Εμμανουήλ Αβραμίδης
Παλαιό Μέλος
αυτό το "εν τοις Αποδείπνοις" των παλαιών Τυπικών θα μπορούσε να επιλύσει προβλήματα και στις ενορίες.
Δυστυχώς (ή ευτυχώς - όπως το δει κανείς), στις ενορίες αυτά τελούνται μόνο την αγία και μεγάλη τεσσαρακοστή. Χωρίς να θέλω να προβώ σε γενικεύσεις, από το ΤΜΕ φαίνεται ότι εκτός των νηστίμων ημερών τις αγίας και μεγάλης τεσσαρακοστής* αποφεύγονται περισσότερες από δύο συνάξεις την ημέρα (1η: μεσονυκτικό, όρθρος, λειτουργία· 2η: θ´ ώρα, εσπερινός). Έτσι, όποιοι προεόρτιοι κανόνες (που κανονικά ανήκουν στα απόδειπνα) επισυνάπτονται μετά το «Νῦν ἀπολύεις...» του εσπερινού· ο κανόνας της παννυχίδας των ψυχοσαββάτων, επισυνάπτεται στον εσπερινό· ο ακάθιστος επισυνάπτεται στον εσπερινό όταν πέσει ο Ευαγγελισμός την Παρασκευή (οπότε τελείται πρωινή τέλεια λειτουργία). Παρ᾿ όλα αυτά, υπάρχουν και σαφείς περιπτώσεις που το ΤΜΕ προβλέπει ψαλμωδία ακολουθίας στα απόδειπνα εκτός μεγάλης τεσσαρακοστής (π.χ. ζ΄ Σεπτεμβρίου), διασώζοντας πέραν από τις προαναφερθείσες οικονομίες και την αρχαία τάξη.
*Ακόμα, και τις νήστιμες ημέρες της αγίας και μεγάλης τεσσαρακοστής (άνευ των ημερών της Μεγάλης Εβδομάδας), έχουμε κατά το ΤΜΕ δύο συνάξεις (1η: μεσονυκτικό, όρθρος, ώρες, εσπερινός και προηγιασμένη, 2η: απόδειπνο). Η πρωινή τέλεση της προηγιασμένης μπορεί να καταστρέφει την νηστεία (κατά την πρωταρχική σημασία της), ωστόσο επιτυγχάνει την μείωση των συνάξεων.
Last edited: