Κατ' αρχήν, πάτερ μου, δεν έκανα λόγο για την δική σας ενορία. Έχω πληροφορηθεί ότι είσθε αξιόλογος ιερεύς και έχω επίσης διαπιστώσει ότι οι παρεμβάσεις σας στο Ψαλτολόγιο είναι πάντοτε χρήσιμες, ουσιαστικές, θετικές. Επίσης, ουδέποτε έγραψα ότι οι ιεροψάλτες είναι οι γνώστες και μόνο. Επίσης, ουδέποτε υπενόησα ότι η θεία χάρις "επιλέγει" τους καταρτισμένους. Αλλοίμονο. Εξέθεσα χαρακτηριστικότατα παραδείγματα που έτυχε να πληροφορηθώ, για να καταστήσω σαφές το ότι σήμερα πολλά στοιχεία έχουν καθορισθεί από τον απλό κόσμο, ο οποίος τις περισσότερες φορές δεν έχει γνώση. Πώς έγινε αντιληπτό ότι εννοούσα θέματα τυπικού; Θα σας θέσω και άλλο παράδειγμα (και ας πιστεύετε ότι χύνω δηλητήριο και μετά το μαζεύω με το βαμβάκι και επίσης ότι ασκώ κριτική αδιάκριτα και ότι χρησιμοποιώ ανοίκειες εκφράσεις): Ο κόσμος προσέρχεται από την δεξιά πλευρά και την αριστερή, μεταλαμβάνει, και από τον κεντρικό διάδρομο κατ' ευθείαν έξω! Δεν μιλάω για την δική σας εκκλησία. Επαναλαμβάνω. Όμως, αυτή είναι μια πραγματικότητα, ανεξάρτητα από το εάν εγώ είμαι αδιάκριτος ή εσείς είστε άγιος (καταλαβαίνετε πως το εννοώ, προς αποφυγήν παρεξηγήσεως). Είναι, επαναλαμβάνω, μία πραγματικότητα. Σε ποιο σημείο πιστεύετε ότι υπερβάλλω; Ή σε ποιο σημείο διαφωνείτε με αυτά που έγραψα; Φυσικά και το χριστεπώνυμο πλήρωμα έχει γνώση, αν μη τι άλλο, των "Χαιρετισμών". Έγραψα κάπου ότι δεν έχει; Έχει. Μου επιτεθήκατε (γιατί στο μήνυμά σας πνέει ένας ελαφρά επιθετικός αέρας) επειδή υποστήριξα τον Γ' σας ιεροψάλτη που επιλέγει να ψάλλει Κούρο. Ασφαλώς, και δεν τίθεται το θέμα προσκολλήσεως στον διδάσκαλό του. Ο Κούρος έχει σε ορισμένα σημεία επέμβει στο μέλος όπως το ξέρει ο κόσμος, αποκαθιστώντας την ορθότητα του νοήματος, άνευ ουσιώδους μεταβολής του μέλους (σημαντικό). Δεν θα αναφερθώ στον Κούρο, ούτε σε κάποιον άλλο μελοποιό. Θα σας αναφέρω ένα παράδειγμα, στο οποίο εναργέστατα διαφαίνεται τι εννοώ: Στην, όπως συνήθως ψάλλεται, περικοπή "Ουρανών υψηλοτέρα, χαίρε γης το θεμέλιον", εσφαλμένως αποδίδεται το νόημα του ύμνου, διά του οποίου ο ποιητής εγκωμιάζει την Υπεραγία Θεοτόκο που κυοφόρησε το "Θεμέλιον της γης",τον Κύριο δηλαδή, και όχι ότι η Θεοτόκος είναι το θεμέλιο της γης. Όπως ψάλλεται η περικοπή πώς είναι δυνατόν να κατανοήσει ο κόσμος αυτό που μόλις έγραψα; Αντιλαμβάνεσθε, ότι ο στόχος μου δεν ήταν η εκκλησία σας, ούτε βεβαίως το πλήρωμά της. Συγχωρέστε μου την διόρθωση, αλλά αισθάνομαι ότι αυτά που γράψατε δεν με τιμούν ιδιαίτερα, και δεν τιμούν ούτε εσάς, για τον απλούστατο λόγο ότι δεν ισχύουν. Και όλ' αυτά επειδή πιστεύετε ότι είμαι Ροζίτα Σώκου. Οι άνθρωποι που με γνωρίζουν καλά γνωρίζουν επίσης καλά ότι σέβομαι πάρα πολύ το ράσο και το τιμώ. Ο ιερέας είναι ο Θεός επί της γης, έχω διαβάσει κάπου. Και έτσι πιστεύω. Οι ιερείς επιτελούν ένα έργο τεράστιο, ένα λειτούργημα θεάρεστο. Αλλά ως άνθρωποι υποπίπτουν σε σφάλματα. Πολλές φορές προκαλούν με την συμπεριφορά τους τον κόσμο, ο οποίος διαμαρτύρεται στους επισκόπους. Γνωρίζω ιερωμένους, αντιθέτως, υποδείγματα και υπογραμμούς σε όλα. Τούτο συμβαίνει παντού. Υπάρχουν καλοί, καλύτεροι, κάλλιστοι, άγιοι. Και υπάρχουν και ορισμένοι που προσπαθούν λιγότερο να περιορίσουν τα πάθη τους. Δεν αναφέρομαι μόνο στους ιερείς. Τούτο συμβαίνει παντού... Ακριβώς λοιπόν επειδή τιμώ το ράσο, δεν θα ήθελα να συνεχιστεί αυτή η συζήτηση, διότι και εγώ και εσείς (και ενδεχομένως και άλλοι) θα παρασυρθούμε αναμφιβόλως, γράφοντας κάτι για το οποίο, ίσως ο προστάτης άγγελός μας δεν θα χαρεί ιδιαίτερα "διαβάζοντάς το". Και δεν ηθικολογώ όπως (ίσως) σπεύσατε να σκεφθείτε. Αυτή είναι η αλήθεια. Αν θα ήταν δυνατόν να διασφαλιστεί ότι δεν θα επαναλάβετε μήνυμα που να με προσβάλλει (με κίνδυνο να σας απαντήσω στον "ίδιο ήχο") με τέτοιο γλυκό τρόπο, θα ήμουν πρόθυμος να ακούσω τις σίγουρα ενδιαφέρουσες θέσεις και απόψεις σας. Σας ευχαριστώ πολύ ανεξαρτήτως προαιρέσεως. Α.