Αναμνήσεις, διηγήσεις και μαρτυρίες Βασ. Τζανάκου

Status
Not open for further replies.
T

Tzanakos_B

Guest
Αγαπητοι κ. Συντονιστες , Συναδελφοι και Φιλοι. Αισθανομαι την υποχρεωση να δηλωσω δημοσια οτι, αν και ψαλλω πανω απο 40 χρονια , διαπιστωσα , απο τοτε που εγινα μελος του Ψαλτολογιου , οτι εγινα '' σοφωτερος '' σε πολλα θεματα και βεβαια ειχα την ευκαιρια και την δυνατοτητα να ακουσω πολλα μελωδηματα ,οχι μονον των Μεγαλων ,αλλα και πολλων αλλων συναδελφων. Ακομη και πολλα ψαλτοτραγουδα που μονο απο τον Σωτ. Φωτοπουλο και τον Δασκαλο μου Αθ. Καραμανη ειχα ακουσει στη Σπαρτη απο κασσετες. Ισως , αθελα μου να κουρασα τους Συντονιστες , καποιες φορες Ζητω ταπεινα ΣΥΓΓΝΩΜΗ. Τα λαθη ανθρωπινα. Κατι σχετικο με τις '' Δημοσκοπησεις '' Ακουγοντας και βλεποντας πολλες φορες τον ανεπαναληπτο Καραμανη να ψαλλει στο Αναλογιο μου στη Σπαρτη με μισοκλειστα ματια , ευθυτενης , μεγαλοπρεπης, τον ρωτησα πως τα θυμαται ολα απ εξω και χωρις να κανει το παραμικρο λαθος.. Χαμογελασε με χτυπησε στην πλατη και μου ειπε. Βασιλακη , αυτο δεν το κανω μονο εγω αλλα ολοι οι μεγαλοι. Ναυπλιωτης , Πριγγος, Παναγιωτιδης ... [ εγω προσθετω και ο Τσολακιδης , που τον ειχα ακουσει να μας ψαλλει πολλες φορες , παντα απ` εξω. Τι θελω να πω . Αυτο κυριοι χαρακτηριζει ολους τους ΜΕΓΑΛΟΥΣ. Οχι μονον η φωνη , το υφος και τα διαστηματα. Γνωριζαν τα παντα ΑΠ` ΕΞΩ.. !!! Χαρισμα αλλα και συνεχης ενασχοληση και εξασκηση με την ΨΑΛΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ. !! Ηταν γιαυτους τροπος ζωης !!! Β> ΤΖΑΝΑΚΟΣ.
 
T

Tzanakos_B

Guest
Αναμνήσεις από Αθ. Καραμάνη
Οταν ο αειμνηστος ηλθε στη Σπαρτη το 1973 για διακοπες , ηθελε να επισκεφθει τα περιφημα σπηλαια Δυρου της Μανης. Πηγαμε , μηνας Αυγουστος , ηταν και η συζυγος του μαζι. Εκει στα σπηλαια μεσα κυκλοφορουσαν με βαρκες στενομακρες , η διαδρομη δαιδαλωδης , υπαρχει φωτισμος μεσα στο νερο , το θεαμα παντου υπεροχο. ο αρχοντας , παρατηρουσε με προσοχη και συγκινηση . σε μια στιγμη αρχισε να ψαλλει '' Τις Θεος μεγας .... '' και οσοι ειμαστε στην βαρκα τον κοιτουσαμε εκπληκτοι αφηνοντας το θεαμα των σταλακτιτων !!! Αλλα εκει μεσα εχει πολλη υγρασια και η φωνη του Δασκαλου επηρεαστηκε.. Ηταν Σαββατο και την Κυριακη το πρωι ηλθε στο Μητρ. Ναο να ψαλλει. Εγω ειχα παει αριστερα. Απο το Θεος Κυριος.... η φωνη του δεν '' τραβαγε'' καθολου... Εβηξε , προσπαθησε , τιποτε. μου κανει νοημα να παω δεξια. Πηγα , παρεμεινε στο Αναλογιο και μου ειπε , συνεχισε εσυ, με πηρες στο λαιμο σου... Ηταν τοτε 63 ετων κι εγω ημουν 33. Συνεχισα αλλα τα ποδια μου ετρεμαν... Μου εδινε θαρρος , τολμησα να ψαλλω και δυναμις , του Αβαγιανου , χερουβικο , λειτουργικα δικα του σε ηχο πλ. β`. Οταν τελειωσαμε μου ειπε οτι πρωτη φορα του συνεβη να κλεισει σχεδον τελειως ο λαιμος του.... Αλλα σε δυο τρεις μερες επανηλθε και ψαλλαμε στην εορτη της Κοιμησεως Της Θεοτοκου οπου ειπε και το περιφημο '' Και ευλογημενος... '' του Μπερεκετη , περιτεχνον και με αργη χρονικη αγωγη. Οταν του ελεγα οτι ομοιαζει στον Πριγγο, μου απαντουσε. Το θεωρω τιμη μου !!!! Καταλαβαινα οτι σεβοταν πολυ τον Πριγγο ... Τοτε μου ειπε οτι Ο Πριγγος εψαλλε και στη Θεσσαλονικη νεος πριν παει οριστικα στο Πατριαρχειο. Με τον Παναγιωτιδη , συνομηλικοι οντες ηταν κολλητοι , αλλα πολλες φορες καυγαδιζαν . Ο Παναγιωτιδης δεν εγραφε μουσικα χειρογραφα , ο Καραμανης , το αντιθετο , εγραφε τα παντα και οταν τα εβλεπε ο Παναγιωτιδης , ηταν και αθυροστομος , ελεγε οτι ηταν δικα του και του τα επαιρνε απο το στομα.. !!!!!
 
Last edited by a moderator:

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Κύριε Τζανάκο, θα πρέπει να ήταν εμπειρία ζωής αυτό που ζήσατε, να ψάλλει ο Καραμάνης το "Τις Θεός Μέγας" μέσα σ' αυτό το σπήλαιο... Και αποτελεί σπουδαία μαρτυρία για το τι άνθρωπος ήταν, το πώς λειτούργησε αυθόρμητα μπροστά στο δέος από το θαύμα της φύσης.

Οι μαρτυρίες σας για τον άρχοντα, αλλά και άλλους παλαιούς, είναι πράγματι πολυτιμότατες και καλό θα ήταν να κρατήσετε αυτό το νήμα, για να τις προσφέρετε, όποτε μπορείτε (κατά το πρότυπο ανάλογου θέματος).
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
ΟΟ Παναγιωτιδης δεν εγραφε μουσικα χειρογραφα , ο Καραμανης , το αντιθετο , εγραφε τα παντα και οταν τα εβλεπε ο Παναγιωτιδης , ηταν και αθυροστομος , ελεγε οτι ηταν δικα του και του τα επαιρνε απο το στομα.. !!!!!
Αυτή ακριβώς ήταν η πέτρα του σκανδάλου. Αποτελεί βέβαια τη μία οπτική γωνία, αυτή που έδινε ο Καραμάνης. Η άλλη όψη του ίδιου νομίσματος, που την πληροφορήθηκα απ' τον κ. Δεβρελή, λέει πως για τις δεύτερες Λειτουργίες στον Άγ. Δημήτριο καθόταν ο Παναγιωτίδης, έψαλλε, και ο Καραμάνης τον κατέγραφε ώστε να ετοιμάσουν έτσι το Χερουβικό της Κυριακής*, το οποίο έψαλλαν με μια φωνή, πλην των μονωδιών του «Τριάδι» από τον Παναγιωτίδη και του «πάσαν την βιωτικήν» από τον Καραμάνη. Στις πρώτες παρτιτούρες του Καραμάνη αναγράφονταν τα ονόματα και των δύο, καταχρηστικά του Καραμάνη αφού ήταν απλώς καταγραφέας, έδειχνε όμως ανοχή ο Παναγιωτίδης. Μετά από λίγο καιρό έπαψε να βάζει το όνομα του Παναγιωτίδη κρατώντας μόνο το δικό του, οπότε ο δεύτερος του έκοψε την «καλημέρα» και ψυχράθηκαν οι σχέσεις τους, μια ζωή τον έλεγε κλέφτη.

Ποιος είχε δίκιο δεν γνωρίζω, δεν ξέρω άλλωστε αν έχει πλέον σημασία. Το ανέφερα ώστε να μην είναι μονόπλευρη η θεώρηση.


*Αν προβληματίζεστε γιατί δεν έγραφε ο ίδιος ο Παναγιωτίδης, θεωρούσε πως του σταματούσε η έμπνευση όταν καθόταν να γράψει. Έτσι, για να εμπνευστεί ήθελε να καθίσει άνετος, με το ουζάκι του, και να αρχίσει να ψάλλει γραμμές πρωτότυπες, με πολλή φαντασία αλλά καθ' όλα εκκλησιαστικές. Έτσι καταγράφηκε το Αναστασιματάριό του από τον κ. Δεβρελή, έτσι έγραφε πάλι ο Δεβρελής τα μέλη που έψαλλαν χορωδιακά επί μία εικοσαετία στο ραδιόφωνο, με πάντα διαφορετικό μέλος από τις προηγούμενες χρονιές.
 
Last edited:
T

Tzanakos_B

Guest
Αυτή ακριβώς ήταν η πέτρα του σκανδάλου. Αποτελεί βέβαια τη μία οπτική γωνία, αυτή που έδινε ο Καραμάνης. Η άλλη όψη του ίδιου νομίσματος, που την πληροφορήθηκα απ' τον κ. Δεβρελή, λέει πως για τις δεύτερες Λειτουργίες στον Άγ. Δημήτριο καθόταν ο Παναγιωτίδης, έψαλλε, και ο Καραμάνης τον κατέγραφε ώστε να ετοιμάσουν έτσι το Χερουβικό της Κυριακής*, το οποίο έψαλλαν με μια φωνή, πλην των μονωδιών του «Τριάδι» από τον Παναγιωτίδη και του «πάσαν την βιωτικήν» από τον Καραμάνη. Στις πρώτες παρτιτούρες του Καραμάνη αναγράφονταν τα ονόματα και των δύο, καταχρηστικά του Καραμάνη αφού ήταν απλώς καταγραφέας, έδειχνε όμως ανοχή ο Παναγιωτίδης. Μετά από λίγο καιρό έπαψε να βάζει το όνομα του Παναγιωτίδη κρατώντας μόνο το δικό του, οπότε ο δεύτερος του έκοψε την «καλημέρα» και ψυχράθηκαν οι σχέσεις τους, μια ζωή τον έλεγε κλέφτη.

Ποιος είχε δίκιο δεν γνωρίζω, δεν ξέρω άλλωστε αν έχει πλέον σημασία. Το ανέφερα ώστε να μην είναι μονόπλευρη η θεώρηση.


*Αν προβληματίζεστε γιατί δεν έγραφε ο ίδιος ο Παναγιωτίδης, θεωρούσε πως του σταματούσε η έμπνευση όταν καθόταν να γράψει. Έτσι, για να εμπνευστεί ήθελε να καθίσει άνετος, με το ουζάκι του, και να αρχίσει να ψάλλει γραμμές πρωτότυπες, με πολλή φαντασία αλλά καθ' όλα εκκλησιαστικές. Έτσι καταγράφηκε το Αναστασιματάριό του από τον κ. Δεβρελή, έτσι έγραφε πάλι ο Δεβρελής τα μέλη που έψαλλαν χορωδιακά επί μία εικοσαετία στο ραδιόφωνο, με πάντα διαφορετικό μέλος από τις προηγούμενες χρονιές.

Αγαπητε Γιαννη. Στη Σπαρτη ο Καραμανης το μονο που μου ειπε για τον Παναγιωτιδη , οταν τον ρωτησα , ειναι οτι η φωνη του χαλασε με τη ζωη..... που εκανε και δεν πρεπει να ψαλλει τωρα γιατι αυτο τον μειωνει. Ο πρωτος δασκαλος μου Νικ. Κυριακοπουλος ακουγε τον Καραμανη στον ΠΥΡΓΟ ΗΛΕΙΑΣ , οπου τον ειχαν προσλαβει για δυο , τρια χρονια γυρω στα 1952, εναντι αδρας αμοιβης !!! και του ειχαν διαθεσει και σπιτι. Η μια κορη του ηταν καλλιφωνοτατη και εψαλλε πολυ ωραια. Ο Κυριακοπουλος , αριστος σε θεωρια και πραξη αλλα ηταν λατρης του Παναγιωτιδη και μου εχει πει πολλα που συνεβαιναν μεταξυ Καραμανη - Παναγιωτιδη , οι οποιοι '' Μαζι δεν κανανε και χωρια δεν μπορουσαν '' !!! Πιστευω οτι ο Καραμανης πηηρε πολλα απο τον Παναγιωτιδη... αλλα τα διασκευαζε καταλληλως.. Παντως οι δυο τους ηταν οι κορυφαιοι στη Θεσσαλονικη , καθιερωσαν το Πατριαρχικο υφος εκαναν πολλες εκπομπες στο Ραδιοφωνο οταν οι νεωτεροι Χρυσανθος και Ταλιαδωρος βρισκονταν σε δευτερη σειρα.... Τον Χρυσανθο ο Παναγιωτιδης με το αστειρευτο χιουμορ του τον αποκαλουσε '' Ο Παπιος ''... Ο γιος του Καραμανη ο Νικος τους εκανε παρεα ολους , ελεγε ομως οτι οι δυο που θεωρουνταν αλανθαστοι και πρωτοποροι ηταν το διδυμο Παναγιωτιδης - Καραμανης . Στην παρεα τους , οσοι μαζευονταν , παντα δεσποζε ο Παναγιωτιδης. Εψαλλε , τραγουδουσε , ελεγε ανεκδοτα . !!!! Ο Δασκαλος μου Κυριακοπουλος ξερει παρα πολλα αλλα μενει στον ΠΥΡΓΟ.
 
T

Tzanakos_B

Guest
Σκέφτηκα ότι θα πρέπει να κάνω ένα συμπλήρωμα -επεξήγηση της προηγούμενης μου διήγησης σχετικά με την αντίδραση του Παναγιωτίδη. Τα έγραψα όπως τα θυμάμαι, ξεχνώντας ότι όσοι τα διαβάζουν είναι πολύ νεότεροι και μάλλον δεν μπορούν να εξηγήσουν ή να κατανοήσουν τη συμπεριφορά του Παναγιωτίδη, όταν σήμερα, οι περισσότεροι ψάλτες δέχονται και ανέχονται συχνά προσβολές ή κακές συμπεριφορές! Και τις ανέχονται γιατί δεν θέλουν να χάσουν το αναλόγιο - το οποίο συνήθως γίνεται ένας τρόπος ζωής που πολύ δύσκολα τον εγκαταλείπει κανείς![Και τα πολύ λίγα χρήματα με τα οποία αμοίβεται ο ψάλτης, παρά και την οικονομική κρίση, μάλλον δεν θάταν σοβαρός παράγοντας παραμονής του, αν δεν υπήρχε η μεγάλη αγάπη για τη Β.Μ. και το ψάλσιμο].
Όμως ΑΥΤΟΣ ΗΤΑΝ Ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΙΔΗΣ. Δεν ανεχόταν "μύγα στο σπαθί του". Είχε θίξει πολλούς, ακόμα και μητροπολίτες, για αυτό και τον πολεμούσαν. Τα όσα, όμως, έλεγε ΗΤΑΝ ΑΛΗΘΕΙΕΣ. Δεν μπορώ, ούτε θέλω, ούτε δικαιούμαι να αναφέρω τί έχουν λεχθεί για μεγάλους ψάλτες, περί του τί είχαν ανεχθεί ή υποστεί προκειμένου να πάρουν αναλόγιο σε μεγάλες εκκλησίες! Ε αυτά ο Παναγιωτίδης δεν μπορούσε να τα ανεχθεί ούτε να κάνει πράγματα αντίθετα των "πιστεύω" του. Ο καθένας μπορεί να τον κρίνει, να συμφωνήσει ή να διαφωνήσει.

Ολοι ενθυμουμεθα , ιδιαιτερα εμεις οι παλαιοτεροι , τον αειμνηστο Σπυρ. Περιστερη ο οποιος πολλα χρονια διακονησε Πρωτοψαλτης στο Μ. Ναο Αθηνων και διακρινοταν για το ηθος του , τα απαραμιλλα '' τριαδι '' και τους Αποστολους του. Ηταν αριστος τοσο στην Εκκλ. Μουσικη οσον στην προσφορα του στην Δημοτικη Μουσικη μας. Με αφορμη αυτα που ειπωθηκαν για τις αντιδρασεις του Παναγιωτιδη , θυμαμαι οταν ηταν αρχιεπισκοπος ο μακαριστος Ιερωνυμος , ο οποιος ελεγε οτι η Βυζαντινη Μουσικη ειναι '' Μουσειακη '' , υποχρεωσε τους ψαλτες του Μητρ. Ναου Αθηνων , να ψαλλουν καθε Κυριακη Χερουβικο και Λειτουργικα Σακκελαριδη.... Το θυμαμαι πολυ καλα και καθε Κυριακη τα ιδια και τα ιδια... Αν και δεν γνωριζα τοτε Βυζαντινη Μουσικη , παρα μονον λιγα , ακουστικα , στενοχωριομουν πολυ και απορουσα πως ενας τοσο σπουδαιος Πρωτοψαλτης ανεχοταν αυτη την κατασταση....Αργοτερα ο Περιστερης γερασε και ανεβασε και γυναικες στο Αναλογιο του οπου ολοι ακουγονταν εκτος απο αυτον...!!!!
 

ggs

Νέο μέλος
Ως νεώτερος και γνωρίσας-ακούσας τον αείμνηστο Σπυρίδωνα Περιστέρη, όσο και τον επίσης αείμνηστο λαμπαδάριό του Ευάγγελο Τζελά, μέσω ραδιοφώνου και τηλεόρασης (από δεκαετία '80 και μετά), θεωρώ εμαυτόν τυχερό (!) για τη συγκεκριμένη στάση τους.
Με εκτίμηση και ευχαριστίες για τις πολύτιμες πληροφορίες για τον αείμνηστο Αθ. Παναγιωτίδη,
Γ. Στάμου.
 
T

Tzanakos_B

Guest
Σημαντική μαρτυρία απόψεων περί χρόνου του Αθανασίου Παναγιωτίδη μας μετέφερε ο κ. Στεφούλης (Johnsteff) σε άλλο θέμα εδώ από το οποίο μεταφέρω το ειδικού ενδιαφέροντος απόσπασμα:

Κυριε Δημητρηνα καταθεσω δυο σημαντικες, κατα την γνωμη μου , μαρτυριες για τους τρεις αειμνηστους αρχοντες . Η πρωτη του Καραμανη ο οποιος ευτυχησε να ακουσει τον Πριγγο νεον , στη Θεσσαλονικη. Εψαλε το δοξαστικο των αγιων Πατερων. Ο Καραμανης αισθανθηκε οτι τον ανεβασε στα ουρανια !!!! Προσθετει οτι απο την αρχη μεχρι το τελος εψαλλε σε υψηλους τονους !! Τον Παναγιωτιδη ,που ηταν ριψοκινδυνος πολλες φορες τον αναγκασε να κατεβει απο το αναλογιο '' βριζοντας ''.. Για τον Ιακωβο , δεν εκφραζοταν . Προφανως θεωρουσε τον Πριγγο πιο συγχρονο και ασυναγωνιστον !! Ο γιος του ΝΙΚΟΣ , το γραφω με επιφυλαξη , μου ειχε πει οτι ο Ιακωβος στα γεραματα του εκανε και λαθη..... Ο Πριγγος ποτε. Ο εκ ΠΥΡΓΟΥ ΗΛΕΙΑΣ Ν. Κυριακοπουλος '' κολλητος του Στανιτσα , μου ελεγε οτι στην ΠΟΛΗ , ο Πατριαρχης επαιρνε συνηθως μαζι του τον Ναυπλιωτη σε αλλους ναους και καποιοι ψαλτες τον λοιδωρουσαν για την πολυ δυνατη φωνη του [ δεν γραφω τι ακριβως ελεγαν ] Στον ΠΥΡΓΟ που ζουν πολλοι φιλομουσοι [ Μαρτυρια Κυριακοπουλου ] , θεωρουσαν τον Στανιτσα ανωτερο ολων !!! Αυτο οπως βλεπω φαινεται και στισ '' Δημοσκοπησεις '' στο Φορουμ.!!!! Β ΤΖΑΝ.
 

ypsifonix

Ντερέκης Απόστολος
Είχα την τύχη να παρευρεθώ στην εκδήλωση που έγινε στον Αγ. Παντελεήμονα Αχαρνών προς τιμήν του Αθ.Καραμάνη το 1997 αν δεν κάνω λάθος . Έψαλλαν πολύ και φτασμένοι ψάλτες , όλοι έψαλλαν καλοφωνικούς με τα κρατήματα , αργά μαθήματα, ογκωδέστατα και σηκώνεται στο τέλος ο Α.θ Καραμάνης και τους κάνει ένα κήρυγμα "Γιατί είπατε όλοι αργά μαθήματα; Έτσι φαίνεται ο ψάλτης; Και με το Αμήν τον καταλαβαίνεις" και έψαλλε την καταβασία "αναστάσεως ημέρα.." το σύντομο,στο οποίο φάνηκε η αρχοντιά του.
Βέβαια και τότε (το '97) ήταν προχωρημένη η ηλικία του και δεν θα μπορούσε να ψάλλει με ευκολία τους καλοφωνικούς που έψαλλαν οι νεότεροι αλλά τους δούλεψε για τα καλά. :)
 
T

Tzanakos_B

Guest
Είχα την τύχη να παρευρεθώ στην εκδήλωση που έγινε στον Αγ. Παντελεήμονα Αχαρνών προς τιμήν του Αθ.Καραμάνη το 1997 αν δεν κάνω λάθος . Έψαλλαν πολύ και φτασμένοι ψάλτες , όλοι έψαλλαν καλοφωνικούς με τα κρατήματα , αργά μαθήματα, ογκωδέστατα και σηκώνεται στο τέλος ο Α.θ Καραμάνης και τους κάνει ένα κήρυγμα "Γιατί είπατε όλοι αργά μαθήματα; Έτσι φαίνεται ο ψάλτης; Και με το Αμήν τον καταλαβαίνεις" και έψαλλε την καταβασία "αναστάσεως ημέρα.." το σύντομο,στο οποίο φάνηκε η αρχοντιά του.
Βέβαια και τότε (το '97) ήταν προχωρημένη η ηλικία του και δεν θα μπορούσε να ψάλλει με ευκολία τους καλοφωνικούς που έψαλλαν οι νεότεροι αλλά τους δούλεψε για τα καλά. :)

Αγαπητε συναδελφε , ειχα τη χαρα και την ευλογια να παρευρεθω σαυτην την εκδηλωση προς τιμην του αειμνηστου Καραμανη. ειναι δυστυχως ετσι ακριβως οπως τα γραφετε με εξαιρεση τον Α. Πεττα και τον Μ. Τσαμκιρανη [ Μαθητες του ] οι υπολοιποι εκαναν επιδειξη με κρατηματα και οχι μονον κουρασαν αλλα προσςβαλλαν θα ελεγα και τον Καραμανη, ο οποιος στο τελος εξεφρασε την απογοητευση του και με αυτο που εψαλλε τοσο αρχοντικα τους διδαξε τι σημαινει υφος και ΗΘΟΣ !!! Θα το θυμαμαι παντα !! Φιλικα Β. ΤΖΑΝΑΚΟΣ
 
T

Tzanakos_B

Guest
Φιλοι συναδελφοι , οταν εγινα μελος του Ψαλτολογιου , επιθυμια μου ηταν να ακουσω καταξιωμενους ερμηνευτες διαφορων μελωδιων της Μουσικης μας Παραδοσης . Αξιωθηκα να ακουσω Τον Ναυπλιωτη για τον οποιο ειχα ακουσει απο Τσολακιδη πρωτα , μετα απο τον δασκαλο μου Ν. Κυριακοπουλο , οτι ηταν ο φορεας της ηχητικης Ψαλτικης Παραδοσις μας. Ο Τσολακιδης τον θεωρουσε κορυφαιο σε ολα !!! Αλλα οταν μας εψαλλε μιμουμενος τον Ναυπλιωτη , ηταν και σε μεγαλη ηλικια , ειχε αριστο χρονο, υφος διαφορετικο απο του Πριγγου , του Καραμανη , του Ταλιαδωρου , τους οποιους ειχα ακουσει απο κασσετες και μαλλον σε φωνη και υφος ταιριαζε αρκετα με τον Παναγιωτιδη .!! Οταν εψαλλε , αραια και Που στους Ναους της Σπαρτης , σε πολυ υψηλους τονους και με το δικο του τροπο , Ξενιζε , κυριως το εκκλησιασμα και ακολουθουσαν διαφορα σχολια , οχι ευχαριστα.... Κι ομως ο Τσολακιδης ηταν Παραδοσιακος και αν ειχε ασχοληθει '' επαγγελματικα '' με την Ψαλτικη , θα ηταν ο Μικρος Ιακωβος, οπως τον αποκαλουσαν στην ΠΟΛΗ. Δυστυχως προτιμησε το Ποδοσφαιρο... Στην ψαλτικη πορεια μου ο δασκαλος μου μετα το Αναστασιματαριον με εβαλε στα μαθηματα του Καραμανη ,σε ολες τις Ακολουθιες και σιγα , σιγα , εξοικιωθηκα με αυτα και τα χρησιμοποιουσα αποκλειστικα, μεχρι που ηλθα στην Αθηνα το 1986. Απο τοτε και μεχρι σημερα ψαλλω ο,τι θεωρω , υποκειμενικα καλυτερο .!!! Εχω δημιουργησει , το γραφω για τους νεους συναδελφους, μια χειρογραφη ΑΝΘΟΛΟΓΙΑ για ολες τις ακολουθιες , βασισμενη σε πολλες Πηγες , Παλιες και νεοτερες . Ξεχωριζω ο,τι καλυτερο και το καταγραφω , ιδιοχειρως , κανοντας καποιες συντμησεις και διασκευες προς το απλουστερο και το συντομοτερο. Απο το Δασκαλο Καραμανη κραταω παντα το ΥΦΟΣ, την ΤΕΧΝΗ και το ΗΘΟΣ του. Τα Ακουσματα ολων με εχουν βοηθησει πολυ στην ερμηνεια των διαφορων Μαθηματων.. Ομολογω , τωρα στη Δυση της μακρας Διακονιας μου , οτι Πολλα θα μπορουσα ακομη να μαθω. Θα χρειαζοταν να γεννηθω δευτερη φορα.. !!! Θα ηθελα να τονισω κατι πολυ σημαντικο !! Καλος ψαλτης γινεσαι οταν συμψαλλεις με καλο Δασκαλο !! Ο Καραμανης μου ειχε πει. Επρεπε να σε ειχα κοντα μου Στο Αναλογιο . Η ΨΑΛΤΙΚΗ ειναι πραξη , εξασκηση . Παλι καλα που εχεις '' καλο αυτι '' και ακους σωστα.!!! Κυριοι απο Μελωδηματα [ Κλασσικα συγχρονα ] ειμαστε πληρεις !!! Αυτο που μας διαφευγει , η ουσια , ειναι οτι πρεπει να μαθουμε να ψαλλουμε ΣΩΣΤΑ , ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ !!! καθενας αναλογα με τις ικανοτητες του . Τα βιβλια, μονα τους δεν βγαζουν ψαλτες αλλα η εξασκησις στα Αναλογια !!! Β. ΤΖΑΝΑΚΟΣ
 
T

Tzanakos_B

Guest
Με αφορμη αυτα που δια βαζα πριν λιγο για τα οφικκια θυμηθηκα τον αειμνηστο Στ. Τσολακιδη και θα καταθεσω δυο μαρτυριες του . Πρωτον σχετικα με τους δυο Δομεστικους που εχουν οι δυο αρχοντες Πρωτοψαλτης και Λαμπαδαριος, παντα επι εποχης Ναυπλιωτη , ο ενας Δομεστικος συμψαλλει , ο δευτερος παιρνει τις καταληξεις για ναα συνεχιζεται ομαλα και μεσα στο χρονο η Ψαλμωδια. τοτε που δεν υπηρχαν μικροφωνα και μηχανικοι ισοκρατες , καταλαβαινετε ποσο χρησιμο ηταν αυτο για τον Πρωτοψαλτη.!! Το δευερο που μας ελεγε , ειναι , οσο κι αν φαινεεται περιεργο... , κατα την Απαγγελιαν του '' Ασπιλε, αμολυντε κ.τ.λ. '' ο δεξιος αναγνωστης στεκοταν δεξια, μπροστα απο την εικονα του Χριστου και απλως εστρεφε το σωμα του προς την εικονα της Παναγιας . ο αριστερος Αναγνωστης στεκοταν μπροστα στην εικονα της Παναγιας και εστρεφε το σωμα του προς την εικονα του Χριστου. Αν το καλοσκεφτουμε , αυτο απαιτει η ΤΑΞΙΣ . Β. ΤΖΑΝΑΚΟΣ .
 
T

Tzanakos_B

Guest
Πρίν πολλά χρόνια ο πρώτος διδάξας με την Βυζαντινην Μουσικήν , Νικ. Κυριακόπουλος , εν ζωή ευρισκόμενος , ζει στον Πύργο Ηλειας , μεταξύ των άλλων μου είχε διηγηθεί το εξής χαρακτηριστικό των δύο μεγάλων Παναγιωτίδη _ Καραμανη σχετικά με τον αείμνηστο Δάσκαλο Μαν. Χατζημάρκο. Ακούγοντάς τον να ψάλλει σε κάποιο ναό , ο αμιμητος Παναγιωτίδης ,είπε .. Ρε Θαναση , ωραία φωνή έχει ο Μανόλης , αν ήξερε και να ψαλλει... θα ήταν κορυφαίος !!!! Εγώ ο απλός διάκονος του αναλογίου , θα έλεγα ότι ήξερε να ψάλλει αλλα στις δόξες του , παλιά , έψαλλε γιά τον κόσμο που πλήρωνε αδρά νια να τον καλέσουν να ψάλλει , κυρίως τα τεριριιιιρεμ !!!!! Θεωρρώ τιμή μου που έψαλα απέναντι του στη Σκούρα Σπάρτης , παλιά και γίμαμε φίλοι. !! Γιατί το αναφέρω , σημερα , κυριως τη γνώμη του Παναγιωτίδη ?? Για να καταλάβουν μερικοί ότι οι χαρισματικοί ψάλτες , πολλές φορές αλλοιώνουν τα κλασσικά μαθήματα , χαριν του '' φιλομούσου '' ακροατηρίου !!!! Παραδοσιακό και Εκκλησιαστικό είναι ό ,τι είναι Αληθινό .!!! Β. ΤΖΑΝ.
 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
......................................................Για να καταλάβουν μερικοί ότι οι χαρισματικοί ψάλτες , πολλές φορές αλλοιώνουν τα κλασσικά μαθήματα , χαριν του '' φιλομούσου '' ακροατηρίου !!!! Παραδοσιακό και Εκκλησιαστικό είναι ό ,τι είναι Αληθινό .!!! Β. ΤΖΑΝ.

Είναι η μουσική κακοποίηση για την οποία, αμφότεροι, έχουμε στο πρόσφατο παρελθόν αναφερθεί, ή αλλιώς "το ξέφραγο αμπέλι" που χαρακτηρίσατε σ' άλλο μηνυμά σας, την κατάσταση που επικρατεί σε πολλά αναλόγια!
Μέχρι και θέσεις από λαικά, ελαφρολαικά & "σκυλάδικα" δυστυχώς, ακούμε!
Εκτός αυτού, λέγονται και άχρονα!
"Ο καιρός γαρ εγγύς" για επιστροφή στις ρίζες μας!
Έρρωσθε & γρηγορείτε.
 
T

Tzanakos_B

Guest
Στον Αγιο Νικόλαο Σπάρτης [ στον κάτω ναό ] στη μνήμη του , γυρω στα 1974. έψαλλε δεξιά ο Κ. Τασόπουλος και αριστερά ο αείμνηστος επίσης Ν. Γρηγοριάδης , καθηγητής και φοβερός ψάλτης σε φωνή και τέχνη..!! Στό τέλος , άρχισε ο Γρηγοριάδης πρώτος το Θεοτόκε Παρθένε... του Μπερεκέτη.. σε βαση μάλλον ΓΑ. Ο Τασόπουλος , δεν απάντησε.. και του είπε ο Γρηγοριάδης μετά. Γιατί Κώστα δεν απάντησες ?? Δεν μιλησε.... Ο Γρηγοριάδης ήταν εξ ίσου υψίφωνος , αλλα πιό τεχνίτης..!!! Ημουν παρών , δίπλα στον Γρηγοριάδη.. Τώρα με σεβασμό στη μνήμη του , ακουγοντας πάλιν το '' Επί σοί χαιρει... '' του Φαρλέκα , το ψάλλει χαμηλά και δύσκολα αναγνωρίζεται.. πάντως Μα ι δάνογλου δεν είναι. Οσο για τα Τυπικά Β` Σταση , Αίνει η ψυχή μου τον Κύριον... , δεν θέλω να το σχολιάσω , σεβόμενος τη μνήμη του.... Θα πω μόνο τούτο. Εκτός ήχου , χρόνου και τόπου..... Β. ΤΖΑΝΑΚΟΣ
 

PANAG

Παλαιό Μέλος
Στον Αγιο Νικόλαο Σπάρτης [ στον κάτω ναό ] στη μνήμη του , γυρω στα 1974. έψαλλε δεξιά ο Κ. Τασόπουλος και αριστερά ο αείμνηστος επίσης Ν. Γρηγοριάδης , καθηγητής και φοβερός ψάλτης σε φωνή και τέχνη..!! Στό τέλος , άρχισε ο Γρηγοριάδης πρώτος το Θεοτόκε Παρθένε... του Μπερεκέτη.. σε βαση μάλλον ΓΑ. Ο Τασόπουλος , δεν απάντησε.. και του είπε ο Γρηγοριάδης μετά. Γιατί Κώστα δεν απάντησες ?? Δεν μιλησε.... Ο Γρηγοριάδης ήταν εξ ίσου υψίφωνος , αλλα πιό τεχνίτης..!!! Ημουν παρών , δίπλα στον Γρηγοριάδη.. Τώρα με σεβασμό στη μνήμη του , ακουγοντας πάλιν το '' Επί σοί χαιρει... '' του Φαρλέκα , το ψάλλει χαμηλά και δύσκολα αναγνωρίζεται.. πάντως Μα ι δάνογλου δεν είναι. Οσο για τα Τυπικά Β` Σταση , Αίνει η ψυχή μου τον Κύριον... , δεν θέλω να το σχολιάσω , σεβόμενος τη μνήμη του.... Θα πω μόνο τούτο. Εκτός ήχου , χρόνου και τόπου..... Β. ΤΖΑΝΑΚΟΣ

Όντως ηταν φοβερός. Έκανα αριστερα του 4 χρόνια στον αγιο ΛΟΥΚΑ.
 

Δημήτρης Μαούνης

Παλαιό Μέλος
Στον Αγιο Νικόλαο Σπάρτης [ στον κάτω ναό ] στη μνήμη του , γυρω στα 1974. έψαλλε δεξιά ο Κ. Τασόπουλος και αριστερά ο αείμνηστος επίσης Ν. Γρηγοριάδης , καθηγητής και φοβερός ψάλτης σε φωνή και τέχνη..!! Στό τέλος , άρχισε ο Γρηγοριάδης πρώτος το Θεοτόκε Παρθένε... του Μπερεκέτη.. σε βαση μάλλον ΓΑ. Ο Τασόπουλος , δεν απάντησε.. και του είπε ο Γρηγοριάδης μετά. Γιατί Κώστα δεν απάντησες ?? Δεν μιλησε.... Ο Γρηγοριάδης ήταν εξ ίσου υψίφωνος , αλλα πιό τεχνίτης..!!! Ημουν παρών , δίπλα στον Γρηγοριάδη.. Τώρα με σεβασμό στη μνήμη του , ακουγοντας πάλιν το '' Επί σοί χαιρει... '' του Φαρλέκα , το ψάλλει χαμηλά και δύσκολα αναγνωρίζεται.. πάντως Μα ι δάνογλου δεν είναι. Οσο για τα Τυπικά Β` Σταση , Αίνει η ψυχή μου τον Κύριον... , δεν θέλω να το σχολιάσω , σεβόμενος τη μνήμη του.... Θα πω μόνο τούτο. Εκτός ήχου , χρόνου και τόπου..... Β. ΤΖΑΝΑΚΟΣ

Είχα τη μεγάλη τύχη και την απρόσμενη ευκαιρία να τον γνωρίσω και να συμψάλλω και κάποιες φορές μαζί του, όταν ήταν πια στον Ι.Ν. της Χριστού Γεννήσεως, στην Παιανία. Μπορεί τότε πια να ήταν σε προχωρημένη ηλικία και ασθενής, αλλά στο αναλόγιο ήταν ακμαίος, η φωνή του έδειχνε ακόμη το μεγαλείο της και το μεγάλο φωνητικό του τάλαντο, ενώ και και η τεχνική του ήταν όση και η μεγάλη εμπειρία του.
Στο αναλόγιό του βρέθηκα τυχαία, μια Κυριακή, όταν πήγα να επισκεφθώ τον Λαμπάδάριό του και εξαίρετο φίλο, τον Γιώργο Πλούσο. Από τότε, όταν επισκεπτόμουνα το Ναό, δεν ήθελε να πηγαίνω στο αριστερό αναλόγιο, αλλά να κάθομαι δίπλα του και να συμψάλλουμε, αν και εγώ πού να φθάσω στις ψηλές νότες του!
Ήταν πάντοτε τακτικός, με τις ωραίες, έγχρωμες χειρόγραφες παρτιτούρες του και στον όρθρο και στη λειτουργία.
Ήταν εύχαρις, προσηνής, ταπεινός, αν και γνώριζε τη μεγάλη του αξία και καταδεκτικός. Γι' αυτό και μετά τον εκκλησιασμό, ακολουθούσε η πλούσια φιλοξενία στο σπίτι του.
Ας είναι αιωνία η μνήμη του!
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Τό τελευταῖο μήνυμα τοῦ κ. Β. Τζανάκου τό συγχὠνευσα στό ὑπάρχον θέμα του τῶν «Αναμνήσεων»...
Μετά διεπίστωσα ὅτι ἀναφέρεται σέ ἠχογραφήσεις τοῦ μακαριστοῦ Κώστα Τασόπουλου (ἐδῶ) —πού «σέβεται τή μνήμη του» καί δέν «τόν θάβει»— καί θέλησα νά μεταφέρω τά μηνύματα (καί τοῦ Παναγιώτη πού ἔγραψε μετά) στό θέμα τοῦ Τασόπουλου, ἀλλά «ὁ δαίμων τοῦ Ψαλτολογίου» δἐν τό ἐπέτρεψε! Ζήτησα τήν συνδρομή τοῦ Διαχειριστοῦ καί οὔτε κι ἐκεῖνος μπόρεσε!!!
Καλύτερα πού ἔμειναν ἐδῶ, ἀφοῦ τελικά γίνεται ἀναφορά καί στόν μακαριστό Νῖκο Γρηγοριάδη, πρῶτο πρωτοψάλτη στήν ἔναρξη τῆς ἱερατικῆς μου διακονίας ὡς διακόνου στό Ἱ. Ν. Εὐαγγ. Λουκᾶ Πατησίων (βλ. ἐδῶ καί γενικότερα ἐδῶ).

Κύριε Βασίλη, οὔτε τόν Τασόπουλο οὔτε τόν Γρηγοριάδη φτάνετε!!! Γι᾿ αὐτό καλύτερα νά ἀκοῦτε καί νά σιωπᾶτε...!!!


 
T

Tzanakos_B

Guest

Τό τελευταῖο μήνυμα τοῦ κ. Β. Τζανάκου τό συγχὠνευσα στό ὑπάρχον θέμα του τῶν «Αναμνήσεων»...
Μετά διεπίστωσα ὅτι ἀναφέρεται σέ ἠχογραφήσεις τοῦ μακαριστοῦ Κώστα Τασόπουλου (ἐδῶ) —πού «σέβεται τή μνήμη του» καί δέν «τόν θάβει»— καί θέλησα νά μεταφέρω τά μηνύματα (καί τοῦ Παναγιώτη πού ἔγραψε μετά) στό θέμα τοῦ Τασόπουλου, ἀλλά «ὁ δαίμων τοῦ Ψαλτολογίου» δἐν τό ἐπέτρεψε! Ζήτησα τήν συνδρομή τοῦ Διαχειριστοῦ καί οὔτε κι ἐκεῖνος μπόρεσε!!!
Καλύτερα πού ἔμειναν ἐδῶ, ἀφοῦ τελικά γίνεται ἀναφορά καί στόν μακαριστό Νῖκο Γρηγοριάδη, πρῶτο πρωτοψάλτη στήν ἔναρξη τῆς ἱερατικῆς μου διακονίας ὡς διακόνου στό Ἱ. Ν. Εὐαγγ. Λουκᾶ Πατησίων (βλ. ἐδῶ καί γενικότερα ἐδῶ).

Κύριε Βασίλη, οὔτε τόν Τασόπουλο οὔτε τόν Γρηγοριάδη φτάνετε!!! Γι᾿ αὐτό καλύτερα νά ἀκοῦτε καί νά σιωπᾶτε...!!!



Πάτερ Μάξιμε , ουδέποτε στην ψαλτική διακονία μου , συνεκρινα τον εαυτον μου με κάποιον συνάδελφον. εν ζωή η` αείμνηστον... Εχω πάντα το '' γνώθι σεαυτόν.. '' Με τον αείμνηστον Ν. Γρηγοριάδην , ο οποίος τότε , πηρε μετάθεσιν στην Σπάρτη και έψαλλε δεξιά για λίγα χρόνια στον Αγιο Νικόλαο , γίναμε πολυ καλοι φίλοι και δωσαμε και συναυλίαν εις την αίθουσαν της Ιεράς Μητροπόλεως. Εψαλε δε και αριστερά στις 14 / 8 1973 , στον Μητρ. Ναόν όπου ήμουν πρωτοψάλτης, τότε δεξια έψαλε ο αειμνηστος Καραμάνης..!!! Την επομένην αριστερά εψαλα εγώ. Δυστυχως έχω χάσει τις μαγνητοφωνήσεις.. Εσείς , ως '' ειδήμων '' λέτε οτι δεν τους φτάνω και καλύτερα να σιωπώ... 1. Δεν έκανα καμμίαν συγκρισιν με τον εαυτον μου. 2. Εγραψα ότι κατά την γνώμην μου ο Ν. Γρηγοριάδης ήταν εξ ίσου υψίφωνος με τον Κ. Τασοπουλον , αλλα πιό τεχνίτης..!!! Γιατί '' το πάτε αλλού .. '' ???? Αν σας γράψω τι είπε ο Καραμάνης σχετικά με μένα και τον Ν. Γρηγοριάδην , θα το θεωρήσετε '' αστείον και εγω ιστικόν..'' !!! Οσον δια τον Κ. Τασόπουλον , ακούστε το '' Αίνει η ψυχη μου τον Κύριον..'' Δικαίωμά σας να έχετε οποιαδήποτε γνώμην για τις ψαλτικές ικανότητές μου , αλλά μήν εκτιθεστε δημοσίως.....!!!! Β ΤΖΑΝΑΚΟΣ.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
... αλλά μήν εκτιθεστε δημοσίως.....!!!! Β ΤΖΑΝΑΚΟΣ.
Νά τό πάρετε ἀμέσως πίσω αὐτό!!!
Τό ποιός ἐκτίθεται —μετά λύπης τό γράφω— εἶναι πλέον πασίγνωστο!
Πού θέτει τεχνηέντως θέμα γιά ψαλμώδηση τῆς Κασσιανῆς ἀπό τόν ἀριστερό, πού εἶναι καλύτερος ἀπό τόν δεξιό... λές καί δέν καταλάβαμε...
Ἀλλά φταῖνε αὐτοί πού, ἐνῶ τόσα νέα παιδιά ψάχνουν γιά ψαλτική θέση γιά νά ζήσουν, προσλαμβάνουν ἀριστερούς συνταξιούχους!
Ἀλλά ποιός τά βλέπει αὐτά;:confused:

 
Status
Not open for further replies.
Top