Αλλαγή ήχων κατα την διάρκεια της λειτουργίας

vasilis

Πέτρου Βασίλειος
Δεν ξέρω που να ανοίξω αυτό το θέμα, ας το βάλουν οι συντονιστές όπου νομίζουν οτι είναι καλύτερο.

Σε αυτό το θέμα νομίζω μπορούν να βοηθήσουν οι παλαιότεροι ψάλτες εμάς τους νεότερους. Είναι θέμα καθαρά τεχνικό.

Εστω οτι ψάλλω σε μια ενορία όπου ο δεύτερος ψάλτης είναι εμπειρικός πιάνει την μελωδία στο "περίπου" και ψάλλετε για παράδειγμα τις καταβασίες του Πάσχα και διαπιστώνεται οτι έχει "κρεμάσει" η φωνή του άλλου ψάλτη βρίσκεται δηλαδή τουλάχιστον 2 τόνους πιο κάτω. Πως το γυρνάμε στο φυσιολογικό χωρίς να κάνουμε απήχημα συνέχεια;

Και δεύτερο ερώτημα, όταν οι ήχοι εναλλάσονται πολύ γρήγορα μες την θεία λειτουργία, παράδειγμα "αναστάσεως ημέρα" σε πρώτο- "ει και εν τάφω" σε πλάγιο του δ- συνέχεια καταβασιών σε πρώτο- "σαρκί υπνώσας" σε β ήχο- αίνοι σε α ήχο- δοξαστικό πλάγιος του α, πως τους αλλάζουμε γρήγορα χωρίς να δημιουργηθεί χάσμα χρονικό;
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
Αγαπητέ Βασίλη,
Σπουδαία τα ερωτήματά σου και βασικά.
Αυτά αναρωτιέται ο κάθε ψάλτης.

Για το πρώτο ερώτημα νομίζω ότι όσο αντέχει ο λαιμός πρέπει να συμβαδίζει ο δεξιός με τον ιερέα ή τον αριστερό ψάλτη.
Το γενικό πρόσταγμα για ιερέα και αριστερό το έχει ο δεξιός.
Αλλά πολλοί δεξιοί χτυπούν το διαπασών σε κάθε κομμάτι και αλλάζουν βάση.
Αυτό είναι λάθος γιατί δημιουργείται αχταρμάς και "σπαει" το αυτί του ακροατή.
Πρέπει και ο δεξιός να κάνει υπακοή.

Στο δεύτερο ερώτημα θα απαντήσω μερικώς.
Είναι θέμα πείρας, αλλά και ψαξίματος.
Πως θα απαντήσουμε μεταξύ β και πλ β στις καταβασίες "βυθού ανεκάλυψε";
Πως θα αλλάξουμε ήχους την Μ. Εβδομάδα;
Μερικά βιβλία όπως του Γ. Σύρκα που έχω υπόψη μου αναφέρονται σε αυτα τα προβλήματα και καθοδηγούν.
 

basiliosn

βασιλης νικολοπουλος
Τα παντα ειναι θεμα " σωστης ακοης" σε συνδυασμο με "σωστα ακουσματα" . Αν δηλαδη καποιος εχει το απαραιτητο "μουσικο αυτι" που λεμε , και ακουσει προσεχτικα και κατ'επαναληψιν μια "ζωντανη" Μεγαλη Πεμπτη εσπερας απο τον Πατριαρχικο Ναο , π.χ ( Αστερης -Εμμανουηλιδης) , τοτε θα βρεθει σε καλο δρομο οσον αφορα τις συνεχεις εναλλαγες ηχων .
Τωρα οσον αφορα το μαραφετι καποιων "μεγαλοψαλταδων" που το λενε διαπασων , ρωτηστε τον κ.Γιαννου τι γνωμη ειχε ο Στανιτσας . Προσωπικα το βρισκω επιεικως εκνευριστικο .
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Τα παντα ειναι θεμα " σωστης ακοης" σε συνδυασμο με "σωστα ακουσματα" . Αν δηλαδη καποιος εχει το απαραιτητο "μουσικο αυτι" που λεμε , και ακουσει προσεχτικα και κατ'επαναληψιν μια "ζωντανη" Μεγαλη Πεμπτη εσπερας απο τον Πατριαρχικο Ναο , π.χ ( Αστερης -Εμμανουηλιδης) , τοτε θα βρεθει σε καλο δρομο οσον αφορα τις συνεχεις εναλλαγες ηχων .
Τωρα οσον αφορα το μαραφετι καποιων "μεγαλοψαλταδων" που το λενε διαπασων , ρωτηστε τον κ.Γιαννου τι γνωμη ειχε ο Στανιτσας . Προσωπικα το βρισκω επιεικως εκνευριστικο .
Ὑπόδειγμα ὁ μακαριστός Μητροπολίτης σας Νικόδημος Βαλληνδρᾶς. Εἶχα συλλειτουργήσει μαζί τους ὡς διάκονος (μαζί καί μέ ἄλλους διακόνους) στήν Πάτρα σέ χειροτονία φίλου μου καί μοῦ ἔκανε πολύ ἐντύπωση πῶς ἄλλαζε τούς ἤχους ἀπό τό εἰσοδικό, ἀπολυτίκια, κοντάκιο, τρισάγιο, χωρίς μάλιστα νά φαίνεται ὅτι ἀλλάζουν καί οἱ βάσεις. Πετύχαινε ἀλλαγή ἤχου στήν ἴδια βάση καί ἀπολάμβανες μιά ἤρεμη καί κατανυκτική μουσικότητα, πού πραγματικά σοῦ «χάιδευε τ᾿ αὐτιά» καί δέν σέ ἐκνεύριζε. Ἴσως τό ἔχω ξαναγράψει. Εἶναι θέμα πείρας καί τέχνης, πού τήν κατέχεις ἄριστα, ὅπως ὁ μακαριστός.


 

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
Αν δηλαδη καποιος εχει το απαραιτητο "μουσικο αυτι" που λεμε , και ακουσει προσεχτικα και κατ'επαναληψιν μια "ζωντανη" Μεγαλη Πεμπτη εσπερας απο τον Πατριαρχικο Ναο , π.χ ( Αστερης -Εμμανουηλιδης) , τοτε θα βρεθει σε καλο δρομο οσον αφορα τις συνεχεις εναλλαγες ηχων .

και αυτή που λέτε αλλά θα πρότεινα καλύτερα την αντίστοιχη Στανίτσας - Δανιηλίδης!!!

Τα ίδια πράματα κάνουν, βέβαια, όσον αφορά στις εναλλαγές των βάσεων
 
Top