Ακολουθία του Μεγάλου Αποδείπνου

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Όλοι οι ψαλλόμενοι ύμνοι του Μεγάλου Αποδείπνου (εκτός των κανόνων φυσικά) με πηγές τον Πέτρο Λαμπαδάριο, κάποια αρχαία μαθήματα από την συλλογή του Πρωγάκη, κάποια σύντομα τροπάρια (π.χ.Ελέησον ημάς Κύριε ελέησον ημάς) από την Παννυχίδα του κ. Γ.Στάθη καθώς και κάποιες δικές μου μικρές παρεμβολές στα σύντομα μέλη, για ορθότερο τονισμό του κειμένου.
 

Attachments

  • Μέγα Απόδειπνον.pdf
    334.4 KB · Views: 24,525

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Χρῆστο, εὐχαριστοῦμε.
Καλορίζικο τό scanner. Τελικά ἔκανες καλή δουλειά.
Περισσότερα ἐπί τοῦ θέματος ἴσως σχολιάσουμε ἐν καιρῷ τῷ δέοντι. Νωρίς ἀκόμη.
Καλά Χριστούγεννα !!!

Υ.Γ. Δῶρο γιά τήν γιορτή σου εἶναι τό scanner;


 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
π. Μάξιμος;23137 said:
Δῶρο γιά τήν γιορτή σου εἶναι τό scanner;
Αν και επισήμως γιορτάζω τα Χριστούγεννα (ενώ η γνήσια ονομαστική εορτή είναι στις 12 φεβρουαρίου) αυτοδιορίστηκα Santa Claus και μου έκανα αυτό το δώρο, διότι η απώλεια αυτής της συσκευής ήταν κάτι που σε πολλές περιπτώσεις μου είχε δέσει τα χέρια και στο forum αλλά και στο προσωπικό μου αρχείο γενικότερα.

Υ.Γ. Σίγουρα η Μεγάλη Τεσσαρακοστή θα έχει πολλά θέματα πέραν των υπολοίπων και του τυπικού που αξίζουν ψάξιμο και κουβέντα...
Καλά Χριστούγεννα σε όλους!!
 
Last edited:

Βασίλης Κιαμηλίδης

Βασίλης Κιαμηλίδης
Όλοι οι ψαλλόμενοι ύμνοι του Μεγάλου Αποδείπνου (εκτός των κανόνων φυσικά) με πηγές τον Πέτρο Λαμπαδάριο, κάποια αρχαία μαθήματα από την συλλογή του Πρωγάκη, κάποια σύντομα τροπάρια (π.χ.Ελέησον ημάς Κύριε ελέησον ημάς) από την Παννυχίδα του κ. Γ.Στάθη καθώς και κάποιες δικές μου μικρές παρεμβολές στα σύντομα μέλη, για ορθότερο τονισμό του κειμένου.

Ο σπείρων ευλογίες, Ευλογίες πολλές πολλές θα θερίζει, νυν και αεί.
Αγαπητέ Χρήστο χίλια χιλιάδες ευχαριστώ για όλα τα δώρα σου, και ο Πανάγαθος να στα ανταποδίδει κατά τον πόθον σου.
Βασίλης Κιαμηλίδης.
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Χρήστο ευχαριστούμε, δύο μικρές προτάσεις μόνο: θα ήταν χρήσιμο πιστεύω να έβαζες δίπλα σε κάθε μέλος και την πηγή του ή έστω σε μορφή πίνακα περιεχομένων. Επίσης θα βελτίωνε αρκετά την παρουσίαση να έκανες διχρωμία (κόκκινο/μαύρο) τα κείμενά σου. Να είσαι καλά.
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Έχεις δίκιο Δημήτρη, το σωστό είναι αυτό και όσον αφορά στην αναφορά των πηγών καθώς και στο αισθητικό μέρος για τη διχρωμία. Το θέμα είναι όμως ότι αυτές οι μικρές εργασίες δεν προορίζονταν για οποιαδήποτε είδους δημοσίευση, παρά για προσωπική χρήση στο αναλόγιο. Στην ακολουθία του Αγίου Νικολάου που διορθώνω αυτές τις μέρες (ελπίζω να είναι έτοιμη στην επόμενη εορτή του) υπάρχουν αμφότερα τα στοιχεία που πολύ σωστά επισυμαίνεις.
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Μία έκδοση του Μεγάλου Αποδείπνου με όλα τα κείμενα (ψαλλόμενα και μη) και την τυπική διάταξη της ακολουθίας, καθώς και μία αναφορά των πηγών (για να κάνουμε και υπακοή στον αγαπητό διαχειριστή μας).
Καλή δύναμη σε όλους.

Υ.Γ. Ενδεικτικό της τάσης που κουβεντιάζαμε κάποτε όσον αφορά στη συμπεριφορά πολλών μελών του forum, είναι το πρώτο μήνυμα του θέματος. Προσέξτε πόσες εμφανίσεις και πόσα thanks :(
 

Attachments

  • Μέγα Απόδειπνον.pdf
    479.4 KB · Views: 1,779
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Ἀγαπητέ Χρῆστο,
Τό μόνο πού ἤθελα νά παρατηρήσω εἶναι ἡ αὐθαίρετη διάταξη:

Ὁ Ἱερεὺς τὴν Εὐχὴν
ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΜΑΝΑΣΣΗ ΒΑΣΙΛΕΩΣ τῆς ΙΟΥΔΑΙΑΣ

Κύριε παντοκράτορ, ὁ Θεὸς τῶν Πατέρων ἡμῶν, τοῦ Ἀβραάμ, καὶ Ἰσαάκ, καὶ Ἰακώβ...​
Αὐτό δέν εἶναι γραμμένο ἔτσι στό Ὡρολόγιον, οὔτε εἰσάγεται αὐτή ἡ «εὐχή» μέ τό συνήθη τρόπο, ὅπως π.χ.:

....Ἐν ὀνόματι Κυρίου, εὐλόγησον, Πάτερ.
Ὁ Ἱερεὺς
Δι' εὐχῶν τῶν ἁγίων Πατέρων ἡμῶν...
Εἶτα τὴν ἑπομένην Εὐχὴν τοῦ Μεγάλου Βασιλείου
Κύριε, Κύριε, ὁ ῥυσάμενος ἡμᾶς...

Ἡ προσευχή τοῦ «Μανασσῆ» εἶναι ἀπόκρυφο ψευδεπίγραφο κείμενο τοῦ β΄ π.Χ. αἰ. καί δέν ἀνήκει οὔτε ἁρμόζει στόν ἱερέα.

Αὐτό τό ἔχει ἐπισημάνει ὁ μακαριστός στό, Ἰω. Μ. Φουντούλη, Λειτουργική, τεῦχ. Ε΄, Ἀκολουθίαι τοῦ Νυχθημέρου (Σημειώσεις πρός χρῆσιν τῶν φοιτητῶν), Θεσσαλονίκη 1969, σελ. 67, ὅπου διευκρινίζει ὅτι τίθεται ἀντί τρίτου ψαλμοῦ τοῦ β΄ μέρους τοῦ Μ. Ἀποδείπνου (πρβλ. Μανόλης Θεοδωράκης, Συμβολή, τ. 10, σελ. 15).

Ἐσύ τό ἀναφέρεις, ἐπειδή ἔτσι τό ἔμαθες ἤ ἔτσι στό ἐπέβαλαν...
Δέν σέ κατηγορῶ.
Ἀλλά ὅπως ἐγώ τό ἔμαθα καί πλέον δέν τό ἐφαρμόζω, ἔτσι ἄς τό μάθουν καί ἄλλοι καί κυρίως οἱ ἱερεῖς.


 
Last edited:

ixadin

Ηχάδιν
Πολύ ενδιαφέρον το μήνυμά σας π. Μάξιμε. Και εγώ αυτές τις ημέρες είχα πάρα πολλές απορίες-περιέργιες για το Μ. Απόδειπνο.

Δεν μπορώ να αντιτάξω καμμιά αντίρρηση στο λεγόμενό σας περί της τυπικής διατάξεως της Προσευχής του Μανασσή (τουλάχιστον ως ρουμπρίκας).

Πλήν όμως αυτό που θέλω να τονίσω είναι ότι το εν λόγω κείμενο είναι το ΜΟΝΑΔΙΚΟ απόκρυφο-ψευδεπίγραφο κείμενο της Αγίας Γραφής που έχει προσληφθεί ΑΥΤΟΥΣΙΟ στην λατρεία της Εκκλησίας μας
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Γέροντα, όπως αναφέρω και στις πηγές, τα κείμενα είναι από εδώ. Δεν έχω άποψη, ούτε υποστηρίζω κάτι συγκεκριμένο στο θέμα αυτό, οπότε κάνω υπακοή. Το κείμενο έχει διορθωθεί. Οτιδήποτε άλλο θεωρείτε ότι είναι καλό να μεταβληθεί, δεν έχετε παρά να το αναφέρετε.

Υ.Γ.1. Με την ευκαιρία των διορθώσεων θα ήθελα να αναφέρω κάτι που αφορά σε κάποιες αλλαγές στα μουσικά κείμενα και συγκεκριμένα στο "Μεθ΄ημών ο Θεός". Κοιτώντας τα κείμενα του Πέτρου μου έκανε εντύπωση η συχνή παραμονή σε εντελείς καταλήξεις στον Κε, κάτι που στα κείμενα του γένους και του είδους αυτού δεν συναντάται, τουλάχιστον στα νυν εν χρήση εγχειρίδια. Για παράδειγμα, εάν πάρουμε την στιχολογία του πλ. του Β΄ και την σύντομη δοξολογία, δεν έχουμε τέτοιες αναφορές, για το λόγο αυτό και προέβειν στην μετατροπή αυτή, αν και δεν συμφωνώ καθόλου με αυτή την τακτική, ιδιαιτέρως σε κείμενα συνθετών όπως ο Πέτρος ο Λαμπαδαρίος.
Υ.Γ.2. Όσον αφορά στο αισθητικό μέρος που έθιξε ορθώς ο Δημήτρης στο #5 μήνυμά του και συγκεκριμένα στην διχρωμία στα μουσικά κείμενα, δεν ήταν δυνατόν με το πρόγραμμα που χρησιμοποιούσα τότε, αλλά στις από τώρα και στο εξής εργασίες με το νέο εργαλείο που χρησιμοποιώ θα είναι δεδομένη.
 
Last edited by a moderator:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Πλήν όμως αυτό που θέλω να τονίσω είναι ότι το εν λόγω κείμενο είναι το ΜΟΝΑΔΙΚΟ απόκρυφο-ψευδεπίγραφο κείμενο της Αγίας Γραφής που έχει προσληφθεί ΑΥΤΟΥΣΙΟ στην λατρεία της Εκκλησίας μας
Συμφωνῶ. Παραλήφθηκε ἀπό τή βίβλο τῆς διδασκαλίας στίς Ἀποστολικές Διαταγές (Β, 22) καί ἀπό ἐκεῖ στό Ὡρολόγιον (Θ.Η.Ε., τ. 8, σ. 547).
Πλήν ὅμως στό προμνημονευθέν ἔργο τοῦ μακαριστοῦ Καθηγητοῦ διευκρινίζεται ὅτι τίθεται ἀντί τρίτου ψαλμοῦ τοῦ β΄ μέρους τοῦ Μ. Ἀποδείπνου καί σαφῶς δέν ἀνήκει στόν ἱερέα. Ὁ δέ ἅγ. Μᾶρκος ὁ Εὐγενικός, ἑρμηνευτής τοῦ Μ. Ἀποδείπνου, χαρακτηρίζει τήν προσευχήν αὐτήν ὡς «μετανοίας τε καί κατανύξεως ἀφορμήν οὖσαν».


 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Υπενθυμίζω σε όσους δεν το έχουν προσέξει αυτό το θέμα με συλλογή ύμνων του Μεγάλου Αποδείπνου, καταγραφή Χρήστου Τσακίρογλου.

Μία υποσυζήτηση μεταφέρθηκε στο θέμα Περί του ήχου του «Κύριε των Δυνάμεων».
 
Last edited:

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Η οποία πέρα από τις όποιες αβλεψίες σε θέματα τυπικών διατάξεων (γνωστών ή άγνωστων τότε σε μένα) έχει και αρκετά μουσικά ορθογραφικά λάθη. Ίσως κάποια στιγμή γίνει μία καλύτερη δουλειά στην ακολουθία αυτή...
 
Η οποία πέρα από τις όποιες αβλεψίες σε θέματα τυπικών διατάξεων (γνωστών ή άγνωστων τότε σε μένα) έχει και αρκετά μουσικά ορθογραφικά λάθη. Ίσως κάποια στιγμή γίνει μία καλύτερη δουλειά στην ακολουθία αυτή...

Δεν είναι αργά ακόμη για φέτος!!! Αναμένουμε...
 
Top