισμούς φέτος; Περιμένω γνώμες και απόψεις.

Προς το παρόν, δεν ψάλλω μόνιμα σε κάποιον ναό, περιστασιακά μόνο, έτσι αν τύχει και βρεθώ Παρασκευή απόγευμα σε κάποιον ναό, ψάλλω (Θεού και ψάλτου επιτρέποντος) απ’ το βιβλίο των Χαιρετισμών του Χαραλάμπους Καρακατσάνη, τέως πρωτοψάλτη ιερού ναού Παναγίας Χρυσοσπηλιώτισσας, οδού Αιόλου, Αθηνών και νυν πρωτοψάλτη ιερού ναού Αγ. Γεωργίου Αλιβερίου Ευβοίας.
Κατά τη γνώμη μου, είναι η καλύτερη απόδοση μουσικής τε και κειμένου.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Ο «ΑΚάθιστος Ύμνος» του Δ.Ι.ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΥ - ΚΟΥΡΟΥ, έχει ανέβει στην ιστοσελίδα του «Συλλόγου Ιεροψαλτών Χαλκιδικής».
 

giorgos052

Γεώργιος Μ. Καλογερόπουλος
Εγώ συνήθως ψάλω απο το βιβλίο του κ. Ιωάννη Αρβανίτη από εκεί ψέλνει και ο δασκαλός μου έχεις κλασικές θέσεις, και είναι πολυ κατανοητό.
 

Αηδόνης

Παλαιό Μέλος
Είναι θετικό στοιχείο οι ιεροψάλτες να γνωρίζουν όλες τις εκδοχές. Όχι μόνο για την εκτέλεση του Κανόνος του Ακαθίστου ύμνου αλλά και γενικότερα. Κατόπιν αυτής της γνώσεως, καταλήγει τεκμηριωμένα στην όποια επιλογή του ο ιεροψάλτης. Όλες οι εκδοχές που αναφέρθηκαν έχουν και θετικά και αρνητικά στοιχεία. Ο κάθε συνθέτης έχει εγκολπώσει στην δημιουργία του στοιχεία και από το προσωπικό του ψαλτικό ύφος. Αναλόγως, λοιπόν, και με το ύφος του ο καθένας από εμάς επιλέγει. Μία επιλογή θα μπορούσε να ήταν και η μελοποίηση υπό του Εμμ. Φαρλέκα (ενημερωτικά υπάρχει στο Τρώδιό του).



Σχετικά με την αναφορά του π. Μαξίμου ότι έχει παράπονα από τους εκκλησιαζομένους, επειδή ο συνάδελφος ψάλλει από τον Κούρο: Ο κόσμος, πάτερ, δεν γνωρίζει πολλές φορές. Έχει άγνοια παντελή για πλειάδα θεμάτων (και όχι μόνο μουσικών). Οι ιερείς (που άλλοτε γνωρίζουν και άλλοτε δεν γνωρίζουν ούτε αυτοί) πρέπει να προσαρμόζονται στο τι θέλει ή τι γνωρίζει ο κόσμος; Δυστυχώς, σήμερα έχουμε καταντήσει να επιζητούμε αυτό που θέλει ο κόσμος όπως το επιζητούν οι καναλάρχες για να κάνουν τηλεθέαση. Χωρίς ίχνος υπερβολής, θα μπορούσα να σας απαριθμήσω αναρίθμητα φαιδρά συμβάντα περιστατικά. Επειδή όμως είμαστε εκτός θέματος και δεν θέλω να πλατιάσω, θα σας αναφέρω μόνο ένα, το σημαντικότερο: H μεγαλύτερη εορτή της Ορθοδόξου Εκκλησίας είναι η Ανάσταση του Κυρίου. Μία μεγάλη νηστεία προετοιμάζει τον πιστό για να εορτάσει το μέγιστο αυτό και ανεπανάληπτο γεγονός. Μία φορά εορτάζεται το Πάσχα. Είναι η πρώτη Θ. Λειτουργία του έτους, και θα έπρεπε να είναι η επισημότερη. Έχει προηγηθεί η πένθιμη και κατανυκτική Μ. Εβδομάδα και η ακολουθία της Αναστάσεως είναι η στιγμή που ο Χριστιανός περιμένει για να εορτάσει πανηγυρικώς, και να μεταλάβει των Αχράντων Μυστηρίων. Παπάς σε μεγάλη εκκλησία των Αθηνών είπε στον Α' ιεροψάλτη του πριν ξεκινήσει η αναστάσιμη ακολουθία: "01:15 να έχουμε τελειώσει. Ο κόσμος δεν μπορεί περιμένει εμάς. Θέλει να πάει να φάει..."... Αυτή είναι κατάντια. Μήπως επειδή ο κόσμος ο πολύς φεύγει μετά το "Χριστός ανέστη" (ούτε καν ακούει το Ευαγγέλιο, αφού έχουν αρχίσει ήδη τα "μπουμπουνητά"...), να καταλιμπάνεται ο Όρθρος και η Θ. Λειτουργία του Πάσχα; Φίλος ιεροψάλτης ενός χωριού μου έλεγε ότι λίγο πριν το "Χριστός ανέστη" ήταν έξω από την εκκλησία 3.000 άτομα και μετά το "Χριστός ανέστη" έμειναν μόνο 30! Στο τέλος δε είχαν μείνει μόνο 10, διότι οι υπόλοιποι μετά την Θεία Μετάληψη έφυγαν κι αυτοί!! Και όλα αυτά έγιναν παράδοση για να -τι;- πάμε να φάμε... Ένας ιερέας άρχισε από την αρχή της Μ. Τεσσαρακοστής να βολιδοσκοπεί αυτό το θέμα, εξηγώντας στον κόσμο το μέγεθος της ύβρεως. Και έμαθε ότι πολύς κόσμος δεν ήξερε ότι μετά το "Χριστός ανέστη" γίνεται Θ. Λειτουργία!! Φανταστείτε, συνάδελφοι!! Νόμιζαν ότι αυτό ήταν!: Είπαμε το "Χριστός Ανέστη", του χρόνου πάλι! Πάμε να φάμε!!! Και αρχίζουν τα κουτσομπολιά και το κατινάζ φεύγοντας... (Για να μην μιλήσουμε για εκείνους που νομίζουν ότι το Πάσχα εορτάζεται στα Μπουζούκια. Βρες να παρκάρεις έξω από νυχτερινό κέντρο το Πάσχα!) Ποιος φταίει για την θλιβερή αυτή κατάσταση; Εγώ; Θα μου πείτε "Φταίει σε κάποιο βαθμό και ο κόσμος". Συμφωνώ. Αλλά το μεγαλύτερο μερίδιο ευθύνης ανήκει στους ιερείς και κατ' επέκταση στους επιχωρίους Μητροπολίτες και κατ' επέκταση στην Σύνοδο. Ο συνάδελφος πράττει ορθώς που ψάλλει όπως ψάλλει τους Χαιρετισμούς. Τι σημαίνει "Οι εκκλησιαζόμενοι έχουν παράπονα"; Άλλωστε λέγοντας "οι εκκλησιαζόμενοι" εννοούμε κυρίως αγράμματες γιαγιάδες και παππούδες (κυρίως έγραψα)... Κάποιος έγραψε εδώ στο φόρουμ σχετικώς: Αν μοίραζαν το αντίδωρο καλλίγραμμες δεσποινίδες, το εκκλησίασμα θα αποκτούσε άλλη δυναμική, πιο νεανική! Να το προτείνουμε, τι λέτε; Υπάρχουν και άλλα τρικ: Παραδείγματος χάριν να οργανώνουν τα φιλόπτωχα πάρτυ σε νυχτερινά κέντρα: "-Από πού έρχεστε εσείς;" "Από την Μητρόπολη τάδε!" Ας είμαστε (είστε) και λίγο αυστηροί με τον κόσμο. Την ευχή σας. Α.
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Να είμαστε αυστηροί με τον κόσμο;

Ποιοί οι ιερείς; Οι ψάλτες; Και οι δυό;

Εμείς που αντί να σκεφτόμαστε ότι ζούμε στον κόσμο και σε κοσμικούς απευθυνόμαστε, έχουμε στο νου μας το Τυπικό του αγίου Σάββα και συναγωνιζόμαστε πόσες δεκάδες! τροπάρια κανόνων θα διαβἀσουμε ή θα ψάλλουμε, πόσα το δυνατόν περισσότερα απολυτίκια θα πούμε, και στενοχωριόμαστε όταν δεν διαβάζονται και τα καθίσματα του ψαλτηρίου με τον Άμωμο για να είναι δήθεν «ολοκληρωμένη» η ακολουθία.

Ωραία αυστηρότητα ...

Ας γίνουμε αυστηρότεροι πρώτα στους εαυτούς μας τί λέμε και τί πρεσβεύουμε και μετά ας ασχοληθούμε με τον υπόλοιπο κόσμο. Και στο κάτω κάτω αν ο κόσμος δεν έλκεται από τις ακολουθίες καλό είναι να βρούμε τί φταίει σ᾿ εμάς που τις τελούμε και μετά -άν ακόμα μπορούμε να κοιταχτοὐμε στον καθρἐπτη- άς κατηγορήσουμε και τους συνανθρώπους μας που έτυχε να μην πληρώνονται 100 € την Κυριακάτικη ψαλτική και 50 € ένα τρισάγιο 30 δευτερολέπτων.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Σχετικά με την αναφορά του π. Μαξίμου ότι έχει παράπονα από τους εκκλησιαζομένους, επειδή ο συνάδελφος ψάλλει από τον Κούρο: Ο κόσμος, πάτερ, δεν γνωρίζει πολλές φορές. Έχει άγνοια παντελή για πλειάδα θεμάτων (και όχι μόνο μουσικών). Οι ιερείς (που άλλοτε γνωρίζουν και άλλοτε δεν γνωρίζουν ούτε αυτοί) πρέπει να προσαρμόζονται στο τι θέλει ή τι γνωρίζει ο κόσμος; Δυστυχώς, σήμερα έχουμε καταντήσει να επιζητούμε αυτό που θέλει ο κόσμος όπως το επιζητούν οι καναλάρχες για να κάνουν τηλεθέαση. Χωρίς ίχνος υπερβολής, θα μπορούσα να σας απαριθμήσω αναρίθμητα φαιδρά συμβάντα περιστατικά. Επειδή όμως είμαστε εκτός θέματος και δεν θέλω να πλατιάσω, θα σας αναφέρω μόνο ένα, το σημαντικότερο: H μεγαλύτερη εορτή της Ορθοδόξου Εκκλησίας είναι η Ανάσταση του Κυρίου. Μία μεγάλη νηστεία προετοιμάζει τον πιστό για να εορτάσει το μέγιστο αυτό και ανεπανάληπτο γεγονός. Μία φορά εορτάζεται το Πάσχα. Είναι η πρώτη Θ. Λειτουργία του έτους, και θα έπρεπε να είναι η επισημότερη. Έχει προηγηθεί η πένθιμη και κατανυκτική Μ. Εβδομάδα και η ακολουθία της Αναστάσεως είναι η στιγμή που ο Χριστιανός περιμένει για να εορτάσει πανηγυρικώς, και να μεταλάβει των Αχράντων Μυστηρίων. Παπάς σε μεγάλη εκκλησία των Αθηνών είπε στον Α' ιεροψάλτη του πριν ξεκινήσει η αναστάσιμη ακολουθία: "01:15 να έχουμε τελειώσει. Ο κόσμος δεν μπορεί περιμένει εμάς. Θέλει να πάει να φάει..."... Αυτή είναι κατάντια. Μήπως επειδή ο κόσμος ο πολύς φεύγει μετά το "Χριστός ανέστη" (ούτε καν ακούει το Ευαγγέλιο, αφού έχουν αρχίσει ήδη τα "μπουμπουνητά"...), να καταλιμπάνεται ο Όρθρος και η Θ. Λειτουργία του Πάσχα; Φίλος ιεροψάλτης ενός χωριού μου έλεγε ότι λίγο πριν το "Χριστός ανέστη" ήταν έξω από την εκκλησία 3.000 άτομα και μετά το "Χριστός ανέστη" έμειναν μόνο 30! Στο τέλος δε είχαν μείνει μόνο 10, διότι οι υπόλοιποι μετά την Θεία Μετάληψη έφυγαν κι αυτοί!! Και όλα αυτά έγιναν παράδοση για να -τι;- πάμε να φάμε... Ένας ιερέας άρχισε από την αρχή της Μ. Τεσσαρακοστής να βολιδοσκοπεί αυτό το θέμα, εξηγώντας στον κόσμο το μέγεθος της ύβρεως. Και έμαθε ότι πολύς κόσμος δεν ήξερε ότι μετά το "Χριστός ανέστη" γίνεται Θ. Λειτουργία!! Φανταστείτε, συνάδελφοι!! Νόμιζαν ότι αυτό ήταν!: Είπαμε το "Χριστός Ανέστη", του χρόνου πάλι! Πάμε να φάμε!!! Και αρχίζουν τα κουτσομπολιά και το κατινάζ φεύγοντας... (Για να μην μιλήσουμε για εκείνους που νομίζουν ότι το Πάσχα εορτάζεται στα Μπουζούκια. Βρες να παρκάρεις έξω από νυχτερινό κέντρο το Πάσχα!) Ποιος φταίει για την θλιβερή αυτή κατάσταση; Εγώ; Θα μου πείτε "Φταίει σε κάποιο βαθμό και ο κόσμος". Συμφωνώ. Αλλά το μεγαλύτερο μερίδιο ευθύνης ανήκει στους ιερείς και κατ' επέκταση στους επιχωρίους Μητροπολίτες και κατ' επέκταση στην Σύνοδο. Ο συνάδελφος πράττει ορθώς που ψάλλει όπως ψάλλει τους Χαιρετισμούς. Τι σημαίνει "Οι εκκλησιαζόμενοι έχουν παράπονα"; Άλλωστε λέγοντας "οι εκκλησιαζόμενοι" εννοούμε κυρίως αγράμματες γιαγιάδες και παππούδες (κυρίως έγραψα)... Κάποιος έγραψε εδώ στο φόρουμ σχετικώς: Αν μοίραζαν το αντίδωρο καλλίγραμμες δεσποινίδες, το εκκλησίασμα θα αποκτούσε άλλη δυναμική, πιο νεανική! Να το προτείνουμε, τι λέτε; Υπάρχουν και άλλα τρικ: Παραδείγματος χάριν να οργανώνουν τα φιλόπτωχα πάρτυ σε νυχτερινά κέντρα: "-Από πού έρχεστε εσείς;" "Από την Μητρόπολη τάδε!" Ας είμαστε (είστε) και λίγο αυστηροί με τον κόσμο. Την ευχή σας. Α.
Κατ᾿ ἀρχήν χαίρομαι πού διαβάζετε πολλά θέματα τοῦ Ψαλτολογίου. Ἡ συμμετοχή σας ὅμως μέχρι τώρα (ἐπειδή παρακολουθῶ) συνίσταται μόνον σέ κριτική, πού ξεκινάει μέ ἁπαλό στάξιμο δηλητηρίου, τό ὁποῖο ἔντεχνα συμμαζεύετε στό τέλος μέ τό βαμβάκι... Ἔχετε ἀναδειχθεῖ στόν κριτικό τοῦ Ψαλτολογίου (σάν τή Ροζίτα Σώκου λένε...).
Μέ τή φόρα πού ἔχετε πάρει, γράψατε καί αὐτό τό μήνυμα, χωρίς νά ἔχετε καταλάβει τό νόημα. Σᾶς πληροφορῶ ὅτι ὁ κόσμος τῆς ενορίας μας δέν ἔχει ἄγνοια, οὔτε τῶν λειτουργικῶν οὔτε τῶν μουσικῶν. Καί αὐτοί «κυρίως αγράμματες γιαγιάδες και παππούδες» (πού δέν εἶναι ἔτσι) ἔχουν πολύ πεῖρα ἀπό τήν ἱστορική διαδρομή αὐτοῦ τοῦ ναοῦ καί τῶν ψαλτῶν καί ἱερέων πού ἔχουν ὑπηρετήσει.
Ἀλλά καί ὅλο τό χριστεπώνυμο πλήρωμα ἁπανταχοῦ ἔχει γνώση τοῦ μέλους τῶν Χαιρετισμῶν, «ὡς λαοφιλοῦς καί γνωστῆς ἀκολουθίας», ὅπως ἔγραψα. Τό θέμα ἐδῶ ἦταν οἱ «πάρα πολλές νοηματικές ἐπεμβάσεις πού ἀλλοιώνουν κατά πολύ τό γνωστό μέλος». Καί σ᾿ αὐτό συμφώνησαν πολλοί καί ἔχει γίνει παραπομπή ἐπ᾿ αὐτοῦ σέ ἄλλο θέμα, πού εἶναι ἡ νοηματική ἀπόδοση. Θά τό βρεῖτε, τόσο πού διαβάζετε.
Ἐπίσης θά βρεῖτε (πάνω ἀπό ἕνα) θέματα γιά τή λειτουργία τοῦ Πάσχα καί τά περί προτιμήσεων τοῦ κόσμου, ἐκτός θέματος ἐδῶ.
Θά χαιρόμουν, ἄν μᾶς ἀποκαλύπτατε καί τό ὀνοματεπώνυμό σας καί ποῦ ψάλλετε, τίς γνώσεις καί προϋπηρεσία, ὄχι ἀπαραίτητα στοιχεῖα γι᾿ αὐτό τό φόρουμ, διακριτικά ἀναγκαῖα ὅμως γιά τήν ἐξακολουθητική κριτική πού ἀσκεῖτε πρός πᾶσαν κατεύθυνσιν ἀδιακρίτως. Καί θά χαιρόμουν ἄν δέν χρησιμοποιούσατε ἀνοίκειες ἐκφράσεις.
Νά εἶστε καλά!
Τήν εὐχή τοῦ Κυρίου!


 

ΦΩΤΙΟΣ ΚΕΡΜΕΛΙΔΗΣ

Παλαιό Μέλος
Ο κόσμος, πάτερ, δεν γνωρίζει πολλές φορές. Έχει άγνοια παντελή για πλειάδα θεμάτων (και όχι μόνο μουσικών).






Άλλωστε λέγοντας "οι εκκλησιαζόμενοι" εννοούμε κυρίως αγράμματες γιαγιάδες και παππούδες


Πίστεψέ με αδελφέ ο κόσμος γνωρίζει πολλές φορές περισσότερα και από εμάς που το παίζουμε κριτική επιτροπή.Καλά κάνουνε οι ιερείς που μας πιέζουνε να συντομεύσουμε σε ειδικές περιπτώσεις διότι με το κατ' οικονομίαν και με την διάκρισιν εκερδήθησαν πολλά, μα πάρα πολλά......:)
Επίσης ο κόσμος είναι αδέλφια μας αδελφέ άρα μέλη της οικογένείας μας.

Αδελφέ Αηδόνη το μόνο που θα σε αναφέρω είναι μία ρήση του π.Παϊσίου, ο οποίος όταν ρωτήθηκε δια την αλλαγή των ευαγγελικών αναγνωσμάτων σε δημοτική γραφή για την κατανόηση από τους αγραμμάτους γέροντας απήντησε στον ερωτήσαντα: Υποκριταί είναι αυτοί οι οποίοι ανακινούν τέτοια θέματα.Τους πήρε ο πόνος για τους γέροντας τάχα; Να ξέρετε παιδιά μου ότι αυτοί οι αγράμματοι που τους ονομάζετε,είναι πολύ πιο πλούσιοι σε γνώση απ' ότι νομίζετε.Ξέρετε γιατί; Διότι η Χάρις του Κυρίου μας μέσα στον χώρο του ναού επισκιάζει και σκέπει αυτούς επιτρέποντας την κατανόηση των κειμένων.Οικονομεί ο Θεός αδελφέ μου στο να βιώνονται τα πάντα εν τω οίκω του.Εξάλλου τι ψάλλουμε: Πάντα χορηγεί το Πνεύμα το Άγιον....αγραμμάτους σοφίαν εδίδαξεν....
Με αγάπη και χωρίς ίχνος κριτικής......:D
Φ.Κ.
 

karastamatis ioannis

Ιωάννης Καρασταμάτης
Κατ᾿ ἀρχήν χαίρομαι πού διαβάζετε πολλά θέματα τοῦ Ψαλτολογίου. Ἡ συμμετοχή σας ὅμως μέχρι τώρα (ἐπειδή παρακολουθῶ) συνίσταται μόνον σέ κριτική, πού ξεκινάει μέ ἁπαλό στάξιμο δηλητηρίου, τό ὁποῖο ἔντεχνα συμμαζεύετε στό τέλος μέ τό βαμβάκι... Ἔχετε ἀναδειχθεῖ στόν κριτικό τοῦ Ψαλτολογίου (σάν τή Ροζίτα Σώκου λένε...).
Μέ τή φόρα πού ἔχετε πάρει, γράψατε καί αὐτό τό μήνυμα, χωρίς νά ἔχετε καταλάβει τό νόημα. Σᾶς πληροφορῶ ὅτι ὁ κόσμος τῆς ενορίας μας δέν ἔχει ἄγνοια, οὔτε τῶν λειτουργικῶν οὔτε τῶν μουσικῶν. Καί αὐτοί «κυρίως αγράμματες γιαγιάδες και παππούδες» (πού δέν εἶναι ἔτσι) ἔχουν πολύ πεῖρα ἀπό τήν ἱστορική διαδρομή αὐτοῦ τοῦ ναοῦ καί τῶν ψαλτῶν καί ἱερέων πού ἔχουν ὑπηρετήσει.
Ἀλλά καί ὅλο τό χριστεπώνυμο πλήρωμα ἁπανταχοῦ ἔχει γνώση τοῦ μέλους τῶν Χαιρετισμῶν, «ὡς λαοφιλοῦς καί γνωστῆς ἀκολουθίας», ὅπως ἔγραψα. Τό θέμα ἐδῶ ἦταν οἱ «πάρα πολλές νοηματικές ἐπεμβάσεις πού ἀλλοιώνουν κατά πολύ τό γνωστό μέλος». Καί σ᾿ αὐτό συμφώνησαν πολλοί καί ἔχει γίνει παραπομπή ἐπ᾿ αὐτοῦ σέ ἄλλο θέμα, πού εἶναι ἡ νοηματική ἀπόδοση. Θά τό βρεῖτε, τόσο πού διαβάζετε.
Ἐπίσης θά βρεῖτε (πάνω ἀπό ἕνα) θέματα γιά τή λειτουργία τοῦ Πάσχα καί τά περί προτιμήσεων τοῦ κόσμου, ἐκτός θέματος ἐδῶ.
Θά χαιρόμουν, ἄν μᾶς ἀποκαλύπτατε καί τό ὀνοματεπώνυμό σας καί ποῦ ψάλλετε, τίς γνώσεις καί προϋπηρεσία, ὄχι ἀπαραίτητα στοιχεῖα γι᾿ αὐτό τό φόρουμ, διακριτικά ἀναγκαῖα ὅμως γιά τήν ἐξακολουθητική κριτική πού ἀσκεῖτε πρός πᾶσαν κατεύθυνσιν ἀδιακρίτως. Καί θά χαιρόμουν ἄν δέν χρησιμοποιούσατε ἀνοίκειες ἐκφράσεις.
Νά εἶστε καλά!
Τήν εὐχή τοῦ Κυρίου!



Πατερα μου συμφωνω και θα ηθελα να σταθω λιγο στο ονομα. εχετε απολυτο δικιο! Ειναι δειγμα παλληκαριας ευθυτητας και πολιτισμου να γνωριζει ποιος μιλαει με ποιον! Προσωπικα ισως καποιες φορες παρασυρομαι η και αρπαζομαι και μιλαω περισσοτερο απο οτι ισως πρεπει...ποτε ομως δεν κρυφτηκα πισω απο ψευδωνυμα η και διπλα και τριπλα προφιλ...ειμαι ο Γιαννης ο Καρασταματης λεω τη γνωμη μου και αναλαμβανω παντα την ευθυνη! Την ευχη σας!
 
Το τευχίδιο του δασκάλου μου Χαρίλαου Ταλιαδώρου θεωρώ ότι είναι πλήρη και πολύ λειτουργικό .
Επίσης και του μακαριστού Ζαχαρία Πασχαλίδη , το οποίο έχει επιμεληθεί και καλιγραφήσει ο μουσικολογιώτατος Πατήρ Νεκτάριος Πάρης .
 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
1) Ειρμολόγιο
2) Ι Αρβανίτη
3) Εμ Φαρλεκα
+
2-3 εφύμνια από Καρά & Πρίγγο.
 

Αηδόνης

Παλαιό Μέλος
Κατ' αρχήν, πάτερ μου, δεν έκανα λόγο για την δική σας ενορία. Έχω πληροφορηθεί ότι είσθε αξιόλογος ιερεύς και έχω επίσης διαπιστώσει ότι οι παρεμβάσεις σας στο Ψαλτολόγιο είναι πάντοτε χρήσιμες, ουσιαστικές, θετικές. Επίσης, ουδέποτε έγραψα ότι οι ιεροψάλτες είναι οι γνώστες και μόνο. Επίσης, ουδέποτε υπενόησα ότι η θεία χάρις "επιλέγει" τους καταρτισμένους. Αλλοίμονο. Εξέθεσα χαρακτηριστικότατα παραδείγματα που έτυχε να πληροφορηθώ, για να καταστήσω σαφές το ότι σήμερα πολλά στοιχεία έχουν καθορισθεί από τον απλό κόσμο, ο οποίος τις περισσότερες φορές δεν έχει γνώση. Πώς έγινε αντιληπτό ότι εννοούσα θέματα τυπικού; Θα σας θέσω και άλλο παράδειγμα (και ας πιστεύετε ότι χύνω δηλητήριο και μετά το μαζεύω με το βαμβάκι και επίσης ότι ασκώ κριτική αδιάκριτα και ότι χρησιμοποιώ ανοίκειες εκφράσεις): Ο κόσμος προσέρχεται από την δεξιά πλευρά και την αριστερή, μεταλαμβάνει, και από τον κεντρικό διάδρομο κατ' ευθείαν έξω! Δεν μιλάω για την δική σας εκκλησία. Επαναλαμβάνω. Όμως, αυτή είναι μια πραγματικότητα, ανεξάρτητα από το εάν εγώ είμαι αδιάκριτος ή εσείς είστε άγιος (καταλαβαίνετε πως το εννοώ, προς αποφυγήν παρεξηγήσεως). Είναι, επαναλαμβάνω, μία πραγματικότητα. Σε ποιο σημείο πιστεύετε ότι υπερβάλλω; Ή σε ποιο σημείο διαφωνείτε με αυτά που έγραψα; Φυσικά και το χριστεπώνυμο πλήρωμα έχει γνώση, αν μη τι άλλο, των "Χαιρετισμών". Έγραψα κάπου ότι δεν έχει; Έχει. Μου επιτεθήκατε (γιατί στο μήνυμά σας πνέει ένας ελαφρά επιθετικός αέρας) επειδή υποστήριξα τον Γ' σας ιεροψάλτη που επιλέγει να ψάλλει Κούρο. Ασφαλώς, και δεν τίθεται το θέμα προσκολλήσεως στον διδάσκαλό του. Ο Κούρος έχει σε ορισμένα σημεία επέμβει στο μέλος όπως το ξέρει ο κόσμος, αποκαθιστώντας την ορθότητα του νοήματος, άνευ ουσιώδους μεταβολής του μέλους (σημαντικό). Δεν θα αναφερθώ στον Κούρο, ούτε σε κάποιον άλλο μελοποιό. Θα σας αναφέρω ένα παράδειγμα, στο οποίο εναργέστατα διαφαίνεται τι εννοώ: Στην, όπως συνήθως ψάλλεται, περικοπή "Ουρανών υψηλοτέρα, χαίρε γης το θεμέλιον", εσφαλμένως αποδίδεται το νόημα του ύμνου, διά του οποίου ο ποιητής εγκωμιάζει την Υπεραγία Θεοτόκο που κυοφόρησε το "Θεμέλιον της γης",τον Κύριο δηλαδή, και όχι ότι η Θεοτόκος είναι το θεμέλιο της γης. Όπως ψάλλεται η περικοπή πώς είναι δυνατόν να κατανοήσει ο κόσμος αυτό που μόλις έγραψα; Αντιλαμβάνεσθε, ότι ο στόχος μου δεν ήταν η εκκλησία σας, ούτε βεβαίως το πλήρωμά της. Συγχωρέστε μου την διόρθωση, αλλά αισθάνομαι ότι αυτά που γράψατε δεν με τιμούν ιδιαίτερα, και δεν τιμούν ούτε εσάς, για τον απλούστατο λόγο ότι δεν ισχύουν. Και όλ' αυτά επειδή πιστεύετε ότι είμαι Ροζίτα Σώκου. Οι άνθρωποι που με γνωρίζουν καλά γνωρίζουν επίσης καλά ότι σέβομαι πάρα πολύ το ράσο και το τιμώ. Ο ιερέας είναι ο Θεός επί της γης, έχω διαβάσει κάπου. Και έτσι πιστεύω. Οι ιερείς επιτελούν ένα έργο τεράστιο, ένα λειτούργημα θεάρεστο. Αλλά ως άνθρωποι υποπίπτουν σε σφάλματα. Πολλές φορές προκαλούν με την συμπεριφορά τους τον κόσμο, ο οποίος διαμαρτύρεται στους επισκόπους. Γνωρίζω ιερωμένους, αντιθέτως, υποδείγματα και υπογραμμούς σε όλα. Τούτο συμβαίνει παντού. Υπάρχουν καλοί, καλύτεροι, κάλλιστοι, άγιοι. Και υπάρχουν και ορισμένοι που προσπαθούν λιγότερο να περιορίσουν τα πάθη τους. Δεν αναφέρομαι μόνο στους ιερείς. Τούτο συμβαίνει παντού... Ακριβώς λοιπόν επειδή τιμώ το ράσο, δεν θα ήθελα να συνεχιστεί αυτή η συζήτηση, διότι και εγώ και εσείς (και ενδεχομένως και άλλοι) θα παρασυρθούμε αναμφιβόλως, γράφοντας κάτι για το οποίο, ίσως ο προστάτης άγγελός μας δεν θα χαρεί ιδιαίτερα "διαβάζοντάς το". Και δεν ηθικολογώ όπως (ίσως) σπεύσατε να σκεφθείτε. Αυτή είναι η αλήθεια. Αν θα ήταν δυνατόν να διασφαλιστεί ότι δεν θα επαναλάβετε μήνυμα που να με προσβάλλει (με κίνδυνο να σας απαντήσω στον "ίδιο ήχο") με τέτοιο γλυκό τρόπο, θα ήμουν πρόθυμος να ακούσω τις σίγουρα ενδιαφέρουσες θέσεις και απόψεις σας. Σας ευχαριστώ πολύ ανεξαρτήτως προαιρέσεως. Α.
 
Last edited:

PANAG

Παλαιό Μέλος
Να συμφωνήσω για τον Φαρλέκα. αλλα οπ. Μάξιμος εχει δικιο. Ο κόσμος ακούει δεν είναι κουφος.
Είναι θετικό στοιχείο οι ιεροψάλτες να γνωρίζουν όλες τις εκδοχές. Όχι μόνο για την εκτέλεση του Κανόνος του Ακαθίστου ύμνου αλλά και γενικότερα. Κατόπιν αυτής της γνώσεως, καταλήγει τεκμηριωμένα στην όποια επιλογή του ο ιεροψάλτης. Όλες οι εκδοχές που αναφέρθηκαν έχουν και θετικά και αρνητικά στοιχεία. Ο κάθε συνθέτης έχει εγκολπώσει στην δημιουργία του στοιχεία και από το προσωπικό του ψαλτικό ύφος. Αναλόγως, λοιπόν, και με το ύφος του ο καθένας από εμάς επιλέγει. Μία επιλογή θα μπορούσε να ήταν και η μελοποίηση υπό του Εμμ. Φαρλέκα (ενημερωτικά υπάρχει στο Τρώδιό του).



Σχετικά με την αναφορά του π. Μαξίμου ότι έχει παράπονα από τους εκκλησιαζομένους, επειδή ο συνάδελφος ψάλλει από τον Κούρο: Ο κόσμος, πάτερ, δεν γνωρίζει πολλές φορές. Έχει άγνοια παντελή για πλειάδα θεμάτων (και όχι μόνο μουσικών). Οι ιερείς (που άλλοτε γνωρίζουν και άλλοτε δεν γνωρίζουν ούτε αυτοί) πρέπει να προσαρμόζονται στο τι θέλει ή τι γνωρίζει ο κόσμος; Δυστυχώς, σήμερα έχουμε καταντήσει να επιζητούμε αυτό που θέλει ο κόσμος όπως το επιζητούν οι καναλάρχες για να κάνουν τηλεθέαση. Χωρίς ίχνος υπερβολής, θα μπορούσα να σας απαριθμήσω αναρίθμητα φαιδρά συμβάντα περιστατικά. Επειδή όμως είμαστε εκτός θέματος και δεν θέλω να πλατιάσω, θα σας αναφέρω μόνο ένα, το σημαντικότερο: H μεγαλύτερη εορτή της Ορθοδόξου Εκκλησίας είναι η Ανάσταση του Κυρίου. Μία μεγάλη νηστεία προετοιμάζει τον πιστό για να εορτάσει το μέγιστο αυτό και ανεπανάληπτο γεγονός. Μία φορά εορτάζεται το Πάσχα. Είναι η πρώτη Θ. Λειτουργία του έτους, και θα έπρεπε να είναι η επισημότερη. Έχει προηγηθεί η πένθιμη και κατανυκτική Μ. Εβδομάδα και η ακολουθία της Αναστάσεως είναι η στιγμή που ο Χριστιανός περιμένει για να εορτάσει πανηγυρικώς, και να μεταλάβει των Αχράντων Μυστηρίων. Παπάς σε μεγάλη εκκλησία των Αθηνών είπε στον Α' ιεροψάλτη του πριν ξεκινήσει η αναστάσιμη ακολουθία: "01:15 να έχουμε τελειώσει. Ο κόσμος δεν μπορεί περιμένει εμάς. Θέλει να πάει να φάει..."... Αυτή είναι κατάντια. Μήπως επειδή ο κόσμος ο πολύς φεύγει μετά το "Χριστός ανέστη" (ούτε καν ακούει το Ευαγγέλιο, αφού έχουν αρχίσει ήδη τα "μπουμπουνητά"...), να καταλιμπάνεται ο Όρθρος και η Θ. Λειτουργία του Πάσχα; Φίλος ιεροψάλτης ενός χωριού μου έλεγε ότι λίγο πριν το "Χριστός ανέστη" ήταν έξω από την εκκλησία 3.000 άτομα και μετά το "Χριστός ανέστη" έμειναν μόνο 30! Στο τέλος δε είχαν μείνει μόνο 10, διότι οι υπόλοιποι μετά την Θεία Μετάληψη έφυγαν κι αυτοί!! Και όλα αυτά έγιναν παράδοση για να -τι;- πάμε να φάμε... Ένας ιερέας άρχισε από την αρχή της Μ. Τεσσαρακοστής να βολιδοσκοπεί αυτό το θέμα, εξηγώντας στον κόσμο το μέγεθος της ύβρεως. Και έμαθε ότι πολύς κόσμος δεν ήξερε ότι μετά το "Χριστός ανέστη" γίνεται Θ. Λειτουργία!! Φανταστείτε, συνάδελφοι!! Νόμιζαν ότι αυτό ήταν!: Είπαμε το "Χριστός Ανέστη", του χρόνου πάλι! Πάμε να φάμε!!! Και αρχίζουν τα κουτσομπολιά και το κατινάζ φεύγοντας... (Για να μην μιλήσουμε για εκείνους που νομίζουν ότι το Πάσχα εορτάζεται στα Μπουζούκια. Βρες να παρκάρεις έξω από νυχτερινό κέντρο το Πάσχα!) Ποιος φταίει για την θλιβερή αυτή κατάσταση; Εγώ; Θα μου πείτε "Φταίει σε κάποιο βαθμό και ο κόσμος". Συμφωνώ. Αλλά το μεγαλύτερο μερίδιο ευθύνης ανήκει στους ιερείς και κατ' επέκταση στους επιχωρίους Μητροπολίτες και κατ' επέκταση στην Σύνοδο. Ο συνάδελφος πράττει ορθώς που ψάλλει όπως ψάλλει τους Χαιρετισμούς. Τι σημαίνει "Οι εκκλησιαζόμενοι έχουν παράπονα"; Άλλωστε λέγοντας "οι εκκλησιαζόμενοι" εννοούμε κυρίως αγράμματες γιαγιάδες και παππούδες (κυρίως έγραψα)... Κάποιος έγραψε εδώ στο φόρουμ σχετικώς: Αν μοίραζαν το αντίδωρο καλλίγραμμες δεσποινίδες, το εκκλησίασμα θα αποκτούσε άλλη δυναμική, πιο νεανική! Να το προτείνουμε, τι λέτε; Υπάρχουν και άλλα τρικ: Παραδείγματος χάριν να οργανώνουν τα φιλόπτωχα πάρτυ σε νυχτερινά κέντρα: "-Από πού έρχεστε εσείς;" "Από την Μητρόπολη τάδε!" Ας είμαστε (είστε) και λίγο αυστηροί με τον κόσμο. Την ευχή σας. Α.
 

Nikolaos Toumpanakis

Παλαιό Μέλος
Να συμφωνήσω για τον Φαρλέκα. αλλα οπ. Μάξιμος εχει δικιο. Ο κόσμος ακούει δεν είναι κουφος.






Από την ακολουθία των Χαιρετισμών-χειρόγραφα του Άρχοντα Θρασβούλου Στανίτσα και εναλλακτική λύση από το Μουσικό Τριώδιο του Δοσιθέου
μοναχού του Κατουνακιώτου που είναι πολύ κοντά σ΄αυτό του Άρχοντα.
 

Κων/νος Βαγενάς

Κωνσταντίνος
Σακελλαρίδη και μόνο... :)
Μου είναι αδύνατον να ακούσω και να πω τίποτα άλλο (και να φανταστεί κανείς ότι πριν τρία χρόνια ούτε που είχα ακούσει το όνομα Σακελλαρίδης, ούτε είχα σχεδόν καθόλου τέτοια ακούσματα!).

Αν, τώρα, κάποια στιγμή βρεθώ αριστερός, μάλλον Φαρλέκα ή Ταλιαδώρο (που έχει και την Ωραιότητα τρίφωνη:wink:), ή, το πιο πιθανό, Ωρολόγιον το Μέγα, συμφωνώ με τον Μιχάλη.
 
Last edited:
Top