Όσοι εις Χριστόν του Βήματος

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#1
Τί ψάλλετε για Όσοι Εις Χριστόν του βήματος; Σύμφωνα με την Πατριαρχική παράδοση που καταγράφει ο Βουδούρης, μπαίνουν μέσα στο ιερό οι δύο δομέστικοι (ή σε εμάς ο πρωτοψάλτης ή ο λαμπαδάριος ελείψει δομεστίκου) και ψάλλει το Όσοι Εις Χριστόν του βήματος για το οποίο δίνει μουσική ο Βουδούρης [1] αλλά δεν το έχω εντοπίσει σε κάποιο κλασσικό βιβλίο - δεν μπορεί κάπου θα υπάρχει. Όταν πήγα να το ψάλλω βέβαια στον καθεδρικό ναό εδώ με σταμάτησαν γιατί ήταν λέει πολύ αργό :eek: και τώρα μου συνέστησαν (άνωθεν) να λέω ... του Καραμάνη :eek: το σύντομο Όσοι Εις Χριστόν του βήματος. Γνώμες και πληροφορίες επί του θέματος ευπρόσδεκτες και ευχαριστώ εκ των προτέρων. Τί ψάλλουν στο Πατριαρχείο σε αυτή την περίπτωση (γλυτώστε μου τον κόπο να κοιτάω το βίντεο). Στην ενορία σας τί ψάλλουν;

[1] θα το σκανάρω αν θέλετε
 

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
#2
Τί ψάλλετε για Όσοι Εις Χριστόν του βήματος; Σύμφωνα με την Πατριαρχική παράδοση που καταγράφει ο Βουδούρης, μπαίνουν μέσα στο ιερό οι δύο δομέστικοι (ή σε εμάς ο πρωτοψάλτης ή ο λαμπαδάριος ελείψει δομεστίκου) και ψάλλει το Όσοι Εις Χριστόν του βήματος για το οποίο δίνει μουσική ο Βουδούρης [1] αλλά δεν το έχω εντοπίσει σε κάποιο κλασσικό βιβλίο - δεν μπορεί κάπου θα υπάρχει. Όταν πήγα να το ψάλλω βέβαια στον καθεδρικό ναό εδώ με σταμάτησαν γιατί ήταν λέει πολύ αργό :eek: και τώρα μου συνέστησαν (άνωθεν) να λέω ... του Καραμάνη :eek: το σύντομο Όσοι Εις Χριστόν του βήματος. Γνώμες και πληροφορίες επί του θέματος ευπρόσδεκτες και ευχαριστώ εκ των προτέρων. Τί ψάλλουν στο Πατριαρχείο σε αυτή την περίπτωση (γλυτώστε μου τον κόπο να κοιτάω το βίντεο). Στην ενορία σας τί ψάλλουν;

[1] θα το σκανάρω αν θέλετε
Δημητρη Επισυναπτω
1ον : Ηχητικο αποσπασμα του ''Οσοι εις Χριστον ..) απο την Λειτουργια των Θεοφανειων στο Φαναρι στις 6-1-07 . Ψαλλουν Λ. Αστερης & Γιαννης
Χαριατιδης . Το δυναμις του ''βηματος'' ψαλλει εντος του ιερου , ο Δομεστικος Στελιος Φλοικος .
2ον : Σχετικο χειρογραφο . Ειναι απο το βιβλιο ''Εκ του βηματος'' , του
μουσικολογιωτατου πρωτοπρεσβυτερου του Οικομενικου Θρονου , αιδεσιμολογιωτατου πατρος Ευαγγελου Παχυγιαννακη , ιερατικου προϊσταμενου του Ιερου Ναου Της Αγιας Τριαδος της πολεως του Αγιου
Νικολαου του νομου Λασηθιου Κρητης .
Πιστευω τα ανωτερω να απαντουν στα ερωτηματα σου .
Αν νομιζεις βαλε την ηχογραφηση στις ηχογραφησεις και το χειρογραφο στα χειρογραφα .
 

Attachments

Last edited:

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#3
κ. Βαγγέλη ευχαριστώ πολύ! Μένει μόνο ένα ερώτημα.. την εποχή του Βουδούρη ο πρώτος πόδας είναι "Όσοι" ενώ μεταγενέστερα φαίνεται να λέγεται το "Οσοι εις Χριστόν". Επισυνάπτω το χειρόγραφο του Βουδούρη.

Πέρυσι ο Αρχιεπίσκοπος Αυστραλίας Στυλιανός (με εμπειρία από το Φανάρι της εποχής του Πρίγγου και Στανίτσα) με σταμάτησε στο "Όσοι" στον πρώτο πόδα. Γνωρίζει κανείς να διευκρινήσει ποιό είναι το σωστό εάν υπάρχει σωστό;

Παρατηρήστε επίσης την ψαλμώδηση τότε του "Εις Πολλά" αντί για Αμήν μετά τις αρχιερατικές εκφωνήσεις. Στις μέρες μας ψάλλουν το Αμήν που είναι και το πιό σωστό.
 

Attachments

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
#4
...αλλά δεν το έχω εντοπίσει σε κάποιο κλασσικό βιβλίο - δεν μπορεί κάπου θα υπάρχει.
Που κοίταξες και δεν υπάρχει;
View attachment Φωκαεύς.jpg
Ταμείο Ανθολογίας (Φωκαέως) 1869
View attachment Βλάχος 1.jpg View attachment Βλάχος 2.jpg
Μουσικός Θησαυρός (Ν.Βλάχου) 1931

Το παλαιό είναι αυτό το σύντομο που έχει η Πανδέκτη ως "αρχαίον" (χωρίς να γράφει του Βήματος).

Για τους πόδες δεν ξέρω τι γίνεται. Μόνο στου Σαρανταεκκλησιώτου φαίνεται πως χωρίζονται. Ποια όμως είναι η παλαιά πράξη δεν το γνωρίζω. Ο Σαρανταεκκλησιώτης είναι παλαιότερος του Βουδούρη όμως. (γεννηθείς το 1843-"Συμβολαί" Παπαδόπουλου)

Κι ο κ.Φλοίκος στην ηχογράφηση του κ.Λιναρδάκη του Σαρανταεκκλησιώτου ψάλλει.
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#5
Που κοίταξες και δεν υπάρχει;
Ευχαριστώ Βασίλη. Στην Πανδέκτη και αλλού (όπως εξηγείς μετά δε λέει "Του Βήματος"). Δε θυμάμαι τώρα τί άλλα κοίταξα τότε αλλά δεν τα κοίταξα όλα (όπως αποδείχθηκε!). Από την έκδοση του Φωκαέως φαίνεται οτι μάλλον τότε σταματούσαν στο ''Όσοι" γιατι εκεί έχει υποτυπώδη κατάληξη. Ίσως αυτή να ήταν η παλαιότερη πράξη (; ).
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#6
Δημήτρη καί λοιποί,
Πολύ ἐνδιαφέρον αὐτό τό θέμα, πού δέν τό εἶχα προσέξει.
Βλέπεις θέματα τυπικοῦ καί μουσικῶν κειμένων συνάπτονται, ὅπως λέγαμε, ἔτσι ἐδῶ στά Μουσικά κείμενα ὐπάρχει αὐτή ἡ ἐνδιαφέρουσα ἀπορία καί συζήτηση, στό δέ Θεωρία καί Πράξη τῆς Ψαλτικῆς τοποθετήσαμε παλαιότερα τό θέμα τοῦ τρισαγίου τῆς θείας λειτουργίας, ὅπου τότε μετά ἀπό ἔρευνα εἴχαμε γράψει καί αὐτά.
Ἐκεῖ φάνηκε ὅτι σύμφωνα μέ τίς πηγές ὁ ἀρχιερεύς εὐλογοῦσε ἁπλῶς τρεῖς φορές κατά τήν διάρκειαν τῆς ψαλμωδήσεως ἀπό τοῦ βήματος τοῦ τρισαγίου χωρίς νά λέει τίποτε «Καί εὐλογεῖ ὁ ἀρχιερεύς ἀπό τοῦ συνθρόνου μετά τοῦ τρικηρίου τρεῖς φορές "ὅτε λέγῃ τό· Ἅγιος ὁ Θεός (1η), ἅγιος ἰσχυρός (2η), ἅγιος ἀθάνατος, ἐλέησον ἡμᾶς (3η)" χωρίς νά παρεμβάλλει ἐκφώνως τό "Κύριε, Κύριε..." », πού μᾶς ἔδωσε τό ἔναυσμα νά ποῦμε ὅτι τό τρισάγιον τοῦ βήματος «χωρίζεται σέ τρία μέρη καί ὄχι τέσσερα, ὅπως σήμερα».
Κατ᾿ οὐσίαν ὅμως ἐκεῖ δέν ἔχουμε χωρισμόν μέ τήν ἔννοιαν τῆς στάσεως προκειμένου νά ἐκφωνήσει ὁ ἀρχιερεύς, ἀφοῦ δέν ἐκφωνοῦσε τίποτε, ἁπλῶς εὐλογοῦσε.
Καί αὐτό εἶναι πολύ σημαντικόν, καθ᾿ ὅσον ὁ τρισάγιος ὕμνος, προερχόμενος καί ἀπό τό Ἅγιος, ἅγιος, ἅγιος Κύριος Σαβαώθ τῶν ἀγγέλων, εἶναι ἐνιαῖος καί ἔτσι πρέπει νά εἶναι, μή χωριζόμενος. Ἐπίσης ἐκεῖ εἴχαμε διαπιστώσει ὅτι καί τό σήμερον ψαλλόμενον ἀκροτελεύτιον «Ἅγιος ἀθάνατος, ἐλέησον ἡμᾶς» μετά τό «Δόξα... Καί νῦν...», δέν ὑπῆρχε παλαιά, οὔτε σέ καμμία περίπτωση μποροῦσε νά ἀποτελεῖ ἐφύμνιον, ὅτε ὁ τρισάγιος ἐψάλλετο ἀπό στίχου. Ἐφύμνιον ἦτο ὁλόκληρος ὁ τρισάγιος, μή διαιρούμενος καί μηδέποτε χωριζόμενος.
Ὅταν ὅμως αὐτή ἡ μυστική εὐλογία μέ «τό· Κύριε, Κύριε, ἐπίσκεψαι...» τρίς παρεμβάλλεται ἐκφώνως χωρίσθηκε ὁ τρισάγιος ὕμνος σέ τέσσερα κομμάτια.
Ὁ ὑποφαινόμενος (καί ὄχι ἀκριβής) χωρισμός τοῦ τρισαγίου στά παραπάνω σέ τρία μέρη ἔγινε σέ τέσσερα καί ἦταν εὐκολώτερο νά προσδιορισθεῖ ποῦ θά γίνει.
Γιά τό «Ὅσοι εἰς Χριστόν...» (χρησιμοποιούμενο καί σέ λίγες εἰδικές περιπτώσεις ἀντί τοῦ τρισαγίου) φυσικόν εἶναι νά μήν φαίνεται κάτι τέτοιο σέ ἀρχαιότερα κείμενα, σέ νεώτερα δέ νά ἔχει αὐτές τίς διαφοροποιήσεις.
Πάντως οὔτε στά ἰσχύοντα, ὄχι μουσικά, ἀλλά βοηθητικά κείμενα τῆς θ. λειτουργίας, ὅπως τά μεταγενέστερα Συλλειτουργικά ἤ Ἐγκόλπια, βλέπουμε νά ὁρίζεται ἀκριβῶς ποῦ γίνονται αὐτές οἱ διακοπές.
Κατ᾿ ἀνάγκην ἰσχύουν τά νεώτερα μουσικά, ὅπως ἔχουν μεταγενέστερα προβλέψει. Δηλαδή δέν ἔχουμε καί ἀπό τά τυπικά κάτι συγκεκριμένο πού νά μᾶς ὁδηγήσει σέ σταθερό συμπέρασμα.


 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
#7
Που κοίταξες και δεν υπάρχει;
View attachment 534
Ταμείο Ανθολογίας (Φωκαέως) 1869
View attachment 535 View attachment 536
Μουσικός Θησαυρός (Ν.Βλάχου) 1931

Το παλαιό είναι αυτό το σύντομο που έχει η Πανδέκτη ως "αρχαίον" (χωρίς να γράφει του Βήματος).

Για τους πόδες δεν ξέρω τι γίνεται. Μόνο στου Σαρανταεκκλησιώτου φαίνεται πως χωρίζονται. Ποια όμως είναι η παλαιά πράξη δεν το γνωρίζω. Ο Σαρανταεκκλησιώτης είναι παλαιότερος του Βουδούρη όμως. (γεννηθείς το 1843-"Συμβολαί" Παπαδόπουλου)

Κι ο κ.Φλοίκος στην ηχογράφηση του κ.Λιναρδάκη του Σαρανταεκκλησιώτου ψάλλει.
Πολύ χρήσιμα, όλα, Βασίλη. Ευχαριστούμε! Μια μικρή επισήμανση: Ο Νεκτάριος Μοναχός δεν είναι ο Νεκτάριος Βλάχος (Ρουμάνος), αλλά είναι άλλος αγιορείτης εκδότης μουσικών βιβλίων, όπως γνωρἰζεις πολύ καλά. Ο καθηγητής Γρ. Στάθης σε αφιέρωμα του λογοτεχνικού περιοδικού ''διαβάζω'' είχε δημοσιεύσει παλιότερα ωραίο κείμενο για τις έντυπες μουσικές εκδόσεις από το άγιον Όρος. Αν κάποιος έχει αυτό το άρθρο, θα μπορούσε να το ανεβάσει; Εκεί πραγματεύεται και σχετικώς προς τον εκδότη Νεκτάριο Μοναχό.

[Σημ. συντ. (π.Μ.)] Εξ αυτού μεταφορά μηνυμάτων σε νέο θέμα: Γρ. Θ Στάθης, Η έντυπη παράδοση για την ψαλτική τέχνη στο Άγιον Όρος

 
Last edited by a moderator:

Stathis

Ευστάθιος Μεντζάς
#8
κ. Βαγγέλη ευχαριστώ πολύ! Μένει μόνο ένα ερώτημα.. την εποχή του Βουδούρη ο πρώτος πόδας είναι "Όσοι" ενώ μεταγενέστερα φαίνεται να λέγεται το "Οσοι εις Χριστόν". Επισυνάπτω το χειρόγραφο του Βουδούρη.

Πέρυσι ο Αρχιεπίσκοπος Αυστραλίας Στυλιανός (με εμπειρία από το Φανάρι της εποχής του Πρίγγου και Στανίτσα) με σταμάτησε στο "Όσοι" στον πρώτο πόδα. Γνωρίζει κανείς να διευκρινήσει ποιό είναι το σωστό εάν υπάρχει σωστό;

Παρατηρήστε επίσης την ψαλμώδηση τότε του "Εις Πολλά" αντί για Αμήν μετά τις αρχιερατικές εκφωνήσεις. Στις μέρες μας ψάλλουν το Αμήν που είναι και το πιό σωστό.
Στο βιβλίο του Χ' Αθανασιου, μουσικη ζωοδοχος πηγη, σελ 110-111

ο πρωτος ποδας του δυναμις του βηματος ειναι μονο το 'οσοι' .
 

Shota

Παλαιό Μέλος
#10
Στο βιβλίο του Χ' Αθανασιου, μουσικη ζωοδοχος πηγη, σελ 110-111

ο πρωτος ποδας του δυναμις του βηματος ειναι μονο το 'οσοι' .
Και στο βιβλίο του Σωκρ. Παπαδοπούλου (προκατόχου του Ταλιαδώρου).
 

Attachments

Top