Ένταση και έκταση της φωνής

giorgosgoudi

Νέο μέλος
Μάλλον κ. συνάδελφε δεν κατανοήσατε σωστά την απάντηση! Χωρίς σωστή φωνητική εκπαίδευση δεν θα υπάρξει ακριβής φωνητική έκταση αλλά κουτσουρεμένη με αποτέλεσμα να μην υπάρχει οργανωμένος ήχος!

Όχι, απλά το σχόλιό μου δεν απαντά στο δικό σας αλλά στο προηγούμενο ερώτημα.
 

Υάκινθος B

Well-known member
Ούτε ο Pavaroti δεν τολμούσε να κτυπήσει τέτοια νότα. Πήγαινε μέχρι άνω ΓΑ και μόνο βράδυ. :)
Ο Pavaroti δούλευε συνεχώς στο άνω γα- δι και πότε πότε έκανε και καμιά κορώνα διαρκείας στο άνω Ζω ή το Νη . Μιλάμε τώρα για φωνητικά φαινόμενα δεν είναι αστεία. Όμως και οι Πρίγγος , Στανίτσας, Ταλιαδώρος, Χατζημάρκος, Χρύσανθος, Σουρλατζής, Φωτόπουλος και άλλοι αποτέλεσαν φωνητικά φαινόμενα . όλοι οι υπόλοιποι ψάλτες ας μελετάμε τη μουσική μας με σεβασμό και αγάπη ώστε να ψάλουμε κατά θεόν.
 

balgiota

Νέο μέλος
Ο Pavaroti δούλευε συνεχώς στο άνω γα- δι και πότε πότε έκανε και καμιά κορώνα διαρκείας στο άνω Ζω ή το Νη . Μιλάμε τώρα για φωνητικά φαινόμενα δεν είναι αστεία. Όμως και οι Πρίγγος , Στανίτσας, Ταλιαδώρος, Χατζημάρκος, Χρύσανθος, Σουρλατζής, Φωτόπουλος και άλλοι αποτέλεσαν φωνητικά φαινόμενα . όλοι οι υπόλοιποι ψάλτες ας μελετάμε τη μουσική μας με σεβασμό και αγάπη ώστε να ψάλουμε κατά θεόν.
Αν μου επιτρέπετε θα ήθελα να επισημάνω το εξής με αφορμή τον σχολιασμό: Μπορεί κάποιος να έχει μια εξαιρετικά προικισμένη φωνή αλλά αυτό απαραίτητα δεν σημαίνει και σωστό τεχνικό ψάλσιμο/τραγούδι σημαίνει απλώς αβανταδόρικη φύση! Αν δεν υπάρξει ορθή φωνητική εκπαίδευση ο εκτελεστής απλά θα φωνάζει σε μουσικούς τόνους χωρίς ποτέ να αναδειχθεί η πραγματική φωνητική ποιότητα και ποτέ δεν θα έχει οργανωμένη και σταθερή φωνητική έκταση παρουσιάζοντας ένα μη σταθερό φωνητικό αποτέλεσμα στο σύνολό του.
 

Υάκινθος B

Well-known member
Αν μου επιτρέπετε θα ήθελα να επισημάνω το εξής με αφορμή τον σχολιασμό: Μπορεί κάποιος να έχει μια εξαιρετικά προικισμένη φωνή αλλά αυτό απαραίτητα δεν σημαίνει και σωστό τεχνικό ψάλσιμο/τραγούδι σημαίνει απλώς αβανταδόρικη φύση! Αν δεν υπάρξει ορθή φωνητική εκπαίδευση ο εκτελεστής απλά θα φωνάζει σε μουσικούς τόνους χωρίς ποτέ να αναδειχθεί η πραγματική φωνητική ποιότητα και ποτέ δεν θα έχει οργανωμένη και σταθερή φωνητική έκταση παρουσιάζοντας ένα μη σταθερό φωνητικό αποτέλεσμα στο σύνολό του.
Εγώ μιλάω για φωνητικά φαινόμενα όχι για ορθό τεχνικά χειρισμό της φωνής. Κάποιοι παλιοί τραγουδιστές όπως Νταλγκάς , Νούρος, ο Ρούκουνας που ήταν αηδόνια φαντάζομαι -χωρίς να είμαι βέβαιος - ότι δεν είχαν κάνει ούτε μια άσκηση φωνητικής ή ορθοφωνίας. Ο δε Στέλιος Περπινιάδης ο πατέρας του μετέπειτα τραγουδιστή του 60-70 Βαγγέλη Περπινιάδη, ο οποίος ήταν μαθητής του Νηλέως του Καμαράδου τραγουδούσε εξίσου άνετα από αντρικούς και από γυναικείους τόνους. με αυτούς τους τραγουδιστές διασκέδασε ολόκληρος ο ελληνισμός και όχι μόνο και θα μας διασκεδάζουν εις αιώνας αιώνων.
Βέβαια και στην ψαλτική παίζει μεγάλο ρόλο η τοποθέτηση της φωνής , η ορθή απόδοση του νοήματος των ύμνων- η ορθογραφία - που έλεγε ο αείμνηστος Ταλιαδώρος και πολλά άλλα . χωρίς να θέλω να περιαυτολογήσω με πλησίασε κάποιος από το εκκλησίασμα τις προάλλες και μου έκανε την εξής ερώτηση : " Είσαι , μου είπε ο μοναδικός ψάλτης που καταλαβαίνω τι λέει ,γιατί από τους άλλους καταλαβαίνω ελάχιστα ή τίποτα, που οφείλεται αυτό;" " Γνωρίζω καλά τη δουλειά μου " του απάντησα μόνο. Όμως φάνηκε ότι δεν τον ικανοποίησε η απάντηση μου.
Για να φτάσει όμως κάποιος να γνωρίζει καλά τη δουλειά του πρέπει να την αγαπάει. Βέβαια επειδή πιστεύω ότι ο σκοπός του ψάλτη είναι πολύπλευρος γι αυτό το θέμα της ορθής απόδοσης του νοήματος των ύμνων το έχω ψάξει πολύ και το ψάχνω. Δυστυχώς όμως απ ότι έχω διαπιστώσει οι περισσότεροι δεν αγαπούν αυτό που κάνουν αλλά το εγώ τους . Ψιλά γράμματα.
 

balgiota

Νέο μέλος
Εγώ μιλάω για φωνητικά φαινόμενα όχι για ορθό τεχνικά χειρισμό της φωνής. Κάποιοι παλιοί τραγουδιστές όπως Νταλγκάς , Νούρος, ο Ρούκουνας που ήταν αηδόνια φαντάζομαι -χωρίς να είμαι βέβαιος - ότι δεν είχαν κάνει ούτε μια άσκηση φωνητικής ή ορθοφωνίας. Ο δε Στέλιος Περπινιάδης ο πατέρας του μετέπειτα τραγουδιστή του 60-70 Βαγγέλη Περπινιάδη, ο οποίος ήταν μαθητής του Νηλέως του Καμαράδου τραγουδούσε εξίσου άνετα από αντρικούς και από γυναικείους τόνους. με αυτούς τους τραγουδιστές διασκέδασε ολόκληρος ο ελληνισμός και όχι μόνο και θα μας διασκεδάζουν εις αιώνας αιώνων.
Βέβαια και στην ψαλτική παίζει μεγάλο ρόλο η τοποθέτηση της φωνής , η ορθή απόδοση του νοήματος των ύμνων- η ορθογραφία - που έλεγε ο αείμνηστος Ταλιαδώρος και πολλά άλλα . χωρίς να θέλω να περιαυτολογήσω με πλησίασε κάποιος από το εκκλησίασμα τις προάλλες και μου έκανε την εξής ερώτηση : " Είσαι , μου είπε ο μοναδικός ψάλτης που καταλαβαίνω τι λέει ,γιατί από τους άλλους καταλαβαίνω ελάχιστα ή τίποτα, που οφείλεται αυτό;" " Γνωρίζω καλά τη δουλειά μου " του απάντησα μόνο. Όμως φάνηκε ότι δεν τον ικανοποίησε η απάντηση μου.
Για να φτάσει όμως κάποιος να γνωρίζει καλά τη δουλειά του πρέπει να την αγαπάει. Βέβαια επειδή πιστεύω ότι ο σκοπός του ψάλτη είναι πολύπλευρος γι αυτό το θέμα της ορθής απόδοσης του νοήματος των ύμνων το έχω ψάξει πολύ και το ψάχνω. Δυστυχώς όμως απ'ότι έχω διαπιστώσει οι περισσότεροι δεν αγαπούν αυτό που κάνουν αλλά το εγώ τους . Ψιλά γράμματα.
Κ. συνάδελφε, αρχικά θα ήθελα να πω ότι θίγεται πολύ σημαντικά θέματα ως προς την εν γένει στάση του ψάλτη! σε ότι αφορά σχολιασμό για να είμαι σαφής παρέλειψα να γράψω τον χαρακτηρισμό <<σε γενικότερο πλαίσιο>>. Αναφέρθηκε γενικότερα για την σημασία της σωστής φωνητικής εκπαίδευσης. Ως προς τα τραγουδιστικά παραδείγματα συμφωνώ βεβαίως αλλά ας επικεντρωθούμε στην ψαλτική που είναι και το ζητούμενο νομίζω.
Αρχικά, ως σπουδαστής φωνητικής θα ήθελα να σταθώ με βάση τα όσα είπατε στο εξής το οποίο το θεωρώ σημαντικό προς ανάλυση και γιατί όχι και για μια περαιτέρω συζήτηση:<<τοποθέτηση φωνής>>. Θα ήθελα να αναφέρω σε ένα πρώτο επίπεδο ότι, η τοποθέτηση φωνής στις μέρες μας δυστυχώς είναι μια τεράστια πλάνη! Δυστυχώς, υπάρχουν καθηγητές φωνητικής που δεν γνωρίζουν πως λειτουργεί το όργανο που θεωρητικά διδάσκουν! Μπορώ να καταλάβω συναδέλφους όπου μετά από 2-3 χρόνια φωνητικής δεν έχουν σωστά δομημένη τεχνική αίσθηση! Σε ένα δεύτερο επίπεδο, η φωνή παράγεται μέσω σωστά βυθισμένης αναπνοής.
Ως προς το περιστατικό που μου αναφέρεται, θα ήθελα να σας πω ότι εδώ πρέπει να πούμε ότι σχεδόν όλοι οι ψάλτες δουλεύουν μιμητικά και ΟΧΙ με φωνητική εκπαίδευση! Γίνεστε κατανοητός πολύ πιθανόν γιατί είτε έχετε κάνει μαθήματα φωνητικής είτε απλά έχετε έναν πολύ καθαρό λόγο.
Βέβαια για την σωστή ερμηνεία-απόδοση των ύμνων είναι απαραίτητη η φωνητική εκπαίδευση ώστε η ερμηνεία να είναι άρτια και ο ψάλτης να μην αντιμετωπίζει τα συνηθισμένα προβλήματα τα οποία απουσία φωνητικής εκπαίδευσης ολοένα θα πληθαίνουν! Αν σας ενδιαφέρει το ζήτημα το συζητάμε εκτενέστερα.
Ελπίζω να ήταν μια απάντηση προς την σωστή κατεύθυνση!
 

Υάκινθος B

Well-known member
Γίνεστε κατανοητός πολύ πιθανόν γιατί είτε έχετε κάνει μαθήματα φωνητικής είτε απλά έχετε έναν πολύ καθαρό λόγο.
Δεν έχω κάνει μαθήματα φωνητικής όμως από μικρό παιδί μου άρεσε η αρχαία ελληνική γλώσσα. Δεν είχα κάποιο φιλόλογο στην οικογένεια μου , ήρθα σε επαφή με τα αρχαία ελληνικά από τυχαία γεγονότα. Όταν ήμουν 8 ετών έμαθα το "Πιστεύω" απ΄έξω όχι γιατί με εξανάγκασε κάποιος ή γιατί ήμουν συνειδητά πιστός, αλλά γιατί με προσέλκυσε η ποιητικότητα της αρχαίας ελληνικής γλώσσας. Επίσης όταν ήμουν στην στ΄ τάξη του δημοτικού είχα μάθει την ευαγγελική περικοπή της Κυριακής των Απόκρεω απ΄έξω για τον ίδιο λόγο, αφού την είχα διαβάσει άπειρες φορές. Έκτοτε ψάχνω τους ύμνους που ψάλλω και νοηματικά, αλλά και αυτά που διαβάζονται στους ναούς. Αν κάτι δεν το καταλαβαίνω ψάχνω να το βρω. Επίσης κατά μόνας , κάνω και εξάσκηση για να λυθεί η γλώσσα μου σε πολύ δύσκολα κείμενα. Και το σημαντικότερο ότι έχω βαθιά συναίσθηση του γεγονότος, ότι στη μουσική αλλά και στη γνώση γενικότερα είμαι δια βίου μαθητής, δηλαδή όταν κάτι δεν το ήξερα ή δεν το ξέρω ρωτάω κάποιον που το ξέρει δεν παριστάνω τον ξερόλα. Όλα αυτά τα λέω όχι για να ακούσω μπράβο αλλά γιατί πολλές φορές δυσκολεύομαι να καταλάβω τον "απόστολο" από πολλούς ψάλτες που τον απαγγέλλουν νοηματικά λάθος, ή που όταν διαβάζουν κάτι είναι για κλάματα . Δυστυχώς αυτοί είναι και νέοι άνθρωποι και όταν τους διορθώσεις κάπου, σου κόβουν την καλημέρα.
Σε μια μεγάλη γιορτή ενός ναού της πόλεως όπου διαμένω πήγα να ανάψω ένα κερί και πρόλαβα στο "Νυν απολύεις" τότε διάβασε το "Παναγία Τριάς" κάποιος ο οποίος είναι θεολόγος με μεταπτυχιακά κ.τλ. Βέβαια η ανάγνωση του ήταν απαράδεκτη. Όταν μετά από μερικές εβδομάδες τον συνάντησα κάπου του επισήμανα ότι πρέπει να προσέξει την ανάγνωσή του και ακριβώς επειδή είναι μορφωμένος θα παρασύρει και άλλους προς αυτή την κατεύθυνση . Τώρα με βλέπει καμιά φορά τυχαία και κάνει ότι δε με είδε. Ε ! δεν πάμε μπροστά έτσι ! Και ξέρετε γιατί αυτός ο άνθρωπος παραμένει στάσιμος ,αν και "μορφωμένος" - όπως και πολλοί άλλοι, δεν είναι ο μοναδικός- διότι αυτό που κάνει δεν το κάνει από αγάπη αλλά για αυτοπροβολή.
 

balgiota

Νέο μέλος
Δεν έχω κάνει μαθήματα φωνητικής όμως από μικρό παιδί μου άρεσε η αρχαία ελληνική γλώσσα. Δεν είχα κάποιο φιλόλογο στην οικογένεια μου , ήρθα σε επαφή με τα αρχαία ελληνικά από τυχαία γεγονότα. Όταν ήμουν 8 ετών έμαθα το "Πιστεύω" απ΄έξω όχι γιατί με εξανάγκασε κάποιος ή γιατί ήμουν συνειδητά πιστός, αλλά γιατί με προσέλκυσε η ποιητικότητα της αρχαίας ελληνικής γλώσσας. Επίσης όταν ήμουν στην στ΄ τάξη του δημοτικού είχα μάθει την ευαγγελική περικοπή της Κυριακής των Απόκρεω απ΄έξω για τον ίδιο λόγο, αφού την είχα διαβάσει άπειρες φορές. Έκτοτε ψάχνω τους ύμνους που ψάλλω και νοηματικά, αλλά και αυτά που διαβάζονται στους ναούς. Αν κάτι δεν το καταλαβαίνω ψάχνω να το βρω. Επίσης κατά μόνας , κάνω και εξάσκηση για να λυθεί η γλώσσα μου σε πολύ δύσκολα κείμενα. Και το σημαντικότερο ότι έχω βαθιά συναίσθηση του γεγονότος, ότι στη μουσική αλλά και στη γνώση γενικότερα είμαι δια βίου μαθητής, δηλαδή όταν κάτι δεν το ήξερα ή δεν το ξέρω ρωτάω κάποιον που το ξέρει δεν παριστάνω τον ξερόλα. Όλα αυτά τα λέω όχι για να ακούσω μπράβο αλλά γιατί πολλές φορές δυσκολεύομαι να καταλάβω τον "απόστολο" από πολλούς ψάλτες που τον απαγγέλλουν νοηματικά λάθος, ή που όταν διαβάζουν κάτι είναι για κλάματα . Δυστυχώς αυτοί είναι και νέοι άνθρωποι και όταν τους διορθώσεις κάπου, σου κόβουν την καλημέρα.
Σε μια μεγάλη γιορτή ενός ναού της πόλεως όπου διαμένω πήγα να ανάψω ένα κερί και πρόλαβα στο "Νυν απολύεις" τότε διάβασε το "Παναγία Τριάς" κάποιος ο οποίος είναι θεολόγος με μεταπτυχιακά κ.τλ. Βέβαια η ανάγνωση του ήταν απαράδεκτη. Όταν μετά από μερικές εβδομάδες τον συνάντησα κάπου του επισήμανα ότι πρέπει να προσέξει την ανάγνωσή του και ακριβώς επειδή είναι μορφωμένος θα παρασύρει και άλλους προς αυτή την κατεύθυνση . Τώρα με βλέπει καμιά φορά τυχαία και κάνει ότι δε με είδε. Ε ! δεν πάμε μπροστά έτσι ! Και ξέρετε γιατί αυτός ο άνθρωπος παραμένει στάσιμος ,αν και "μορφωμένος" - όπως και πολλοί άλλοι, δεν είναι ο μοναδικός- διότι αυτό που κάνει δεν το κάνει από αγάπη αλλά για αυτοπροβολή.
Κ. συνάδελφε αρχικά συγχαρητήρια για την εν γένει προσπάθειάς σας για την εκμάθηση και την ερμηνεία της Βυζαντινή Μουσική. Εδώ θα ήθελα να αναφέρω το εξής δυστυχώς όλες οι γενιές από το'80 και μετά που έγινε η μεταρρύθμισης της γλώσσας δεν έχουν καμία επαφή με την αρχαία ελληνική γλώσσα και δυστυχώς έχουν ανακύψει εξ 'αιτίας αυτού τεραστίας σημασίας προβλήματα στην κατανόηση των κειμένων. Δυστυχώς, στην δική μας γενιά δεν μάθαμε ποτέ σωστά και δομημένα αρχαία ελληνικά!
Σε ότι αφορά τα όσο αναφέρεται, περί της εξάσκησης των κειμένων ως σπουδαστής φωνητικής έχω να σημειώσω τα εξής τα οποία πιθανόν σας φανούν χρήσιμα: κάποια στιγμή καλό θα ήταν να κάνετε μαθήματα φωνητικής διότι θα έχετε ακόμα πιο άρτια εκφορά του λόγου με την λιγότερη δυνατή κατανάλωση ενέργειας και κόπου!
Επίσης, το γεγονότος της όχι και τόσο σωστής ανάγνωσης του αποστόλου οφείλεται στο ότι απουσιάζει η σωστή φωνητική εκπαίδευση από την Βυζαντινή Μουσική και αυτό έχει ως αποτέλεσμα έναν ήχο/εκφορά φωνής λανθασμένο χωρίς αρμονικές περιμένοντας να <<σωθεί>> ο εκάστοτε ψάλτης από το μικρόφωνο!
Σε ότι αφορά τις συμπεριφορές των ψαλτών στα αναλόγια θα ήθελα να πω ότι παρότι δεν γνωρίζω την ηλικία σας πιθανόν να είστε νέος, οι νεότερες ηλικίες δυστυχώς έχουν μια αμετροεπή ψαλτική ματαιοδοξία η οποία οδηγεί στα φαινόμενα που δυστυχώς λίγο έως πολύ όλοι γνωρίζουμε! Αν υπήρξε σοβαρή φωνητική κατάρτιση θα είχαν εκλείψει προ πολλού όλα αυτά τα λυπηρά φαινόμενα ημιμάθειας!
 

Υάκινθος B

Well-known member
Κ. συνάδελφε αρχικά συγχαρητήρια για την εν γένει προσπάθειάς σας για την εκμάθηση και την ερμηνεία της Βυζαντινή Μουσική. Εδώ θα ήθελα να αναφέρω το εξής δυστυχώς όλες οι γενιές από το'80 και μετά που έγινε η μεταρρύθμισης της γλώσσας δεν έχουν καμία επαφή με την αρχαία ελληνική γλώσσα και δυστυχώς έχουν ανακύψει εξ 'αιτίας αυτού τεραστίας σημασίας προβλήματα στην κατανόηση των κειμένων. Δυστυχώς, στην δική μας γενιά δεν μάθαμε ποτέ σωστά και δομημένα αρχαία ελληνικά!
Σε ότι αφορά τα όσο αναφέρεται, περί της εξάσκησης των κειμένων ως σπουδαστής φωνητικής έχω να σημειώσω τα εξής τα οποία πιθανόν σας φανούν χρήσιμα: κάποια στιγμή καλό θα ήταν να κάνετε μαθήματα φωνητικής διότι θα έχετε ακόμα πιο άρτια εκφορά του λόγου με την λιγότερη δυνατή κατανάλωση ενέργειας και κόπου!
Επίσης, το γεγονότος της όχι και τόσο σωστής ανάγνωσης του αποστόλου οφείλεται στο ότι απουσιάζει η σωστή φωνητική εκπαίδευση από την Βυζαντινή Μουσική και αυτό έχει ως αποτέλεσμα έναν ήχο/εκφορά φωνής λανθασμένο χωρίς αρμονικές περιμένοντας να <<σωθεί>> ο εκάστοτε ψάλτης από το μικρόφωνο!
Σε ότι αφορά τις συμπεριφορές των ψαλτών στα αναλόγια θα ήθελα να πω ότι παρότι δεν γνωρίζω την ηλικία σας πιθανόν να είστε νέος, οι νεότερες ηλικίες δυστυχώς έχουν μια αμετροεπή ψαλτική ματαιοδοξία η οποία οδηγεί στα φαινόμενα που δυστυχώς λίγο έως πολύ όλοι γνωρίζουμε! Αν υπήρξε σοβαρή φωνητική κατάρτιση θα είχαν εκλείψει προ πολλού όλα αυτά τα λυπηρά φαινόμενα ημιμάθειας!
Και εγώ έκανα αρχαία στο σχολείο μόνο 3 χρόνια στο Λύκειο, όμως το ενδιαφέρον μου είναι προσωπικό διότι δεν μου αρέσει να ψάλλω ή να διαβάζω κάτι και να μην το καταλαβαίνω. Θεωρώ επίσης ανόητο να χρησιμοποιώ την ψαλτική ως μέσο αυτοπροβολής. Δυστυχώς όμως βλέπω πολλούς να προσπαθούν να προβληθούν μέσω της ψαλτικής και τίποτα παραπέρα . Αν κάποιος θέλει να κάνει επίδειξη των φωνητικών του δυνατοτήτων γιατί δεν γίνεται τραγουδιστής που έχει και χρήμα ; Η αλήθεια είναι ότι η ψαλτική είναι απαιτητική τέχνη και για να έχεις καλό επίπεδο θα πρέπει να αφιερώνεις χρόνο.
Έχω κατά νου να αρχίσω μαθήματα φωνητικής αν και έχω καβατζάρει τα 50 γιατί σίγουρα θα βοηθάνε. Μου έλεγε κάποιος φίλος που η κόρη του είναι τραγουδίστρια και δασκάλα κλασικού τραγουδιού στο Λονδίνο ότι όλοι οι τραγουδιστές κλασικού τραγουδιού που θέλουν να έχουν καλό επίπεδο δεν σταματούν ποτέ τα μαθήματα φωνητικής και τις ασκήσεις.
 
Καλησπέρα συνάδελφοι. Καλή αυριανή κα, καλή χρονιά και χρόνια πολλά σε όλους! Απαντάω αρκετα αργά στο θέμα που ο ίδιος άνοιξα. Σας ευχαριστώ πολύ όλους για τις σοφές και πολύ χρήσιμες συμβουλές σας. 3 χρόνια μετά και ακόμα προσπαθώ και το παλεύω. Λίγα πράγματα έχω κάνει από φωνητική (κυρίως έχω καταφέρει την διαφραγματικη αναπνοή) ωστόσο στην τοποθέτηση της φωνής τα χάνω λίγο, έχει ο Θεός. Ένα πράγμα που κατάλαβα σε όλη αυτή την ιστορία είναι ότι παίζει τεράστιο ρόλο η ψυχολογία. Εάν έχεις άγχος ότι θα ψάλλεις ψηλά και θα ακουστείς λάθος ή όχι τόσο ωραία, τότε πάει το έχασες, δεν θα φτάνεις ούτε στα φυσικά σου (το εχω πάθει). Δυστυχώς η εκμάθηση φωνητικής είναι μια ιδιάζουσα περίπτωση καθώς τα μαθήματα είναι ακριβά και αν δεν προσέξεις μπορεί να πας σε δυτικούς ήχους και τρόπους... Όπως και να χει, το προσπαθώ ακόμα, σας ευχαριστώ πολύ για τις συμβουλές σας!
 

ΣταύροςΛ.

Νέο μέλος
Πολύ σωστά Σταύρο, η ψυχολογία είναι τα πάντα, τοποθετεί τη φωνή εκεί που πρέπει, της δίνει τις υψηλές τις χαμηλές, το κατάλληλο ηχόχρωμα ,δεν έχεις ανάγκη τόσο μικροφωνικα γιατί η ίδια η φωνή σου σε γεμίζει,δεν χρειάζεται να σκέφτεσαι καν , αυτά τα πράγματα γιατί μετά πάει πολύ στο επαγγελματικό, εμείς ψάλτες είμαστε δεν πουλάμε φωνή αλλά δημιουργούμε κατάλληλες συνθήκες για προσευχή, απλές συμβουλές είναι πχ , από εκεί που είναι η κορυφαία νότα του μαθήματος εσύ να βγάζεις μια και δυο παραπάνω περιθώριο , ώστε η φωνή να μην " τσιτωνεται" και αγριεύει , πρέπει να ψαλουμε με το δικό μας χρώμα να μη μιμουμαστε , να γνωρίζουμε καλά το μάθημα η δυνατόν απέξω , αυτό είναι μεγάλο πλεονέκτημα το οποίον δεν το ανέφερε κανείς , δεν γίνεται πάντα και όλες τις ώρες οτιδήποτε , όταν έχουμε τη " ρεντα" μας λέει η φωνή , τώρα δώσε ,άλλες φορές σου λέει μαζέψου, ..θα τελειώσεις και ευχαριστημένος ,άλλες φορές μπορεί να μη σου βγει κάτι , εξάλλου η εκκλησία έχει τόσους ύμνους , τόσο τυπικό και τόσες παραμέτρους που πρέπει να γνωρίζουμε , νομίζεις και οι τραγουδιστές πάντα πετυχενουν; απλώς αυτοί έχουν τα όργανα και καλύπτονται πάρα πολύ , εμείς μια φωνή , ...τίποτε η ψυχολογία μας μετράει πάρα πολύ...αυτα
 
Top