[Ερώτηση] Απολυτίκια Κυριακή της Σταυροπροσκύνησης

anoiktom

New member
Καλησπέρα,

εχθές Κυριακή της Σταυροπροσκύνησης το Τριώδιο και τα δίπτυχα (όπως και στα τυπικά που κοίταξα ΤΜΕ, Παπαγίαννη, Διονυσίου, Ρήγα) στα απολυτίκια έχουν την τάξη:
Αναστάσιμο, Δόξα Σῶσον Κύριε, Και νυν Τοῦ Γαβριὴλ

Σε αντίθεση την 1η Αυγούστου (Πρόοδος Τιμίου Σταυρού) σε μέρα Κυριακή, όπως και σε μεθέορτη Κυριακή της Υψώσεως:
Αναστάσιμο, Δόξα Και νυν Σῶσον Κύριε.

Γιατί υπάρχει αυτή η διαφοροποίηση;

Ευχαριστώ πολύ !!!
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Καλή ἐρώτηση.
Πρόκειται γιά δύο διαφορετικές περιπτώσεις αὐτές πού συγκρίνεις.
Στήν μέν Α΄ Αὐγούστου τά πράγματα λειτουργοῦν θά λέγαμε ὡς μεθέορτο Κυριακή δεσποτικῆς ἑορτῆς, ἐνῶ ἡ Κυριακή τῆς Σταυροπροσκυνήσεως δέν ἔχει τόν τῦπο τῆς δεσποτικῆς ἑορτῆς κατά τήν ὁποία καταλιμπάνονται τά ἀναστάσιμα καί δέν ὑπάρχουν θεοτοκία.
Πάντως αὐτή εἶναι ἡ ἀπαίτηση τοῦ ΤΑΣ, πού ἀκολουθοῦν ὅσα ἀναφέρεις. Τό ὅτι δέν κατατάσσεται στίς δεσποτικές φαίνεται στό ΤΑΣ καί στό Τριῴδιον (πού εἶναι ΤΑΣ) στόν ἑσπερινό στά ἀπολυτίκια (γιά τήν εὐλόγηση τῶν ἄρτων), ὅπου θέλει πρῶτα τό Θεοτόκε Παρθένε:

Ἀπολυτίκιον. Θεοτόκε Παρθένε... (ἐκ β´).
Καὶ τοῦ Σταυροῦ. Ἦχος α´.
Σῶσον Κύριε τὸν λαόν σου, καὶ εὐλόγησον τὴν κληρονομίαν σου, νίκας τοῖς Βασιλεῦσι κατὰ βαρβάρων δωρούμενος, καὶ τὸ σὸν φυλάττων, διὰ τοῦ Σταυροῦ σου πολίτευμα. (Ἅπαξ)
Καὶ ἡ λοιπὴ Ἀκολουθία τῆς Ἀγρυπνίας.
 

anoiktom

New member
π. Μάξιμε σας ευχαριστώ για την άμεση απάντηση. Με βάση την απάντηση σας ήθελα επιπλέον να ρωτήσω γιατί το ΤΜΕ ορίζει αντικατάσταση του "Εἴδομεν τὸ φῶς" με το "Σῶσον Κύριε"; Αυτή δεν είναι μία πρακτική που συναντάμε σε Δεσποτικές εορτές (και αποδόσεις, πέραν του Πεντηκοσταρίου);
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Ἐγώ εἶπα ὅτι δέν ὑπάρχουν τά χαρακτηριστικά ἀμιγοῦς δεσποτικῆς καί προσπάθησα νά δώσω ἀπάντηση γιά τό θεοτοκίο —πού ὄντως δημιουργεῖ ἐρωτηματικό— ἀπό τήν διάταξη τοῦ ΤΑΣ, ὅπως τά καταστρώνει καί μέ τήν ἔνδειξη τοῦ τέλους τοῦ ἑσπερινοῦ.
«Εἴδομεν τό φῶς» καί ὅσα τό ἀντικαθιστοῦν δέν ὑπάρχουν τήν ἐποχή τοῦ ΤΑΣ. Μετά εἶναι τό θέμα τῶν εὐλογηταρίων, τοῦ ἀπολυτικίου τοῦ τέλους τοῦ ὄρθρου (μετά τήν τελετή), τῆς ἀναστάσιμης ὑπακοῆς, τοῦ κανόνος, θέματα πού ἔχουν συζητηθεῖ στό φόρουμ.

 
Top