Αντώνιος Σύρκας (1872 - +1974)

Nikolaos Giannoukakis

Παλαιό Μέλος
Αγαπητέ μου φίλε Δημήτρη,

Ευχαριστώ πολύ που βλέπεις πέρα απο τίτλους και οφφίκια τα οποία ούτε τον ψάλτη τον κάνουν και ούτε συνδυάζονται με την προσφορά κάποιου στον κορμό της μουσικής.

Όπως βλέπουμε στην Θ. Λειτουργία του, ο γεροΣύρκας δεν ξέφυγε απο τις παραδοσιακές γραμμές, όμως προτοτύπησε. Εκεί που διασκεύσε, καλλόπισε. Και μας άφησε μερικά σπουδαία και σημαντικά πράγματα όπως τα θαυμάσια Άξιον Εστίν του Νεωχωρίτου και του Σαρανταεκκλησιώτου (πλ.Α), το Την Γαρ Σην Μητραν σε Δεύτερο, δύο θαυμάσιους καλλοφωνικούς ειρμούς, δύο θαυμάσια Χερουβικά σε Β᾽ και Δ᾽ και ένα εντυπωσιακό Τρισάγιο σε λέγετο με την χροά του ζυγού, χερουβικά του Νηλέα, κ.α. Μα, και τα 11 εωθινά που σας ανέβασα, δεν είναι και αυτά πρωτότυπα χωρίς παρρέκλιση απο την καθιερωμένη παράδοση; Εν καιρώ θα σας ανεβάσω πολλά άλλα.

Τέλος, μήν ξεχνάμε την πλειάδα των καταξιωμένων Πρωτοψαλτών, Ιερέων και Μητροπολιτών (Κωνσταντινουπολιτών και Ελλαδίτων) που μαθήτευσαν στον γεροΣύρκα στην Πόλη, αλλά περισσώτερο στην Αθήνα. Και πόσοι που σήμερα τους λιβανίζουμε δεν πέρασαν απο το ιατρείο του μακαρίτη του Γεώργου Σύρκα να συζητήσουν και να ακούσουν τον Γέρο; Ακόμα και ο Στανίτσας πήγαινε συχνά!

Ο ΓεροΣύρκας δεν χρειάζεται συνηγόρους. Η ιστορία έχει γράψει αρκετά εγκωμιαστικά και τα δημοσιεύματα της Πόλης γράφουν αυτά που μερικοί (για τους δικούς τους περίεργους λόγους) δεν θέλουν να βλέπουν. Η πλειάδα των μαθητών του είναι αξιολογιώτατοι μουσικοί με οφφίκια (ναι, και Πατριαρχικά!) που δεν έχουν ανάγκη φανφάρας, επείδηξη μαγκιάς και οξυδέρκειας στις άσχετες μικρολεπτομέρειες και λιβανηστήρια να φανούν ῾῾κάμποσοι῾῾. Εάν μερικοί στην Πόλη πολέμησαν τον Γέρο, αυτό οφείλεται στα πολιτικά του φρονήματα (Βενιζελικός) και τον αυθόρμητο χαρακτήρα του. Ναι, ενόχλησαν και οι πειραματισμοί του με την ενηρμόνηση αλλά κανείς δεν αμφέβαλλε την γνώση και την πιστότητά του να εκτελή τα Βυζαντινά μέλη όπως οι προκάτοχοι του που τους είχε όλους ακούσει.

Ας πιάσουμε το ψαλτοτράγουδο του Δασκάλου Βασιλείου Κατσιφή (Θέε μου σε παρακαλώ) και άς δούμε ποίοι δοξολογούνται και ας ρωτήσουμε τον Δάσκαλο γιατί συμπεριέλαβε τον ΓεροΣύρκα......τα ξερά μας τα κεφάλια, και η ταλαίπωρη μεγάλη αυθεντία μας σίγουρα θα επωφεληθούν εάν κάποτε το βουλώσουμε και μάθουμε ΝΑ ΑΚΟΥΜΕ ΚΑΙ ΝΑ ΜΑΘΑΙΝΟΥΜΕ.......

ΝΓ
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Και είναι μεγάλη παράλειψη που, δυστυχώς, στο forum δεν υπάρχουν ηχογραφήσεις του μεγάλου αυτού δασκάλου. Προσωπικά, έχω ακούσει πολλά επαινετικά για το ψάλσιμό του αλλά τον ίδιο ποτέ!
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Φωτογραφία του γερο-Σύρκα υπάρχει στο βιβλίο του Φ. Οικονόμου. Εάν κανείς έχει το χρόνο ας τη σκανάρει για αυτό το θέμα. Ευχαριστώ.
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Χώρισα το Β' μέρος της συνέντευξης που μας προσέφερε ο κ. Γιαννουκάκης σε μέρη ανάλογα με το θέμα που μιλάει ο Α. Σύρκας και τα ανεβάζω. Όταν προλάβω θα κάνω και το πρώτο μέρος. Λέει πολλά ενδιαφέροντα! Προσπάθησα στα γρήγορα να μειώσω και το θόρυβο της κασέτας λίγο αλλά δεν ξέρω εάν είναι καλύτερα ή χειρότερα.
 

Attachments

  • AntoniosSyrkas-TapeInterview-Part2-1-Chroes.mp3
    1.9 MB · Views: 407
  • AntoniosSyrkas-TapeInterview-Part2-2-SecondMode.mp3
    2.5 MB · Views: 80
  • AntoniosSyrkas-TapeInterview-Part2-3-PlagalSecondMode.mp3
    4 MB · Views: 39
  • AntoniosSyrkas-TapeInterview-Part2-4-Nenano.mp3
    1.1 MB · Views: 37
  • AntoniosSyrkas-TapeInterview-Part2-5-ThirdMode.mp3
    1.3 MB · Views: 86
  • AntoniosSyrkas-TapeInterview-Part2-6-EnarmonionGenos.mp3
    3.3 MB · Views: 89
  • AntoniosSyrkas-TapeInterview-Part2-7-VarysMode.mp3
    2.6 MB · Views: 77
  • AntoniosSyrkas-TapeInterview-Part2-8-LegetosMode.mp3
    1.2 MB · Views: 40
  • AntoniosSyrkas-TapeInterview-Part2-9-PlagalFourthMode.mp3
    960 KB · Views: 37
  • AntoniosSyrkas-TapeInterview-Part2-10-PotamiisSouzinak.mp3
    1 MB · Views: 115

Shota

Παλαιό Μέλος
Για τη πληρότητα παραθέτω τη γνώμη του Βουδούρη (από εδώ):

§105 Ὁ Εὐστράτιος Παπαδόπουλος ὁ καμπούρης ἦτο κοντόφωνος ἕνεκα τοῦ ἐλαττώματος τοῦ φυσικοῦ ὅπερ εἶχεν ἦτο δηλαδή οὗτος μέ ἕνα πνεύμονα· ἔψαλλε τακτικά κατά τό μᾶλλον, ἐπειδή εἶχε γεννηθῆ κατά τό Φανάριον καί εἶχεν ἐκ μικρᾶς ἡλικίας παρακολουθήσει τούς πατριαρχικούς ψάλτας. Ἐκ τοῦ Χάσκιοϊ ὅπου πρίν ἔψαλλεν ἐκλήθη διά τά πατριαρχεῖα ὡς δεύτερος δομέστικος ἐπί τῆς πρωτοψαλτείας Ἰωάννου τοῦ Βυζαντίου· μικρόν διατελέσας ἐν τῇ θέσει ταύτῃ ἀνεχώρησεν αὐτοθελήτως· προσελήφθη εἰς τόν ἱερόν ναόν τοῦ ἁγίου Δημητρίου Ταταούλων, ὅθεν διωρίσθη εἰς τόν ναόν τῶν Εἰσοδίων τῆς Κοινότητος Σταυροδρομίου, οὗτινος διηύθυνε τόν δεξιόν χορόν ψάλλοντος ἀπό τοῦ ἀριστεροῦ Γρηγορίου τοῦ Αλτιπαρμάκη. Ὁ Εὐστράτιος Παπαδόπουλος ἔμαθε καί τήν εὐρωπαϊκήν μουσικήν, ἔπαιζε δέ καί βιολίον· ἦτο δέ κόλαξ καί ἐπιτήδειος, ἕρπων πρό τῶν ἱσχυρῶν τῆς ἡμέρας· ἐπειδή εἶχε φωνήν ἐλαττωματικήν καί συχνά διεκόπτετο ψάλλων, πρῶτος οὗτος ἐκ τῶν ψαλτῶν τῆς Κωνσταντινουπόλεως εἰσήγαγε τό σύστημα τοῦ καταρτισμοῦ ἐκ παίδων καλλιφώνων χοροῦ· ἐδίδασκε καί τήν εὐρωπαϊκήν μουσικήν εἰς τά παρ᾿ ἡμῖν παρθεναγωγεῖα καί ἀρρεναγωγεῖα Σταυροδρομίου ὡς Ζάππειον, Κεντρικόν, Ζωγράφειον καί Ἰωακείμιον· ἦτο καιροσκόπος καί τῆς ἐπιδείξεως ἄνθρωπος· ἔψαλλεν ἀναλόγως μέ τήν ἐπισημότητα τῶν ἐκκλησιαζομένων· ἐκαπηλεύετο δέ τήν ἐκκλησιαστικήν μουσικήν· μαθηταί τούτου ἐγένοντο ὁ Κωνσταντῖνος Ψάχος καί ὁ Βασίλειος Ὀνουφριάδης μιμηθέντες τόν τρόπον τοῦ ψάλλειν τοῦ διδασκάλου αὐτῶν.

Για τη φυσιογνωμία του Παπαδόπουλου σημασία έχει και η διατριβή του την οποια ανέβασε ο Γεώργιος Μιχαλάκης εδώ. Σχετική είναι και η μαρτυρια του Κηλτζανιδη (πάλι από εδώ)

Στη Θεία Λειτουργία του Σύρκα βρήκα το «Μετά των αγίων» και το «Αιώνια η μνήμη» «ως εψαλλοντο ταύτα υπό του αοιδίμου Ευστρατίου Παπαδοπουλου του επιλεγομενου Καμπούρη». Τα επισυνάπτω.
 

Attachments

  • Papadopoulos.jpg
    102.9 KB · Views: 106

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
Φωτογραφία του γερο-Σύρκα υπάρχει στο βιβλίο του Φ. Οικονόμου. Εάν κανείς έχει το χρόνο ας τη σκανάρει για αυτό το θέμα. Ευχαριστώ.

Υπενθυμίζω αυτήν την αίτηση. Κάποιος που να έχει τη δυνατότητα;
 

Nikolaos Giannoukakis

Παλαιό Μέλος
Αγαπητέ κ. Ζαγκανά,

1) Απο τον Β´ Τόμο του Φίλιππα Οικονόμου
2) Εξώφυλλο κασσέτας.

Καλό υπόλοιπο της Τεσσαρακοστής!

ΝΓ
 

Attachments

  • Syrkas Image 2.jpg
    Syrkas Image 2.jpg
    162.4 KB · Views: 30
  • Syrkas Image 1.jpg
    Syrkas Image 1.jpg
    833.4 KB · Views: 28

Doukellis

Ιωάννης Δουκέλλης
Τις επόμενες μέρες θα εκτυπώσω αυτό το θέμα να το δώσω στο Δάσκαλό μου Γ.Αγγελινάρα να το διαβάσει (γιατί δεν έχει σχέσεις με Η/Υ) και θα του ζητήσω να μου γράψει τη γνώμη του την οποία και θα σας μεταφέρω.
 

Doukellis

Ιωάννης Δουκέλλης
Έδωσα στον κ. Αγγελινάρα να διαβάσει ότι έχει αναρτηθεί και με παρέπεμψε στο βιβλίο του '' Έκφρασις της Ψαλτικής Τέχνης'' Εκδόσεις Άθως 2009, όπου έχει ιδιαίτερο κεφάλαιο για τον Αντώνιο Σύρκα, από το οποίο και επισυνάπτω τις αντίστοιχες σελίδες.
Πέρα όμως από όσα αναφέρονται στο εν λόγω βιβλίο, ο δάσκαλός, μου διηγήθηκε ένα περιστατικό από την επόχη που ο Α. Σύρκας έψαλλε στον Πατριαρχικό Ναό.
Σε κάποιους λοιπόν χαιρετισμούς αφού ο Σύρκας έψαλλε ένα σύντομο '' Την Ωραιότητα'' (σύντομο γιατί τα προτιμούσε ο πατριάρχης Μελέτιος Δ΄), και ολοκληρώθηκαν οι Χαιρετισμοί, πλησιάζουν τον Σύρκα δύο μεγάλης ηλικίας άνθρωποι από το εκκλησίασμα και του λένε << Δάσκαλε το ''Την Ωραιώτητα'' που έψαλλες δεν ήτο εύμορφον. Ο μεγάλος Δάσκαλος δεν το λέει έτσι.>> Λέγοντας Μεγάλο Δάσκαλο εννοούσαν τον Ι. Ναυπλιώτη. Από αυτό το γεγονός κατέλαβε ο Α. Σύρκας ότι όσος χρόνος και να περνούσε το εκκλησίασμα στον Πατριαρχικό Νάο πάντα θα τον συνέκρινε με τον προκάτοχό του.
Επίσης μου ξεκαθάρισε ότι ο Ι. Ναυπλιώτης είχε τεθεί σε αργία από τον Πατριάρχη Μελέτιο, και για το λόγο αυτό κλήθηκε ο Α. Σύρκας να τον αντικαταστήσει, γιατί στον πατριάρχη άρεσε η από χορού ψαλμωδία την οποία εφάρμοζε ο Α. Σύρκας.
 

Attachments

  • Αντώνιος Σύρκας.pdf
    1.9 MB · Views: 133
Και η γνώμη του Θεοδοσίου Γεωργιάδου (για να μην βγάζουμε πάντα κακό και αναξιόπιστο τον Βουδούρη)
 

Attachments

  • ΘΕΟΔΟΣΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ.jpg
    322.5 KB · Views: 71
E

emakris

Guest
Και η γνώμη του Θεοδοσίου Γεωργιάδου...

Περί αυτού απαντά ο κ. Αγγελινάρας στην υποσ. 5 του ανωτέρω αναρτηθέντος πονήματός του.
 
Περί αυτού απαντά ο κ. Αγγελινάρας στην υποσ. 5 του ανωτέρω αναρτηθέντος πονήματός του.

Ο κ. Αγγελινάρας απαντά ως μαθητής του Αντωνίου Σύρκα, άρα ως μη αμερόληπτος, λόγω συναισθηματικής φόρτισης. Και ας υποθέσουμε πως ο Βουδούρης και ο Γεωργιάδης είναι στριφνοί, λένε ψέμματα και οι εφημερίδες της εποχής για το πως έψαλλε ο Σύρκας;
 

Attachments

  • FOS (KONSTANTINOUPOLH) 23-2-1924.jpg
    FOS (KONSTANTINOUPOLH) 23-2-1924.jpg
    112.3 KB · Views: 24
  • FOS (KONSTANTINOUPOLH) 21-3-1924.jpg
    FOS (KONSTANTINOUPOLH) 21-3-1924.jpg
    150.9 KB · Views: 24

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
Και η γνώμη του Θεοδοσίου Γεωργιάδου (για να μην βγάζουμε πάντα κακό και αναξιόπιστο τον Βουδούρη)
Ο κ. Αγγελινάρας απαντά ως μαθητής του Αντωνίου Σύρκα, άρα ως μη αμερόληπτος, λόγω συναισθηματικής φόρτισης. Και ας υποθέσουμε πως ο Βουδούρης και ο Γεωργιάδης είναι στριφνοί, λένε ψέμματα και οι εφημερίδες της εποχής για το πως έψαλλε ο Σύρκας;

Πρβλ. σχετικές μαρτυρίες στο Αρχείο του Οικ. Πατριαρχείου, όπως αυτές αποδελτιώθηκαν στην διατριβή του Αντ. Χατζοπούλου.
 
Last edited:
Καὶ αὐτὸς ὁ Σύρκας λέει στὴν συνέντευξή ποὺ ἀνέβηκε στὸ ψαλτολόγιον γιὰ τὴν χορωδία του: "καὶ ἔτρεχε τὸ χριστεπώνυμον πλήρωμα ἵνα ἀκούσῃ τὴν καθαρὰν βυζαντινὴν μουσικήν, καὶ ὄχι τὴν βεζυροφωνίαν καὶ τοὺς μανέδες".
 
Last edited:

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
Ο κ. Αγγελινάρας απαντά ως μαθητής του Αντωνίου Σύρκα, άρα ως μη αμερόληπτος, λόγω συναισθηματικής φόρτισης. Και ας υποθέσουμε πως ο Βουδούρης και ο Γεωργιάδης είναι στριφνοί, λένε ψέμματα και οι εφημερίδες της εποχής για το πως έψαλλε ο Σύρκας;

Έχουμε χρονολογία; Ρωτάω γιατί σε καταγγελία του 1916 (βλ. μνμ 55) αναφέρεται ότι έψαλε "Την ωραιότητα" κατά το "Σταματίδειο σύστημα".

Καὶ αὐτὸς ὁ Σύρκας λέει στὴν συνέντευξή ποὺ ἀνέβηκε στὸ ψαλτολόγιον γιὰ τὴν χορωδία του: "καὶ ἔτρεχε τὸ χριστεπώνυμον πλήρωμα ἵνα ἀκούσει τὴν καθαρὰν βυζαντινὴν μουσικήν, καὶ ὄχι τὴν βεζυροφωνίαν καὶ τοὺς μανέδες".

καθαρά=εναρμονισμένη (κατά τον α ή β τρόπο)
 
Last edited:

Nikolaos Giannoukakis

Παλαιό Μέλος
Καλό θα κάνετε να δείξετε ΚΑΙ τα σημειώματα απο τις Πολίτικες εφημερίδες που αναδεικνύουν ΚΑΙ τους ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥΣ χορούς του Α. Σύρκα. Αυτά τα σημειώματα είναι σαφέστατα.

Ο μύθος έχει προ πολλού σκάσει, και η ιστορία γράφεται όχι μόνο απο ΜΙΑ πλευρά.

Επι τι ευκαιρία, ας ερευνηθεί (όλα αναρτημένα είναι εδώ στο Ψ) το σύνολο του έργου του Α. Σύρκα, καθώς και το σύνολο των ψαλτών που ΜΑΘΗΤΕΥΣΑΝ πλησίον του και τι εκπροσωπούν.

Δεν γίνεται προσπάθεια να αποκρυφθεί η δράση του Α. Σύρκα με την χρήση ενηρμονισμένης μουσικής σε συγκεκριμένες στιγμές, αλλα το να πιάνει τις τις ΜΕΜΟΝΩΜΕΝΕΣ αυτές περιστάσεις εν συγκρίσει με την ΟΛΗ διαδρομή είναι, νομίζω, εκ του πονηρού. Εαν τα στοιχεία προτείνονται χάριν τις ιστορίας, συμφωνώ. Εαν έχουν άλλον σκοπό, επανερχόμασται...

ΔΕΝ θα αναρτήσω το σύνολο των στοιχείων απο τις Πολίτικες εφημερίδες για τους ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥΣ χορούς του Α. Σύρκα που κατέχω και είναι ΞΕΚΑΘΑΡΟΙ για την δράση του Α. Σύρκα στην Πόλη με τους ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥΣ χορούς. Προς παιδαγώγηση, παροτρύνω τους.....σκεπτικιστές και (εαν υπάρχουν) κακοπροαίρετους να κάνουν τον κόπο να πληροφορηθούν και να αναρτήσουν τον καρπό της έρευνάς τους.

ΝΓ
 
Last edited:
Έχουμε χρονολογία; Ρωτάω γιατί σε καταγγελία του 1916 (βλ. μνμ 55) αναφέρεται ότι έψαλε "Την ωραιότητα" κατά το "Σταματίδειο σύστημα".

Τα αποκόμματα είναι του 1924.

Καλό θα κάνετε να δείξετε ΚΑΙ τα σημειώματα απο τις Πολίτικες εφημερίδες που αναδεικνύουν ΚΑΙ τους ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥΣ χορούς του Α. Σύρκα. Αυτά τα σημειώματα είναι σαφέστατα.

Ο μύθος έχει προ πολλού σκάσει, και η ιστορία γράφεται όχι μόνο απο ΜΙΑ πλευρά.

Επι τι ευκαιρία, ας ερευνηθεί (όλα αναρτημένα είναι εδώ στο Ψ) το σύνολο του έργου του Α. Σύρκα, καθώς και το σύνολο των ψαλτών που ΜΑΘΗΤΕΥΣΑΝ πλησίον του και τι εκπροσωπούν.

Δεν γίνεται προσπάθεια να αποκρυφθεί η δράση του Α. Σύρκα με την χρήση ενηρμονισμένης μουσικής σε συγκεκριμένες στιγμές, αλλα το να πιάνει τις τις ΜΕΜΟΝΩΜΕΝΕΣ αυτές περιστάσεις εν συγκρίσει με την ΟΛΗ διαδρομή είναι, νομίζω, εκ του πονηρού. Εαν τα στοιχεία προτείνονται χάριν τις ιστορίας, συμφωνώ. Εαν έχουν άλλον σκοπό, επανερχόμασται...

ΔΕΝ θα αναρτήσω το σύνολο των στοιχείων απο τις Πολίτικες εφημερίδες για τους ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥΣ χορούς του Α. Σύρκα που κατέχω και είναι ΞΕΚΑΘΑΡΟΙ για την δράση του Α. Σύρκα στην Πόλη με τους ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥΣ χορούς. Προς παιδαγώγηση, παροτρύνω τους.....σκεπτικιστές και (εαν υπάρχουν) κακοπροαίρετους να κάνουν τον κόπο να πληροφορηθούν και να αναρτήσουν τον καρπό της έρευνάς τους.

ΝΓ

κ. Γιαννουκάκη, όποιος δεν συμφωνεί με τη θεοποίηση του Σύρκα δεν σημαίνει ότι τον δαιμονοποιεί κιόλας. Το ίδιο ισχύει και για τον Καρά, τον Στανίτσα ή οποιονδήποτε άλλον. Αν δεν απαγκιστρωθούμε από συναισθηματισμούς, δεν θα προοδεύσουμε. Καλώς ή κακώς ο Σύρκας στην Πόλη, έψαλλε για μεγάλο χρονικό διάστημα με ΜΕΙΚΤΟ χορό, από τον ΓΥΝΑΙΚΩΝΙΤΗ, κατά το σύστημα ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗ. Τις υπόλοιπες εξωεκκλησιαστικές δραστηριότητές του (για τις οποίες δημιούργησε αρκετούς εχθρούς) δεν τις αναφέρω, διότι δεν έχουν σχέση με την ψαλτική.
Από την μέχρι στιγμής έρευνα μου δεν προκύπτει ότι είχε καθαρά βυζαντινό χορό στην Πόλη. Αν έχετε κάποια άλλα στοιχεία αναρτήστε τα.
 
E

emakris

Guest
Αφού, λοιπόν, απορρίψαμε όλους τους "κακούς" του μουσικού μας παρελθόντος, ως μετροφωνιστές, σακελλαριδιστές, ευρωπαϊστές, αμανετζήδες κ.ο.κ., ας δούμε ποιοι είναι οι "καλοί", καταρχήν για την περίοδο 1850-1950. [Δεν απευθύνομαι ειδικά στον Νικόλαο, γενικά μιλάω]. Υπάρχει περίπτωση να συμφωνήσουμε όλοι σε μερικά ονόματα; Πολύ αμφιβάλλω. Γι' αυτό και δεν υπάρχει περίπτωση να μας πάρει κανείς (μη ψάλτης ων) στα σοβαρά. Φαντάζομαι να το έχετε αντιληφθεί.
 
Top