Από κασέτα του 1963

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Ένας φίλος, που θέλει να παραμείνει ανώνυμος, μου έστειλε τις παρακάτω ηχογραφήσεις του μακαριστού μουσικοδιδασκάλου Δημητρίου Σουρλατζή. Η ηχογράφηση έγινε, απ' όσο γνωρίζει, στον ναό στον Ναό των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης στην Θεσσαλονίκη το 1963 (όχι σε ώρα ακολουθίας) και περιήλθε σ' αυτόν προ τεσσαρακονταετίας. Απ' ότι μου είπε πρόκειται για την κασέτα που κυκλοφορούσε επ' ονόματι του Κ. Πρίγγου, όπως έχει αναφερθεί και παλιότερα στο φόρουμ.
Πιθανόν οι ηχογραφήσεις να υπάρχουν ήδη, αλλά επειδή δεν μπορώ να τις ελέγξω και να τις συγκρίνω και επειδή μπορεί τόσο σε ποιότητα όσο και σε πληρότητα να διαφέρουν, τις ανεβάζω έτσι κι αλλιώς και οι ειδήμονες ας τις αξιολογήσουν.

Μερικά δεν μπόρεσα να τ' ανεβάσω. Θα υπάρξει και συνέχεια.
 

Attachments

  • Track01 ΘΕΟΤΟΚΕ ΠΑΡΘΕΝΕ.mp3
    4.5 MB · Views: 126
  • Track02 ΒΑΣΙΛΕΥ ΟΥΡΑΝΙΕ.mp3
    4.7 MB · Views: 121
  • Track05 ΔΥΝΑΜΙΣ.mp3
    4 MB · Views: 125
  • Track09 απόσπασμα κοινωνικού ΤΟΝ ΚΥΡΙΟΝ ΑΛΛΗΛΟΥΙΑ.mp3
    3.5 MB · Views: 71
  • ΠΑΣΑ ΠΝΟΗ κομμένο.mp3
    601.2 KB · Views: 80

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Ένας φίλος, που θέλει να παραμείνει ανώνυμος, μου έστειλε τις παρακάτω ηχογραφήσεις του μακαριστού μουσικοδιδασκάλου Δημητρίου Σουρλατζή. Η ηχογράφηση έγινε, απ' όσο γνωρίζει, στον ναό στον Ναό των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης στην Θεσσαλονίκη το 1963 (όχι σε ώρα ακολουθίας) και περιήλθε σ' αυτόν προ τεσσαρακονταετίας. Απ' ότι μου είπε πρόκειται για την κασέτα που κυκλοφορούσε επ' ονόματι του Κ. Πρίγγου, όπως έχει αναφερθεί και παλιότερα στο φόρουμ.
Πιθανόν οι ηχογραφήσεις να υπάρχουν ήδη, αλλά επειδή δεν μπορώ να τις ελέγξω και να τις συγκρίνω και επειδή μπορεί τόσο σε ποιότητα όσο και σε πληρότητα να διαφέρουν, τις ανεβάζω έτσι κι αλλιώς και οι ειδήμονες ας τις αξιολογήσουν.

Μερικά δεν μπόρεσα να τ' ανεβάσω. Θα υπάρξει και συνέχεια.

Ευχαριστίες. Είναι ίσως η πιο διάσημη ηχογράφηση του μακαρίτη Άρχοντα. Κυκλοφορούσε ως ηχογραφημένη στην Παιανία- πρέπει να υπάρχει και αναφορά του ίδιου του Σουρλαντζή σε αντίγραφο που ο ίδιος κυκλοφοορούσε. Ειδικά το Πολυχρόνιο είχα ακούσει ότι είχε σταλεί στη Βασιλική Οικογένεια της Ελλάδας όταν ηχογραφήθηκε. Η ψευδής απόδοση στον Πρίγγο υπήρξε μάλλον στοχευμένη από ανθρώπους που έζησαν τον Πρίγγο..Το μεγαλύτερο μέρος αυτής της ηχογράφησης υπάρχει εδώ. Καλό είναι να αναρτηθεί κ η εκδοχή του ανωνύμου φίλου του Νεοκλή.

δ.
 
T

Tzanakos_B

Guest
Ευχαριστίες. Είναι ίσως η πιο διάσημη ηχογράφηση του μακαρίτη Άρχοντα. Κυκλοφορούσε ως ηχογραφημένη στην Παιανία- πρέπει να υπάρχει και αναφορά του ίδιου του Σουρλαντζή σε αντίγραφο που ο ίδιος κυκλοφοορούσε. Ειδικά το Πολυχρόνιο είχα ακούσει ότι είχε σταλεί στη Βασιλική Οικογένεια της Ελλάδας όταν ηχογραφήθηκε. Η ψευδής απόδοση στον Πρίγγο υπήρξε μάλλον στοχευμένη από ανθρώπους που έζησαν τον Πρίγγο..Το μεγαλύτερο μέρος αυτής της ηχογράφησης υπάρχει εδώ. Καλό είναι να αναρτηθεί κ η εκδοχή του ανωνύμου φίλου του Νεοκλή.

δ.
Χωρίς να παριστάνω τον ειδήμονα , είναι βέβαιον ότι πρόκειται γιά τον Δ. Σουρλαντζή ΄Αυτήν ακριβώς την ηχογράφηση είχα ακούσει στη Σπάρτη το 1968 , αν θυμά μαι καλα , την άκουσε και ο μακαρίτης ο Στανίτσας και είπε ότι δεν έχει καμμιά σχέση με Πρίγγο ούτε φωνητικά ούτε βέβαια σε ύφος και εκτέλεση. Μάλιστα πρόσθεσε ότι οι εκτελέσεις αυτές παρουσίαζαν '' κενά '' Δεν καταλαβα'ινω τον συνάδελφο που γράφει ότι ήταν '' ήταν στοχευμένη ψευδής αποδόσις στον ΠΡΙΓΓΟ '' Και ερωτώ. γιατί ??? Να εξυψώσουν τον Πρίγγο η` τον Σουρλαντζή ??? Τον Σουρλαντζή , ναι , το πιστεύω... Κύριοι , ο Πριγγος στα νιάτα του [ Μαρτυρια Χατζημαρκου και άλλων ] ήταν Αετός !!! Άπιαστος στα υψηλά , Καλλιτέχνης !!! Ο Σουρλαντζης , Θεός να τον αναπαύει [ προσωπικη αποψη ] , καμμία σχεση με Πατριαρχικό Ύφος... Υψιφωνια , ανοιχτη άρθρωση και πολλές δικές του θέσεις... Β. ΤΖΑΝ.
 
T

Tzanakos_B

Guest
"Πᾶν δώρημα τέλειον, ἄνωθέν ἐστι καταβαῖνον, ἀπὸ τοῦ Πατρὸς τῶν φώτων..."

Συνάδελφε , ασφαλως η υψιφωνία μετράει , αλλά μόνη της δεν χαρακτηρίζει τον ολοκληρωμένο ψάλτη ... Στις Δημοσκοπήσεις είδαμε ότι κυρίως μέτρησε Η ΤΕΧΝΗ !!! [ Παράδοση, ύφος , Καλλιφωνία , Τεχνικη ] !!! Επειδή είναι μακαρίτης , από σεβασμό στη μνήμη του ας μην το επεκτείνουμε...... Έζησε στη σκιά των ιερών τεράτων της εποχής του.....Β.ΤΖ.
 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
Συνάδελφε , ασφαλως η υψιφωνία μετράει , αλλά μόνη της δεν χαρακτηρίζει τον ολοκληρωμένο ψάλτη ... Στις Δημοσκοπήσεις είδαμε ότι κυρίως μέτρησε Η ΤΕΧΝΗ !!! [ Παράδοση, ύφος , Καλλιφωνία , Τεχνικη ] !!! Επειδή είναι μακαρίτης , από σεβασμό στη μνήμη του ας μην το επεκτείνουμε...... Έζησε στη σκιά των ιερών τεράτων της εποχής του.....Β.ΤΖ.

Ο αείμνηστος Άρχ. Μουσικοδιδάσκαλος Δ. Σουρλαντζής μεταξύ των άλλων χαρακτηριστικών της ΕΒΜ, που τηρούσε στο ακέραιο, ήταν και η αυστηρή χρονική αγωγή σ' ό,τι κι αν έψαλλε! (σύντομα, αργοσύντομα ή αργά μέλη).
Σε αντίθεση, με πολλούς από 'μας σύγχρονους Ιεροψάλτες, που πιστεύουμε και το εφαρμόζουμε, ευκαίρως-ακαίρως, ότι η "κατά το δοκούν - ελευθέρα εκτέλεση", επιτρέπεται & είναι "στολίδι" για τη μελωδία.
Ο ίδιος χαρακτηριστικά έλεγε:"ελευθέρα εκτέλεσις του μέλους, δεν υπάρχει! Τα πάντα είναι μετρημένα". Αυτό γιατί την πατρότητα της μουσικής, την έχουν μαθηματικοί, που έχουν μετρήσει τα πάντα.
Δυστυχώς, η πλημελής γνώση της Θείας τέχνης, οδηγεί σε διαστρεβλώσεις και λανθασμένες εκτελέσεις.
 
T

Tzanakos_B

Guest
Ο αείμνηστος Άρχ. Μουσικοδιδάσκαλος Δ. Σουρλαντζής μεταξύ των άλλων χαρακτηριστικών της ΕΒΜ, που τηρούσε στο ακέραιο, ήταν και η αυστηρή χρονική αγωγή σ' ό,τι κι αν έψαλλε! (σύντομα, αργοσύντομα ή αργά μέλη).
Σε αντίθεση, με πολλούς από 'μας σύγχρονους Ιεροψάλτες, που πιστεύουμε και το εφαρμόζουμε, ευκαίρως-ακαίρως, ότι η "κατά το δοκούν - ελευθέρα εκτέλεση", επιτρέπεται & είναι "στολίδι" για τη μελωδία.
Ο ίδιος χαρακτηριστικά έλεγε:"ελευθέρα εκτέλεσις του μέλους, δεν υπάρχει! Τα πάντα είναι μετρημένα". Αυτό γιατί την πατρότητα της μουσικής, την έχουν μαθηματικοί, που έχουν μετρήσει τα πάντα.
Δυστυχώς, η πλημελής γνώση της Θείας τέχνης, οδηγεί σε διαστρεβλώσεις και λανθασμένες εκτελέσεις.

Κύριε Κούγια . Στην Ψαλτική Τέχνη Μετράει η Πράξις η οποία φαίνεται στην εκτέλεση των Μελωδιών. Δεν αμφιβάλλω ότι ο αείμνηστος δάσκαλός σας , τα δίδασκε αυτά . Εγώ κρίνω αυτά που ακούω και προσπαθώ να είμαι αντικειμενικός!! Αυτά που έχω ακούσει μέχρι σήμερα , μου λένε σύμφωνα με την εμπειρία μου ότι ο αείμνηστος δεν έχει χρόνο , αυτοσχεδιάζει σε πολλά και επιδιδόταν σε φοβερές υψιφωνίες [ προς τιμή του οχι στις ακολουθίες ] , αλλα κατ` ιδίαν γιά λόγους ευνοήτους ..!!!! Δικαίωμά σας να πιστεύετε ο,τι θελετε. Β. ΤΖ.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
μου λένε σύμφωνα με την εμπειρία μου ότι ο αείμνηστος δεν έχει χρόνο
Κύριε Τζανάκο, οι (εναπομείνασες) ηχογραφήσεις καμιά φορά δεν δίνουν καθόλου αντιπροσωπευτική εικόνα για το πώς πραγματικά έψαλλε κάποιος, ειδικά αν είναι λίγες ή όχι από ζωντανή ακολουθία. Αυτό νομίζω ότι συμβαίνει με τον Σουρλαντζή -και αναρωτιέμαι τι να έγιναν εκείνες οι εκατοντάδες ώρες ηχογραφήσεων, αφού σε πολλές ακολουθίες είχε και μαγνητοφωνάκι. Ελπίζω ότι κάτι θα κάνουν οι οικείοι του γι' αυτό. Έχει ο Θεός.
Από τον αείμνηστο έχω πολύ ζωντανή ανάμνηση όλα τα καλοκαίρια της ζωής μου που κατέβαινε στα Μεσόγεια και έψαλλε στα πανηγυράκια και τις Κυριακές, όπου τον καλούσανε. (Τώρα θα μιμηθώ το αφηγηματικό, βιωματικό ύφος σας, γιατί να -επιτέλους- και κάποιος παλιός ψάλτης για τον οποίο έχω προσωπική εμπειρία μεγαλύτερη από σας :D:D )

Όποτε ερχόταν στα αναλόγια, όλοι, κλήρος και απλός κόσμος, τον είχανε περί πολλού. "Ο δάσκαλος" και "ο δάσκαλος" λέγανε. Είχε και πλειάδα μαθητών που τον καλούσανε: τον πσπα-Χρήστο Κολιαβασίλη, τον παπα-Γιάννη τον Ζαρμπή, τον κυρ-Παναγιώτη Δερμούση και άλλους. Ψάλλανε, θυμάμαι, κάτι αργές δοξολογίες του Βιολάκη και τον κοιτάγανε στα μάτια. Εκείνος ο καημένος -ήταν και στην όραση βαρύς- κοίταζε συνέχεια κάπου αόριστα πέρα και ψηλά (ειδικά όσο πέρναγαν τα χρόνια).
Ήταν τόσο έντονη η αίσθηση του ρυθμού που σου μετέδιδε, που θαρρούσες πως όλες οι αναλύσεις, όλα τα ποικίλματα εξυπηρετούσαν ένα και μόνο: το να τονιστεί ο ρυθμός. Μόνο στον Στανίτσα το έχω δει αυτό, αλλά τολμώ να πω ότι ο κυρ-Τάκης το είχε πιο έντονο από τον Στανίτσα, γιατί και τα παπαδικά του ακόμα τα εκτελούσε με χρόνο. Κάτι "Εις μνημόσυνον" σε πρώτο ήχο που ήθελες να κλαις. Αυτά περί χρόνου.
Όπως συμβαίνει και με τον Πρίγγο και τον Χρύσανθο και άλλους τέτοιας υψίφωνης φωνητικής πάστας, μπορούσε να ανέβει στο Τριάδι πολύ ψηλά χωρίς να νιώσεις ότι φωνάζει, αντίθετα όσο ανέβαινε γλυκύτερος γινόταν. (Μετά από ένα Άξιον εστί σε ήχο πλ.β που έφτανε το πάνω Γα και παραπάνω προς την κατάληξη -γιατί είχε όλες τις καταλήξεις των Άξιον εστί ψηλά- έκανε το σταυρό του με χαρά και είπε, θυμάμαι, στους γύρω ψάλτες: "δόξα τω Θεώ, στα 75 μου έφτασα, αλλά η Παναγία μου δίνει όλο και περισσότερη φωνή"). Αυτά περί υψιφωνίας.
Τώρα για το αν έψαλλε πατριαρχικά, είναι μια κουβέντα που μετά από τόσα χρόνια στο φόρουμ, είναι ακόμα δύσκολο να την κάνουμε (και δεν είναι κατ' ανάγκην κακό αυτό), γιατί δεν έχουμε καταλήξει στο τι και με ποια έννοια θεωρούμε "πατριαρχικό". Υπάρχει η ευρεία και η γενικότερη έννοια. Τα κριτήρια που θα τον έβγαζαν "μη πατριαρχικό", αν τα εφαρμόζαμε αυστηρά, θα βγάζαμε το ίδιοι "μη πατριαρχικούς" πολλούς μεγάλους δασκάλους (π.χ. τον Ταλιαδώρο), γι' αυτό καλύτερα να μην το κάνουμε. Κάποια στιγμή, αλλά όχι τώρα, θα ήθελα να συζητήσουμε τον όρο "πατριαρχογενής", για κείνους τους ψάλτες που έχουν ως αφετηρία και σημείο αναφοράς το πατριαρχικό ύφος, αλλά δεν ψάλλουν με το αυστηρό -σε προδιαγραφές, τοποθέτηση, χρόνο, επιλογή μελών και τυπικό- ύφος του πατριαρχικού ναού). Προτιμώ λοιπόν να λέω ότι ο Σουρλαντζής είναι φορέας μεγάλης παράδοσης την οποία υπηρέτησε με πολλή αφοσίωση και έβγαλε τόσους μαθητές, όσους πιθανόν δεν έβγαλε ούτε ο μέγας Καραμάνης. Και η Μητέρα Εκκλησία το αναγνώρισε αυτό και τον τίμησε με -επάξιο- οφφίκιο. Σε ένα πράγμα διαφοροποιείται τεχνικά από τους περισσότερους πατριαρχικούς, είναι η αλήθεια: διαφέρει η τοποθέτηση της φωνής του, που είναι πολύ ανοιχτή, ρινοφαρυγγική. Ακούς "γεμάτα" τα φωνήεντα. Αλλά έχει και πολλή αρχοντιά αυτό κατά τη γνώμη μου, και είναι και το σήμα κατατεθέν του, η σφραγίδα του.
Αγαπητοί, μιλάμε για έναν πραγματικό άρχοντα στο ύφος, στον τρόπο και στην καρδιά. Ας είναι αιωνία του η μνήμη!
 
T

Tzanakos_B

Guest
Α
Κύριε Τζανάκο, οι (εναπομείνασες) ηχογραφήσεις καμιά φορά δεν δίνουν καθόλου αντιπροσωπευτική εικόνα για το πώς πραγματικά έψαλλε κάποιος, ειδικά αν είναι λίγες ή όχι από ζωντανή ακολουθία. Αυτό νομίζω ότι συμβαίνει με τον Σουρλαντζή -και αναρωτιέμαι τι να έγιναν εκείνες οι εκατοντάδες ώρες ηχογραφήσεων, αφού σε πολλές ακολουθίες είχε και μαγνητοφωνάκι. Ελπίζω ότι κάτι θα κάνουν οι οικείοι του γι' αυτό. Έχει ο Θεός.
Από τον αείμνηστο έχω πολύ ζωντανή ανάμνηση όλα τα καλοκαίρια της ζωής μου που κατέβαινε στα Μεσόγεια και έψαλλε στα πανηγυράκια και τις Κυριακές, όπου τον καλούσανε. (Τώρα θα μιμηθώ το αφηγηματικό, βιωματικό ύφος σας, γιατί να -επιτέλους- και κάποιος παλιός ψάλτης για τον οποίο έχω προσωπική εμπειρία μεγαλύτερη από σας :D:D )

Όποτε ερχόταν στα αναλόγια, όλοι, κλήρος και απλός κόσμος, τον είχανε περί πολλού. "Ο δάσκαλος" και "ο δάσκαλος" λέγανε. Είχε και πλειάδα μαθητών που τον καλούσανε: τον πσπα-Χρήστο Κολιαβασίλη, τον παπα-Γιάννη τον Ζαρμπή, τον κυρ-Παναγιώτη Δερμούση και άλλους. Ψάλλανε, θυμάμαι, κάτι αργές δοξολογίες του Βιολάκη και τον κοιτάγανε στα μάτια. Εκείνος ο καημένος -ήταν και στην όραση βαρύς- κοίταζε συνέχεια κάπου αόριστα πέρα και ψηλά (ειδικά όσο πέρναγαν τα χρόνια).
Ήταν τόσο έντονη η αίσθηση του ρυθμού που σου μετέδιδε, που θαρρούσες πως όλες οι αναλύσεις, όλα τα ποικίλματα εξυπηρετούσαν ένα και μόνο: το να τονιστεί ο ρυθμός. Μόνο στον Στανίτσα το έχω δει αυτό, αλλά τολμώ να πω ότι ο κυρ-Τάκης το είχε πιο έντονο από τον Στανίτσα, γιατί και τα παπαδικά του ακόμα τα εκτελούσε με χρόνο. Κάτι "Εις μνημόσυνον" σε πρώτο ήχο που ήθελες να κλαις. Αυτά περί χρόνου.
Όπως συμβαίνει και με τον Πρίγγο και τον Χρύσανθο και άλλους τέτοιας υψίφωνης φωνητικής πάστας, μπορούσε να ανέβει στο Τριάδι πολύ ψηλά χωρίς να νιώσεις ότι φωνάζει, αντίθετα όσο ανέβαινε γλυκύτερος γινόταν. (Μετά από ένα Άξιον εστί σε ήχο πλ.β που έφτανε το πάνω Γα και παραπάνω προς την κατάληξη -γιατί είχε όλες τις καταλήξεις των Άξιον εστί ψηλά- έκανε το σταυρό του με χαρά και είπε, θυμάμαι, στους γύρω ψάλτες: "δόξα τω Θεώ, στα 75 μου έφτασα, αλλά η Παναγία μου δίνει όλο και περισσότερη φωνή"). Αυτά περί υψιφωνίας.
Τώρα για το αν έψαλλε πατριαρχικά, είναι μια κουβέντα που μετά από τόσα χρόνια στο φόρουμ, είναι ακόμα δύσκολο να την κάνουμε (και δεν είναι κατ' ανάγκην κακό αυτό), γιατί δεν έχουμε καταλήξει στο τι και με ποια έννοια θεωρούμε "πατριαρχικό". Υπάρχει η ευρεία και η γενικότερη έννοια. Τα κριτήρια που θα τον έβγαζαν "μη πατριαρχικό", αν τα εφαρμόζαμε αυστηρά, θα βγάζαμε το ίδιοι "μη πατριαρχικούς" πολλούς μεγάλους δασκάλους (π.χ. τον Ταλιαδώρο), γι' αυτό καλύτερα να μην το κάνουμε. Κάποια στιγμή, αλλά όχι τώρα, θα ήθελα να συζητήσουμε τον όρο "πατριαρχογενής", για κείνους τους ψάλτες που έχουν ως αφετηρία και σημείο αναφοράς το πατριαρχικό ύφος, αλλά δεν ψάλλουν με το αυστηρό -σε προδιαγραφές, τοποθέτηση, χρόνο, επιλογή μελών και τυπικό- ύφος του πατριαρχικού ναού). Προτιμώ λοιπόν να λέω ότι ο Σουρλαντζής είναι φορέας μεγάλης παράδοσης την οποία υπηρέτησε με πολλή αφοσίωση και έβγαλε τόσους μαθητές, όσους πιθανόν δεν έβγαλε ούτε ο μέγας Καραμάνης. Και η Μητέρα Εκκλησία το αναγνώρισε αυτό και τον τίμησε με -επάξιο- οφφίκιο. Σε ένα πράγμα διαφοροποιείται τεχνικά από τους περισσότερους πατριαρχικούς, είναι η αλήθεια: διαφέρει η τοποθέτηση της φωνής του, που είναι πολύ ανοιχτή, ρινοφαρυγγική. Ακούς "γεμάτα" τα φωνήεντα. Αλλά έχει και πολλή αρχοντιά αυτό κατά τη γνώμη μου, και είναι και το σήμα κατατεθέν του, η σφραγίδα του.
Αγαπητοί, μιλάμε για έναν πραγματικό άρχοντα στο ύφος, στον τρόπο και στην καρδιά. Ας είναι αιωνία του η μνήμη!

Αγαπητε Γιώργο Μ. Όσα έγραψα γιά τον αείμνηστο , αναφέρονται αποκλειστικά στις μελωδίες που που άκουσα και όλες έχουν ηχογραφηθεί εκτός ναού , χάριν των φλιλων και μαθητών του. Μόνο η δοξολογία σε Λέγετο που άκουσα σε κάποιο ναό , ήταν πολύ καλή σε χρόνο και σε κανονική βαση. Σέβομαι την εμπειρία που έχεις αποκτήσει , ακούγοντάς τον , τόσα χρόνια ,στα Μεσόγεια. Ο Παν Δερμούσης , πολύ φίλος , μου έχει χαρίσει και τη Θ. Λειτουργία του, είναι μαθητής του, έχουμε ψάλλει πολλές φορές μαζί στη Βούλα κα του μοιάζει πολύ.!!! Εγραψα ότι ερχόταν τακτικά στην Βούλα , μένει κοντά. Οταν ψάλλαμε , οι φωνές μας , δεν '' έδεναν '' καθόλου... Άλλη φωνή άλλο ΄υφος ο καθένας μας. Αντίθετα συμψαλλαμε άνετα με τον Χατζηαργύρη Δημ πρωτοψάλτη στην Ανάληψη Κορωπίου , ψάλτη πολυ δυνατό !!! Το ύφος και η ανοιχτή άρθρωση του αείμνηστου είναι πολυ μακράν του Ναυπλιώτη και του Πρίγγου... και βέβαια του Μεγάλου Καραμάνη..!!! Αυτό είναι εμφανέστατο !!! Οσο για το Πατριαρχικο ύφος σίγουρα είναι Παράδοση , κυρίως Ναυπλιώτης , αλλα με πολλούς εκφραστές που διαφέρουν μεταξύ τους . Ναυπλιωτης , η ηχητικη Παραδοση !!! Πρίγγος , Καραμάνης , Στανίτσας [ στην ΠΟΛΗ ] , Χρύσανθος , Πα ι κόπουλος οι Πατριαρχικοι Καλλιτεχνες.!!!! Αυτούς ακούω και θεωρώ ΔΑΣΚΑΛΟΥΣ !!!!
 
Top