Ένταση και έκταση της φωνής

Χριστός Ανέστη!
Πρώτη φορά γράφω σε αυτό το φόρουμ και έχω πολλά ερωτήματα για να πω την αλήθεια. Είμαι μαθητευομενος ακόμη στη βυζάντινη μουσική. Ασχολούμαι με αυτή την τέχνη γύρω στα 6 χρόνια, δηλαδή από μικρό παιδί. Τώρα είμαι 18 και υπάρχει σημαντική βελτίωση, φωνητικά, πνευματικά, αλλά και από εμπειρία, λόγω του ότι ξέρω απέξω το τυπικό και πλέον βγάζω μόνος μου ολόκληρες κυριακάτικες λειτουργίες. Βέβαια αυτό που μένει είναι η συνεχής εξάσκηση, και η περισσότερη αντοχή φωνητικά σωματικά κλπ που πρέπει να εξάσκησω συν πολλά άλλα. Για να μην μακρυγωρω. Δεν έχω αρκεστεί μόνο σε έναν δάσκαλο που μου κάνει βυζαντινή μουσικής, διότι ο καθένας θέλει να σου εμφυσισει το ύφος του. Έχω επαφές με πολλούς δασκάλους βυζαντινής μουσικής στη πόλη που είμαι και έχω πολλές απόψεις. Άλλοι κοίτανε να με ρίξουν, άλλοι μου λένε τα καλύτερα και άλλοι, βρίσκουν σε όλα ένα λάθος. Όλα είναι σεβαστά και τα ακούω καθώς, το πιο σημαντικό είναι να ψέλνει για τον Θεό και αλήθεια σας το λέω και το πιστεύω!


Έχω ένα πρόβλημα όμως και θέλω κάποιον να με βοηθήσει... Πως πρέπει να ψέλνει κάποιος? Δυνατά? Χαμηλωφωνα? Κοντά τι μικρόφωνο και όχι ένταση στη φωνή? Ή να τα λες δυνατά (όχι φωναχτά) και να το νιώθεις.? Οι μισοί μου λένε αυτά και οι άλλοι μισοί άλλα. Έχω μπερδευτεί... Επίσης... Σαν μπάσος που είμαι σχετικά, νομίζω έχω περάσει μεταφωνηση σιγά σιγά θα τελειώσει γιατί έχει αλλάξει η φωνή μου.
Το θέμα της έκτασης με προβληματίζει, και αυτό διότι, στο Si και στο Do της διαπασών, εγώ κολλάω το ΠΑ... Ακόμα μου είναι δύσκολο να ανέβω στο Re αλλά τα καταφέρνω κουτσά στραβά. Είμαι πολύ βαρύτονος? Μήπως δε κάνω για την βυζαντινή μουσική επειδή είναι χαμηλά? Ή είμαι εντάξει σαν έκταση??
 

Jianni12

Ιωάννης Τσούμαρης
Χριστός Ανέστη!
Πρώτη φορά γράφω σε αυτό το φόρουμ και έχω πολλά ερωτήματα για να πω την αλήθεια. Είμαι μαθητευομενος ακόμη στη βυζάντινη μουσική. Ασχολούμαι με αυτή την τέχνη γύρω στα 6 χρόνια, δηλαδή από μικρό παιδί. Τώρα είμαι 18 και υπάρχει σημαντική βελτίωση, φωνητικά, πνευματικά, αλλά και από εμπειρία, λόγω του ότι ξέρω απέξω το τυπικό και πλέον βγάζω μόνος μου ολόκληρες κυριακάτικες λειτουργίες. Βέβαια αυτό που μένει είναι η συνεχής εξάσκηση, και η περισσότερη αντοχή φωνητικά σωματικά κλπ που πρέπει να εξάσκησω συν πολλά άλλα. Για να μην μακρυγωρω. Δεν έχω αρκεστεί μόνο σε έναν δάσκαλο που μου κάνει βυζαντινή μουσικής, διότι ο καθένας θέλει να σου εμφυσισει το ύφος του. Έχω επαφές με πολλούς δασκάλους βυζαντινής μουσικής στη πόλη που είμαι και έχω πολλές απόψεις. Άλλοι κοίτανε να με ρίξουν, άλλοι μου λένε τα καλύτερα και άλλοι, βρίσκουν σε όλα ένα λάθος. Όλα είναι σεβαστά και τα ακούω καθώς, το πιο σημαντικό είναι να ψέλνει για τον Θεό και αλήθεια σας το λέω και το πιστεύω!


Έχω ένα πρόβλημα όμως και θέλω κάποιον να με βοηθήσει... Πως πρέπει να ψέλνει κάποιος? Δυνατά? Χαμηλωφωνα? Κοντά τι μικρόφωνο και όχι ένταση στη φωνή? Ή να τα λες δυνατά (όχι φωναχτά) και να το νιώθεις.? Οι μισοί μου λένε αυτά και οι άλλοι μισοί άλλα. Έχω μπερδευτεί... Επίσης... Σαν μπάσος που είμαι σχετικά, νομίζω έχω περάσει μεταφωνηση σιγά σιγά θα τελειώσει γιατί έχει αλλάξει η φωνή μου.
Το θέμα της έκτασης με προβληματίζει, και αυτό διότι, στο Si και στο Do της διαπασών, εγώ κολλάω το ΠΑ... Ακόμα μου είναι δύσκολο να ανέβω στο Re αλλά τα καταφέρνω κουτσά στραβά. Είμαι πολύ βαρύτονος? Μήπως δε κάνω για την βυζαντινή μουσική επειδή είναι χαμηλά? Ή είμαι εντάξει σαν έκταση??

Καλησπέρα Σταύρο. Είσαι τέλειος, μην ανησυχείς, απλά όπως είπες τώρα άλλαξε η φωνή σου και ακόμα δεν ξέρεις πως να την χρησιμοποιήσεις. Εγώ είμαι κόντρα μπάσος 46 χρονών και ξεκίνησα βυζαντινή στα 40 μου και εγώ με τα ίδια υπαρξιακά προβλήματα με εσένα (εγώ δεν ήξερα ούτε καν ότι υπάρχει μπάσος σαν κατηγορία, μέχρι βαρύτονος ήξερα), γιατί αντιμετωπίζεις, σαν μπάσος, το δίλημμα της φωνής γιατί ψέλνεις, δεν είσαι σόλο τραγουδιστής να μην σε νοιάζει. Αλλά μην αγχώνεσαι καθόλου. Αφού κατάφερα να ανεβαίνω στο Ανω ΓΑ, Άνω Δι εγώ, μπορείς και εσύ. Βέβαια, εγώ ισοκρατώ και επειδή είμαι κόντρα μπάσος δεν θα χρειαστεί ποτέ να τις χτυπήσω, αλλά η φωνή μου έχει την έκταση. Αν έχεις Facebook, στείλε μου ένα μήνυμα στο ioannis tsoumaris να σε προσθέσω και θα σου πω άπειρα πράγματα να σε βοηθήσω. Αν δεν έχεις θα βρούμε τρόπο και θα σου λύσω πάρα πολλές απορίες. Μου στέλνουν μήνυμα στο κανάλι μου στο youtube πάρα πολλά παιδιά βυζαντινής και για μπάσο ισοκράτημα και πολλά άλλα και ετοιμάζω κάποια πράγματα που λειτούργησαν σε εμένα, να τα μεταφέρω σαν εμπειρία. Αν θέλεις ρίξε και μια ματιά στο κανάλι μου, έχω και βίντεο απο λειτουργίες που ισοκρατώ κόντρα. Εκεί θα δεις τον δάσκαλο που ψέλνει πόσο λίγο ένταση βάζει καθώς αξιοποιεί την μικροφωνική σωστά. Δεν χρειάζεται πίεση.

https://www.youtube.com/channel/UCZHOCA6kImAh-DkyG0_RHJQ

Καλή συνέχεια στο ταξίδι σου
 

zoslen

Βύρων Αναγνωστόπουλος
α) Το πρωτο που πρεπει να κανεις ειναι να διαβασεις το παρακατω βιβλιο για να παρεις μια ιδεα για το πώς λειτουργει η φωνη:
https://analogion.com/forum/index.php?threads/Φωνητική-τέχνη-Μας-αφορά.249/#post-1713

β) Οι ανθρωπινες φωνες κατατασσονται σε καποιες κατηγοριες αναλογα με την εκταση τους. Πώς εβγαλες το συμπερασμα οτι εισαι μπασος; Μην κανεις το λαθος να ψαλλεις σε τονικοτητες που δεν ειναι οι καταλληλες για τη φωνη σου, θα χαντακωθεις.

γ) Πρεπει να σκεφτεσαι τη φωνη σαν ενα μυ: οσο την γυμναζεις τοσο θα δυναμωνει και θα εξελισσεται. Η εκταση που θα πρεπει να εχεις καποια στιγμη θα ειναι τουλαχιστον 2 οκταβες, η τονικοτητα τους εξαρταται απο τη φωνη σου. Οι περισσοτεροι εχουν εκταση περιπου απο κατω ΣΟΛ (ΔΙ) μεχρι ανω ΣΟΛ, αλλα εσυ μπορει να βρισκεσαι μεταξυ ΜΙ-ΜΙ''. Η διευρυνση της φωνης επιτυγχανεται (οπως και στον αθλητισμο) με ασκησεις (ιδανικα κοντα σε δασκαλο) και σιγα σιγα θα βγαινεις και ψηλα.

δ) Σε μια ακολουθια το μονο θεμα ειναι να μπορεις να ψαλεις στην ιδια βαση-τονικοτητα με τον αλλο ψαλτη (αν υπαρχει). Αν εισαι μονος δεν εχεις απολυτως κανενα θεμα.

ε) Αν και το μικροφωνο ειναι μεγαλη ξεκουραση, ΜΗΝ πεσεις στην παγιδα να ψαλεις μονο χαμηλοφωνα ή μονο απο μικροφωνου. Μια υγιής φωνη πρεπει να εχει και δυναμη, κατι που επισης αποκταται. Το αν θα ψαλλεις χαμηλοφωνα στις ακολουθιες θα ειναι δικη σου επιλογη, ομως η φωνη πρεπει να εξασκηθει και στο δυνατα, αλλιως θα ειναι εν γενει αδυναμη και χωρις βαθος. Οσοι ψαλλουν μονο με μικροφωνο αποκτουν πολυ κακες συνηθειες, οπως να μην χρησιμοποιηουν καθολου διαφραγμα ή να παιρνουν κακες αναπνοες.

στ) Το πιο σημαντικο ομως ειναι το γεγονος οτι θα πρεπει να δειξεις μεγαλη υπομονη. Μεχρι να ωριμασει η φωνη θα περασουν ΧΡΟΝΙΑ, πολλη δουλεια, απειρες απογοητευσεις! Καθε φορα που θα νιωθεις απογοητευμενος, που θα ακους το πώς εψαλλες και θα απελπιζεσαι, που θα θες να τα παρατησεις διοτι θα νομιζεις πως "δεν κανεις", να θυμασαι πως ΑΠΑΝΤΕΣ περασαν απο αυτην την διαδικασια! Θα μπαινεις τοτε εδω και θα μοιραζεσαι τους προβληματισμους σου να κανουμε ομαδικη ψυχοθεραπεια!

Καλή δυναμη!
 

χερουβιμ

Active member
α) Το πρωτο που πρεπει να κανεις ειναι να διαβασεις το παρακατω βιβλιο για να παρεις μια ιδεα για το πώς λειτουργει η φωνη:
https://analogion.com/forum/index.php?threads/Φωνητική-τέχνη-Μας-αφορά.249/#post-1713

β) Οι ανθρωπινες φωνες κατατασσονται σε καποιες κατηγοριες αναλογα με την εκταση τους. Πώς εβγαλες το συμπερασμα οτι εισαι μπασος; Μην κανεις το λαθος να ψαλλεις σε τονικοτητες που δεν ειναι οι καταλληλες για τη φωνη σου, θα χαντακωθεις.

γ) Πρεπει να σκεφτεσαι τη φωνη σαν ενα μυ: οσο την γυμναζεις τοσο θα δυναμωνει και θα εξελισσεται. Η εκταση που θα πρεπει να εχεις καποια στιγμη θα ειναι τουλαχιστον 2 οκταβες, η τονικοτητα τους εξαρταται απο τη φωνη σου. Οι περισσοτεροι εχουν εκταση περιπου απο κατω ΣΟΛ (ΔΙ) μεχρι ανω ΣΟΛ, αλλα εσυ μπορει να βρισκεσαι μεταξυ ΜΙ-ΜΙ''. Η διευρυνση της φωνης επιτυγχανεται (οπως και στον αθλητισμο) με ασκησεις (ιδανικα κοντα σε δασκαλο) και σιγα σιγα θα βγαινεις και ψηλα.

δ) Σε μια ακολουθια το μονο θεμα ειναι να μπορεις να ψαλεις στην ιδια βαση-τονικοτητα με τον αλλο ψαλτη (αν υπαρχει). Αν εισαι μονος δεν εχεις απολυτως κανενα θεμα.

ε) Αν και το μικροφωνο ειναι μεγαλη ξεκουραση, ΜΗΝ πεσεις στην παγιδα να ψαλεις μονο χαμηλοφωνα ή μονο απο μικροφωνου. Μια υγιής φωνη πρεπει να εχει και δυναμη, κατι που επισης αποκταται. Το αν θα ψαλλεις χαμηλοφωνα στις ακολουθιες θα ειναι δικη σου επιλογη, ομως η φωνη πρεπει να εξασκηθει και στο δυνατα, αλλιως θα ειναι εν γενει αδυναμη και χωρις βαθος. Οσοι ψαλλουν μονο με μικροφωνο αποκτουν πολυ κακες συνηθειες, οπως να μην χρησιμοποιηουν καθολου διαφραγμα ή να παιρνουν κακες αναπνοες.

στ) Το πιο σημαντικο ομως ειναι το γεγονος οτι θα πρεπει να δειξεις μεγαλη υπομονη. Μεχρι να ωριμασει η φωνη θα περασουν ΧΡΟΝΙΑ, πολλη δουλεια, απειρες απογοητευσεις! Καθε φορα που θα νιωθεις απογοητευμενος, που θα ακους το πώς εψαλλες και θα απελπιζεσαι, που θα θες να τα παρατησεις διοτι θα νομιζεις πως "δεν κανεις", να θυμασαι πως ΑΠΑΝΤΕΣ περασαν απο αυτην την διαδικασια! Θα μπαινεις τοτε εδω και θα μοιραζεσαι τους προβληματισμους σου να κανουμε ομαδικη ψυχοθεραπεια!

Καλή δυναμη!
στο πανω ΔΙ μπορει να φτασω μετα απο 2 ωρες ψαλσιματος.αρα για το που μπορει να φτασει ο καθενας αυτο εξαρταται στο κατα ποσο ζεστη ειναι η φωνη.μια νορμαλ φωνη μπορει να πιασει τον πανω δι απο το πρωι χωρις ζεσταμα?παει θα τα σπασει ολα στο λαιμο...
 

χερουβιμ

Active member
Χριστός Ανέστη!
Πρώτη φορά γράφω σε αυτό το φόρουμ και έχω πολλά ερωτήματα για να πω την αλήθεια. Είμαι μαθητευομενος ακόμη στη βυζάντινη μουσική. Ασχολούμαι με αυτή την τέχνη γύρω στα 6 χρόνια, δηλαδή από μικρό παιδί. Τώρα είμαι 18 και υπάρχει σημαντική βελτίωση, φωνητικά, πνευματικά, αλλά και από εμπειρία, λόγω του ότι ξέρω απέξω το τυπικό και πλέον βγάζω μόνος μου ολόκληρες κυριακάτικες λειτουργίες. Βέβαια αυτό που μένει είναι η συνεχής εξάσκηση, και η περισσότερη αντοχή φωνητικά σωματικά κλπ που πρέπει να εξάσκησω συν πολλά άλλα. Για να μην μακρυγωρω. Δεν έχω αρκεστεί μόνο σε έναν δάσκαλο που μου κάνει βυζαντινή μουσικής, διότι ο καθένας θέλει να σου εμφυσισει το ύφος του. Έχω επαφές με πολλούς δασκάλους βυζαντινής μουσικής στη πόλη που είμαι και έχω πολλές απόψεις. Άλλοι κοίτανε να με ρίξουν, άλλοι μου λένε τα καλύτερα και άλλοι, βρίσκουν σε όλα ένα λάθος. Όλα είναι σεβαστά και τα ακούω καθώς, το πιο σημαντικό είναι να ψέλνει για τον Θεό και αλήθεια σας το λέω και το πιστεύω!


Έχω ένα πρόβλημα όμως και θέλω κάποιον να με βοηθήσει... Πως πρέπει να ψέλνει κάποιος? Δυνατά? Χαμηλωφωνα? Κοντά τι μικρόφωνο και όχι ένταση στη φωνή? Ή να τα λες δυνατά (όχι φωναχτά) και να το νιώθεις.? Οι μισοί μου λένε αυτά και οι άλλοι μισοί άλλα. Έχω μπερδευτεί... Επίσης... Σαν μπάσος που είμαι σχετικά, νομίζω έχω περάσει μεταφωνηση σιγά σιγά θα τελειώσει γιατί έχει αλλάξει η φωνή μου.
Το θέμα της έκτασης με προβληματίζει, και αυτό διότι, στο Si και στο Do της διαπασών, εγώ κολλάω το ΠΑ... Ακόμα μου είναι δύσκολο να ανέβω στο Re αλλά τα καταφέρνω κουτσά στραβά. Είμαι πολύ βαρύτονος? Μήπως δε κάνω για την βυζαντινή μουσική επειδή είναι χαμηλά? Ή είμαι εντάξει σαν έκταση??
και κοιταξε να ηχοραφεις τις ακολουθιες που λαμβανεις μερος και μετα να τις ακους.δεν μπορεις να φανταστεις ποσο βοηθαει.
 

Gorgonaos

Gorgonaos
Σταύρο πέρα από τα διάφορα που θα σου πούν πολλοί οι λίγοι, το πρώτο πράγμα που θα πρέπει να κάνεις από τώρα! (που είναι πολύ πιθανό να το κάνεις ήδη βέβαια) είναι να παίρνεις τις βάσεις που βολεύουν εσένα! Αν σε βολεύει ο πρώτος ήχος στο Σι ή στο Λα, αντίστοιχα τονικό ύψος του Ζω και του κάτω Κε εκεί να πιάνεις τη βάση! Με λίγα λόγια η σωστή τονικότητα είναι αυτή που βολεύει τον καθένα και αποδίδει ξεκούραστα και καλύτερα. Δεν είναι σε τίποτα καλύτερος αυτός που το λέει 3 φωνές πάνω από αυτόν που το λέει 2 φωνές πάνω κι από αυτόν που το λέει μια και 2 κάτω! Ειδικά όταν αποδεδειγμένα είναι εκεί η φωνή του. Επίσης πήγαινε σε έναν καλό Φωνίατρο ή ίσως και Ωριλά (Ωτορινολαρυγγολόγο) να δει τις φωνητικές σου χορδές και να σου πει τι πραγματικά είσαι. Αν είσαι μπάσος δεν υπάρχει κανένας λόγος να πιάνεις τον Άνω Δι! Ίσως με σωστή εξάσκηση με κάποιον έμπειρο καθηγητή φωνητικής (και όχι διαβάζοντας βιβλία μόνο) να μπορέσεις αλλά δεν είναι ανάγκη. Το ότι γράφουν πολλοί στα σχόλια για μεγάλους ψάλτες πόσο ψηλά πήγαιναν, με άνεση κλπ δε σημαίνει ότι αν κανείς δεν πάει δε θα γίνει ποτέ μεγάλος ψάλτης. Και αν θέλεις γενικά η αντίληψη του ύψους στη μουσική ως προσέγγιση του Θείου κλπ είναι χαζή πολλές φορές, το άπειρο βρίσκεται στο μπάσο. ;) Τέλος, μη νομίζεις ότι η φωνή δεν παθαίνει τίποτα. Αν ψάλλεις για χρόνια δίπλα σε ανίδεους που παίρνουν όποια βάση τους γουστάρει και εκβιάζεις τη φωνή σου να τους φτάσει, δεν είναι καθόλου απίθανο να έχεις προβλήματα, έως και να μη μπορείς να ψάλλεις καθόλου. Δε θα χάσεις τη φωνή σου, αλλά θα χάσεις τον φυσικό τρόπο που είχες και θα θέλει πολύ κόπο να τον ανακτήσεις. Φωνίατρο και καθηγητή φωνητικής χρειάζεσαι έστω μια επίσκεψη για να προφυλάξεις αυτό που έχεις.
 
Last edited:

χερουβιμ

Active member
Σταύρο πέρα από τα διάφορα που θα σου πούν πολλοί οι λίγοι, το πρώτο πράγμα που θα πρέπει να κάνεις από τώρα! (που είναι πολύ πιθανό να το κάνεις ήδη βέβαια) είναι να παίρνεις τις βάσεις που βολεύουν εσένα! Αν σε βολεύει ο πρώτος ήχος στο Σι ή στο Λα, αντίστοιχα τονικό ύψος του Ζω και του κάτω Κε εκεί να πιάνεις τη βάση! Με λίγα λόγια η σωστή τονικότητα είναι αυτή που βολεύει τον καθένα και αποδίδει ξεκούραστα και καλύτερα. Δεν είναι σε τίποτα καλύτερος αυτός που το λέει 3 φωνές πάνω από αυτόν που το λέει 2 φωνές πάνω κι από αυτόν που το λέει μια και 2 κάτω! Ειδικά όταν αποδεδειγμένα είναι εκεί η φωνή του. Επίσης πήγαινε σε έναν καλό Φωνίατρο ή ίσως και Ωριλά (Ωτορινολαρυγγολόγο) να δει τις φωνητικές σου χορδές και να σου πει τι πραγματικά είσαι. Αν είσαι μπάσος δεν υπάρχει κανένας λόγος να πιάνεις τον Άνω Δι! Ίσως με σωστή εξάσκηση με κάποιον έμπειρο καθηγητή φωνητικής (και όχι διαβάζοντας βιβλία μόνο) να μπορέσεις αλλά δεν είναι ανάγκη. Το ότι γράφουν πολλοί στα σχόλια για μεγάλους ψάλτες πόσο ψηλά πήγαιναν, με άνεση κλπ δε σημαίνει ότι αν κανείς δεν πάει δε θα γίνει ποτέ μεγάλος ψάλτης. Και αν θέλεις γενικά η αντίληψη του ύψους στη μουσική ως προσέγγιση του Θείου κλπ είναι χαζή πολλές φορές, το άπειρο βρίσκεται στο μπάσο. ;) Τέλος, μη νομίζεις ότι η φωνή δεν παθαίνει τίποτα. Αν ψάλλεις για χρόνια δίπλα σε ανίδεους που παίρνουν όποια βάση τους γουστάρει και εκβιάζεις τη φωνή σου να τους φτάσει, δεν είναι καθόλου απίθανο να έεις προβλήματα, έως και να μη μπορείς να ψάλλεις καθόλου. Δε θα χάσεις τη φωνή σου, αλλά θα χάσεις τον φυσικό τρόπο που είχες και θα θέλει πολύ κόπο να τον ανακτήσεις. Φωνίατρο και καθηγητή φωνητικής χρειάζεσαι έστω μια επίσκεψη για να προφυλάξεις αυτό που έχεις.
σωστος ο φιλος ομως να προσθεσω οτι σημασια εχει και η εκταση της φωνης.ανεβοκατεβαινει με ευκολια τη διαπασων και 3 νοτες πιο κατω η 3 νοτες πιο πανω?εδω ειναι το κλειδι.διοτι οταν θα παει να ψαλει π.χ. ενα χερουβιο γρηγοριου γ ηχου για παραδειγμα που η εκταση του ειναι ζ-Γ' εκει φαινονται οι καλες φωνες στην εκταση .αυτη ειναι η αποψη μου.τωρα αν το πεις 2 κατω της φυσικης η φυσικη εχει να κανει αναλογα με τη φωνη οπως λεει παραπανω ο φιλος.
 

ψαλτάκι

Μέλος
Tα συγχαρητήριά μου σε όσους κατέθεσαν εκτεταμένες συμβολές σε αυτό το ολισθηρό θέμα γιατί πράγματι η φωνή μπορεί να κινδυνεύσει από κακούς χειρισμούς. Η εννοιολόγηση της καλής ψαλτικής φωνής έχει αλλάξει, τουλάχιστον για την Ελλαδική εκκλησία, τις τελευταίες δεκαετίες. Και ο λόγος είναι το μικρόφωνο. Το οποίο από μόνο του είναι ένα τεράστιο ζήτημα με πολλά ευτράπελα. Ειδικά η ρύθμισή του στην οποία παρεμβαίνει ο παπάς και ο ντόπιος ψάλτης, ο καθείς για να ευλογήσει τα γένια του. Το τί θα πούν σε τελική ανάλυση οι επίτροποι εξαρτάται από την πολιτική τους δύναμη, κουμάντο πάντως κάνει ο προϊστάμενος και εννοείται ότι ΔΕΝ υπάρχουν δημοκρατικές διαδικασίες.
Σήμερα λοιπόν αρέσουν όχι οι φωνές τύπου Ιακώβου ή τύπου Φιρφιρή ή ακόμα χειρότερα του αριστερού του στο Πρωτάτο, του Μακαββού αλλά οι επιτροπές προτιμούν φωνές τενόρων, ψιλές, διαπεραστικές τύπου Χατζημάρκου. Όπως είπε και ο Βύρων, ο ψάλτης δεν θα έχει τύχη αν δεν εξασκήσει προς τα πάνω το ρεπερτόριο. ΚΑΛΟ είναι αυτό! Στη Χίο όσους ψέλνουν σε χαμηλές βάσεις τους κατηγορούν ως "καλογερόψαρτους" και ειδικά στις αγροτικές περιοχές του νότου που δεν έχει απεδαφοποιηθεί η εκκλησιαστικότητα, τους θεωρούν κι από πάνω τεμπέληδες.. Το μεγαλύτερό μου μάθημα ήταν όταν δέκα χρόνια έκανα υπακοή στον αριστερό μου, πρακτικό ψάλτη, ο οποίος μου κανόνιζε τις βάσεις στη δική του ψηλή βάση. Τώρα, αναρωτιέμαι όμως, με τον κορωνοιό και την κατάρρευση των οικονομικών στις εκκλησιές μήπως πρέπει να επιστρέψουμε στα χαμηλά; Γιατί, τα ψηλά είναι καλή μεν γυμναστική που μεταφέρει το αισιόδοξο μήνυμα πλην απλήρωτη.
 

balgiota

Νέο μέλος
Χριστός Ανέστη!
Πρώτη φορά γράφω σε αυτό το φόρουμ και έχω πολλά ερωτήματα για να πω την αλήθεια. Είμαι μαθητευομενος ακόμη στη βυζάντινη μουσική. Ασχολούμαι με αυτή την τέχνη γύρω στα 6 χρόνια, δηλαδή από μικρό παιδί. Τώρα είμαι 18 και υπάρχει σημαντική βελτίωση, φωνητικά, πνευματικά, αλλά και από εμπειρία, λόγω του ότι ξέρω απέξω το τυπικό και πλέον βγάζω μόνος μου ολόκληρες κυριακάτικες λειτουργίες. Βέβαια αυτό που μένει είναι η συνεχής εξάσκηση, και η περισσότερη αντοχή φωνητικά σωματικά κλπ που πρέπει να εξάσκησω συν πολλά άλλα. Για να μην μακρυγωρω. Δεν έχω αρκεστεί μόνο σε έναν δάσκαλο που μου κάνει βυζαντινή μουσικής, διότι ο καθένας θέλει να σου εμφυσισει το ύφος του. Έχω επαφές με πολλούς δασκάλους βυζαντινής μουσικής στη πόλη που είμαι και έχω πολλές απόψεις. Άλλοι κοίτανε να με ρίξουν, άλλοι μου λένε τα καλύτερα και άλλοι, βρίσκουν σε όλα ένα λάθος. Όλα είναι σεβαστά και τα ακούω καθώς, το πιο σημαντικό είναι να ψέλνει για τον Θεό και αλήθεια σας το λέω και το πιστεύω!


Έχω ένα πρόβλημα όμως και θέλω κάποιον να με βοηθήσει... Πως πρέπει να ψέλνει κάποιος? Δυνατά? Χαμηλωφωνα? Κοντά τι μικρόφωνο και όχι ένταση στη φωνή? Ή να τα λες δυνατά (όχι φωναχτά) και να το νιώθεις.? Οι μισοί μου λένε αυτά και οι άλλοι μισοί άλλα. Έχω μπερδευτεί... Επίσης... Σαν μπάσος που είμαι σχετικά, νομίζω έχω περάσει μεταφωνηση σιγά σιγά θα τελειώσει γιατί έχει αλλάξει η φωνή μου.
Το θέμα της έκτασης με προβληματίζει, και αυτό διότι, στο Si και στο Do της διαπασών, εγώ κολλάω το ΠΑ... Ακόμα μου είναι δύσκολο να ανέβω στο Re αλλά τα καταφέρνω κουτσά στραβά. Είμαι πολύ βαρύτονος? Μήπως δε κάνω για την βυζαντινή μουσική επειδή είναι χαμηλά? Ή είμαι εντάξει σαν έκταση??
Χαίρετε! Αρχικά να πω συγχαρητήρια στο συνάδελφο που ασχολείται με την Βυζαντινή Μουσική και συνεισφέρει με αυτόν τον τρόπο στην Ορθόδοξη Εκκλησία. Αν και βλέπω μάλλον κάπως αργά το μήνυμα του συναδέλφου θα προσπαθήσω να απαντήσω σε ερωτήσεις που τέθηκαν σχετικά με το θέμα του χειρισμού της φωνής στο ψάλλειν. Θα ήθελα να κάνω το εξής σχόλιο μόνο σε ότι αφορά της μεθόδους διδασκαλίας. Ορισμένες εξ'αυτών τις θεωρώ μη αποδεκτές διότι στις πιο πολλές περιπτώσεις επιφέρουν αντίθετα αποτελέσματα σε ότι αφορά κυρίως θέματα συμπεριφοράς διότι δεν δίνουν κίνητρα στους νέους ψάλτες που θα ήθελαν να συμβάλλουν στην ψαλτική τέχνη η οποία φθίνει δυστυχώς στις μέρες μας.
Σε ότι αφορά το θέμα της τεχνικής της φωνής επειδή σπουδάζω κλασικό τραγούδι πρέπει να πω ότι την θεωρώ απαραίτητο στοιχείο για την εξέλιξη ενός ψάλτη. Θα προσπαθήσω να είμαι σύντομος και να προσπαθήσω να απαντήσω στα ερωτήματα που τέθηκαν από τον συνάδελφο. Σίγουρα αν κάποιος γνωρίζει την τεχνική της φωνής ασφαλώς ψάλλει πιο αβίαστα διότι γνωρίζει το φωνητικό όργανό πως λειτουργεί, παράγει δομημένο ήχο και δεν περιμένει να <<σωθεί>> από το μικρόφωνο! Τα στοιχεία της ερμηνείας του κειμένου θα έρθουν μαζί με την τεχνική εκπαίδευση. Σε ότι αφορά την κατηγορία της φωνής ασφαλώς και ένας βαθύφωνος δεν αποκλείεται από την Β.Μ. διότι ο καθένας ψάλλει στο δικό του τόνο! Ένας ψάλτης είναι καλός όταν ψάλλει αβίαστα στο εύρος της φωνητική περιοχή! Σε ότι αφορά την κατηγορία της φωνή βασικό κριτήριο προσδιορισμού δεν είναι η έκταση αλλά η χροιά και τα περάσματα. Αν θέλετε μπορώ να σας στείλω ένα μήνυμα και να σας πω πιο πολλές λεπτομέρειες. Καλή συνέχεια στην Βυζαντινή Μουσική!
 

χερουβιμ

Active member
ξερει καποιος να μου απαντησει ποια ωρα της ημερας θα πρεπει να μετρησω την εκταση της φωνης μου?το πρωι?το απογευμα?το βραδυ η μετα απο μια κοπιαστικη ακολουθια?
 

Υάκινθος B

Well-known member
ξερει καποιος να μου απαντησει ποια ωρα της ημερας θα πρεπει να μετρησω την εκταση της φωνης μου?το πρωι?το απογευμα?το βραδυ η μετα απο μια κοπιαστικη ακολουθια?
Αυτό είναι διαφορετικό στον κάθε άνθρωπο. σε άλλον η φωνή είναι στα καλύτερα της πρωί ,σε άλλον μεσημέρι κτλ. Νομίζω όμως την πραγματική του έκταση κάποιος την έχει όλο το εικοσιτετράωρο.
 
ξερει καποιος να μου απαντησει ποια ωρα της ημερας θα πρεπει να μετρησω την εκταση της φωνης μου?το πρωι?το απογευμα?το βραδυ η μετα απο μια κοπιαστικη ακολουθια?

Όταν είναι ζεστή, χωρίς όμως να είναι κουρασμένη μετά από μεγάλες ακολουθίες.
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
ξερει καποιος να μου απαντησει ποια ωρα της ημερας θα πρεπει να μετρησω την εκταση της φωνης μου?το πρωι?το απογευμα?το βραδυ η μετα απο μια κοπιαστικη ακολουθια?
Αὐτὸ ἀπαιτεῖ ζέσταμα. Πέρα ἀπὸ τὸ πότε, ἔχει νὰ κάνει καὶ μὲ τὸ πῶς καὶ μὲ ποιόν/ά. Τουλάχιστον 3 ὧρες μετὰ τὸν ὔπνο καὶ τὸ φαγητό, μὲ τὴν καθοδήγηση εἰδικοῦ καθηγητοῦ φωνητικῆς καὶ μέσῳ εἰδικῶν ἀσκήσεων. Τέτοια πειράματα δὲν τὰ κάνουν μόνοι τους οὔτε οἱ μεγάλοι καὶ καταξιωμένοι καλλιτέχνες στὸν χῶρο τοῦ τραγουδιοῦ, διότι εἶναι ἐπικίνδυνο.
Π.χ.
 

balgiota

Νέο μέλος
ξερει καποιος να μου απαντησει ποια ωρα της ημερας θα πρεπει να μετρησω την εκταση της φωνης μου?το πρωι?το απογευμα?το βραδυ η μετα απο μια κοπιαστικη ακολουθια?
Χαίρετε κ. συνάδελφε! Αν και απαντώ αρκετά αργά στην ερώτησή σας θα προσπαθήσω να είμαι σύντομος.
Το γνωρίζω ότι θα φανεί (πιθανόν) παράξενο σε αρκετούς συναδέλφους αλλά η απάντηση στην ερώτηση είναι η ακόλουθη: χωρίς φωνητική εκπαίδευση είναι μάταιος κόπος και αυτό διότι, δεν μπορεί μια μη οργανωμένη τεχνικά φωνή να μας δώσει ακριβής και σταθερή φωνητική έκταση. Η έκταση διευρύνεται προς την σωστή κατεύθυνση και η φωνή αναδεικνύεται ηχοχρωματικά μόνο αν υπάρχει σωστή φωνητική εκπαίδευση!
Ελπίζω να απάντησα σε γενικές γραμμές στο σχόλιό σας.
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
Εφόσον η έκταση της φωνής εξαρτάται από την ώρα και την κατάσταση μάλλον θα πρέπει να υπάρξει μια μέτρηση για κάθε πιθανή περίπτωση.

Η χαρτογράφηση αυτή θα βοηθήσει στο σωστό χειρισμό της ώστε σε κάθε ακολουθία και σε κάθε στιγμή της ακολουθίας να επιτυγχάνεται το καλύτερο αποτέλεσμα (επιλογή βάσης ή και μέλους) με το λιγότερο κόπο και για την αποφυγή "ατυχημάτων" (κλείσιμο) και μακροπρόθεσμης φθοράς.
 

ioannoun

Μέλος
στο πανω ΔΙ μπορει να φτασω μετα απο 2 ωρες ψαλσιματος.αρα για το που μπορει να φτασει ο καθενας αυτο εξαρταται στο κατα ποσο ζεστη ειναι η φωνη.μια νορμαλ φωνη μπορει να πιασει τον πανω δι απο το πρωι χωρις ζεσταμα?παει θα τα σπασει ολα στο λαιμο...
Ούτε ο Pavaroti δεν τολμούσε να κτυπήσει τέτοια νότα. Πήγαινε μέχρι άνω ΓΑ και μόνο βράδυ. :)
 

balgiota

Νέο μέλος
Εφόσον η έκταση της φωνής εξαρτάται από την ώρα και την κατάσταση μάλλον θα πρέπει να υπάρξει μια μέτρηση για κάθε πιθανή περίπτωση.

Η χαρτογράφηση αυτή θα βοηθήσει στο σωστό χειρισμό της ώστε σε κάθε ακολουθία και σε κάθε στιγμή της ακολουθίας να επιτυγχάνεται το καλύτερο αποτέλεσμα (επιλογή βάσης ή και μέλους) με το λιγότερο κόπο και για την αποφυγή "ατυχημάτων" (κλείσιμο) και μακροπρόθεσμης φθοράς.
Μάλλον κ. συνάδελφε δεν κατανοήσατε σωστά την απάντηση! Χωρίς σωστή φωνητική εκπαίδευση δεν θα υπάρξει ακριβής φωνητική έκταση αλλά κουτσουρεμένη με αποτέλεσμα να μην υπάρχει οργανωμένος ήχος!
 

balgiota

Νέο μέλος
Να υποθέσω ότι πρόκειται περί αστεϊσμού... :p
Νομίζω πως ναι! Ο Pavarotti όπως και κάθε σωστά δομημένος τενόρος όλες αυτές τις νότες τις δίνει νύχτα-μέρα!:p
 
Top