Έλξη του Γα στον Δ ' ήχο

SpyrosFortis

New member
Καλησπέρα
Αρχικά δεν γνωρίζω αν βρίσκομαι στο σωστό θέμα οπότε συγνώμη εκ των προτέρων.
Παρατήρησα ότι στα στιχηραρικα και παπαδικα μέλη του τέταρτου ηχου εκ του Πα υπαρχει δίεση στον φθόγγο Γα
Μήπως γνωρίζετε τον λόγο;

(Το παρατήρησα στο Αναστασιματαριο του Ιωάννου)
 
Καλησπέρα
.............................................................................................................................
Παρατήρησα ότι στα στιχηραρικά και παπαδικά μέλη του τέταρτου ήχου εκ του Πα υπάρχει δίεση στον φθόγγο Γα
Μήπως γνωρίζετε τον λόγο;


(Το παρατήρησα στο Αναστασιματάριο του Ιωάννου)
Εσπέρα καλή!
Ο φθόγγος ΓΑ, έλκεται, πολλάκις, από το δεσπόζοντα φθόγγο ΔΙ, στους ήχους του διατονικού γένους κι όχι μόνο "στο μουσικό δρόμο ΑΓΙΑ"!
Τα σημεία αλλοίωσης, είναι, κατά τη γνώμη μου "το αλάτι στη μελωδία"!
Μη διστάζουμε να τα θέτουμε και να τα "εκτελούμε", με το φόβο, μήπως μας χαρακτηρίσουν "Καραϊκούς"!
 
Καλησπέρα
Αρχικά δεν γνωρίζω αν βρίσκομαι στο σωστό θέμα οπότε συγνώμη εκ των προτέρων.
Παρατήρησα ότι στα στιχηραρικα και παπαδικα μέλη του τέταρτου ηχου εκ του Πα υπαρχει δίεση στον φθόγγο Γα
Μήπως γνωρίζετε τον λόγο;

(Το παρατήρησα στο Αναστασιματαριο του Ιωάννου)
Θα μπορούσες να μας πεις συγκεκριμένα σε ποια μέλη αναφέρεσαι;
 
Καλησπέρα σας. Η απλή δίεση στο Γα είναι μία τροπική συμπεριφορά στο Δ´ ήχο. Παράλληλα όμως όταν η μελωδία κινείται στο τετράχορδο Γα-Ζω τότε επιβάλλεται η απλή δίεση στο Γα και μία απλή ύφεση στο Ζω, λογώ του ότι το τετράχορδο αποτελείται από 34 μουσικά μόρια. Βλέπε στο Κύριε εκέκραξα στο πρόσχες τη φωνή κι αλλού. Ευχαριστώ πολύ για το χρόνο σας.
 
Καλησπέρα σας. Η απλή δίεση στο Γα είναι μία τροπική συμπεριφορά στο Δ´ ήχο. Παράλληλα όμως όταν η μελωδία κινείται στο τετράχορδο Γα-Ζω τότε επιβάλλεται η απλή δίεση στο Γα και μία απλή ύφεση στο Ζω, λόγω του ότι το τετράχορδο αποτελείται από 34 μουσικά μόρια. Βλέπε στο Κύριε εκέκραξα στο πρόσχες τη φωνή κι αλλού. ......................................................................
Καλημέρα.
Θεωρητικά, αυτά που γράφετε ισχύουν.
Στην πράξη, λίγοι ιεροψάλτες θα μπορούσαν, ενσυνείδητα, να τα εφαρμόσουν με ακρίβεια. Γι' αυτό το λόγο και προκειμένου το διάστημα ΓΑ - ΖΩ να είναι 30 ηχομόρια, το πετυχαίνω είτε, ψάλλοντας το μ. φθόγγο ΓΑ στο φυσικό του ύψος και ταυτόχρονα "κατεβάζοντας το μ. φθόγγο ΖΩ με μονόγραμμη ύφεση ή το αντίστροφο (ανεβάζοντας με μονόγραμμη δίεση το μ. φθόγγο ΓΑ και κρατώντας σταθερό το μ. φθόγγο ΖΩ).
 
Καλησπέρα σας. Η απλή δίεση στο Γα είναι μία τροπική συμπεριφορά στο Δ´ ήχο. Παράλληλα όμως όταν η μελωδία κινείται στο τετράχορδο Γα-Ζω τότε επιβάλλεται η απλή δίεση στο Γα και μία απλή ύφεση στο Ζω, λογώ του ότι το τετράχορδο αποτελείται από 34 μουσικά μόρια. Βλέπε στο Κύριε εκέκραξα στο πρόσχες τη φωνή κι αλλού. Ευχαριστώ πολύ για το χρόνο σας.
Εύγε! Ακριβώς αυτός είναι ο λόγος της έλξης αυτής αλλά και κάθε έλξης και μεταβολής! Αυτή είναι η βασική αρχή της παραλλαγής των ήχων, "πάσα τριφωνία τον εαυτόν ήχο ποιεί" = κάθε τριφωνία είναι-μετατρέπεται σε συμφωνία. Έτσι εδώ ο γ ήχος στον Γα εκτός από τρίτος γίνεται και δεύτερος όπως ο Ζω, το ίδιο ισχύει και για τον ζω, γίνεται- είναι και τρίτος, αυτός είναι ο βαρύς ο ήχος ο δευτερότριτος κατά τον Ι Δαμασκηνό και όλους τους παλαιούς θεωρητικούς.
Πως γεννήθηκαν βάσει της αρχαίας αρμονικής (που δεν έχει πάψει ποτέ να ισχύει ακριβώς όπως στην αρχαιότητα) οι κύριοι ήχοι, πως οι πλάγιοι ήχοι προκύπτουν από την μίξη των κυρίων βάσει της βασικής αυτής αρχής της τριφωνίας (ο πρώτος είναι και δεύτερος=πλάγιος δεύτερος, ο δεύτερος είναι και τρίτος=βαρύς, ο τρίτος είναι και τέταρτος = πλάγιος τέταρτος, ο τέταρτος είναι και πρώτος=πλάγιος πρώτος ), τα παρουσιάζω με την σειρά εδώ Προσεγγίσεις σε θεωρητικά ζητήματα της εκκλησιαστικής μουσικής
 
Καλησπέρα σας. Η απλή δίεση στο Γα είναι μία τροπική συμπεριφορά στο Δ´ ήχο. Παράλληλα όμως όταν η μελωδία κινείται στο τετράχορδο Γα-Ζω τότε επιβάλλεται η απλή δίεση στο Γα και μία απλή ύφεση στο Ζω, λογώ του ότι το τετράχορδο αποτελείται από 34 μουσικά μόρια. Βλέπε στο Κύριε εκέκραξα στο πρόσχες τη φωνή κι αλλού. Ευχαριστώ πολύ για το χρόνο σας.
Στο "πρόσχες" από το Κύριε εκέκραξα, υπάρχει απλή ύφεση στον Ζω.
Στον Γα, δεν υπάρχει καμία δίεση...
Και ΔΕΝ υπάρχει, γιατί ΔΕ χρειάζεται...
Και δε χρειάζεται, γιατί, ανάλογα με την συμπεριφορά του μέλους, υπάρχουν φυσικές Έλξεις οι οποίες, δε γράφονται.. Αλίμονό μας αν γράφονταν..
 
Οι έλξεις χρειάζονται : σωστά ακούσματα, καλή γνώση της μουσικής ,μεγάλη εμπειρία και συνετή χρήση ,όχι υπερβολές !
 
Όταν το μέλος ανέρχεται προς τη βάση του ήχου τότε ο προηγούμενος φθόγγος έλκεται από τη βάση, οπότε εκτελείται με δίεση. Αυτός είναι ένας κανόνας από τον οποίο εξαιρείται μόνο ο πρώτος ήχος (ΝΗ-ΠΑ τόνος πάντοτε). Θεωρώ ότι στην συγκεκριμένη περίπτωση, η καταγραφή της δίεσης στον Γα στον Δ' ήχο, δεν χρειάζεται διότι εξυπακούετα εφόσον το μέλος ανέρχεται από κάτω προς τη βάση Δι, όμως σημειώνεται για εκπαιδευτικούς λόγους.
 
Back
Top