Αντίφωνα της Θείας Λειτουργίας και Τυπικά-Μακαρισμοί

Shota

Παλαιό Μέλος
Κάποιες μαρτυρίες αποδεικνύουν πως η λειτουργία του Αγ. Ιακώβου άρχισε από τον αντίφωνο. Το λείψανο αυτής της πρακτικής είναι το σημερινό «Δεῦτε προσκυνήσωμεν...» και τα απολυτίκια και κοντάκια που λέγονται μετά την είσοδο. Τα γεωργιανά χφφ. του Ιεροσολυμιτικού λειτουργικού περιβάλλοντος μαρτυρούν ενσωμάτωση των τυπικών και των μακαρισμών στην λειτουργία του Αγ. Ιακώβου από τον 10ο αι., ακολουθεί όμως αμέσως το εισοδικό τροπάριο/αντίφωνο. Αυτή η συνήθεια είναι ίσως παλιότερη του 10ου αι. και μάλλον σαβαϊτική.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
... διατηρῶντας τὸ «Δεῦτε προσκυνήσωμεν...» [...] ἄρχιζε μὲ τὸ λατρευτικὸ «Δεῦτε προσκυνήσωμεν...» ...
Κάποιες μαρτυρίες αποδεικνύουν πως η λειτουργία του Αγ. Ιακώβου άρχισε από τον αντίφωνο. Το λείψανο αυτής της πρακτικής είναι το σημερινό «Δεῦτε προσκυνήσωμεν...» [...] ακολουθεί όμως αμέσως το εισοδικό τροπάριο/αντίφωνο.
Πολύ σημαντικά αὐτά, γιατί ἐνῶ λέγαμε ὄτι ἡ εἴσοδος γίνεται ἐν μέσῳ τοῦ γ΄ ἀντιφώνου (94 Ψαλμ.), κάποιος παλιά μοῦ εἶπε: Γιατί νά εἶναι ἔτσι καί μήν ἀποτελεῖ μόνο του εἰσοδικό τὸ «Δεῦτε προσκυνήσωμεν...» !!!

Σ᾿ αὐτή τήν περίπτωση, προφανῶς δέν συνδέεται μέ τό ἐφύμνιο «Σῶσον ἡμᾶς Υἱέ Θεοῦ...» καί δέν ψαλλόταν μαζί μέ τό ἐφύμνιο, ἀλλά μόνος ὁ στίχος.
 
Top