Έντονη δυσφορία στον Ιεροψαλτικό κόσμο

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Σεβαστέ μου πάτερ Μάξιμε, ...
Με βαθύ και ανυπόκριτο σεβασμό
Κωνσταντίνος Πολίτης
Ἀνταποδίδω.
Ἐδῶ εἶναι μέλη τοῦ φόρουμ τά περισσότερα μέλη τῆς ἐπιτροπῆς γιά νά σᾶς ἐνημερώσουν (κάτι πού ἤδη ἔχει γίνει ἀπό συνεργάτες τους καί ἄλλους ἐμπλεκομένους).
Παρά ταῦτα
1) Μπορεῖ ἡ ἐπιτροπή νά ἔχει διαφορετική γνώμη καί καλεῖται τό ἐκκλ. συμβούλιο νά αἰτιολογήσει τήν προτίμησή του. Βέβαια ἐδῶ προβλέπεται ἀκραία περίπτωση, πού ποτέ δέν ἔχει συμβεῖ. Ἀλλά καλῶς προβλέπει ὁ «νομοθέτης».
2) Εἶναι σαφές ὅτι ἡ § 4 ἀναφέρεται στούς ὑποψηφίους τῶν ναῶν πού θά ἐξετάσει ἐκείνη τήν ἡμέρα (ὅσες αἰτήσεις διαφορετικῶν ναῶν ἔχει) καί στήν κατάταξή τους (αὐτῶν τῶν μεμονομένων τῶν διαφορετικῶν ναῶν πού ἐξέτασε τή συγκεκριμένη ἡμέρα) στίς προβλεπόμενες κατηγορίες.


 

ΓΚΙΩΝΗΣ

παλαιο μελος
8 ώρες ; την ημέρα ;
και οι ιερείς το ίδιο ;
δύσκολα μας βάζετε κ. Δεσπότη...


Δεν νομίζω επί το πλείστον να κάθονται οι ιερείς 8 ώρες στο ναό.. Οι περισσότεροι ναοί 12 η ώρα κλείνουν!!Πανε μια δυο ώρες να κλεισουνε τα μυστήρια!;;Ίσως θα έπρεπε να περνούν και εκείνοι την επιτροπή γιατί ειναι πολλοί αυτοί που δυσκολεύουν τις ακολουθίες με την μουσική τους αμάθεια!
 

Αηδόνης

Παλαιό Μέλος
ΠΡΟΣ ΤΟΝ κ. ΙΩΑΝΝΙΔΗ:


κ. Ιωαννίδη, όντως δεν κατενόησα επακριβώς τα γραφέντα σας. Ζητώ συγγνώμη. ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΑ Η ΑΞΙΑ ΣΑΣ ΔΕΝ ΑΜΦΙΣΒΗΤΕΙΤΑΙ (ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ΑΠΟ ΕΚΕΙΝΟΥΣ ΠΟΥ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΟΥΝ ΜΕ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΔΕΝ "ΤΑ ΕΧΟΥΝ ΧΑΜΕΝΑ").


Υ.Γ.: Κάτι άλλο άσχετο: Σας τιμάει ιδιαίτερα που συμμετέχετε στο Ψαλτολόγιο. Άλλοι "το παίζουν" ντίβες και απαξιούν (και ίσα που ακουμπούν το νύχι σας!!). ΑΥΤΑ!!!
 

Γιώργος Πυργάκης

Γιώργος Πυργάκης
ΓΚΙΩΝΗΣ;104347 said:
Δεν νομίζω επί το πλείστον να κάθονται οι ιερείς 8 ώρες στο ναό.. Οι περισσότεροι ναοί 12 η ώρα κλείνουν!!Πανε μια δυο ώρες να κλεισουνε τα μυστήρια!

Παρ' ότι και 'γω ιερέας θέλω να γίνω και μπορεί να ακουστεί κάπως (αυτό που θα πω), η γνώμη μου είναι, πως ο ιερέας πρέπει να λειτουργεί καθημερινά αλλά και να κρατά το ναό ανοικτό. Μόνο όταν ο ιερέας είναι έγγαμος:wink: και ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΣΥΝΕΦΗΜΕΡΙΟ ώστε να υπάρχει η δυνατότητα να μοιράζονται οι μέρες διακαιολογείται κατά τη γνώμη μου να μην λειτουργεί καθημερινα. Αυτή είναι Η ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΜΟΥ γνώμη.
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Παρ' ότι και 'γω ιερέας θέλω να γίνω και μπορεί να ακουστεί κάπως (αυτό που θα πω), η γνώμη μου είναι, πως ο ιερέας πρέπει να λειτουργεί καθημερινά αλλά και να κρατά το ναό ανοικτό. Μόνο όταν ο ιερέας είναι έγγαμος:wink: και ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΣΥΝΕΦΗΜΕΡΙΟ ώστε να υπάρχει η δυνατότητα να μοιράζονται οι μέρες διακαιολογείται κατά τη γνώμη μου να μην λειτουργεί καθημερινα. Αυτή είναι Η ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΜΟΥ γνώμη.

Στὶς πόλεις ἴσως.

Στὰ χωριὰ ὁ κόσμος ἔχει καὶ δουλειές κι ἐπὶ πλέον ὁ ἱερέας ὅταν λειτουργεῖ χρειάζεται ἑκτὸς ἀπὸ τὸν ψάλτη καὶ τὸν νεωκόρο καὶ λαὸ νὰ συμμετάσχει ...

Ἐπίσης, στὰ χωριὰ καὶ ὁ ἱερέας πολλες φορὲς ἔχει καὶ τὸ χωράφι του καὶ τὸ δουλεύει ὅπως οἱ ὑπόλοιποι ...
 

Γιώργος Πυργάκης

Γιώργος Πυργάκης
Στὶς πόλεις ἴσως.

Στὰ χωριὰ ὁ κόσμος ἔχει καὶ δουλειές κι ἐπὶ πλέον ὁ ἱερέας ὅταν λειτουργεῖ χρειάζεται ἑκτὸς ἀπὸ τὸν ψάλτη καὶ τὸν νεωκόρο καὶ λαὸ νὰ συμμετάσχει ...

Ἐπίσης, στὰ χωριὰ καὶ ὁ ἱερέας πολλες φορὲς ἔχει καὶ τὸ χωράφι του καὶ τὸ δουλεύει ὅπως οἱ ὑπόλοιποι ...

Δεν αντιλέγω σε όλα αυτά, όμως υπήρχε μία διευκρίνηση στο μήνυμα, χωρίς την οποία το νόημα αλλάζει ριζικά:"Μόνο όταν ο ιερέας είναι έγγαμος και ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΣΥΝΕΦΗΜΕΡΙΟ ώστε να υπάρχει η δυνατότητα να μοιράζονται οι μέρες διακαιολογείται κατά τη γνώμη μου να μην λειτουργεί καθημερινα". Στα χωριά λοιπόν όχι απλά δεν υπάρχει συνεφημέριος στον κάθε ναό αλλά ένας ιερέας είναι προϊστάμενος σε 2 και τρείς ενορίες:eek:. Αλλά και μία ενορία να έχει, αν δεν έχει συνεφημέριο, είναι αδύνατο να λειτουργεί κάθε μέρα, διότι εκτός από ιερέας είναι και άνθρωπος και έχει και πρεσβυτέρα...:D
 

Euterpios

Κωνσταντίνος Πολίτης
Αγαπητοί φίλοι,

Συνάδελφοι που υπέβαλαν υποψηφιότητα για την πλήρωση της κενής θέσης του δεξιού αναλογίου του ι.ν. Αγίας Παρασκευής Αττικής έλαβαν σήμερα το πρωί μύνημα sms με το οποίο προσκαλούνται να προσέλθουν στην Επιτροπή Ακροάσεως της Ιεράς Αρχιεπισκοπής, την Πέμπτη, προκειμένου να κριθούν σύμφωνα με τα οριζόμενα από τον Κανονισμό.
Πρέπει να σημειώσω ότι οι σχετικοί υπηρεσιακοί παράγοντες, τόσο της Αρχιεπισκοπής όσο και της Συνόδου, αντέδρασαν τις τελευταίες ώρες με ορθό τρόπο, αποκαθιστώντας -κατά το δυνατό- την πιστή τήρηση της διαδικασίας πρόσληψης, κατανοώντας προφανώς την θετική προοπτική που ανοίγεται από αυτήν.

Ασφαλώς, ο Κανονισμός απέχει πολύ από το επιθυμητό. Ιδιαίτερα αυτή την εποχή, που η δημοσιονομική κρίση διογκώνει τα προβλήματα που σχετίζονται με την απασχόληση, οι αδυναμίες του είναι εμφανείς.

Προτείνω, άμεσα να εξελιχθεί και να επανασυζητηθεί στο πλαισιο των εργασιών μιας νέας σχετικής Μικτής Συνοδικής Επιτροπής. Όμως έγινε μια αρχή.

Τέλος, θα ήθελα να συγχαρώ τον Προϊστάμενο του ι.ν. Αγίας Παρασκευής για την πράξη του αυτή και να ευχηθώ να διοριστεί εκεί ένας συνάδελφος αντάξιος της παρακαταθήκης του Χρήστου Χατζηνικολάου, ο οποίος πάλεψε πολύ και για πολλά χρόνια για τη θεσμική θωράκιση του ιεροψαλτικού λειτουργήματος.

Δι ευχών σας...
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Αγαπητοί φίλοι,

Συνάδελφοι που υπέβαλαν υποψηφιότητα για την πλήρωση της κενής θέσης του δεξιού αναλογίου του ι.ν. Αγίας Παρασκευής Αττικής έλαβαν σήμερα το πρωί μύνημα sms με το οποίο προσκαλούνται να προσέλθουν στην Επιτροπή Ακροάσεως της Ιεράς Αρχιεπισκοπής, την Πέμπτη, προκειμένου να κριθούν σύμφωνα με τα οριζόμενα από τον Κανονισμό.
Πρέπει να σημειώσω ότι οι σχετικοί υπηρεσιακοί παράγοντες, τόσο της Αρχιεπισκοπής όσο και της Συνόδου, αντέδρασαν τις τελευταίες ώρες με ορθό τρόπο, αποκαθιστώντας -κατά το δυνατό- την πιστή τήρηση της διαδικασίας πρόσληψης, κατανοώντας προφανώς την θετική προοπτική που ανοίγεται από αυτήν.

Ασφαλώς, ο Κανονισμός απέχει πολύ από το επιθυμητό. Ιδιαίτερα αυτή την εποχή, που η δημοσιονομική κρίση διογκώνει τα προβλήματα που σχετίζονται με την απασχόληση, οι αδυναμίες του είναι εμφανείς.

Προτείνω, άμεσα να εξελιχθεί και να επανασυζητηθεί στο πλαισιο των εργασιών μιας νέας σχετικής Μικτής Συνοδικής Επιτροπής. Όμως έγινε μια αρχή.

Τέλος, θα ήθελα να συγχαρώ τον Προϊστάμενο του ι.ν. Αγίας Παρασκευής για την πράξη του αυτή και να ευχηθώ να διοριστεί εκεί ένας συνάδελφος αντάξιος της παρακαταθήκης του Χρήστου Χατζηνικολάου, ο οποίος πάλεψε πολύ και για πολλά χρόνια για τη θεσμική θωράκιση του ιεροψαλτικού λειτουργήματος.

Δι ευχών σας...
Οἱ ἐν κρυπτῷ καί παραβύστῳ πιέσεις, ἀγαπητέ μου, δέν θά ἔχουν καλά ἀποτελέσματα.
Μή χαίρεσαι τόσο ἄν πέτυχες κάτι μέ τό ζόρι...​

 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Οἱ ἐν κρυπτῷ καί παραβύστῳ πιέσεις, ἀγαπητέ μου, δέν θά ἔχουν καλά ἀποτελέσματα.
Μή χαίρεσαι τόσο ἄν πέτυχες κάτι μέ τό ζόρι...​


Καλή παραίνεση που καλύτερο είναι να εφαρμόζεται και αλλαχού. Σκέφτομαι, πάτερ, να υιοθετήσω τον επίλογό σας.

Ευχή κ καλό μήνα!

Δ.
 

Ιωάννης1

Μέλος
Οἱ ἐν κρυπτῷ καί παραβύστῳ πιέσεις, ἀγαπητέ μου, δέν θά ἔχουν καλά ἀποτελέσματα.
Μή χαίρεσαι τόσο ἄν πέτυχες κάτι μέ τό ζόρι...​

Γνωρίζετε κάτι Πανοσιολογιώτατε γιά τίς "ἐν κρυπτῷ καί παραβύστῳ πιέσεις" πού άναφέρετε; Ἀσκήθηκε πίεση ὥστε νά ἐφαρμοστεῖ ὀ Κανονισμός ὅσο το δυνατόν πιό σωστα; τότε αὐτό εἶναι καλό... ἐκτιμῶ...
 

Μιχάλης 7

Παλαιό Μέλος
Να ευχηθώ και με την ευχή που χρησιμοποιούν στη Κύπρο : ΚΑΛΟ ΣΤΑΔΙΟ (φαίνεται βγαίνει από το Στάδιο των αρετών ηνέωκται... Αλλά ας έρθω και στο προκείμενο, για να προσπαθήσω να σας πείσω πως δεν έγινα ψάλτης για τα χρήματα (το ίδιο πιστεύω ισχύει για τη συντριπτική πλειοψηφία των ψαλτών!). Αγαπητέ μου, στη ζωή μου ανέλαβα αναλόγιο 3 φορές. Και τις τρεις φορές το έκανα μετά από πίεση και έντονη παρότρυνση (όχι διότι είμαι καλός ψάλτης, αλλά λόγω αναγκών των εκκλησιών!) Κατ' αρχάς ανέλαβα αναλόγιο στη Κύπρο, όταν ένας αριστερός ψάλτης έκανε απεργία .... Μεγάλη Εβδομαδα!!! για να τους αναγκάσει να του δώσουν αύξηση. Τον ... απέλυσαν και λόγω του ότι ήμουν γείτονας, γνωστός στους επιτρόπους και στον ιερέα, με παρεκάλεσαν να τους βοηθήσω. Και το έκανα... Μ. Εβδομάδα, χωρίς να έχω ΚΑΜΙΑ ΠΕΙΡΑ, ΚΑΙ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΣΥΖΗΤΗΣΟΥΜΕ ΚΑΝ ΓΙΑ ΑΜΟΙΒΗ! Λόγω πολλών συγκυριών βρέθηκα πάλι στην Ελλάδα, διορίστηκα (κτηνίατρος είμαι) στον Εβρο. Στην εκκλησία που πήγαινα, βοηθουσα τον ψάλτη, ο οποίος σε λίγο έγινε ιερέας και έφυγε. Ο ιερέας, μη έχοντας ψάλτη (ξεξιό) με πίεσε και πολύ μάλιστα. Αφού του εξήγησα πως εργάζομαι και πως μόνο Κυριακές και εορτές μπορώ, και το συμφωνήσαμε, ανέλαβα και έμενα 5 χρόνια, μέχρι την μετάθεση μου. -Εδω που είμαι τώρα και ψάλλω για 22 χρόνια (πρώτα ο Θεός να είμαι καλά για να ψάλλω όσο ζω), ανέλαβα πάλι μετά από ... απόλυση του προκατόχου μου, αλλά πάλι μετά από πίεση και αφού συμφωνήσαμε πως μόνο Κυριακές και εορτές μπορώ να εξυπηρετώ (βέβαια πηγαίνω πολύ περισσότερες φορές ακόμα κι όταν εργαζόμουνα). Στα χρονικά διαστήματα που δεν είχα αναλόγιο, πολλές φορές αντικατάστησα συναδέλφους (σε μια περίπτωση για 2 μήνες)χωρίς καμιά αμοιβή, όπως το κάνουν και πάρα πολλοί άλλοι. Τέλος, αν δεν πεισθήκατε ότι δεν είμαι ψάλτης για το οικονομικό (!), επαναλαμβάνω : ήμουν Κτηνίατρος (τώρα συνταξιουχος με 2 συντάξιες), με σύζυγο γιατρό! Τί άλλο να σου πω? Μη μου πεις τώρα : "δεν αφήνεις τη θέση για κάποιον που έχει ανάγκη"! Γιατί, αν παρουσιαστεί μια τέτοια περίπτωση και συμφωνεί και η εκκλησία (ιερέας και επίτροποι, θα το κάνω αμέσως!). ΑΥΤΑ ΟΛΑ ΟΜΩΣ, ΠΟΥ ΣΥΓΚΛΙΝΟΥΝ ΣΤΟ ΟΤΙ ΔΕΝ ΕΧΩ ΑΝΑΓΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ, ΔΕΝ ΣΗΜΑΙΝΟΥΝ ΠΩΣ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΟ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΕΤΑΙ Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ! ΚΑΙ ΝΑ ΜΗΝ ΑΜΟΙΒΕΙ ΚΑΛΥΤΕΡΑ! Ετερον εκάτερον!
ΑΝ ΜΕ ΟΛΑ ΤΑ ΑΝΩΤΕΡΩ ΔΕΝ ΣΑΣ ΕΠΕΙΣΑ, ΤΙ ΑΛΛΟ ΝΑ ΠΩ?

Καταρχήν δεν νομίζω να σας υποχρέωσε κανένας να γίνετε ψάλτης. Και δεύτερον αν γίνατε ψάλτης για το οικονομικό και μονο κρίμα
 

N/A

Μέλος
Να ευχηθώ και με την ευχή που χρησιμοποιούν στη Κύπρο : ΚΑΛΟ ΣΤΑΔΙΟ (φαίνεται βγαίνει από το Στάδιο των αρετών ηνέωκται... Αλλά ας έρθω και στο προκείμενο, για να προσπαθήσω να σας πείσω πως δεν έγινα ψάλτης για τα χρήματα (το ίδιο πιστεύω ισχύει για τη συντριπτική πλειοψηφία των ψαλτών!). Αγαπητέ μου, στη ζωή μου ανέλαβα αναλόγιο 3 φορές. Και τις τρεις φορές το έκανα μετά από πίεση και έντονη παρότρυνση (όχι διότι είμαι καλός ψάλτης, αλλά λόγω αναγκών των εκκλησιών!) Κατ' αρχάς ανέλαβα αναλόγιο στη Κύπρο, όταν ένας αριστερός ψάλτης έκανε απεργία .... Μεγάλη Εβδομαδα!!! για να τους αναγκάσει να του δώσουν αύξηση. Τον ... απέλυσαν και λόγω του ότι ήμουν γείτονας, γνωστός στους επιτρόπους και στον ιερέα, με παρεκάλεσαν να τους βοηθήσω. Και το έκανα... Μ. Εβδομάδα, χωρίς να έχω ΚΑΜΙΑ ΠΕΙΡΑ, ΚΑΙ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΣΥΖΗΤΗΣΟΥΜΕ ΚΑΝ ΓΙΑ ΑΜΟΙΒΗ! Λόγω πολλών συγκυριών βρέθηκα πάλι στην Ελλάδα, διορίστηκα (κτηνίατρος είμαι) στον Εβρο. Στην εκκλησία που πήγαινα, βοηθουσα τον ψάλτη, ο οποίος σε λίγο έγινε ιερέας και έφυγε. Ο ιερέας, μη έχοντας ψάλτη (ξεξιό) με πίεσε και πολύ μάλιστα. Αφού του εξήγησα πως εργάζομαι και πως μόνο Κυριακές και εορτές μπορώ, και το συμφωνήσαμε, ανέλαβα και έμενα 5 χρόνια, μέχρι την μετάθεση μου. -Εδω που είμαι τώρα και ψάλλω για 22 χρόνια (πρώτα ο Θεός να είμαι καλά για να ψάλλω όσο ζω), ανέλαβα πάλι μετά από ... απόλυση του προκατόχου μου, αλλά πάλι μετά από πίεση και αφού συμφωνήσαμε πως μόνο Κυριακές και εορτές μπορώ να εξυπηρετώ (βέβαια πηγαίνω πολύ περισσότερες φορές ακόμα κι όταν εργαζόμουνα). Στα χρονικά διαστήματα που δεν είχα αναλόγιο, πολλές φορές αντικατάστησα συναδέλφους (σε μια περίπτωση για 2 μήνες)χωρίς καμιά αμοιβή, όπως το κάνουν και πάρα πολλοί άλλοι. Τέλος, αν δεν πεισθήκατε ότι δεν είμαι ψάλτης για το οικονομικό (!), επαναλαμβάνω : ήμουν Κτηνίατρος (τώρα συνταξιουχος με 2 συντάξιες), με σύζυγο γιατρό! Τί άλλο να σου πω? Μη μου πεις τώρα : "δεν αφήνεις τη θέση για κάποιον που έχει ανάγκη"! Γιατί, αν παρουσιαστεί μια τέτοια περίπτωση και συμφωνεί και η εκκλησία (ιερέας και επίτροποι, θα το κάνω αμέσως!). ΑΥΤΑ ΟΛΑ ΟΜΩΣ, ΠΟΥ ΣΥΓΚΛΙΝΟΥΝ ΣΤΟ ΟΤΙ ΔΕΝ ΕΧΩ ΑΝΑΓΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ, ΔΕΝ ΣΗΜΑΙΝΟΥΝ ΠΩΣ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΟ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΕΤΑΙ Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ! ΚΑΙ ΝΑ ΜΗΝ ΑΜΟΙΒΕΙ ΚΑΛΥΤΕΡΑ! Ετερον εκάτερον!
ΑΝ ΜΕ ΟΛΑ ΤΑ ΑΝΩΤΕΡΩ ΔΕΝ ΣΑΣ ΕΠΕΙΣΑ, ΤΙ ΑΛΛΟ ΝΑ ΠΩ?

Επίσης καλή σαρακοστή .Συγχαρητήρια!! Δεν σημαίνει όμως ότι το ψαλτήρι θα καταντήσει επάγγελμα με ανώτατο και κατώτατο μισθό έλεος.
 
Last edited:

Μιχάλης 7

Παλαιό Μέλος
Οι παρεξηγήσεις συνήθεις, όταν δεν βρισκόμαστε ο ένας απέναντι στον άλλο για διεκρινήσεις. Δεν μίλησα για ανώτερο και κατώτερο μισθό. Εκείνο που ζητούν νομίζω οι περισσότεροι ψάλτες είναι η εκτίμηση κι ο σεβασμός. Ενα μέρος από αυτά εκδηλώνεται μέσω της αμοιβής.
Επίσης καλή σαρακοστή .Συγχαρητήρια!! Δεν σημαίνει όμως ότι το ψαλτήρι θα καταντήσει επάγγελμα με ανώτατο και κατώτατο μισθό έλεος.
 

N/A

Μέλος
Μιχάλης 7;105594 said:
Οι παρεξηγήσεις συνήθεις, όταν δεν βρισκόμαστε ο ένας απέναντι στον άλλο για διεκρινήσεις. Δεν μίλησα για ανώτερο και κατώτερο μισθό. Εκείνο που ζητούν νομίζω οι περισσότεροι ψάλτες είναι η εκτίμηση κι ο σεβασμός. Ενα μέρος από αυτά εκδηλώνεται μέσω της αμοιβής.

Δηλαδή ένα ποσοστό της εκτίμησης και του σεβασμού πρέπει να πληρώνεται ώστε να φαίνεται έμπρακτα προς τους ψάλτες. Και με πιο ποσοστό οι ψάλτες θα είναι ευχαριστημένοι? Επίσης αυτό σημαίνει ότι πολλοί από τους ιεροψάλτες που είναι σε μητρόπολης και σε κεντρικούς ναούς οι οποιοι και τυγχάνουν περισσότερο σεβασμό και εκτίμηση θα πρέπει να περνούν περισσότερα. Τέλος πάντων γι'αυτο πρέπει να διαχωριστή η Εκκλησια από το κράτος για να μην υπάρχει αυτού του είδους η εκτίμηση και ο σεβασμός.
 
Last edited:

PavlosKouris

Pavlos Papadopaidi
Ο ΙΕΡΟΨΑΛΤΗΣ

Υπάρχει μία αρχή, η οποία κανονικά, δεν θα δεχόταν καμίαν αντίρρηση.
Κάθε τί που σχετίζεται με το έργο της Εκκλησίας, δεν μπορεί κανονικά να χαρακτηριστεί, σαν σύνηθες βιοποριστικό επάγγελμα.

Η πραγματικότητα όμως, είναι κάθετα αντίθετη με αυτή την αρχή. Έτσι σήμερα, ΚΑΙ ο Κληρικός (από τον Διάκονο μέχρι τον Αρχιεπίσκοπο), ΚΑΙ το προσωπικό των Ιερών Ναών (Ιεροψάλτες και Νεωκόροι), λόγω των πολλαπλών υποχρεώσεών τους μέσα σ’ αυτούς, θα έπρεπε να ζουν αποκλειστικά και μόνον απ’ αυτή τους την απασχόληση. Μόνο τότε, θα ήταν όλοι τους αυστηρά προσηλωμένοι, στα επί μέρους καθήκοντά τους, και μάλιστα, θα υπήρχε και θεμιτός ανταγωνισμός, προσφοράς υπηρεσιών.

Βλέπουμε όμως, ότι η Εκκλησία, φρόντισε να εξασφαλίσει ΜΟΝΟ τους Κληρικούς, αφήνοντας τους Ιεροψάλτες και Νεωκόρους, στην τύχη τους και στις διαθέσεις των εκάστοτε Ιερατικών προϊσταμένων τους.

Μεγάλο σφάλμα! Διότι χωρίς τον Ιερέα, μπορεί να είναι (και είναι) αδύνατον να τελεστεί οποιαδήποτε. Ακολουθία, αλλά και χωρίς τον Ιεροψάλτη, τα πράγματα γίνονται πολύ δύσκολα και ίσως πολλές φορές, να ματαιώθηκαν. Ακολουθίες, μόνο και μόνο, γιατί δεν υπήρχε Ψάλτης. Μάλιστα, υπάρχει και σχετικό ανέκδοτο επ’ αυτού.

Κάποτε ένας Ιερέας ενός χωριού, σηκώθηκε χαράματα, προκειμένου να πάει 2 ώρες δρόμο με το γαϊδουράκι του, για να λειτουργήσει σε ένα εξωκλήσι επ’ονόματι του Αγ. Γεωργίου.
Πράγματι πήγε, καθάρισε όλο το χώρο, ετοίμασε την πρόθεση, και βγήκε στο διάσελο, περιμένοντας τον Ψάλτη, αλλά και τον κόσμο να έλθουν. Η ώρα όμως περνούσε και δεν φαινόταν κανείς. Ήταν βλέπετε δεύτερη μέρα του Πάσχα, και όλοι ξεκουράζονταν από το γλέντι της προηγούμενης. Πήγε 8 η ώρα, 8.30, πήγε 9, αλλά δεν φαινόταν κανείς. Μπαίνει μέσα στο Ιερό, βάζει το Πετραχήλι του, βγαίνει στην Ωραία Πύλη, έκανε σχήμα προς τον Δεσπότη – Χριστό, και γυρίζοντας προς την εικόνα του Αγίου, είπε: « Άγιε μου Γιώργη, εγώ τα ξέρω, εσύ τα ξέρεις, Δι’ ευχών των Αγίων Πατέρων ημών, έκλεισε την Εκκλησία, και γύρισε στο σπίτι του.

Τα Μυστήρια, μπορούν να τελεστούν χωρίς την παρουσία του Ψάλτη. Όχι όμως και οι διάφορες άλλες Ακολουθίες.

Σκεφθείτε Μεγάλη Εβδομάδα, χωρίς Ψάλτες στα Αναλόγια !

Συμπέρασμα: Ο Ψάλτης, είναι αποδεδειγμένα, αναπόσπαστο Μέλος της Θείας Λατρείας μας, και άμεσος Συνεργάτης των Κληρικών, στην εκπλήρωση των πάσης φύσεως καθηκόντων τους.

Ιεροψάλτης, είναι εκείνος, χωρίς αναγνώριση, χωρίς κατοχύρωση, χωρίς νόμους να τον υποστηρίζουν παραμένει πάντα ο ίδιος, πάντα εκεί ψηλά στο βάθρο του, αντιμετωπίζοντας καρτερικά, την άκρως ιδιότυπη και τις περισσότερες φορές προσβλητική για την αξιοπρέπειά του μεταχείριση.

Ιεροψάλτης, είναι εκείνος, ο μόνος επαγγελματίας, ο οποίος γνωρίζοντας, πως το μεγαλύτερο μέρος του Εκκλησιάσματος, έρχεται στο Ναό, για να τον ακούσει να ψάλλει τα διάφορα τροπάρια, δεν έχει το δικαίωμα να παλέψει για το δίκιο και την αξιοπρέπειά του, και λόγω της προσβλητικής αμοιβής που λαμβάνει, ντρέπεται να βροντοφωνάξει την ιδιότητά του.

Ιεροψάλτης, είναι ΜΟΝΟΝ Εκείνος. Ο Μεγαλύτερος Εθνικός, Εκκλησιαστικός και συγχρόνως Παραδοσιακός Τραγουδιστής της Φυλής μας.

Εκείνος, που έχει την ύψιστη τιμή, να υμνεί αδιαλείπτως τον Κύριο και Θεό μας. ΑΥΤΟΣ είναι ο Ιεροψάλτης

O Ιεροψάλτης, πρέπει να διαθέτει καλλιφωνία, παιδεία, γνώσεις πάνω στην Εκκλησιαστική Βυζαντινή Μουσική και την Τάξη των Ιερών Ακολουθιών, οπωσδήποτε ηθικό ανάστημα, και πάνω απ’ όλα, επίγνωση για το λειτούργημά του.

Το έργο που επιτελεί, είναι ιερό, και γι’ αυτό, θα πρέπει να αντιλαμβάνεται το ρόλο του στη Θεία Λατρεία μας. Σκοπός της ψαλμωδίας, δεν είναι η επίδειξη και η ευχαρίστηση, αλλά η ζωηρή έκφραση των ευσεβών συναισθημάτων, που πηγάζουν από τα βάθη της καρδιάς, καθώς επίσης, η ψυχική ανάταση προς το Θεό, με αποτέλεσμα, την χριστιανική πρόοδο του εκκλησιάσματος.

Η θέση των Ιεροψαλτών μέσα στο Ναό, είναι καθιερωμένη, από την εποχή του Ιγνατίου του Θεοφόρου (τέλη του Α΄. αιώνος μ. Χ.), ο οποίος εθέσπισε την ψαλμωδία «κατ’ αντιφωνίαν», και τους δύο Χορούς των Ψαλτών, μέσα στην Εκκλησία. Εξ’άλλου, από τους 26ο΄ , 43ο΄ και 69ο΄. Κανόνες των Αγίων Αποστόλων, 14ο΄ της Δ΄. Οικουμενικής Συνόδου, 4ο΄ και 6ο΄ της Στ΄. Οικουμενικής, αλλά ιδιαιτέρως τον 15ο΄ της εν Λαοδικεία Συνόδου και τον 75ο΄. Επίσης της Στ΄. Οικουμενικής, καθώς επίσης και από τις Αρχαίες Λειτουργίες Ιακώβου, Κλήμεντος και Μάρκου του Ευγενικού, οι Ιεροψάλτες αναφέρονται σαν ιδιαίτερη τάξη, στην υπηρεσία της Θείας Λατρείας.

Καθημερινώς, βλέπουμε να φθίνουν τα Ιερά Αναλόγια, και η επάνδρωσή τους, αποτελεί πρόβλημα, για πολλές περιοχές της Χώρας. Άλλοτε, πλήθος παιδιών, να πλαισιώνουν τους Ψάλτες κάθε Εκκλησίας. Τώρα, ή μάλλον σε μερικά χρόνια, εάν δεν δραστηριοποιηθούν οι ιθύνοντες, θα ψάχνουν με το φανάρι του Διογένη, για να βρουν έναν άνθρωπο, να μας βοηθήσει στις Ακολουθίες.

Πρέπει να ρυθμιστεί το θέμα των αμοιβών και της ασφάλισης του Ψάλτη.

Σε αυτή τη συγκυρία η Eκκλησία πρέπει να δίνει τη μαρτυρία της.

http://www.symbole.gr/forum/viewtopic.php?f=150&t=257

Χαίρομαι που το Ψαλτολόγιο έχει ιερείς ( κ εννοώ όλους του συμμετέχοντες κληρικούς) με γνώσεις Β.Μουσικής κ αγάπης στον ψάλτη.
 

PavlosKouris

Pavlos Papadopaidi
Αγαπητέ Φίλε Κωνσταντίνε, κάτι θέλεις να πείς, αλλά επειδή δεν έχεις πλήρη ενημέρωση η τοποθέτησή σου, κάπως κουτσαίνει.
Τότε που ετέθη το θέμα της Υπαλληλοποίησης των Ιεροψαλτών, ο Πρόεδρος αλλά και τα περισσότερα Μέλη του Δ. Σ. του Πανελληνίου ( τότε υπήρχε ΜΟΝΟΝ ο Πανελλήνιος Σύλλογος Ιεροψαλτών, στον οποίον ανήκαν και Συνάδελφοι από την Επαρχία ), ήταν Δημόσιοι Υπάλληλοι. Λόγου χάριν ο Μπελούσης ( Πρόεδρος ) ήταν Τμηματάρχης στο Υπουργείο Εμπορίου. Ο Κλαμαριάς ( Αντιπρόεδρος ) ήταν Δικαστής. Άλλοι ήταν τμηματάρχες σε διάφορες υπηρεσίες, ή Καθηγηταί σε διάφορα Σχολεία. Τότε λοιπόν ήταν τελείως ασύμφορο γι' αυτούς να υπαλληλοποιηθούν, γιατί θα έπρεπε να επιλέξουν το πού θα ανήκαν. Οπότε έθαψαν την Ιεροψαλτική υπαλληλοποίηση και πρόβαλαν διάφορες δικαιολογίες, ρίχνοντας όλα τα βάρη στο Κράτος και την Εκκλησία.
Φυσικά και οι δύο, δεν είναι αμέτοχοι της καταστάσεως που επικρατεί σήμερα. Το μεν Κράτος, μέσα στις τόσες ρεμούλες και ληστείες του δημοσίου κορβανά, ΔΕΝ ανέχεται να υπάρξει και άλλος φορέας, ο οποίος να λιγοστεύει τα "λαφυρά" τους, οπο΄τε ρίχνουν το μπαλάκι στην Εκκλησία. Η δε Εκκλησία, όταν ζητάμε απλά μία αύξηση, μας λένε ότι επιτελούμε σπουδαίο έργο, το οποίο ονομάζουν λειτούργημα ( και είναι ), αλλά σαν κατώτεροι Κληρικοί, θα πρέπει να επιδείξουμε σεβασμό και υπακοή στους "Τσάρους" της ( δηλαδή σε όλους τους ρασοφόρους. Όταν ( σαν κατώτεροι Κληρικοί που λένε λότι είμαστε ) τους ζητάμε να μας εντάξουν στον Καταστατικό Χάρτη της Εκκλησίας, μας λένε "απότ' άλλο μου αυτί, γιατ' είν' η μάνα μου κουφή. Ξεχνάνε όμως κάτι βασικό, που έκαναν οι ίδιοι. Όταν θέλησαν να υπαλληλοποιηθούν, καταίβηκαν στους δρόμους και το πέτυχαν. Όταν κινδύνεψε η Εκκλησιαστική περιουσία, ξανακατέβηκαν στους δρόμους και μπροστά στην αναμπουμπούλα, καταλάγιασαν οθι τόνοι. Κάποτε σε ένα Συνέδριο της Ομοσπονδίας που έλαβα μέρος, είπα όταν ετέθη αυτό το θέμα : Το μωρό, εάν δεν κλάψει, ΔΕΝ βλέπει βυζί. Ο άνθρωπος εάν δεν εργαστεί, δεν έχει τα πρός το ζείν. Εμείς τι κάνουμε ; Τότε ο μακαριστός Γιώργος Τσατσαρώνης, μου είπε : Κι εσύ τι λές ότι πρέπει να κάνουμε ;
Τίποτα το ιδιαίτερο Γιώργο μου, του απάντησα. Να πάμε στα γραφεία των Μητροπολιτών και αντί να αρχίσουμε τις βαθειές μετάνοιες, να χτυπήσουμε και την γροθιά πάνω στο γραφείο, ώστε να πεταχτούν τα μελανοδοχεία στον αέρα. Εάν με όλ' αυτά δεν γίνει τίποτα, την Κυριακή ( άνοιγε το Τριώδιο τότε )Τελώνου και Φαρισαίου, κανένας πάνω στο Αναλόγιο, αλλά όχι ξάπλα στα σπίτια μας. Όλοι έξω από τους Ναούς μας, να μοιράζουμε στον κόσμο ανακοινώσεις, που να εξηγούν τον λόγο της αποχής μας. Εν τω μεταξύ, θα στείλουμε τελεσίγραφο στην Επίσημη Εκκλησία, ότι έχει περιθώριο μέχρι την Κυριακή των Βαϊων, προκειμένου να βρεί λύση στο πρόβλημά μας. Εάν πάλι δεν κάνουν τίποτα μέχρι και των Βαϊων, τότε να μην υπάρχει Αναλόγιο με Ψάλτη επάνω του, καθ' όλη την Μεγάλη Εβδομάδα. Όλοι παραδέχτηκαν ότι κάτι τέτοιο θα έτσουζε πολύ και ότι θα αναγκζόντουσαν να λάβουν μέτρα.
Ποιός όμως απ' όλους μας, έχει τσαγανό για να το κάνει ; Κανείς !!!!
Οπότε είμαστε άξιοι της τύχης μας. Σήμερα, όλοι μας ( και όταν λέω όλοι μας, εννοώ ΟΛΟΙ μας ) περιμένουμε πότε θαπαραπατήσει κάποιος Συνάδελφος, για να του πάρουμε τη θέση ή πολλές φορές, τον διαβάλουμε κι όλας, ώστε να εκδιωχθεί από τη θέση του και να πάμε εμείς θριαμβευτικά, να εγκατασταθούμε στο Αναλόγιό του.
Όσο για το δικαίωμα να εγείρουμε αξιώσεις εναντίον της Εκκλησίας, δεν βλέπω τί το μεμπτόν, την στιγμή που οι ίδιοι οι Παπάδες μας, συμπεριφέρονται σαν στυγνοί επαγγελματίες, παρ' όλο του ότι έχουν διάφορες απολαβές, ( Τρισάγια, ευχές, ονόματα για την Πρόθεση κλπ. ).
Έχετε ακούσει εσείς παπάδες, να κατεβάζει Χριστοπαναγίες ο ένας στον άλλον για 1000 δραχμές;;;; Εγώ άκουσα, τους κατσάδιασα και αφού τους έδωσα ένα χιλιάρικο, τους έστειλα στο Διάολο και παταιτήθηκα από εκείνο τον Ναό. Όταν λοιπόν έχετε έννομο συμφέρον, όχι αγωγή, όχι δικαστήριο, αλλά και τα σώβρακά τους εάν μπορείτε, πάρτε τα κι αυτά, γιατί μερικοί απ' αυτούς ΔΕΝ είναι άνθρωποι. Φυσικά υπάρχουν και σωστοί Κληρικοί, που χαίρεσαι μα συνεργάζεσαι μαζί τους κι εγώ είχα την ευτυχία να γνωρίσω αρκετούς.
ΑΥΤΑ !!!!!


Αυτά τα ολίγα για εμάς που πάντοτε αναρωτιόμασταν ΓΙΑΤΙ οι ιερείς κ όχι οι ιεροψάλτες δημόσιοι λειτουργοί;
 

Μιχάλης 7

Παλαιό Μέλος
Και σ'αυτό συμφωνώ. Ο διαχωρισμός Εκκλησίας - Κράτους θα γίνει αργά ή γρήγορα. Όσον αφορά το θέμα του ... ύψους (και πάλι) της αμοιβής, είπα πως αυτή θα έπρεπε να είναι ανάλογη της δυνατότητος του ναού. Άλλά "οι καλοί λογαριασμοί κάνουν τους καλούς φίλους" . Ίσως να φανεί παρατραβηγμένο, αλλά αν από την αρχή του "διορισμού" ενός ψάλτη καθοριστούν όλα, ανάμεσα σ'αυτόν και την εκκλησία, τόσο οι υποχρεώσεις του, όσο και η αμοιβή και το ποσοστό αύξησης της αμοιβής του στην πάροδο του χρόνου, εγγράφως, συμβολαιογραφικά, τότε κάθε παρεξήγηση και παράπονο δεν θα μπορούσε να προκύψει. Όπως και να το κάνουμε, όσο κι αν λέμε πως δεν είναι επάγγελμα, αλλά λειτούργημα (οπωσδήποτε δεν είναι επάγγελμα με το οποίο θα ζούσε κανείς), χωρίς αμοιβή κανένας δεν θα δεσμευόταν. Θα έψαλλε πότε εδώ και πότε εκεί.
Αν κάποιοι, αναφέρονται στο θέμα χωρίς οι ίδιοι να είναι ή να έχουν υπηρετήσει ως ιεροψάλτες, μόνιμα σε κάποια εκκλησία, ποτέ δεν θα καταλάβουν την δέσμευση, τις υποχρεώσεις, το άγχος νάμαστε στην ώρα μας (βρέξει-χιονίσει, ανεξάρτητα από τη ψυχολογική ή σωματική μας κατάσταση), το άγχος του να τα πούμε "σωστά", το ότι θα αποχωρήσουμε από τη παρέα νωρίς την προηγουμένη της Κυριακής ή μιας εορτής, το ότι θα αρνηθούμε να διανυχτερεύσουμε μακρυά παρά τις πιέσεις φίλων ή συγγενών κλπ κλπ. Και πως πρέπει να προετοιμαζόμαστε πάντα, αν θέλουμε να τα λέμε "σωστά".
Με συγχωρείτε για τη μακρυγορία, αλλά προσπαθώ να δώσω να καταλάβουν όσοι δεν είναι ψάλτες. Τέλος, το επιχείρημα :"Κανένας δεν σε υποχρέωσε να γίνεις ψάλτης" ισχύει, αλλά δεν σημαίνει πως θα πρἐπει να γινόμαστε υποκείμενα εκμετάλλευσης ή να μας "ταπεινώνουν" με τις όχι "καλές" συμπεριφορές (μιλώ πάντα για τη πλειοψηφία, διότι εξαιρέσεις υπάρχουν για όλους και για όλα).

(Ζητώ συγνώμη αν είναι σε λάθος μέρος που τα έγραψα, μπερδεύομαι ακόμα...)
 
Last edited:
Top