Απολυτίκον του ναού την 25-11-2012

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Τα "Δίπτυχα" και η ιστοσελίδα της "Συμβολής" δεν αναφέρουν στα απολυτίκια μετά την Είσοδο το απολυτίκιο του ναού. Αυτό όμως προβλέπεται από το ΤΜΧΕ (Βιολάκη). Πρόκειται για σφάλμα ή όχι; Μου δημιουργήθηκε απορία επιδή τα τυχόν σφάλματα των "Διπτύχων" εμφανίζονται διορθωμένα στην ιστοσελίδα της "Συμβολής".
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Τα "Δίπτυχα" και η ιστοσελίδα της "Συμβολής" δεν αναφέρουν στα απολυτίκια μετά την Είσοδο το απολυτίκιο του ναού. Αυτό όμως προβλέπεται από το ΤΜΧΕ (Βιολάκη). Πρόκειται για σφάλμα ή όχι; Μου δημιουργήθηκε απορία επιδή τα τυχόν σφάλματα των "Διπτύχων" εμφανίζονται διορθωμένα στην ιστοσελίδα της "Συμβολής".

Εφόσον ψάλλονται απολυτίκια κι άλλων Αγίων (δηλ. της Αγίας Αικατερίνης) μπορεί να ψαλλεί και το Απολυτίκιον του Ναού. Παρόμοια περίπτωση της 1ης Ιανουαρίου. Στις Δεσποτικές και Θεομητορικές εορτές κι εφόσον οι ακολουθίες ψάλλονται αμιγώς δεν λέγεται απολυτίκιο του Αγίου του Ναού, αφού η εκκλησία περιορίζει την τιμή και μνήμη τους σε όλες τις υπόλοιπες μέρες. Προσωπικά δεν ψάλλω απολυτίκια του Καθεδρικού Ναού ή του Πολιούχου, όταν ψάλλω στις πανηγύρεις των παρεκκλησίων. Περιορίζομαι στην ψαλμωδία Απολυτικίου (Ιερείς)- Κοντακίου του Αγίου (ο χορός) και επισφραγιστικού Κοντακίου (Ιερείς).
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Στην προθεωρία του τυπικού πάντως προβλέπεται για τις αποδόσεις των δεσποτικών και θεομητορικών εορτών. Κατά την γνώμη σου δηλαδή, δεν πρόκειται για λάθος; Από που προβλέπεται η δυνατότατα παράλειψής του;
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Στην προθεωρία του τυπικού πάντως προβλέπεται για τις αποδόσεις των δεσποτικών και θεομητορικών εορτών. Κατά την γνώμη σου δηλαδή, δεν πρόκειται για λάθος; Από που προβλέπεται η δυνατότατα παράλειψής του;
Παλαιότερα δεν ψαλλόταν πολλά απολυτίκια. Πλέον υπάρχει τάση (που βλέπω ότι αρχίζει δειλά δειλά να υποχωρεί) να ψάλλονται και παραπάνω από ένα ως απολυτίκια του Ναού. Δηλ. προστάτου πόλεως - πολιούχου- παρεκκλησίων κλπ. Δεν συμφωνώ με αυτές τις πρακτικές για πολλούς λόγους. Πάντως εφόσον προβλέπεται η ψαλμωδία της ακολουθίας της Αγίας, μπορούν να ψαλλούν τα τροπάρια του Ναού. Αυτό είναι και το πνεύμα της 1ης Ιανουαρίου όπου σαφώς και το ΤΜΕ αλλά και το Μηναίου σημειώνουν το απολυτίκιο του Ναού. Το σίγουρο είναι πως δεν είναι "προς θάνατον" ούτε η παράλειψη ούτε το να λεχθεί. Εμείς το ψάλλαμε. Και σου εξήγησα το σκεπτικό στο προηγούμενο μήνυμα. Με ρώτησε και γνωστός μου κληρικός για το θέμα και του έδωσα την ίδια απάντηση. Στις Δεσποτικές και Θεομητορικές εορτές επιβάλλεται να γνωρίζουμε ότι μόνο απολυτίκιον και Κοντάκιον της εορτής λέμε. Έβαλα και μια ακόμη παράμετρο τις πανηγύρεις των Ιερών Ναών ή των παρεκκλησίων.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Ὁ Διονύσιος ὡς βαθύς γνώστης ὅλων τῶν περιπτώσεων τοῦ ΤΜΕ προσπαθεῖ γιά τήν ἐξισορρόπιση τῶν ἀντιφάσεων τοῦ ΤΜΕ καί ἔχει κάποιες ἀρχές ἐν εἴδει μνημονίου (ὅπως γιά τά καθίσματα τοῦ ὄρθρου, ὡς γνωστόν). Γιά τίς ἀποδόσεις, ἐν συγκρίσει μέ ἄλλες περιπτώσεις ἀποδόσεων καί μνημῶν ἁγίων, ἰδιαίτερα τήν περίοδο τοῦ Πεντηκοσταρίου, ἔχει καταλήξει ὅτι δέν ψάλλεται ἀπολυτίκιον Ναοῦ. Ὡς ἐκ τούτου δέν πρόκειται γιά λάθος, ἀλλά γιά συνειδητή πρόβλεψη.


 

christl

Νέο μέλος
Από ποια τυπική διάταξη προβλέπεται να ψάλουμε, μετά την είσοδο, πέντε ή ακόμη και δέκα απολυτίκια ναού;
 
Top