Αίνοι στην απόδοση της εορτής των Εισοδίων σε Κυριακή

Δημήτρης Μαούνης

Παλαιό Μέλος
Μια (δικαιολογημένη;) απορία: Στον Όρθρο της περασμένης Κυριακής, που ήταν και η Απόδοσις της εορτής των Εισοδίων της Θεοτόκου, είχε "απ΄όλα" της εορτής: Απολυτίκιο, Καθίσματα, Κανόνα, φυσικά η ενάτη, Εξαποστειλάριο και δοξαστικό. Γιατί δεν προβλέπονταν και τροπάρια των Αίνων της εορτής;
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Ἔτσι θέλει τό ΤΜΕ, γιά νά ψάλλουμε αἴνους ἀπό δύο πηγές, ἀναστάσιμους καί ἁγίας. Δοξαστικό αἴνων, ὅμως, τῶν Εἰσοδίων.
Σέ καθημερινή, αἶνοι ἑορτῆς καί ἁγίας, Δόξα, ἁγίας, Καὶ νῦν, ἑορτῆς.

 

Δημήτρης Μαούνης

Παλαιό Μέλος

Ἔτσι θέλει τό ΤΜΕ, γιά νά ψάλλουμε αἴνους ἀπό δύο πηγές, ἀναστάσιμους καί ἁγίας. Δοξαστικό αἴνων, ὅμως, τῶν Εἰσοδίων.
Σέ καθημερινή, αἶνοι ἑορτῆς καί ἁγίας, Δόξα, ἁγίας, Καὶ νῦν, ἑορτῆς.


Και όμως το τυπικό του Οικουμενικού Πατριαρχείου του έτους 2012 αναφέρει τα ακόλουθα και μάλιστα αναλυτικά για να μη προκύψει καμμία απορία:

25η Νοεμβρίου 2012
Κυριακή: ΙΓ ΛΟΥΚΑ. Ἀπόδοσις τῆς Ἑορτῆς τῶν Εἰσοδίων τῆς Θεοτόκου. Τῆς Ἁγίας Μεγαλομάρτυρος καί πανσόφου Αἰκατερίνης καί τοῦ Ἁγίου Μεγαλομάρτυρος Μερκουρίου.


Αἶνοι: 1.– Τά 3 Στιχηρά Ἀναστάσιμα· «Κύριε, εἰ καί κριτηρίῳ... – Κύριε, εἰ καί ὡς θνητόν ἐν μνημείῳ... – Κύριε, ὅπλον κατά τοῦ διαβόλου...». 2.– Τά 2 Στιχηρά Προσόμοια τῆς Ἑορτῆς· «Λαμπαδηφόροι παρ*θένοι... – Ἐπαγγελίας ἁγίας...» καί 3.– Τά 3 Στιχηρά Προσόμοια τῆς Ἁγίας· «Μνήμην τήν παν*ίερον... – Μάρτυς ἐθελούσιος... – Χάριν τήν τοῦ Πνεύματος...», μετά στίχων εἰς τά δύο τελευταῖα: α΄.– «Ὑπομένων ὑπέμεινα τόν Κύριον καί προσέσχε μοι καί εἰσήκουσε τῆς δεήσεώς μου». β΄.– «Καί ἔστησεν ἐπί πέτραν τούς πόδας μου καί κατηύθυνεν τά διαβήματά μου». Δόξα: Τό Ἰδιόμελον τῆς Ἑορτῆς· «Σήμερον τῷ ναῷ προσάγεται...».
Βλπ. στο διαδίκτυο: Τυπικόν της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας, έτους 2012, από όπου και έλαβα την παραπάνω πληροφορία.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Πρόκειται γιά διάταξη, πού στηρίζεται στήν Προθεωρία (ΤΜΕ σ. 26), ἀλλά δέν εἶναι ἡ διάταξη τῆς 25ης Νοεμβρίου ἐν Κυριακῇ (ΤΜΕ σ. 105). Ἔτσι ἔκρινε ὁ συντάκτης τοῦ ΗΟΠ.
Τό Τυπικό δίνει τή δυνατότητα στούς τυπικάρηδες νά ἐφαρμόζουν καί ἄλλες διατάξεις κατά τήν κρίση τους καί τήν ἐμπειρία τους.
Τό ΣΤ προβλέπει 2 ἀναστάσιμα, 3 τῆς ἑορτῆς καί 3 τῆς ἁγίας. Κι αὐτό ἔχει ἔρεισμα σέ ἄλλες διατάξεις τοῦ ΤΜΕ.
Μπορεῖς νά βλέπεις στό διαδίκτυο καί τό τυπικό πού προτείνει ὀ Σ.Μ.ΚΩΝ. .
Ἐννοεῖται ὅτι μπορεῖς νά βλέπεις καί τό τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος.
Ἀλλά καί τῆς Κύπρου.


 

Δημήτρης Μαούνης

Παλαιό Μέλος

Πρόκειται γιά διάταξη, πού στηρίζεται στήν Προθεωρία (ΤΜΕ σ. 26), ἀλλά δέν εἶναι ἡ διάταξη τῆς 25ης Νοεμβρίου ἐν Κυριακῇ (ΤΜΕ σ. 105). Ἔτσι ἔκρινε ὁ συντάκτης τοῦ ΗΟΠ.
Τό Τυπικό δίνει τή δυνατότητα στούς τυπικάρηδες νά ἐφαρμόζουν καί ἄλλες διατάξεις κατά τήν κρίση τους καί τήν ἐμπειρία τους.
Τό ΣΤ προβλέπει 2 ἀναστάσιμα, 3 τῆς ἑορτῆς καί 3 τῆς ἁγίας. Κι αὐτό ἔχει ἔρεισμα σέ ἄλλες διατάξεις τοῦ ΤΜΕ.
Μπορεῖς νά βλέπεις στό διαδίκτυο καί τό τυπικό πού προτείνει ὀ Σ.Μ.ΚΩΝ. .
Ἐννοεῖται ὅτι μπορεῖς νά βλέπεις καί τό τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος.
Ἀλλά καί τῆς Κύπρου.

Ευχαριστώ π. Μάξιμε για την πολύπλευρη ενημέρωσή σας. Πάντως έχω την άποψη, ότι απόδοση εορτής, χωρίς και αίνους της εορτής, είναι οπωσδήποτε, πέραν πάσης τάξεως, σκοπιμότητος, αλλά και λογικής
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Ευχαριστώ π. Μάξιμε για την πολύπλευρη ενημέρωσή σας. Πάντως έχω την άποψη, ότι απόδοση εορτής, χωρίς και αίνους της εορτής, είναι οπωσδήποτε, πέραν πάσης τάξεως, σκοπιμότητος, αλλά και λογικής
Από που το κρίνετε αυτό;
Πάντως αντίκειται στην τάξη της λατρείας να ψάλλονται 2 προσόμοια.
Είναι γνωστά αυτά για όσους έχουν ασχοληθεί με το εκκλησιαστικό τυπικό.
Κι αυτό αν δεν είναι "πέραν πάσης τάξεως, σκοπιμότητος, αλλά και λογικής"
 

Δημήτρης Μαούνης

Παλαιό Μέλος
Από που το κρίνετε αυτό;
Πάντως αντίκειται στην τάξη της λατρείας να ψάλλονται 2 προσόμοια.
Είναι γνωστά αυτά για όσους έχουν ασχοληθεί με το εκκλησιαστικό τυπικό.
Κι αυτό αν δεν είναι "πέραν πάσης τάξεως, σκοπιμότητος, αλλά και λογικής"

Η παρατήρησή μου αυτή δεν αναφέρεται στο αν θα ψαλλούν 2 ή 3 τροπάρια των αίνων της εορτής, αλλά στο να παραλείπονται εντελώς αίνοι της εορτής.
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Η παρατήρησή μου αυτή δεν αναφέρεται στο αν θα ψαλλούν 2 ή 3 τροπάρια των αίνων της εορτής, αλλά στο να παραλείπονται εντελώς αίνοι της εορτής.

Αυτό προβλέπει το Τυπικόν της Μεγάλης Εκκλησίας και αυτό αντιγράφουν τα ΔΙΠΤΥΧΑ 2012. Το ΗΟΠ κάνει "υπέρβαση" αυτών των διατάξεων. Ίσως να φαίνεται λογική η διάταξη, αλλά δεν είναι ούτε αρχαΐζουσα, ούτε "ορθότερη", ούτε αναγκαία. Δεν αντίκειται στην τάξη της λατρείας η παράλειψη των αίνων της εορτής στα μεθέορτα ή στην απόδοση μιας εορτής. Πολλά τα παραδείγματα.

Προσωπικά με προβληματίζει σαν πρακτική (η οποία προβλέπεται από το ΤΜΕ) η προτίμηση του Δοξαστικού της αποδιδόμενης εορτής σε ημέρα Κυριακή αντί του Εωθινού. Εντάξει. Στις μονές θα ψαλλεί στην α' ώρα. Αλλά στις Ενορίες μιλάμε για παράλειψη του Εωθινού Δοξαστικού το οποίο θα έπρεπε (κατά την γνώμη μου) να ψαλεί.

Στο διά ταύτα:
Αναστάσιμα 4 και της Αγίας 4.
Δόξα της εορτής (δια την απόδοση) Και νυν "Υπερευλογημένη"
Δεν συμφωνώ με τον περιορισμό των Αναστασίμων Στιχηρών σε 3 (ΗΟΠ) ή σε 2 (ΣΤ). Η Κυριακή, ως δεσποτική ημέρα έχει τα πρωτεία.
Τα υπόλοιπα όλα έπονται.

Και κάτι ακόμα:
Αν τα ΔΙΠΤΥΧΑ 2012 έκαναν αυτήν την υπέρβαση, είμαι απόλυτα σίγουρος ότι κάποιοι θα έσπευδαν να "αναθεματίσουν" τα ΔΙΠΤΥΧΑ [και την Εκκλησία της Ελλάδος] ότι δεν τηρούν το ΤΜΕ. Τώρα, που τα ΔΙΠΤΥΧΑ 2012 τηρούν τις ορθές διατάξεις του ΤΜΕ , κάποιοι προσπαθούν να υπερασπιστούν την "υπέρβαση" του Η.Ο.Π.
 
Last edited:

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος

Ἔτσι θέλει τό ΤΜΕ, γιά νά ψάλλουμε αἴνους ἀπό δύο πηγές, ἀναστάσιμους καί ἁγίας. Δοξαστικό αἴνων, ὅμως, τῶν Εἰσοδίων.
Σέ καθημερινή, αἶνοι ἑορτῆς καί ἁγίας, Δόξα, ἁγίας, Καὶ νῦν, ἑορτῆς.

Εξυπονοείται(ε) συσχετισμό(ς) της απουσίας των αίνων της εορτής και του δοξαστικού της Αγίας; Αν ναι, (πώς) τεκμαίρεται τυπικολογικώς;


Πρόκειται γιά διάταξη, πού στηρίζεται στήν Προθεωρία (ΤΜΕ σ. 26), ἀλλά δέν εἶναι ἡ διάταξη τῆς 25ης Νοεμβρίου ἐν Κυριακῇ (ΤΜΕ σ. 105). Ἔτσι ἔκρινε ὁ συντάκτης τοῦ ΗΟΠ. ...

Εκτός από αυτήν της 25ης Νοεμβρίου, συναντάται άλλη (αντιφατική ως προς την γενικά ισχύουσα Προθεωρία) διάταξη αφαίρεσης των αίνων Δεσποτικής ή Θεομητορικής εορτής την ημέρα της απόδοσης στο ΤΜΕ ή είναι η μοναδική;
 
Last edited:

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Εξυπονοείται(ε) συσχετισμό(ς) της απουσίας των αίνων της εορτής και του δοξαστικού της Αγίας; Αν ναι, (πώς) τεκμαίρεται τυπικολογικώς;
Συναντάται άλλη (αντιφατική ως προς την Προθεωρία) διάταξη αφαίρεσης των αίνων Δεσποτικής ή Θεομητορικής εορτής την ημέρα της απόδοσης στο ΤΜΕ ή είναι η μοναδική;

Περίπτωση που η διάταξη της προθεωρίας, που αναφέρει και την περίπτωση μεθεόρτων αλλά και την απόδοση "καταρρίπτεται" από τις διατάξεις του Πεντηκοσταρίου:
Μεθέορτος Κυριακή Αναλήψεως:
Αναστάσιμα 4 των Πατέρων 4
Δόξα... Των Πατέρων Και νυν... Υπερευλογημένη.
Πουθενά της Αναλήψεως. Μήπως να τα προσθέταμε;

Περίπτωση που έχουμε Στιχηρά της εορτής (όπως σε κάθε μεθέορτη ημέρα) και δοξαστικό Αγίων σε απόδοση εορτής:
Απόδοση Χριστουγέννων εν Κυριακή:
Αναστάσιμα 4 της εορτής 4.
Δόξα των Αγίων Και νυν... Υπερευλογημένη
Απουσιάζει το Δοξαστικό της εορτής. Είναι λάθος;

Περίπτωση που δεν έχουμε πάλι Στιχηρά της εορτής σε μεθέορτα αλλά του εορταζομένου Αγίου και Δοξαστικό άλλων αγίων:
Αγίου Στεφάνου εν Κυριακή:
Αναστάσιμα 4, του Αγίου 4
Δόξα των Αγίων "Αίμα και πυρ" Και νυν "Υπερευλογημένη"
Απουσιάζουν τα Στιχηρά της Εορτής. Πάλι λάθος;
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Αν τα ΔΙΠΤΥΧΑ 2012 έκαναν αυτήν την υπέρβαση, είμαι απόλυτα σίγουρος ότι κάποιοι θα έσπευδαν να "αναθεματίσουν" τα ΔΙΠΤΥΧΑ [και την Εκκλησία της Ελλάδος] ότι δεν τηρούν το ΤΜΕ. Τώρα, που τα ΔΙΠΤΥΧΑ 2012 τηρούν τις ορθές διατάξεις του ΤΜΕ , κάποιοι προσπαθούν να υπερασπιστούν την "υπέρβαση" του Η.Ο.Π.
Αὐτή εἶναι ἡ οὐσία ἀγαπητέ Δημήτρη!
Καί προκαλεῖ θλίψη καί προβληματισμό...

Τώρα, γιά νά μιλήσει κανείς γιά «λογική» πρέπει νά ἔχει μελετήσει πολύ τό Τυπικό!
Κάτι ἔγραψα ἐδῶ γιά «λογική», πού γιά ἄλλους «λογική» ἔχει τό ΤΑΣ καί ὄχι τό ΤΜΕ. Δέν ἔχουν ἄδικο. Ἀλλά ἐμεῖς στηριζόμαστε στό ΤΜΕ, τό ὁποῖο στήν συγκεκριμένη περίπτωση διατηρεῖ ἀρχαϊκότερη διάταξη. Ποτέ τό ΤΑΣ δέν θά προέβλεπε 3 ὁμάδες αἴνων. Αὐτά εἶναι τῶν νεωτέρων Πατριαρχικῶν Τυπικῶν (ΤΚΠ καί ΤΜΕ).

Πάντως αὐτή ἡ περίπτωση, δηλ. ἡ ἀπόδοση τῶν Εἰσοδίων μέ τήν μεταγενέστερη πρόβλεψη τῆς μνήμης τῆς ἁγίας τήν 25η δέν ὑπάρχει στό ΤΑΣ (περισσότερα ΤΑΣ 2010 -Τατάρνης- σ. 168 ὑποσ. 52).


 

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
Εξυπονοείται(ε) συσχετισμό(ς) της απουσίας των αίνων της εορτής και του δοξαστικού της Αγίας; Αν ναι, (πώς) τεκμαίρεται τυπικολογικώς;

Εκτός από αυτήν της 25ης Νοεμβρίου, συναντάται άλλη (αντιφατική ως προς την γενικά ισχύουσα Προθεωρία) διάταξη αφαίρεσης των αίνων Δεσποτικής ή Θεομητορικής εορτής την ημέρα της απόδοσης στο ΤΜΕ ή είναι η μοναδική;

Περίπτωση που η διάταξη της προθεωρίας, που αναφέρει και την περίπτωση μεθεόρτων αλλά και την απόδοση "καταρρίπτεται" από τις διατάξεις του Πεντηκοσταρίου:
Μεθέορτος Κυριακή Αναλήψεως:
Αναστάσιμα 4 των Πατέρων 4
Δόξα... Των Πατέρων Και νυν... Υπερευλογημένη.
Πουθενά της Αναλήψεως. Μήπως να τα προσθέταμε;

Περίπτωση που έχουμε Στιχηρά της εορτής (όπως σε κάθε μεθέορτη ημέρα) και δοξαστικό Αγίων σε απόδοση εορτής:
Απόδοση Χριστουγέννων εν Κυριακή:
Αναστάσιμα 4 της εορτής 4.
Δόξα των Αγίων Και νυν... Υπερευλογημένη
Απουσιάζει το Δοξαστικό της εορτής. Είναι λάθος;

Περίπτωση που δεν έχουμε πάλι Στιχηρά της εορτής σε μεθέορτα αλλά του εορταζομένου Αγίου και Δοξαστικό άλλων αγίων:
Αγίου Στεφάνου εν Κυριακή:
Αναστάσιμα 4, του Αγίου 4
Δόξα των Αγίων "Αίμα και πυρ" Και νυν "Υπερευλογημένη"
Απουσιάζουν τα Στιχηρά της Εορτής. Πάλι λάθος;

Ευχαριστώ για τα off topic παραδείγματα (μεθέορτες Κυριακές, Δοξαστικό εορτής), τα οποία έρχονται παρεπιμπτόντως να υπερθεματίσουν την εύλογη απορία του 1ου μνμ. και να επαληθεύσουν την μοναδικότητα -και εν μέρει το "σόλοικο"- της διάταξης της 25ης Νοεμβρίου (απουσία αίνων εορτής εν αποδόσει [εν Κυριακή]). Αυτό προφανώς θέλει να "θεραπεύσει" ο συντάκτης του ΗΟΠ (όπως και αυτός του ΣΤ), αναγόμενος στην Προθεωρία του ΤΜΕ..

υγ. Ζήλος γαρ ουκ οίδε προτιμάν το ορθόν!
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Ευχαριστώ για τα off topic παραδείγματα (μεθέορτες Κυριακές, Δοξαστικό εορτής), τα οποία έρχονται παρεπιμπτόντως να υπερθεματίσουν την εύλογη απορία του 1ου μνμ. και να επαληθεύσουν την μοναδικότητα -και εν μέρει το "σόλοικο"- της διάταξης της 25ης Νοεμβρίου (απουσία αίνων εορτής εν αποδόσει [εν Κυριακή]).
Καθόλου off topic. Μάλλον δεν κατάλαβες (ή δε θες να καταλάβεις) από τις τυπικές διατάξεις.
Διάβασε καλύτερα το ΤΜΕ και τις επιμέρους διατάξεις για να βγάλεις (αν φυσικά θες) συμπεράσματα.
Το ορθόν είναι η ψαλμωδία των 4 Αναστασίμων στιχηρών όπως φαίνεται ξεκάθαρα από τις διατάξεις Πεντηκοσταρίου και του Μηναίου Δεκεμβρίου.
Ο αριθμός αυτός είναι παγιωμένος κάπως στα παλαιότερα τυπικά και στο ΤΑΣ. Η διάταξη του ΤΜΕ για την 25η Νοε. είναι ορθότατη.
Αυτό προφανώς θέλει να "θεραπεύσει" ο συντάκτης του ΗΟΠ (όπως και αυτός του ΣΤ), αναγόμενος στην Προθεωρία του ΤΜΕ.
Ας θεραπεύσει τότε την Κυριακή μετά την Χριστού γέννηση με Αναστάσιμα 3, της εορτής 2 και να βρεί και 3 των Αγίων (ας τα πάρει από τον εσπερινό).
Τώρα αν τύχει κι ο Άγιος Στέφανος την Κυριακή ας τα κάνει 10 ή 12. Ας θεραπεύσει και το Πεντηκοστάριο και να προσθέσει Στιχηρά της Αναλήψεως.
Ας θεραπεύσει και την περίπτωση της Αποδόσεως των Χριστουγέννων εν Κυριακή βάζοντας και το Δοξαστικό κάπου.
Ζήλος γαρ ουκ οίδε προτιμάν το ορθόν!
 
Last edited:
Μια (δικαιολογημένη;) απορία

Η απορία ... έγινε άποψη :

Πάντως έχω την άποψη,

με βαρύ κατηγορητήριο μάλιστα :
χωρίς και αίνους της εορτής, είναι οπωσδήποτε, πέραν πάσης τάξεως, σκοπιμότητος, αλλά και λογικής

Τελευταία , βλέπω μία ύποπτη (και εκ του πονηρού - κατ εμέ ) κινητικότητα εναντίον των διπτύχων .
Οι κατήγοροι , στερούνται επιχειρημάτων και ενίοτε καταφεύγουν σε ειρωνίες και αναθέματα.
Εγώ , σε παρεμφερή θέμα , είχα ρωτήσει και δεν απαντήθηκα .
Τι γιορτάζουμε την 28 η ; (ο έ ο ; )
 
Σημείωσις: Εἰς τάς ἐν τῷ Ἐξωτερικῷ Ἐπαρχίας τοῦ Θρόνου εἴθισται νά τελῆται κατά τήν ἡμέραν ταύτην ἡ καθιερωμένη Δοξολογία, κατά τήν ἐν τῷ· «Ἱερατικῷ» τάξιν (βλ. Ἱερατικόν, Ἔκδ. Ἀποστολικῆς Διακονίας, Ἀθῆναι 1977, σ. 277 κ.ἑξ.) καί τήν εἰς τήν 1ην Ἰανουαρίου τοῦ παρόντος τοιαύτην.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Σημείωσις: Εἰς τάς ἐν τῷ Ἐξωτερικῷ Ἐπαρχίας τοῦ Θρόνου εἴθισται νά τελῆται κατά τήν ἡμέραν ταύτην ἡ καθιερωμένη Δοξολογία, κατά τήν ἐν τῷ· «Ἱερατικῷ» τάξιν (βλ. Ἱερατικόν, Ἔκδ. Ἀποστολικῆς Διακονίας, Ἀθῆναι 1977, σ. 277 κ.ἑξ.) καί τήν εἰς τήν 1ην Ἰανουαρίου τοῦ παρόντος τοιαύτην.

Πολὺ σωστά.
 
Top