Ίδρυση Πανελληνίου Συνδέσμου Ψαλτριών

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Ἀπὸ http://anemonpnoi-magdalini.blogspot.gr/2014/02/blog-post_98.html
Ιδρύθηκε ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Ψαλτριών.
Πρόκειται για το πρώτο και μοναδικό πανελλαδικής εμβάλειας Σωματείο που κύριο σκοπό έχει να συνενώσει στους κόλπους του όλες τις γυναίκες που δραστηριοποιούνται στον χώρο της βυζαντινής εκκλησιαστικής μουσικής και της Ψαλτικής Τέχνης.

Ιδρύτρια και εμπνευστής του Συλλόγου είναι η Νεκταρία Καραντζή, η ψάλτρια και ερμηνεύτρια της Παράδοσης, που ανέδειξε την αξία της γυναικείας φωνής στην Ψαλτική Τέχνη, μέσα από το πολύπλευρο καλλιτεχνικό της έργο. Πρόκειται για τη μοναδική Ελληνίδα ψάλτρια με δισκογραφία βυζαντινής μουσικής από 14 ετών και με ενεργό δράση στα ψαλτήρια εκκλησιών από 9 ετών, η οποία μέσα από καλλιτεχνικές εμφανίσεις σε συναυλιακούς χώρους στην Ελλάδα και στο Εξωτερικό, παρουσιάζει προγράμματα αμιγώς αφιερωμένα στη βυζαντινή Υμνωδία. Έχει αναγνωριστεί διεθνώς ως "η ιδανική υμνωδός του βυζαντινού μέλους και της αρχέγονης παράδοσης". .....

Νὰ δοῦμε τὶ ἄλλο θὰ δοῦμε στὸ χῶρο μας, εἰδικὰ απὸ τὴν ἰδρύτρια καὶ ἐμπνεύστρια τοῦ ἐγχειρήματος.

 

tb---

τσοπάνης
Κάποια Ψάλτρια, δεν μπορεί να εγγραφεί στους κατα τόπους σύλλόγους ιεροψαλτών; Υπάρχει προσδιορισμός φύλου στα καταστατικά των συλλόγων;
Ρωτώ για να μαθαίνω, με αφορμή το ενημερωτικό περί ιδρύσεως συνδέσμου ψαλτριών.
 

dim.laskos

Λάσκος Δημήτριος
Παραθέτω αυτούσιο και το παρακάτω.

"Μέλη του Συλλόγου μπορούν να εγγραφούν αδικρίτως (sic) είτε γυναίκες είτε άνδρες ..."

Θέλω να μάθω ποιοι και πόσοι άνδρες θα θελήσουν να εγγραφούν σε Σύλλογο Ψαλτριών!
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
από την σελίδα του Συλλόγου στο Facebook.

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΨΑΛΤΡΙΩΝ

(...) καταρχάς δεν τίθεται θέμα αυτονόμησης, από τη στιγμή που επισήμως, βασει Ιερού Κανόνα Οικουμενικής Συνόδου και των επίσημων ερμηνειών του, δεν ανήκουμε καν στο σώμα των Ιεροψαλτών. Η προσπάθειά μας λοιπόν δεν βασίζεται σε κάποια επιθυμία ανεξαρτητοποίησης (ανεξαρτητοποίηση θα υπήρχε μόνο αν είχε προηγηθεί ενσωμάτωση), ούτε ασφαλώς ο Σύλλογος Ιεροψαλτών έχει αρνηθεί να εγγράψει μέλος της γυναίκα, απ' όσο γνωρίζω. Η προσπάθειά μας έχει σκοπό μόνο να συνενώσει τις γυναίκες ψάλτριες ώστε καταρχάς να γνωριστούν μεταξύ τους, να συζητήσουν από κοινού τις επιθυμίες και τους λόγους που το ψαλτήρι έχει κερδίσει την αγάπη τους, αλλά και να προβληματιστούν απέναντι στο θέμα της επισημοποίησης ή μη της θέσης τους πάνω στο ανάλογιο και της συνεργασίας και απο κοινού υμνωδίας με τους άνδρες, επί το έργον, στο ψαλτήρι. Σύντομα, ούτως ή άλλως, οι συζητήσεις και οι προβληματισμοί μας, υπό τη μορφή άρθρων και κειμένων, θα δημοσιεύονται, προς προβληματισμό και συζήτηση. Ευχαριστούμε εκ των προτέρων, για την υποστήριξη και το ενδιαφέρον.

Νεκταρία Καραντζή
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Πάντως δεδομένων όσων σοφά παρέθεσε ο Νεοκλής, χρειάζεται να βρούμε και κάποια πιο φιλοσοφική θέση για το ότι είναι κατακριτέο να υπάρχει ένας τέτοιος σύλλογος (πέρα από την ψυχολογία της ομάδας, που, εντάξει, ως ένα σημείο λογικό είναι να μας διακατέχει).
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Πάντως εἶναι πολὺ καλὸ ποὺ στὸ facebook τοῦ ἐν λόγῳ Συνδέσμου ἀναρτῶνται βιντεοηχητικά τῆς ἰδρύτριας γιὰ νὰ καταλαβαίνουμε περὶ ποιᾶς «ψαλτικῆς» ὁμιλοῦμε.

Ἐπίσης, προσωπικὴ μου ἄποψη, ὁ τίτλος «ψαλτριῶν» εἶναι ἐξαιρετικὰ σωβινιστικὸς καὶ δείχνει διάθεση πόλωσης.
 

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
Παραθέτω αυτούσιο και το παρακάτω.

"Μέλη του Συλλόγου μπορούν να εγγραφούν αδικρίτως (sic) είτε γυναίκες είτε άνδρες ..."

Θέλω να μάθω ποιοι και πόσοι άνδρες θα θελήσουν να εγγραφούν σε Σύλλογο Ψαλτριών!

Εγω,πρώτος και καλύτερος!!...:D:cool:

Χωρια τα αστεία,αν ο συγκεκριμένος σύλλογος παραγει...''έργο'':rolleyes:,σίγουρα ο οποιοσδηποτε δεν θα αρνιόταν την εγγραφη του,αλλα και να έχει διπλα του γυναικειες παρουσίες...:wink:
Μη σας πω,οτι θα είναι και πιο τακτικός στις πρόβες!!...:D:wink:
 
Last edited:

Δημήτρης Μαούνης

Παλαιό Μέλος
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΨΑΛΤΡΙΩΝ

dim.laskosΠαραθέτω αυτούσιο και το παρακάτω.
"Μέλη του Συλλόγου μπορούν να εγγραφούν αδικρίτως (sic) είτε γυναίκες είτε άνδρες ..."

Κατ' αρχήν θεωρώ ότι είναι τουλάχιστον απρεπές και προσβλητικό ένας Σύνδεσμος να έχει και στην επωνυμία του ακόμα, επομένως και στο καταστατικό του, τον προσδιορισμό του φύλου των μελών του, αλλά να δηλώνει ότι δέχεται να εγγράψει ως μέλη του και άτομα του αντίθετου φύλου και δη ιεροψάλτες, πέρα από το γεγονός ότι αυτό είναι και ανακόλουθο και αντιφατικό.
Εξ άλλου, έτσι όπως είναι ο τίτλος του Συνδέσμου, εμφανίζεται να υπάρχουν και διορισμένες, ή (το και χειρότερο) ότι μπορούν να διορισθούν γυναίκες και επισήμως ως ψάλτριες στις εκκλησίες. Αυτό, όμως, είναι και ανακριβές, αλλά και σφόδρα παραπλανητικό, γιατί δεν υπάρχουν, ούτε και διορίζονται από την επίσημη Εκκλησία, ψάλτριες και μάλιστα σε Ιερούς Ναούς. Δεν αναφέρομαι, βεβαίως, σε γυνακείες Μονές, όπου εκεί επιτρέπεται, εθυμικώς, κατ΄εξαίρεση και κατ’ οικονομία, να ψάλλουν μοναχές, που ανήκουν στην αδελφότητα της Μονής. Όμως και εκεί ακόμη δεν έχουν διορισμό ιεροψαλτριών.
Ως εκ τούτου έχω την άποψη, ότι πρέπει να αλλάξει η επωνυμία του Συνδέσμου, γιατί δεν είναι ούτε σωστή αλλά παραπλανητική και ανακριβής. αλλά ούτε είναι και νόμιμη και σε κάθε περίπτωση δεν είναι και Κανονική, ήτοι δεν είναι σύμφωνη και με τους Ιερούς Κανόνες της Ορθοδόξου Πίστεως, οι οποίοι δεν επιτρέπουν στις γυναίκες να ανεβαίνουν στο αναλόγιο και να ψάλλουν.
Η εμπνεύστρια αυτής της ατυχούς (ως προς την επωνυμία) πρωτοβουλίας οφείλει να σπεύσει πάραυτα και να αλλάξει την επωνυμία του Σωματείου της. Διαφορετικά η επίσημη Εκκλησία, αλλά και οι Σύλλογοι Ιεροψαλτών, θα πρέπει να κινηθούν για να διαγραφεί το εν λόγω Σωματείο, ως μη Κανονικό και μη νόμιμο, γιατί τα μέλη του δεν είναι, δεν μπορεί να είναι και δεν επιτρέπεται να είναι ψάλτριες.
Έχουν, ενδεχομένως, γνώσεις της Βυζαντινής μας Μουσικής και μπράβο τους, μπορεί να έχουν και τίτλους από σπουδές στη Β.Μ. και πάλι χίλια μπράβο τους, μπορεί να ανεβαίνουν και σε κάποιο αναλόγιο, όπου (καλώς ή κακώς) τους το επιτρέπουν. Μπορεί να ψάλλουν σε χωριά που δεν υπάρχουν ψάλτες, ή γνώστες της ψαλτικής. Και πάλι χίλια μπράβο τους. Ψάλτριες, όμως, δεν είναι.
Μπορεί να λέγονται και να προβάλλονται ως φίλοι, θιασώτριες, ή ό,τι άλλο θεωρούν ότι τις αντιπροσωπεύει. Αυτό μπορούν να θέσουν και στήν επωνυμία του Συνδέσμου τους και τίποτε άλλο.
Γιατί και στο ζήτημα αυτό δεν επιτρέπεται να είσαι ό,τι δηλώσεις!
 
Last edited:
Α ρε βρεγμένη σανίδα...
Αυτά κάνουν τα πολλά μπράβο , τα . . . . Εύγε-εύγε , οι συναυλίες η δημοσιότητα και τα δήθεν.
Τραγουδίστρια ναι , ψάλτρια ποτέ .
Να τονίσω και πάλιν και πολλάκις το ποτέ.
Είναι ένα από τα πολλα ζητήματα ,οπως και ο ηλεκρονικός ισοκράτης κυριοι συνάδελφοι που επιτέλους , η μητερα εκκλησία , πρέπει να λάβει μέτρα .
Και μιλάω για δραστικά μετρα γιατί αποφάσεις και εγκύκλιοι ήδη υπάρχουν .
Διάβασα , χθες ένα μήνυμα στο θέμα του ισοκράτη και μου πεσαν τα αυτιά , κρατήθηκα και δεν έγραψα εν θερμώ...
Λοιπόν , λίγη σοβαρότητα.
Τα φαιδρά βέβαια θα τα αντιμετωπίζουμε ως φαιδρά.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Α ρε βρεγμένη σανίδα...
Αυτά κάνουν τα πολλά μπράβο , τα . . . . Εύγε-εύγε , οι συναυλίες η δημοσιότητα και τα δήθεν.
Τραγουδίστρια ναι , ψάλτρια ποτέ .
Να τονίσω και πάλιν και πολλάκις το ποτέ.
Είναι ένα από τα πολλα ζητήματα ,οπως και ο ηλεκρονικός ισοκράτης κυριοι συνάδελφοι που επιτέλους , η μητερα εκκλησία , πρέπει να λάβει μέτρα .
Και μιλάω για δραστικά μετρα γιατί αποφάσεις και εγκύκλιοι ήδη υπάρχουν .
Διάβασα , χθες ένα μήνυμα στο θέμα του ισοκράτη και μου πεσαν τα αυτιά , κρατήθηκα και δεν έγραψα εν θερμώ...
Λοιπόν , λίγη σοβαρότητα.
Τα φαιδρά βέβαια θα τα αντιμετωπίζουμε ως φαιδρά.

Δὲν εἶναι καθόλου φαιδρό καὶ θὰ τὸ δοῦμε ἐν εὐθέτῳ χρόνῳ (δυστυχῶς).
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Παραθέτω καὶ κάποιες ἀναρτήσεις ἀπὸ τὸ facebook τοῦ Συνδέσμου.
Το αξιοπερίεργο βέβαια για μένα είναι άλλο: Μολις που προλάβαμε να ανακοινώσουμε την Ιδρυση του Συλλόγου, και ενώ σαφώς εχουμε δημοσίευση ότι σκοπός μας είναι η συνένωση και γνωριμία των γυναικών που ασχολούνται με τη βυζαντινη μουσικη και ο προβληματισμός επι διαφόρων Θεμάτων της Τέχνης αυτης, ωστόσο τα πρώτα μηνύματα των ιεροψαλτων υποκρυπτουν ενα είδος "αγωνίας" αν πρόκειται να "διεκδικήσουμε" κάτι και περαιτέρω αν σκοπεύουμε να αντιταχθουμε στην Παράδοση.... Επαναλαμβάνω ότι στόχος μας είναι και θα είναι ο προβληματισμός και η γνωριμία μας. Δεν επιδιώκουμε κάτι, ούτε προκαλούμε. Προσωπικα γνωρίζω αρκετούς και εξαιρετικούς ψάλτες με τους οποίους έχω συμψαλει στο αναλογιο. Το ίδιο και Ιερείς και Ιεράρχες, παρουσία των οποίων έχω ψάλει στο αναλογιο. Τη δε ευχη και ευλογία να μάθω βυζαντινη και να ανέβω στο αναλογιο την έλαβα απο τον Οσιο Πορφυριο τον καυσοκαλυβητη. Και οχι μόνο εγω, άλλα πολλα ακομα κοριτσια και γυναικες που βρεθηκαν στο αναλογιο του Ι.Ν. Αγιας Παρασκευης Μαλακασας (οχι σε Μοναστηρι, αλλα σε ενοριακο Ναο) με την προτροπη και την ευλογια του Αγιου. Το ίδιο και η Πρόεδρος Γλυκερια Μπεκιαρη ανέβηκε απο τον φωτισμένο Γέροντα πνευματικο της στο αναλογιο. Το ίδιο επίσης και άλλες ψάλτριες που γνωρίζω. Να φανταστώ λοιπον,μετά απο αυτά, και να τολμησω να πω ότι ο Οσιος εξεκλινε της Παράδοσης; Υπέπεσε σε λάθος; Πως να αντίδρασω άραγε σε μια τέτοια επιλογη; Μήπως με το αφελές που έχω ακούσει απο το στόμα πολλών ψαλτων ότι: άλλο οι Γέροντες και οι Αγιορείτες, αυτοί δεν ξέρουν απο βυζαντινή μουσική...; Και αραγε αν δεν ξερουν αυτοί που πραγματικά η βυζαντινή μουσική ειναι Προσευχη και εκπληρωνει το στοχο της στο στόμα τους, τοτε ποιοι ξερουν: οι ειδικοι της Τεχνης που αψιμαχουν για το πως εκτελείται το κλιτόν και αν η ανθρώπινη φωνή μπορεί να εκτελέσει τρίγραμμη διεση; Αυτο πρέπει να κάνω ή μήπως πρέπει να προβληματιστώ, μεσω τέτοιων επιλογών απο Αγίους και φωτισμένους Γέροντες, μήπως τα πράγματα μπορεί και να εχουν αλλιώς... Άραγε επίσης τι είναι παράδοση και πως αυτή δομείται στην ουσία της; Το γεγονός ότι η Γλυκερια Μπεκιαρη ψάλλει επίσης απο 10 ετών σε αναλογιο, υπο του Αγγελου Νησιωτη, αλλα και τόσες άλλες ψάλτριες κατα τις προηγούμενες δεκαετίες που βρίσκονται επι το έργον, δεν αποτελεί επίσης Παράδοση;

(οἱ ὑπογραμμίσεις δικές μου)
«Ἐνδιαφέρουσα» ἡ ἐπίκληση σὲ ἅγιο, στὴν γνωριμία μαζί του (σημαίνει κάτι ἄραγε αὐτό;), στὸ «ἀλάθητο» τῶν ἁγίων, προκειμένου νὰ ψελλισθεῖ θεολογικὸς λόγος.

Ὅπως ἐπίσης δὲν περνᾶ ἀπαρατήρητος ὁ ἐπιθετικὸς λόγος ἀπέναντι στοὺς ψάλτες στὰ περὶ τρίγραμμης δίεσης. Φυσικὸ βέβαια ὅταν ἡ κ. Καραντζῆ τραγουδᾶ τὰ τροπάρια, γιατι νὰ ἀσχοληθεῖ μὲ ἀνατολίτικες ὑφεσοδιέσεις;Μόνο τὰ ἠχητικὰ στὴν ἰστοσελίδα τοῦ Συνδέσμου ἀρκοῦν γιὰ νὰ γίνει ἀντιληπτὸ τὰ παραπάνω.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΨΑΛΤΡΙΩΝ

dim.laskosΠαραθέτω αυτούσιο και το παρακάτω.
"Μέλη του Συλλόγου μπορούν να εγγραφούν αδικρίτως (sic) είτε γυναίκες είτε άνδρες ..."

Κατ' αρχήν θεωρώ ότι είναι τουλάχιστον απρεπές και προσβλητικό ένας Σύνδεσμος να έχει και στην επωνυμία του ακόμα, επομένως και στο καταστατικό του, τον προσδιορισμό του φύλου των μελών του, αλλά να δηλώνει ότι δέχεται να εγγράψει ως μέλη του και άτομα του αντίθετου φύλου και δη ιεροψάλτες, πέρα από το γεγονός ότι αυτό είναι και ανακόλουθο και αντιφατικό.
Εξ άλλου, έτσι όπως είναι ο τίτλος του Συνδέσμου, εμφανίζεται να υπάρχουν και διορισμένες, ή (το και χειρότερο) ότι μπορούν να διορισθούν γυναίκες και επισήμως ως ψάλτριες στις εκκλησίες. Αυτό, όμως, είναι και ανακριβές, αλλά και σφόδρα παραπλανητικό, γιατί δεν υπάρχουν, ούτε και διορίζονται από την επίσημη Εκκλησία, ψάλτριες και μάλιστα σε Ιερούς Ναούς. Δεν αναφέρομαι, βεβαίως, σε γυνακείες Μονές, όπου εκεί επιτρέπεται, εθυμικώς, κατ΄εξαίρεση και κατ’ οικονομία, να ψάλλουν μοναχές, που ανήκουν στην αδελφότητα της Μονής. Όμως και εκεί ακόμη δεν έχουν διορισμό ιεροψαλτριών.
Ως εκ τούτου έχω την άποψη, ότι πρέπει να αλλάξει η επωνυμία του Συνδέσμου, γιατί δεν είναι ούτε σωστή αλλά παραπλανητική και ανακριβής. αλλά ούτε είναι και νόμιμη και σε κάθε περίπτωση δεν είναι και Κανονική, ήτοι δεν είναι σύμφωνη και με τους Ιερούς Κανόνες της Ορθοδόξου Πίστεως, οι οποίοι δεν επιτρέπουν στις γυναίκες να ανεβαίνουν στο αναλόγιο και να ψάλλουν.
Η εμπνεύστρια αυτής της ατυχούς (ως προς την επωνυμία) πρωτοβουλίας οφείλει να σπεύσει πάραυτα και να αλλάξει την επωνυμία του Σωματείου της. Διαφορετικά η επίσημη Εκκλησία, αλλά και οι Σύλλογοι Ιεροψαλτών, θα πρέπει να κινηθούν για να διαγραφεί το εν λόγω Σωματείο, ως μη Κανονικό και μη νόμιμο, γιατί τα μέλη του δεν είναι, δεν μπορεί να είναι και δεν επιτρέπεται να είναι ψάλτριες.
Έχουν, ενδεχομένως, γνώσεις της Βυζαντινής μας Μουσικής και μπράβο τους, μπορεί να έχουν και τίτλους από σπουδές στη Β.Μ. και πάλι χίλια μπράβο τους, μπορεί να ανεβαίνουν και σε κάποιο αναλόγιο, όπου (καλώς ή κακώς) τους το επιτρέπουν. Μπορεί να ψάλλουν σε χωριά που δεν υπάρχουν ψάλτες, ή γνώστες της ψαλτικής. Και πάλι χίλια μπράβο τους. Ψάλτριες, όμως, δεν είναι.
Μπορεί να λέγονται και να προβάλλονται ως φίλοι, θιασώτριες, ή ό,τι άλλο θεωρούν ότι τις αντιπροσωπεύει. Αυτό μπορούν να θέσουν και στήν επωνυμία του Συνδέσμου τους και τίποτε άλλο.
Γιατί και στο ζήτημα αυτό δεν επιτρέπεται να είσαι ό,τι δηλώσεις!

Αγαπητέ κ. Μαούνη, εκτιμώ τη σοβαρότητα των κατά καιρούς τοποθετήσεών σας. Αλλά το παραπάνω μήνυμα βρίθει νομικισμού και δεν μπορώ να μην το πω.

Αν το πρόβλημά σας τελικά είναι η νομιμότητα της επωνυμίας, θα μπορούσατε να προτείνετε μια επωνυμία που δεν παρουσιάζει κωλύματα; Κι αν υπάρξει αυτή, τότε λύνεται το θέμα της ουσίας;

Πιστεύω ότι έχουμε μπερδέψει θέματα αισθητικής (που κι εμένα με ενοχλούν κατά καιρούς και δεν το κρύβω) με θέματα δεοντολογίας και νομιμότητας. Αλλά είναι τελείως άλλο πράγμα το ένα από το άλλο.

Και δυστυχώς σε μια κατ΄εξοχήν ανδρική ομάδα με λίγο ως πολύ ομοιογενή ψυχολογία όλο αυτό μπορεί να καταλήξει σε συμπεριφορά που άνετα κάποιος εκεί έξω μπορεί να την χαρακτηρίσει σεξιστική.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Αγαπητέ κ. Μαούνη, εκτιμώ τη σοβαρότητα των κατά καιρούς τοποθετήσεών σας. Αλλά το παραπάνω μήνυμα βρίθει νομικισμού και δεν μπορώ να μην το πω.

Αν το πρόβλημά σας τελικά είναι η νομιμότητα της επωνυμίας, θα μπορούσατε να προτείνετε μια επωνυμία που δεν παρουσιάζει κωλύματα; Κι αν υπάρξει αυτή, τότε λύνεται το θέμα της ουσίας;

Πιστεύω ότι έχουμε μπερδέψει θέματα αισθητικής (που κι εμένα με ενοχλούν κατά καιρούς και δεν το κρύβω) με θέματα δεοντολογίας και νομιμότητας. Αλλά είναι τελείως άλλο πράγμα το ένα από το άλλο.

Και δυστυχώς σε μια κατ΄εξοχήν ανδρική ομάδα με λίγο ως πολύ ομοιογενή ψυχολογία όλο αυτό μπορεί να καταλήξει σε συμπεριφορά που άνετα κάποιος εκεί έξω μπορεί να την χαρακτηρίσει σεξιστική.

Σεξιστικὸς εἶναι σαφῶς ὁ πολωτικὰ διακριτικὸς τίτλος τοῦ συνδέσμου καὶ προσοχὴ νὰ μὴν καταλήξει σὲ ἀντίστροφο σεξισμό ποὺ θεωρῶ πὼς ὑποβόσκει ...

Ἄλλωστε ἀμέσως ὁ τίτλος ἀντιδιαστέλλει τὸ ἕνα φύλο ἀπέναντι στὸ ἄλλο, χωρὶς οἱ παράπλευρες παρενθετικὲς ἐξηγήσεις νὰ ἀπαλύνουν τὴν ἐντύπωση.

Ἑκτὸς ἄν ἐννοεῖ ὁ παραπάνω Σύνδεσμος πὼς τὰ ὑπάρχοντα ἱεροψαλτικὰ ὄργανα δὲν μποροῦν νὰ ἐκφράσουν τὶς γυναικεῖες ἀνησυχίες. Θὰ ἦταν πάρα πολὺ ἐνδιαφέρον νὰ μάθουμε τοὺς λόγους ...

Πάντως lobbying μυρίζει ... στὴν Ανωτάτη Εκκλησιαστικη Αρχή

Ὀψόμεθα ...
 

Δημήτρης Μαούνης

Παλαιό Μέλος
Αγαπητέ κ. Μαούνη, εκτιμώ τη σοβαρότητα των κατά καιρούς τοποθετήσεών σας. Αλλά το παραπάνω μήνυμα βρίθει νομικισμού και δεν μπορώ να μην το πω.

Αν το πρόβλημά σας τελικά είναι η νομιμότητα της επωνυμίας, θα μπορούσατε να προτείνετε μια επωνυμία που δεν παρουσιάζει κωλύματα; Κι αν υπάρξει αυτή, τότε λύνεται το θέμα της ουσίας;

Πιστεύω ότι έχουμε μπερδέψει θέματα αισθητικής (που κι εμένα με ενοχλούν κατά καιρούς και δεν το κρύβω) με θέματα δεοντολογίας και νομιμότητας. Αλλά είναι τελείως άλλο πράγμα το ένα από το άλλο.

Και δυστυχώς σε μια κατ΄εξοχήν ανδρική ομάδα με λίγο ως πολύ ομοιογενή ψυχολογία όλο αυτό μπορεί να καταλήξει σε συμπεριφορά που άνετα κάποιος εκεί έξω μπορεί να την χαρακτηρίσει σεξιστική.

Αγαπητέ κ. Γιώργο, σας ευχαριστώ πολύ, κατ' αρχήν, για τα καλά σας λόγια.
Επί του προκειμένου δεν διαφωνώ μαζί σας για την περί αισθητικής και περί νομικισμού τοποθέτησή σας. Θα μπορούσα, ίσως, και να συμφωνήσω.
Το πρόβλημα όμως είναι, ότι επιχειρούν σκοπίμως, κατά την ταπεινή άποψή μου, να οικειοποιηθούν και μάλιστα με πονηρό τρόπο, τίτλο και ιδιότητα που δεν τους ανήκουν και δεν μπορούν να αποκτήσουν, της ψάλτριας. Σκόπιμα τον έθεσαν στην επωνυμία του Σωματείου τους, για να μετρήσουν αντιδράσεις. Και αν αυτές ήσαν από ανύπαρκτες μέχρι και χαλαρές, σιγά - σιγά να τον καθιερώσουν.
Αυτό είναι εμφανές και στην απάντησή τους που καταχώρησαν στο facebook, όπως την έχει καταχωρήσει και στο Ψ. ο domesticus (12). (Και εδώ σκοπιμότητα. Δεν την καταχώρησαν στο Ψ. όπου θα το διαβάζαμε όλοι, αλλά όποιος το αντιληφθεί). Να τι επιλέγουν να πουν, μεταξύ των άλλων:
"...σαφώς εχουμε δημοσίευση ότι σκοπός μας είναι η συνένωση και γνωριμία των γυναικών που ασχολούνται με τη βυζαντινη μουσικη και ο προβληματισμός επι διαφόρων Θεμάτων της Τέχνης αυτης,.... Επαναλαμβάνω ότι στόχος μας είναι και θα είναι ο προβληματισμός και η γνωριμία μας. Δεν επιδιώκουμε κάτι, ούτε προκαλούμε. Προσωπικα γνωρίζω αρκετούς και εξαιρετικούς ψάλτες με τους οποίους έχω συμψαλει στο αναλογιο. Το ίδιο και Ιερείς και Ιεράρχες, παρουσία των οποίων έχω ψάλει στο αναλογιο. Τη δε ευχη και ευλογία να μάθω βυζαντινη και να ανέβω στο αναλογιο την έλαβα απο τον Οσιο Πορφυριο τον καυσοκαλυβητη. Και οχι μόνο εγω, άλλα πολλα ακομα κοριτσια και γυναικες που βρεθηκαν στο αναλογιο του Ι.Ν. Αγιας Παρασκευης Μαλακασας (οχι σε Μοναστηρι, αλλα σε ενοριακο Ναο) με την προτροπη και την ευλογια του Αγιου".
Με βάση αυτά εμφανίζονται, εν πρώτοις, ότι αναγκάζονται να υποχωρήσουν, με την επίκληση ότι σκοπός τους είναι, τάχα, η γνωριμία των γυναικών που ασχολούνται με τη Β.Μ.και η ανάπτυξη απόψεων επ' αυτής. (Αυτό μόνο του είναι και ωραίο και αξιέπαινο, αλλά μέχρις εκεί). Επομένως εμφανίζονται ότι σκοπός τους δεν είναι και η ψαλτική ως επίσημος διορισμός και δραστηριότητα. Μα τότε τι τον θέλουν τον τίτλο της ψάλτριας και τον προβάλλουν;
Στη συνέχεια, όμως, αποκαλύπτουν και την επιθυμία τους να αποκαλούνται ψάλτριες, επικαλούμενες ότι έχουν συμψάλλει σε αναλόγια με πολλούς γνωστούς και εξαίρετους ψάλτες, αλλά και με την παρουσία Ιερέων και Αρχιερέων και με την ευλογία και προτροπή, μάλιστα, και του Αγίου Πορφυρίου (εδώ όχι για να γίνουν ψάλτριες, αλλά για να μάθουν Β.Μ.). Επιδιώκουν έτσι να εμφανίσουν ότι έχει αρχίσει ήδη να καθιερώνεται η εμφάνιση και άνοδός τους στα αναλόγια και με τις ευλογίες Αγίου.
Να, λοιπόν, που η χρήση του όρου ψάλτρια δεν είναι ούτε τυχαία, ούτε και επιπόλαιη.
Αυτά, λοιπόν, είναι που ενοχλούν (και εμένα). Και ο "νομικισμός" εκεί ακριβώς έγκειται: στο να κοπεί η διάθεσή τους και η "φόρα" τους στην καθιέρωση του τίτλου αυτού, ακόμα και με νομικά μέσα.
Θα σας εξομολογηθώ και κάτι προσωπικό μου, αν και δεν το θέλω, αλλά για να καταδείξω πώς αντιλαμβάνομαι τον τίτλο "ψάλτης". Έμαθα πολύ μικρός να ψάλω πρακτικά και στη συνέχεια έμαθα και Β.Μ., εκπληρώνοντας τον πόθο μου. Έψαλλα συνεχώς στη ζωή μου σε διάφορες εκκλησίες, κοντά σε συγγενείς και φίλους ψάλτες και θα συνεχίσω ακόμα "έως υπάρχω". Επίσημο, όμως, διορισμό και αναλόγιο ούτε διεκδίκησα, ούτε επεδίωξα ούτε και ανέλαβα, για προσωπικούς μου λόγους, που άπτονται και του απαιτητικού επαγγέλματός μου.
Για τους λόγους αυτούς ποτέ δεν επεφύλαξα και δεν επέτρεψα στον εαυτό μου τον τίτλο και την ιδιότητα του ψάλτη. Δεν έγινα ψάλτης, με την επίσημη του όρου σημασία, επειδή βοηθώ σε αναλόγια, ή γιατί κάποιες φορές αντικαθιστώ κάποιο κωλυόμενο φίλο στο στασίδι του.
Γι' αυτό και ενοχλήθηκα πολύ (και αυτό, άλλωστε, είναι πλέον ή εμφανές) με την απαράδεκτη χρήση του όρου ψάλτριες στην επωνυμία του εν λόγω Σωματείου.
Ευχαριστώ για την υπομονή σας και συγχωρείστε μου και το έντονο ύφος.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Να αποφασίσουμε όμως για τι πράγμα μιλάμε και να μη μπλέκουμε τα θέματα.

Μιλάμε για τη σχέση της γυναίκας με την ψαλτική; (έχουν γραφτεί εκατοντάδες ποστ στο φόρουμ αυτό, μερικά νήματα θαρρώ και κλειδώθηκαν).

Μιλάμε για την αισθητική ενός καλλιτέχνη που ενοχλεί κάποιους με τη δημοσιότητά του;

Ή μιλάμε για το αν δικαιούται κάποιος να ιδρύσει νόμιμο σωματείο σε μια δημοκρατία του 2014 -ειδικά αν όντως υπάρχουν σαφὠς δεδηλωμένες καλές προθέσεις;

Η συζήτηση για το τρίτο ως αφορμή για τα δύο πρώτα (ειδικά με τον τρόπο που βλέπω ότι αρχίζει να γίνεται στο facebook) νομίζω ότι προσδίδει στην όλη υπόθεση χαρακτήρα ανταγωνισμού, που εκθέτει τους ψάλτες γιατί μαρτυρά ανασφάλεια, και γεννάει άλλη μία, εντελώς απροσδόκητη και αναίτια πηγή διχασμού μέσα στην εκκλησία.

Μακάρι να σταματούσε ο θόρυβος που κακώς ξεκίνησε.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Θα συμπληρώσω βέβαια στα προηγούμενα ότι ισχύουν στον βαθμό που όντως ισχύουν οι δεδηλωμένες καλές προθέσεις και που έχουν ως βάση αυτό:

«καταρχάς δεν τίθεται θέμα αυτονόμησης, από τη στιγμή που επισήμως, βασει Ιερού Κανόνα Οικουμενικής Συνόδου και των επίσημων ερμηνειών του, δεν ανήκουμε καν στο σώμα των Ιεροψαλτών»​
 
Και 2-3 φωτογραφίες της επιτίμου προέδρου, για να την γνωρίσουν και όσοι δεν την ξέρουν.
 

Attachments

  • Nektaria_Karantzi.jpg
    Nektaria_Karantzi.jpg
    7.9 KB · Views: 201
  • tsampropoulos_karantzi.jpg
    tsampropoulos_karantzi.jpg
    37.5 KB · Views: 31
  • untitled.png
    untitled.png
    413.6 KB · Views: 31
Πριν το θέμα λάβει τις γνωστές τροπές με το αντίστοιχο λουκέτο:), ίσως πρέπει ΑΜΕΣΑ οι περίπου 80(;) σύλλογοι ιεροψαλτών, ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος και η ΟΜΣΙΕ να βγάλουν από μία Ανακοίνωση την οποία θα κοινοποιήσουν στην Ιερά Σύνοδο και στις Ιερές Μητροπόλεις.
Αυτοί οι βήχες πρέπει να κόβονται από την αρχή διότι μπορεί να εξελιχθούν σε χρόνιες βρογχίτιδες. Και το θέμα είναι πολύ πιο σοβαρό από τις (έστω) παρεκτροπές του ΣΚ, για τις οποίες ενεργοποιήθηκε πλειάδα ιεροψαλτών, ιδρύθηκε ειδικό σωματείο (Υπέρμαχοι) κλπ.
Να μην ξεχνούμε ότι ο λύκος θέλει πάση θυσία να μπει στο μαντρί.

Αυτό το θέμα είναι ένα από τα πολλά που απειλούν την παράδοσή μας.
Παράδειγμα 1
Παράδειγμα 2
Παράδειγμα 3

Όλοι οι Σύλλογοι έχουν βήμα στο φόρουμ και έχουν εκλεγμένα όργανα για να μιλούν.
Ο Σύλλογος Μουσικοφίλων, οι Υπέρμαχοι, οι παραδοσιακοί Ιεροψάλτες επίσης.

Ας μιλήσουν.
 
Top