Α΄ Σεπτεμβρίου

Τό «σφάλλει» ἄστο! Γνωρίζουμε καλά —καί ἀπό ἄλλες περιπτώσεις— ὄτι τό ΤΜΕ στίς Κυριακές προτιμᾶ προσόμοια ἀντί ἰδιομέλων.
Εἶναι μιά πατριαρχική πρακτική πού ἔχει κάποια αἰτιολόγηση.
Ξέχασες τῆς Κύκκου ;)

ΥΓ. Ἡ Κυριακή εἶναι Κυριακή καί ἔχει διαφορετική διάταξη ἀπό τίς καθημερινές. Τόσο ἁπλά!!! 5 μέ 6 χρόνια θά λές τά ἰδιόμελα καί κάποιο θά λές προσόμοια.
Ἐνδιαφέρον!
 

alex7305

Well-known member
Απορία περί κανόνων της ημέρας: Από την δ'ωδή και μετά, η "συμμετρία" των τροπαρίων αλλάζει, καθώς τα τροπάρια των αγίων γυναικών και του οσίου γίνονται πέντε από τέσσερα. Αυτό σημαίνει πως αν διπλασιάσουμε και τον ειρμό του κανόνος της εορτής φτάνουμε στα 16 και όχι στα 14. Αυτό που με παραξενεύει δεν είναι η ύπαρξη 16 τροπαρίων (άλλωστε και στην στιχολογία των ωρών υπάρχει η ένδειξη "Εις στίχους ιδ' ", αλλά το γεγονός πως λόγω της διάταξης (6+5+5) δεν ξεκινά τον νέο κανόνα ο ίδιος χορός. Τι πρέπει να γίνει στην προκειμένη περίπτωση;
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Ψάλλεται ὁ κανόνας τῆς ἰνδίκτου μετὰ τῶν εἱρμῶν εἰς 6, τῶν ἁγίων γυναικῶν εἰς 4 καὶ τοῦ ὁσίου εἰς 4

(χφφ. Βατοπαιδίου 1202 ΤΑΣ μεταξὺ τῶν ἐτῶν 1223-1300 φ. 16r, Καρακάλλου 25 ΤΑΣ ἀρχὲς ιδ’ αἰ. φ. 20r, Παντοκράτορος 272 ΤΑΣ ιδ’ αἰ. φ. 23v, Ἐθνικῆς Βιβλιοθήκης Βουλγαρίας 56 ΤΑΣ ιδ’ αἰ. φ. 28r, Μεγ. Μετεώρου 83 τυπικὸ τοῦ ἔτους 1580 φ. 43r).

Οἱ κανόνες τῆς ἰνδίκτου καὶ τοῦ ὁσίου εἶναι ποίημα Ἰωάννου τοῦ Δαμασκηνοῦ (+749), ὁ ὁποῖος δὲν γνώριζε τὸν μεταγενέστερο κανόνα τῶν ἁγίων γυναικῶν, τὸν ὁποῖο δὲν προβλέπουν κάποια τυπικά. Τὰ παλαιὰ χειρόγραφα μηναῖα παρουσιάζουν πολλὲς παραλλαγές, ἡ δὲ παράλειψη ἤ δευτέρωση κάποιων τροπαρίων εἶναι σύνηθες φαινόμενο διευθέτησης καὶ μέτρου ἀπὸ τὰ τυπικά.
 
Top