Ακολουθία Χαιρετισμών ανήμερα του Ευαγγελισμού

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Ευλογείτε!

Δεν νομίζω ότι πρόκειται τόσο για "δογματισμό" όσο για πιστή εφαρμογή των όσων παραγγέλονται από τα Δίπτυχα της Εκκλησίας της Ελλάδος! Οι περαιτέρω ελαστικότητες του Τυπικού δεν είναι καταδικαστέες, αλλά εν προκειμένω έχουμε μια σαφή τυπική διάταξη που μας ορίζεται από την Σύνοδο.

Σε περιπτώσεις όπου μας δίνεται εναλλακτική όπως αυτήν του Ακαθίστου, νομίζω ότι μιλάμε σε διαφορετική βάση, αφού πρόκειται για δυο σαφείς τυπικές διατάξεις από το επίσημο και ισχύον Τυπικό της Εκκλησίας της Ελλάδος και όχι "ανακατώματα" της στιγμής.

Για τις διπλές Ακολουθίες δεν θα ήθελα να επεκταθώ, γιατί υπάρχουν πολλά που μπορούν να ειπωθούν τόσο ως προς τα κίνητρα όσο και ως προς τον τρόπο και το πνεύμα τελέσεώς τους (υπάρχουν βέβαια και φωτεινές εξαιρέσεις).
Ὁ Κύριος!

Συμφωνῶ, ἀλλά δέν ἀναφέρθηκα σέ «"ανακατώματα" της στιγμής» (πάντα μέ πρόγραμμα καί ἐνημέρωση), καί κατ᾿ ἀκρίβειαν δέν ἐμπλέκομαι καθόλου σ᾿ αὐτό τό θέμα· ἄλλοι μέ ἔμπλεξαν...

Καί γιά τήν ὁποιαδήποτε "ἀγνωσία", εἴμαστε ὑπεύθυνοι, νά ἐνημερώνουμε. Ἐπίσης ἔχω καταδικάσει πολλάκις διάφορα "θεατρικά" καί "πελατειακά"... Ἀλλά,

Ξέρεις, ὅτι τό ἰσχῦον τυπικό καταγράφει ὅ,τι ἦταν δεκτικό καί εὐέλικτο ἐκείνη τήν ἐποχή στήν ΚΠολη. Τά ἔχουμε ἀναλύσει πολλάκις. Δές ὧρες ἀκολουθιῶν, ἀκολουθία κηδείας, ἰδιαιτερότητες στίς ἑορτές τῶν ἁγίων Κωνσταντίνου καί Γεωργίου (Κωνσταντίνου πόλις καί Πατριαρχικός Ναός) καί πολλά ἄλλα.
Ὑπάρχει καί αὐτό τό θέμα (http://analogion.com/forum/showthread.php?t=2048) πού τότε ἔτσι κρίθηκε καί βόλευε, ἀλλά σήμερα τά πράγματα εἶναι ἀλλιῶς.
Τί νά ποῦμε γιά τά τυπικά καί μακαρισμούς στή λειτουργία...;;; Καί πολλά ἄλλα πού γενικευμένα πλέον δέν τηροῦνται (καί στό Πατριαρχεῖο ἀκόμη).


 

stapaman

Εφησυχάζων & ενίοτε προξενών αλγεινάς εντυπώσεις δ
π. Μάξιμος;107762 said:
Συμφωνῶ, ἀλλά δέν ἀναφέρθηκα σέ «"ανακατώματα" της στιγμής» (πάντα μέ πρόγραμμα καί ἐνημέρωση), καί κατ᾿ ἀκρίβειαν δέν ἐμπλέκομαι καθόλου σ᾿ αὐτό τό θέμα· ἄλλοι μέ ἔμπλεξαν...

Διευκρινίζω, το "ανακατώματα" πήγαινε αλλού, και όχι στη δική σας αναφορά. Το πνεύμα της δικής μου τοποθέτησης είναι ότι ίσως να μην πρέπει να παρέχουμε περαιτέρω εναλλακτικές σε πράγματα που ρητά καθορίζονται από τα Δίπτυχα, έστω και αν αυτές οι εναλλακτικές στέκουν μέσα στο Τυπικό της Εκκλησίας μας.

Εδώ, βλέπετε, ότι υπάρχουν σε πολλές περιπτώσεις ρητοί ορισμοί τελέσεως Ακολουθιών και πάλι ο καθένας κάνει ό,τι θέλει. Φανταστείτε τι έχει να γίνει αν βάζετε ένα "διαζευκτικό ή" τι έχει να γίνει... Στα δικά σας χέρια το Τυπικό είναι ένα άριστο εργαλείο, αλλά στα χέρια κάποιων άλλων μπορεί να αποδειχθεί ολέθριο όπλο μαζικής καταστροφής! Καταλαβαίνετε...

Για τα περαιτέρω περί διπλών ακολουθιών κλπ. χαίρομαι που συμφωνούμε (όσο και αν δυσαρεστούμε κάποιους) είστε άνθρωπος που ξέρει τι γίνεται στον κόσμο, και προς τιμήν σας, δεν διστάζετε να πείτε την αλήθεια.
 
Last edited:

PavlosKouris

Pavlos Papadopaidi
Το λάθος είναι στο ότι δεν ψάλλονται πάντα όλα μαζί, το ένα ακριβώς μετά το άλλο (όπως π.χ. το Μεσονυκτικό με τον Όρθρο), αλλά σε άλλες ώρες της ημέρας. Ο Εσπερινός ψάλλεται πριν το δείπνο και το Απόδειπνο μετά από αυτό (όπως λέει ο τίτλος του), γιαυτό και στο ωρολόγιο παρεμβάλεται μεταξύ αυτών η ευχή της τραπέζης. Στις ενορίες η ουσιαστική σημασία των ακολουθιών αυτών στην καθημερινότητα του ανθρώπου μετατρέπεται πολλές φορές σε διαφημιστική ρεκλάμα, ανακατεύοντας διάφορα πράγματα, με αυτοσκοπό την προβολή. Θα μπορούσε ο Ιερέας στον κόσμο που δυσανασχετούσε ή απλά απορούσε στην κάθε ενορία που παρατηρήθηκε αυτό, να τον κατηχήσει - ενημερώσει για τη συγκεκριμένη ημέρα (και μάλιστα με την ευκαιρία αυτή να τον ενημερώσει αν δεν το έχει κάνει για το απόδειπνο γενικότερα) και όχι να προκαλούνται τέτοιες σκέψεις.
Επίτηδες τα δίπτυχα αναφέρουν το Μικρό Απόδειπνο ξεχωριστά, για να δείξουν που ουσιαστικά επισυνάπτονται οι χαιρετισμοί στη συγκεκριμένη περίπτωση (και το ότι ο Μικρό Απόδειπνο διαβάζεται σκέτο), αλλά και γενικά το ξεχωριστό των δύο ακολουθιών μεταξύ τους.
Δεν γίνεται καπάκι μετά τον Εσπερινό να διαβάζουμε το μικρό Απόδειπνο, μόνο και μόνο για να ψαλλεί ο κανόνας (και να ακουστούν τα: Ουρανώώώώών Υψηλοτέέέέέρα, τα αμανετζίδικα "Άσπιλε" κ.α.).

Σωστός ο Χρήστος!:wink:
 

Γιώργος Πυργάκης

Γιώργος Πυργάκης
Το λάθος είναι στο ότι δεν ψάλλονται πάντα όλα μαζί, το ένα ακριβώς μετά το άλλο (όπως π.χ. το Μεσονυκτικό με τον Όρθρο), αλλά σε άλλες ώρες της ημέρας. Ο Εσπερινός ψάλλεται πριν το δείπνο και το Απόδειπνο μετά από αυτό (όπως λέει ο τίτλος του), γιαυτό και στο ωρολόγιο παρεμβάλεται μεταξύ αυτών η ευχή της τραπέζης. Στις ενορίες η ουσιαστική σημασία των ακολουθιών αυτών στην καθημερινότητα του ανθρώπου μετατρέπεται πολλές φορές σε διαφημιστική ρεκλάμα, ανακατεύοντας διάφορα πράγματα, με αυτοσκοπό την προβολή. Θα μπορούσε ο Ιερέας στον κόσμο που δυσανασχετούσε ή απλά απορούσε στην κάθε ενορία που παρατηρήθηκε αυτό, να τον κατηχήσει - ενημερώσει για τη συγκεκριμένη ημέρα (και μάλιστα με την ευκαιρία αυτή να τον ενημερώσει αν δεν το έχει κάνει για το απόδειπνο γενικότερα) και όχι να προκαλούνται τέτοιες σκέψεις.
Επίτηδες τα δίπτυχα αναφέρουν το Μικρό Απόδειπνο ξεχωριστά, για να δείξουν που ουσιαστικά επισυνάπτονται οι χαιρετισμοί στη συγκεκριμένη περίπτωση (και το ότι ο Μικρό Απόδειπνο διαβάζεται σκέτο), αλλά και γενικά το ξεχωριστό των δύο ακολουθιών μεταξύ τους.
Δεν γίνεται καπάκι μετά τον Εσπερινό να διαβάζουμε το μικρό Απόδειπνο, μόνο και μόνο για να ψαλλεί ο κανόνας (και να ακουστούν τα: Ουρανώώώώών Υψηλοτέέέέέρα, τα αμανετζίδικα "Άσπιλε" κ.α.).

Πόλύ σωστά μιλήσατε. Δεν δικαιολογείται το να φέρνουμε τις ακολουθίες στα μέτρα του κόσμου (μόνο και μόνο διότι περιμένουν να ακούσουν κάτι). Αν αυτό γίνεται, συγχωρέστε με κιόλας που το λέω, αλλά οι ακολουθίες δεν έχουν καμία διαφορά από το μεσημβρινό ή το βραδυνό δελτίο ειδήσεων.
 

Γιώργος Πυργάκης

Γιώργος Πυργάκης
Προσωπικά την λογική του να κάνουμε αλλαγές στο Τυπικό ώστε ο κόσμος να ακούει το Α' ή το Β' επειδή έτσι έχει συνηθίσει :rolleyes: ή έτσι θέλει :eek:, την θεωρώ από επικίνδυνη έως αντιεκκλησιαστική. Η κάθε Ακολουθία δεν είναι μουσικό πρόγραμμα στου Θωμά το Μαγαζί, όπου (πρέπει να) δεχόμαστε παραγγελιές προς τέρψιν ή κατ' απαίτησιν πελάτου που ήρθε να ακούσει το (κλισέ) σουξέ της βραδιάς... :mad::mad::mad:

Ταπεινά φρονώ πως η Ιερά Σύνοδος εν όψει τέτοιων ειδικών περιπτώσεων διαφοροποίησης του Τυπικού θα πρέπει να εντέλεται (δυστυχώς εκεί φτάνουμε αφού κάποιοι δεν καταλαβαίνουν κάποια πράγματα....:mad:) την ακριβή τήρηση της Ακολουθίας πολύ νωρίτερα και εγγράφως! Αλλιώς δεν παραποιείται βάναυσα μόνο το Τυπικό, αλλά πλήττεται και το κύρος της Εκκλησίας, με τους πιστούς να βλέπουν άλλα να τελούνται σε μια ενορία και άλλα σε άλλη...

Το θέμα είναι πολύ σοβαρό, και απορώ με τι πνεύμα παίρνουν τέτοιες αποφάσεις κάποιοι (σεβαστοί κατά τα άλλα) ιερείς, συμπαρασύροντας μάλιστα σε τέτοιες παρατυπίες και άλλους (π.χ. συμπρεσβυτέρους, ψάλτες) που ενδεχομένως να έχουν αντιρρήσεις...

Σωστός... . Πάνω σ' αυτό η γνώμη μου είναι πως ο κάθε κληρικός, ο κάθε ψάλτης αλλά και ο κάθε πιστός στην προσωπική του προσευχή έχει δικαίωμα να λέει ότι θέλει και να τη διαμορφώνει όπως νομίζει. Όταν όμως πρόκειται για τις ακολουθίες που τελούνται στο ναό άρα προσεύχονται και άλλα άτομα
θεωρώ ότι πρέπει να ακολουθούμε πιστά το τυπικό.
Όμως για να μην φανεί σε κανέναν παράξενο το πως ένας πιστός μπορεί να παρέμβει στις ακολουθίες της εκκλησίας, παραθέτω κάτι που βίωσα προσωπικά: Πέρυσι το μεγάλο Σάββατο πρωί, καθώς βρισκόμουν στην εκκλησία, μετά τη Θεία Λειτυοργία, έρχεται ένας από το εκκλησίασμα και λέει στον ιερέα: "πάτερ απόψε μην το ξημερώσουμε, να τελειώσουμε κατά τις
01:30". Δείτε λοιπόν τι έγινε. Στον όρθρο που τα περισσότερα είναι των ψαλτών καλά πήγαμε. Μετά όμως το "Ευλογημένη η βασιλεία..." τα 10 "Χριστός ανέστη" έγιναν 3. Απ' τη μεγάλη είσοδο δε και μετά! τα λόγια του ιερέα λεγόντουσαν ασταμάτητα. Ενώ λέγαμε "Ταις αγγελικαίς...", "Πατέρα Υιόν...", "Μεγαλυνάριο" κ.λ.π. ο ιερέας συνέχιζε ασταμάτητα χωρίς να απαντούμε στις δεήσεις.
 

chanendes

Ιωάννης Π. Αχιλλιάς
Αηδόνης;107790 said:
Πρέπει να σηκώθηκαν οι άγγελοι και να έφυγαν!!!

όπου υπάρχει κανονικά χειροτονημένος Ιερέας κι έστω κι ένας πιστός η Θ. Λειτουργία γίνεται, η Μεταβολή επέρχεται, ο Χριστός παρίσταται στην Αγία Τράπεζα και οι Άγγελοι [φυσικά] δεν φεύγουν...ακόμα κι αν οι άνθρωποι τα λένε χύμα!

ο Θεός δεν είναι... τσιγκούνης...!!!

όπως έλεγε φίλος Ιερέας σε κάποιους που κατηγορούσαν νεοχειροτόνητο Ιερέα για τα λάθη που έκανε: "βρε τίποτα να μην πει...Αν σταυρώσει τα Τίμια Δώρα και πει: "Θεέ Πατέρα στείλε το Άγιο Πνεύμα και κάνε Τα Σώμα κι Αίμα του Χριστού Σου" η Μεταβολή έχει γίνει"

το παράδειγμα βέβαια είναι ακραίο, και δεν είναι ακολουθητέα πρακτική, δείχνει όμως πως η εγκυρότητα του Μυστηρίου δε θίγεται...

Ας μην προσπαθούμε να βάλουμε το Θεό στα καλούπια μας...
όπου υπάρχουν ευθύνες ή παρατυπίες, αφού διαμαρτυρηθούμε κόσμια, ας αφήσουμε το Θεό να τις αποδώσει...
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
όπου υπάρχει κανονικά χειροτονημένος Ιερέας κι έστω κι ένας πιστός η Θ. Λειτουργία γίνεται, η Μεταβολή επέρχεται, ο Χριστός παρίσταται στην Αγία Τράπεζα και οι Άγγελοι [φυσικά] δεν φεύγουν...ακόμα κι αν οι άνθρωποι τα λένε χύμα!

ο Θεός δεν είναι... τσιγκούνης...!!!

όπως έλεγε φίλος Ιερέας σε κάποιους που κατηγορούσαν νεοχειροτόνητο Ιερέα για τα λάθη που έκανε: "βρε τίποτα να μην πει...Αν σταυρώσει τα Τίμια Δώρα και πει: "Θεέ Πατέρα στείλε το Άγιο Πνεύμα και κάνε Τα Σώμα κι Αίμα του Χριστού Σου" η Μεταβολή έχει γίνει"

το παράδειγμα βέβαια είναι ακραίο, και δεν είναι ακολουθητέα πρακτική, δείχνει όμως πως η εγκυρότητα του Μυστηρίου δε θίγεται...

Ας μην προσπαθούμε να βάλουμε το Θεό στα καλούπια μας...
όπου υπάρχουν ευθύνες ή παρατυπίες, αφού διαμαρτυρηθούμε κόσμια, ας αφήσουμε το Θεό να τις αποδώσει...

Κι ἄν δὲν λέγονται οἱ εὐχές;
 

chanendes

Ιωάννης Π. Αχιλλιάς
όπου υπάρχουν ευθύνες ή παρατυπίες, αφού διαμαρτυρηθούμε κόσμια, ας αφήσουμε το Θεό να τις αποδώσει......

εξ' άλλου το με ποια ταχύτητα λέει ο Λειτουργός τις ευχές μας αφορά, γιατί πρέπει να απαντήσουμε... το "πώς το λέει" [διαβασμένο με λάθη, ή κομμένο] μπορεί να μας στεναχωρεί, όμως δεν είναι δική μας ευθύνη...
 
Last edited:

Γιώργος Πυργάκης

Γιώργος Πυργάκης
Όπως ανέφερα και στο προηγούμενο μήνυμα μου, ο ιερεύς και ο ψάλτης αλλά και ο κάθε πιστός την προσωπική του προσευχή έχει δικαίωμα να την κάνει όπως θέλει (είτε αργά είτε γρήγορα) και να προσεύχεται με ότι λόγια θέλει. Όταν όμως κάτι τελείται στην εκκλησία ο ιερεύς και ο ψάλτης οφείλουν να το τελούν όπως πρέπει είτε πρόκειται για μια απλή ακολουθία είτε, πολύ περισσότερο, πρόκειται για τη Θεία Λειτουργία.
Και σε αυτό το σημείο παραθέτω άρθρο από το παράγγελμα του μεγάλου Βασιλείου προς τους ιερείς το οποίο μπορεί ο οποιοσδήποτε θελήσει να το δει στη σελίδα 3 του λειτουργικού βιβλίου "ΩΡΟΛΟΓΙΟΝ ΤΟ ΜΕΓΑ" της αποστολικής διακονίας. Εκτός των άλλων λέει ο Μ. Βασίλειος: "... Μη δια θεραπείαν ανθρωπίνην επισπεύσεις τας Ευχάς, ή συντάμης, μηδέ λάβης πρόσωπον, αλλ' όρα προς μόνον τον προκείμενον Βασιλέα καί τάς περιεστώσας κύκλω Δυνάμεις. ..."
 
Last edited:

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
Eμεις ακολουθησαμε τη σχετικη τυπική διάταξη και στο τέλος ο πατερας μου,εξηγησε στους πιστους,γιατι εγινε αυτη η διαφοροποιηση της ακολουθιας.
Πολυ απλα.:)
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Eμεις ακολουθησαμε τη σχετικη τυπική διάταξη και στο τέλος ο πατερας μου,εξηγησε στους πιστους,γιατι εγινε αυτη η διαφοροποιηση της ακολουθιας.
Πολυ απλα.:)

Γερός νἆναι, νά ζεῖ τό (δίσεκτον) 2016 πού θά ξανασυμβεῖ, νά τό ἐπαναλάβει.
Τοῦ χρόνου, λόγω τοῦ δισέκτου 2012, θά πέσει Δ΄ Κυριακή τῶν Νηστειῶν ὁ Εὐαγγελισμός καί δέν θά ἔχουμε πρόβλημα, δηλ. νά πέσει Παρασκευή ὁ ἑσπερινός τοῦ Εὐαγγελισμοῦ, πού πάλι ἔχουμε διαφοροποίηση.


 
Top