-Προσωπικα λοιπον,εσεις,θεωρειτε,οτι το παραπανω ακουσμα,εχει σχεση με Β.Μ.;...
-Αν εχει σχεση με ψαλτικη;
Δεν ξέρω αν αναμενόταν από εμένα η παρακάτω απάντηση, που έχω σούρει εδώ μέσα τα μύρια όσα στον Καρά και στους μετ' αυτόν τα κατ' αυτόν ευαγγελιζομένους, αλλά είπα πρόσφατα πως η υπερβολή δεν μου αρέσει από οποιαδήποτε σχολή κι αν προέρχεται. Σαφώς λοιπόν και είναι ψαλτικό αυτό το άκουσμα κατ' εμέ.
-Αν στηριζεται στην ψαλτικη που μας παρεδοσαν οι προκατοχοι μας;
Γιατι,αν ναι,τοτε τι θελουμε και ακουμε εκεινον τον κακομοιρη τον Στανιτσα...τον Πριγγο...τον Ιωαννιδη και αλλους μεγιστους ΨΑΛΤΕΣ...που ελιωσαν,στην κυριολεξια,τα κορμια τους πανω στα αναλογια;...
Τι τα θελουμε τα ακουσματα;...
Ναι, ο ψάλτης αυτός φαίνεται ότι έχει στοιχεία της παράδοσής μας. Μια χαρά ψέλνει, γυρίζει ωραία τη φωνή του, με μόνη εξαίρεση την "έξω πεταστή" που επαναλαμβάνει συνεχώς, στην οποία όντως στο σημείο και με τον τρόπο που την εκτελεί το άκουσμα γίνεται ωδειακό. Θεωρώ ότι ο εν λόγω ψάλτης σίγουρα έχει ακούσματα από τους ψάλτες που αναφέρεις. Τώρα, αν ψάχνεις σήμερα κάποιον που να πλησιάζει τον ιμάντα των υποδημάτων του Στανίτσα και του Πρίγγου, πες μου και μένα να πάω αύριο κιόλας να τον ηχογραφήσω.
Αν μου βρεις παραδοσιακο ψαλτη,που να κανει απηχημα 25 δευτερα,για να πιασει εναν ηχο,εγω θα γινω Πρωθυπουργος!
Κι όμως: υπάρχουν απηχήματα πολύ εκτενέστερα από Πρίγγο και Στανίτσα από τα 7 δευτερόλεπτα του απηχήματος αυτού. Δεν ξέρω αν θα έλεγες το ίδιο αν έκανε ένα απήχημα, όχι "ανανες", αλλά σκέτο "νε", με το διπλάσιο χρόνο... Είμαι κι εγώ κατά της συνεχούς χρήσης αυτών των απηχημάτων, το δε επιχείρημα ότι "αυτά τα λέει και ο Χρύσανθος" γνωρίζουν οι ίδιοι που το επικαλούνται πόσο άστοχο είναι, αφού ο Χρύσανθος έχει και απηχήματα μονοσύλλαβα. Όχι όμως να καταδικάσουμε έναν ψάλτη από ένα τέτοιο απήχημα. Οπότε:
Το "ξένον" του ακούσματος -για όσους το θεωρούν ξένο- δεν οφείλεται στην "καραϊκότητα", αλλά στην "ωδειακότητα" της ερμηνείας (με εξαίρεση ίσως μιας μόνο πεταστής, το στερέωμα) - την οποία ωδειακότητα, σημειωτέον, δεν εντοπίζω σε άλλες του ηχογραφήσεις, που έχω ακούσει.
...σωστός ο Γεώργιος. Εγώ φυσικά δεν ντρέπομαι να πω ότι στο επίμαχο σημείο το άκουσμα είναι όντως ξένο. Όχι όμως ότι και ο συνάδελφος δεν είναι καλός ψάλτης, άλλο το ένα άλλο το άλλο.
Τοσα κ τοσα ακουμε στις εκκλησιες που ΚΑΜΙΑ σχεση με Βυζαντινη δεν εχουν κ μας πειραξε το Αλληλουιαριο για ενα "γυρισμα" στο "το"...
Επομένως παραδέχεσαι ότι το γύρισμα αυτό, όσο καλός και να είναι ο συνάδελφος, με τον ωδειακό τρόπο που γίνεται, είναι out; Αν το θέτεις έτσι, ναι, βεβαίως μας πείραξε κι αυτό: εφόσον μας καλείς να κρίνουμε το άκουσμα μουσικά, θ' ακούσεις την κριτική στο σύνολό της. Ότι δηλ. γενικώς είναι καλό το άκουσμα, με μία μόνο εξαίρεση, η οποία ναι, το χαλά στο σημείο αυτό. Γιατί αν το επιχείρημα είναι ότι
"με τους σκυλάδες που κυκλοφορούν στις εκκλησίες, έχω κι εγώ το δικαίωμα να κάνω 10 ωδειακές έξω πεταστές το λεπτό", συγγνώμη, θα διαφωνήσω... Η λογική αυτή στο βαθμό που γίνεται όχι μια φορά, όπως κάνει εδώ ο συνάδελφος, αλλά συστηματικά και διδάσκεται και επισήμως μέσα από συγκεκριμένη σχολή, έχει δημιουργήσει και δημιουργεί συνεχώς αυτό που γράφεις στο μήνυμά σου: ακούσματα που καμία σχέση δεν έχουν με βυζαντινή μουσική (καλύτερα με παραδοσιακή βυζαντινή μουσική, θα έλεγα εγώ, αφού ΒΜ είναι μεν, αλλά είναι νεωτεριστική, τουτέστιν καραΐζουσα).