Όρθρος Κυριακής 23-5-10 ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΗ

Κων/νος Βαγενάς

Κωνσταντίνος
Ανεβάζω τον Όρθρο της Πεντηκοστής, όπως θα ψαλεί μεθάυριο με το Συναξάρι της 23-5-10. Κανόνες μέχρι την ς΄.

Τα ιδιόμελα των αίνων είναι τ' αγαπημένα μου :).
 

Attachments

  • Όρθρος Κυριακής 23-5-10 ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΗ.doc
    120 KB · Views: 147
Last edited:

haris1963

παλαιότατο μέλος
Ανεβάζω τον Όρθρο της Πεντηκοστής, όπως θα ψαλεί μεθάυριο με το Συναξάρι της 23-5-10. Κανόνες μέχρι την ς΄.

Τα ιδιόμελα των αίνων είναι τ' αγαπημένα μου :).

Τα φυλλάδια αυτά τις περισσότερες φορές τα εκτυπώνω και τα παίρνω στο Αναλόγια για ευκολία. Από συνήθεια τα βελτιώνω και λίγο στη μορφοποίηση.

Παίρνω το θάρρος λοιπόν να το ανεβάσω, αφού το έφτιαξα για μένα. Είναι ακριβώς αυτό του κ. Βαγενά, με το ίδιο μέγεθος γραμματοσειράς, αλλά πιάνει 6 σελίδες αντί για 12 :wink:. Το έκανα και pdf για ευκολία. :)

ΧΣ
 

Attachments

  • Όρθρος Κυριακής 23-5-10 Πεντηκοστής.pdf
    686.1 KB · Views: 125
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Ὡραία καί ἡ μορφοποίηση τοῦ Χάρη.
Νά ποῦμε ὅτι ὁ στίχος καί τό μεγαλυνάριον στήν θ΄, εἶναι προαιρετικά, καθ᾿ ὅσον δέν προβλέπονται ἀπό τό Πεντηκοστάριον καί τό ΤΜΕ. Αὐτό σημαίνει, ὅ,τι εἶναι ἐντός ἀγκυλῶν ([ ]) στά Δίπτυχα.
Τό μεγαλυνάριον γιά λόγους πρακτικούς, τίθεται ἀπό τόν Βαγενᾶ μόνον πρό τοῦ εἱρμοῦ τοῦ β΄ κανόνος, ἀλλά ἐννοεῖται ὅτι ἐπαναλαμβάνεται καί μετά τά Δόξα, Καί νῦν. Ὁ Ῥήγας τό θέλει καί πρό τῆς ἰαμβικῆς καταβασίας. Αὐτά ὅμως εἶναι ἀπό γενικότερη ἐπίδραση τῶν Χριστουγέννων ἤ τῶν Θεοφανείων ἤ τοῦ Πάσχα, ἤ «σημειοῦνται κατ᾿ ἀναλογίαν πρὸς τὴν ἑορτὴν τῆς Ἀναλήψεως» ὅπως γράφουν τά Δίπτυχα στήν ὑποσημείωση. Πρβλ. καί ΣΤ σ. 690 ὑπ. 1383.

Αὐτό τό φυλλάδιο, ἐξαιρουμένου τοῦ μηνολογίου, εἶναι σταθερό γιά κάθε χρόνο.

Τα ιδιόμελα των αίνων είναι τ' αγαπημένα μου :).

Ἔτσι χαρακτηρίζονται, ἀλλά πρόκειται περί προσομοίων (πρβλ. ΣΤ σ. 690 ὑπ. 1384).


 

Κων/νος Βαγενάς

Κωνσταντίνος
Καταρχάς, διόρθωσα ένα εκ παραδρομής λάθος (αυτό το copy-paste!): Την Θεοτόκον και μητέρα του φωτός... Την τιμιωτέραν...


Νά ποῦμε ὅτι ὁ στίχος καί τό μεγαλυνάριον στήν θ΄, εἶναι προαιρετικά, καθ᾿ ὅσον δέν προβλέπονται ἀπό τό Πεντηκοστάριον καί τό ΤΜΕ. Αὐτό σημαίνει, ὅ,τι εἶναι ἐντός ἀγκυλῶν ([ ]) στά Δίπτυχα.
Τό μεγαλυνάριον γιά λόγους πρακτικούς, τίθεται ἀπό τόν Βαγενᾶ μόνον πρό τοῦ εἱρμοῦ τοῦ β΄ κανόνος, ἀλλά ἐννοεῖται ὅτι ἐπαναλαμβάνεται καί μετά τά Δόξα, Καί νῦν. Ὁ Ῥήγας τό θέλει καί πρό τῆς ἰαμβικῆς καταβασίας. Αὐτά ὅμως εἶναι ἀπό γενικότερη ἐπίδραση τῶν Χριστουγέννων ἤ τῶν Θεοφανείων ἤ τοῦ Πάσχα, ἤ «σημειοῦνται κατ᾿ ἀναλογίαν πρὸς τὴν ἑορτὴν τῆς Ἀναλήψεως» ὅπως γράφουν τά Δίπτυχα στήν ὑποσημείωση. Πρβλ. καί ΣΤ σ. 690 ὑπ. 1383.

Ἔτσι χαρακτηρίζονται, ἀλλά πρόκειται περί προσομοίων (πρβλ. ΣΤ σ. 690 ὑπ. 1384).

Προβληματίστηκα , η αλήθεια είναι, λίγο αν θα 'πρεπε να βάλω τα Μεγαλυνάρια, αλλά τα Δίπτυχα τα θέλουν.

Τα ιδιόμελα είναι πράγματι προσόμοια, όπως ακριβώς και οι Αναστάσιμοι Αίνοι της Οκτωήχου. Θα λέγαμε ότι περιλαμβάνουν τις βασικές θέσεις του κάθε ήχου, πολλοί δε εξ αυτών έχουν και ακριβώς το ίδιο μέτρο (π.χ. πλ.β΄). Όπως και να χει, είναι υπέροχοι.:)
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
... αλλά τα Δίπτυχα τα θέλουν.
Νομίζω, ὅτι τό ἑρμήνευσα. Ἐσύ καλά ἔκανες, ἀλλά καί ἡ ἐξήγηση χρειάζεται.

Ἐμεῖς πάντως δέν τά λέμε. Τά Δίπτυχα συμπληρώνουν στήν ὑποσημείωση «καθόσον τὸ Τ.Μ.Ε. οὐδὲν σημειώνει εἰς τὴν θ΄ ᾠδὴν τῆς ἑορτῆς». Εἶναι θέμα ἐπιλογῆς.

Σχετικό, ἐδῶ.

 
Last edited:

Κων/νος Βαγενάς

Κωνσταντίνος
Νομίζω, ὅτι τό ἑρμήνευσα. Ἐσύ καλά ἔκανες, ἀλλά καί ἡ ἐξήγηση χρειάζεται.

Ἐμεῖς πάντως δέν τά λέμε. Τά Δίπτυχα συμπληρώνουν στήν ὑποσημείωση «καθόσον τὸ Τ.Μ.Ε. οὐδὲν σημειώνει εἰς τὴν θ΄ ᾠδὴν τῆς ἑορτῆς». Εἶναι θέμα ἐπιλογῆς.

Ναι, φυσικά. Καλά κάνατε και το θίξατε, χτες με την φασαρία και την κούραση λόγω της εορτής ξέχασα να το σχολιάσω εγώ, που το 'χα στο μυαλό μου όταν το 'φτιαχνα. Αλλά θέλω να ρωτήσω, αυτό το μεγαλυνάριο, το κείμενο δηλαδή, πού το βρήκαμε;
 
Last edited by a moderator:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Κων/νος Βαγενάς;74761 said:
... θέλω να ρωτήσω, αυτό το μεγαλυνάριο, το κείμενο δηλαδή, πού το βρήκαμε;
Ὁ π. Παπαγιάννης στό ΣΤ πού παραπέμπω ἀνωτέρω, γράφει ὅτι «ἀπαντᾷ ἐνιαχοῦ». Ἐγώ τό ἔχω δεῖ στό ΤΓΡ, πού ἀνέφερα, σ. 869. Καί στά Δίπτυχα, ἀπό τοῦ ἔτους 2008, ὅπου παραπέμπω στό θέμα πού σέ παρέπεμψα στό #6. Ἐκεῖ ὁ Διονύσιος αὐτές τίς πηγές ἀναφέρει, ἀλλά μόνον στά Δίπτυχα τοῦ 2008. Ἐκεῖ ἐπιπροσθέτως γράφει ὅτι «εὕρηνται καί ἕτερα μεγαλυνάρια, ἀποδιδόμενα εἰς τόν ὅσιον Νικόδημον τόν Ἀθωνίτην», τά ὀποῖα παραθέτει καί ἀφοροῦν σέ ὅλα τά τροπάρια καί τοῦ α΄ καί τοῦ β΄ κανόνος.
Ἄν κρίνουμε ἀπ᾿ ὅλ᾿ αὐτά, πού παραπέμπω καί ἔχουν γραφεῖ, ἡ προέλευση εἶναι μᾶλλον ἀθωνική.

 
Last edited:
Top