[Ερώτηση] Απολυτίκιον Ναού «Ευλογητός ει Χριστέ…» ψάλλεται κατά την περίοδο του Πεντηκοσταρίου μετά την μικρή είσοδο της λειτουργίας;

g.theo81

Γεώργιος Θεοδωρίδης
#1
Αγαπητοί συνάδελφοι, ψάλλω σε Ναό της Αγίας (του Θεού) Σοφίας εδώ και ένα χρόνο και ενημερώθηκα προσφάτως πως μετά το Πάσχα έως την Πεντηκοστή ΔΕΝ ψάλλεται το Απολυτίκιον του Ναού στην καθιερωμένη θέση μετά την μικρή είσοδο και μετά τα Αναστάσιμα αλλά καταλιμπάνεται, έως την Κυριακή της Πεντηκοστής. :confused: Είναι ενοριακό - εκκλησιαστικό έθος ή καλύπτεται Κανονικώς ή Τυπικώς; Ευχαριστώ εκ των προτέρων!
 
#2
Αγαπητοί συνάδελφοι, ψάλλω σε Ναό της Αγίας (του Θεού) Σοφίας εδώ και ένα χρόνο και ενημερώθηκα προσφάτως πως μετά το Πάσχα έως την Πεντηκοστή ΔΕΝ ψάλλεται το Απολυτίκιον του Ναού στην καθιερωμένη θέση μετά την μικρή είσοδο και μετά τα Αναστάσιμα αλλά καταλιμπάνεται, έως την Κυριακή της Πεντηκοστής. :confused: Είναι ενοριακό - εκκλησιαστικό έθος ή καλύπτεται Κανονικώς ή Τυπικώς; Ευχαριστώ εκ των προτέρων!
Πιστεύω είναι επακόλουθο ότι δεν λέγεται όλη την περίοδο από τον προϊστάμενο το «Βασιλεῦ οὐράνιε Παράκλητε...». Είναι ενοριακό έθος (της ενορίας σας) με ερείσματα σε καθιερωμένη τυπική διάταξη.
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
#3


Εἶναι πρόσφατη ἡ συνήθεια νὰ λέγεται τὸ ἀπολυτίκιο τοῦ ναοῦ (τυπικὸ Κωνσταντίνου 1838), τῶν παρεκκλησίων, τοῦ πολιούχου κ.λ.π. (σέ κάθε θεία εὐχαριστία ὁ ναὸς λειτουργεῖ ὡς θυσιαστήριο τοῦ μόνου Θεοῦ καὶ ὂχι ὡς προσκύνημα ἑνὸς σκεύους ἐκλογῆς του).
 
Last edited:

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#4


Εἶναι πρόσφατη ἡ συνήθεια νὰ λέγεται τὸ ἀπολυτίκιο τοῦ ναοῦ (τυπικὸ Κωνσταντίνου 1838), τῶν παρεκκλησίων, τοῦ πολιούχου κ.λ.π. (σέ κάθε θεία εὐχαριστία ὁ ναὸς λειτουργεῖ ὡς θυσιαστήριο τοῦ μόνου Θεοῦ καὶ ὂχι ὡς προσκύνημα ἑνὸς σκεύους ἐκλογῆς του).
Συνεπώς, ερμηνεύοντας τις αρχαϊκές διατάξεις του αγαπητού Μανόλη Θεοδωράκη, "αναστέλλεται" η οδηγία για το απολυτίκιον του Ναού στον συγκεκριμένο ναό μέχρι την Πεντηκοστή.
 
#5
Εγώ πάλι δεν νομίζω ότι οι συντάκτες της εν λόγω ευφυέστατης τυπικής διάταξης σκέφτηκαν κάποια αρχαϊκή διάταξη. Το θέμα είναι περισσότερο πρακτικό: κατά τη διάρκεια της Πεντηκοστής έχουμε μία αλληλουχία γεγονότων που προηγούνται της επιφοίτησης του αγίου Πνεύματος (μεσοπεντηκοστή, ανάληψη). Εν αναμονή λοιπόν της μεγάλης εορτής δεν θα ήταν παράταιρο να ψάλλεται το απολυτίκιο της Πεντηκοστής; (η ερώτηση είναι ρητορική).

Τώρα αν οι ναοί οι αφιερωμένοι στην αγία του Θεού Σοφία εόρταζαν πάντα την Πεντηκοστή, αυτό έχει συζητηθεί εδώ.
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#6
Εγώ πάλι δεν νομίζω ότι οι συντάκτες της εν λόγω ευφυέστατης τυπικής διάταξης σκέφτηκαν κάποια αρχαϊκή διάταξη.
Όχι. Δεν είπα ότι σκέφθηκαν κάποιες αρχαϊκές διατάξεις (αν και δεν γνωρίζω αν έχουν όντως γνώση των παλαιών διατάξεων εκεί), αλλά ότι οι αρχαϊκές διατάξεις εφαρμοζόμενες έστω "κατά καιρόν" δίνουν λύση σε τέτοιου είδους ζητήματα τα οποία δημιουργούνται από την εφαρμογή της οδηγίας ψαλμωδίας του απολυτικίου του Ναού. Πέρα από τις τυπικές διατάξεις νεώτερες ή αρχαιότερες, ακριβέστερες ή μή, το γεγονός αυτό (της παράλειψης του απολυτικίου μέχρι την Πεντηκοστή) επιβεβαιώνει την αντίληψη που πρέπει να έχουμε για το εκκλησιαστικό τυπικό, βλέποντας το πνεύμα των τυπικών διατάξεων του ΤΜΕ και όχι το γράμμα.
 

g.theo81

Γεώργιος Θεοδωρίδης
#7
Σας ευχαριστώ όλους για τις απαντήσεις σας! Πρέπει να πω ότι το μήνυμα του κου. MTheodorakis με διαφώτισε διότι σε αντιπαραθεση και με το τελευταίο μήνυμα του κου dkalpakidis μας έδωσε σαφείς "οδηγίες" όσον αφορά την τάξη αλλά και την ουσία, που δεν είναι άλλη από την τέλεση της αναιμάκτου θυσίας! Ευχαριστώ και πάλι!
 
Top