Όργανα - Πειραματική αρχαιολογία‎

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος

Attachments

  • sapfeia20104.jpg
    33.7 KB · Views: 6
  • cf80ceb1cebdcf84ceb5cebbceaecf82-cf80ceb1cf85cebbceafceb4ceb7cf82.jpg
    31.2 KB · Views: 7
  • paylidis.jpg
    193.2 KB · Views: 6
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Music & Dance of Ancient Rome - Lyre

Reconstructed & performed by the group LVDI Scaenici in conjunction with the Pompeii – Life in a Roman Town 79 CE Exhibition.

As no musical fragment of Roman times survives, LVDI Scaenici reconstructed the musical instruments, music composition & dance choreography based on figurative illustrations of instruments and dancers on frescoes, ceramics & mosaics.

http://www.flickr.com/photos/pic_joy/5099169421/
 

Attachments

  • 5099169421_7d82f61fbc_t.jpg
    28.7 KB · Views: 78

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος

Attachments

  • 3950801833_5ef5182ea0 (1).jpg
    123.6 KB · Views: 4
  • 3950802103_f8e3c610c8_z.jpg
    124.2 KB · Views: 3
  • 2222.jpg
    88.1 KB · Views: 3

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Πρώτη εντύπωση:
ποιητική άδεια

Πολύζος Γιώργος

''Αρχαία Ελληνικά Όργανα-από τον 8ο έως τον 30 π.χ.''

Νο1 ΤΡΙΧΟΡΔΟΝ ή ΠΑΝΔΟΥΡΙΣ (1991) Ηχείο: καρυδιά – καπάκι: έλατος – μπράτσο: σφενδάμι – ταστιέρα: έβενος – κεφαλή: κερασιά –
καβαλάρης: έβενος, κόκαλο – χορδές: εντέρινες – κλειδιά: έβενος – μήκος χορδής: 62 εκατ.

Νο2 ΚΙΘΑΡΑ (1989) Ηχείο: σφενδάμι – καπάκι: έλατος – βραχίονες: καρυδιά – Ζυγός: έβενος – κλειδιά: έβενος – χορδοστάτης: έβενος - χορδές: εντέρινες -
καβαλάρης: έβενος, κόκαλο – διακοσμητικά στοιχεία: κέρατο, κόκαλο, έβενος, ελεφαντόδοντο – πλήκτρο: κέρατο – μήκος χορδής: 41 εκατ.

Νο3 ΛΥΡΑ Σε κέλυφος χελώνας (1991) Ηχείο: κέλυφος χελώνας – καπάκι: δέρμα – πήχεις: μουριά – ζυγός: πυξάρι -
κλειδιά: έβενος - χορδές: εντέρινες – πλήκτρο: κέρατο πυξάρι.

Νο4 ΤΡΙΓΩΝΟΝ (ΑΡΠΑ) (1990) Ηχείο: μουριά – καπάκι: δέρμα – πήχεις: κερασιά – ζυγός: κρανιά -
κλειδιά: έβενος - χορδές: εντέρινες.

Νο5 ΦΟΡΜΙΓΓΑ Ηχείο: σφενδάμι, καρυδιά – κάλυμμα: έλατος - πήχεις: καρυδιά, έβενος, ελεφαντόδοντο, χρυσός – ζυγός: έβενος, πυξάρι –
κλειδιά: ελεφαντόδοντο - χορδές: εντέρινες - πλήκτρο: κέρατο ελεφαντόδοντο.

Νο6 ΔΙΠΛΟΣ ΑΥΛΟΣ (1989) μήκος: 41 εκατ. – σωλήνες: έβενος – Όλμος-υφόλμιο: παλίσσανδρος –
διακοσμητικά στοιχεία: ασήμι.

Νο7 ΚΡΟΤΑΛΟΝ (1989) καρυδιά .

Νο8 ΣΕΙΣΤΡΟΝ (1989) μπρούτζος, έβενος .

Νο9 ΤΡΙΧΟΡΔΟΝ Σε κέλυφος χελώνας

Νο10 ΚΕΡΑΣ κέρατο .jpg :: 10 / 10

http://www.giannena-e.gr/ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ/page/1_biografiko_Polizos-Giorgos.aspx

http://www.giannena-e.gr/ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ/Kallit-Photo.Album/POLYZOS-GIORGOS-ARHAIA_ORGANA/source/1.html
 

Attachments

  • 1(1991~1.jpg
    38.7 KB · Views: 4
  • 2(1989~1.jpg
    93.8 KB · Views: 2
  • 4()(19~1.jpg
    88.1 KB · Views: 3
  • 5f4c5~1.jpg
    100.9 KB · Views: 1
  • 6(1989~1.jpg
    68 KB · Views: 1
  • 7(1989~1.jpg
    69.7 KB · Views: 2
  • 8(1989~1.jpg
    47.7 KB · Views: 4
  • 9992f~1.jpg
    42.3 KB · Views: 7
  • 108412~1.jpg
    55.4 KB · Views: 4

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Πρώτη εντύπωση:
ποιητική άδεια
(κλειδιών, αντί κόλλοπες)


Κατασκευαστική αρχή των λυρών:

''Σε ένα αντηχείο από καβούκι χελώνας ή ξύλο στηρίζονται δυο βραχίονες (πήχεις). Κάθετα στους πήχεις στο πάνω μέρος εκτείνεται ο ζυγός.

Οι χορδές ίσου μήκους είναι κατασκευασμένες από στριμμένο και αποξηραμένο έντερο, νεύρα ή λινάρι.

Στηρίζονται σε ένα σημείο (χορδοτόνιον) πάνω στο ηχείο, περνούν πάνω από ένα καβαλάρη (μαγάδιον) και στην πάνω μεριά περιστρέφονται στο ζυγό με ένα σύστημα κλειδιών τους κόλλοπες ή κόλλαβους, που διευκόλυναν το κούρδισμα.

Οι χορδές αρχικά ήταν 3, αργότερα 4, 5 και 7 ενώ έφτασαν την περίοδο της «νέας μουσικής» και τις 12. Οι λύρες παίζονταν με το δεξί χέρι με τα δάκτυλα ή με ένα «πλήκτρον» κατασκευασμένο από κέρατο, ξύλο, κόκαλο ή μέταλλο.

Το αριστερό βοηθούσε παίζοντας μεμονωμένες χορδές, πιέζοντάς τες ή αποσβένοντας τον ήχο.

Οι χορδές είχαν συγκεκριμένες ονομασίες που ταυτίζονταν και με τις ονομασίες των φθόγγων .

Υπάρχουν πολλοί τύποι λυρών με διαφορετικές ονομασίες: φόρμιγξ (η αρχαιότερη λύρα), κίθαρις ή κιθάρα, λύρα, χέλυς (=χελώνα), βάρβιτος (με μακρείς πήχεις). Οι όροι αυτοί συχνά συγχέονται στη χρήση τους.


ΒΑΡΒΙΤΟΣ

H ιδιαιτέροτητα του η της Βαρβίτου ( Το Β ά ρ β ι τ ο ν ).

Ήταν μουσικό όργανο με πολλές χορδές, όμοιο στην βασική του δομή με την λύρα , αλλά με παραλλαγές αυτής και διαφορετική χρησιμοποίηση.

Βασική διαφορά του οργάνου τούτου από τη λύρα είναι ότι ήταν στενότερο και μακρύτερο από αυτήν με αντίστοιχες χορδές που παρήγαγαν τόνους χαμηλότερους.

Όμως, θα πρέπει να διατηρήσουμε το συσχετισμό του οργάνου Β ά ρ β ι τ ο ς με τη λύρα.

Η βάρβιτος ήταν πολύ παλιό όργανο.

Στον Αθήναιο υπάρχουν δύο διαφορετικές εκδοχές για την εφεύρεσή του.

Κατά τον Πίνδαρο ο Τέρπανδρος υπήρξε ο εφευρέτης του βαρβίτου Πινδάρου λέγοντος τον Τέρπανδρον … ευρείν … τον βάρβιτον.

Κατά τον ιστορικό Νεάνθη από την Κύζικο όμως, το βάρβιτο ήταν εφεύρεση του Ανακρέοντα και Ανακρέοντος [ εύρημα ] το βάρβιτον.

Βέβαιο είναι ότι ήταν όργανο που απολάμβανε μεγάλη τιμή στη σχολή της Λέσβου ( Τέρπανδρος, Αλκαίος, Σαπφώ, Ανακρέων).

Ο αριθμός των χορδών του βαρβίτου δεν μας είναι γνωστός. Ο Θεόκριτος λέει πως ήταν ένα πολύχορδο όργανο.

Άλλα ονόματα, όπως β ά ρ μ ο ς , β ά ρ ω μ ο ς και β α ρ ύ μ ι τ ον συναντώνται αντί του βάρβιτον.

Στον Αθήναιο διαβάζουμε: και γαρ βάρβιτος η βάρμος. Η λέξη βαρύμιτον προέρχεται από το βαρύς (χαμηλός) και μίτος (χορδή).

Κατά τον Πολυδεύκη:

Των μεν κρουομένων είη άν λύρα, κιθάρα, βάρβιτον. Το δ’ αυτό και βαρύμιτον ( [Τα ονόματα] των εγχόρδων οργάνων είναι λύρα, κιθάρα, βάρβιτον΄ Το ίδιο και βαρύμιτον .

Για την έκφραση « παίζω το (τη) βάρβιτο χρησιμοποιούσαν το ρήμα β α ρ β ι τ ί ζ ω.

Ο Εκτελεστής του βαρβίτου λεγόταν β α ρ β ι τ ι σ τ ή ς , και ο τραγουδιστής, που συνόδευε ο ίδιος το τραγούδι του στο βάρβιτο, β α ρ β ι τ ω δ ό ς.

Η οικογένεια της λύρας και της κιθάρας, στην οποία ανήκαν η φ ό ρ μ ι γ ξ , η κ ί θ α ρ ι ς , και η βάρβιτος. Τα όργανα αυτά είχαν χορδές ίσες περίπου στο μήκος, αλλά διαφορετικές στο πάχος υποτίθεται σε πάχος, όγκο και ένταση και ιέφεραν ελαφρά μεταξύ τους ως προς την έκταση του ύψους, την κατασκευή του ηχείου κτλ., παίζονταν δε είτε με τα δάχτυλα, είτε με τη βοήθεια ενός πλήκτρου.''


http://enterbrussels.eu/index.php?o...1:l-r-&catid=66:2009-12-01-15-35-12&Itemid=70
 

Attachments

  • lyra.jpg
    72.8 KB · Views: 2
  • vmichai2l-63.jpg
    76.2 KB · Views: 3
Last edited:

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Πρώτη εντύπωση:
ποιητική άδεια

(πήχεις - > ζυγός, δεν εφάπτεται , διαπερνάει )


''On peut voir sur cette photographie la lyre reconstituée de Mme Annie Bélis, qui nous l'a commentée. La carapace de tortue a ici été remplacée par du bois. On peut aussi observer les montants de la lyre faits en cornes, les cordes en boyaux et la traverse en bois.''

http://www.clg-tremonteix-clermont-...r/sitemusique/textes/decouvmusic/sorbonne.htm
 

Attachments

  • lyredos300.jpg
    28.3 KB · Views: 3

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Πρώτη εντύπωση:
ποιητική άδεια

Μουσική παιδεία και μουσικά όργανα στην Αρχαία Ελλάδα

Νικόλαος Μπρας. Κατασκευαστής μουσικών οργάνων ...

helios-eie.ekt.gr/EIE/bitstream/10442/827/3/M01.030.05.pdf
 

Attachments

  • βρα.png
    178.7 KB · Views: 4

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Πρώτη εντύπωση:
πειραματική αρχαιολογία

Psaroudakis Stelios, Professor of Musicology, Athens University
environmentalarchaeology.wordpress.com
 

Attachments

  • img_0101.jpg
    303.7 KB · Views: 1

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Zambelis Spyros

Πρώτη εντύπωση:
ποιητική άδεια
 

Attachments

  • BIG_0003432163 (1).jpg
    31.6 KB · Views: 3

Zambelis Spyros

Παλαιό Μέλος
Μουσικά όργανα στον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό.
από Γιάννης Ψαρράκης
''Το θέμα αυτό είναι αποτέλεσμα μίας επίσκεψης σε μία πολύ ενδιαφέρουσα
έκθεση κάποιου μουσείου[*], σχετικής με το θέμα.''

*?

Πρώτη εντύπωση:
ποιητική άδεια


http://toulipagoulimyi.forumgreek.com/forum-f42/topic-t77.htm

http://users.sch.gr//kkotsanas/kotsanas.com/gr/index_ekthemata.html
 

Attachments

  • dsc03158e.jpg
    48.5 KB · Views: 3
Last edited:
Top