Ανακοίνωση του Πατριαρχείου για την εκκλησιαστική μουσική

paganus

Παλαιόν μέλι
1982: έκδοση
1994: οφφίκιο
2012: απόρριψη- καταδίκη

:confused:
 
Last edited by a moderator:
και για να το συμπληρώσω και να γίνω περισσότερο αντιληπτός ..
είναι κατακριτέο αν εκτελώ "ιλαροχορευτικά" τα μέλη ( το έγραψα σωστά ;) αλλά δεν είναι κατακριτέο εάν ψάλω σαν ιμάμης , σαν τραγουδιστής , αν αυτοσχεδιάζω ;

Είναι κατακριτέο να κάνω αυτό που κάνω (όποιο κι αν είναι το ύφος μου) και να λέω ότι μόνο έτσι είναι το σωστό και όλοι οι άλλοι είναι λάθος.
 

Nikolaos Giannoukakis

Παλαιό Μέλος
Η αντίδραση μερικών δεν εκπλήσσει.

Εφ´ όσον δεν σας αρέσει η απόφαση, πάρτε τα κουμπούρια, μισθώσατε μερικά πούλμαν, τραβήξατε προς την Κωνσταντινούπολη και κρεμάστε ομαδικά την Ιερά Σύνοδο και τον Πατριάρχη.

Απο το 2000 προκαλέσατε (μερικοί) τον ΔΙΧΑΣΜΟ του ιεροψαλτικού κόσμου.

Παρουσιάσατε ιστορικώς, μουσικολογικώς και επιστημονικώς ΚΙΒΔΥΛΑ και ΠΥΡΙΤΑΝΘΡΑΚΕΣ.

ΣΧΕΤΙΚΟΠΟΙΗΣΑΤΕ τα πάντα για να αναδειχθεί ως είδολο ένας συλλέκτης Ελληνικών δημοτικών τραγουδιών (με ΑΜΦΙΣΒΗΤΟΥΜΕΝΗ ΔΡΑΣΗ ΚΑΙ ΑΥΘΕΝΤΙΑ ακόμα και επι το ουσιαστικό έργο του).

Βαπτίσατε την μουσική αίρεση ως μουσική αυθεντία.

Χρησιμοποιήσατε τα ΜΜΕ για να προβάλλετε αυτή τη μουσική αίρεση ως μουσική αυθεντία.

Μερικοί ακόμα ΑΥΘΑΙΡΕΤΩΣ αλλοτριώσατε ακόμα και τα κείμενα Πρωτοψαλτών του Πατριαρχείου προκαλλόντας ΕΝΤΟΝΗ αντίδραση.

Άλλοι χρησιμοποιήσατε ψευδεπιστήμη να προκαλέσετε εντυπωσιασμούς για την ιστορική συνέχεια των θεωρητικών δεδομένων.

Άλλοι συμμετείχατε σε ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΑ να φάτε το κεφάλι αυτών που αποκάλυπταν την μουσική και μουσικολογική πλάνη σας (διοτι δεν σας συνέφερε η ΑΛΗΘΕΙΑ).

Το Πηδάλιο και οι Κανόνες, καθως και οι ερμηνείς και τα ιστορικά υποσημειώματα εντώς αυτού, ΕΙΝΑΙ ΞΕΚΑΘΑΡΑ για την εξέλιξη και την κατάληξη παρομοίων επι τη φύση εαν όχι επι τη ουσία εκκλησιαστικά κινήματα (εαν και όχι μουσικά) που προκάλεσαν μεγάλη ζημιά στην εκκλησία. Γεμάτο το Πηδάλιο.

Η απάντηση σε τέτοιες εξελίξεις ήταν πάντοτε η μελέτη των θεμάτων υπο οικουμενικών συνόδων, ή και τοπικών συνόδων.

Η απόφαση της ΙΣ, γενναία και στα ίσα (δεν μασάει τα λόγια, κι ας μην εξυπηρετεί μερικούς), σχολιάζει επι ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ βάσης, και επι τι ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ εκκλησιαστικώς.

Δεν απαγορεύει την μελέτη, την έρευνα, την εγγραφή δοκιμίων, διατριβών, κ.α.

ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΕΙ όμως την Παράδοση και ΚΑΘΟΔΗΓΕΙ τους επ αναλογίω ΔΙΑΚΟΝΟΥΣ της εκκλησίας (τουλάχιστον των εκκλησιών που υπάγονται στην πνευματική και διοικητική του δικαιοδοσία) περι του ΤΙ ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ και ΤΙ ΔΕΝ ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ.

Ό,τι δεν είχε τόλμη η Εκκλησία της Ελλάδος να πεί ΞΕΚΑΘΑΡΑ εδώ και μια δεκαετία, εαν και είχε μιλήσει (άσχετα πως μερικοί δεν πειθαρχούσαν), έρχεται τώρα το Οικ. Πατριαρχείο ΜΕ ΣΑΦΗΝΕΙΑ (και ας μην αρέσει σε μερικούς και το παίζουν ρελατιβιστές) και τα λέει.

Για τον φίλο τον κ. Καλπακίδη, κοιτάξτε τον Ελλαδικό χώρο να βρείτε τους πρόκριτους και τους ΑΓΑΝΑΚΤΗΣΜΕΝΟΥΣ ψάλτες, μουσικούς, μουσικλολόγους, ιερείς και μητροπολίτες. Εδώ και μια δεκαετία φωνάζουν οι συνάδελφοί σας, και οι κληρικοί σας, και η Αμερική σας πόνεσε;

Βέβαια, η Εκκλησία της Ελλάδος είναι Αυτόνομη. Μπορείτε οι θιασώτες και κινηματίες της νύν ΑΙΡΕΤΙΚΗΣ μεθόδου να την διαδίδετε όσο και όπως θέλετε. Επίσης, υπάρχουν και άλλες Ορθόδοξες δικαιοδοσίες (π.χ. Γ.Ο.Χ, Πατριαρχείο Ιεροσολύμων, Αντιοχείας, Αλεξάνδρειας, Μόσχας, κ.α.) στα οποία μπορείτε να καταφύγετε και να συνεχίσετε την......μελέτη και μέθοδο.

Πάντως, για μας (έστω στις ΗΠΑ), που υπαγόμαστε στο Οικ. Πατριαρχείο, ΣΕΒΟΜΑΣΤΕ και ΠΕΙΘΑΡΧΟΥΜΕ στις αποφάσεις της ΙΣ.

Ευελπιστούμε, ΕΠΙ ΤΕΛΟΥΣ, να πειθαρχήσουν και οι κινηματίες της πλέον ΑΙΡΕΤΙΚΗΣ μεθόδου, αφήνοντας τον ρελατιβισμό στην άκρη....

Εν κατακλείδι, το Οικ. Πατριαρχείο, βάδησε ΠΡΟΣΕΚΤΙΚΑ επι του θέματος. Ενημερώθηκε, ΜΕΛΕΤΗΣΕ, τεκμηρίωσε, συζήτησε, συμβουλεύτηκε ψάλτες, μουσικούς, μουσικολόγους, και πάλι, με πολύ προσοχή ΚΑΙ ΠΡΟΣΕΥΧΗ, και με το ώριμο του χρόνου, κατέληξε στην απόφαση (που για την πλειοψηφία του ψαλτικού κόσμου ήταν και η λογική).

ΝΓ
 
Last edited:

Nikolaos Giannoukakis

Παλαιό Μέλος
@Γιώργος Μ.

Γράφετε

Το Πατριαρχείο έδωσε υλικό προς συμμόρφωση

Αναμένω την συμμόρφωση.....

Δεν την βλεπω.

@Νεοκλη

Γράφετε

Αιρετικός δεν είναι αυτός που διαφωνεί με τα ανακοινωθέντα της Ιεράς Συνόδου του Οικουμενικού Πατριαρχείου.

Και οι μονοφυσίτες διαφώνησαν με τις αποφάσεις της Δ´ Οικ. Συνόδου, και συνεχίζουν την πίστη τους και το δόγμα τους μέχρι και τις μέρες μας. Πώς θεωρούνται δογματικώς και εκκλησιαστικώς απο το Οικ. Πατριαρχείο; Κι ας είναι συμπαθεστατοι ως άνθρωποι.

Μήπως πρέπει να ρεπουσολογήσουμε ρελατιβιστικώς απο δω και πέρα φίλε μου Νεοκλή;

Ανακεφαλαιώνω

Το Πατριαρχείο έδωσε υλικό προς συμμόρφωση

Αναμένω την συμμόρφωση, αλλα πιό καλύτερα, ΠΡΟΣΕΥΧΟΜΑΙ για την ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ μερικών στα παραδεδωμένα.....

ΝΓ
 
E

emakris

Guest
Το δεύτερο φέρνει το πρώτο όμως κ. Μακρή. Όλα στον τρόπο κατατείνουν, και τα κείμενα και η διδασκαλία. Θέλω να πω ότι εμμέσως αποδοκιμάζονται (αν όχι καταδικάζεται, σύμφωνοι) συγκεκριμένο ύφος ψαλτικής.

Σύμφωνοι, αλλά το συγκεκριμένο ύφος αυτοδιαμορφώθηκε με βάση το συγκεκριμένο σύστημα διδασκαλίας. Σημασία έχει να επισημαίνει κανείς την αιτία, όχι το αποτέλεσμα. Σαφώς και γνωρίζουν στο Πατριαρχείο ότι πολύς κόσμος ψάλλει πλέον έτσι, όπως και ότι αυτό είναι αδύνατον να αλλάξει με μια εγκύκλιο. Πρέπει να κατανοήσουμε ότι στόχος εν προκειμένω δεν είναι να αντιμετωπιστούν όλα τα κακώς έχοντα της ψαλτικής (εάν ήταν έτσι θα αναφέρονταν και οι αμανετζήδες, οι ψαλτοτραγουδιστές κ.ο.κ.), αλλά να διορθωθεί μια συγκεκριμένη στρέβλωση. Να επιτευχθεί δηλαδή η "απαγκίστρωση" (για να χρησιμοποιήσω έναν επίκαιρο όρο) των διδασκάλων και των σχολών βυζαντινής μουσικής από το εν λόγω σύστημα. Και δεν καταλαβαίνω γιατί αυτό προκαλεί τόση ταραχή.

Και η ασάφεια (κατά τη γνώμη μου) έγκειται στο τι ακριβώς εννοούμε "αλλοίωση" των κειμένων. Προσθήκη π.χ. απλώς διέσεων ή προσθήκη π.χ. νέων (=καινοφανών) μουσικών θέσεων και αναπτύξεων; Το Τριώδιο του Στανίτσα π.χ. συνιστά παραχάραξη σύμφωνα με το 2 ή όχι;
Νομίζω ότι η απάντηση είναι σαφέστατα όχι, διότι εδώ νοείται συγκεκριμένο είδος αλλοίωσης, αλλά αυτό δεν διευκρινίζεται και πολύ. Θα χρειαστεί μάλλον συμπληρωματική εγκύκλιος, για να μην επικαλείται ο καθένας το 2 κατά το δοκούν.
Καμία ασάφεια δεν υπάρχει. Όταν κάποιος προσθέτει καινοφανείς θέσεις και αναλύσεις, το τελικό αποτέλεσμα φέρει το όνομά του. Όποιος ψάλλει Τριώδιο του Στανίτσα γνωρίζει ότι ψάλλει Τριώδιο του Στανίτσα. Πρόκειται για συνειδητή επιλογή και ο καθένας είναι ελεύθερος να κρίνει κατά πόσο το μέλος είναι λιγότερο ή περισσότερο παραδοσιακό. Πουθενά δεν υπάρχει παραχάραξη. Όταν όμως ο μαθητής καλείται να ψάλει ένα Χερουβικό του Φωκαέως με ισάκια, τρομικά, στρεπτά, σύνθετα μέτρα, υφεσοδιέσεις και όλα τα συμπαρομαρτούντα, αυτό παρουσιάζεται ως Χερουβικό του Φωκαέως. Και τότε ναι, πρόκειται για αλλοίωση του κλασικού κειμένου. Συνεπώς θεωρώ ότι δεν απαιτείται καμία συμπληρωματική εγκύκλιος.

ΥΓ Με τη θριαμβολογία και τον απόλυτο τόνο του κ. Γιαννουκάκη δεν θα συμφωνήσω σε καμία περίπτωση. Το Πατριαρχείο έρχεται να συμβάλει στη λύση ενός χρονίζοντος μουσικού και μουσικολογικού προβλήματος, όχι να δικαιώσει τη μία μερίδα και να συντρίψει την άλλη. Παρακαλώ να υπάρχει διάκριση σε αυτό το τόσο σοβαρό και ευαίσθητο θέμα.
 

Laosynaktis

Παλαιό Μέλος
Άλλα έλεγεν ο σεπτός Οικουμενικός Θρόνος και η σεπτή Συνοδική Επιτροπή το 1995 (βλ. συνημμένο). Τί να πιστέψει κανείς;
Μήπως οι ασυναρτησίες και γενικότητες (ούτε το όνομα του συγγραφέως δεν τολμούν να αναφέρουν. "Ίνα μη μιανθώσιν" άραγε;) της "συνοδικής" αποφάσεως είναι προϊόν απλώς της εξωτερικής παρεμβάσεως ορισμένων, οι οποίοι απλώς κατάφεραν να "αποσπάσουν" ένα κείμενο; Διότι, σε ένα τόσο σοβαρό ζήτημα θα περίμενε κανείς, όπως και άλλοι εδώ σημείωσαν, την έκθεση, τις αιτιάσεις της, τα επιχειρήματα, τα συγγεκριμμένα λάθη ή "αιρετικές διδασκαλίες" και όχι απλώς μια καταδίκη, όπου ούτε το όνομα του "καταδίκου" δεν αναφέρεται. Ελπίζω να δοθούν κάποτε όλα αυτά και όχι μόνο αναθέματα.
Αν το Πατριαρχείο ήθελε να αντιμετωπίσει σοβαρά το ζήτημα, θα έπρεπε να βάλει μια επιτροπή να εργασθεί επί ένα χρόνο ή όσο χρειάζεται (οπως έκανε παλαιότερα) και να σημειώσει αναλυτικώς σε τί αντιτίθεται. Να περιμένει δε και την ανταπάντηση. Όμως αμφιβάλλω ότι έχει διαβάσει κάποιος εκ των Πατριαρχικώνβ το σύγγραμμα που θέλει να καταδικάσει. Πρό ετών φίλος που ψάλλει αυτή τη στιγμή στο Πατριαρχείο μου είπε ότι ο Άρχων κ. Αστέρης διαφωνεί με το Θεωρητικό του Καρά. Τον ερώτησα, αν ο Άρχων το έχει διαβάσει, διότι, όπως του είπα, είχε σταλεί ήδη προ πολλού στο Πατριαρχείο. Η απάντηση ήταν "Όχι, αλλά....". Κι εγώ είπα ότι "Ας το διαβάσει ο Άρχων πρώτα και ας πει τις παραστηρήσεις του, διότι αλλιώς εκθέτει και τον εαυτό του και το Πατριαρχείο με αυτό τον τρόπο.
Για να το πώ απερίφραστα, νομίζω ότι η απόφαση αυτή, και με τον τρόπο που είναι διατυπωμένη, εκθέτει το Πατριαρχείο ή έστω την συνοδική επιτροπή και την παρουσιάζει ως αναξιόπιστη και συρόμενη από διαφόρους που την πλησιάζουν. Και επιτρέψτε μου να έχω ιδίαν πείραν της παρεμβάσεως ορισμένων:
Δεν έχω αναφέρει ποτέ μέχρι σήμερα στο Ψαλτολόγιο ότι υπήρξα πέρυσι υποψήφιος για την πανεπιστημιακή θέση στη Σχολή του Τιμίου Σταυρού στη Βοστώνη. Δεν επελέγην, παρότι είχα εκ περισσού τα απιτούμενα προσόντα (να ξεκαθαρίσω ότι δεν έχω τίποτα εναντίον αυτού που τελικώς επελέγη). Παρά την πικρία μου, δεν θέλησα να κάνω καμία αναφορά εδώ. Τώρα όμως θα το πώ. Συκοφαντήθηκα στην εκεί επιτροπή διότι ήμουν μαθητής του Καρά και κατά τους συκοφάντες μου "αντιπατριαρχικός". Έδειξα τη δουλειά μου και απάντησα και καταλλήλως στις διαβολές. Τηε επομένη ο πρόεδρος μου ζήτησε συγγνώμη, αλλά, μου είπε, υπήρχαν κάποιες "αναφορές" εναντίον μου. Και μου είπε μια φράση από μήνυμα που είχε γραφτεί στο Ψαλτολόγιο!!! (και την θυμόμουνα καλά). Οι νοούντες νοήτωσαν! Αυτοί ή κάποιοι αντίστοιχοι παρενέβησαν, κατά τη γνώμη μου, κι εδώ. Δεν πιστεύω ότι η απόφαση είναι προϊόν σοβαρής μελέτης και σοβαρής μέριμνας, πνευματικής, ποιμαντικής κλπ, για το ζήτημα. Ελπίζω κάποτε να υπάρξει σοβαρότερη αντιμετώπιση.
 

Attachments

  • KarasPatrApproval.pdf
    333 KB · Views: 225
Last edited:

Nikolaos Giannoukakis

Παλαιό Μέλος
@κ. Μακρή

Γράφετε

Με τη θριαμβολογία και τον απόλυτο τόνο του κ. Γιαννουκάκη δεν θα συμφωνήσω σε καμία περίπτωση. Το Πατριαρχείο έρχεται να συμβάλει στη λύση ενός χρονίζοντος μουσικού και μουσικολογικού προβλήματος, όχι να δικαιώσει τη μία μερίδα και να συντρίψει την άλλη. Παρακαλώ

Δεν θριαμβολογώ φίλε μου κ. Μακρή. Συμφωνώ δε μαζί σας πως "Το Πατριαρχείο έρχεται να συμβάλει στη λύση ενός χρονίζοντος μουσικού και μουσικολογικού προβλήματος". Αυτή τη φορά με σαφήνεια. Και, όπως γράφετε, να ΠΡΟΣΤΑΤΕΨΕΙ αυτά που ΦΥΛΛΑΤΤΕΙ και έχει παραδόσει.

Είστε μάρτυρας (νομίζω και επι επαγγελματικού επιπέδου) της δραστηριότητας ενός ρεύματος που το ίδιο αμβισβήτησε αυτά που ήταν απαραβίαστα και ευδεχώμενα επι 60 συναπτά έτη στην Ελλάδα.

Εαν είμαι απόλυτος, είμαι επι της ουσιαστικής βάσης των πραγμάτων. Δεν ρεπουσολογώ, ούτε και γράφω ρελατιβιστικώς. Δεν εξαρτώμαι, δεν φοβάμαι να με απαλλάσει κάποια παρέα, ή να μην ανήκω στο "σύγχρονο" ρεύμα του αναθεωρισμού των πάντων. Ούτε και έχω κάποια πανεπιστημιακή θεσούλα να φοβηθώ μήπως αποκαλυφθεί κάποτε πως αυτά που διδάσκω είναι (το λιγότερο) αστήρικτα επιστημονικώς και μουσικολογικώς. Και ας μήν αρέσει σε μερικούς.

Όποιος δεν έχει λόγω να φοβηθεί, δεν έχει λόγω και ν´ ασχοληθεί με λόγια πικρίας και δυσμενείας με την απόφαση του Πατριαρχείου, ΟΥΤΕ ΚΑΙ ΝΑ ΑΠΕΙΛΕΙ το Οικουμενικό Πατριαρχείο εφ όσον δεν συμφέρει η απόφαση.

Δεν σας αρέσει η απόφαση; ή πιστεύετε πως η ΙΣ, ο Άχων Πρωτοψάλτης κ. Αστέρης είναι....ανίδεοι;

Συστήσατε τότε τις επιτροπές σας, τους ειδήμονές σας και ό,τι άλλο αγαπάτε, και αντιπαρατεθείτε.

ΝΓ
 
Last edited:
Η αντίδραση μερικών δεν εκπλήσσει.

Εφ´ όσον δεν σας αρέσει η απόφαση, πάρτε τα κουμπούρια, μισθώσατε μερικά πούλμαν, τραβήξατε προς την Κωνσταντινούπολη και κρεμάστε ομαδικά την Ιερά Σύνοδο και τον Πατριάρχη.
Νομίζω ότι το παραπάνω δεν χρειάζεται σχόλια ...

Η

ΣΧΕΤΙΚΟΠΟΙΗΣΑΤΕ τα πάντα για να αναδειχθεί ως είδολο ένας συλλέκτης Ελληνικών δημοτικών τραγουδιών
Αυτό ήταν ο Καρράς ;

Άλλοι συμμετείχατε σε ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΑ να φάτε το κεφάλι αυτών που αποκάλυπταν την μουσική και μουσικολογική πλάνη σας (διοτι δεν σας συνέφερε η ΑΛΗΘΕΙΑ).

Μακριά από μένα τέτοιες πρακτικές . Δεν προάγουν την επιστήμη , την εξέλιξη και προδίδουν ανασφάλειες ...

Δεν απαγορεύει την μελέτη, την έρευνα, την εγγραφή δοκιμίων, διατριβών, κ.α.
Τότε τι ;
Ό,τι δεν είχε τόλμη η Εκκλησία της Ελλάδος να πεί ΞΕΚΑΘΑΡΑ εδώ και μια δεκαετία,
ουδέν σχόλιον
Για τον φίλο τον κ. Καλπακίδη, κοιτάξτε τον Ελλαδικό χώρο να βρείτε τους πρόκριτους και τους ΑΓΑΝΑΚΤΗΣΜΕΝΟΥΣ ψάλτες, μουσικούς, μουσικλολόγους, ιερείς και μητροπολίτες. Εδώ και μια δεκαετία φωνάζουν οι συνάδελφοί σας, και οι κληρικοί σας,
φωνάζουν και αγανακτούν και για άλλα όμως . Και για τους ιμάμηδες , τους τραγουδιστές , τους αμανετζήδες , τους επιδειξίες , τους λαικοσκυλάδες, τους αυθαίρετους , κ.ο.κ. για αυτούς τι ;
Βέβαια, η Εκκλησία της Ελλάδος είναι Αυτόνομη. Μπορείτε οι θιασώτες και κινηματίες της νύν ΑΙΡΕΤΙΚΗΣ μεθόδου να την διαδίδετε όσο και όπως θέλετε.
Μην σας πιάνει πόνος και πανικός . Εγώ δεν διδάσκω ούτως ή άλλως αλλά αν δίδασκα ( το είπα και νωρίτερα ) δεν είμαι θιασώτης της μεθόδου , ούτε μαθητής της σχολής .

Εν κατακλείδι συνιστώ ψυχραιμία και προσοχή στις εκφράσεις .
Δεν συνάδουν κάποια γραφόμενα σας , από τη μία σε υψηλούς τόνους , με αναθέματα και απαξιωτικές εκφράσεις , με την προσευχή για επάνοδο των "αιρετικών και μαύρων " προβάτων στο σωστό δρόμο....
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Προσπαθώντας να δούμε την αληθινή διάσταση της πατριαρχικής ανακοίνωσης, αλλά και να απαντηθούν ορισμένες εύλογες απορίες που τέθηκαν από αξιόλογους συναδέλφους και φίλους σε προηγούμενα μηνύματα, να κάνω κι εγώ κάποιες παρατηρήσεις από μεριάς μου:

α. ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΜΟΥΣΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΗ
Για το εάν η ανακοίνωση προέρχεται από μουσικολογική μελέτη και επισταμένη ενασχόληση με το θέμα, είναι προφανές ότι η απάντηση είναι αρνητική. Ωστόσο ωφέλιμο θα ήταν να δούμε και την από 23-3-2012 υποβληθείσα έκθεση. Εάν η εν λόγω ανακοίνωση αποτελεί επιστέγασμα της έκθεσης αυτής, η αιτιολογία θα πρέπει λογικά να περιέχεται στην έκθεση. Προσωπικά πάντως πιστεύω ότι ούτε η έκθεση θα είχε μουσικολογικό περιεχόμενο. Ένα ερώτημα βέβαια είναι το αν είναι αναγκαίο να έχει τέτοιο περιεχόμενο μια πατριαρχική ανακοίνωση, προκειμένου να ομολογήσει ότι η μέθοδος του αειμνήστου δεν εκφράζει "την κανονικήν τάξιν της θεωρίας και πράξεως της εκκλησιαστικής ημών μουσικής" ή αν αυτό "τεκμαίρεται"... Σε κάθε περίπτωση, το γεγονός ότι παλαιότερα στο Πατριαρχείο υπήρχαν μουσικές Επιτροπές που σήμερα μελετάμε τα πορίσματά τους και συζητάμε μουσικά με τις ώρες, ενώ τώρα συζητάμε με τις ώρες μη μουσικά, κάτι λέει από μόνο του... Αν το Πατριαρχείο ήθελε μια έκθεση που να τεκμηριώνει μουσικολογικά τα λεγόμενά του πάντως, θα μπορούσε να την έχει (κρατώ μια επιφύλαξη μέχρι να δω την υποβληθείσα έκθεση).

β. ΔΕΝ ΚΑΤΑΔΙΚΑΖΕΤΑΙ Η ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΤΟΥ ΚΑΡΑ, ΑΛΛΑ ΤΟ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟ ΘΕΩΡΗΤΙΚΟ ΤΟΥ
Εντύπωση προκαλεί αρχικά η μη αναφορά του του ονόματος του αειμνήστου Σίμωνα Καρά, παρά την τέλεια φωτογράφισή του, μέσα από τον τίτλο και τη χρονολογία έκδοσης του θεωρητικού του. Αν αναλογιστούμε ότι το Πατριαρχείο είχε εκφράσει παλαιότερα την ευαρέσκειά του για τις πρωτοβουλίες του συλλόγου προς διάδοσιν της Εθνικής μουσικής, όπως είπε και ο αγαπητός Γιάννης Αρβανίτης προηγουμένως, αλλά και το ότι ο Πατριάρχης έχει εκφραστεί κατά καιρού θετικά για συνεχιστές του Καρά, συμπεραίνουμε ότι με την τελευταία αυτή στάση του το Πατριαχείο θέλει:
- να μην κατηγορήσει τη συνολική προσφορά του Σίμωνα Καρά στη μουσική μας, αλλά να απορρίψει τις συγκεκριμένες θεωρίες του, που εκφράστηκαν στο θεωρητικό του (οι υπερβολές και το καινοφανές των οποίων δεν αμφισβητούνται ούτε από θερμούς υποστηρικτές του) και
- να εστιάσει την κριτική στους επιγόνους του Καρά και τον υπερβάλλοντα ζήλο, με τον οποίο προώθησαν το ήδη αποστασιοποιημένο από τα παραδεδομένα έργο του ("κατ' αρχήν μεν ανεπαισθήτως, συν τω χρόνω δε συστηματικώτερον")

γ. ΨΕΛΝΩ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ ΔΕΝ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΛΕΩ ΚΑΠΟΙΕΣ ΝΟΤΕΣ, ΑΛΛΑ ΕΧΩ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟ ΥΦΟΣ
Με την καταγγελία κάθε προσπάθειας παραχάραξης των κλασσικών έργων, που πάει πακέτο μετά την παράγραφο για το θεωρητικό του Καρά, κάνει, έστω και έμμεσα, σαφές τι εννοεί παραχάραξη της παράδοσης. Οι γραμμές του Πρίγγου και του Στανίτσα, διαπνεόμενες από το ύφος της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας και αποτελώντας λογική συνέχεια και εξέλιξη των παραδεδομένων, προφανώς δεν χαρακτηρίζονται εκτός παραδόσεως, παρά την επιμέρους διαφοροποίηση στους μουσικούς φθόγγους. Χαρακτηρίζονται όμως έτσι οι προσπάθειες "ερμηνείας" των κλασσικών κειμένων (χωρίς δηλ. διαφοροποίηση μουσική!) όταν αυτές διαπνέονται από το ύφος που δίδαξε ο Καράς αρχικώς και οι επίγονοί του ακόμα περισσότερο. Η πρακτική αυτή, που προσπαθούμε χρόνια να αναδείξουμε εδώ στο Ψαλτολόγιο, είναι γνωστή τοις πάσι σε κάθε παραδοσιακό μουσικό γενικά. Το έχω ξαναγράψει: δεν φεύγει από την παράδοση ένας σύγχρονος παραδοσιακός οργανοπαίκτης, που με το ταλέντο του προσθέτει ορισμένα πράγματα στην εκτέλεση του παραδοσιακού ρεπερτορίου του οργάνου και κάνει το κομμάτι ομορφότερο, αναδεικνύοντας έτσι το κάλος του. Φεύγει όμως ο ογρανοπαίκτης που θα εκτελέσει δυτικότροπα, χωρίς τον παραδοσιακό τρόπο παιξίματος, έστω και τηρώντας αυστηρότερα από τον παραδοσιακό νότα-νότα ό,τι έπαιξαν οι παλαιοί! Αυτό ακριβώς έχει γίνει με τη "γνωστή σχολή" και αυτό πιστεύω ότι επισημαίνεται στην ανακοίνωση.

δ. ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΛΕΟΝ ΑΜΦΙΒΟΛΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΥ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΗΝ ΚΑΡΑΪΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ
Το ότι υπήρξαν έξωθεν παρεμβάσεις και συζητήθηκε πρώτα το θέμα, δεν αμφιβάλλω. Το δείχνει και η μνημονευθείσα από 23-3-2012 έκθεση, της οποίας το περιεχόμενο ακόμα αγνοούμε. Γνωρίζουμε όμως και ότι εδώ και χρόνια γίνονταν οχλήσεις και αναφορές για την αντίθεση της καραϊκής διδασκαλίας προς την παράδοση της μουσικής μας, χωρίς να γίνεται κάτι ουσιαστικώτερο από πλευράς Πατριαρχείου, παρά μάλλον μπερδεύονταν τα πράγματα με τα οφίκια που δίνονταν σε εκπροσώπους της "γνωστής σχολής", με αναφορές του Πατριάρχη σε εκπροσώπους της ίδιας σχολής, που τις βλέπουμε μάλιστα και ως υπογραφές μελών του Ψαλτολογίου κλπ. (άραγε πόσο κομψό θα ήταν να έβαζε τώρα κάποιος ως υπογραφή την παρούσα ανακοίνωση;). Το σημαντικό τώρα είναι ότι για πρώτη φορά έχουμε συγκεκριμένη αναφορά του Πατριαρχείου στο θεωρητικό του Σίμωνα Καρά και αποπομπή του, και μάλιστα με σκληρές εκφράσεις ("παρωχημένο και οθνείο"), οι οποίες, παρά τον χονδροειδή τους χαρακτήρα:
- δίνουν νομίζω το στίγμα του πόσο προφανής ήταν τόσα χρόνια η αντίθεση του πνεύματος του θεωρητικού (και όχι αναγκαστικά του γράμματός του ένα προς ένα) με την παράδοση της μουσικής μας (και στην ανάδειξη αυτή έχει συμβάλλει σημαντικά και, κυρίως, ουσιστικά -δηλ. μουσικά- το Ψαλτολόγιο όλ' αυτά τα χρόνια)
- απαντούν άπαξ και διαπαντός σε ισχυρισμούς τυχόν πατριαρχικής εύνοιας προς τη θεωρητική αυτή διδασκαλία και
- καταδεικνύουν ότι σε θέματα τήρησης της παράδοσης το Πατριαρχείο, μπορεί σήμερα να πάσχει από την πασιφανή έλλειψη συγκρότησης μουσικών Επιτροπών, που κατά το παρελθόν άφησαν έργο, δεν φείδεται όμως στις εκφράσεις του και δεν διστάζει να χρησιμοποιεί σκληρή γλώσσα για μια κατάσταση που όντως έχει προκαλέσει μεγάλη ζημιά στην υπόθεση διατήρησης της παράδοσης και στον ψαλτικό κόσμο γενικότερα.

Δεν θεωρώ ότι η καραϊκή διδασκαλία είναι το μοναδικό σημείο από το οποίο πάσχει σήμερα η μουσική μας, θεωρώ όμως ότι είναι το πλέον δυσεπίλυτο, με την έπαρση περί τήρησης της παράδοσης, που διακατέχει τη γνωστή σχολή (με εξαίρεση, όπως έχω πει, τη... σημερινή σχολή Καρά!!), φαινόμενο που δεν παρατηρείται σε άλλες μουσικές τάσεις (βλέπε "σκυλάδικως ψάλειν"), οι οποίες δεν είναι οργανωμένες σε σχολές ούτε διεκδικούν κάποιο αλάθητο και που θεραπεύονται με την κατάλληλη παιδεία. Αν όμως διεκδικείς το αλάθητο, και μάλιστα με την "επιστημονική" υποστήριξη ενός ολόκληρου θεωρητικού συγγράμματος και οργανωμένων σχολών, τότε σε κυριεύει η αλαζονεία της γνώσης ("το κακό θα έρθει από τους γνωστικούς", που έλεγε κι ο Άγιος Κοσμάς) και καμία παιδεία δεν μπορεί να σε θεραπεύσει, παρά μόνο ίσως κάποια "χαστούκια", όπως το συγκεκριμένο... (εξ ου και ο παραλληλισμός με τα περί αιρέσεως που έγινε προηγουμένως από κάποιους -μουσικής πάντα...-)
 

xriste

π. Γεώργιος Χριστοδούλου
Αγαπητοί μου, το θέμα της θεωρίας ή του πώς ψάλει ο καθένας είναι δευτερεύοντα ζητήματα για να δίνουμε τόσο μεγάλη βάση σε αυτά. Εκείνο το οποίο θα πρέπει να μας απασχολεί, είναι κατα πόσο υπακούμε στη Μητέρα Εκκλησία. Η υπακοή και η ταπείνωση είναι θεμελιώδη στοιχεία για την επικράτηση της ειρήνης μέσα στους κόλπους της Εκκλησίας. Απο κει και πέρα ό, τι ταράσσει αυτήν την Ειρήνη και δημιουργεί διχόνοια ανάμεσα στο πλήρωμα της Εκκλησίας, είτε λέγεται Δογματική, είτε λέγεται Μουσική οφείλεται σε εγωισμό προσώπων. Το πρώτο είναι αίρεση ενώ το δεύτερο μπορεί να γίνει.

Το θέμα λοιπόν είναι ότι δεν μπορεί να κάνει ο καθένας, έστω και στο όνομα της γνώσης, ό, τι θέλει στον χώρο της Εκκλησίας. Οφείλουμε να υπακούμε και να σεβόμαστε εκείνο το οποίο επικυρώνει και θεσπίζει ανα τους αιώνες η Εκκλησία.
 
Last edited:
Αγαπητοί μου, το θέμα της θεωρίας ή του πώς ψάλει ο καθένας είναι δευτερεύοντα ζητήματα για να δίνουμε τόσο μεγάλη βάση σε αυτά. Εκείνο το οποίο θα πρέπει να μας απασχολεί, είναι κατα πόσο υπακούμε στη Μητέρα Εκκλησία. Η υπακοή και η ταπείνωση είναι θεμελιώδη στοιχεία για την επικράτηση της ειρήνης μέσα στους κόλπους της Εκκλησίας. Απο κει και πέρα ό, τι ταράσσει αυτήν την Ειρήνη και δημιουργεί διχόνοια ανάμεσα στο πλήρωμα της Εκκλησίας, είτε λέγεται Δογματική, είτε λέγεται Μουσική οφείλεται σε εγωισμό προσώπων. Το πρώτο είναι αίρεση ενώ το δεύτερο μπορεί να γίνει.

Το θέμα λοιπόν είναι ότι δεν μπορεί να κάνει ο καθένας, έστω και στο όνομα της γνώσης, ό, τι θέλει στον χώρο της Εκκλησίας. Οφείλουμε να υπακούμε και να σεβόμαστε εκείνο το οποίο επικυρώνει και θεσπίζει ανα τους αιώνες η Εκκλησία.

Συμφωνώ μέχρι κεραίας μαζί σας .
Ερώτηση : να τραγουδάει , μπορεί ;
 
Αγαπητοί μου, το θέμα της θεωρίας ή του πώς ψάλει ο καθένας είναι δευτερεύοντα ζητήματα για να δίνουμε τόσο μεγάλη βάση σε αυτά. Εκείνο το οποίο θα πρέπει να μας απασχολεί, είναι κατα πόσο υπακούμε στη Μητέρα Εκκλησία. Η υπακοή και η ταπείνωση είναι θεμελιώδη στοιχεία για την επικράτηση της ειρήνης μέσα στους κόλπους της Εκκλησίας. Απο κει και πέρα ό, τι ταράσσει αυτήν την Ειρήνη και δημιουργεί διχόνοια ανάμεσα στο πλήρωμα της Εκκλησίας, είτε λέγεται Δογματική, είτε λέγεται Μουσική οφείλεται σε εγωισμό προσώπων. Το πρώτο είναι αίρεση ενώ το δεύτερο μπορεί να γίνει.

Το θέμα λοιπόν είναι ότι δεν μπορεί να κάνει ο καθένας, έστω και στο όνομα της γνώσης, ό, τι θέλει στον χώρο της Εκκλησίας. Οφείλουμε να υπακούμε και να σεβόμαστε εκείνο το οποίο επικυρώνει και θεσπίζει ανα τους αιώνες η Εκκλησία.

"Υπακοή στη μητέρα εκκλησία" στα πνευματικά.
Αλλοίμονο αν οι ξεσηκωμένοι ραγιάδες του 21 υπάκουαν στις επιθυμίες των φαναριωτών...
τα περί ταπείνωσης να τα βλέπουμε και όταν πολλοί "ημέτεροι" "υπερορθόδοξοι" (εκκλησιαστικώς) βάλλουν κατά του "σεπτού" θρόνου κάθε φορά για κάτι : μεταπατερικά, οικουμενισμός κτό

Ευλογείτε
και λάβετε υπ' όψιν σας ότι τίποτα το προσωπικό δεν υπονοώ για σας και κανένα άλλο μέλος του Ψ.
 
E

emakris

Guest
Συμφωνώ μέχρι κεραίας μαζί σας .
Ερώτηση : να τραγουδάει , μπορεί ;
Παρακολουθώ την επιχειρηματολογία σας σε ολόκληρο το thread, σας απάντησα εμμέσως, αλλά επιμένετε. Επειδή υπάρχουν και άλλα κακώς κείμενα στην ψαλτική, δεν πρέπει να αντιμετωπιστεί το συγκεκριμένο πρόβλημα; Τι λογική είναι αυτή; Δείχνετε υπερβολική ενόχληση για το τελείως αυτονόητο, ότι το Πατριαρχείο έρχεται να καταδικάσει ένα σύστημα διδασκαλίας και εκτέλεσης που έχει διχάσει τον ψαλτικό κόσμο. Οι αμανετζήδες, οι σκυλάδες, οι σακελλαριδιστές, οι πολυφωνιστές κ.ο.κ. κάνουν τη δουλειά τους και ενοχλούν μόνο αυτούς που τους ακούνε. Εάν θέλει η Εκκλησία να μεριμνήσει και για τέτοια ζητήματα, θα το κάνει. Πρόκειται για διαφορετικής κλάσεως θέμα.
 
Last edited:

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Παρακολουθώ την επιχειρηματολογία σας σε ολόκληρο το thread, σας απάντησα εμμέσως, αλλά επιμένετε. Επειδή υπάρχουν και άλλα κακώς κείμενα στην ψαλτική, δεν πρέπει να αντιμετωπιστεί το συγκεκριμένο πρόβλημα; Τι λογική είναι αυτή; Δείχνετε υπερβολική ενόχληση για το τελείως αυτονόητο, ότι το Πατριαρχείο έρχεται να καταδικάσει ένα σύστημα διδασκαλίας και εκτέλεσης που έχει διχάσει τον ψαλτικό κόσμο. Οι αμανετζήδες, οι σκυλάδες, οι σακελλαριδιστές, οι πολυφωνιστές κ.ο.κ. κάνουν τη δουλειά τους και ενοχλούν μόνο αυτούς που τους ακούνε. Εάν θέλει η Εκκλησία να μεριμνήσει και για τέτοια ζητήματα, θα το κάνει. Πρόκειται για διαφορετικής κλάσεως θέμα.

Νομίζω ότι η επιχειρηματολογία του Απ.Καλπ. απευθύνεται όχι στο Οικουμενικό Πατριαρχείο που έβγαλε την απόφαση, αλλά σ' αυτούς που βρήκαν την ευκαιρία να ξεσπαθώσουν και να επιτεθούν λαύροι κατά του ...προαιωνίου εχθρού. Σαν να λένε, "τώρα θα σας δείξουμε", μια που βρήκαν απρόσμενο (;) σύμμαχο.
 
Last edited:
E

emakris

Guest
Νομίζω ότι η επιχειρηματολογία του Απ.Καλπ. απευθύνεται όχι στο Οικουμενικό Πατριαρχείο που έβγαλε την απόφαση, αλλά σ' αυτούς που βρήκαν την ευκαιρία να ξεσπαθώσουν και να επιτεθούν λαύροι κατά του ...προαιωνίου εχθρού.
Αυτή η διευκρίνηση με καλύπτει πλήρως.

Σαν να λένε, "τώρα θα σας δείξουμε", μια που βρήκαν απρόσμενο (;) σύμμαχο.
Αυτό είναι, δυστυχώς, αναμενόμενο για ορισμένους. Εάν όμως δεν επικρατήσουν οι ψύχραιμες φωνές, περισσότερο ταραχή θα επέλθει στον ψαλτικό κόσμο, παρά ωφέλεια. Χρειάζεται αυτοσυγκράτηση από όλους μας.
 

Ιωάσαφ δομέστιχος

"Την όντως Θεοτόκον"
Το θέμα λοιπόν είναι ότι δεν μπορεί να κάνει ο καθένας, έστω και στο όνομα της γνώσης, ό, τι θέλει στον χώρο της Εκκλησίας. Οφείλουμε να υπακούμε και να σεβόμαστε εκείνο το οποίο επικυρώνει και θεσπίζει ανα τους αιώνες η Εκκλησία.
Σεβαστέ μου πάτερ θα συμφωνούσα και θα το θεωρούσα πολύ λογικό αυτό που λέτε αν όμως γινόταν με χειρισμούς όπως αυτούς που ανέφερε ο κ.Αρβανίτης, δηλαδή με επιτροπές οι οποίες θα αποτελούνταν από σοβαρούς ανθρωπους και από τις δυο πλευρές που θα διαρκούσαν κάποιο χρονικό διάστημα κτλ. και όχι επειδή κάποιοι "αυλοκόλακες" έπεισαν την Μεγάλη Εκκλησία να έκδοσει μια γριφώδη ανακοίνωση. Λυπάμαι πολύ αλλά δεν μπορεί η μητέρα Εκκλησία μια να τιμά το έργο ενός ανθρώπου και από την άλλη να το καταδικάζει. Το Φανάρι δεν μας έχει συνηθίσει σε τέτοια. Ξέρετε όλοι ότι κάποιοι αυλοκόλακες θα κάνουν αυτήν την ανακοίνωση σύμβολο της πίστεως και όχι μόνο και η ειρωνία είναι ότι αυτοί πίεσαν έτρεξαν εκοπίασαν έγλυψαν για να βγει αυτή η "ιερά καταδίκη" Γιάννης κερνά Γιάννης πίνει δηλαδή.
Υ.Γ. μην ξεχνάτε πάτερ μου ότι η σύνοδος της Νίκαιας για να καταδικάσει τον Άρειο συγκάλεσε 318 πατέρες έφερε και σε ακρόαση τον ίδιο τον Άρειο εργάστηκε επί 2 η και 3 κατ άλλους χρόνια και δεν αρκέστηκε σε μια γριφώδη ανακοίνωση.
 

ΠΑΛΗΚΑΡΑΣ ΧΡΗΣΤΟΣ

Παλαιό Μέλος
3. Ως μουσικόν σύστημα εν τη Εκκλησιαστική ημών Μουσική αναγνωρίζει, εφαρμόζει και διδάσκει κατά την τε θεωρίαν, την πράξιν και την παράδοσιν, το εν έτεσι 1812-1814, υπό των Τριών Διδασκάλων, Χρυσάνθου Μητροπολίτου Προύσης, Γρηγορίου Πρωτοψάλτου και Χουρμουζίου Χαρτοφύλακος, ως «Νέαν Μέθοδον Αναλυτικής Σημειογραφίας των μουσικών μελών», θεμελιωθέν και υπό της Μητρός Εκκλησίας εγκριθέν.
Tα λεει όλα που η απορία???Λέγοντας και το ΄΄Υπό Μητρός Εκκλησίας Εκριθέν.΄΄
 

neophokaeus

Μέλος
Πράξεων των Αποστόλων, 5.34, Πρόσχωμεν, Σοφία, Πρόσχωμεν!

Αναστὰς δέ τις ἐν τῷ συνεδρίῳ Φαρισαῖος ὀνόματι Γαμαλιήλ, νομοδιδάσκαλος τίμιος παντὶ τῷ λαῷ, ἐκέλευσεν ἔξω βραχύ τι τοὺς ἀποστόλους ποιῆσαι, 35 εἶπέ τε πρὸς αὐτούς· ἄνδρες ᾿Ισραηλῖται, προσέχετε ἑαυτοῖς ἐπὶ τοῖς ἀνθρώποις τούτοις τί μέλλετε πράσσειν. 36 πρὸ γὰρ τούτων τῶν ἡμερῶν ἀνέστη Θευδᾶς, λέγων εἶναί τινα ἑαυτόν, ᾧ προσεκλίθη ἀριθμὸς ἀνδρῶν ὡσεὶ τετρακοσίων· ὃς ἀνῃρέθη, καὶ πάντες ὅσοι ἐπείθοντο αὐτῷ διελύθησαν καὶ ἐγένοντο εἰς οὐδέν. 37 μετὰ τοῦτον ἀνέστη ᾿Ιούδας ὁ Γαλιλαῖος ἐν ταῖς ἡμέραις τῆς ἀπογραφῆς καὶ ἀπέστησε λαὸν ἱκανὸν ὀπίσω αὐτοῦ· κἀκεῖνος ἀπώλετο, καὶ πάντες ὅσοι ἐπείθοντο αὐτῷ διεσκορπίσθησαν. 38 καὶ τὰ νῦν λέγω ὑμῖν, ἀπόστητε ἀπὸ τῶν ἀνθρώπων τούτων καὶ ἐάσατε αὐτούς· ὅτι ἐὰν ᾖ ἐξ ἀνθρώπων ἡ βουλὴ αὕτη ἢ τὸ ἔργον τοῦτο, καταλυθήσεται· 39 εἰ δὲ ἐκ Θεοῦ ἐστιν, οὐ δύνασθε καταλῦσαι αὐτό, μή ποτε καὶ θεομάχοι εὑρεθῆτε.
 
Top