Ο π. Γ. Ρήγας (σ. 825) γράφει μετά τη συμπλήρωση της Θ' ωδής του κανόνα λέει ο διάκονος από το ιερό το τρισάγιον, Ότε κατήλθες (διάκονος και ιερέας), εκτενής κτλ. και γίνεται μικρά απόλυσις με Δι'ευχών.
α) Ενδιαφέρον οτι το τρισάγιον λέγεται ένδον του ιερού από το διάκονο. Στο ΗΟΠ αναφέρεται οτι το λέει ο ιερέας [1]. Στα Δίπτυχα και στο ΣΤ δεν διευκρινίζεται ποιός το λέει. Εμείς φέτος το είπαμε από το ψαλτήρι όπως και το Ότε κατήλθες, εκτενή και μετά την εκφώνηση ψάλλαμε το «Ιδού σκοτία» (κατ'ενοριακό έθος). Στις ενορίες δεν θυμάμαι να άκουσα το Ότε κατήλθες παλαιότερα αλλά ίσως να κάνω και λάθος. Υπάρχει κάποιος ειδικός λόγος απόδοσης του τρισαγίου και τροπαρίου ένδον του ιερού;
β) Ενδιαφέρον οτι προβλέπεται κανονικά απόλυση όπως άλλωστε διατάσσουν και το ΗΟΠ και τα Δίπτυχα και το ΣΤ. Στις ενορίες που έχω βρεθεί συνήθως αντί της απόλυσης ψάλλεται εκ του βήματος (ίσως σχετικό με τα προηγούμενα) το εωθινό «Ιδού σκοτία» μετά το οποίο αμέσως «Δεύτε λάβετε φώς» κτλ. Φαντάζομαι και εδώ πάλι η ενοριακή απόλυση γίνεται (θεωρητικά τουλάχιστον) μυστικά κατά τη διάρκεια του εωθινού το οποίο όμως δεν φαίνεται να προβλέπεται από καμία διάταξη (κάπου πρέπει να έχει συζητηθεί ήδη αυτό το ζήτημα).
Ευχαριστώ.
[1] Μετά τήν θ΄ ᾨδήν ὁ Ἱερεύς λέγει ἐκ τοῦ Ἱεροῦ Βήματος τό Τρισάγιον, τό Ἀπολυτίκιον· «Ὅτε κατῆλθες...», τήν Ἐκτενῆ· «Ἐλέησον ἡμᾶς ὁ Θεός...», καί μετά τήν ἐκφώνησιν· «Ὅτι ἐλεήμων καί φιλάνθρωπος...», τήν Ἀπόλυσιν· «Ὁ ἀναστάς ἐκ νεκρῶν...».
α) Ενδιαφέρον οτι το τρισάγιον λέγεται ένδον του ιερού από το διάκονο. Στο ΗΟΠ αναφέρεται οτι το λέει ο ιερέας [1]. Στα Δίπτυχα και στο ΣΤ δεν διευκρινίζεται ποιός το λέει. Εμείς φέτος το είπαμε από το ψαλτήρι όπως και το Ότε κατήλθες, εκτενή και μετά την εκφώνηση ψάλλαμε το «Ιδού σκοτία» (κατ'ενοριακό έθος). Στις ενορίες δεν θυμάμαι να άκουσα το Ότε κατήλθες παλαιότερα αλλά ίσως να κάνω και λάθος. Υπάρχει κάποιος ειδικός λόγος απόδοσης του τρισαγίου και τροπαρίου ένδον του ιερού;
β) Ενδιαφέρον οτι προβλέπεται κανονικά απόλυση όπως άλλωστε διατάσσουν και το ΗΟΠ και τα Δίπτυχα και το ΣΤ. Στις ενορίες που έχω βρεθεί συνήθως αντί της απόλυσης ψάλλεται εκ του βήματος (ίσως σχετικό με τα προηγούμενα) το εωθινό «Ιδού σκοτία» μετά το οποίο αμέσως «Δεύτε λάβετε φώς» κτλ. Φαντάζομαι και εδώ πάλι η ενοριακή απόλυση γίνεται (θεωρητικά τουλάχιστον) μυστικά κατά τη διάρκεια του εωθινού το οποίο όμως δεν φαίνεται να προβλέπεται από καμία διάταξη (κάπου πρέπει να έχει συζητηθεί ήδη αυτό το ζήτημα).
Ευχαριστώ.
[1] Μετά τήν θ΄ ᾨδήν ὁ Ἱερεύς λέγει ἐκ τοῦ Ἱεροῦ Βήματος τό Τρισάγιον, τό Ἀπολυτίκιον· «Ὅτε κατῆλθες...», τήν Ἐκτενῆ· «Ἐλέησον ἡμᾶς ὁ Θεός...», καί μετά τήν ἐκφώνησιν· «Ὅτι ἐλεήμων καί φιλάνθρωπος...», τήν Ἀπόλυσιν· «Ὁ ἀναστάς ἐκ νεκρῶν...».