Έντονη δυσφορία στον Ιεροψαλτικό κόσμο

Euterpios

Κωνσταντίνος Πολίτης
Αγαπητοί συνάδελφοι και φίλοι,

Τις τελευταίες μέρες δύο δημοσιεύματα εμφανίστηκαν σε διαδικτυακούς ενημερωτικούς ιστούς θρησκευτικού και εκκλησιαστικού περιεχομένου, σχετικά με την καταστρατήγηση του "Κανονισμού Ιεροψαλτών" από ναούς της ιεράς Αρχιεπισκοπής όσον αφορά στην κάλυψη κενών θέσεων ιεροψαλτών.

Πρόκειται για το άρθρο με τίτλο: "Έντονη δυσφορία στον Ιεροψαλτικό κόσμο" http://t.co/01pEo8U
και για το άρθρο με τίτλο: "Ανασυστάθηκε η νέα επιτροπή ακροάσεων ιεροψαλτών της Αρχιεπισκοπής" http://t.co/dD6jEFL.

Θεωρώ πως η διαδικασία επιλογής ενός ψάλτη, και γενικότερα αν θέλετε, ενός δημόσιου λειτουργού -όπως είναι ο ψάλτης- αντανακλά και την αξία που του δίνεται. Και είναι προς το συμφέρον όλων αυτή τη διαδικασία να τη διαφυλάσσουμε με όλη μας τη δύναμη, γιατί το κύρος της είναι και δικό μας κύρος.

Ένας ψάλτης που διορίζεται χαριστικώς είναι πολύ πιθανόν μια μέρα να διωχθεί κακήν κακώς. Αν όμως έχει διοριστεί νομότυπα, τότε είναι κύριος της θέσης του και μπορεί, αν καμμιά φορά έρθουν τα δύσκολα..., να την διεκδικήσει ακόμα και νομικά.

Στο ζήτημα αυτό, φρονώ, πως πρέπει να πάρουμε όλοι θέση.

Καλή δύναμη.
 

Γιώργος Πυργάκης

Γιώργος Πυργάκης
Ένας ψάλτης που διορίζεται χαριστικώς είναι πολύ πιθανόν μια μέρα να διωχθεί κακήν κακώς. Αν όμως έχει διοριστεί νομότυπα, τότε είναι κύριος της θέσης του και μπορεί, αν καμμιά φορά έρθουν τα δύσκολα..., να την διεκδικήσει ακόμα και νομικά.

Στο τέλος θα δικάσουμε και τον ίδιο το Θεό:eek:.
 
Στο τέλος θα δικάσουμε και τον ίδιο το Θεό:eek:.

τό πρόβλεψε κι αυτό ο μέγας Ντοστογιέφσκυ στον "Ιεροεξεταστή" του ! (Αδελφοί Καραμαζώφ)
δεν ξέρω τι θάγραφε αν ήταν Ελληνας του σήμερα (αν θάταν "Ντοστογιέφσκυ")
Ισως θάγραφε "ο μέγας Ιερακουστής":D
 
Last edited:

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Στο τέλος θα δικάσουμε και τον ίδιο το Θεό:eek:.

Αυτά θέλω να δω κάποιον να τα λέει, αφού πρώτα το έχουν διώξει κακήν κακώς (γιατί σ' αυτό ήταν η αναφορά) από ένα έργο, από τα έσοδα του οποίου κέρδιζε ένα μέρος (μεγάλο ή μικρό) του επιουσίου του άρτου. Αλλιώς το σχόλιο δεν έχει καμιά αξία.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Αυτά θέλω να δω κάποιον να τα λέει, αφού πρώτα το έχουν διώξει κακήν κακώς (γιατί σ' αυτό ήταν η αναφορά) από ένα έργο, από τα έσοδα του οποίου κέρδιζε ένα μέρος (μεγάλο ή μικρό) του επιουσίου του άρτου. Αλλιώς το σχόλιο δεν έχει καμιά αξία.

Ἔτσι εἶναι Νεοκλῆ. Καὶ νὰ σημειώσω ὄχι μόνο τὸν δικό του ἐπιούσιο ἀλλὰ καὶ τῆς οἰκογενείας του.

Γιὰ σκεφθεῖτε νὰ σὲ διώχνουν με ψυχοφθόρο ψυχρὸ πόλεμο, μολονότι τυπικὸς καὶ καλὸς καὶ παραδοσιακὸς ψάλτης, μόνο καὶ μόνο γιατὶ ὁ πρόεδρος τοῦ Ἐκκλ. Συμβουλίου ἀρέσκεται σὲ τενοράκια καὶ ἄχρονους μακαμτζῆδες ποὺ μπερδεύουν τὸ κλαρίνο τοῦ Μάγκα μὲ τὸ ἀναλόγιο:mad:.

Τότε νὰ δῶ σχόλια συνάδελφοι. Καλὴ ἡ ἐφαρμογὴ τοῦ Εὐαγγελίου, ἀλλὰ στὴ βράση κολλάει τὸ σίδερο καὶ τὸτε μᾶλλον ἐφαρμόζουμε τὴν Παλαιὰ Διαθήκη:mad:, εἰδικὰ τὴν Πεντάτευχο:rolleyes:.
 

Γιώργος Πυργάκης

Γιώργος Πυργάκης
Γιὰ σκεφθεῖτε νὰ σὲ διώχνουν με ψυχοφθόρο ψυχρὸ πόλεμο, μολονότι τυπικὸς καὶ καλὸς καὶ παραδοσιακὸς ψάλτης, μόνο καὶ μόνο γιατὶ ὁ πρόεδρος τοῦ Ἐκκλ. Συμβουλίου ἀρέσκεται σὲ τενοράκια καὶ ἄχρονους μακαμτζῆδες ποὺ μπερδεύουν τὸ κλαρίνο τοῦ Μάγκα μὲ τὸ ἀναλόγιο.
Έτσι είναι και δυστυχώς αυτό το πράγμα συμβαίνει σε πολλές ενορίες :(και κυρίως της επαρχίας όπου ΑΡΚΕΤΟΙ (ΟΧΙ ΟΛΟΙ)από τους ιερείς δεν γνωρίζουν Βυζαντινή Μουσική και παίρνουν για "ψάλτες", ανθρώπους που είναι πρακτικοί και δεν ξέρουν να ψάλλουν:mad:.

Αυτά θέλω να δω κάποιον να τα λέει, αφού πρώτα το έχουν διώξει κακήν κακώς (γιατί σ' αυτό ήταν η αναφορά) από ένα έργο, από τα έσοδα του οποίου κέρδιζε ένα μέρος (μεγάλο ή μικρό) του επιουσίου του άρτου. Αλλιώς το σχόλιο δεν έχει καμιά αξία.
Όταν έγραψα ότι "στο τέλος θα δικάσουν τον ίδιο το Θεό" απαντούσα όσο αφορά το να διεκδικήσει κάποιος να παραμείνει ψάλτης στο Ναό δικαστικώς γι' αυτό και είπα ότι "στο τέλος θα δικάσουν τον ίδιο το Θεό".
Φιλικά...
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Όταν έγραψα ότι "στο τέλος θα δικάσουν τον ίδιο το Θεό" απαντούσα όσο αφορά το να διεκδικήσει κάποιος να παραμείνει ψάλτης στο Ναό δικαστικώς γι' αυτό και είπα ότι "στο τέλος θα δικάσουν τον ίδιο το Θεό".
Φιλικά...

Διαφωνεῖτε κάποιος συνάδελφος νὰ προσφύγει στὴ δικαιοσύνη προκειμένου νὰ διαφυλάξει τὸ ἔννομο συμφέρον του ἀπέναντι σὲ τυχον αὐθαιρεσίες τῆς προϊσταμένης ἀρχῆς;
 

nicos

Νικόλαος Κουμαραδιός
Η προσωπική μου άποψη επι του θέματος, είναι να τηρείται οπωσδήποτε το θέμα της προκηρύξεως της θέσης, η ανακοίνωση μέσω των εφημερίδων καθώς και η ενημέρωση μέσω των διαφόρων ιεροψαλτικών συλλόγων.
Όμως σχετικά με το θέμα των τυπικών προσόντων και της διαδικασίας της επιλογής εν γένει, πιστεύω ότι πρέπει να υπολογίζονται μεν, αλλά όχι να είναι καθοριστικά ως προς την τελική κρίση.
Πιστεύω ότι τον τελικό λόγο πρέπει να τον έχει η εκκλησία που προκηρύσσει τη θέση. Στο κάτω-κάτω αυτοί θα συνεργαστούν με το νέο ψάλτη και νομίζω ότι πέρα απο το τυπικό της υπόθεσης, ο ψάλτης δεν παύει να είναι ένας καλλιτέχνης... και ο καλλιτέχνης κρίνεται και με υποκειμενικά κριτήρια.
Ας θυμηθούμε όλοι την περίπτωση του Στανίτσα όταν πήγε να αναλάβει αναλόγιο στην Ελλάδα, και τηρουμένων των αναλογιών ας προβληματιστούμε για την διάσταση που μπορεί να υπάρχει μερικές φορές μεταξύ των τυπικών και των ουσιαστικών προσόντων. (αλλά -ξαναλέω, και της υποκειμενικής κρίσης σχετικά με την έννοια του ωραίου για τον καθένα απο μας).
 

christos_v

Παλαιό Μέλος
Ο ΙΕΡΟΨΑΛΤΗΣ

Υπάρχει μία αρχή, η οποία κανονικά, δεν θα δεχόταν καμίαν αντίρρηση.
Κάθε τί που σχετίζεται με το έργο της Εκκλησίας, δεν μπορεί κανονικά να χαρακτηριστεί, σαν σύνηθες βιοποριστικό επάγγελμα.

Η πραγματικότητα όμως, είναι κάθετα αντίθετη με αυτή την αρχή. Έτσι σήμερα, ΚΑΙ ο Κληρικός (από τον Διάκονο μέχρι τον Αρχιεπίσκοπο), ΚΑΙ το προσωπικό των Ιερών Ναών (Ιεροψάλτες και Νεωκόροι), λόγω των πολλαπλών υποχρεώσεών τους μέσα σ’ αυτούς, θα έπρεπε να ζουν αποκλειστικά και μόνον απ’ αυτή τους την απασχόληση. Μόνο τότε, θα ήταν όλοι τους αυστηρά προσηλωμένοι, στα επί μέρους καθήκοντά τους, και μάλιστα, θα υπήρχε και θεμιτός ανταγωνισμός, προσφοράς υπηρεσιών.

Βλέπουμε όμως, ότι η Εκκλησία, φρόντισε να εξασφαλίσει ΜΟΝΟ τους Κληρικούς, αφήνοντας τους Ιεροψάλτες και Νεωκόρους, στην τύχη τους και στις διαθέσεις των εκάστοτε Ιερατικών προϊσταμένων τους.

Μεγάλο σφάλμα! Διότι χωρίς τον Ιερέα, μπορεί να είναι (και είναι) αδύνατον να τελεστεί οποιαδήποτε. Ακολουθία, αλλά και χωρίς τον Ιεροψάλτη, τα πράγματα γίνονται πολύ δύσκολα και ίσως πολλές φορές, να ματαιώθηκαν. Ακολουθίες, μόνο και μόνο, γιατί δεν υπήρχε Ψάλτης. Μάλιστα, υπάρχει και σχετικό ανέκδοτο επ’ αυτού.

Κάποτε ένας Ιερέας ενός χωριού, σηκώθηκε χαράματα, προκειμένου να πάει 2 ώρες δρόμο με το γαϊδουράκι του, για να λειτουργήσει σε ένα εξωκλήσι επ’ονόματι του Αγ. Γεωργίου.
Πράγματι πήγε, καθάρισε όλο το χώρο, ετοίμασε την πρόθεση, και βγήκε στο διάσελο, περιμένοντας τον Ψάλτη, αλλά και τον κόσμο να έλθουν. Η ώρα όμως περνούσε και δεν φαινόταν κανείς. Ήταν βλέπετε δεύτερη μέρα του Πάσχα, και όλοι ξεκουράζονταν από το γλέντι της προηγούμενης. Πήγε 8 η ώρα, 8.30, πήγε 9, αλλά δεν φαινόταν κανείς. Μπαίνει μέσα στο Ιερό, βάζει το Πετραχήλι του, βγαίνει στην Ωραία Πύλη, έκανε σχήμα προς τον Δεσπότη – Χριστό, και γυρίζοντας προς την εικόνα του Αγίου, είπε: « Άγιε μου Γιώργη, εγώ τα ξέρω, εσύ τα ξέρεις, Δι’ ευχών των Αγίων Πατέρων ημών, έκλεισε την Εκκλησία, και γύρισε στο σπίτι του.

Τα Μυστήρια, μπορούν να τελεστούν χωρίς την παρουσία του Ψάλτη. Όχι όμως και οι διάφορες άλλες Ακολουθίες.

Σκεφθείτε Μεγάλη Εβδομάδα, χωρίς Ψάλτες στα Αναλόγια !

Συμπέρασμα: Ο Ψάλτης, είναι αποδεδειγμένα, αναπόσπαστο Μέλος της Θείας Λατρείας μας, και άμεσος Συνεργάτης των Κληρικών, στην εκπλήρωση των πάσης φύσεως καθηκόντων τους.

Ιεροψάλτης, είναι εκείνος, χωρίς αναγνώριση, χωρίς κατοχύρωση, χωρίς νόμους να τον υποστηρίζουν παραμένει πάντα ο ίδιος, πάντα εκεί ψηλά στο βάθρο του, αντιμετωπίζοντας καρτερικά, την άκρως ιδιότυπη και τις περισσότερες φορές προσβλητική για την αξιοπρέπειά του μεταχείριση.

Ιεροψάλτης, είναι εκείνος, ο μόνος επαγγελματίας, ο οποίος γνωρίζοντας, πως το μεγαλύτερο μέρος του Εκκλησιάσματος, έρχεται στο Ναό, για να τον ακούσει να ψάλλει τα διάφορα τροπάρια, δεν έχει το δικαίωμα να παλέψει για το δίκιο και την αξιοπρέπειά του, και λόγω της προσβλητικής αμοιβής που λαμβάνει, ντρέπεται να βροντοφωνάξει την ιδιότητά του.

Ιεροψάλτης, είναι ΜΟΝΟΝ Εκείνος. Ο Μεγαλύτερος Εθνικός, Εκκλησιαστικός και συγχρόνως Παραδοσιακός Τραγουδιστής της Φυλής μας.

Εκείνος, που έχει την ύψιστη τιμή, να υμνεί αδιαλείπτως τον Κύριο και Θεό μας. ΑΥΤΟΣ είναι ο Ιεροψάλτης

O Ιεροψάλτης, πρέπει να διαθέτει καλλιφωνία, παιδεία, γνώσεις πάνω στην Εκκλησιαστική Βυζαντινή Μουσική και την Τάξη των Ιερών Ακολουθιών, οπωσδήποτε ηθικό ανάστημα, και πάνω απ’ όλα, επίγνωση για το λειτούργημά του.

Το έργο που επιτελεί, είναι ιερό, και γι’ αυτό, θα πρέπει να αντιλαμβάνεται το ρόλο του στη Θεία Λατρεία μας. Σκοπός της ψαλμωδίας, δεν είναι η επίδειξη και η ευχαρίστηση, αλλά η ζωηρή έκφραση των ευσεβών συναισθημάτων, που πηγάζουν από τα βάθη της καρδιάς, καθώς επίσης, η ψυχική ανάταση προς το Θεό, με αποτέλεσμα, την χριστιανική πρόοδο του εκκλησιάσματος.

Η θέση των Ιεροψαλτών μέσα στο Ναό, είναι καθιερωμένη, από την εποχή του Ιγνατίου του Θεοφόρου (τέλη του Α΄. αιώνος μ. Χ.), ο οποίος εθέσπισε την ψαλμωδία «κατ’ αντιφωνίαν», και τους δύο Χορούς των Ψαλτών, μέσα στην Εκκλησία. Εξ’άλλου, από τους 26ο΄ , 43ο΄ και 69ο΄. Κανόνες των Αγίων Αποστόλων, 14ο΄ της Δ΄. Οικουμενικής Συνόδου, 4ο΄ και 6ο΄ της Στ΄. Οικουμενικής, αλλά ιδιαιτέρως τον 15ο΄ της εν Λαοδικεία Συνόδου και τον 75ο΄. Επίσης της Στ΄. Οικουμενικής, καθώς επίσης και από τις Αρχαίες Λειτουργίες Ιακώβου, Κλήμεντος και Μάρκου του Ευγενικού, οι Ιεροψάλτες αναφέρονται σαν ιδιαίτερη τάξη, στην υπηρεσία της Θείας Λατρείας.

Καθημερινώς, βλέπουμε να φθίνουν τα Ιερά Αναλόγια, και η επάνδρωσή τους, αποτελεί πρόβλημα, για πολλές περιοχές της Χώρας. Άλλοτε, πλήθος παιδιών, να πλαισιώνουν τους Ψάλτες κάθε Εκκλησίας. Τώρα, ή μάλλον σε μερικά χρόνια, εάν δεν δραστηριοποιηθούν οι ιθύνοντες, θα ψάχνουν με το φανάρι του Διογένη, για να βρουν έναν άνθρωπο, να μας βοηθήσει στις Ακολουθίες.

Πρέπει να ρυθμιστεί το θέμα των αμοιβών και της ασφάλισης του Ψάλτη.

Σε αυτή τη συγκυρία η Eκκλησία πρέπει να δίνει τη μαρτυρία της.

http://www.symbole.gr/forum/viewtopic.php?f=150&t=257
 
Last edited:

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Να επισημάνω, για όποιον δεν προστρέξει στην παραπομπή που παρατίθεται, ότι τα ανωτέρω γραφόμενα ανήκουν στον άρχοντα πρωτοψάλτη κ. Δημήτριο Ιωαννίδη.
Και έχουν και συνέχεια.
 

christos_v

Παλαιό Μέλος
Να επισημάνω, για όποιον δεν προστρέξει στην παραπομπή που παρατίθεται, ότι τα ανωτέρω γραφόμενα ανήκουν στον άρχοντα πρωτοψάλτη κ. Δημήτριο Ιωαννίδη.
Και έχουν και συνέχεια.

Για αυτόν ακριβώς το λόγο έβαλα την παραπομπή.
Στην επίλογή που έκανα, συμφωνώ απόλυτα, η δε προσθήκη στο τέλος για την Εκκλησία μας που διακονούμε ,είναι δική μου.
 
Last edited:

Γιώργος Πυργάκης

Γιώργος Πυργάκης
Διαφωνεῖτε κάποιος συνάδελφος νὰ προσφύγει στὴ δικαιοσύνη προκειμένου νὰ διαφυλάξει τὸ ἔννομο συμφέρον του ἀπέναντι σὲ τυχον αὐθαιρεσίες τῆς προϊσταμένης ἀρχῆς;

Διαφωνώ κάθετα διότι 1)Δεν νοείται να εμπλέκουμε την εκκλησία ή έστω το ναό σε δικαστήρια 2)ο κόσμος θα σκανδαλιστεί και θα απομακρυνθεί ακόμα περισσότερο από την εκκλησία (δεν νομίζω να μην προβάλουν ένα τέτοιο θέμα τα ΜΜΕ), αυτό άλλωστε έχει αποδειχθεί και στο παρελθόν με διάφορα "σκάνδαλα" που έχουν ξεσπάσει και 3)τέτοια θέματα μπορούν να επιλυθούν με την παρέμβαση του Επισκόπου.
Φιλικά...
 
Last edited:

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Διαφωνώ κάθετα ...

Κακώς τίθεται το θέμα στη βάση του συμφωνώ-διαφωνώ. Θα έπρεπε να τεθεί στη βάση του μπορείς; το σηκώνεις; Τότε πράξε ανάλογα.
Αν σε χτυπήσει κάποιος στο δεξί μάγουλο πρέπει να του το ανταποδώσεις; Αν ένας σου ζητήσει το πανωφόρι πρέπει να του δώσεις και το πουλόβερ; Ρητορικές οι ερωτήσεις. Το αντέχεις να του το δώσεις; δώσε το. Αν όχι κράτα το και πες ένα Κύριε ελέησον για τον εαυτό σου.
Αν σε αδικήσουν, μπορείς να το υπομείνεις; Αν ναι με γεια σου με χαρά σου. Αν όχι κάνε ότι μπορείς καλύτερο.
«Τις ει ο κρίνων αλλότριον οικέτην»;
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Διαφωνώ κάθετα διότι 1)Δεν νοείται να εμπλέκουμε την εκκλησία ή έστω το ναό σε δικαστήρια 2)ο κόσμος θα σκανδαλιστεί και θα απομακρυνθεί ακόμα περισσότερο από την εκκλησία (δεν νομίζω να μην προβάλουν ένα τέτοιο θέμα τα ΜΜΕ), αυτό άλλωστε έχει αποδειχθεί και στο παρελθόν με διάφορα "σκάνδαλα" που έχουν ξεσπάσει και 3)τέτοια θέματα μπορούν να επιλυθούν με την παρέμβαση του Επισκόπου.
Φιλικά...

Καλῶς καὶ δικαίωμά σου.

ἐγώ ἄν θιγοῦν καίρια τὰ συμφέροντα καὶ ὁ ἐπιούσιος τῆς οίκογενείας μου κι ἔχω ἔννομο συμφέρον θά ξεκινήσω φυσικὰ ἀπὸ τὸ Νο 3 ποὺ ἀναφέρεις ἀλλὰ ἐπειδὴ οἱ ἐπίσκοποι συνήθως κωφεύουν, τραβᾶς ἕνα ἐξώδικο μὲ κοινοποίηση στὸν ἑπιθεωρητὴ Δημόσιας Διοίκησης, κι ἐπειδὴ οἱ ἐπίσκοποι πάλι πρεσβεύουν τὸ «μή μου τοὺς κύκλους τάραττε» βάζουν μιὰ φωνὴ στὸν πρόεδρο τοῦ Ἐκκλ. Συμβ. τοῦ ναοῦ καὶ καθαρίζεις. Ἄν τὸ τραβήξουν μὲ ἕνα καλὸ δικηγόρο τοῦς τυλίγεις σὲ μιὰ κόλλα χαρτὶ καὶ προχωρᾶς.

Ἡ καλημέρα καὶ ὁ καφὲς μετὰ τὴν ἀκολουθια δὲν μὲ ἀπασχολεῖ ἰδιαίτερα. Ἄλλωστε σπάνια βρῆκα ναὸ ποὺ νὰ μοῦ φτιάχνει τὸν ἐσπρέσσο black διπλὸ ποὺ ἀπολαμβάνω ... :rolleyes:
 

Euterpios

Κωνσταντίνος Πολίτης
Βλέπουμε όμως, ότι η Εκκλησία, φρόντισε να εξασφαλίσει ΜΟΝΟ τους Κληρικούς, αφήνοντας τους Ιεροψάλτες και Νεωκόρους, στην τύχη τους και στις διαθέσεις των εκάστοτε Ιερατικών προϊσταμένων τους.

Ο σεβαστός συνάδελφος, κ. Ιωαννίδης, περιγράψει γλαφυρά την κατάσταση του σύγχρονου ψάλτη.
Για να είμαστε, όμως, δίκαιοι και ιστορικά τεκμηριωμένοι, οφείλουμε να παραδεχτούμε ότι στην εποχή που δημιουργήθηκαν οι θεσμικές προδιαγραφές ούτως, ώστε ο κλήρος να υπαχθεί στο μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων, υπήρχε αντίστοιχη δυνατότητα, ίσως με μια λίγο μεγαλύτερη προσπάθεια, να υπαχθούν και οι ψάλτες.
Όμως, όπως ανέφερα και αρχικά, οι ψάλτες της εποχής δεν αντιμετώπιζαν το πρόβλημα της εξεύρεσης εργασίας με τον τρόπο που το αντιμετωπίζουμε σήμερα.
Η χώρα μας εξήρχετο από τον εμφύλιο σπαραγμό με εκπληκτικούς ρυθμούς ανάπτυξης και η αγορά εργασίας είχε έλειμμα και όχι κορεσμό.
Έτσι, οι ίδιοι οι ψάλτες αρνήθηκαν, τότε, την δημοσιο-υπαλληλική μετάλλαξη του κλάδου για να το "έχουν δίπορτο".
Να υπηρετούν όπου θέλουν και να έχουν την ψαλτική σαν πάρεργο και ενίοτε σαν ένα ακόμα "ευγενές χόμπυ".
Δυστυχώς τα ιστορικά και κοινωνικά δεδομένα έχουν αλλάξει έκτοτε. Και το θέμα πρέπει να επαναπροσεγγιστεί στη σημερινή του διάσταση, χωρίς ευσεβιστικές κορώνες.
 

Αηδόνης

Παλαιό Μέλος
Σχετικώς με την ουσία του θέματος:
Η ύπαρξη της επιτροπής ακροάσεως είναι επιβεβλημένος. Το ζήτημα είναι ποια είναι η δικαιοδοσία της. Διότι στο θέμα μας παρεισφρύει και το θέμα της συμπεριφοράς του κάθε ψάλτη. Μπορεί η επιτροπή με μουσικά κριτήρια εξατάζοντας να θετικολογήσει. Αλλά εάν ο εν λόγω έχει επιβεβαιωμένα κακή συμπεριφορά μπορεί να προσληφθεί; Η γνώμη μου είναι ΟΧΙ. Διότι τι να σε κάνω εάν είσαι καλός ψάλτης αλλά με προκλητική συμπεριφορά; Μηδέν στο πηλίκο. Αλλά υπάρχει και altera pars: Κακός ψάλτης, μη γνώστης, αλλά καλή συμπεριφορά. Τι γίνεται τότε; Η επιτροπή λέει όχι και ο παπάς ναι! Μου έλεγε ένας φίλος μου ιερέας ότι ο Πρωτοψάλτης του επειδή διαφώνησαν σε κάποιο σημείο εν καιρώ Ιεράς Πανηγύρεως, την ώρα του πανηγυρικού εσπερινού σηκώθηκε και έφυγε από τον Ναό! Και δεν πήγε φυσικά ούτε την άλλη μέρα! Προσωπικά, θεωρώ εντελώς ανεύθυνη την στάση αυτή. Όποιος και να έφταιγε -και ο παπάς να έφταιγε- δεν φεύγεις εν ώρα πανηγυρικού εσπερινού! Το θέμα είναι πνευματικής φύσεως. Υπάρχουν πάμπολλα παρόμοια παραδείγματα κακής συμπεριφοράς ψαλτών. Αλλά και οι παπάδες δεν πάνε πίσω... όπως και οι Δεσποτάδες. Το θέμα είναι πνευματικό. Παπάδες, ψάλτες, Δεσποτάδες οφείλουν να έχουν ένα κάποιο πνευματικό επίπεδο. Μία στάση ήθους. Οφείλουν να αποδεικνύουν ότι υπηρετούν τον Χριστό και όχι τον διάβολο...
 

Τσακιτζής

Παλαιό Μέλος
Ο σεβαστός συνάδελφος, κ. Ιωαννίδης, περιγράψει γλαφυρά την κατάσταση του σύγχρονου ψάλτη.
Για να είμαστε, όμως, δίκαιοι και ιστορικά τεκμηριωμένοι, οφείλουμε να παραδεχτούμε ότι στην εποχή που δημιουργήθηκαν οι θεσμικές προδιαγραφές ούτως, ώστε ο κλήρος να υπαχθεί στο μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων, υπήρχε αντίστοιχη δυνατότητα, ίσως με μια λίγο μεγαλύτερη προσπάθεια, να υπαχθούν και οι ψάλτες.
Όμως, όπως ανέφερα και αρχικά, οι ψάλτες της εποχής δεν αντιμετώπιζαν το πρόβλημα της εξεύρεσης εργασίας με τον τρόπο που το αντιμετωπίζουμε σήμερα.
Η χώρα μας εξήρχετο από τον εμφύλιο σπαραγμό με εκπληκτικούς ρυθμούς ανάπτυξης και η αγορά εργασίας είχε έλειμμα και όχι κορεσμό.
Έτσι, οι ίδιοι οι ψάλτες αρνήθηκαν, τότε, την δημοσιο-υπαλληλική μετάλλαξη του κλάδου για να το "έχουν δίπορτο".
Να υπηρετούν όπου θέλουν και να έχουν την ψαλτική σαν πάρεργο και ενίοτε σαν ένα ακόμα "ευγενές χόμπυ".
Δυστυχώς τα ιστορικά και κοινωνικά δεδομένα έχουν αλλάξει έκτοτε. Και το θέμα πρέπει να επαναπροσεγγιστεί στη σημερινή του διάσταση, χωρίς ευσεβιστικές κορώνες.

Αγαπητέ Φίλε Κωνσταντίνε, κάτι θέλεις να πείς, αλλά επειδή δεν έχεις πλήρη ενημέρωση η τοποθέτησή σου, κάπως κουτσαίνει.
Τότε που ετέθη το θέμα της Υπαλληλοποίησης των Ιεροψαλτών, ο Πρόεδρος αλλά και τα περισσότερα Μέλη του Δ. Σ. του Πανελληνίου ( τότε υπήρχε ΜΟΝΟΝ ο Πανελλήνιος Σύλλογος Ιεροψαλτών, στον οποίον ανήκαν και Συνάδελφοι από την Επαρχία ), ήταν Δημόσιοι Υπάλληλοι. Λόγου χάριν ο Μπελούσης ( Πρόεδρος ) ήταν Τμηματάρχης στο Υπουργείο Εμπορίου. Ο Κλαμαριάς ( Αντιπρόεδρος ) ήταν Δικαστής. Άλλοι ήταν τμηματάρχες σε διάφορες υπηρεσίες, ή Καθηγηταί σε διάφορα Σχολεία. Τότε λοιπόν ήταν τελείως ασύμφορο γι' αυτούς να υπαλληλοποιηθούν, γιατί θα έπρεπε να επιλέξουν το πού θα ανήκαν. Οπότε έθαψαν την Ιεροψαλτική υπαλληλοποίηση και πρόβαλαν διάφορες δικαιολογίες, ρίχνοντας όλα τα βάρη στο Κράτος και την Εκκλησία.
Φυσικά και οι δύο, δεν είναι αμέτοχοι της καταστάσεως που επικρατεί σήμερα. Το μεν Κράτος, μέσα στις τόσες ρεμούλες και ληστείες του δημοσίου κορβανά, ΔΕΝ ανέχεται να υπάρξει και άλλος φορέας, ο οποίος να λιγοστεύει τα "λαφυρά" τους, οπο΄τε ρίχνουν το μπαλάκι στην Εκκλησία. Η δε Εκκλησία, όταν ζητάμε απλά μία αύξηση, μας λένε ότι επιτελούμε σπουδαίο έργο, το οποίο ονομάζουν λειτούργημα ( και είναι ), αλλά σαν κατώτεροι Κληρικοί, θα πρέπει να επιδείξουμε σεβασμό και υπακοή στους "Τσάρους" της ( δηλαδή σε όλους τους ρασοφόρους. Όταν ( σαν κατώτεροι Κληρικοί που λένε λότι είμαστε ) τους ζητάμε να μας εντάξουν στον Καταστατικό Χάρτη της Εκκλησίας, μας λένε "απότ' άλλο μου αυτί, γιατ' είν' η μάνα μου κουφή. Ξεχνάνε όμως κάτι βασικό, που έκαναν οι ίδιοι. Όταν θέλησαν να υπαλληλοποιηθούν, καταίβηκαν στους δρόμους και το πέτυχαν. Όταν κινδύνεψε η Εκκλησιαστική περιουσία, ξανακατέβηκαν στους δρόμους και μπροστά στην αναμπουμπούλα, καταλάγιασαν οθι τόνοι. Κάποτε σε ένα Συνέδριο της Ομοσπονδίας που έλαβα μέρος, είπα όταν ετέθη αυτό το θέμα : Το μωρό, εάν δεν κλάψει, ΔΕΝ βλέπει βυζί. Ο άνθρωπος εάν δεν εργαστεί, δεν έχει τα πρός το ζείν. Εμείς τι κάνουμε ; Τότε ο μακαριστός Γιώργος Τσατσαρώνης, μου είπε : Κι εσύ τι λές ότι πρέπει να κάνουμε ;
Τίποτα το ιδιαίτερο Γιώργο μου, του απάντησα. Να πάμε στα γραφεία των Μητροπολιτών και αντί να αρχίσουμε τις βαθειές μετάνοιες, να χτυπήσουμε και την γροθιά πάνω στο γραφείο, ώστε να πεταχτούν τα μελανοδοχεία στον αέρα. Εάν με όλ' αυτά δεν γίνει τίποτα, την Κυριακή ( άνοιγε το Τριώδιο τότε )Τελώνου και Φαρισαίου, κανένας πάνω στο Αναλόγιο, αλλά όχι ξάπλα στα σπίτια μας. Όλοι έξω από τους Ναούς μας, να μοιράζουμε στον κόσμο ανακοινώσεις, που να εξηγούν τον λόγο της αποχής μας. Εν τω μεταξύ, θα στείλουμε τελεσίγραφο στην Επίσημη Εκκλησία, ότι έχει περιθώριο μέχρι την Κυριακή των Βαϊων, προκειμένου να βρεί λύση στο πρόβλημά μας. Εάν πάλι δεν κάνουν τίποτα μέχρι και των Βαϊων, τότε να μην υπάρχει Αναλόγιο με Ψάλτη επάνω του, καθ' όλη την Μεγάλη Εβδομάδα. Όλοι παραδέχτηκαν ότι κάτι τέτοιο θα έτσουζε πολύ και ότι θα αναγκζόντουσαν να λάβουν μέτρα.
Ποιός όμως απ' όλους μας, έχει τσαγανό για να το κάνει ; Κανείς !!!!
Οπότε είμαστε άξιοι της τύχης μας. Σήμερα, όλοι μας ( και όταν λέω όλοι μας, εννοώ ΟΛΟΙ μας ) περιμένουμε πότε θαπαραπατήσει κάποιος Συνάδελφος, για να του πάρουμε τη θέση ή πολλές φορές, τον διαβάλουμε κι όλας, ώστε να εκδιωχθεί από τη θέση του και να πάμε εμείς θριαμβευτικά, να εγκατασταθούμε στο Αναλόγιό του.
Όσο για το δικαίωμα να εγείρουμε αξιώσεις εναντίον της Εκκλησίας, δεν βλέπω τί το μεμπτόν, την στιγμή που οι ίδιοι οι Παπάδες μας, συμπεριφέρονται σαν στυγνοί επαγγελματίες, παρ' όλο του ότι έχουν διάφορες απολαβές, ( Τρισάγια, ευχές, ονόματα για την Πρόθεση κλπ. ).
Έχετε ακούσει εσείς παπάδες, να κατεβάζει Χριστοπαναγίες ο ένας στον άλλον για 1000 δραχμές;;;; Εγώ άκουσα, τους κατσάδιασα και αφού τους έδωσα ένα χιλιάρικο, τους έστειλα στο Διάολο και παταιτήθηκα από εκείνο τον Ναό. Όταν λοιπόν έχετε έννομο συμφέρον, όχι αγωγή, όχι δικαστήριο, αλλά και τα σώβρακά τους εάν μπορείτε, πάρτε τα κι αυτά, γιατί μερικοί απ' αυτούς ΔΕΝ είναι άνθρωποι. Φυσικά υπάρχουν και σωστοί Κληρικοί, που χαίρεσαι μα συνεργάζεσαι μαζί τους κι εγώ είχα την ευτυχία να γνωρίσω αρκετούς.
ΑΥΤΑ !!!!!
 

christos_v

Παλαιό Μέλος
Ο σεβαστός συνάδελφος, κ. Ιωαννίδης, περιγράψει γλαφυρά την κατάσταση του σύγχρονου ψάλτη.
Για να είμαστε, όμως, δίκαιοι και ιστορικά τεκμηριωμένοι, οφείλουμε να παραδεχτούμε ότι στην εποχή που δημιουργήθηκαν οι θεσμικές προδιαγραφές ούτως, ώστε ο κλήρος να υπαχθεί στο μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων, υπήρχε αντίστοιχη δυνατότητα, ίσως με μια λίγο μεγαλύτερη προσπάθεια, να υπαχθούν και οι ψάλτες.
Όμως, όπως ανέφερα και αρχικά, οι ψάλτες της εποχής δεν αντιμετώπιζαν το πρόβλημα της εξεύρεσης εργασίας με τον τρόπο που το αντιμετωπίζουμε σήμερα.
Η χώρα μας εξήρχετο από τον εμφύλιο σπαραγμό με εκπληκτικούς ρυθμούς ανάπτυξης και η αγορά εργασίας είχε έλειμμα και όχι κορεσμό.
Έτσι, οι ίδιοι οι ψάλτες αρνήθηκαν, τότε, την δημοσιο-υπαλληλική μετάλλαξη του κλάδου για να το "έχουν δίπορτο".
Να υπηρετούν όπου θέλουν και να έχουν την ψαλτική σαν πάρεργο και ενίοτε σαν ένα ακόμα "ευγενές χόμπυ".
Δυστυχώς τα ιστορικά και κοινωνικά δεδομένα έχουν αλλάξει έκτοτε. Και το θέμα πρέπει να επαναπροσεγγιστεί στη σημερινή του διάσταση, χωρίς ευσεβιστικές κορώνες.

Και επειδή ακριβώς τα ιστορικά δεδομένα άλλαξαν και επειδή βλέπουμε όλοι έξω τι γίνεται και το ζούμε, όποιος και να είναι ο μίσθος του ιεροψάλτη χαμηλός ή ικανοποιητικός, όταν είναι το μοναδικό του λειτούργημα που του αποφέρει κάποια έσοδα, τότε πρέπει τα ένσημα να αποδίδονται και να εφαρμόζεται ο νόμος περι εργασιακής σχέσεως. Και αυτό όχι για να βγεί σύνταξη, γιατί ποιος θα πάρει με όσα λέγονται και αν επιτρέψει ο Θεός να ζούμε μέχρι τότε, αλλά για την ιατροφαρμακευτική περίθαλψη και την αξιοπρέπεια.

Καλό επίσης είναι κάποιοι αδελφοί που λόγω ηλικίας και έχοντας εξασφαλίσει τα προς το ζην (προερχόμενοι απο τις εποχές που αναφέρατε) απο άλλους πόρους, να διακρίνουν το μεράκι, το όραμα των νεωτέρων τυπικώς και ουσιαστικώς προσοντούχων.

Και όλα αυτά επειδή διακονούμε την εκκλησία του Χριστού.

υ.γ. Να μάχεστε για τα δίκαιά σας με πίστη πρώτα στον Θεό, ήθος, ευπρέπεια, αξιοπρέπεια, ατομικά και συλλογικά με τα εντεταλμένα όργανά σας.
 
Last edited:

Αηδόνης

Παλαιό Μέλος
Πάντως, οι ιεροψάλτες αν γίνουν δημόσιοι υπάλληλοι δεν θα παίρνουν καλά χρήματα. Θα πληρώνονται από το κράτος αναλόγως με το μέγεθος της υπηρεσίας τους (και εδώ που τα λέμε, το αντίχριστο και μασωνοκινούμενο και εβραιοκινούμενο κράτος μας δεν εκτιμάει ιδιαίτερα την ανεκτίμητη προσφορά των ψαλτών στις εκκλησίες). Και έπειτα θα γίνει δημόσια υπάλληλος και η "κουτσή Μαρία"!! Μετά θα πει το κράτος "Μειώνονται οι μισθοί -απαραίτητο μέτρο" και μετά θα λέμε "Αχ, να μας πλήρωνε πάλι το παγκάρι"!!!!! Ο Χατζηνικολάου στο κεντρικό δελτό ειδήσεων: "Ιδιαίτερο χαρακτήρα είχε σήμερα το πρωί η διαδήλωση έξω από το αρμόδιο υπουργείο μεγάλου αριθμού ιεροψαλτών, που διαμαρτύρονται για την μείωση των μισθών τους. Μαζί μας έχουμε τον κ. Ιωαννίδη, διακεκριμένο και καλλίφωνο Πρωτοψάλτη. κ. Ιωννίδη, τι λέτε;"!!!!!! Το MEGA θα έχει τον Αγγελόπουλο, το STAR τον Χαρδαβέλλα και ο ΑΝΤ1 τον υπέργηρο τότε Κετσετζή!!



Ίσως κάποτε να ήταν καλύτερα με ένα αξιοπρεπή κρατικό μισθό, αλλά σήμερα είναι ανόητο να ζητάς μισθό, και μάλιστα με τα ισχύοντα πολιτικοοικονομικά δεδομένα. Για να μην πω ούτε ασφάλιση!! Διότι σε 20 χρόνια θα σου πει το κράτος "Δεν έχει σύνταξη! Θα δίνονται στους συνταξιούχους ομόλογα!!!!"
 
Last edited:
Top