Αντώνιος Σύρκας (1872 - +1974)

Shota

Παλαιό Μέλος
#21
Εξετάζοντας το ύφος της περιγραφής απο τον Βουδούρη σημειώνουμε μια αρνητική ψυχολογική διάθεση. Μήπως υπήρχαν προηγούμενα αναμεταξύ Βουδούρη και Καμπούρη τα οποία δεν τα έχουμε ως ιστορικά στοιχεία; Μήπως αυτά τα προηγούμενα χρωμάτισαν τον Βουδούρη να εξιστορίσει κατα τρόπο υποκειμενικό (π.χ. η συχνή χρήση αρνητικών επιθέτων στην διήγηση προδίδουν κάποια εχθρική προς τον Καμπούρη ψυχολογία).
Ξαναδιάβασα το χωριο από το βιβλίο το Βουδούρη. Φαίνεται ότι αυτή δεν είναι η δικη του γνώμη αλλα του Ναυπλιώτη αφού έτσι αρχίζει ο Βουδούρης:

Τῇ 29 ἰανουαρίου 1935, ἡμέρᾳ Τρίτῃ

§99. Ὁ πρωτοψάλτης ἐμνημόνευσε σήμερον τά ὀνόματα τῶν συγχρόνων αὐτῷ ἐκκλησιαστικῶν μουσικῶν διδασκάλων, τούς ὁποίους αὐτός ἤκουσεν· οἱ ψάλται οὗτοι εἶναι οἱ ἐξῆς· Νικόλαος ὁ Νεοχωρίτης, Κυριακός ὁ Καλόγηρος, Ἰωάσαφ ὁ ρῶσος, Γεώργιος ὁ Ραιδεστηνός, ὁ Μιχαλάκης Μουρκίδης, ὁ Γεράσιμος Κανελλίδης, ὁ Εὐστράτιος Παπαδόπουλος ὁ καμπούρης καί Συμεών ὁ ἐξ Ἀνατολῆς.


Για τα προηγούμενα μεταξύ του Ναυπλιώτη και του Παπαδόπουλου δεν ξέρω, αλλα όπως έγραψα και πριν φαίνεται ότι ο τελευταίος είχε κάποιες παράξενες ιδέες (ήταν μάλλον επηρεασμένος από τη δυτική μουσική). Επίσης και ο μουσικοδιδάσκαλος Νικόλαος Ραιδεστινός, γιος του Γεωργίου, τον ονομάζει νεωτεριστή.
 

Nikolaos Giannoukakis

Παλαιό Μέλος
#22
Ενδιαφέρον να έχουμε και άλλες πηγές, διότι, ο Ιάκωβος "ἐμνημόνευσε σήμερον τά ὀνόματα τῶν συγχρόνων αὐτῷ ἐκκλησιαστικῶν μουσικῶν διδασκάλων, τούς ὁποίους αὐτός ἤκουσεν·". Δέν αναφέρει πουθενά κάππια γνώμη για τους εν λόγω ψάλτες.

Και κάτι άλλο. Eάν ο Ιάκωβος είχε δυσμενή γνώμη για τον Καμπούρη, τότε γιατί συνεργάστηκε μαζί του στην Εκκλησιαστική Μουσική Σχολή και ακόμα στον εν Κωνσταντινουπόλει Μουσικό Σύλλογο;

Και κάτι τελευταίο. Όλα του Βουδούρη ήταν απομνημονεύματα τα οποία είδαν το φώς, στον ολότητά τους, μετά τον θάνατο πολλών απο των αναφερθέντων προσώπων. Εάν τα παρουσίαζε ο Βουδούρης την εποχή εκείνη, τι άλλες απόψεις γραπτές, ηχητικές κ.α. θα είχαμε σήμερα;

Όσο και να είναι μεγάλο βοήθημα τα απομνημονεύματα του Βουδούρη, ασ μην ξεχνούμε πως ήταν η άποψη ενός ανθρώπου με δικό του τεμπεραμέντο και προκαταλήψεις τεχνικές, καλλιτεχνικές και επαγγελματικές. Μην ξαχνάμε πως σχεδόν όλοι οι μουσικοδιδάσκαλοι της Πόλης δίδασκαν επ αμοιβής. Άλλοι περισσώτερα, άλλοι λιγότερα. Όλα αυτά τα στοιχεία χρωματίζουν και την άποψη τους.

Προσοχή, σαν επιστήμονες, να μήν πέσουμε στο λάθος και την πλάνη να καταλήγουμε σε τετελεσμένα και αυθεντίες βασιζόμενοι σε μία μόνο πηγή, όσο και "αυθεντική" να παρουσιάζεται, ή να την έχουν παρουσιάσει και εκμυθοποιήσει τρίτοι για δικό τους λογαριασμό και όφελος.

ΝΓ.
 

Shota

Παλαιό Μέλος
#23
Ο Βουδούρης αναφέρεται στην τοποτήρηση της πρωτοψαλτείας από τον Αντώνιο Σύρκα.
Πάντως παράξενο είναι ότι ο Σύρκας παρουσιάζει τον εαυτό του σαν Άρχοντα Πρωτοψάλτη της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησιας στη Λειτουργία του, βλέπε και εδώ, αν και ο Βουδούρης υποστηρίζει ότι εδώ πρόκειται για τη αργία του Ναυπλιώτη και όχι αποχώρηση. Έγινε ποτε η χειροθεσία τού; Υπάρχει το όνομα του στο κατάλογο των Αρχοντων του Οικουμενικού Πατριαρχείου; Γιάννη (Μπουλμπουτζή), μπορείς να επικοινωνείς με τον Άρχοντα Μιλτιάδη Παππά;
 

Attachments

Nikolaos Giannoukakis

Παλαιό Μέλος
#24
Φίλτατε κ. Shota,

1) Απ ότι γνωρίζω, και απ όλα τα χειρόγραφα και εκτυπωμένα βιβλία και εγχειρίδια που εκπόνησε ο ΓεροΣύρκας, πουθενά δεν αυτοαποκαλείται ΑΡΧΩΝ Πρωτοψάλτης της ΜΧΕ. Απλά, γράφει ΠΡΩΤΟΨΑΛΤΗΣ της του ΜΧΕ (και ίσως να ήταν λάθως διατύπωση εκ μέρους του απο άποψη semantics (συγγνώμη για τ᾽Αγγλικά!). Κατ᾽εμέ, απλά αναφέρει πως υπήρξε πρωτοψάλτης του πατριαρχικού ναού του Αγ. Γεωργίου. Τώρα, εάν μπλεχτούμε με τις λεπτομέρεις εάν ο Αιγιώργης είναι συνώνυμος με το όρο ΜΧΕ, είναι άλλο θέμα...

2) Απ ὀτι γνωρίζω, ουδέποτε έλαβε, αλλα και ουδέποτε είπε ο ΓεροΣύρκας πως του εδόθη απο το Πατριαρχείο (ή τον Μελέτιο) το οφφίκιο του Άρχοντως Πρωτοψάλτου. Δηλώνει πρωτοψάλτης, και η ιστορία τον αναφέρει ως τοποτηρητή πρωτοψάλτη του Πατριαρχικού ναού. Εάν έχετε την αγάπη και μερικά λεπτά, ακούσατε παρακαλώ και την αυτοβιογραφία του όπου σαφώς αναφέρει πως απο τον πατριαρχικό ναό έφυγε λόγω οικονομικών και (αδιευκρίνηστων) ῾῾καταστάσεων῾῾.

3) Στην επικεφαλίδα, και τον πρόλογο της Θ. Λειτουργίας που παρουσιάζετε, ΔΕΝ αναφέρει Άρχων Πρωτοψάλτης της ΜΧΕ, αλλα απλά Πρωτοψάλτης. Σας επιβεβαιώνω πως έτσι γράφει και στ᾽άλλα βιβλία του και χειρόγραφα. ΠΟΤΕ δεν αυτοονομάστηκε Άρχων, και κανένας δεν τον βάπτησε Άρχοντα Πρωτοψάλτη.


Ίσως η πρόθεση μου ν᾽ αναρτήσω δημιουργήματα του ΓεροΣύρκα προς όφελος όλων παραξηγήθηκε οτι στοχεύω να τον κάνω ῾῾Την Αυθεντεία῾῾της ψαλτικής. Ζητώ συγγνώμη. Εξ᾽άλλου, όλοι ο ψάλτες κάτι άφησαν και κάτι μας έμαθαν. Ουδείς ψάλτης Θεος. Ακόμα και ο Ιάκωβος Ναυπλιώτης. Σε άλλους αρέσει, σε άλλους όχι. Έτσι ήταν και στην Πόλη. Σε άλλους άρεσε, σε άλλους όχι.

Έτσι και με τα ιστορικά ντοκουμέντα. Απο μιά και μόνο πηγή κινδυνεύουμε να γίνουμε απόλυτοι. Πρέπει να έχουμε πολλές πηγές, και κει ακόμα πρέπει να έχουμε ανοιχτό μυαλό

Εάν ο ΓεροΣύρκας σας είναι χρίσημος, καλώς. Εάν δέν προσθέτει τίποτα στίς γνώσεις σας ή δεν σας κάνει, και αυτό ευλογημένο να ´ναι και σας ζητώ ενα μεγάλο συγγνώμη που σας αποσχόλησα με το θέμα Αντωνίου Σύρκα.

ΝΓ.
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
#25
Φίλτατε κ. Shota,

1) Απ ότι γνωρίζω, και απ όλα τα χειρόγραφα και εκτυπωμένα βιβλία και εγχειρίδια που εκπόνησε ο ΓεροΣύρκας, πουθενά δεν αυτοαποκαλείται ΑΡΧΩΝ Πρωτοψάλτης της ΜΧΕ. Απλά, γράφει ΠΡΩΤΟΨΑΛΤΗΣ της του ΜΧΕ (και ίσως να ήταν λάθως διατύπωση εκ μέρους του απο άποψη semantics (συγγνώμη για τ᾽Αγγλικά!). Κατ᾽εμέ, απλά αναφέρει πως υπήρξε πρωτοψάλτης του πατριαρχικού ναού του Αγ. Γεωργίου. Τώρα, εάν μπλεχτούμε με τις λεπτομέρεις εάν ο Αιγιώργης είναι συνώνυμος με το όρο ΜΧΕ, είναι άλλο θέμα...

2) Απ ὀτι γνωρίζω, ουδέποτε έλαβε, αλλα και ουδέποτε είπε ο ΓεροΣύρκας πως του εδόθη απο το Πατριαρχείο (ή τον Μελέτιο) το οφφίκιο του Άρχοντως Πρωτοψάλτου. Δηλώνει πρωτοψάλτης, και η ιστορία τον αναφέρει ως τοποτηρητή πρωτοψάλτη του Πατριαρχικού ναού. Εάν έχετε την αγάπη και μερικά λεπτά, ακούσατε παρακαλώ και την αυτοβιογραφία του όπου σαφώς αναφέρει πως απο τον πατριαρχικό ναό έφυγε λόγω οικονομικών και (αδιευκρίνηστων) ῾῾καταστάσεων῾῾.

3) Στην επικεφαλίδα, και τον πρόλογο της Θ. Λειτουργίας που παρουσιάζετε, ΔΕΝ αναφέρει Άρχων Πρωτοψάλτης της ΜΧΕ, αλλα απλά Πρωτοψάλτης. Σας επιβεβαιώνω πως έτσι γράφει και στ᾽άλλα βιβλία του και χειρόγραφα. ΠΟΤΕ δεν αυτοονομάστηκε Άρχων, και κανένας δεν τον βάπτησε Άρχοντα Πρωτοψάλτη.


Ίσως η πρόθεση μου ν᾽ αναρτήσω δημιουργήματα του ΓεροΣύρκα προς όφελος όλων παραξηγήθηκε οτι στοχεύω να τον κάνω ῾῾Την Αυθεντεία῾῾της ψαλτικής. Ζητώ συγγνώμη. Εξ᾽άλλου, όλοι ο ψάλτες κάτι άφησαν και κάτι μας έμαθαν. Ουδείς ψάλτης Θεος. Ακόμα και ο Ιάκωβος Ναυπλιώτης. Σε άλλους αρέσει, σε άλλους όχι. Έτσι ήταν και στην Πόλη. Σε άλλους άρεσε, σε άλλους όχι.

Έτσι και με τα ιστορικά ντοκουμέντα. Απο μιά και μόνο πηγή κινδυνεύουμε να γίνουμε απόλυτοι. Πρέπει να έχουμε πολλές πηγές, και κει ακόμα πρέπει να έχουμε ανοιχτό μυαλό

Εάν ο ΓεροΣύρκας σας είναι χρίσημος, καλώς. Εάν δέν προσθέτει τίποτα στίς γνώσεις σας ή δεν σας κάνει, και αυτό ευλογημένο να ΄ναι και σας ζητώ ενα μεγάλο συγγνώμη που σας αποσχόλησα με το θέμα Αντωνίου Σύρκα.

ΝΓ.
Κύριε Γιαννουκάκη,

Ευχαριστούμε για όλα. Να συνεχίσετε να προσφέρετε ό,τι έχετε και μπορείτε. Μια καλοπροαίρετη ερώτηση φαντάζομαι έκανε ο Σότα και δόθηκαν οι δέουσες διευκρινήσεις.

Εν αναμονή,
Δ.
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#26
Και βεβαίως μας είναι χρήσιμος κ. Γιαννουκάκη ο Αντώνιος Σύρκας. Για αυτό άνοιξα και το θέμα. Αποτελεί σημαντική προσωπικότητα της ψαλτικής του 20ου αιώνα. Σε μια συζήτηση βεβαίως μπορεί να ακουστούν διάφορα πράγματα και στο τέλος οι αναγνώστες (τώρα και στο μέλλον) μπορούν να ψάξουν και παραπάνω και να διαμορφώσουν άποψη. Είναι σημαντικά τα στοιχεία που παραθέσατε και σεβαστή η άποψή σας και δεν υπάρχει λόγος να ζητάτε συγνώμη για αυτά. Αλοίμονο. Περιμένουμε και άλλα! Όπως λέτε και εσείς πρέπει να μαζέψουμε όσες πληροφορίες μπορούμε και ίσως βοηθήσουν να φωτιστούν και να διευκρινιστούν κάποια πράγματα. Ευχαριστούμε.
 

basiliosn

βασιλης νικολοπουλος
#27
Φίλτατε κ. Shota,

1) Απ ότι γνωρίζω, και απ όλα τα χειρόγραφα και εκτυπωμένα βιβλία και εγχειρίδια που εκπόνησε ο ΓεροΣύρκας, πουθενά δεν αυτοαποκαλείται ΑΡΧΩΝ Πρωτοψάλτης της ΜΧΕ. Απλά, γράφει ΠΡΩΤΟΨΑΛΤΗΣ της του ΜΧΕ (και ίσως να ήταν λάθως διατύπωση εκ μέρους του απο άποψη semantics (συγγνώμη για τ᾽Αγγλικά!). Κατ᾽εμέ, απλά αναφέρει πως υπήρξε πρωτοψάλτης του πατριαρχικού ναού του Αγ. Γεωργίου. Τώρα, εάν μπλεχτούμε με τις λεπτομέρεις εάν ο Αιγιώργης είναι συνώνυμος με το όρο ΜΧΕ, είναι άλλο θέμα...

2) Απ ὀτι γνωρίζω, ουδέποτε έλαβε, αλλα και ουδέποτε είπε ο ΓεροΣύρκας πως του εδόθη απο το Πατριαρχείο (ή τον Μελέτιο) το οφφίκιο του Άρχοντως Πρωτοψάλτου. Δηλώνει πρωτοψάλτης, και η ιστορία τον αναφέρει ως τοποτηρητή πρωτοψάλτη του Πατριαρχικού ναού. Εάν έχετε την αγάπη και μερικά λεπτά, ακούσατε παρακαλώ και την αυτοβιογραφία του όπου σαφώς αναφέρει πως απο τον πατριαρχικό ναό έφυγε λόγω οικονομικών και (αδιευκρίνηστων) ῾῾καταστάσεων῾῾.

3) Στην επικεφαλίδα, και τον πρόλογο της Θ. Λειτουργίας που παρουσιάζετε, ΔΕΝ αναφέρει Άρχων Πρωτοψάλτης της ΜΧΕ, αλλα απλά Πρωτοψάλτης. Σας επιβεβαιώνω πως έτσι γράφει και στ᾽άλλα βιβλία του και χειρόγραφα. ΠΟΤΕ δεν αυτοονομάστηκε Άρχων, και κανένας δεν τον βάπτησε Άρχοντα Πρωτοψάλτη.


Ίσως η πρόθεση μου ν᾽ αναρτήσω δημιουργήματα του ΓεροΣύρκα προς όφελος όλων παραξηγήθηκε οτι στοχεύω να τον κάνω ῾῾Την Αυθεντεία῾῾της ψαλτικής. Ζητώ συγγνώμη. Εξ᾽άλλου, όλοι ο ψάλτες κάτι άφησαν και κάτι μας έμαθαν. Ουδείς ψάλτης Θεος. Ακόμα και ο Ιάκωβος Ναυπλιώτης. Σε άλλους αρέσει, σε άλλους όχι. Έτσι ήταν και στην Πόλη. Σε άλλους άρεσε, σε άλλους όχι.

Έτσι και με τα ιστορικά ντοκουμέντα. Απο μιά και μόνο πηγή κινδυνεύουμε να γίνουμε απόλυτοι. Πρέπει να έχουμε πολλές πηγές, και κει ακόμα πρέπει να έχουμε ανοιχτό μυαλό

Εάν ο ΓεροΣύρκας σας είναι χρίσημος, καλώς. Εάν δέν προσθέτει τίποτα στίς γνώσεις σας ή δεν σας κάνει, και αυτό ευλογημένο να ´ναι και σας ζητώ ενα μεγάλο συγγνώμη που σας αποσχόλησα με το θέμα Αντωνίου Σύρκα.
ΝΓ.
Χρησιμοτατος !!! Οπως αλλωστε και ο επισης αειμνηστος Γεωργιος Συρκας !!!
Να ειστε καλα και να συνεχισετε την σπουδαια προσφορα σας !
Υ.Γ
Με τον θεμα των καλλιφωνων και μουσικολογιωτατων Μητροπολιτων (Νικοδημος Βαλληνδρας) , βλεπω να μην τα πηγαινουμε καλα :):):)!
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#28
Με τον θεμα των καλλιφωνων και μουσικολογιωτατων Μητροπολιτων (Νικοδημος Βαλληνδρας) , βλεπω να μην τα πηγαινουμε καλα :):):)!
Βασίλη, είσαι εκτός θέματος εδώ. Μιλάμε για τον Αντώνιο Σύρκα. Τα περί μητροπολιτών στην ανάλογη ενότητα. Ευχαριστώ.
 

basiliosn

βασιλης νικολοπουλος
#29
Βασίλη, είσαι εκτός θέματος εδώ. Μιλάμε για τον Αντώνιο Σύρκα. Τα περί μητροπολιτών στην ανάλογη ενότητα. Ευχαριστώ.
Ενταξει Δημητρη , μετεφερε το ! Απλα αν δεις απο την αρχη τη συζητηση θα καταλαβεις γιατι εγινε εδω η ανταλαγη "δεσποτικων" μηνυματων :)!
 

Shota

Παλαιό Μέλος
#30
Φίλτατε κ. Shota,

1) Απ ότι γνωρίζω, και απ όλα τα χειρόγραφα και εκτυπωμένα βιβλία και εγχειρίδια που εκπόνησε ο ΓεροΣύρκας, πουθενά δεν αυτοαποκαλείται ΑΡΧΩΝ Πρωτοψάλτης της ΜΧΕ. Απλά, γράφει ΠΡΩΤΟΨΑΛΤΗΣ της του ΜΧΕ (και ίσως να ήταν λάθως διατύπωση εκ μέρους του απο άποψη semantics (συγγνώμη για τ᾽Αγγλικά!). Κατ᾽εμέ, απλά αναφέρει πως υπήρξε πρωτοψάλτης του πατριαρχικού ναού του Αγ. Γεωργίου. Τώρα, εάν μπλεχτούμε με τις λεπτομέρεις εάν ο Αιγιώργης είναι συνώνυμος με το όρο ΜΧΕ, είναι άλλο θέμα...

2) Απ ὀτι γνωρίζω, ουδέποτε έλαβε, αλλα και ουδέποτε είπε ο ΓεροΣύρκας πως του εδόθη απο το Πατριαρχείο (ή τον Μελέτιο) το οφφίκιο του Άρχοντως Πρωτοψάλτου. Δηλώνει πρωτοψάλτης, και η ιστορία τον αναφέρει ως τοποτηρητή πρωτοψάλτη του Πατριαρχικού ναού. Εάν έχετε την αγάπη και μερικά λεπτά, ακούσατε παρακαλώ και την αυτοβιογραφία του όπου σαφώς αναφέρει πως απο τον πατριαρχικό ναό έφυγε λόγω οικονομικών και (αδιευκρίνηστων) ῾῾καταστάσεων῾῾.

3) Στην επικεφαλίδα, και τον πρόλογο της Θ. Λειτουργίας που παρουσιάζετε, ΔΕΝ αναφέρει Άρχων Πρωτοψάλτης της ΜΧΕ, αλλα απλά Πρωτοψάλτης. Σας επιβεβαιώνω πως έτσι γράφει και στ᾽άλλα βιβλία του και χειρόγραφα. ΠΟΤΕ δεν αυτοονομάστηκε Άρχων, και κανένας δεν τον βάπτησε Άρχοντα Πρωτοψάλτη.


Ίσως η πρόθεση μου ν᾽ αναρτήσω δημιουργήματα του ΓεροΣύρκα προς όφελος όλων παραξηγήθηκε οτι στοχεύω να τον κάνω ῾῾Την Αυθεντεία῾῾της ψαλτικής. Ζητώ συγγνώμη. Εξ᾽άλλου, όλοι ο ψάλτες κάτι άφησαν και κάτι μας έμαθαν. Ουδείς ψάλτης Θεος. Ακόμα και ο Ιάκωβος Ναυπλιώτης. Σε άλλους αρέσει, σε άλλους όχι. Έτσι ήταν και στην Πόλη. Σε άλλους άρεσε, σε άλλους όχι.

Έτσι και με τα ιστορικά ντοκουμέντα. Απο μιά και μόνο πηγή κινδυνεύουμε να γίνουμε απόλυτοι. Πρέπει να έχουμε πολλές πηγές, και κει ακόμα πρέπει να έχουμε ανοιχτό μυαλό

Εάν ο ΓεροΣύρκας σας είναι χρίσημος, καλώς. Εάν δέν προσθέτει τίποτα στίς γνώσεις σας ή δεν σας κάνει, και αυτό ευλογημένο να ´ναι και σας ζητώ ενα μεγάλο συγγνώμη που σας αποσχόλησα με το θέμα Αντωνίου Σύρκα.

ΝΓ.
Εγώ δεν βλέπω διαφορα μεταξύ του Άρχοντα Πρωτοψάλτη της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησιας και του Πρωτοψάλτη της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησιας. Έτσι και ο αείμνηστος Νικόλαος Δανιηλίδης μετά τη αποχώρηση του Πρίγγου έψαλλε για 2 έτη από τη θέση του αλλα και από τη θέση του Στανίτσα μετά το 1963 μέχρι του θάνατο του. Ήτανε όμως Πρωτοψάλτης (είτε Αρχων είτε μη) της Μεγάλης Εκκλησιας; Όχι.

Eπιβεβαιώνω ότι βρίσκω τη προσφορα σας πολύ χρήσιμα και περιμένω και αλλα στοιχεια για τον Σύρκα. Εδώ διάλογο κάνουμε, όχι τον πόλεμο (μπορούμε να κάνουμε και αυτό :D ).

ΥΓ. Ο ίδιος ο Σύρκας δεν αναφέρει κάτι για το γήρατος του Ναυπλιώτη. Μιλάει για τους «πολλούς και ποικίλους λόγους». Υποθέτω πως ένα είναι η τετράφωνη μουσική.
 

Attachments

Nikolaos Giannoukakis

Παλαιό Μέλος
#31
Φίλτατε κ. Shota,

Ανοίξατε ένα θέμα το οποίο δεν έχει άμεση σχέση με της εκδόσεις του Σύρκα και της εκτελέσεις απο μαθητές του. Ο στόχος μου ήταν να παρουσιάσω τα ανέκδοτα έργα του ΓεροΣύρκα και όχι εάν ήταν Πρωτοψάλτης του Πατριαρχικού Ναού, ή και αν του άξιζε να γίνει.

Ως προς το δεύτερο θα συνεχίσω να παραθέτω ανέκδοτα έργα του Σύρκα όσο ύπαρχει το ενδιαφέρον.

Ως προς το πρώτο, προσπαθείτε να βρήτε την σχέση αναμεταξύ των όρων ῾Ἅρχων Πρωτοψάλτης της ΜΧΕ῾῾ και ῾῾Πρωτοψάλτης της ΜΧΕ῾῾.

Απο αυτά που γνωρίζω (απο τον τόμο του ΓΙ Παπαδόπουλου, τον Β᾽ τόμο της συλλογής του Φ. Οικονόμου και τα δύο τεύχη Εκκλησιαστικά Οφφίκια ή Α*ξιώματα εις το Οικονμενικόν Πα*τριαρχείον) υπήρξαν στην ζωή του Πατριαρχικού Ναού Πρωτοψάλτες και Λαμπαδάριοι ΜΕ και ΧΩΡΙΣ οφφίκιο.

Πολλοί κατηξιωμένοι Πρωτοψάλτες του πατριαρχικού ναού του Αιγιώργη έψαλλαν ΑΝΕΥ οφφικίου. Άλλοι έλαβαν οφφίκια.

Ο δε Σύρκας (όπως και πολλοί αλλοι) έψαλλε άνευ οφφικίου.

Προτέινατε το εξής:
῾῾ο αείμνηστος Νικόλαος Δανιηλίδης μετά τη αποχώρηση του Πρίγγου έψαλλε για 2 έτη από τη θέση του αλλα και από τη θέση του Στανίτσα μετά το 1963 μέχρι του θάνατο του. Ήτανε όμως Πρωτοψάλτης (είτε Αρχων είτε μη) της Μεγάλης Εκκλησιας; Όχι.῾῾

Με όλο το σεβασμό, δεν μπορώ να καταλάβω την λογική του επιχειρήματός σας, και σας παραθέτω το εξής παράδειγμα:

Προσλαμβάνεσθε ειδικός μαθηματικός ερευνητής στο ΜΙΤ της Μασσαχουσέτης. Μένετε για έξη μήνες ως συντονιστής μιάς ειδικής μονάδας. Για λόγους δiκούς σας αποχωρείτε στον έβδομο μήνα. Θα θεωρούσατε τον εαυτό σας πρώην υπάλληλος του ΜΙΤ ή όχι; Θα αναφέρατε την θητεία και υπηρεσία σας στο ΜΙΤ στο βιογραφικό σας, ή θα το αποσιωπούσατε;


Με την ίδια λογική της υπηρεσίας του στον Πατριαρχικό ναό (έστω και για τρείς μήνες) ο Σύρκας (και άλλοι στην ιστορία ΑΝΕΥ Πατριαρχικό οφφίκιο) υπογράφει Πρωτοψάλτης της ΜΧΕ.

Ρίξτε μια ματιά παρακαλώ και στον τόμο του ΓΙ Παπαδόπουλου (Συμβολαί εις την ιστορία της παρ᾽ημίν εκκλησιαστικής μουσικής, Εκδόσεις Κουλτούρα, σελ. 302-365). Ήσαν πράγματι ΟΛΟΙ οι πρωτοψάλτες και λαμπαδάριοι της ΜΧΕ ΚΑΙ οφφικιάλοι;

Μάλλον όχι.

Ίσως ψάχνετε να δημιουργήσετε κάποιο litmus test και κρητίρια για ποιός και ποιά προσόντα πρέπει να έχει κάποιος να καλείται ῾῾Πρωτοψάλτης της ΜΧΕ῾῾. Μπορείτε να δημιουργήσετε επιτροπή και να εξετάσετε όλα αυτά και να εκδόσετε συμπεράσματα και οδηγίες. Το 2011 εγγύς εστί και το Γ᾽ Διεθνές Συνέδριο του Αμερικανικού Ιδρύματος Βυζαντινής Μουσικής και Υμνολογίας (www.asbmh.pitt.edu) σίγουρα θα ενδιαφερθεί να παρουσιάσετε την μελέτη σας.

Πάντως η πραγματικότητα είναι μία. Η ΜΧΕ είχε οφφικιάλους ιεροψάλτες και μη οφφικιάλους ιεροψάλτες. Και ο Δανιηλίδης και ο Σύρκας έψαλλαν ως δεξιοί ιεροψάλτες. Μέχρι άλλων αποφάσεων, κατ εμέ, ο δεξιός ιεροψάλτης στο κεντρικό στασίδι είναι πρωτοψάλτης de facto, εαν όχι και de jure (εφ όσον κλίθηκε για την συγκεκριμένη διακονία επισήμως απο κάποια αρχή).

Τέλος, αμφιβάλλω εάν οι λόγιοι αποχώρησης του Σύρκα, όπως υποθέτετε, ήσαν η τετραφωνία. Ποιά τετραφωνία στον πατριαρχικό ναό;

Καθαρά οικονομικοί ήταν οι λόγοι. Όπως π.χ. σήμερα, περισσώτερα λεφτά βγάζεις απο την Γέννηση του Χριστού στα Σπάτα παρά στην Αγία Τριάδα Αμπελοκήπων.....κατ ομολογία διακεκεκριμμένων Πρωτοψαλτών των ημερών μας :cool:

Ευχαριστώ για την υπομονή σας.

ΝΓ
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#32
Συγκινητικό και μόνο να ακούς το γερο-Σύρκα...
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#33
Ο ίδιος ο Αντώνιος Σύρκας λέει οτι δημιούργησε μικτή χορωδία (με αγόρια και κορίτσια) ήδη από τα χρόνια του στην Πόλη. Προφανώς ακολούθησε το παράδειγμα καταρτίσεως (δεν αναφέρεται μικτού) χορού του δασκάλου του Ευστρατίου Παπαδοπούλου ο οποίος πρώτος (κατά το Βουδούρη) συνέστησε χορωδιακό ψάλσιμο στην Πόλη (με τη σύγχρονη έννοια) όπως αναφέρθηκε ήδη. Κατά το Βουδούρη, πρίν τον Ευστράτιο Παπαδόπουλο οι ψάλτες τα έλεγαν όλα μόνοι τους χωρίς ανάγκη «δομεστίκων και παραδομεστίκων» όπως χαρακτηριστικά και ίσως με μια υποτιμητική χροιά λέει κάπου. Η δημιουργία μικτών χορών φαίνεται να επετρέπετο από την ιεραρχία της Πόλης εφόσον συμμετείχαν και σε πανηγύρεις (αν κατάλαβα καλά στη συνέντευξη). Στην Αθήνα όπως αναφέρθηκε στο πρώτο μήνυμα η μικτή χορωδία του Αντωνίου Σύρκα έψαλλε από το γυναικωνίτη (άγνωστο γιατί, ίσως επηρεασμένοι από δυτικά πρότυπα). Μπράβο του πάντως γιατί μέσα σε τέτοιο κλίμα εποχής κατόρθωσε να κρατήσει ότι μπόρεσε με μεγάλο ζήλο και φιλομάθεια όπως φαίνεται από τη συνέντευξη.
 

Nikolaos Giannoukakis

Παλαιό Μέλος
#34
Φίλτατε κ. Shota,

Απόψε, ζήτησα απο τον ιερέα της ενορίας μας να κάνουμε παράκληση με την ελπίδα ν᾽αναστηθούν ο γέρο Σύρκα και ο Γιώργος να σας τα πούν οι ίδιοι.

:wink:

NG.
 

Shota

Παλαιό Μέλος
#35
Φίλτατε κ. Shota,

Απόψε, ζήτησα απο τον ιερέα της ενορίας μας να κάνουμε παράκληση με την ελπίδα ν᾽αναστηθούν ο γέρο Σύρκα και ο Γιώργος να σας τα πούν οι ίδιοι.

:wink:

NG.
ἀμὴν γὰρ λέγω ὑμῖν, ἐὰν ἔχητε πίστιν ὡς κόκκον σινάπεως, ἐρεῖτε τῷ ὄρει τούτῳ, μετάβηθι ἐντεῦθεν ἐκεῖ, καὶ μεταβήσεται, καὶ οὐδὲν ἀδυνατήσει ὑμῖν (Ματθ. 17,20).

Νομίζω πως έχουμε πρόβλημα επικοινωνίας. Π.χ. όταν έγραψα
Ο ίδιος ο Σύρκας δεν αναφέρει κάτι για το γήρατος του Ναυπλιώτη. Μιλάει για τους «πολλούς και ποικίλους λόγους». Υποθέτω πως ένα είναι η τετράφωνη μουσική.
εννοούσα ακριβώς αυτό που λέει ο Σύρκας, δηλαδή ότι ο Μελέτιος Μεταξάκης διά πολλούς και ποικίλους λόγους έπαυσε τον Πρωτοψάλτη και τον Λαμπαδαριο της Μεγάλης Εκκλησιας και προσκάλεσε τον Σύρκα. Υπόθετα ότι ένας λόγος ήταν μάλλον το γεγονός ότι ο Μελέτιος ήθελε τη τετραφωνία (έδωσα και ένα σχετικό link σε άλλο μήνυμα μου). Εσείς όμως μου λέτε ότι

Τέλος, αμφιβάλλω εάν οι λόγιοι αποχώρησης του Σύρκα, όπως υποθέτετε, ήσαν η τετραφωνία. Ποιά τετραφωνία στον πατριαρχικό ναό;
Μα εγώ για τον Ναυπλιώτη μιλάω! Όσον αφορά τη πολυφωνία στο πατριαρχικό ναό, σύμφωνα με τον Άρχοντα Δομέστικο Μιλιτιάδη Παππά υπάρχουν πολλές ηχογραφήσεις του Βασιλειου Νικολαΐδη όπου ψάλλει τρύφωνα κατά την θέληση του πατριάρχου Αθηναγόρου.
 

Nikolaos Giannoukakis

Παλαιό Μέλος
#36
Αγαπητέ μου κ. Shota,

Προφανώς κάτι σας πείραξε απο την στιγμή που ανέβασα κείμενα και ηχογραφήσεις. Εάν ο στόχος σας είμαι εγώ προσωπικά για όποιονδήποτε λόγο, παρακαλώ επικοινωνήσατε μαζί μου στο ngiann1@pitt.edu. Μην κουράζουμε τους εκλεκτούς αναγνώστες με την παίγνια των λέξεων, την επίδειξη ῾ἑγώ είμαι πιό κάμποσος απο ´σενα και θα σε φτιάξω῾῾.

Απο αυτή τη στιγμή κ. Shota, σταματώ την δημόσια εποικοινωνία μαζί σας. Προφανώς κάτι έχετε μέσα σας που σας ενοχλεί και το βγάζετε έξω με περίεργο τρόπο.

Υποκλίνομαι στην καμποσύνη σας και την υπερμουσικοιστοριοδιφοθεωριτικότητα σας.

ΝΓ.
 

Shota

Παλαιό Μέλος
#37
Δεν πρόκειται εδώ για αποχώρηση λόγω γήρατος του Ναυπλιώτη. Αν θυμάμαι καλά ο Βουδούρης τα περιγράφει οτι του δόθηκε προσωρινή ποινή αργίας επειδή πήγε κόντρα στον πατριάρχη για θέματα τυπικού ή τάξεως (δεν θυμάμαι τον ακριβή λόγο).
Μέχρι τώρα έχουμε τις εξής εκδοχές:

α') Ο Μελέτιος Μεταξάκης έπαυσε για τους πολλούς λόγους τον Ναυπλιώτη καν τον Βιγγόπουλο και κάλεσε τον Σύρκα. Αυτός όμως απεχώρησε λόγω οικονομικών καταστάσεων λίγο μετά (το λέει ο Σύρκας).

β') Ο Μελέτιος Μεταξάκης έδωσε προσωρινή ποινή αργίας στον Ναυπλιώτη και κάλεσε τον Σύρκα στη θέση του πρωτοψάλτου, αφού αυτός ήταν φίλος των οπαδών που είχαν εκλέξει τον Μελέτιο πατριάρχη. O Σύρκας όμως ήταν εντελώς ακατάλληλος για τη θέση του πρωτοψάλτου και έτσι αναγκάστηκε ο πατριάρχης να ξαναπάρει τον Ναυπλιώτη (το λέει ο π. Σεραφείμ Φαρασογλου οποιος ακολουθεί τον Βουδούρη).

γ') Ο Μελέτιος Μεταξάκης έδωσε προσωρινή ποινή αργίας στον Ναυπλιώτη και κάλεσε τον Σύρκα στη θέση του πρωτοψάλτου. Ο Μελέτιος πιέσθηκε από τους καραμανλήδες και αναγκάστηκε να ξαναπάρει τον Ναυπλιώτη (το αναφέρει ο π. Σεραφείμ Φαρασογλου σαν μη ορθή φήμη).
 
Last edited:

Shota

Παλαιό Μέλος
#38
Αγαπητέ μου κ. Shota,

Προφανώς κάτι σας πείραξε απο την στιγμή που ανέβασα κείμενα και ηχογραφήσεις. Εάν ο στόχος σας είμαι εγώ προσωπικά για όποιονδήποτε λόγο, παρακαλώ επικοινωνήσατε μαζί μου στο ngiann1@pitt.edu. Μην κουράζουμε τους εκλεκτούς αναγνώστες με την παίγνια των λέξεων, την επίδειξη ῾ἑγώ είμαι πιό κάμποσος απο ´σενα και θα σε φτιάξω῾῾.

Απο αυτή τη στιγμή κ. Shota, σταματώ την δημόσια εποικοινωνία μαζί σας. Προφανώς κάτι έχετε μέσα σας που σας ενοχλεί και το βγάζετε έξω με περίεργο τρόπο.

Υποκλίνομαι στην καμποσύνη σας και την υπερμουσικοιστοριοδιφοθεωριτικότητα σας.

ΝΓ.
Ουδέν σχόλιο.
 

Shota

Παλαιό Μέλος
#39
Εγώ δεν βλέπω διαφορα μεταξύ του Άρχοντα Πρωτοψάλτη της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησιας και του Πρωτοψάλτη της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησιας.
Μάλλον ούτε ο Ναυπλιώτης ούτε ο Ραιδεστινός ήξεραν τη διαφορα...

α') Υπό του Πρωτοψάλτου της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησιας.

β') Υπό του πρώην Πρωτοψάλτου της του Χριστού Μ. Εκκλησίας.
 

Attachments

dimitris

Παλαιό Μέλος
#40
Ο ίδιος στην λειτουργία του υπογράφει "τέος Α.Π. Μ.Χ.Ε.". Τιμά τον Ναυπλιώτη στη λειτουργία του με το άξιον εστίν σε β' "έτσι το έλεγε ο αείμνηστος.."
Περί τετραφωνίας κλπ ήτο σαφής ότι το ισοκράτημα είναι η βάση του τετραχόρδου.

Δεν καταλαβαίνω γιατί η αναφορά σε τόσο μεγάλο ψάλτη παραστράτησε σε οφίκια, δεποτάδες κ.α.

Μας ενδιαφέρουν οι τίτλοι ή οι μεγάλοι ψάλτες;
Τον μουσικό τον κρίνουμε από τα έργα του ή από το κους κους που ονομάζουμε "ιστορία";
 
Last edited:
Top