Αντώνιος Σύρκας (1872 - +1974)

Nikolaos Giannoukakis

Παλαιό Μέλος
#61
Δεν θεοποιώ κανέναν, αγαπητέ μου κ. Νικόλαε. Ούτε είμαι παθιασμένος με τον Α ή τον Β ονομαστό και διακεκριμένο.

Όταν αναρτούμε στοιχεία, ελέγχουμε και ΤΟΝ ΛΟΓΟ για τον οποίο τα αναρτούμε. Προς ΤΙ στοχεύουν; Για την ιστορία; Εαν ναί, καλώς. Να σταυρώσουμε κάποιον διοτι μας συμφέρει, ή θεωρούμε τον αυτόν μας πάνω απο όλους; Τότε κακώς.

Κάποιοι, θέλοντας να σταυρώσουν τον Στανίτσα, έθεσαν ερώτηση εαν ο Στανίτσας της Πόλης ήταν διαφορετικός απο τον Στανίτσα της Αθήνας. Ο στόχος, απο απλό ερώτημα, έγινε τρόπος να σταυρωθεί ο Στανίτσας.

Το ίδιο, νομίζω, προσπαθείτε να πράξετε εδώ.

Ερώτηση. Διοτι την προκάλεσατε με αυτό εδώ:

"έψαλλε για μεγάλο χρονικό διάστημα με ΜΕΙΚΤΟ χορό, από τον ΓΥΝΑΙΚΩΝΙΤΗ, κατά το σύστημα ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗ"


Στα 25 χρόνια θητείας του ως πρωτοψάλτης του Αγ. Κωνσταντίνου Πέραν,

1) πόσες ακολουθίες έψαλλε ο Σύρκας;
2) πόσες ήταν απο το αναλόγιο, και πόσες απο τον γυναικονυτη;
3) πόσες απο το αναλόγιο ή τον γυναικονύτη εψάλλοντο με καθαρό βυζαντινό τρόπο, και πόσες ενηρμονισμένες.

Εφ όσον απαντήσετε στις ερωτήσεις αυτές, τότε θα έχουμε μια καθαρή εικόνα για την δράση του Σύρκα. Ευτυχώς που ζούν ανθρώποι σήμερα που έχουν ΤΗΝ ΜΝΗΜΗ ΚΑΙ ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ.

ΕΣΕΙΣ προκαλέσατε τον διάλογο, ΣΕ ΣΑΣ ρίχνω το μπαλάκι (εφ όσον ΣΙΓΟΥΡΑ κατι ξέρετε) να παρουσιάσετε τις απαντήσεις στις τρείς ερωτήσεις πάνω.

ΝΓ
 
#62
Για την ιστορία; Εαν ναί, καλώς.
ΝΓ
Ακριβώς. Για την ιστορία. Προσφέρατε ευγενώς ιστορικά στοιχεία, προσέφερα και εγώ. Καμία δαιμονοποίηση και κανένα σταύρωμα, σε αντίθεση με τη συστηματική σταύρωση του Βουδούρη.
Αν έχετε άλλα στοιχεία καταθέστε τα.
 

Nikolaos Giannoukakis

Παλαιό Μέλος
#63
ΠΩΣ και ΑΠΟ ΠΟΥ συμπεραίνετε, αγαπητέ μου φίλε κ. Νικόλαε πως έγραψα αρνητικά για τον Βουδούρη;;;; Εκπλήσσομαι!!!

Ο Βουδούρης είναι μια ιστορική μορφή με μεγάλη προσφορά και στοιχεία για την εποχή τότε. Αυτό που κατα καιρούς έχει σημειωθεί είναι πως δεν χρειαζόταν να γίνει παρτικιουλαριστικός να αμυνθεί το πρόσωπο του Ιακώβου.

Ο Ιάκωβος δεν χρειάστηκε, ούτε και χρειάζεται συνήγορο.

Ο ζήλος του Βουδούρη, πιστεύω, όπως και άλλοι, τον οδήγησε να υπερβάλλει αρνητικώς για τούς άλλους ψάλτες της εποχής. Στο στόχαστρο έπεσαν ο Νηλέας, ο Παπαδόπουλος, ο Παλλάσης, και ο Σύρκας.

Υπήρχε αμοιβαίος σεβασμός ΚΑΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΑΔΕΛΦΙΚΗ ΦΙΛΙΑ αναμεταξύ Ιάκωβο και Σύρκα (σας ενημερώνω) όπως αποδεικνύεται στα ηχητικά που έχω αναρτήσει με τον ίδιο τον Σύρκα να αναφέρεται στο πρόσωπο του Ιακώβου, και απο άλλες πηγές που, άλλη φορά θα παρουσιάσω, και σε άλλο φορέα.....ασχέτως τι γράφει ο Βουδούρης.

Ιστορικώς, ο Σύρκας διήυθηνε ΚΑΙ μικτούς χορούς με ενηρμονισμένη μουσική. Ελεύθερη η κρίση του καθενώς επι ιστορικής βάσης (και σας ευχαριστώ πολύ που εξηγήσατε τα κίνητρα σας. Σας πιστεύω). Προσωπικά, δεν με εκπροσωπεί αυτή η επιλογή (ενηρμονισμένη μουσική).

Τουναντίον, η ιστορία αναγνωρίζει τον Σύρκα για το Βυζαντινό του έργο και ζήλο επ αυτού, τόσο στην Πόλη, όσο και στην Αθήνα. Αυτά που έμειναν στην ιστορία είναι τα Βυζαντινά του έργα. Δεν υπάρχει αρχείο στην κατοχή κανενός των μαθητών του, ούτε και του γιού του (απο τι γνωρίζω) με ενηρμονισμένο (ευρωπαϊκό) περιεχώμενο.

Σας παροτρύνο να αξιολογήσετε το Βυζαντινό του έργο (όλα έχουν αναρτηθεί εδώ στο Ψ), και αν βρείτε κάτι χρήσιμο, εύχομαι να το ενσωματόσετε (εφ όσον ψάλλετε) στο ρεπερτόριό σας.

ΝΓ
 
Last edited:
#64
ΠΩΣ και ΑΠΟ ΠΟΥ συμπεραίνετε, αγαπητέ μου φίλε κ. Νικόλαε πως έγραψα αρνητικά για τον Βουδούρη;;;; Εκπλήσσομαι!!!
Προς Θεού, δεν εννοούσα εσάς, μίλησα γενικώς.

Σας παροτρύνο να αξιολογήσετε το Βυζαντινό του έργο (όλα έχουν αναρτηθεί εδώ στο Ψ), και αν βρείτε κάτι χρήσιμο, εύχομαι να το ενσωματόσετε (εφ όσον ψάλλετε) στο ρεπερτόριό σας.
ΝΓ
Ευχαριστώ για την παρότρυνση, αυτό προσπαθώ να πράττω, όχι μόνο από τον Σύρκα, αλλά και από κάθε άλλο δάσκαλο της μουσικής μας.
Σας εύχομαι υγεία
 
#65
Αφού, λοιπόν, απορρίψαμε όλους τους "κακούς" του μουσικού μας παρελθόντος, ως μετροφωνιστές, σακελλαριδιστές, ευρωπαϊστές, αμανετζήδες κ.ο.κ., ας δούμε ποιοι είναι οι "καλοί", καταρχήν για την περίοδο 1850-1950. [Δεν απευθύνομαι ειδικά στον Νικόλαο, γενικά μιλάω]. Υπάρχει περίπτωση να συμφωνήσουμε όλοι σε μερικά ονόματα; Πολύ αμφιβάλλω. Γι' αυτό και δεν υπάρχει περίπτωση να μας πάρει κανείς (μη ψάλτης ων) στα σοβαρά. Φαντάζομαι να το έχετε αντιληφθεί.
Λοιπόν , πάρα πολύ εύστοχα και πάρα πολύ ωραία τα περιγράφει ο φίλτατος κ. Μακρής .
Έτσι ακριβώς είναι . (όπως συζητούσα με έτερο μέλος του φόρουμ για άσχετο θέμα ...) Δεν είναι χαρακτήρες του χόλιγουντ, καλός vs κακού ...
Δεν είναι άσπρο - μαύρο . Δεν υπάρχει ούτε Θεοποίηση , ούτε δαιμονοποίηση .
Είτε το (από) δέχεσαι ,είτε ζήσε στον κόσμο σου...
 

ARGITAN

Παλαιό Μέλος
#66
Και η γνώμη του Θεοδοσίου Γεωργιάδου (για να μην βγάζουμε πάντα κακό και αναξιόπιστο τον Βουδούρη)
Δεν άκουσα τον Αντώνιο Σύρκα να ψάλλει.Όμως αν κρίνουμε από το ύφος της ψαλτικής του υιού του,Γεωργίου,του οποίου ήταν και ο δάσκαλος,κάθε άλλο παρά μη εκκλησιαστικό θα ήταν το ύφος του.Όσο για το ότι έψαλλε μετά χορού,έ, αυτό δεν νομίζω ότι αποτελεί κόλαφο κατά της προσωπικότητάς του και της ψαλτικής του τέχνης,αλλά απόδειξη της διδασκαλικής και ψαλτικής του γνώσης,καθώς και της αντίληψής του περί του ομαδικού τρόπου απόδοσης των εκκλησιαστικών μας ύμνων.
Όσο για τη γνώμη του Βουδούρη,αν αρκείτο μόνο στον Σύρκα ίσως θα γινόταν περισσότερη πιστευτή
 
#67
Όσο για το ότι έψαλλε μετά χορού,έ, αυτό δεν νομίζω ότι αποτελεί κόλαφο κατά της προσωπικότητάς του και της ψαλτικής του τέχνης,αλλά απόδειξη της διδασκαλικής και ψαλτικής του γνώσης,καθώς και της αντίληψής του περί του ομαδικού τρόπου απόδοσης των εκκλησιαστικών μας ύμνων.
Το ότι έψαλλε όμως μετά ΜΕΙΚΤΟΥ (μην το παραλείπετε) χορού και κατά το σύστημα Σακελλαρίδη, σαφώς μπορεί να μην αποτελεί κόλαφο, αλλά ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΓΕΓΟΝΟΣ και δικαιολογεί τη γνώμη των Βουδούρη, Γεωργιάδη και άλλων, παράλληλα όμως καθιστά αστήρικτη την άποψη του Αγγελινάρα, ο οποίος παρουσιάζει (βλ. μήνυμα 51, σελ. 11 του pdf) ούτε λίγο ούτε πολύ τον Σύρκα ως αγωνιστή ενάντια στη "σακελλαρίδειο ψευτοπολυφωνική αρμονία"!

Όσο για τη γνώμη του Βουδούρη,αν αρκείτο μόνο στον Σύρκα ίσως θα γινόταν περισσότερη πιστευτή
Προσωπικά εμπιστεύομαι τον Βουδούρη.

Στο παρακάτω άρθρο εκφράζω τις απόψεις μου για της περιπτώσεις θεοποίησης ή δαιμονοποίησης, με παράθεση δύο επίκαιρων παραδειγμάτων, που μπορούν να φανούν χρήσιμες στη σχέση μας με τους μουσικοδιδασκάλους.
http://psalmodia.blogspot.gr/2013/02/blog-post_23.html

Υ.Γ. Τα ιστορικά στοιχεία είναι δεν έχουν ενέργεια από μόνα τους. Είναι ψυχρά γεγονότα. Το αν υποβοηθούν στη θεοποίηση ή τη δαιμονοποίηση, ή αν μας ενοχλούν όταν συντελούν στην αποκαθήλωση των ινδαλμάτων, είναι θέμα καθαρά προσωπικό.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#69
... Τα ιστορικά στοιχεία είναι δεν έχουν ενέργεια από μόνα τους. Είναι ψυχρά γεγονότα. ...
Ντοκουμέντα μπορεί να είναι, γεγονότα όμως μόνον όταν επαληθευτούν μέσα από την ιστορική έρευνα. Αλλιώς μπορεί κάλλιστα να αποτελούν υπερβολές, συκοφαντίες, κουτσομπολιό κλπ.
 

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
#70
Ντοκουμέντα μπορεί να είναι, γεγονότα όμως μόνον όταν επαληθευτούν μέσα από την ιστορική έρευνα. Αλλιώς μπορεί κάλλιστα να αποτελούν υπερβολές, συκοφαντίες, κουτσομπολιό κλπ.
Έχουν επαληθευτεί, πιστέψτε με, κι εξακολουθούν να επαληθεύονται-διασταυρώνονται.
Για να "ελαφρύνω" λίγο το κλίμα, ο αείμνηστος Αντ. Σύρκας δεν υπήρξε ο μόνος στην Πόλη που έψαλλε και σε εναρμονισμένη (κατά Σταματιάδη ή κατά Σακκελαρίδη) ΒΜ εν χορώ.. Ήταν η τάση της εποχής, υποβοηθούμενη συχνά από τους εκκλησιαστικούς και κοινοτικούς παράγοντες. Αυτό φυσικά δε σημαίνει πως έψαλε κατά κανόνα ή αποκλειστικά έτσι. Οι Βουδούρης και Γεωργιάδης εξαίρουν άλλωστε τη μαθητεία του στον πολύ Ν. Καμαράδο και αδυνατούν να συμβιβαστούν με τις τότε επιλογές-πρωτοβουλίες του.
 

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
#71
Τα αποκόμματα είναι του 1924. ...
Συμπίπτουν αναμφίβολα με τις "μέρες δόξης" του Αντ. Σύρκα στην Πόλη ως οπαδού της εναρμόνισης. Το καλοκαίρι του 1923 αναχώρησε απογοητευμένος ο Στ. Σταματιάδης από την Πόλη, το ίδιο κι ο Πατριάρχης Μελέτιος Δ΄ από την έδρα του. Γι᾽αυτό προφανώς ο Αντ. Σύρκας συνέδεσε πλέον το όνομά του με το "σύστημα Σακκελαρίδη", το οποίο ευδοκίμησε περισσότερο στην Πόλη, ιδίως μετά την αποτυχία του Σταματιάδη.
 

Nikolaos Giannoukakis

Παλαιό Μέλος
#72
Απο αρχαιότερη ροή του θέματος

http://analogion.com/forum/showpost.php?p=62845&postcount=8

Εαν δεν είχε θετική δράση επι της Βυζαντινής Μουσικής ο Σύρκας, θα ήτο δυνατόν να συνυπάρχει με τον Ιάκωβο στην ίδια επιτροπή;

Το απόκομμα στο δεξιό μέρος είναι ένα απο τα πολλά που κατέχω που αποδεικνύει την δράση με Βυζαντινούς χορούς.

Εν καιρώ και άλλα.

ΝΓ
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
#73
Τόν μουσικό τόν κρίνει ἡ ἱστορία ἤ τό ἔργο του;
Τό ἔργο τοῦ Σύρκα εἶναι βυζαντινό καί δέν ἔχει σχέση μέ Σακελλαρίδη.
Αὐτά πού ἔγραψε ἔψελνε καί ὄχι μαθήματα ἄλλου.
Καί ὁ γιός καμιά φορά ἔψελνε πολυτονία (τροφή για να χαροῦν μερικοί) ἀλλά δέν φαίνεται γιά εὐρωπαιστής.

Περί Πατριαρχείου.
Ἔλεγε ὁ Σύρκας, ἄλλο τό πατριαρχικό υφος καί ἄλλο τό ἐκκλησιαστικό. Τό ἔλεγε σεβόμενος ἀμφότερα.
Αὐτό σημαίνει ὅτι ὁ Ἀντώνιος ἄν καθόταν στό Πατριαρχεῖο φυσικά καί θά ἐπέλεγε τὀ πατριαρχικό ψάλλειν.
Οἱ ἄρχοντες ἐκτός Πατριαρχείου ἔψελναν ἐκκλησιαστικά.
Ὁ Σύρκας ἔφυγε ἀπό τό Πατριαρχεῖο καί πήγε στό Πέραν διότι ἐκεῖ ἔμεναν ὅλοι οἱ ἔμποροι ,τοῦ σημερινοῦ πεζόδρομου στο Ταξιμ, με σεβαστό εἰσόδημα.

Πολλοί πήρανε γραμμές ἀπ τό Γέρο-Σύρκα.
Στά δοξαστικά τριωδίου φαίνεται ἡ διαφορά.
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
#76
Μέχρι τώρα έχουμε τις εξής εκδοχές:

α') Ο Μελέτιος Μεταξάκης έπαυσε για τους πολλούς λόγους τον Ναυπλιώτη καν τον Βιγγόπουλο και κάλεσε τον Σύρκα. Αυτός όμως απεχώρησε λόγω οικονομικών καταστάσεων λίγο μετά (το λέει ο Σύρκας).
Καί ὁ Ραιδεστηνός Β` τό ἴδιο ἔκανε.
Αποσύρθηκε από το Πατριαρχείο κατά τον Οκτώβριο του 1876 και χοροστάτησε στον Γαλατά στις εκκλησίες του Αγίoυ Ιωάννου των Χίων, του Αγίoυ Νικολάου και του Σωτήρος Χριστού, στην εκκλησία της Αγίας Τριάδος στο Πέραν και κατά το τέλος του βίου του στην εκκλησία του Αγίoυ Νικολάου στο Τσιβαλί.
Πηγή : http://el.wikipedia.org/wiki/Γεώργιος_Ραιδεστηνός_Β΄

Ὁ λόγος γιά ὅσους γνωρίζουν ἀπό Πόλη εἶναι εὐνόητος.
 

antonissyrkas

Νέο μέλος
#77
Αγαπητοί,

Η αναφορά στον Σύρκα απο τον Βουδούρη δεν είναι και η πιό αληθές. Ίσως χρωματίστηκε η γνώμη και η αναφορά του επειδή κλίθηκε ῾ἕξωθεν῾῾ο Σύρκας απο τον Μελέτιο Μεταξάκη (μετα την λόγου γήρατος αποχώρηση του Ιακώβου Ναυπλιώτου) και όχι κάποιος άλλος Αιγιωργήτης Λαμπαδάριος, Δομέστιχος κτλ...

Η αναφορά πιό κοντά στην αλήθεια βρίσκεται στο ιστορικό του Οικονόμου και του Καλογερόπουλου. Επίσης, έχω στην κατοχή μου (αντίγραφο απο τις παλιές μπομπίνες που είχε κάνει ο Γεώργιος Σύρκας και ο Κωνσταντίνος Λαγούρος) δύο κασσέτες οπού διηγήται την αυτοβιογραφία του ο ΙΔΙΟΣ Ο ΓΕΡΟΣ με πολλά αξιόλογα θεωρητικά σημειώματα που θα επωφελήσουν πολλούς. Σκοπεύω να αντιγράψω τις κασσέτες σε ψηφιακή μορφή σύντομα και να αναρτήσω τα σχετικά μπ3....Ο μακαρίτης ο Γεώργιος Σύρκας μου είχε πεί αρκετά για την ζωή του πατέρα του με εξακριβωμένες μαρτυρίες απο εφημερίδες της Πόλης την εποχή του 1910-1925. Και αυτά θα τα αναρτήσω για το αληθές της ιστορίας, και να αποκρούσουν όποια κακοπροαίρετη αναφορά για τον ΓεροΣύρκα απο αυτούς που δεν εχουν ιδέα και μόνο για φαντασιώσεις είναι ικανοί.

Περιληπτικά, ο Σύρκας ήταν φιληκά συνδεμένος με τον Ναυπλιώτη, ήταν ο λήπτης του μεγαλύτερου όγκου γνώσης του Νηλέα, και ήταν μαθητής των πιό αξιόλογων μουσικών και ψαλτών της Πόλης της εποχής του (Παχείδη, Καμπούρη, Θεραπειανό). Εάν και ασχολήθηκε με την κατάρτηση τετράφωνων χορωδιών κατά το σύστημα Σακελλαρίδη, εγκατέλιψε αυτή την οδό πολύ σύντομα μετα την άφιξή του στην Αθήνα. Απο κεί και πέρα διαλάμπει ως ένας απο τους μεγαλύτερους (και αυθεντικώτερους) Κωνσταντινουπολίτες ψάλτες της εποχής του.
Κε Γιανουκάκη,
Σας παρακαλω πολυ οτι ιστορικα στοιχεια αυτοβιογραφιας εχετε ή γνωρισζετε οτι υπαρχουν που αφορουν τον παππου μου Αντωνη Συρκα οταν εζησε στην Πολη μεχρι το 1935 να μου τα προωθησετε. Προσπαθω να τα βρω.
Σας ευχαριστω πολυ.
Αντωνης Συρκας
 
Top