Αγιογραφικά Αναγνώσματα. Πως πρέπει να λέγονται;

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
Με τον όρο "Αγιογραφικά Αναγνώσματα" εννοούμε τα κείμενα της λειτουργικής πράξεως που προέρχονται από την Αγ.Γραφή (Καινή και Παλαιά Διαθήκη).

Το θέμα το άνοιξα εδώ για να μην χαλάσουμε κάποια άλλα που είχαν ανοίξει.

Πως λοιπόν πρέπει να λέγονται; Η σημερινή πράξη έχει πολλά αντικρουόμενα στοιχεία. Μπορείς να ακούσεις π.χ. Απόστολο σε μακάμ κιουρντιλί χιτζαζκιάρ (καλά ε;:D) μέχρι Απόστολο διαβαστό από ηθοποιό σε...μετάφραση.

Λίγα ιστορικά.

Κάποτε όλα τα αγιογραφικά κείμενα συμπεριλαμβανομένων και των της Παλαιάς Διαθήκης είχαν μελωδία. Πως το γνωρίζουμε; Από την εκφωνητική σημειογραφία που καταγράφεται πάνω από τα κείμενα αυτά.
View attachment ekfonitiki.jpg
(έχω κυκλώσει κάποια από τα σημάδια της εκφωνητικής σημειογραφίας)

Τι μελωδία είχαν; Δύσκολο να πει κανείς... Σίγουρα δεν είναι συστηματική μελωδία και αυτό φαίνεται και από την διασπορά των σημαδιών, όπου δεν αντιστοιχεί ένα σημάδι σε κάθε συλλαβή, αλλά είναι ένα σημάδι εδώ, ένα παραπέρα κ.τ.λ.

Η παράδοση που έχει φτάσει έως εμάς είναι αυτή της εκφώνησης σε "κλιτόν". Αν έτσι ήταν και παλαιότερα, δεν μπορώ να το απαντήσω με 100% σιγουριά μια και ηχογράφηση δεν υπάρχει. Η πρώτη ηχογράφηση αυτή του Ι.Ναυπλιώτη είναι ακριβώς σε αυτό το ύφος.

Η εκφωνητική σημειογραφεία είναι παράλληλη με την ψαλτική σημειογραφία (δεν είναι ίδιες) και αρχίζει περίπου τον 9ο αιώνα (μ.Χ. εννοείτε...) και τα τελευταία χειρόγραφα που την περιέχουν τα βρίσκουμε στον 15ο αιώνα. (Πολλά πράγματα παραπάνω μπορεί να βρει κανείς στα βιβλία του Κ.Φλώρου "Universale Neumenkunde" Kassel 1970)

Πολλά ενδιαφέροντα είχαν ειπωθεί και στην διημερίδα που είχε διοργανώσει το Ίδρυμα Βυζαντινής Μουσικολογίας, σχετικά με την εκφωνητική σημειογραφία και γενικότερα την πράξη των Αγιογραφικών αναγνωσμάτων.

Επι της ουσίας τώρα.

Στην σχετική σελίδα του αναλογίου υπάρχουν πολλά παραδείγματα της σημερινής πράξης. Εκεί μπορείς να ακούσεις (σχεδόν) τα πάντα...

Είναι όλα αυτά αποδεκτές πράξεις εξέλιξης της παράδοσης, όπως π.χ. η εξέλιξη της μελοποίησης του Χερουβικού σε όλους τους ήχους (ενώ παλαιά μόνο στους χρωματικούς); Σε τι συντελεί η εκφώνηση των αγιογραφικών κειμένων σε διάφορους ήχους, και χρειάζεται αυτή η εξέλιξη στην λατρεία;

Λόγω ποικιλίας; Είναι ένας λόγος αυτός, αλλά ας το δούμε λίγο περισσότερο.

Από πότε μόνο οι λόγοι ποικιλίας ήταν οι κυρίαρχοι λόγοι για να αλλάξει κάτι στην λατρεία; Και που σταματάει η ποικιλία; Ας πούμε, δεν θα μπορούσαμε για λόγους ποικιλίας να λέμε κάθε φράση του Αποστόλου σε διαφορετικό ήχο; Πιο ποικιλία δεν θα ήταν; "Μα", θα πει κάποιος, "αυτό δεν είναι ιεροπρεπές!". Και είναι ιεροπρεπές να λέγεται ο Απόστολος π.χ. μόνο σε μακάμ σαμπά; Και τι ορίζει το ιεροπρεπές;;)

Κάποιοι ψάλτες έχουν σαφώς καλύτερη φωνή από κάποιους άλλους. Και γι αυτό τον λόγο πολλές φορές (επειδή τους "παίρνει" λόγω φωνής) ξεφεύγουν σε τέτοιες καταστάσεις. Παραδείγματα του Ε.Χατζημάρκου υπάρχουν και στην σελίδα του αναλογίου, αλλά και ο ίδιος έχει εκδώσει ένα σχετικό CD. Και άλλοι βέβαια επίσης καλλίφωνοι ψάλτες έχουν τέτοια παραδείγματα, απλά ανέφερα τον πιο γνωστό (νομίζω) σε αυτό το είδος εκφώνησης.
 
Last edited:

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
Ξέχασα να βάλω και την προσωπική μου άποψη.

Η προσωπική μου άποψη είναι ότι δεν υπάρχει λόγος να φύγουμε από την παραδοσιακή εκφώνηση των αναγνωσμάτων, αντίθετα υπάρχει λόγος να μην φύγουμε! Έτσι κατα την γνώμη μου, διαφυλάσσεται η ιεροπρέπεια των αναγνωσμάτων.

Είναι η μέση και χρυσή οδός, μεταξύ απλής (ή και θεατρικής) πεζής ανάγνωσης και μελοποίησης σε διαφόρους ήχους-μακάμια.
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Συμφωνώ ότι πρέπει να διατηρηθεί μια παραδοσιακή απλότητα. Οι εξεζητημένες μελωδικές απαγγελίες σε μακάμ κιουρντιλί (ή γιαλαντζί!:rolleyes:) όπως και αυτές οι κανταδόρικες που είχα ακούσει παλιότερα κατά την διάρκεια διακοπών μου στην επτάνησο είναι οι δυο διαφορετικές όψεις του ίδιου νομίσματος δηλ. της εκκοσμικευμένης μουσικής.
Να σημειώσω ότι σε αρκετές σλαβόφωνες εκκλησίες όλα τα αναγινωσκόμενα απαγγέλονται εμμελώς (π.χ. εξάψαλμος)-φυσικά με πολύ απλό τρόπο
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
Να σημειώσω ότι σε αρκετές σλαβόφωνες εκκλησίες όλα τα αναγινωσκόμενα απαγγέλονται εμμελώς (π.χ. εξάψαλμος)-φυσικά με πολύ απλό τρόπο
Αυτή είναι και η παλαιότερη τάξη. Κατα το ΤΑΣ ο προοιμιακός λέγεται εμμελώς.
View attachment Προοιμιακός ΤΑΣ.jpg
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Αυτή η τάξη του ΤΑΣ διατηρείται. Στη Ρουμανική εκκλησία το "δεύτε προσκυνήσωμεν" του εσπερινού ψάλλεται οσάκις θα ακολουθήσουν ανοιξαντάρια (των οποίων τα "ρεφραίν" είναι πολύ σύντομα και η μελωδία είναι απλή).
 

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
Με τον όρο "Αγιογραφικά Αναγνώσματα" εννοούμε τα κείμενα της λειτουργικής πράξεως που προέρχονται από την Αγ.Γραφή (Καινή και Παλαιά Διαθήκη).

Πως λοιπόν πρέπει να λέγονται; Η σημερινή πράξη έχει πολλά αντικρουόμενα στοιχεία. Μπορείς να ακούσεις π.χ. Απόστολο σε μακάμ κιουρντιλί χιτζαζκιάρ (καλά ε;:D) μέχρι Απόστολο διαβαστό από ηθοποιό σε...μετάφραση.

Η παράδοση που έχει φτάσει έως εμάς είναι αυτή της εκφώνησης σε "κλιτόν". Αν έτσι ήταν και παλαιότερα, δεν μπορώ να το απαντήσω με 100% σιγουριά μια και ηχογράφηση δεν υπάρχει. Η πρώτη ηχογράφηση αυτή του Ι.Ναυπλιώτη είναι ακριβώς σε αυτό το ύφος.

Επι της ουσίας τώρα.

Λόγω ποικιλίας; Είναι ένας λόγος αυτός, αλλά ας το δούμε λίγο περισσότερο.

Κάποιοι ψάλτες έχουν σαφώς καλύτερη φωνή από κάποιους άλλους. Και γι αυτό τον λόγο πολλές φορές (επειδή τους "παίρνει" λόγω φωνής) ξεφεύγουν σε τέτοιες καταστάσεις. Παραδείγματα του Ε.Χατζημάρκου υπάρχουν και στην σελίδα του αναλογίου, αλλά και ο ίδιος έχει εκδώσει ένα σχετικό CD. Και άλλοι βέβαια επίσης καλλίφωνοι ψάλτες έχουν τέτοια παραδείγματα, απλά ανέφερα τον πιο γνωστό (νομίζω) σε αυτό το είδος εκφώνησης.


Το σωστο νομιζω ειναι να λεγεται σε ''κλιτον'' αντε και σε Πλ΄Δο στον ΝΗ' .
Βεβαια αυτο εν πολλοις δεν τηρηται . Οπως λες , ειτε για ποικιλια , ειτε για φωνητικη επιδειξη , γινεται το ''ελα να δεις'' ή μαλλον το ''ελα ν'ακουσεις'' . Αντε να δωσουμε στο φαινομενο αυτο , την δικαιολογια της ''καλλιτεχνικης
ανησυχιας'' , για κατι ''καινουργιο , μοντερνο'' κλπ .
Βεβαια εγω καποτε που ελεγα τον Αποστολο καθε Κυριακη (τωρα και καμποσα χρονια τον αφηνω στον Λαμπαδαριο μου που εχει και καλλιτερη φωνη) ,
συνηθως τον ελεγα στον εκαστοτε ηχο της Κυριακης , χρησιμοποιωντας και εγω το αλλοθι των ''καλιτεχνικων ανησυχιων'' . Βεβαια αυτο ειναι κατι που
δεν το συστηνω .
Να σημειωσω εδω , οτι αυτη η ταση ''ποικιλιας'' επεκτεινετε (με πρωτο και
καλλιτερο εμενα) και στο ''Ασπιλε'' κλπ του αποδειπνου .
Επισυναπτω Αποστολο της Κυριακης Των ΑγιωνΠαντων (3-6-2007) απο τον
Λαμπαδαριο μου Γιαννη Στρατακη . Την ηχογραφηση εκαμε καποιος φιλος απο κινητο , γι'αυτο δεν ειναι καλη .
 

Attachments

  • 6=5'49''=ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ(Γιαννης Στρατακης).mp3
    1.3 MB · Views: 75

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Εγώ τα τελευταία 7 χρόνια υπηρέτησα α) σε ναό κοιμητηρίου (21 μνημόσυνα το ρεκόρ μας κάποια κυριακή!) και β) σε ενοριακό ναό με εφημέριο που είχε συγκεκριμένες ιδέες για τα αναγνώσματα (και άλλα πράγματα όπως το να φωνάζει τις μυστικές ευχές :mad:)οπότε και στις δύο περιπτώσεις πειθαρχούσα και έλεγα τον απόστολο χύμα με μια απλή κατάληξη. Να σημειώσω ότι στον ενοριακό ναό που υπηρετούσα όταν δήλωσα παραίτηση 3 μήνες προσπαθούσαν να βρουν αντικαταστάτη με την δική μου πειθαρχία (ή υπομονή ή αναισθησία όπως θέλετε πέστε το!;)
 

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
Εγώ τα τελευταία 7 χρόνια υπηρέτησα α) σε ναό κοιμητηρίου (21 μνημόσυνα το ρεκόρ μας κάποια κυριακή!) και β) σε ενοριακό ναό με εφημέριο που είχε συγκεκριμένες ιδέες για τα αναγνώσματα (και άλλα πράγματα όπως το να φωνάζει τις μυστικές ευχές :mad:)οπότε και στις δύο περιπτώσεις πειθαρχούσα και έλεγα τον απόστολο χύμα με μια απλή κατάληξη. Να σημειώσω ότι στον ενοριακό ναό που υπηρετούσα όταν δήλωσα παραίτηση 3 μήνες προσπαθούσαν να βρουν αντικαταστάτη με την δική μου πειθαρχία (ή υπομονή ή αναισθησία όπως θέλετε πέστε το!;)

Ερωτηση 1 : Πληρωνοσουν για τα μνημοσυνα ; Αν ναι , πληρωνωσουν για ολα
ή γινοταν περικοπες . Αν θελεις αναφερεις και ποσο .
Ερωτηση 2 : Τα κανατε μαζεμενα ή ενα-ενα ;
 
Στον Ναό που ψάλλω τον Απόστολο τον λέει ο Λαμπαδάριος μου στον ήχο του Τρισαγίου Ύμνου , γιατί κάθε Κυριακή μαζί με τον ήχο έχουμε Ν΄Ψαλμό και Τρισάγιο στον Ήχο της Κυριακής .
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
Στον Ναό που ψάλλω τον Απόστολο τον λέει ο Λαμπαδάριος μου στον ήχο του Τρισαγίου Ύμνου , γιατί κάθε Κυριακή μαζί με τον ήχο έχουμε Ν΄Ψαλμό και Τρισάγιο στον Ήχο της Κυριακής .
Άλλο πάλι και τούτο....καλά σας αρέσει αυτό δηλαδή?:D:confused:
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
Είναι θέμα τι μας αρέσει ή τι είναι σωστό?
Πρώτα ας δούμε αν αρέσει και μετά το συζητάμε με τεκμήρια και πηγές...
 

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
Πρώτα ας δούμε αν αρέσει και μετά το συζητάμε με τεκμήρια και πηγές...

Να αρεσει σε ποιους κ. Χρηστακη ; Μα αν αρεσει στους ιερεις και στο εκκλησιασμα , τα ''λογια ειναι περιττα'' .
Ξερεις ποια ειναι τα τεκμηρια και οι πηγες για τους περισσοτερους ; Αυτο που ακουγαν απο τους ψαλτες της εποχης του καθενος μας . Και δεν ακουγαν κλιτα και μοναστηριακους ορθρους , αλλα ακουγαν ολους αυτους τους ψαλταραδες (για τον εαυτο μου εννοω απο το 1950 και μετα) που και λειτουργικα σε διαφορους ηχους εψαλλαν και ψαλλουν και Ν' ψαλμους και τρισαγια κλπ . Το ιδιο δεν γινεται και στο Αγιον Ορος σημερα η κανω λαθος ;
Απο τις 15000-20000 ψαλτων που υπαρχουν εν ενεργεια (σε πολεις & χωρια) σημερα εν Ελλαδι , ποσοι νομιζεις οτι ΚΑΘΕ ΚΥΡΙΑΚΗ ψαλλουν λειτουργικα
ΜΟΝΟ σε κλιτο ή Τρισαγια ΜΟΝΟ σε Βο κλπ ; Θα ηθελα ειλικρινη απαντηση .
Και μη μου πεις για προσευχη και για την περιφημη αναφορα (αυτη αστην για τους θεολογους) , γιατι αυτα στην εποχη μας ειναι ''επεα πτερωεντα'' .
Θα μπορουσα να γραψω δεκαδες σειρες ακομα , αλλα δεν υπαρχει λογος (εξ'
αλλου εχω γραψει αρκετα σχετικα σε αλλα μηνυματα μου) . Ουτε εσυ αλλαζεις
(τουλαχιστον προς το παρων) αποψεις , ουτε εγω . Γι' αυτο εγω ελεγα και λεω : ''Ολα καλα , ολοι προσφερουν'' . Και η ζωη συνεχιζεται .
 

Stathis

Ευστάθιος Μεντζάς
Αυτή είναι και η παλαιότερη τάξη. Κατα το ΤΑΣ ο προοιμιακός λέγεται εμμελώς.
View attachment 365

Βοηθηστε με λιγο, τι ειναι το ΤΑΣ;

Κατα τα αλλα κι εγω πιστευω οτι το υφος του κλιτου ειναι το καλυτερο, αντε και σε πλ Δ απο το νη.

Απ΄ οτι ξερω τα αναγνωσματα της παλαιας διαθηκης απλως αναγινωσκονται. Εκφωνουνταν καποτε;

Ευχαριστω,
Ευσταθιος Μεντζάς
 

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
Βοηθηστε με λιγο, τι ειναι το ΤΑΣ;

Κατα τα αλλα κι εγω πιστευω οτι το υφος του κλιτου ειναι το καλυτερο, αντε και σε πλ Δ απο το νη.

Απ΄ οτι ξερω τα αναγνωσματα της παλαιας διαθηκης απλως αναγινωσκονται. Εκφωνουνταν καποτε;

Ευχαριστω,
Ευσταθιος Μεντζάς

ΤΑΣ = Τυπικον Αγιου Σαββα .
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
Να αρεσει σε ποιους κ. Χρηστακη ; Μα αν αρεσει στους ιερεις και στο εκκλησιασμα , τα ''λογια ειναι περιττα'' .
Ξερεις ποια ειναι τα τεκμηρια και οι πηγες για τους περισσοτερους ; Αυτο που ακουγαν απο τους ψαλτες της εποχης του καθενος μας . Και δεν ακουγαν κλιτα και μοναστηριακους ορθρους , αλλα ακουγαν ολους αυτους τους ψαλταραδες (για τον εαυτο μου εννοω απο το 1950 και μετα) που και λειτουργικα σε διαφορους ηχους εψαλλαν και ψαλλουν και Ν' ψαλμους και τρισαγια κλπ . Το ιδιο δεν γινεται και στο Αγιον Ορος σημερα η κανω λαθος ;
Απο τις 15000-20000 ψαλτων που υπαρχουν εν ενεργεια (σε πολεις & χωρια) σημερα εν Ελλαδι , ποσοι νομιζεις οτι ΚΑΘΕ ΚΥΡΙΑΚΗ ψαλλουν λειτουργικα
ΜΟΝΟ σε κλιτο ή Τρισαγια ΜΟΝΟ σε Βο κλπ ; Θα ηθελα ειλικρινη απαντηση .
Και μη μου πεις για προσευχη και για την περιφημη αναφορα (αυτη αστην για τους θεολογους) , γιατι αυτα στην εποχη μας ειναι ''επεα πτερωεντα'' .
Θα μπορουσα να γραψω δεκαδες σειρες ακομα , αλλα δεν υπαρχει λογος (εξ'
αλλου εχω γραψει αρκετα σχετικα σε αλλα μηνυματα μου) . Ουτε εσυ αλλαζεις
(τουλαχιστον προς το παρων) αποψεις , ουτε εγω . Γι' αυτο εγω ελεγα και λεω : ''Ολα καλα , ολοι προσφερουν'' . Και η ζωη συνεχιζεται .
Ο Δαυίδ είπε κάποτε "Πάσα πνοή αινεσάτω τον Κύριον"....και η ζωή συχεχίζεται κ.Βαγγέλη....ότι και να συζητήσουμε δεν θα βγάλει πουθενά διότι είστε άλλης λογικής στηριζομενης όχι σε πραγματικά επιχειρήματα αλλά στο τι αρέσει εμάς...και ο ίδιος ο χαριτώνυμος Κουκουζέλης να είχε αναστηθεί κάποιοι θα επέμεναν να διαφωνούν με κριτήριο το αν το έλεγε έτσι ο εκάστοτε Στανίτσας...Τελικά καταλήγω στο συμπέρασμα ότι άλλο πράγμα υπηρετείτε "εσείς" και άλλο "εμείς"....δεν πειράζει όμως όταν κατέβω στην Κρήτη θα ποιούμε κανένα ποτηράκι ρακί....να είστε καλά.:)
 
Last edited:

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
Ο Δαυίδ είπε κάποτε "Πάσα πνοή αινεσάτω τον Κύριον"....και η ζωή συχεχίζεται κ.Βαγγέλη....ότι και να συζητήσουμε δεν θα βγάλει πουθενά διότι είστε άλλης λογικής στηριζομενης όχι σε πραγματικά επιχειρήματα αλλά στο τι αρέσει εμάς...και ο ίδιος ο χαριτώνυμος Κουκουζέλης να είχε αναστηθεί κάποιοι θα επέμεναν να διαφωνούν με κριτήριο το αν το έλεγε έτσι ο εκάστοτε Στανίτσας...Τελικά καταλήγω στο συμπέρασμα ότι άλλο πράγμα υπηρετείτε "εσείς" και άλλο "εμείς"....δεν πειράζει όμως όταν κατέβω στην Κρήτη θα ποιούμε κανένα ποτηράκι ρακί....να είστε καλά.:)

Αγαπητε Hristakis
Το να εχουμε αλλη νοοτροπια για το ψαλλειν , δεν σημαινει οτι ειμαστε αντιπαλοι . Τουλαχιστον εγω ετσι το βλεπω κατι που εσυ φαινεται δεν το βλεπεις ετσι . Γι'αυτο γραφω στο μηνυμα μου ''ολα καλα , ολοι προσφερουν'' .
Ισως φταιει γι'αυτο και η διαφορα ηλικιας που εχουμε .
Εχω βαρεθει να ακουω τα περιφημα ''πραγματικα επιχειρηματα'' που πολλες φορες παρατιθενται δικην επιδειξεως . Δεν θελετε να δειτε την σημερινη
πραγματικοτητα (δεν μου απαντησες στην ερωτηση για το τι ψαλλει σημερα
η συντριπτικη πλειοψηφια των ψαλτων) , επικαλουμενοι επιχειρηματα που
σημερα εχουν ξεπερασθει .
Για τον Στανιτσα : Ας εψαλλα εγω σαν τον Στανιτσα και ας μην αρεσα σε καποιους . Τωρα εσυ αν δεν θελεις να ησουνα Στανιτσας , δικαιωμα σου .
Πολυ θαθελα να ξερω τι υπηρετεις εσυ , που δεν το υπηρετω εγω ; Βεβαια
εγω δεν στεκωμαι σε ''προσευχη'' κλπ παρομοια και απλα πιστευω και λεω
πως και οι δυο κανωμαι ''τεχνη'' , ο καθενας μας με τις ικανοτητες , τις γνωσεις και την νοοτροπια που εχει . Και ξερεις κατι , αν δεν πληρωνομουν
για να ψαλλω , δεν θα ετρεχα πρωϊ-πρωϊ στην εκκλησια . Απλα καποιες φορες
θα πηγαινα οπου ηθελα , οποτε ηθελα , μονο και μονο για το κεφι μου .
Αυτα και μην με αναγκασεις να επανελθω , δεν εχει νοημα .
Με το καλο να ελθεις οποτε θελεις στην Κρητη (Ηρακλειο) και θα πιουμε πολλες τσικουδιες (ρακι) . Και ευχαριστως να ψαλλεις στον ναο που ψαλλω ,
ψαλλωντας οτι θελεις . Κανενα προβλημα . ΟΛΟΙ προσφερουμε .
 
Last edited:

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
Αγαπητε Hristakis
Το να εχουμε αλλη νοοτροπια για το ψαλλειν , δεν σημαινει οτι ειμαστε αντιπαλοι . Τουλαχιστον εγω ετσι το βλεπω κατι που εσυ φαινεται δεν το βλεπεις ετσι . Γι'αυτο γραφω στο μηνυμα μου ''ολα καλα , ολοι προσφερουν'' .
Ισως φταιει γι'αυτο και η διαφορα ηλικιας που εχουμε .
Εχω βαρεθει να ακουω τα περιφημα ''πραγματικα επιχειρηματα'' που πολλες φορες παρατιθενται δικην επιδειξεως . Δεν θελετε να δειτε την σημερινη
πραγματικοτητα (δεν μου απαντησες στην ερωτηση για το τι ψαλλει σημερα
η συντριπτικη πλειοψηφια των ψαλτων) , επικαλουμενοι επιχειρηματα που
σημερα εχουν ξεπερασθει .
Για τον Στανιτσα : Ας εψαλλε εγω σαν τον Στανιτσα και ας μην αρεσα σε καποιους . Τωρα εσυ αν δεν θελεις να ησουνα Στανιτσας , δικαιωμα σου .
Πολυ θαθελα να ξερω τι υπηρετεις εσυ , που δεν το υπηρετω εγω ; Βεβαια
εγω δεν στεκωμαι σε ''προσευχη'' κλπ παρομοια και απλα πιστευω και λεω
πως και οι δυο κανωμαι ''τεχνη'' , ο καθενας μας με τις ικανοτητες , τις γνωσεις και την νοοτροπια που εχει . Και ξερεις κατι , αν δεν πληρωνομουν
για να ψαλλω , δεν θα ετρεχα πρωϊ-πρωϊ στην εκκλησια . Απλα καποιες φορες
θα πηγαινα οπου ηθελα , οποτε ηθελα , μονο και μονο για το κεφι μου .
Αυτα και μην με αναγκασεις να επανελθω , δεν εχει νοημα .
Με το καλο να ελθεις οποτε θελεις στην Κρητη (Ηρακλειο) και θα πιουμε πολλες τσικουδιες (ρακι) . Και ευχαριστως να ψαλλεις στον ναο που ψαλλω ,
ψαλλωντας οτι θελεις . Κανενα προβλημα . ΟΛΟΙ προσφερουμε .
Να είστε πάντα καλά...(θα ήθελα να σχολιάσω τα γραφόμενά σας αλλά για να μην σας αναγκάσω όπως αναφέρετε δεν θα το κάνω)....
 

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
Να είστε πάντα καλά...(θα ήθελα να σχολιάσω τα γραφόμενά σας αλλά για να μην σας αναγκάσω όπως αναφέρετε δεν θα το κάνω)....

Αγαπητε Hristakis
Το να θελεις να απαντησεις και να σχολιασεις το μηνυμα μου και να δεσμευεσαι
επειδη εγραψα ''μη με αναγκασεις να απαντησω ...'' , με κανει να νειωθω
ασχημα . Γι'αυτο λοιπον σχολιασε οτι θελεις . Εξ' αλλου δημοκρατια εχουμε .
Γραφωντας το ''μη με αναγκασεις ...'' , εννοουσα πως αν απαντησεις παλι κατα
τα συνηθη (''πραγματικα επιχειρηματα'' , ''παραδοση'' κλπ) , ισως δεν εχει νοημα .
Θα εχεις ισως προσεξει οτι σεβομαι ολες τις αποψεις και σε καποιο που εχει
διαφορετικες , δεν του λεω '' και σ'αρεσει αυτο'' και δεν σχολιαζω αρνητικα
ή ειρωνικα τις αποψεις του . Κανε και συ το ιδιο , εξεφραζε τις αποψεις σου
αλλα μην σχολιαζεις τι κανουν αλλοι . Ψαλλε οπως εσυ νομιζεις και ασε τους αλλους να ψαλλουν οπως αυτοι νομιζουν . Γραφε τις αποψεις σου και οποιοι τις βρισκουν σωστες ας τις ακολουθουν . Οποιοι διαφωνουν ας μην τις ακολουθουν . Οι οποιες αποψεις σου , φθανουν σαν απαντηση . Ο αρνητικος σχολιασμος των διαφορετικων αποψεων , δεν ειναι και οτι το καλλιτερο .
Γνωμη μου βεβαια .
ΕΡΩΤΗΣΗ : Στο ''προφιλ'' σου εχεις μια φωτογραφια καποιου που παιζει λυρα .
Εσυ εισαι ;
 
Top