Όρθρος Κυριακής 6-12-2009

nektar

νεοαρχάριος
Ἀποστέλλεται συνημμένως ἔγγραφο περιέχον Ὄρθρον καὶ τροπάρια ψαλλόμενα στὴ Θ. Λειτουργία, μὲ μορφοποίηση καὶ διασκευὴ Συναξαρίου ὑπὸ π.Θ.Α., πρὸς τοῦ ὁποίου τὸ ὠφέλιμο ἱστολόγιο «Περὶ Ψυχῆς», σύνδεσμος ἐδῶ.
* * *
Ἀπόψε ἡ φράγκικη εὐτραφὴς ἐκδοχὴ τοῦ ἅηΝικόλα θὰ περιφέρεται μὲ ἀντιμικροβιακὴ μάσκα στὸ Βέλγιο... Σύνδεσμος.
Τἰ σχέση μπορεῖ νὰ ἔχῃ τοῦτος ἐδῶ μὲ αὐτὸν ἐδῶ;
* * *
Ἀκόμη ἐπισυνάπτονται καὶ προτείνονται μερικοὶ σύνδεσμοι, ποὺ μᾶς κάνουν νὰ θέμε νἄμαστε στοῦ Στρειδᾶ, στὸ Γρηγορίου, στὸ Μπαρμπεράδων, στοῦ Χαλκιᾶ.

1.
2.
3.
4.
5.
 

Attachments

  • 06_Dek_09.pdf
    267 KB · Views: 42
Last edited:

Κων/νος Βαγενάς

Κωνσταντίνος
Της ερχομένης Κυριακής ο Όρθρος:

Στα καθίσματα ακολούθησα τα Δίπτυχα (όπως παντού άλλωστε)
Το τρίτο τροπάριο της κάθε ωδής του κανόνα του Αγίου είναι το Τριαδικό. Επέλεξα αυτό αντί για το κατά σειράν τρίτο, χωρίς να είναι δεσμευτικό, απλώς επειδή ταιριάζει με το "Δόξα Πατρί..." (όλα είναι πέντε).
 

Attachments

  • Όρθρος 06-12-09.doc
    112.5 KB · Views: 82
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Πάντως τό «Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ, Μνήμη τῆς μετὰ φιλανθρωπίας ἐπενεχθείσης ἡμῖν φοβερᾶς ἀπειλῆς τοῦ σεισμοῦ» δέν ξέρω πῶς πέρασε στά κείμενα τοῦ π. Leo· δέν ξέρω ἄν ὑπάρχει καί στό Μηναῖο ΦΩΤΟΣ. Στῆς Ἀ. Δ. δέν ὐπάρχει καί οὔτε πουθενά ἀλλοῦ τό βρῆκα.

Γιά τά ἄλλα, συγχαρητήρια!

ΥΓ. Ἄν καί δέν θά προτιμοῦσα τό τριαδικό, ἐπειδή ὁ κανών ψάλλεται εἰς 4. Ἄλλο ἄν ἐψάλλετο εἰς 6.
 
Last edited:

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου

ΥΓ. Ἄν καί δέν θά προτιμοῦσα τό τριαδικό, ἐπειδή ὁ κανών ψάλλεται εἰς 4. Ἄλλο ἄν ἐψάλλετο εἰς 6.
Την ίδια επιλογή κάνω και εγώ, για τον ίδιο λόγο που την κάνει και ο Κωνσταντίνος. Αν δεν υπήρχε τριαδικό, θα ακολουθούσα την σειρά, αλλά λόγω του ότι το Θεοτοκίο γίνεται "Και νυν" για τον ίδιο λόγο και πιστεύω (χωρίς να είμαι φυσικά απόλυτος) το "Δόξα" ταιριάζει με ένα Τριαδικό τροπάριο.

Αν υπάρχει κάποιος λόγος σημαντικότερος για να μην ακολουθείται αυτό στη συγκεκριμένη περίπτωση, θα με ενδιέφερε να τον γνωρίζω, ώστε να είμαι κατά το δυνατόν ακριβείς. Πιστεύω ότι τέτοιες αναφορές θα ενδιέφεραν όλους όσους ασχολούνται με το θέμα των φυλλαδίων, είτε με τους στίχους των ύμνων, είτε με την μουσική τους.
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος

Πάντως τό «Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ, Μνήμη τῆς μετὰ φιλανθρωπίας ἐπενεχθείσης ἡμῖν φοβερᾶς ἀπειλῆς τοῦ σεισμοῦ» δέν ξέρω πῶς πέρασε στά κείμενα τοῦ π. Leo· δέν ξέρω ἄν ὑπάρχει καί στό Μηναῖο ΦΩΤΟΣ. Στῆς Ἀ. Δ. δέν ὐπάρχει καί οὔτε πουθενά ἀλλοῦ τό βρῆκα.


Ὑπάρχει στὸ παλιὸ μηναῖο ἐκδ. Φῶς μεταφερμένο μερικῶς ἀπὸ συναξάριο τῆς ιδ' Δεκεμβρίου, ὅπου μαρτυρεῖται καὶ στὸ Συναξάριον τῆς Ἐκκλησίας Κωνσταντινουπόλεως ι' αἰ.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium


Ὑπάρχει στὸ παλιὸ μηναῖο ἐκδ. Φῶς μεταφερμένο μερικῶς ἀπὸ συναξάριο τῆς ιδ' Δεκεμβρίου, ὅπου μαρτυρεῖται καὶ στὸ Συναξάριον τῆς Ἐκκλησίας Κωνσταντινουπόλεως ι' αἰ.

Ἰδοὺ
 

Attachments

  • Untitled.pdf
    420.4 KB · Views: 32

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Ὑπάρχει στὸ παλιὸ μηναῖο ἐκδ. Φῶς μεταφερμένο μερικῶς ἀπὸ συναξάριο τῆς ιδ' Δεκεμβρίου, ὅπου μαρτυρεῖται καὶ στὸ Συναξάριον τῆς Ἐκκλησίας Κωνσταντινουπόλεως ι' αἰ.
Στίς 14 Δεκεμβρίου ὄντως ὑπάρχει πλήρης αὐτή ἡ μνεία καί στό Μηναῖο τῆς Ἀ. Δ. καί στά κείμενα τοῦ π. Leo. Ἔτσι τό βλέπω καί στό ΤΑγΣ. Γιά τίς 6 ὅμως δέν ὑπάρχει, ὅπως εἶπα, οὔτε στό ΤΑγΣ καί ἄλλα τυπικά, οὔτε στό Μηναῖο Βαρθολομαίου.

Καί ἀφοῦ ἀναφερόμαστε στό Συναξάριον, ἐγώ φτιάχνω στό φυλλάδιό μας, χάριν τῶν παιδιῶν πού διαβάζουν, γιά νά μαθαίνουν, καί τήν ἀκριβῆ ἐκφορά τῶν χρονολογιῶν. Γιά τό συγκεκριμένο τό ἔχω δώσει ὡς ἐξῆς:
Μνήμη τοῦ Ἁγίου Νεομάρτυρος Νικολάου τοῦ Καραμάνου τοῦ ἐν Σμύρνῃ μαρτυρήσαντος ἐν ἔτει χιλιοστῷ ἑξακοσιοστῷ πεντηκοστῷ καί ἑβδόμῳ (ᾳχνζ΄ - 1657).​

 

Κων/νος Βαγενάς

Κωνσταντίνος


Μνήμη τοῦ Ἁγίου Νεομάρτυρος Νικολάου τοῦ Καραμάνου τοῦ ἐν Σμύρνῃ μαρτυρήσαντος ἐν ἔτει χιλιοστῷ ἑξακοσιοστῷ πεντηκοστῷ καί ἑβδόμῳ (ᾳχνζ΄ - 1657).​


Δεν περίμενα τίποτε λιγότερο από σας, αλλά ποτέ δεν έχω ακούσει κανένα (εκτός απ' τον εαυτό μου, μετά από καθοδήγηση του ιερέα μας) να λέει και το "και", ορθότατα!!!
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Την ίδια επιλογή κάνω και εγώ, για τον ίδιο λόγο που την κάνει και ο Κωνσταντίνος. Αν δεν υπήρχε τριαδικό, θα ακολουθούσα την σειρά, αλλά λόγω του ότι το Θεοτοκίο γίνεται "Και νυν" για τον ίδιο λόγο και πιστεύω (χωρίς να είμαι φυσικά απόλυτος) το "Δόξα" ταιριάζει με ένα Τριαδικό τροπάριο.

Αν υπάρχει κάποιος λόγος σημαντικότερος για να μην ακολουθείται αυτό στη συγκεκριμένη περίπτωση, θα με ενδιέφερε να τον γνωρίζω, ώστε να είμαι κατά το δυνατόν ακριβείς. Πιστεύω ότι τέτοιες αναφορές θα ενδιέφεραν όλους όσους ασχολούνται με το θέμα των φυλλαδίων, είτε με τους στίχους των ύμνων, είτε με την μουσική τους.

Κι ἐμεῖς στό ναό φτιάχνουμε φυλλάδιο ἀπό πενταετίας, ὅπως ξέρετε. Ἄν καί τήν ἰδέα καί τήν τελική μορφοποίηση καί ἐκτύπωση τήν ἔχει ἀναλάβει ὁ λαμπαδάριός μας, ἐγώ πρό-βλέπω πρό-κρίνω καί προ-ετοιμάζω κάποια κινητά μέρη τῆς ἀκολουθίας καί δίνω κατευθύνσεις. Σ᾿ αὐτή τήν προ-οπτική ἔχω προ-ετοιμάσει ὅλο τόν Δεκέμβριο.

Ἀκρίβεια δέν ὑπάρχει. Αὐτή ὑπάρχει στίς ἀρχέτυπες διατάξεις, ὅπως λέει ὁ Μανόλης, καί στό ΤΑΣ, γιά νά μποροῦμε νά ἐξηγοῦμε καί νά προσεγγίζουμε περιπτώσεις τῶν νεώτερων τυπικῶν πού συρρίκνωσαν καί περιόρισαν τήν διάρκεια τῶν ἀκολουθιῶν. Ἔτσι στό ΤΜΕ, ὅπως ἔχουμε γράψει, προβλέπονται οἱ κανόνες εἰς 4 πάντα, ἄσχετα ἄν ὁ ἁγιος κατά τό ΤΑΣ εἶναι ἑορταζόμενος εἰς 6 ἤ εἰς 8.

Στήν περίπτωση τῆς 6ης Δεκεμβρίου, ἄν δέν συμπέσει Κυριακή, βλέπουμε στό Μηναῖο (πού καταρτίζεται σύμφωνα μέ τό ΤΑΣ), ἐκτός ἀπό τόν προβλεπόμενο κανόνα τῆς Θεοτόκου νά ὑπάρχουν καί δύο κανόνες τοῦ ἁγίου. Στίς περισσότερες περιπτώσεις ὁ δεύτερος κανόνας εἶναι μεταγενέστερος καί συνετάχθη ὥστε νά συμπληρώνονται τά 8 τροπάρια τοῦ ἑορταζομένου εἰς 8 ἁγίου, γιά νά ἀποφεύγονται οἱ ἐπαναλήψεις τροπαρίων. Τό Μηναῖο γράφει: «Ὁ Κανὼν τῆς Θεοτόκου μετὰ τῶν Εἱρμῶν εἰς ς' καὶ τοῦ Ἁγίου εἰς η'»· παρακάτω γράφει «Ἕτερος Κανὼν τοῦ Ἁγίου, οὗ ἡ Ἀκροστιχὶς κατὰ ἀλφάβητον, χωρὶς τῶν Τριαδικῶν καὶ τῶν Θεοτοκίων». Ἐδῶ φαίνεται ἀφενός τό μεταγενέστερο τοῦ δευτέρου κανόνος καί ἀφετέρου ἡ προβλεπόμενη τάξις ποσότητος τῶν τροπαρίων τῶν κανόνων. Σέ Κυριακή τά πράγματα ἀλλάζουν καί ὁ κανών τοῦ ἁγίου ψάλλεται εἰς 6 (ὅπως ἔγραψα).
Τό ΤΜΕ προβλέπει ἕνα κανόνα (εἰς 4) καί μάλιστα τόν δεύτερο γιά τό ὁμόηχον προφανῶς, ὅπως ἀναφέρεται καί στά Δίπτυχα. Σ᾿ αὐτήν τήν περίπτωση τῆς συρρικνώσεως τοῦ κανόνος τοῦ ἁγίου Νικολάου γιατί νά μήν πῶ τά τρία τροπάρια τοῦ ἁγίου (κατὰ ἀλφάβητον), πού θά φαίνεται καί στίς ἄλλες ᾠδές γιά ἐκείνους πού ψάλλουν περισσότερες; Αὐτό ἦταν τό σκεπτικό μου· τίποτε περισσότερο καί καμμία ἀκρίβεια.


 
Top