Έλξη του Ζω σε Β´ ήχο

phokaeus

Παλαιό Μέλος
Ο Μισαηλίδης σε χερουβικό του εις ήχον δεύτερον σημειώνει ελκόμενον τον Ζω. (βλ. συνημμένο)

Συναντάμε τίποτα σχετικό αλλόυ;

photo_2021-06-15_18-52-33.jpg
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Μια περίπτωση που σημειώνεται ύφεση του ζω στον β ήχο στην κάθοδο και δείχνει ότι ο β ήχος και ο α είναι ο αυτός, με το ίδιο μέγεθος διφωνίας:.
Στον β ήχο συμβαίνει πολύ συχνά ο δι-ζω είναι ίδιο συνολικό μέγεθος με τον πα-γα ή τον κε-νη, η μόνη διαφορά είναι ο εσωτερικός φθόγγος κε της διφωνίας ο οποίος για να ακουστεί το ύφος του β ήχου είναι πολύ χαμηλός.

Δες το σχετικό θέμα "Πρώτος εστί και Δεύτερος;"
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Τα πάντα στην ψαλτική είναι αυτό που σήμερα λέμε μεταβολές και παραχορδές, παλιά αυτό ήταν η παραλλαγή.
Αν δεν κάνεις χαμηλό ζω δεν βγαίνει χαμηλά ο βου και δεν βγαίνει λχ σωστά και όμορφα η παραχορδή του πλδ στον βου στο Ποιοις ευφημιών κλπ.
Αυτό σημαίνει ότι οι ήχοι έχουν κοινά μεταξύ τους, το πιο βασικό κοινό είναι το κοινό συνολικό μέγεθος της διφωνίας.
Έτσι ο τέταρτος είναι και πρώτος, ο πρώτος είναι και δεύτερος, ο δεύτερος είναι και τρίτος(αυτός είναι ο βαρύς σε αλληλουχία με τον πρώτο που είναι και δεύτερος), ο τρίτος είναι και τέταρτος.
Αυτή είναι η πραγματικότητα και καμία σχέση δεν έχει με τα θεωρητικά του 20ου αιώνα, τα οποία μπερδεύουν τους ψάλτες και καταστρέφουν την προφορική παράδοση.
 
Last edited:

phokaeus

Παλαιό Μέλος
Ενδιαφέρον. Γιατί όμως σημειώνεται μόνο έδω; Δηλαδή σε άλλα σημεία στο χερουβικό δεν έχουμε την ίδια διφωνία;
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Ενδιαφέρον. Γιατί όμως σημειώνεται μόνο έδω; Δηλαδή σε άλλα σημεία στο χερουβικό δεν έχουμε την ίδια διφωνία;
Μερικές έλξεις είναι ενδεικτικές για πράγματα που πάντα γίνονται και δεν χρειάζεται να σημειώνονται αν τα ξέρεις. Εδώ πάει το μέλος στον βου, άρα ο ζω χαμηλώνει. Από τέτοια παραδείγματα μπορούμε να καταλάβουμε τι πραγματικά γίνεται με τους ήχους και πως πραγματικά κινούνται, κάτι που δεν έχει σχέση με τις έλξεις όπως τις διδάσκουν στα ωδεία σήμερα.
Εδώ εξηγώ κάποια πράγματα (όλα συμπυκνωμένα ) :
Περί αναγραφής και εκτέλεσης των μελωδικών έλξεων
 

zoslen

Βύρων Αναγνωστόπουλος
Κανένα θεωρητικό δεν μιλάει για κινούμενο Ζω στον χρωματικο β΄ ήχο: απαντες συμφωνούν πως ο Ζω ειναι σταθερός φθογγος εκει, σε αντιθεση με το διατονο.
Το ιδιο λεει κατηγορηματικα και ο Στανιτσας:
Ο Μισαηλιδης αλλωστε ουτε στο θεωρητικο του αναφερει κατι σχετικα.
Η πιθανοτερη εξηγηση προφανως ειναι ειτε οτι προκειται για τυπογραφικο λαθος, ειτε οτι σε εκεινο το σημειο θελει μια υφεση στο Ζω για να θυμισει η γραμμη λεγετο με την καταληξη στο βου.
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Τα διαστήματα δεν είναι απόλυτα πάντα, όταν κάνεις χαμηλό τον κε, με τον ζω χαμηλό το ύφος του δευτέρου παραμένει.
Ο β ήχος δύναται να ακουστεί σε όλα τα μεγέθη της διφωνίας. Ο Στανίτσας διαφωνεί αλλά η παραδοχή αυτή του Στανίτσα ότι υπάρχει αυτή η εκδοχή μας δείχνει μια άλλη πλευρά κι ας διαφωνεί ο άρχων. Έχω βάλει παραδείγματα που το κάνουν έτσι στο θέμα Πρώτος και δευτερος εστί που παρέπεμψα πιο πάνω. Αν το ύφος ακούγεται β ήχος τότε είναι σωστό αλλιώς ακούγεται "διατονικά" σαν λέγετος όπως καλώς το στηλιτεύει ο άρχων. Θέλει λοιπόν προσοχή, αν κάνεις τον ζω χαμηλό θέλει ο κε πιο χαμηλά, αν κάνεις τον ζω ψηλά τότε ο κε δεν είναι τόσο χαμηλός. Ο ίδιος ο Στανίτσας τον έχω ακούσει σε καθίσματα προς "τον τάφον σου Σωτήρ" και το κάνει χαμηλό στην επιστροφή αλλά δεν φαίνεται επειδή κάνει χαμηλά και τον υπερκείμενο φθόγγο (άνω νη- με βάση τον δι).
Εμένα το χαμηλό ζω στον β ήχο είναι οικείο άκουσμα, το έχω ακούσει από πολλούς ψάλτες ακόμα κι από τον ίδιο τον Στανίτσα ο οποίος το εκτελεί σωστά και ούτε ο ίδιος συνειδητοποιεί ότι είναι χαμηλός, γιατί όπως είπα τα διαστήματα δεν είναι πάντα απόλυτα αλλά σχετικά. Ο β ήχος παραλλαγίζεται τόσο με τον πρώτο(μικρή διφωνία-χαμηλός ζω ) όσο και με τον τρίτο (μεγάλη διφωνία-υψηλός ζω)
Ψάλλω έτσι με χαμηλό ζω το τρισάγιο.
 

Attachments

  • agiosOTheosprotos-deyteros.mp3
    2.4 MB · Views: 28
Last edited:

zoslen

Βύρων Αναγνωστόπουλος
@ evangelos
Στο 1ο τρισαγιο εγω παντως ακουω πολυ καθαρα μεγαλη τριτη δι-ζω! Στο 2ο ακουω μια επιδεικτικα μικρη τριτη προς το τελος, ενω στο 3ο μια ενδιαμεση κατασταση.
Εμενα παντως πιο οικειο και καθαρο μου ακουγεται το 1ο, στα αλλα 2 δεν χανεται μεν η ποιοτητα του β ηχου, ομως νομιζω αυτο οφειλεται στο οτι το αυτι θελει να ακουσει μεγαλη τριτη και κανει αποδεκτα και καπως μικροτερα μεγεθη.
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
@ evangelos
Στο 1ο τρισαγιο εγω παντως ακουω πολυ καθαρα μεγαλη τριτη δι-ζω! Στο 2ο ακουω μια επιδεικτικα μικρη τριτη προς το τελος, ενω στο 3ο μια ενδιαμεση κατασταση.
Εμενα παντως πιο οικειο και καθαρο μου ακουγεται το 1ο, στα αλλα 2 δεν χανεται μεν η ποιοτητα του β ηχου, ομως νομιζω αυτο οφειλεται στο οτι το αυτι θελει να ακουσει μεγαλη τριτη και κανει αποδεκτα και καπως μικροτερα μεγεθη.

Άσε τι ακούς και δες τι πραγματικά είναι.
Τσέκαρε με ένα απλό τονοδότη.
Σε κάποια σημεία φαίνεται ψηλά , σε κάποια χαμηλά, αναλόγως το μέλος αλλά και πως το έψαλλα. Εκεί που σου φαίνεται χαμηλότερος ο ζω έχω κάνει ψηλότερο τον κε και φαίνεται έτσι.
 
Top